🔻در زیارت اربعین، یک تجلی از سيدالشهداء(ع) دیده میشود و شما جلوهای از اخلاق امام حسين(ع) را در آن مهماندارها و زائران میبینید.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«زيارت اربعين يك تجلی از امام حسين(ع) است و آن تجلی است که ما را به آنجا میكشاند. برای همین، مردم يك سال به زیارت اربعین میروند و سال بعد هم دلشان میخواهد بروند.
آن طعام و غذا جای دیگر هم فراهم است، اما آن تجلی، كه از سيدالشهداء(ع) در آن فضا دیده میشود و شما بوی اخلاق امام حسين(ع) را از اين مهماندارها میشنويد، جاذبه دارد.
يك تجلی از امام در اربعين هست و بهخاطرِ آن جاذبه است كه، با همه سختیهايش، مردم باز هم میروند؛ جا گيرشان نمیآيد و خواب و خوراك درستی ندارند، اما در عين حال دوباره میروند. يعنی زيارت اربعين بيش از جاذبه زيارتهای ديگر جذب میكند؛ چون تجلی خاصی از امام حسين(ع) در آن فضا هست؛ آن #اخلاق_اربعينی كه شما از مهمانداران میبينيد به این دلیل است که مردم بزرگوار عراق واقعاً بعضیهايشان يك سال زحمت میكشند كه ده روز همه را پذيرايی كنند، سخاوتمندانه هم هزينه میکنند.
البته همانطور كه در میزبان بايد صفات الهی وجود داشته باشد و صاحب كرم و جود و اخلاق و محبت باشد و تواضع كند _ كه اينها در اربعين اين كار را انجام میدهند _ مهمان هم بايد ادب را رعايت كند. گاهی ما رعايت نمیكنيم. باید ياد بگيريم. مثلا اگر دیدید میزبان يك خانه كوچك دارد و زن و بچهاش را در آشپزخانه نگه میدارد، وقتی خستگیتان به در كرديد، نبايد بيشتر بمانيد و درضمن، شما هم برايِشان دعا كنيد و بهشکلی برخورد كنيد كه آنها بگويند عجب مهمانهايی! همان طور كه ما میگوييم عجب صاحبخانههایی! آداب مهمان بودن خودش چيزی غير از آداب صاحب خانه بودن است.»
☑️ @mirbaqeri
همایش اربعین ـ استاد ميرباقری ـ 12آبان95.mp3
8.87M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی پرنکته در «همایش ملی ظرفیتهای تمدنی اربعین»، ۹۵/۸/۱۲
🔹 سفر زیارتی «تمدن» میسازد.
🔹زیارت، محور امتسازی و تشکیل جامعه مُستَشهَدین است.
🔹جنس زیارت اربعین ضدِّ توسعهٔ غربی است.
🔹اربعین میتواند بستری برای ایجاد و احیای نوع دیگری از سبک زندگی باشد.
☑️ @mirbaqeri
🔻سیدالشهدا(ع)، با بلای عاشورا، حجابِ طواغیت را دریدند.
🔻 اربعین امتداد عاشورا است.
🔻زیارت اربعین یک زیارت ویژه است.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اربعین ادامه عاشوراست و اگر عاشورا نبود، اربعین هم نبود. حضرت با بلای عاشورا حجابِ طواغیت را دریدند. اصلاحی که امام حسین(ع) در امت ایجاد کردند این است که امت را به مدار ولایت و توحید برگرداندند و به معروف دعوت کردند. آن معروفی که سیدالشهداء(ع) مردم را به آن دعوت کردند، امیرالمؤمنین(ع) است: همانگونه که امام صادق(ع) میفرماید: «الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیهالسلام».
امام زمان(ع) سه غیبت دارد. نخست اینکه حضرت خود، کلمه و آیه غیبی است که فرمود: «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ». این غیبی که خدا به نبی اکرم صلی الله علیه و آله داده و کار هم با ایشان تمام می شود امام زمان(عج) است. در سوره یونس هم به این نکته اشاره شده است. دوم اینکه حقیقت ولایت، در غیبت و حجاب است. سوم اینکه جسم امام(عج) غایب است. عاشورا نقطه کانونی تجلی و درگیری حق با ظلمات برای رفع این حجابهاست. برای خود امام(ع) که حجابی نیست. حجاب برای ماست. به شفاعت حضرت، عاشورا این حجاب را از امت تاریخی برداشته است و یوم الظهور، یوم الرجعه و یوم القیامه از یوم الحسین(ع) است. با این نگاه، اربعین ادامه این عاشوراست. لذا زیارت اربعین یک زیارت ویژه است.»
☑️ @mirbaqeri
🔻اجتماع زائران اربعین، یک تجلی از عصر ظهور و یک تجلی از امام(ع) است.
🔻سفر اربعین و اجتماع اربعین، الفتِ پایدارِ ایمانی ایجاد میکند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اربعین، یک تجلی از عصر ظهور و یک تجلی از امام(ع) است؛ یعنی نشان میدهد وقتی امام در روابط اجتماعی در عصر ظهور تجلی بکند چه اتفاقی میافتد.
این الفت، تجلی امام است؛ الفتِ حول الامام است؛ یعنی بر محور محبت امام یا به تعبیر دیگر بر محور ولایت امام است. بر محور شئون امام یک اتفاقی میافتد و این الفت میتواند تبدیل به یک الفت پایدار اجتماعی شود. شما اگر آثارش را پیجویی کرده و پایِش علمی بکنید خواهید دید این سفر اربعین چقدر در الفت عمومی جامعه مومنین و بهخصوص جامعه محبین سیدالشهدا (ع) و شیعیان حضرت موثر است و الفت ماندگار ایجاد میکند.»
☑️ @mirbaqeri
🔻عاشورا و اربعین میتواند محورِ اُلفتِ مسلمانان، مسیحیان، کلیمیان و حتی احرارِ عالَم بشود.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«زیارت امام حسین(ع) و بعد اربعین، به معنی حقیقی کلمه، برخی دشمنیها را به الفت تبدیل کرده و مرزهای جغرافیایی بهتدریج کمرنگ میشود و تجمع شیعی حول امام(ع) شکل میگیرد.
اگر بپذیریم که امروزه جریان انحراف به «نواصب، یهود، مسیحیت صهیونی، [و تجدد]» تبدیل شده است، در این طرف هم باید جامعه مؤمنین را بر محور اهل بیت(ع) با تجمع «موحدین عالم یعنی مسلمانانِ محب اهل بیت(ع)، مسیحیت متدین و کلیمیان متدین (نه صهیونیستها) شکل دهیم. عاشورا میتواند محور این تجمع باشد. با برنامهریزی میتوان اربعین را به یک تجمع بزرگ تبدیل کرد. واقعاً میتوان یک تجمع بزرگ از همه موحدان و حتی اَحرار عالم، حول امام(ع) ایجاد کرد. اگر تجمعِ حول الامام شکل بگیرد، این تجمع، حولِ حقیقت دین است. گاهی برخی میخواهند مانند فراماسونها با طرح معنویت مبهم، که مشترکات چند دین و مذهب را در نظر میگیرند، عنصر مشترکی بین ادیان تعریف کنند؛ به این صورت که شریعت و تعینات مذهبی را حذف میکنند و یک معنویت مبهم، که با همه چیز سازگار است و با مدیریت مادی جهان هم سازش میکند، ایجاد میکنند. اما یکوقت معتقدید که دین تقلیل پیدا نمیکند و حداکثری است و بر محور ولایت امام(ع) تفسیر میشود؛ و تجمع حول امام(ع)، تجمع حول حقیقت دین است.»
☑️ @mirbaqeri
🔺مستند #صدای_صلح، در «روز سهشنبه ۸ آبان (روز اربعین)، ساعت ۱۹» از شبکه افق پخش شد.
این برنامه در ساعت ۱۲:۳۰ بامداد، ۷ صبح و ۱۱ صبحِ فردا هم مجدداً پخش خواهد شد.
💠 محور اصلی «صدای صلح» پاسخگویی به شبهاتی است که رسانههای بینالمللی درباره رویداد بزرگ اربعین بهوجود آوردهاند. این پاسخگویی ازطریقِ مستندسازی واقعیتهای موجود، و گفتوگو با زائران پیاده اربعین، و مصاحبه با آیتالله میرباقری، صورت گرفته است.
☑️ @mirbaqeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تیزِرِ مستندِ «صدای صلح»
برگزیدهٔ چهارمین جایزه جهانی اربعین
🔷 مستندِ متفاوت و دیدنیِ «صدای صلح» (دربارهٔ نقش اربعین در اُلفتِ ملتها)، در آرشیوِ شبکهٔ افق در برنامهٔ اندرویدیِ تلوبیون قرار گرفت. همچنین:
http://www.telewebion.com/episode/1917172
🔹برنامهٔ اندرویدی «تلوبیون» در کافه بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=net.telewebion&ref=share
🔻 اجتماع اربعین، این تجمعِ حولالإمام، میتواند بهتدریج به چند صد میلیون نفر برسد.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«امروزه دشمن صف مشترکی در دنیا ایجاد کرده است. دشمن صفبندی میکند و همه جنود تاریخی خود را مقابل امام زمان(ع) قرار میدهد، اما حضرت این صفبندی و قوایی را که آرایش میدهند، میشکند.
یکی از قوای محوری ما این است که تجمعِ حولالإمام را ایجاد کنیم. برای تجمع حول الإمام، همه زیاراتْ فوقالعاده هستند. ولی در حال حاضر شاید بتوان گفت که این تصرفِ زیارت اربعین، یک تصرف باطنی است که از این نقطه در عالم رخ می دهد و ادامه عاشوراست و میتواند جریان صفبندی، انگیزش و بصیرت عاشورایی را شکل دهد. با قرارگرفتن در راه امام(ع) صف بندیها روشن میشود. این صفبندیها به «موضعگیری، لعن، سِلم، حرب و قتال» و در ادامه به «وجاهت» و سایر مقاماتی که زیارت عاشورا آمده است، میرسد. زیارت، چنین جریانی است که ویژگیهای خاصی هم دارد.
تجلیاتِ جامعهٔ حول الامام، مانند اخلاق، امنیت، فداکاری و همدلی، میتواند به یک حرکت بزرگ، که از لحاظ کمیت به سیصد میلیون برسد، تبدیل شود. باید در حال حاضر هدف برنامهریزیها این باشد که این تجمع را بزرگ کنیم.»
☑️ @mirbaqeri
Arbaeen1397-Sokhanrani-sh03.mp3
29.36M
🔊 آیت الله میرباقری | سخنرانی در ایام پیادهروی اربعین، عمود ۹۳۲، موكب «طلاب المقاومة الحسینیة»، هيأت ميثاق با_شهدا (@misaq_ba_shohada)، شنبه ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
☑️ @mirbaqeri
🔺سخنرانی استاد میرباقری در کربلای معلی، مراسم دعای پرفیض ندبه، صبح جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷
در آرشیو شبکه اول سیما در تلوبیون
http://www.telewebion.com/episode/1918587
استاد میرباقری _ ۸آبان۹۷.mp3
26.52M
🔊 آیتالله میرباقری | سخنرانی در مراسم شام اربعین حسینی، سهشنبه ۸ آبان ۹۷
🗺 کربلای معلی، موکب فدائیون سیده زینب(س)
☑️ @mirbaqeri
استاد میرباقری _ ۹آبان۹۷.mp3
24.2M
🔊 آیتالله میرباقری | سخنرانی در مراسم شب پنجم اربعین حسینی، چهارشنبه ۹ آبان ۹۷
🗺 کربلای معلی، موکب فدائیون سیده زینب(س)
☑️ @mirbaqeri
🔻اربعین، ظرفیتِ یکدست کردنِ جامعهٔ شیعه را دارد.
🔻زیارت اربعین را به سفری تبدیل کنیم که نقطهٔ مقابلِ گردشگری غربی باشد.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اربعین ظرفیت تبدیل شدن به یک نقطه کانونی را دارد و تا کنون این ظرفیت را نشان داده است. البته باید توجه داشت که این ظرفیتهای تاریخی در مراحل مختلف ظهور پیدا میکنند و باید مرحله تاریخیاش فرا برسد. فرض کنید کعبه پیش از اسلام هم بوده، ولی بعد از اسلام موقعیت ویژهای پیدا میکند. در زمان حضرت ابراهیم(ع) نیز موقعیت داشته (که قرآن فرموده: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ»)، ولی باید در دین نبی اکرم(ص) ضرب شود تا به موقعیت حقیقی خودش برسد.
ما وقتی میخواهیم نسبت به اینگونه حوادث تصمیم بگیریم باید متناسب با ظرفیت حقیقی آن برنامهریزی کنیم. در غیر این صورت از آن حقیقت پیش میافتیم و آسیب میزنیم.
ما باید به اندازهای که از آن طرف راه باز میشود برنامهریزی کنیم. برنامهریزیها باید به این نکته معطوف شوند که قلوب متوجه شوند، بصیرت ایجاد شود، حرکتها ایجاد شود و نسلها و ادیان و خردهفرهنگها باید ساماندهی و سازماندهی شوند. البته متناسب با انفتاحی که از آن طرف ایجاد میشود. چون ما برنامهریزی نمیکنیم، از آن طرف برنامهریزی میشود.
برای مثال، ما در ظهور حضرت چه نقشی داریم؟ این خود حضرت هستند که ظهور میکنند. ظهور یعنی ظهور حقیقتِ آن کلمه غیبی. البته ما باید خودمان را آماده کنیم و اقدامات ما باید متناسب با تجلیاتِ آن طرف باشد. اصلاً معنی علائم ظهور همین است. یعنی ما باید بفهمیم که در کدام موقف هستیم تا خود را متناسب با آن موقف و برای حوادث بزرگ مهیا کنیم. چون اصل حوادث بزرگ از آن طرف شکل میگیرد و ما باید متناسب با گشایشی که از آن طرف شکل میگیرد، موقعیت را بفهمیم و عمل کنیم و عقب نیفتیم. ممکن است الآن ظرفیت شریک کردن ادیان دیگر را در زیارت اربعین نداشته باشیم ولی ظرفیت یکدست کردن جامعه شیعه و ایجاد همدلی و همفکری حول اربعین را داریم. یعنی زیارت اربعین را به سفری تبدیل کنیم که نقطه مقابل گردشگری غربی باشد. گردشگری بستر توسعه غربی است که در دنیا نمونههایی برای آن معیّن کردهاند که همان شهرهای اصلی دنیای غرب هستند. ما عوض آن، زیارت را داریم که بستر تحقق جامعه مهدوی است. باید دید بستر این کار چقدر آماده است تا به همان اندازه زیارت را در مقابل گردشگری سامان داد.»
☑️ @mirbaqeri