روضه منبر شب 29 محرم 1440.mp3
10.75M
🔊 استاد میرباقری | منبر روضه شب ۲۹ محرم ۱۴۴۰
قم، غمخانهٔ بیبی شهربانو(س)
☑️ @mirbaqeri
🔻زیارت اربعین یکی از جلوههای زیارت مُشتاقین است.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«همه زائرين، در حال فرار از غفلتها و شرکها بهسوی خدا هستند؛ ولی کسانی که با اشتياق به زيارت ميروند، درجات خاصي دارند. ابنقولويه در کتاب "کاملالزيارات" بابی باز کرده است به نام زيارت مشتاقين [با ثوابهای شگفتانگیز].
👈 زیارت اربعین یکی از جلوههای زیارت مُشتاقین است؛ یعنی کسانی که اربعین به کربلا می روند، قرض، فقر، بیماری و حتی جهنم و بهشت را در نظر ندارند بلکه مقصدشان خود امام حسین(ع) است. کسانی که در اربعین به زیارت کربلا میروند، خواب و غذا برای خودشان در نظر نمیگیرند؛ آنها دنبال امام حسین(ع) هستند؛ در این صحنهها اشتیاق به امام حسین(ع) میجوشد.
هم این زائرین، مشتاق هستند و هم کسانی که از این زائرین پذیرایی میکنند. گاهی یکسال زحمت میکشند که بتوانند یک روز از زائرین امام حسین(ع) پذیرایی کنند. در این پذیرایی همه حول محور امام(ع) جمع شدهاند و همه تعلقات دیگر رنگ میبازد؛ مثل نژاد و رنگ و عرب و عجم بودن. فرد پذیراییکننده، شأن خودش را فراموش میکند. گاهی او رئیس یک قبیله است ولی شئون خودش را کنار میگذارد و پای زائر را میشوید و خدمات میدهد. پس کسانی هم که پذیرایی میکنند دنبال چیزی نیستند و فقط دنبال شوق به امام حسین(ع) هستند. زائر هم در این مکانها احساس غربت نمیکند و آنجا را مثل منزل خودش میداند...».
☑️ @mirbaqeri
🔻اربعین باید محور همگرايیِ همهٔ موحدينِ عالَم بشود.
🔻غربگرایان دوست دارند اربعین مختل شود.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«شبكه توسعهگرايان و وابسته به غرب («وابسته» كه میگويم مقصودم وابستگیِ سياسی نيست، وابستگی فرهنگی است.) با زيارت اربعین مخالف هستند؛ چون میدانند ضدِ الگوی غربیِ توسعه است.
جبهه تحجر در دنيا اسلام هم با اربعین مخالف است. يعنی احساس میكنند اين زیارت، رقيب آن چيزی است كه آنها خودشان را پرچمدارش میدانند. آنها همه تقدسشان به اين است که بهجای جهاد در راه خدا خودشان را خادمالحرمين میدانند.
پس حتماً برنامهريزی برای مختل كردن اين جريان، به أنحاء مختلف، در دستور كار است. هم ازطرفِ غرب و هم ازسوی جریان اسلام آمریکایی (هم غربگراها و هم متحجرين).
آنها میفهمند كه اربعين گسترش فرهنگ عاشوراست. برنامهريزی میكنند، از ايجاد اختلالهای فيزيكی تا جنگهای روانی، ايجاد اختلاف نژادی و قومی و مذهبی، انحائش را بهكار میگيرند. اين طرف ما بايد مواظب نقشه دشمن باشيم و به عكس عمل کنیم و زیارت اربعین را تبديل كنيم به يك محور همگرايی بين همه موحدين عالم. اين ظرفيت در اربعين هست.
شما باور كنيد اگر دعوت میكرديد از متعبدين اهل مسيحيت، آنهايی كه «انّ أقربهم مودةً للذين آمنوا الَّذِين قالوا انّا نصاري ذلك بأنّ منهم قسيسين و رهبانا»، آنهايی كه با ديدن سر سيدالشهدا(ع) مؤمن شدند (داستان دير راهب را كه میدانيد.) [میآمدند]. بهنظر من اربعین اين ظرفيت را دارد. بايد كار بكنيم و ديگران را هم دعوت بكنيم که از اين تجريه معنوی بهرمند بشوند.» (۱۳۹۶)
☑️ @mirbaqeri
🔻زیارت اربعین، بهترین فرصت برای گرفتن تصمیمات بزرگ است. وقتِ حُر شدن و زهیر شدن است.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«در سفرهايی كه به زيارت سیدالشهدا(ع) میآييم، بايد به عزمهای بزرگ برسيم. الحمدلله اين قلوب را امام(ع) دعوت كرده. شك نكنيد که دعوت از آن طرف است. اول ظهر اگر نماز میخوانيم، خدا صدا زده؛ ما شروع نمیكنيم. در دعای ابوحمزه آمده است که «بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إِلَيْكَ»، اگر من سحر ماه رمضان آمدم و دارم اشك میريزم تو من را صدا زدی، شروع از تو بوده، تو دل من را داغ كردی، تو خواب را از چشم من بردی و من مشغول مناجات شدم.
ترديد نكنيد که در اين سفرها شروع از امام حسين(ع) بوده است؛ از آن طرف يك جذبهای میآيد و آدم راه میافتد. بینهايت هم بايد اين را شكر كنيم، اگر شكر كرديد «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُم»، توفيقاتتون زياد میشود، زيارتتان پربارتر میشود و دستپُرتر برمیگرديد.
احدی هم منت بر امام ندارد. همهٔ عالَم رهينِ امام هستند. فرمود مالی كه در راه امام خرج میشود دوهزار برابرِ خيرات ديگر است، جان هم همينطور است، عمر هم همينطور است؛ عمری كه خرج امام میشود تفاوتش با كارهای خير ديگر خيلی زياد است. زيارت يعني عمر را خرج امام كردن، قدمتان را خرج امام میكنيد.
اين نعمتی كه خدا به شما داده، بینهايت قيمت دارد، قدرش را بدانيد و شكر كنيد.
در اين زيارتهايی كه انسان میآيد، در اين لحظههايی كه امام انسان را دعوت كرده و او راه افتاده آمده بهسوی امام، همه چيز آماده است كه تصميمهای بزرگ بگيرد و بشود حُر، اين تصميمها را اينجا میشود گرفت؛ جای ديگر نمیشود. تصميمهای بزرگ را در محرم میشود بگيريد، در روز عاشورا و سفر زيارت میشود بگيريد. يك قراری با خدا ببندیم و يك دفعه با همه وجودمان بهطرف امام حسين(ع) بياييم. فرمود زيارت، اتمام عهد است؛ ما يك عهدی با امام داشتيم و تا زيارت نياييم عهدمان ناقص است، میآييم عهدمان را با امام خودمان كامل كنيم. در اين اتمام عهد باید تصميمهای بزرگ بگيريد، حالا وقت حُر و زهیر شدن است. راه باز است.»
☑️ @mirbaqeri
sokhanrani.mp3
23.76M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)، در مجمع الذاکرین طلاب/ مصلای بزرگ قدس
☑️ @mirbaqeri
roze_1.mp3
9.09M
🔊 استاد میرباقری | روضه شب شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)، در مجمع الذاکرین طلاب
☑️ @mirbaqeri
استادمیرباقری، سخنرانی .mp3
16.29M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب سوم ماه صفر، در بیت مرحوم آیت الله شاهآبادی
☑️ @mirbaqeri
استادمیرباقری روضه.mp3
3.61M
🔊 استاد میرباقری | روضه شب سوم ماه صفر، در بیت مرحوم آیت الله شاهآبادی
☑️ @mirbaqeri
استاد میرباقری، سخنرانی چهارم صفر .mp3
26.45M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب چهارم ماه صفر (+ روضه)، در بیت مرحوم آیت الله شاهآبادی
☑️ @mirbaqeri
فراخوان رهبر معظم انقلاب .pdf
633.7K
↖️ فراخوان رهبر معظم انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت + متن الگوی پایهٔ اسلامی ایرانی پیشرفت
🔻ثواب پیادهروی برای زیارت امام حسین(ع)
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«زيارت سيدالشهدا(ع) در روایات با حج مقایسه شده است. حج، خودش عمل فوقالعادهای است و ثوابهای بیشماری برایش ذكر شده و یک عمل معمولی نيست. فردی به حضرت(ع) عرض کرد من امسال نتوانستم به حج بروم، چه قدر پول بدهم؟ گویا از ثروتمندان مكه بوده. حضرت به او فرمودند اگر به اندازه كوه هم طلا بدهی جای حج را نمیگيرد.
از آن طرف هم روایت امام صادق(ع) است که فرمودند ثواب زيارت امام حسین(ع) به اندازه يك حج عمره است، تا هفتاد هزار حج. هر قدمی كه برمیداريد ثواب يك حج عمره دارد. معصوم(ع) وعده بیجا که به ما نمیدهند.
مرحوم مجلسی بزرگ یعنی پدرِ علامه مجلسی، شخصيت فوق العادهای بودند و آثار علمی ارزندهای هم از ایشان به جا مانده و غير از مقامات معنویشان از فقهای بزرگ و محدثين بزرگ شيعه بودهاند؛ ايشان نقل میكنند و ذيل اين روايت میگويند که فرات كه از حله میگذرد تا كربلا، شصتهزار قدم است؛ اگر كسی از اينجا غسل كند و با پای پياده برود، ثوابش شصتهزار حج عمره است. میگویند به شکلی زيارت كنيد كه ثواب شصتهزار حج بدهند و در هر قدمتان به اندازه يك حج عمره ثواب برای شما حاصل میشود... . گاهی ما به خاطر بخل و كوچكی خودمان نمیتوانيم با خدا معامله كنيم و [این ثوابها] باورمان نمیآيد.
امام صادق(ع) به سدیر فرمودند آیا هر هفته به زيارت جدم میروی؟ گفت راه من خيلی دور است، چگونه هر هفته به كربلا بروم؟ حضرت فرمودند به بالای بلندی برو و نگاهي به چپ و راستت کرده و رو كن به سيدالشهداء(ع) و بگو «السلام عليك يا ابا عبدالله السلام عليك و رحمه الله و بركاته»، اين، ثواب يك حج و يك عمره دارد.
آیا باورمان میآيد؟ اگر باورمان میآمد كه ترك نمیكرديم! سدیر میگفت گاهی من در ماه بيست بار امام حسين(ع) را بدین شکل زيارت میكنم.
هر بار میرود بالای پشت بام و سلام میدهد و میآيد. خيلی وعده بزرگی است.»
☑️ @mirbaqeri
🔻زیارت سیدالشهدا(ع)، هم طهارت نفس میآورد و هم احیاکنندهٔ دین است.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«یکی از آثار زیارت، اقامه دين است؛ دين احياء میشود نه اینکه فقط من طهارت نفس پيدا كنم. هر دوی این آثار در زيارت هست، آن هم هزاران برابر حج.
با شهادت، هم خود انسان به مقامات عالی میرسد («وَ لا تَحْسَبَنَ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون») و هم اينكه دين خدا احياء میشود. خاصيت زيارت سيدالشهداء، خاصيت شهادت است که هم اقامه دين میشود و هم انسان به طهارت نفس و به حيات طيبه میرسد.
همچنین انفاق مالی، هم طهارت نفس میآورد که ادله آن بیان شده، («خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليم». فرمود ای پيغمبر، وقتی اینان به تو پول میدهند، از اينها بگير. چرا که با این کار جانشان پاك میشود و تو پاكشان میكنی؛ تو ای پيغمبر ما که سرچشمه طهارت هستی پول را از ایشان بگير و جانشان را پاك كن و رشدشان بده و صلوات هم بر آنها بفرست زیرا با صلوات تو به سكون و آرامش میرسند.) و هم اینکه، انفاق در راه خدا، غیر از طهارت نفس و تزكيه و سكون، احياء جامعه مؤمنين نیز با همين انفاق است؛ زیرا اگر نباشد جامعه مؤمنين سرپا نمیماند.
زيارت امام اينگونه است و واقعيت هم همين است. در روايت هست كه زيارت امام رضا(ع)، از اين جهت افضل از زيارت سيدالشهداء(ع) است _ نه از هر جهت _ که در زيارت امام رضا(ع) شيعه دوازدهامامی حضور دارد و احياء تشيع میشود. هيچ عبادتی، اين كاری را كه زيارت امام رضا(ع) انجام داده، انجام نمیدهد. مردم به دُور امام رضا(ع) جمع شدند و حضرت به ايران هجرت كردند و تشيع را به اينجا آوردند و كمكم جغرافيا پيدا كرد و دولت شیعی پيدا شد.»
☑️ @mirbaqeri