eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
968 دنبال‌کننده
138 عکس
7 ویدیو
61 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ تفاوت زائر با مسافر! 🌟فرق است بین راحل و مسافر. مسافر آنست که وطنش پشت سرش است، میرود تا برگردد. اما راحل به دنبال برگشت نیست. یک علت این که ما در زیارت، نتیجه لازم را نمیگیریم همین است که راحل نشدیم؛ در حالی که زائر میتواند در هر قدمی ثواب یک حج عمره داشته باشد، یعنی یک سیر کامل برای ما باشد. اگر راحل باشیم به دنبال برگشت نیستیم، اگر هم برگردیم به خاطر وظیفه ای است که بر دوشمان قرار میدهند. 🌟 زیارت، سفری به سوی خدا در وادی ولایت امام است که صراط مستقیم است. مقصد خداوند متعال است اما از طریق سیر با امام و این سیر هم هیچ وقت تمامی ندارد. 🌟 زیارت سفر الی الله است و زائر، راحل و مهاجر الی الله است؛ یعنی همه چیز را پشت سر گذاشته، تعلقات را رها کرده و به سمت خدا حرکت میکند. 🌟 در ماجرای نبوت حضرت موسی (ع) در قرآن کریم چنین خطاب شده است: «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» [طه: 12]. در برخی روایات بیان شده که وادی طوی، کربلا بود و آن شجره سید الشهداء (ع). و امر «فاخلع نعلیک» را هم معنا کرده اند به تعلقات پیش و پس حضرت موسی(ع). چرا که هنگامی که ایشان با خانواده عازم مصر شد به خدا عرض کرد من قلبم را برای تو خالص کردم و هیچ چیزی غیر از تو نیست؛ ولی وقتی آمد به سمت طور دو تا نگرانی داشت. یکی پشت سر که زنش بود که در حال زایمان بود و یکی هم نگرانی مصر را داشت که به او گفتند این دو را هم زمین بگذار «فاخلع نعلیک». 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 بالاترین ثواب زیارت امام رضا(ع) 🌟 در کامل الزیارت از وجود مقدس موسی بن جعفر (علیهما السلام) نقل شده است: اگر کسی در نزد امام رضا (علیه السلام) یک شب بیتوته کند و حضرت را زیارت کند «كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ»، مثل کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است و این فوق همه ثوابهاست. 🌟 بعد حضرت توضیح دادند که این زیارت خدای متعال در فوق العرش در قیامت چه طور آشکار می شود، فرمودند: در قیامت وقتی عرش مستقر می شود چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین بر عرش الهی هستند: اولین حضرت نوح، حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت عیسی (صلوات الله علیهم اجمعین) یعنی انبیاء اولوالعزم هستند و آخرین ها رسول الله(ص)، امیر المومنین(ع) و امام مجتبی(ع) و سید الشهداء(ع) می باشند، بعد ائمه دیگر به این ها ملحق می شوند. 🌟 حضرت در ادامه فرمودند: سپس عرش وسعت پیدا می کند و زوار ائمه(ع) بر عرش می نشینند و مقامشان مقام این چهار نفر از اولین و آخرین می شود، ملحق به ایشان می شوند. و بعد فرمود همه فوق العاده اند الا اینکه «أَنَّ أَعْلَاهُمْ دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً زُوَّارُ قَبْرِ وَلَدِي عَلِي بن موسی ع» یعنی زوار فرزندم علی بن موسی الرضا علیه السلام سرآمد آنها هستند. 🔘 @mirbaqeri_tafsir
، روش برنامه ریزی جبهه حق در برابر نقشه دشمن! 🔸 خداوند متعال در سوره مبارکه فیل میفرماید: «أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی‏ تَضْلیلٍ». شاید بتوان «تضلیل» را اینگونه معنا کنیم که در مقابل نقشه دشمن، خدای متعال برنامه بزرگتری دارد و آن نقشه، در برنامه او گم می‌شود. 🔹انبیاء و اولیاء هم همیشه اینگونه عمل میکنند؛ [یعنی در عین اینکه] دشمنانشان بسیار پیچیده‌اند و نقشه‌های بزرگی هم می‌کشند، ولی آنها با توجه به نقشه دشمن، نقشه بزرگتری دارند که طرح دشمن، در آن نقشه گم می‌شود. [بنابراین وقتی میفرماید نقشه آنها را] در تضلیل قرار داد، [یعنی خدای متعال] طرح بزرگتری را به انجام رساند که [در نتیجه آن،] تدبیر دشمن و حرکات او به همان هدفی منتهی شد که خدای متعال می‌خواست؛ [و به تعبیری نقشه دشمن] را درون یک نقشه بزرگتر گم کرد. 🔸بنا نیست که دشمنان اختیار نداشته باشند. مثلاً وقتی سیدالشهداء (ع) مقابل یزید قرار میگیرد، حکمت در این نیست که اختیار او سلب شود؛ آنها نقشه می‌کشند؛ آیا امام درون طرح آنها قرار بگیرد؟ [آیا] منفعلانه برخورد کند؟ به قول امروزی‌ها در زمین آنها بازی کند؟ در واقع [امام است که] آنها را به زمین خودش می‌آورد؛ با همه بزرگی و وسعت نقشه‌ای که دارند، آنها را درون نقشه خودش گم و منحل می‌کند؛ دیگر نقشه آنها دیده نمی‌شود، نقشه بزرگتر دیده می‌شود. 🔹مثل اینکه در یک بازی، یک قهرمان در مقابل کودکی قرار بگیرد؛ [این قهرمان] اختیار کودک را سلب نمی‌کند؛ ولی [کودک] هر کاری انجام بدهد، آن قهرمان، نقشه کودک را درون تدبیر خودش می‌کند؛ [در نهایت] همان نقشه [کودک،] به پیروزی این قهرمان ختم می‌شود. ❇️اولیاء خدا هیچوقت از دشمن نمی‌خورند؛ البته درون طرح دشمن هم نمی‌کنند. حتی شکست ظاهری هم در کار نیست؛ اصلاً شکستی نیست؛ چون کاملاً نقشه [دشمن] را می‌بینند و آن نقشه وسیع را درون کار بزرگتر خودشان می‌کنند. شاید معنای ««أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی‏ تَضْلیلٍ»» این باشد. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
♻️ روح کعبه، محور الفت و امت اسلامی 🔸 «لِإیلافِ قُرَیشٍ * إیلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّیفِ». خدای متعال بین قریش الفت برقرار کرد. اما این الفت با «فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیتِ * الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» چه ارتباطی دارد؟ چرا باید پروردگارِ این بیت را، که آنها را به امنیت رسانده و از مخاطرات نجات داده و از گرسنگی به سیری رسانده، عبادت کنند؟ چه نسبتی بین این دو فراز وجود دارد؟ از ظاهر آیات فهمیده میشود که مبدأ این الفت، است. خدای متعال بیت خودش را اداره می‌کند؛ برای اینکه این بیت به مقصد برسد، الفتی بین قریش ایجاد می‌کند. 🔹البته بیت را هم باید تعریف کنیم؛ اگر بیت صرفاً یک مشت سنگ باشد قطعاً نمیتواند محور الفت قرار بگیرد، اما اگر بیت نقطه‌ای است که خدای متعال در آن دمیده و حقیقتی در آن قرار داده، این بیت میتواند محور تجمع و الفت باشد. البته هر خانهای این ظرفیت را ندارد؛ خدای متعال این حقیقت را در این سنگ‌ها و در نقطه خاصی قرار داده است. در علوم اجتماعی می‌گویند که گاهی اوقات مثلاً وضعیت طبیعی و جغرافیایی، محور یک نوع پیوندهای خاص اجتماعی می‌شود. اما سوال اینست که آیا واقعاً یک خانه گِلی که در یک کویر است و هیچ حاصلخیزی هم در آنجا نیست، می‌تواند محور الفت بشود؟ اگر کسی بیت را اینطور دید، نمیتواند محوریت آن را تحلیل کند. 🔸 این بیت، خانه ای است که و جایگاهی در عالم دارد؛ این بیت، به خدای متعال منسوب است و انتسابش هم یک انتساب ظاهری نیست. واقعاً مبدأ برکات و خیرات است، محل نزول ملائکه و رفت و آمد آنهاست و ظرفیتی برای ایجاد حقایقی در عالم دارد. کمااینکه الآن اتفاقات معنوی و اجتماعی عظیمی حول کعبه رخ میدهد؛ قبلاً هم از این دست اتفاقات وجود داشته است. اینها صرفاً بر اساس یک قرارداد نیست؛ کعبه و اطرافش دارد؛ صفا و زمزم و مروه و منا و عرفات، مقاماتی هستند که حقایقی در خود دارند؛ لذا کعبه می‌تواند بشود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🕋 می‌خواهیم به حج برویم که در روز عيد قربان، قربانی امام بشويم! 🔹 اصلا ما مکه می‌رویم تا با امام بيعت بکنيم. اگر در ادعیه شب قدر، همه ما التماس مي‌کنيم که خدایا ما را امسال حاجی قرار بدهد، امام (ع) هستند. حضرت‌ (ع) حجاجِ آن سال را در شب قدر انتخاب می‌کنند. 🔸 شب قدر به دست امام رقم می‌خورد و حضرت در این شب، حجاجی را که قرار است با ایشان طواف کنند، انتخاب مي‌کنند و خودشان امير الحاج می‌شوند. 🔹 ما به حج می‌رویم و با امير الحاج‌ اين مناسک را طی مي‌کنيم تا به امام برسيم. به‌تعبیر بعضی، امام، ما را انتخاب می‌کنند که قربانیان ایشان باشیم؛ می‌خواهیم به حج برویم که در روز عيد قربان، قربانی امام بشويم.
🔰 بمناسبت سالروز نزول سوره هل أتی و داستان اطعام اهل بیت(ع) ❤️ شرط بهره مندی از شفاعت اهل بیت (ع) 🔸در روایتی نقل شده که موسای کلیم (ع) در دامنه کوه به دنبال گوسفندانش می‌رفت که یکی از گوسفندان فرار کرد. هرچه حضرت دنبال او رفتند، باز آن گوسفند می‌دوید. بالأخره بعد از مدتی دوندگی و خستگی، آن گوسفند را گرفتند. بعد او را نوازش کردند و فرمودند ممکن است گرگ تو را بدرد، من برای تو دنبالت می‌دوم، تو چرا از دست من فرار می‌کنی؟ نقل این است که خدای متعال پس از این ماجرا به حضرت موسی (ع) فرمود من تو را به خاطر همین صفتت به پیغمبری برگزیدم. 🔹چنین کسی امام و شفیع می‌شود؛ کسی که از سر محبت الهی «عَلى‏ حُبِّهِ» در این دنیا به مسکین و یتیم و اسیر اطعام می‌کند، «یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً»، حاضر است در همه عوالم در محبت خدا همه سختیها را تحمل کند تا ابرار را به منزل برساند. کسی که از شکم گرسنه نمی‌گذرد، از قلبهای محتاج می‌گذرد؟ از ارواحی که محتاج رزقهای باطنی هستند و رزق معرفت، محبت و درجات بهشت می‌خواهند، می‌گذرد؟! 🔸همین داستان شفاعت اهل بیت (ع)، تبدیل می‌شود به سقایت اهل‌بیت (ع) در آخرت؛ «عَیناً یشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ». خودشان چشمه را می‌جوشانند و جام ابرار را پر می‌کنند. همین طور که هنوز چاههایی که حضرت در اطراف مدینه حفر می‌کردند، هست؛ وقتی این چاه می‌جوشید، حضرت وقف نامهاش را می‌نوشتند و وقف مؤمنین می‌کردند. در قیامت هم همین طور است؛ چشمه را می‌جوشانند و به ابرار می‌خورانند. 🔹«إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً»؛ در قبال این اطعام، نه تشکر می‌خواهیم، نه پاداش؛ این اطعام فقط برای خداست. کسی که اینگونه اطعام می‌کند، شفاعتش هم به این صورت است؛ ما را در قیامت تا آخرین درجات می‌برد، هیچ پاداشی هم از ما نمیخواهد. 👈 ، این چشمه ها می‌جوشد و این اطعام، دائمی است. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍃✨✨✨✨✨🍃🍃 اگر غدیر «عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر» است به این خاطر است که مائده ولایت در آن نازل شده است.
با تشکر از اعضای محترم کانال که این کلیپ رو تولید کرده و برامون ارسال کردند.
🔻 چرا پیامبر(ص) از ابلاغ مساله ولایت نگران بودند؟ 🔸«وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» به این معنا نیست که پیامبر اکرم نگران خودشان بودند. بلکه همانگونه که در روایت اشاره شد، این نگرانی حضرت، از فهم و درک مردم نسبت به این أمر مهم بود. 🔹همانگونه که نگرانی حضرت موسی در آیه «فَأَوْجَسَ في‏ نَفْسِهِ خيفَةً مُوسى‏»(طه/67) نسبت به فهم مردم در رابطه سحر جادوگران بود. بنا به فرموده مولا امیرالمؤمنین، حضرت موسی (ع) از جادوی جادوگران نمی ترسید. بلکه از این می ترسیدند که مردم تفاوت سحر و معجزه را نفهمند. میترسید مردم آن دو را در کنار هم قرار دهند و یک نوع بپندارند. 🔸هنگامی که نبی اکرم (ع)به بیان حقیقت ولایت مأمور شدند، نگرانی ایشان از تفاوت در فهم امر ولایت و سایر دستورات الهی بود. چرا که امر ولایت، سرِّ اعظم است. ایشان نگران این بودند که چگونه آن را بیان کنند تا مردم آن را بفهمند و انکار نکنند. امر ولایت همچون دستور به نماز و حج و مانند این دستورات نیست. امام صادق(ع) می فرمایند: «إِنَ‏ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَب‏». یعنی فهم و تحملِ حقیقت ولایت ما، سخت و دشوار است. پیامبر اکرم نیز از بابت فهم و تحمل مردم نسبت به امر ولایت نگران بودند که خداوند برای رفع این نگرانی فرمود: «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» که نگران نباش. خدا تو را از مردم حفظ می کند. 🔹 امام رضا (ع) فرمودند: تقیه پیامبر اکرم تا زمانی بود که خداوند آیه «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» را نازل نکرده بود. اما نزول این آیه، تمام تقیه ها را کنار گذشت و حقیقت را فاشِ فاش بیان کردند. به همین خاطر، پیامبر اکرم در خطبه غدیریه بسیار بی پرده و آشکار، حقایق را بیان کرده اند. 🔸در خطبه غدیر، أسرار ولایت بیان شده است. لذا توصیه می شود خطبه غدیریه را مطالعه کنید. نبی اکرم (ص) در عید غدیر، با کنار زدن پرده هایی از معارف، به تبیین مسأله ولایت و چیستی و معنای آن پرداختند. به این خطبه مراجعه کنید و ببینید پیامبر اکرم به چه شکلی به بیان مواردی همچون: مقامات امیرالمؤمنین، نقشه ها و اقدامات دشمنان، عاقبت مخالفین و درجات محبین ایشان می پردازند. در ادامه، بحث به سمت ظهور کشیده و در آن چندین بار بحث ظهور به صورت مفصّل مطرح می شود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🌱 شاید علت نام گذاری این سوره به مائده، این است که در آن ، که مائده آسمانی است تجلی پیدا کرده است. زیرا در این سوره، هم آیه قبل از ابلاغ ولایت و هم آیه بعد از ابلاغ ولایت آمده است. 🌱 وقتی امام به عالم دنیا می آید و ولایت امام نازل می گردد، آن حقایق، آن مائده های آسمانی که بهشت نازله ای از آن و تمام نعمت های بهشتی تجلی آن است، به عالم دنیا می آید. 🌱 اینکه غدیر میشود به این خاطر است که در آن نازل شده است. 🌱 اگر نزول یک برای تمام امت حضرت عیسی(ع) مبدا عید می شود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد. 🌱 پس چنین مائده ای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِيدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» می شود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💫 مهمترین نعمت خداوند چیست؟ 🌟 ما به یک معنا برای طعامی که می‌خوریم، صراط هستیم؛ طعام از جهاز هاضمه ما عبور می‌کند و بعد به نور نافله شب تبدیل می‌شود و وارد عالم ملکوت و بهشت می‌شود. یک مسیری را طی می‌کند؛ از جهاز هاضمه ـ و به قول قدما هضم رابع ـ می‌گذرد و بعد قوای ما می‌شود، ما با آن عبادت می‌کنیم و به نور بهشت تبدیل می‌شود یا خدای نکرده معصیت می‌کنیم و به جهنم تبدیل می‌شود؛ یعنی از اراده ما عبور می‌کند. 🌟 وجود مقدس امام - بلاتشبیه – همین طور است؛ صراط ماست؛ همه قوای ما اگر از بستر اراده امام عبور کند، به ملکوت نورانی عالم، عالم بهشت و بالاتر از آن می‌رسد. روایات اهل بیت (ع) مکرر سبیل را به وجود مقدس امام تفسیر کرده است. امام، سبیل الله است. «أَنْتُمُ السَّبِیلُ‏ الْأَعْظَمُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ‏»؛ سبیل اعظم بسوی خدای متعال، امام است. 🌟مهمترین نعمتی که خدا در این دنیا به ما داده، است. امام رضا (ع) فرمودند در دنیا نعیمی نیست مگر ولایت ما، چون با ولایت ما به معرفت و توحید می‌رسید و وارد دارالخلود می‌شوید. 🛣 شکر و کفر نسبت به این سبیل است؛ «إِنَّا هَدَیناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» بعد از این هدایت به سبیل، انسانها دو دسته میشوند، یا شاکرند یا کفور. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰درسی از مباهله 💥 مقاومت اولیاء خدا در دل بلا، تنها راه منزوی کردن دستگاه باطل! 💥 مقاومت جوانان عراق و لبنان، امتداد مباهله در دوران ما 🔸وقتی قرار بر شد، عالم بزرگ مسیحی های نجران گفت: دقت کنید در مباهله چه كسی را همراه خود می آورد؛ دیدند حضرت با امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) آمدند؛ گفت: این ها چه كسانی هستند؟ گفتند: همه آن ها از نزدیك ترین کسان او هستند؛ گفت: با این آدم مباهله نكنید؛ چون برای قربانی کردن، نزدیك ترین کسان خود را آورده است؛ این مرد حق است. آنجا كه شیطان با تمام وجود می خواهد نسبت به خدا و اولیای خدا در ما تردید ایجاد كند و از سوی دیگر حسن ظن به شیطان و جنودش ایجاد نماید، تنها راه نجات همین است. 🔹امروز تعدادی مقاومت می كنند و با مقاومت آن ها معلوم می شود که این همه ادعای حقوق بشر و توسعه و دموكراسی دروغ است؛ همین اگر بتوانند در طول چند سال ۱میلیون آدم را می كشند؛ مانند پنج سال كه در عراق مردم را قتل عام کردند؛ زندان گوانتانامو راه می اندازند و... حالا چگونه می توان فهمید كه این ادعاها دروغ هستند؟ در صورتی می توان فهمید که تعدادی شیعه در برابر آنها مقاومت كنند و آنها هم به ناچار برای رسیدن به مقصد خود دست به قتل عام بزنند تا جایی برای دفاع از آنها باقی نماند. 🔸 جبهه حق، حقانیت جبهه حق و بطلان جبهه باطل را اثبات می كند. در محور مقاومت این جبهه، وجود دارد؛ آن ها با مقاومت خود دستگاه باطل را شكست داده و منزوی كردند. 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰درسی از مباهله 💥 مقاومت اولیاء خدا در دل بلا، تنها راه منزوی کردن دستگاه باطل! 💥 مقاومت جوانان عراق و لبنان، امتداد مباهله در دوران ما 🔹راه رسیدن به یقین، توجه به است. یكی از نكات تحمل بلای اولیای خدا این بود كه اگر آن ها تحمل نمی كردند، خیر محض بودن، خیرخواهی، محبت و فداكاری ایشان ظاهر نمی شد؛ آدم از كجا می تواند بفهمد نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) هیچ چیزی برای خودش نمی خواسته و همه را برای ما می خواسته اند؟ انسان وقتی را می بیند، این حقیقت را می فهمد؛ می فهمد كه حضرت چقدر مشفق بوده و برای هدایت ما چه كرده اند؛ از سوی دیگر نیز وقتی می بیند كه دستگاه باطل چگونه با معصومین (علیهم السلام) درگیر شده است، می فهمد که هیچ خیری در آن نیست و سراسر دروغ محض و كذب محض است 🔸بلا از مهم ترین است. رسیدن به حقیقت توحید جز با تحمل ولایت نبی اكرم صلی الله علیه و آله واقع نخواهد شد و تحمل این ولایت و اعراض از ولایت دشمنانِ حضرت، جز با درك صحیح از بلای حضرت واقع نمی شود؛ وگرنه شیطان می گفت: حضرت هم دنبال منافع خودش بوده است. در این صورت چگونه می توان خلاف این را ثابت کرد. 🔹مردی یهودی وقتی دست حضرت امیر (علیه السلام) را بسته بودند و به مسجد می بردند به حضرت ایمان آورد؛ به او گفتند: تو كه قدرت حضرت را در خیبر دیدی، چرا آن روز ایمان نیاوردی؟ گفت: چون آن روز و امروز را دیدم، مؤمن شدم؛ این شخص را شما كنترل نمی كنید؛ نیروی دیگری او را كنترل می كند؛ کسی كه امروز با كمال قدرتی که دارد دستش را می بندید به همان دلیلی سكوت می كند که آن روز در خیبر می جنگید؛ او مرد خداست. 🔸آن عالم بزرگ مسیحی های نجران وقتی قرار بر شد، گفت: دقت کنید در مباهله چه كسی را همراه خود می آورد؛ دیدند حضرت با امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) آمدند؛ گفت: این ها چه كسانی هستند؟ گفتند: همه آن ها از نزدیك ترین کسان او هستند؛ گفت: با این آدم مباهله نكنید؛ چون برای قربانی کردن، نزدیك ترین کسان خود را آورده است؛ این مرد حق است؛ این حقانیت را از كجا می توان فهمید؟ آنجا كه شیطان با تمام وجود می خواهد نسبت به خدای متعال و اولیای خدا در ما تردید ایجاد كند و از سوی دیگر حسن ظن به شیطان و جنودش ایجاد نماید، تنها راه نجات همین است؛ لذا کسانی كه چشم خود را بر این راه می بندند، راه به جایی نمیبرند. 🔹امروز تعدادی مقاومت می كنند و با مقاومت آن ها معلوم می شود که این همه ادعای حقوق بشر و توسعه و دموكراسی دروغ است؛ همین اگر بتوانند در طول چند سال یك میلیون آدم را می كشند؛ مانند پنج سال كه در عراق مردم را قتل عام کردند؛ زندان گوانتانامو راه می اندازند و ...؛ بعد هم ادعای حقوق بشر می كنند و می گویند ما آمده ایم تا دموكراسی را توسعه بدهیم! حالا چگونه می توان فهمید كه این ادعاها دروغ هستند؟ در صورتی می توان فهمید که تعدادی شیعه در برابر آن ها مقاومت كنند و آن ها هم به ناچار برای رسیدن به مقصد خود دست به قتل عام آن ها بزنند تا جایی برای دفاع از آن ها باقی نماند. 🔸 جبهه حق، حقانیت جبهه حق و بطلان جبهه باطل را اثبات می كند. در محور مقاومت این جبهه، وجود دارد؛ آن ها با مقاومت خود دستگاه باطل را شكست داده و منزوی كردند و ارزش ها را در تاریخ تغییر دادند. وقتی ارزش ها تغییر کرد، حكومت ها هم به خودی خود تغییر می کنند و اگر ارزش ها تغییر نکرد، اگر قدرت را هم بگیرید با آدم هایی كه دركشان همان درك ناقص گذشته است کاری از پیش نمی برید؛ باید تلقی ها عوض شود. 🔹بنابراین هدایت مردم به حقیقت ولایت، منوط به شفاعت خود معصومین (علیهم السلام) است كه بخشی از این شفاعت در بلای ایشان است؛ یعنی بلای آن ها شفاعت در امر ولایت و تلقی از ولایت است؛ وگرنه آدم چگونه می توانست امام حسین (علیه السلام) را بشناسد و محبت، اشفاق علم و احاطه ایشان را درك كند؟ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰اسرار نهفته در داستان اطعام اهل بیت (ع) 👈 این اطعام، یک نمونه و یک مَثَل است که عوالم بعدی را بفهمیم! 🔹بالاتر از این، ممکن نیست؛ آدم روزه گرفته باشد و در روز سومِ روزه‌اش، که دیگر کسی محتاج‌تر از خودش نیست، طعامش را اطعام کند و خودش با آب افطار کند. به‌خصوص طعامی که به یک معنا قرض و نسیه است؛ وجود مقدس فاطمه زهرا (س) که همه افعالش اسرار عبادات است، در ازای این جو یا گندم نسیه، کار یدی انجام داده‌اند و بعد این جو یا گندم به دست مبارک حضرت به طعامی تبدیل شده است و در نهایت هم این طعام را با این کیفیت اطعام کرده‌اند. این فعل، همان نسبت به ابرار در عالم آخرت است. 🔸«وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً» این فرازها بیان شفاعت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت ایشان (ع) نسبت به ابرار است. چون شرّ روز قیامت فراگیر است، برای ابرار می‌ترسند؛ لذا برای اینکه آن شر، ابرار را نگیرد، لقمه سفره خودشان را اطعام می‌کنند. 🔹کسی که از سر محبت الهی در این دنیا به مسکین و یتیم و اسیر اطعام می‌کند، در همه عوالم حاضر است که در محبت خدا همه سختیها را تحمل کند تا ابرار را به منزل برساند. کسی که از شکم گرسنه نمی‌گذرد، از قلبهای محتاج می‌گذرد؟ از ارواحی که محتاج رزقهای باطنی هستند و رزق معرفت، محبت و درجات بهشت می‌خواهند، می‌گذرد؟ 🔸این بزرگواران هستند. کسی که سراسر محبت خداست، توجهش به خلق هم و برای خداست. آنها شفیع کل هستند و در همه عوالم شفاعت می‌کنند؛ این شفاعت هم است. این اطعام، یک نمونه و یک مَثَل است که عوالم بعدی را بفهمیم؛ آن عوالم هم همین طور است. 🔹پس داستان، داستان (ع) است. در روایت است حضرت در بستر رحلت و شهادت بودند که جبرئیل آمد و عرض کرد همه آسمان‌ها را تزئین کرده‌ایم. حضرت فرمودند اینها من را خوشحال نمی‌کند؛ بگو امتم چه می‌شوند؟ «وَ یخافُونَ یوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً»؛ نگران هستند که مبادا آن شرّ فراگیر، محبین و دوستان ایشان و آنها را که در راه هستند، بگیرد. کسی که اینگونه اطعام می‌کند، شفاعتش هم به این صورت است؛ ما را در قیامت تا آخرین درجات می‌برد، هیچ پاداشی هم از ما نمیخواهد؛ «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً». این اطعام برای کسی که یتیم و مسکین آنها شد، دائمی است. 🔸پس خدای متعال به ما نعمت داده‌ است؛ اگر این نعمت را کردیم، سرانجامش «سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعیرا» است. اگر هم بودیم، جزو ابرار می‌شویم؛ آن وقت آن سبیل، شفیع ما می‌شود؛ اهل‌بیت (ع) هم شُفعاءاند، هم سبیل‌اند و هم صراط. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
هل أتی.mp3
19M
📼 تفسیر صوتی سوره «هل أتی» #تفسیر_سوره_هل_اتی #تفسیر_صوتی (39 دقیقه، 18مگ) 👇 فهرست مباحث در 👇 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 راز سختی های دوران غیبت! 🔹 به‌طور کلی، این یک سنت الهی است که وقتی پیغمبری را می‌فرستد، همراهش سختی‌ها می‌آید. «وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیةٍ مِنْ نَبِی إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یضَّرَّعُونَ‏» [اعراف:94] بعد اگر به مرحله ایمان و تقوا می‌رسیدند، درهای آسمان و زمین به‌رویشان باز می‌شد؛ «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» [اعراف:96] 🔸 همه خیرات، برای متقین و برای اهل ایمان است؛ دیگران اگر روزی می‌خورند، از کنار دست مؤمنین است، نه اینکه آنها اصل باشند. ولی این مقدمات و این رنجها و سختیها، برای آن است که اینها به و برسند؛ اگر به مرحله‌ای رسیدند که دیگر آمدوشد نعمت‌ها مشغولشان نکرد، تمام درها به‌رویشان باز می‌شود. تا وقتی به آنجا نرسند که آمدوشدها آنها را از هدف غافل نکند، ما درها را می‌بندیم تا غافل نشوند و دنبال این پیامبر راه بیفتند و به رشد برسند؛ وقتی به رشد رسیدند، همه درها به‌رویشان باز می‌شود. 🔹 وقتی پيامبر آمدند، مسلمانها مدت‌ها در مکه در شعب ابیطالب در محاصره بودند. بعد به مدينه آمدند و جنگ‌های فراوانی داشتند. اصحاب صفه گاهی غذايی برای خوردن نداشتند. در بعضی جنگ‌ها يک خرما را چند نفر در يک روز تقسيم مي‌کردند. در مقابل گشايش‌های فراوانی که به حسب ظاهر برای کفار قريش و ايران و روم و... وجود داشت، اصحاب حضرت این همه رنج داشتند. اگر کسی نگاهش محدود باشد، به پیامبر می‌گوید شما آمدید اما مشکلات حل نشد؛ نه یک روز و دو روز و نه ده روز و بیست روز، 23 سال است شما پیغمبرید! در مکه سال‌ها با سختی گذشت و مشکلات حل نشد؛ در مدینه گفتیم دیگر حکومت تشکیل داده اید و مشکلات حل می‌شود، ولی هر روز کار دشوارتر شد! 🔸 این دشواری‌ها تا عصر ظهور در امت حضرت هست. گشایش‌ها همیشه گشایش‌های موقت بوده و این سختی‌ها تا عصر ظهور هست. به‌خصوص که الآن دوره چیرگی ظاهری قدرت‌های مستکبر و مادی در جهان است، ممکن است کسی توهم کند که ما رها شده ایم و بگوید این چه حقانیتی است؟! همه امکانات و قدرت در دست دیگران است، ولی ما ادعای حقانیت می‌کنیم! 👈 این سختی‌ها برای آن است که مردم آماده شوند. «إِنَ‏ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَبٌ‏»؛ و ولایت معصوم، امر دشواری است و انسان‌ها باید آماده شوند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 دعای مخصوص روز اول ماه محرم ✨ امام رضا (ع) فرمودند اگر کسی شهادت میخواهد، نسل پاک و آبادی میخواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، حضرت فرمودند راهش این است که روز اول محرم را بگیرید و همین را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. ✨ اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. ✨ هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود. 🔻 متن کامل در 🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/950
💥 هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است ... 🌟 ریان بن شبیب نقل می کند روز اول محرم محضر امام رضا (علیه السلام) رسیدم. حضرت فرمودند امروز روزی است که خدای متعال دعای زکریا را مستجاب کرد و به او یحیی را عنایت کرد که حالا داستانش در روایات مفصل آمده است. 🌟 جناب زکریا وقتی در سیر معنوی خودش، مقامات پنج تن به او عرضه شد، به این وجودهای نورانی و مقدس متوسل میشد. وقتی به نام سیدالشهداء می رسید و متوسل به حضرت می شد، به جناب زکریا حالت حزن و اندوه دست می داد. ایشان از جبرئیل سوال کرد و جبرائیل داستان عاشورا را برای حضرت با رمز بیان کرد که حدیثش در کتاب شریف احتجاج آمده هست. «کهیعص» [مریم:1] این پنج حرف اشاره به داستان عاشوراست. با اشاره و رمز داستان عاشورا را به حضرت زکریا گفتند. در نقل این است که ایشان چند روز عزادار بود و گفتگویش با مردم قطع شد و بعد از خدای متعال تقاضا کرد فرزندی به او عطا کند و این فرزند در راه خدا به شهادت برسد و این فرزند هم فرزند استثنایی و فوق العاده باشد و محبتش در دل حضرت جا بگیرد تا حضرت در مصیبت وجود مقدس رسول خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیدالشهداء شریک بشود. 🌟 این همانجایی است که انبیاء در سیر خودشان تاسی به نبی اکرم می کردند و با شفاعت نبی اکرم سیر می کردند. یکی از مقاماتش همین داستان حضرت زکریا است که خدای متعال دعا را مستجاب کرد و حضرت یحیی(ع) را به ایشان دادند و همه می دانید داستان شهادت حضرت یحیی که یک شهادت ویژه ای است، خیلی شبیه به شهادت سیدالشهداست. 🌟 حضرت هم در طول مسافرت کربلا مکرر از حضرت یحیی یاد کردند گاهی می فرمودند مرا به بی وفایی دنیا همین بس که سر مثل یحیایی برای ناپاک زاده ها به عنوان هدیه برده شد؛ دقیقا مثل داستان خود سیدالشهداست دیگر که سر مطهرشان را برای ابن زیاد و یزید به عنوان هدیه برده شد. یحیی چنین شخصیتی است در شهادت تشبه به حضرت دارد و این را خدای متعال در اجابت دعای حضرت زکریا به ایشان عنایت کرده. 🌟 حضرت فرمودند ریان بن شبیب در این روز اول محرم که حضرت زکریا دعا کردند و دعایشان مستجاب شد. تلقی من این است که اگر کسی شهادت میخواهد، نسل پاک و آبادی میخواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، طبق فرموده امام رضا(ع) راهش این است که روز اول محرم را بگیرید و این را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. 🌟 هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود. (شب اول محرم 1398ـ حوزه مبارکه فیضیه قم) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📣 میرباقری در دهه اول محرم 1. تفسیر سوره مجادله شبها در حوزه مبارکه فیضیه / هیات ثارالله قم 2.تفسیر سوره کهف صبحها در حسینیه حضرت زهرا (س) پخش تلویزیونی از در ساعت۱۸ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir