eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
970 دنبال‌کننده
144 عکس
7 ویدیو
67 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
کنترل رغبتها، ابزار مدیریت دولتها.mp3
1.25M
❤️ لیلۀ الرغائب | کنترل رغبتها، ابزار مدیریت دولتها ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
ثمره ماه رجب.mp3
502.5K
🎧 استاد میرباقری | ثمره و خروجی ماه رجبمان این باشد که ... ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
رشد مومنین با توطئه دشمن.mp3
1.37M
🎧 استاد میرباقری | خداوند متعال چگونه یوسف پیامبر(ع) را با توطئه های برادرانش رفعت داد! ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
🌙 ماه رجب، مهمانخانه امیرالمومنین (علیه السلام) است.
دنیا، فرصت رسیدن به امام.mp3
2.76M
🎧 استاد میرباقری | زندگی کوتاه دنیا بسیار قیمتی است، زیرا در این دنیا میتوان خود را به امیرالمومنین (ع) رساند و با ایشان سیر کرد. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥 اگر انسان به مقامِ مشاهدۀ حکمت و زیباییِ صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمی‌نویسد؛ همچون حضرت زینب(س) که می‌فرماید: من در این ابتلا جز زیبایی ندیدم. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: "کار شیطان این است که انسان را (در ابتلائات و فتنه‌ها،) به خدا و اولیای خدا بدبین کند. اگر در سختی‌ها و فتنه‌هایی که پیش می‌آید، دچار غفلت شویم، بدی‌ها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح می‌کند هیچ‌چیزی نمی‌تواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند. کار شیطان این است که انسان را در سختی‌ها با خدا و اولیای خدا، دشمن می‌کند؛ مثلاً حتی انسان ممکن است بر اثر گناه خود به ابتلایی دچار شود؛ ولی متأسفانه برخی به خدا بدبین می‌شوند. اگر انسان این مسئله را دریابد، در اوج سختی‌ها غرق در تسبیح و حمد خدا می‌شود و جز زیبایی چیزی نمی‌بیند. انسانی که در محضر حضرت حق است چه کمبودی به بیرون دارد که بخواهد این کسری را از بیرون جبران کند. اگر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمی‌نویسد؛ همچون حضرت زینب(س) بیان می‌کند که من در این ابتلا هیچ‌چیز جز زیبایی ندیدم". "اينکه حضرت مي‌فرمایند «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا»، معني‌اش اين نيست که در کار شمر هم جمال مي‌ديدم؛ خیر! بلکه کار شمر، زشت و مستحق لعن و طعن است. خداي متعال ولي و سرپرست سيدالشهدا(ع) است، «وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّه». اگر سيدالشهدا(ع) وفاي به عهد مي‌کنند اين وفاي به عهد سيدالشهدا(ع)، ذيل لطف خداست، اگر خدا لطفش را بردارد سيدالشهدا(ع) نمي‌تواند وفاي به عهد کند. اگر سيدالشهدا(ع) در گودي قتلگاه مي‌گويند «يَا غِيَاثَ‏ الْمُسْتَغِيثِين‏»، چون در همين بندگي، احتياج به امداد دارند؛ اگر خدا امدادشان نکند نمي‌توانند زيبا بندگي کنند، همين زيبايي بندگي سيدالشهدا(ع)، لطف خداست. هم کار سيدالشهدا(ع) و جمال بندگي آن حضرت به لطف خدا برمي‌گردد و هم عنايتي که خدا به سيدالشهدا(ع) مي‌کند، آن هم خيلي زيبا است. درهرصورت، هم لطف و امدادي که مي‌کنند و هم جزا و مزدي که مي‌دهند _ که مزدش هم مقامات خودشان و مقام شفاعت و مقام محمود است _ [زیباست]. بنابراين، آنچه که جمال دارد، کار خدا است [نه کار جنایتکاران و ملعونین]». ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 شرح حدیث «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا» 1️⃣ منبر اول: نقش خدای متعال در جمال و زیبایی بلای عاشورا http://mirbaqeri.ir/articles/حادثه-عاشورا/904-شرح-حدیث-«ما-رایت-الا-جمیلا»-جلسه-اول-نقش-خدای-متعال-در-جمال-و-زیبایی-بلای-عاشو 2️⃣ منبر دوم: وفای خداوند در ربوبیت و فراهم کردن دستگاه شفاعت http://mirbaqeri.ir/articles/حادثه-عاشورا/954-شرح-حدیث-«ما-رایت-الا-جمیلا»-جلسه-دوم-وفای-خداوند-در-ربوبیت-و-فراهم-کردن-دستگاه-شفاعت 3️⃣ منبر سوم: مقام محبت و رضای زینب کبری(س) بستر رویت جمال صنع الهی http://mirbaqeri.ir/articles/حادثه-عاشورا/982-شرح-حدیث-«ما-رایت-الا-جمیلا»-جلسه-سوم-مقام-محبت-و-رضای-زینب-کبری-س-بستر-رویت-جمال-صنع-الهی ╭┅──────────┅╮ 🏴 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | چرا فضائل امیرالمؤمنین جزء اسرار است و چه زمانی این اسرار آشکار میشود؟ ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
تاملات قرآنی - روایی
🔰 کتاب صوتی 📖 تأملات قرآنی ـ جلد۳ سوره های پیرامون نبی اکرم (ص) 1️⃣ سوره فیل و ایلاف ـ سه گفتار م
🔰 کتاب صوتی 📖 تأملات قرآنی ـ جلد۴ 1️⃣ سوره أعلی ـ سه گفتار 2️⃣ سوره ناس ـ سه گفتار 3️⃣ سوره فلق ـ دو گفتار 4️⃣ سوره مسد ـ یک گفتار 5️⃣ سوره نصر ـ دو گفتار ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥 ریشه شرّ و راه نفوذ آن در روابط انسانی 🔹 آنچه خدا آفریده، تمامش خیر است؛ «الَّذی أَحْسَنَ كُلَّ شَی‏ءٍ خَلَقَهُ»[سجده:7]. خدا شرّ نیافریده؛ حتی خلقت ابلیس هم شرّ نیست. اینگونه نیست که داشته باشیم، یکی باشد و دیگری ، هرکدام هم خالق خود را داشته باشد! 🔸 پس شرّ از کجا پیدا می‌شود؟ بعضی گفته اند: شرّ عدمی است؛ اصلاً شرّ وجود ندارد! این حرف که قابل قبول نیست و اصلاً گفتنی نیست. شرّ وقتی پیدا می‌شود که مخلوقی از مدار بندگی خدا بیرون میرود. میدانید وقتی یک سلول از سلولهای بدن، از مداری که برای آن تنظیم شده خارج می‌شود، یک فاجعه رخ میدهد؛ سرطان می‌شود، یک میشود. 🔹 این عالم یک اله دارد، همه عالم هم مخلوقات خدا هستند، همه هم یک مسیر را دارند. اگر هیچ کدام از مسیر خارج نشوند، شرّ محقق نمیشود. ارتباطات این مخلوقات، فراوان است؛ ما با عالم مرتبط هستیم، با آدم‌ها، با طبیعت و با خودمان مرتبط هستیم. اگر این روابط بر اساس ارتباط با خدا و بندگی باشد، اصلاً شرّی به وجود نمی‌آید و همه عالم خیر محض می‌شود. شرّ از آن جایی پیدا می‌شود که مخلوقی از خارج می‌شود. در این صورت با بقیه مخلوقات هم برای آنها شرّ ایجاد می‌کند؛ هم خودش شرّ می‌شود، هم برای دیگران شرّ ایجاد می‌کند. مثل ابلیس؛ وقتی بر خدا استکبار می‌کند، با انسان‌ها هم که ارتباط می‌گیرد برای آنها شرّ ایجاد می‌کند، با طبیعت هم که ارتباط می‌گیرد برای آنها شرّ ایجاد می‌کند. 🔸 پس شرّ به برمی‌گردد. خداوند این انسان را در پذیرش توحید آزاد گذاشته، ««لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ»» [بقره:256]؛ ما را مجبور نکرده سجده کنیم؛ آزادمان گذاشته. انسان می‌تواند [به گونهای باشد که] همه روابطش و همه زندگی اش سجده در مقابل خدای متعال باشد، «حَتَّى‏ تَكُونَ‏ أَعْمَالِی‏ وَ أَوْرَادِی‏ كُلُّهَا وِرْداً وَاحِداً»[دعای کمیل]. از این آدم هیچ شرّی صادر نمی‌شود، همه روابطش خیر است. همینطور می‌تواند از دایره بندگی خارج شود؛ وقتی از دایره بندگی خارج شد، اول برای خودش شرّ درست می‌کند، بعد هم در ارتباط با دیگران، اگر ارتباطش خروج از بندگی باشد، شرّ خواهد بود. 🔹 پس «شَرِّ ما خَلَقَ» [فلق:1] به این معناست؛ نه دو تا عالم داریم که یکی عالم شرور باشد و یکی عالم خیرات باشد و هرکدام خالق خود را داشته باشند، و نه - العیاذ بالله - شرّ به خدا برمیگردد! «وَ الشَّرُّ لَیسَ‏ إِلَیكَ‏» [دعای افتتاح]؛ اصلاً نمیشود شرّ را به خدا نسبت داد. کما اینکه به اولیائش نمی‌شود نسبت داد؛ «نَحْنُ‏ أَصْلُ‏ كُلِ‏ خَیرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ... وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِیحٍ وَ فَاحِشَةٍ» [الکافی: ج8،ص242]. ریشه شرّ در است. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥 نظام شرور و نقش سران شرارت 🔹 ما وقتی از طریق موبایل با هم تماس می‌گیریم ـ حتی اگر کنار هم نشسته باشیم ـ از طریق با همدیگر ارتباط برقرار میکنیم. وقتی از طریق اینترنت با هم مرتبط می‌شویم، با شبکه مرکزی به هم وصل میشویم. 🔸 این شروری که در عالم وجود دارد، نیست، محور دارد؛ کما اینکه خیرات در عالم، محور دارد. فرمود «نَحْنُ‏ أَصْلُ‏ كُلِ‏ خَیرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ»[کافی:ج8،ص242]؛ ما هستیم؛ «إِنْ‏ ذُكِرَ الْخَیرُ كُنْتُمْ‏ أَوَّلَهُ‏ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاهُ» [زیارت جامعه کبیره]. هر خیری هم که از ایشان ناشی می‌شود، بر محور نبیاکرم (ص) است. آن طرف، شرور هم مبادی [و اصولی] دارد. آنهایی که بر خدا استکبار کرده اند و بعد هم استکبار خودشان را در عالم منتشر می‌کنند، می‌شوند. لذا فرمود «عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ»؛ دشمنان نبی‌اکرم (ص) و اهل‌بیت ایشان (عهم)، ریشه همه شرور هستند. «وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِیحٍ وَ فَاحِشَةٍ»؛ هر فحشا و زشتی و قبیحی، از فروع دشمنان است [کافی:ج8،ص243]. 🔹 در حدیث عقل و جهل [کافی: ج1،ص21]، نبی‌اکرم (ص) اصلِ خیرات هستند؛ خیر از لشکر ایشان است. شرّ هم از لشکر جهل است؛ وقتی [جهل] بر خدا تمرّد می‌کند، [طبیعتاً] همه قوایش شرّ می‌شوند؛ [لذا] با هر کس ارتباط بگیرد [شرّ خواهد بود.] البته اگر ارتباطش بر محور تمرد باشد؛ چون گاهی می‌بینید آدم مذبذب است، با یکی بر اساس تقوا ارتباط می‌گیرد و با یکی هم بر اساس شهواتش. 👈 پس ارتباط‌هایی که ما با هم برقرار می‌کنیم، یا از عبور می‌کند یا از ؛ ارتباط مستقل نداریم. این یکی برای طرف مقابل خیر می‌شود و آن یکی شرّ. حتی ارتباط انسان با طبیعت هم اگر نفسانی شد، برای خودش و برای طبیعت شرّ ایجاد می‌کند، ««ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ»» [روم:41]، فسادش در طبیعت آشکار می‌شود. 👈 پس شرور، یک دارند و محور این نظام هم اولیاء طاغوت هستند؛ آنهایی که طاغی علی الله هستند و طغیان را در عالم اقامه می‌کنند و به یک فرهنگ تبدیل می‌کنند، آنهایی که طغیان را به معروف و بندگی را به منکر تبدیل میکنند، محور شرّ میشوند. اینها همه روابطشان شرّ است؛ اگر هم بسازند، شرّ است. گاهی نظام شرور، خیلی هم پیچیده می‌شود. دستگاه و علم و صنعت و قدرت، همگی می‌تواند ابزار همین شرّ بشود؛ یعنی اگر مسخّر قوای ابلیسی شد، از دلش شرّ بیرون می‌آید؛ ظاهرش هم به نظر می‌آید خیر است، ولی درواقع جهنم است، محیط شرّ است. 💠 پس یکی از شروری که باید از آن به خدا پناه ببریم، «شَرِّ ما خَلَقَ» [فلق:1] است. محور این شرّ هم اولياء طاغوت و هستند که از مدار بندگی خارج شده اند و میخواهند ديگران را هم از مدار بندگی خارج بکنند؛ این همان است که حضرت در خطبه قاصعه فرمود: بیماری شيطان مسری است، مواظب باشيد شما را به بيماری استکبار علي الله و طغيان و سرکشی بر خدا مبتلا نکند. [اگر شما را] مبتلا کرد، [شما هم] شرّ می‌شويد. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥مراقب بیماریِ مُسریِ شیطان باشیم! 💥راههای نفوذ سرانِ شرارت 🔹 وقتی شیاطین و اولیاء طاغوت می‌خواهند با ما ارتباط برقرار کنند، با بعضی مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند و با بعضی از طریق یک شبکه. یعنی از طریق مخلوقات با ما ارتباط میگیرند و نفوذ میکنند «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» [فلق:1]. گاهی ابلیس از طریق قوا و جنود و لشکرش رابطه برقرار میکند. [بله،] سراغ حضرت ابراهیم (ع) خودش می‌رود؛ ولی وقتی میخواهد سراغ ما بیاید مستقیم نمی¬آید، بلکه قوا و لشکرش را می‌فرستد. گاهی یک شیطانک (شیطان ضعیف) هم برای ما کفایت می‌کند، احتیاج به لشکرکشی نیست. 🔸 گاهی طریق دام شیطان می‌شوند و با زبان آنها نفوذ می‌کند؛ وقتی دلی اسیر شیطان شد، می‌تواند دام شیطان باشد و دیگران را هم گرفتار کند. حضرت در نهج البلاغة میفرماید: «اتَّخَذُوا الشَّیطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ‏ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَ‏ وَ دَرَجَ‏ فِی حُجُورِهِمْ»؛ عدهای شیطان را ملاک می‌گیرند، شیطان هم [آنها را شریک خود میگیرد و] درون آنها تخم‌گذاری و جوجه‌کشی می‌کند و به تعبیری نیروهای خودش را سر قوای آدم می‌نشاند. آن وقت «فَنَظَرَ بِأَعْینِهِمْ»؛ با چشم انسان می‌بیند. 🔹 شیطان خیلی وقت‌ها از طریق در ما تصرف می‌کند. مثلاً قرآن درباره خمر و قمار و امثال آن میفرماید «مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ». در روایات هم بیان شده که شیطان چطور در انگور و خرما تصرف کرد تا با آنها شراب درست شود؛ خداوند میفرماید: «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ‏» [مائده:90]؛ خمر و قمار، از عمل شیطان است، مصنوع شیطان است. در آیه بعد هم میفرماید: «إِنَّما یریدُ الشَّیطانُ أَنْ یوقِعَ بَینَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ»؛ در این خمر و میسر می‌دمد و از طریق آن در شما دشمنی ایجاد می‌کند. 👈 پس شیطان خيلی وقت‌ها در موجوداتی که خدا مسخّر او قرار داده تصرف می‌کند و آنها را به و تبديل مي‌کند؛ هر کجا می‌کند، آن را هم به شرّ تبديل می‌کند و از طريق او با ما می‌گيرد [و نتیجه اش برای ما هم] شرّ می‌شود. لذا ممکن است ابلیس یک دستگاه عظیم داشته باشد که تمامش شرّ باشد؛ یعنی ممکن است یک درست کند که تمامش شرّ باشد؛ هر کجایش دست می‌زنید، است. 💠 حضرت در خطبه قاصعه فرمود: شیطان دچار است، مواظب باشید شما را به بیماری استکبار علی الله و طغیان و سرکشی بر خدا مبتلا نکند. [اگر شما را] مبتلا کرد، [شما هم] شرّ می‌شوید. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯