eitaa logo
سید علی میرفخرایی/ سعیدیسم
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.3هزار ویدیو
0 فایل
فعال فرهنگی،PH.D در رشته علوم قرآن و حدیث
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات کلیدی جزء هفتم قرآن کریم 1- به جای دنبال عیوب دیگران بودن، مراقب اعمال خودتان باشید.(مائده: 105) 2- اگر کسی را مسخره کنید، نتیجه اش گریبان شما را می گیرد.(انعام: 10) 3- شیطان اعمال بد را با آراستن، زیبا جلوه می دهد.(انعام: 43) 4- به مقدسات دیگران توهین نکنید تا آنها هم برای تلافی به خدا و مقدسات شما توهین نکنند.(انعام: 108) 5- اینگونه نباشید که هنگام نیاز از خدا کمک بخواهید و پس از حل شدن، خدا را فراموش کنید.(انعام: 64) 6- به گوشه وکنار دنیا سفر کنید و از سرگذشت آنها که آیات خدا را انکار می کردند عبرت بگیرید. (انعام: 11) 7- زندگی دنیا جز بازیچه و سرگرمی نیست و مراقبت از آخرت برای شما بهتر است. (انعام: 32) 8- با کسانی که تنها بازی و سرگرمی را برنامه خود قرار داده اند قطع رابطه کنید. (انعام: 70) 9- مجلسی که در آن مشغول انکار و تمسخر دین و قرآن هستند را ترک کنید. (انعام: 68) @rasoulism1
  نکات کلیدی از جزء هفتم قرآن کریم:  مباحث فقهي مطرح شده در اين جزء عبارتند از: الف-احكام سوگند. خداوند درآيه 89 سوره مائده مي فرمايد:"خداوند شما را به خاطر سوگند هاي بيهوده مؤاخذه نمي كند, اما در مقابل سوگندهايي كه با ايمان وقصد بوده است مؤاخذه مي كند". • اقسام سوگند: 1- سوگندهايي كه داراي هدف مشخصي نيست و از روي اراده محكم و تصميم قاطع نيست. 2- سوگندهايي كه با اراده و عزم است. • كفاره سوگند.اگر كسي بنام خدا سوگند ياد كند كه عمل نيك يا عمل مباحي را انجام دهد, واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آنرا زير پا گذاشت ,كفاره دارد و نيز سوگند جز به نام خدا معتبر نيست.كفاره سوگند نيز يكي از اين سه چيز است: 1- اطعام ده نفر مسكين. 2- پوشاندن ده نفر نيازمند. 3- آزاد كردن يك برده و اگر كسي توان هيچكدام از اينها را ندارد ,بايد سه روز روزه بگيرد. ب- احكام شراب و قمار و بخت آزمايي.خداوند در آيه 91 و 92 سوره مائده مي فرماید :"شيطان مي خواهد با آشاميدن شراب و قمار, شما را از ياد خدا و نماز گذاردن بازدارد".يادآوري مي شود در مورد شراب در آيه 219 سوره بقره يعني جزء دوم نيز مطالبي آمده است. ج- احكام صيد درحال احرام: خداوند در آيه 95 سوره مائده خطاب به مؤمنين مي فرمايد:" در حال احرام شكار نكنيد و هر كس از شما كه بداند مُحرم است و شكار نمايد, بايد از چهار پايان قرباني كند و يا كفارۀ آن رابپردازد كه اطعام چند مسكين است و يا برابر همان اطعام روزه بگيرد" و در آيه بعدي مي فرمايد: "صيد دريا در حال احرام حلال است". د‌- احكام وصيت, خداوند در آيه 106 سوره مائده مي فرمايد: "زمانيكه مرگ يكي از شما فرا مي رسد هنگام وصيت نمودن , دو نفر عادل را به شهادت بگيريد و..." و بدينوسيله خداوند سعي در حفظ حقوق و اموال مردم كرده است. 2) خداوند در آيه 97 سوره مائده راجع به كعبه مي فرمايد:" كعبه را وسيله اي براي استواري و سامان بخشيدن به كار مردم قرار داده ام." ونيز در روايات اسلامي ويران كردن كعبه در رديف قتل پيامبر و امام قرار گرفته است و نگاه كردن به آن عبادت است و طواف گرد كعبه از بهترين اعمال ذكرشده است. 3) سؤالات بيجا, خداوند در آيه 101 سوره مائده خطاب به مؤمنين مي فرمايد:" از چيزهايي نپرسيد كه اگر براي شما آشكار شود شما را ناراحت مي نمايد". لازم به ذكر است كه گرچه سؤال , كليد فهم حقايق است ,اما اين مورد هم مانند مسائل ديگر ,استثنايي دارد كه به چند نمونه اشاره مي كنيم: الف- بيشتر مردم اگر ازعمق بيماري خود اطلاع داشته باشند, به وحشت مي افتند. لذا گاهي پزشك صلاح مي داند كه بيماري شخص را به اطرافيانش بگويد و بهتر است خود بيمار سعي در فهميدن بيماري خود نداشته باشد.
لازم به ذكر است كه گرچه سؤال , كليد فهم حقايق است ,اما اين مورد هم مانند مسائل ديگر ,استثنايي دارد كه به چند نمونه اشاره مي كنيم: الف- بيشتر مردم اگر ازعمق بيماري خود اطلاع داشته باشند, به وحشت مي افتند. لذا گاهي پزشك صلاح مي داند كه بيماري شخص را به اطرافيانش بگويد و بهتر است خود بيمار سعي در فهميدن بيماري خود نداشته باشد. ب‌- در روايت آمده است كه در هر مورد كه خداوند سكوت كرده است, پرسش نكنيد كه حكمتي در آن است. ج‌- در روايتي از امام رضا (ع) درباره داستان گاو بني اسرائيل و سؤالات پي درپي قوم يهود از حضرت موسي (ع) در رابطه با مشخصات گاوي كه مأمور ذبح آن بودند, آمده است كه اگرقوم يهود در همان آغاز يك ماده گاو انتخاب كرده و سر مي بريدند كافي بود, اما آنان سخت گيري كردند و خداوند هم بر آنان سخت گرفت.(جلد اول تفسير نمونه ص 308) 4) در آيه 110 سوره مائده مواهب پروردگار به حضرت عيسي(ع) ذكر شده است.وهمچنين در آيات پاياني اين سوره داستان نزول مائده بر حواريون حضرت عيسي(ع) و تقاضاي عيسي(ع) از خداوند براي نزول مائده آسماني بعنوان عيدي و همچنين گفتگوي خداوند با حضرت عيسي(ع) و اعلام بيزاري آن بزرگوار از شرك پيروانش آمده است. موضوع مطالب سوره مباركه انعام در جزء هفتم: مرحوم علامه طباطبائي(ره) صاحب الميزان در اين باره مي فرمايد كه غرض از سوره انعام بيان توحيد خدايتعالي است, زيرا بيشتر آيات آن به صورت محاجه عليه مشركين و مخالفين و نيز توحيد و نبوت و معاد است. ضمنا اين سوره مشتمل بر اجمالي از وظايف شرعيه و محرمات دينيه است. 5) درصفحه 144 جلد 5 تفسير نمونه در مورد جلسات ختم انعام نوشته شده است كه بعضي ها از اين سوره تنها به خواندن الفاظ آن قناعت مي كنند و جلسات عريض و طويلي براي ختم انعام و حل مشكلات شخصي و خصوصي خود با تشريفات ويژه اي ترتيب مي دهند. مسلما اگر در اين جلسات به محتواي سوره انعام دقت شود, نه تنها مشكلات شخصي ,بلكه مشكلات عمومي مسلمانان نيز حل خواهد شد. 6) عكس العمل هاي مشركين در مقابل دعوت به توحيد: الف- اعراض از آيات الهي; خداوند در آيه 4 سوره انعام مي فرمايد:" هيچ آيه اي ازطرف پروردگارشان نمي آيد مگرآنكه از آن روي گردانند". ب‌- تكذيب حق; در آيه 5 اين سوره به روحيه حق ناپذيري آنها اشاره شده و مي فرمايد:" هر زمان حق به سراغشان آمد تكذيب كردند". ج‌- لجاجت مشركين; در آيه 7 اين سوره مي فرمايد:" اگر نامه اي روي صفحه اي بر تو نازل كنيم و‌ آن را با دست خود لمس كنند, آنگاه مي گويند كه اين جز سحر آشكار نيست. د‌- بهانه هاي مشركين; در آيه 8 سوره انعام مي فرمايد:" مي گويند چرا فرشته اي به پيامبر نازل نشده است" و در آيه 37 مي فرمايد:" گفتند چرا معجزه اي بر او نازل نمي شود". ه‌- كتمان اهل كتاب; خداوند مي فرمايد اينها پيامبر را مي شناسند همانگونه كه فرزندان خود را مي شناسند ]اما معرفي نمي كردند[. و‌- دلهاشان تاريك و گوشهاشان كر است.در آيه 25 و 26 مي فرمايد بر دلهاشان پرده اي افكنده ايم و در گوشهاشان سنگيني نهاده ايم. ز‌- ايمان نمي آورند; در آيه 25 مي فرمايد:" اگر تمام نشانه ها را هم ببينند ايمان نمي آورند". ج‌- منكر معادند; در آيه 29 مي فرمايد:" آنها معتقدند كه جز اين زندگي دنيا زندگي ديگري وجود ندارد و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد. ط - انتظارات بيجا; از پيامبر(ص) مي خواستند كه خدايان آنها را بپرستد و نيز به ثروتمندان امتياز داده و فقرا را از خود دور كند, كه خداوند در آيه 52 مي فرمايد:" هرگز كساني را كه صبح و شام خدا را مي خوانند از خود دور مكن".
7) استدلالهاي مختلف براي بيدارسازي مشركان: الف- از راه نشان دادن سرنوشت اقوام گذشته; در آيه 6 مي فرمايد آيا نديدند اقوام گذشته را كه چگونه هلاك كرديم با اينكه از شما قويتر بودند و قدرتهايي به آنها داده بوديم كه به شما نداده ايم و به خاطر گناهانشان همه نعمت ها را از آنها گرفتيم و نابودشان كرديم. ب‌- از راه فطرت; در آيه 40 و 41 مي فرمايد اگر عذاب به سراغ شما بيايد و يا رستاخيز برپا شود, آيا باز هم غير خدا را مي خوانيد؟ نه در آن موقع خدا را مي خوانيد. و نيز در آيه 63 مي فرمايد:" چه كسي شما را از تاريكي هاي خشكي و دريا رهايي مي بخشد در حاليكه او را با تضرع و در پنهاني ميخوانيد و مي گويند اگر خدا ما را از اين خطرات رهايي بخشد از شكر گزاران خواهيم بود". همچنين از راه دلائل توحيدي و راه تهديد و راه سير در زمين . 8) اندوه پيامبر براي هدايت مشركين و دلداري خداوند وي را: الف- خداوند در آيه 32 سوره انعام مي فرمايد:"همانا مي دانيم كه آنچه كفار مي گويند تو را اندوهگين مي كند, همانا ايشان تو را تكذيب نمي كنند بلكه ظالمان آيت هاي خدا را انكار مي كنند". ب‌- خداوند در آيه 10 با دلداري دادن به پيامبر(ص) مي فرمايد پيامبراني كه پيش از تو بودند نيز استهزاء شدند اما سرانجام عذاب الهي بر آنان فرود آمد. ج‌- خداوند در آيه 35 مي فرمايد اگرروگرداني آنها بر تو سنگين است, بدان كه اگر سوراخي در زمين بوجود آوري و يا نردباني به آسمان بگذاري و بالاخره در اعماق زمين و آسمان براي آنها آيه و نشانۀ ديگري بياوري,بازهم ايمان نخواهند آورد. 9) در آيه 38 حشر تمام موجودات در روز رستاخيز و در آيه 44عذاب استدراجي و در آيه 68 دوري از مجلس گناه و در آيات پاياني مواهب پروردگار به حضرت ابراهيم بيان شده است. 10) حضرت ابراهيم قهرمان توحيد: در آيات پاياني اين جزء, گفتگوي حضرت ابراهيم با ستاره پرستان, خورشيد پرستان و مشركان بيان مي شود و اينكه وي از راههاي مختلف و يكه و تنها توحيد را اثبات مي كند.
آخوند ملا علی همدانی از علمای طراز اول همدان، روزی در مشهد، خدمت حاج اصفهانی رسید و از ایشان تقاضای کرد، حاج شیخ حسنعلی در جواب می‌گوید: «». مرحوم آخوند ملاعلی همدانی می‌گوید: خب «مرنجان» راحت است، ما کاری می‌کنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم، اهانت به کسی نمی‌کنیم، غیبت کسی را نمی‌کنیم و این را می‌شود انجام داد، اما «مرنج» را چکار کنیم؟ کسی به ما بدی می‌کند، غیبتمان را می‌کند، پولمان را می‌خورد، قهراً انسان رنجش پیدا می‌کند، مگر می‌شود چنین چیزی که انسان نرنجد؟ فرمودند: بله، گفت: چطور؟ فرمود: «»، عیب کار ما همین‌جا است. ما خودمان را کسی می‌دانیم. به ثروتمان، به علممان، به ریاستمان، به هر چیزی می‌بالیم، لذا هیچ کس جرات ندارد به ما تو بگوید. بر مال جمال خویشتن غره مشو کان را به شبی برند و آن را به تبی @rasoulism1
سیر وسلوک... بسم الله الرحمن الرحیم عارف واصل آیت الله عبدالقائم شوشتری( نفعنا الله من برکات وجوده) سوال شد :به عنوان آخرین مطلب چه توصیه ای به جوانان و ما دارید ؟ جواب : هرگاه به یاد دوستان افتاده ام دعا کرده ام که در کارهایتان موفق باشید و سفارش من به جوانان این است که بدانید و خودشان را آماده کنند و صالح و با تقوی باشند تا از حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف خجالت نکشند . البته دقیقا کسی تاریخ ظهور را نمی داند . به قول حضرت امام رحمه الله علیه که فرمودند ممکن است یکسال به ظهور مانده باشد و شاید هم یکصد هزار سال، کسی دقیقا نمی داند اما روایاتی که درباره علائم ظهور است و فضای قبل از ظهور را برای ما ترسیم کرده است ، نشان می دهد که ظهور خیلی نزدیک است و ممکن است نسل امروز آن را درک کند و لذا باید مهیا شد ، هیچ آمادگی ای بهتر از تقوا و صلاحیت اخلاقی نیست و برای حضرت هم هر چه می شود بیشتر تبلیغ کنید عاقبت بخیر باشید مرتب این دعا را بالاخص در قنوت نماز بخوانید یالله و‌ رحمان و‌رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک و جلب رضایت پدر و‌مادر بالاخص مادر استاد ما فرمود: دعای پدر و‌مادر انسان را عاقبت بخیر میکند خوندن هر روز دعای عهد و هدیه به حضرت نرجس خاتون و خوندن سوره یس و هدیه به حضرت زهرا(س) موجب عاقبت بخیری میشه بسیار موثر است اما سری در آنست این سید جلیل القدر(مقام معظم رهبری حفظ الله تعالی) از بقیه الصلحا زمان ماست وجودش برکت برای کشور است برای روشنتر شدن ابعاد کلام عرض کنم کسی که شرب خمر کند تا ۴۰ روز عملی از وی پذیرفته نخواهد شد!!! الله اکبر حالا ببینید تضعیف آقا چقدر سنگین و خطیر است دوستان منتظر ما در عصر ظهور هستیم معادلات جهانی قطعا بهم خواهد ریخت هیمنه ی بت های شرق و‌غرب خواهد شکست تا هیمنه ی اسلام عالم را فرا بگیرد استاد ما فرمود: خدا دارد آش می پزد و او خوب هم آش می پزد کجا خود شکر این نعمت گزاریم که آقایی به خوبی تو داریم 🌴گوهر معرفت 🌴 والسلام علیکم و رحمة‌الله وبرکاته
سلام دوستان عزیز توجه داشته باشید این تبلیغ نیست!!! یه تیم چهار نفره از جوون های انقلابی و بسیجی تو حوزه بازی سازی فعالیت میکنن کار هاشون مورد تایید بنیاد ملی بازی های رایانه ای هست و برنامه هاشون توی مایکت و بازار هست . ما وظیفمون اینه که ازشون حمایت کنیم تا انگیزه داشته باشن واسه ی ادامه کار . لینک دانلود مستقیم بازیشون: از علی تا ظهور : https://myket.ir/app/com.app.myapp.VWbQAXMlVD @AEAT_TEAM
YEKNET.IR - monajat - shabe 6 ramezan 1402 - rasouli.mp3
7.88M
🌙 ویژه 🍃از یاد خدا دوری و غفلت به چه قیمت 🍃من مانده‌ام و این همه غفلت، به چه قیمت؟ 🎙حاج 👌بسیار دلنشین @rasoulism_ir
هدایت شده از  اندیشه سیاسی
🌼 🌸بیا که بی تو ✨نه سحـر را طاقتی است 🌸و نه صبـح را صداقتی؛ 🌸که سحـر ✨به شبنم لطف تو 🌸بیدار میشـود 🌸و صبح، به سلام تو ✨ازجا برمی‌خیزد... 🌸امام خوب زمانم ✨هر کجا هستی ... 🌸با هزاران عشق سلام.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌﷽ اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪَ ألْـفَـرَج🌤
هدایت شده از  اندیشه سیاسی
وَخداهرکس‌راکه‌بخواهدروزیش‌میکند ﮼به‌عشق‌حُسین‌علیه‌السلام و چه نعمتی بالاتر از حسین علیه السلام صلی‌الله‌علیڪ‌یاسیدالشهدا✋ 🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿 ❤️صبحتون‌ڪربلایی🍃
در قیامت ، عابدی را دوزخش انداختند هرچه فریادش، جوابش را نمی پرداختند داد میزد خوانده‌ام هفتاد سال، هرشب نماز پس چه شد اینک ثواب ِآن همه راز ونیاز یک ندا آمد چرا تهمت زدی همسایه ات تا شود اینگونه حالت، این جهنم خانه ات گفت من در طول عمرم گر زدم یک تهمتی ظلم باشد زان بسوزم، ای خدا ڪن رحمتی آن ندا گفتا همان کس که زدی تهمت براو طفلکی هفتاد سال، جمع کرده بودش آبرو @rasoulism1
پنجشنبه ماه مبارک رمضان و یاد درگذشتگان   اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ پنجشنبه‌ ها ، مسافران بهشتی دلخوشند به یک فاتحه، یک صلوات عزیزانی که پارسال ماه رمضان 🌙 سر سفره های افطاری و سحری در کنار ما بودند و امروز یاد و خاطرنشان بر دلهای ما سنگینی میکند 💔😔 🥀شادی روح رفتگان، پدران و مادران آسمانی، بخوانیم و ‎‌‌‌‎‌‌‌‌ @rasoulism1
‍🔶 از آیــت الله بهجت پرسیدند : 🔶چه کار کنیم حتماً دعایمان مستجاب شود و استجابت یقینی و قطعی گردد؟ 🔶فرمودند : 👈«یکی از چاره‌جویی‌های شرعی برای استجابت دعا و برآورده شدن حاجت خود این است که شخصی که حاجت یا گرفتاری دارد، دعا کند و از خدا بخواهد که،تمام گرفتاری‌های مشابه گرفتاری او را از تمام مؤمنین و مؤمناتی که گرفتار هستند برطرف کند. و یا هر حاجتی نظیر حاجت او دارند، برآورده شود؛ 👌 💚👌زیرا در این صورت ملک برای خود انسان دعا می‌کند و دعای ملک مستجاب می‌شود.💚 🔶👈 این‌گونه دعا کردن در حقیقت دعای به خود به طور معکوس است.»  🔶و موجب استجابت_دعای خود شخص میشود. __________________________ اللهم عجل لولیک الفرج @rasoulism1
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شرح دعای روز هشتم ماه رمضان 💠 اللَّهُمَّ ارزُقنِي فِيهِ رَحمَةَ الأَيتَامِ 🔶 اى خدا در اين روز مرا ترحم به يتيمان 💠 وَ إِطعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفشَاءَ السَّلاَمِ 🔶 و اطعام به گرسنگان و افشاء و انتشار سلام 💠 وَ صُحبَةَ الكِرَامِ بِطَولِكَ يَا مَلجَأَ الآمِلِينَ‏ 🔶 و مصاحبت نيكان نصيب فرما به حق انعامت اى پناه آرزومندان عالم 🔰 ______________________ «» @rasoulism1
سید علی میرفخرایی/ سعیدیسم
گر طالب هدایتی از اکثریت پیروی نکن وَ إِن تُطِعْ أَكْثرََ مَن فىِ الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ  إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یخَْرُصُونَ(116- انعام) در این آیه خداوند به پیامبرش به عنوان مخاطب خاص و به همه مردم به عنوان مخاطب عام هشدار می دهد که اگر به دنبال اکثریت بیفتند از مسیر هدایت و بندگی خدا خارج شده و گمراه می شوند. آنگاه علت را هم اینگونه بیان می کند که اکثر مردم بر اساس علم و حقیقت عمل نکرده و سخن نمی گویند ملاک کار بیشتر مردم بر حدس و گمان استوار است در حالی که یافتن جاده سعادت و حرکت در آن نیاز به علم حقیقی دارد که آن در مکتب وحی و عقل سلیم (عقل و نقل) یافت می شود و بس.(1) از ترس نداری، فرزندان خود را سقط نکنید! وَ لَا تَقْتُلُواْ أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ  نحَّْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِیَّاهُمْ (151- انعام) پیام آیه روشن است خداوند متعال در این آیه کسانی را که از ترس فقر و نداری به فکر کشتن فرزندان خود می افتند را مخاطب قرار داده و آنها را از این کار نهی کرده است و چون هر انحراف عملی ریشه در انحراف فکری دارد از این رو سخنی گفته تا اندیشه آنها را اصلاح کند. فرموده است: شما که نگران رزق و روزیتان هستید بدانید که رزق تمام مخلوقات به دست ماست. ما هستیم که شما و فرزندانتان را روزی می دهیم پس دیگر نگران چه هستید؟ شاید به ذهن بیاید که این آیه امروز، مخاطبی ندارد؛ زیرا در دنیای علم و تمدن بشری دیگر کسی پیدا نمی شود که بخواهد فرزند خود را آن هم برای نان و آبی به قتل برساند؛ اما این سخن با واقعیت جامعه در تضاد است و هشدار قرآن همچنان مخاطبان فراوانی دارد. کم نیستند کسانی که از ترس خرج و مخارج آینده تصمیم به سقط کودکان بی گناهی می گیرند(2) که هنوز چشم به جهان نگشوده اند، قلب کوچکشان در عشق به زندگی در حال طپیدن است. آیا این عده که متاسفانه عده شان کم هم نیست مخاطب آیه نیستند؟ از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که حضرت مرتب می فرمود: «وَیْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ»(7)؛ وای بر کسی که جمع کیفرهای تک تک او از ده تا ده تا ثوابی که به او می دهند بیشتر شود @rasoulism1
سید علی میرفخرایی/ سعیدیسم
گر طالب هدایتی از اکثریت پیروی نکن وَ إِن تُطِعْ أَكْثرََ مَن فىِ الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَن سَبِیلِ
ایمان لازم است؛ اما کافی نیست  یَوْمَ یَأْتىِ بَعْضُ ءَایَاتِ رَبِّكَ لَا یَنفَعُ نَفْسًا إِیمَانهَُا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فىِ إِیمَانهَِا خَیرًْا  قُلِ انتَظِرُواْ إِنَّا مُنتَظِرُونَ(158- انعام) لحظه ای که مرگ(3) یا عذاب قطعی(4) فرا می رسد کسی که تا کنون ایمان نیاورده در این شرایط هولناک ناگهان برگشته و ادعای ایمان می کند پیام آیه این است که چنین ایمانی که از سر اختیار نیست و از روی ناچاریست سودی به حال صاحبش ندارد و نیز اگر قبلا ایمان آورده ولی تا این زمان عمل صالحی از او سر نزده است چنین ایمانی هم نمی تواند دردی از او دوا کرده و مایه نجاتش از جهنم شوند. نکته مهمی که در آیه وجود دارد این است که ایمان در روز ظهور آیات الهی (وقوع عذاب و یا موقع مرگ) وقتى مفید است كه آدمى در دنیا و قبل از ظهور آیات نیز به اختیار ایمان آورده و دستورهاى خداوند را عملى كرده باشد؛ ولی كسى كه در دنیا ایمان نیاورده و یا اگر آورده در پرتو ایمانش خیرى كسب نكرده و عمل صالحى انجام نداده و در عوض سرگرم گناهان بوده؛ چنین كسى ایمانش كه ایمان اضطرارى است در وقت وقوع عذاب و یا در موقع مرگ سودى به حالش نمى‏دهد.(5) بیچاره کسی که ده تایی های او بر یکی هایش بچربد مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا  وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ(160- انعام) این آیه به یكى از منت‏هاى خداوند كه بر بندگان خود نهاده اشاره مى‏كند و آن این است كه: خداوند عمل نیك را ده برابر پاداش مى‏دهد و عمل زشت و گناهان را جز به مثل، کیفر نمی دهد و اینکه در پایان می فرماید به کسی ظلم نمی شود معنایش این است که از پاداش عملی نمى‏كاهد و كیفر گناهی را بیشتر از آنچه باید نمى‏دهد.(6) در ارتباط با این آیه شریفه سخنی گهربار؛ اما تکان دهنده از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که حضرت مرتب می فرمود: «وَیْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ»(7)؛ وای بر کسی که جمع کیفرهای تک تک او از ده تا ده تا ثوابی که به او می دهند بیشتر شود. «وسوسه» یعنی دعوت كردن به کاری با صدایی آهسته و آرام؛ «موارات» هم یعنی پوشاندن چیزی با قرار دادن آن در پس پرده؛ «سوآت» هم جمع «سوأة» به معناى عضوى است كه آدمى از برهنه كردن و اظهار آن شرم ‏دارد امتیازات اجتماعی برای آزمون و امتحان است وَ هُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِّیَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكم (165- انعام) اوست كسى كه شما را در زمین، جانشینان [نسل‏هاى گذشته‏] قرار داد و بعضى از شما را نسبت به بعضی دیگر از جهت مادی و معنوی چند پله بالاتر برد تا شما را به آنچه عنایت فرموده، امتحان كند. بی شک اختلافات طبقاتی که زاییده استعمار و استثمار و اشكال مختلف بردگى و ظلمهاى آشكار و پنهان است را نمی توان به حساب دستگاه آفرینش گذارد و دلیلى هم ندارد كه از وجود اینگونه اختلافات بى‏جهت دفاع كنیم. در عین حال نمى‏توان انكار كرد كه هر قدر اصول عدالت در جامعه انسانى نیز رعایت شود باز همه انسانها از نظر استعداد و هوش و فكر و انواع ذوقها و سلیقه‏ها و حتى از نظر ساختمان جسمانى یكسان نخواهند بود. نکته اینجاست که قرآن مى‏گوید این تفاوتها وسیله آزمایش شما است‏ با آن برتریهایی که خدا به شما داده است؛ نه دستمایه ای برای فخرفروشی و تحقیر دیگران.(8) در آداب دعا «نعره زدن» نیست ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَ خُفْیَةً  إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الْمُعْتَدِینَ(55- اعراف) «تضرع» به معناى اظهار ضعف و ذلت است. «خفیة» هم به معناى پنهانى و پوشیده داشتن است‏.(11) این آیه که بیانگر ادب دعاست دستور می دهد که دعا با حالت تضرع و به دور از سر و صدا و فریاد باشد.(12) در پایان آیه هم به شکل کنایه، کسانی را که این ادب را رعایت نکنند «المعتدین؛ تجاورزگران از حدود» خوانده که مراد از حد در اینجا حد و ادب دعاست. در هر کاری که هستید، برای مردم کم نگذارید وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ (85- اعراف) معنای این فراز این است که «از حقوق مردم چیزى كم نگذارید». هر چند این فراز در بین احکام خرید و فروش و دقت در ترازو و پیمانه است؛ اما پیام آن منحصر در تجارت نشده و تمام روابط اجتماعی و حتی بین الملل را زیر گستره خود می گیرد.(13) بنا بر دستور این آیه هر کس در هر پست و مقام و وظیفه و شغلی که قرار دارد حق ندارد ذره ای از ادای حقوق افرادی که با او طرف حساب هستند بکاهد و در عمل کم بگذارد. استادی که دانشجو دارد؛ کارمندی که ارباب رجوع دارد؛ مغازه داری که مشتری دارد؛ مدیری که کارمند دارد؛ همه و همه باید نسبت به دیگرانی که حقی بر عهده ما دارند نهایت دقت را به خرج دهیم تا مبادا ذره ای از حق آنها شود. @rasoulism1
نکات کلیدی جزء هشتم قرآن کریم 1- همیشه مسیر اکثریت، مسیر هدایت نیست.(انعام: 116) 2- به پدر و مادر خود بی واسطه«پرستار، خانه سالمندان و…» احسان کنید. (انعام: 151) 3- فرزندان خود را از ترس فقر سقط نکنید و نکشید که روزی آنها با خداست. (انعام: 151) 4- به اموال یتیم نزدیک نشوید، مگر برای حفظ و افزایش آن. (انعام: 152) 5- کم فروشی نکنید و پیمانه و ترازویتان را درست و دقیق تنظم کنید.(اعراف: 85) 6- آراستگی ظاهری و باطنی تان را در هر نماز و مسجد رعایت کنید. (اعراف: 31) 7- خدا را با تواضع و در نهان صدا بزنید ولی«با خواسته های بیجا و دادوفریاد»زیاده روی نکنید. (اعراف: 55) 8- بعد از برقراری امنیت و آرامش در جامعه هرج و مرج راه نیندازید. (اعراف: 56) 9- با کسانی که به اعتقاد شما باور ندارند، مسالمت آمیز زندگی کنید و صبور باشید تا خدا بینتان داوری کند. (اعراف: 87) @rasoulism1