♦️سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی ♦️
(شماره ۳)
🌸 لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا ﴿احزاب21﴾
🔺 پس برای رسیدن به یک سبک زندگی نبوی ابتدا باید قلب را پاک کرد ، بعد براساس قلب پاک ، ظاهر را تنظیم کرد . فلذا امام صادق علیه السلام در
روایتیکه منسوب به ایشان است نحوه شکل گیری یک سبک زندگی توحیدی و نبوی را معرفی می فرمایند: بنابر این حدیث زندگی انسان مومن بر مبنای عقلایی دارای چهار تعامل است ، یعنی چهار رابطه طرفینی : 1⃣ رابطه با خدا وتعامل با خدا 2⃣ رابطه با خودش 3⃣ رابطه با خلق خدا و 4⃣ رابطه با دنیا ، 🔸 که هرکدام از این ها هفت قسمت می شود. ( البته این تقدم رتبی است نه ترتیبی) ✔️ بر اساس این حدیث شریف ابتدا به اصول رابطه با خداوند می پردازیم ، اولین چیزی که در قسمتهاي هفت گانه رابطه با خداوند مطرح می شود «اداء حقه» می باشد 👈 ۱_ اداء حقه : 👌 به عنوان مقدمه و برای استحکام بحث لازم است به تعریف لغوی و اصطلاحی واژگان این بخش بپردازیم: ➖ الف : واژه «اداء» 1⃣ «اداء» در لغت: 📚 در «مفردات راغب» آمده، أَدَاء يعنى؛ دادن تمام حق در يكدفعه، مثل اداء جزيه و ردّ امانت «الْأَدَاءُ دفعُ الحقِّ دفعةً و تَوْفِيَتُهُ» ولى 📚 در «قاموس» مطلق رساندن و قضا كردن آمده است.(قاموس قرآن ، جلد۱، ص۵۳) 📚 اداء، گذاردن دین و حق و پیام و رسالت و زکوة را ، کارسازی کردن . رسانیدن وام و غیره ، پرداختن (وام ، امانت و جز آن را) ، پرداخت ، (لغت نامه دهخدا،جلد۱،ص۴۵) 2⃣ اداء در اصطلاح :.. #رسولیسم_مذهبی @rasoolism_ir
سید علی میرفخرایی/ سعیدیسم
♦️سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی ♦️ (شماره ۳) 🌸 لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَن
قَالَ اَلصَّادِقُ علیه السلام : أُصُولُ اَلْمُعَامَلاَتِ تَقَعُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ مُعَامَلَةُ اَللَّهِ وَ مُعَامَلَةُ اَلنَّفْسِ وَ مُعَامَلَةُ اَلْخَلْقِ وَ مُعَامَلَةُ اَلدُّنْيَا وَ كُلُّ وَجْهٍ مِنْهَا مُنْقَسِمٌ عَلَى سَبْعَةِ أَرْكَانٍ أَمَّا أُصُولُ مُعَامَلَةِ اَللَّهِ تَعَالَى فَسَبْعَةُ أَشْيَاءَ أَدَاءُ حَقِّهِ وَ حِفْظُ حَدِّهِ وَ شُكْرُ عَطَائِهِ وَ اَلرِّضَا بِقَضَائِهِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى بَلاَئِهِ وَ تَعْظِيمُ حُرْمَتِهِ وَ اَلشَّوْقُ إِلَيْهِ وَ أُصُولُ مُعَامَلَةِ اَلنَّفْسِ سَبْعَةٌ اَلْخَوْفُ وَ اَلْجَهْدُ وَ حَمْلُ اَلْأَذَى وَ اَلرِّيَاضَةُ وَ طَلَبُ اَلصِّدْقِ وَ اَلْإِخْلاَصُ وَ إِخْرَاجُهَا مِنْ مَحْبُوبِهَا وَ رَبْطُهَا فِي اَلْفَقْرِ وَ أُصُولُ مُعَامَلَةِ اَلْخَلْقِ سَبْعَةٌ اَلْحِلْمُ وَ اَلْعَفْوُ وَ اَلتَّوَاضُعُ وَ اَلسَّخَاءُ وَ اَلشَّفَقَةُ وَ اَلنُّصْحُ وَ اَلْعَدْلُ وَ اَلْإِنْصَافُ وَ أُصُولُ مُعَامَلَةِ اَلدُّنْيَا سَبْعَةٌ اَلرِّضَا بِالدُّونِ وَ اَلْإِيثَارُ بِالْمَوْجُودِ وَ تَرْكُ طَلَبِ اَلْمَفْقُودِ وَ بُغْضُ اَلْكَثْرَةِ وَ اِخْتِيَارُ اَلزُّهْدِ وَ مَعْرِفَةُ آفَاتِهَا وَ رَفْضُ شَهَوَاتِهَا مَعَ رَفْضِ اَلرِّئَاسَةِ فَإِذَا حَصَلَتْ هَذِهِ اَلْخِصَالُ فِي نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَهُوَ مِنْ خَاصَّةِ اَللَّهِ وَ عِبَادِهِ اَلْمُقَرَّبِينَ وَ أَوْلِيَائِهِ حَقّاً ..(📚 مصباح الشریعه ، ج 1 ، ص 5)🔰
#رسولیسم_مذهبی
@rasoolism_ir
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗒 #استوری |
۲۳ ذیالقعده، شهادت حضرت رضا علیهالسلام (به روایتی) و روز زیارتی مخصوص امام رضا علیهالسلام
#رسولیسم_مذهبی
@rasoolism_ir
💢 اهمّیّت فراگیری احکام
▪️قرآن كریم و روایات ائمه هدی(علیهم السلام) همگان را به یاد گرفتن احکام دین تشویق و ترغیب كرده اند و از ضررهای فراوان آشنا نبودن با احكام الهی بر حذر داشته اند:
✔️ در حدیث نقل شده است كه امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «فرا گرفتن یک حدیث درباره حلال و حرام از شخصی راستگو، برای تو بهتر از دنیا و زر و سیم های آن است».[۱]
✔️ و نیز روایت شده مردی به امام صادق(علیه السلام) عرض كرد: فرزندی دارم كه دوست دارد مسائل حلال و حرام را از شما بپرسد و از مطالبی كه اهمیت ندارد و به دردش نمی خورد، پرسش نمی كند. حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند: «آیا بهتر از حلال و حرام سؤالی هست كه مردم بپرسند؟»[۲]
✔️ و در حدیث دیگر نقل شده است كه حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند: «در دین خدا دانا و فقیه شوید و مانند اعراب زمان جاهلیت نباشید (كه از احکام خدا و معارف دینی بی خبر بودند)، سپس حضرتش(علیه السلام) فرمودند:کسی که در دین خدا دانا و بصیر نگردد، خداوند متعال در روز قیامت هرگز به او نظر لطف نمی افکند و بر پاکیزگی اعمالش مهر تأیید نمی گذارد».[۳]
✔️ و همچنین از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) فرمودند: «من از مسلمانی که هفته ای یک روز را برای آشنایی با امر دینش و پرسش از (معارف و احكام) دینش اختصاص نمی دهد، منزجر و بیزارم».[۴]
📚 پی نوشت:
۱. المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 15، ص229، ح166.
۲. المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 15، ص229، ح168.
۳. كنز الفوائد، فصل فی ذكر العلم، ص240؛ المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 15،ص228، ح162.
۴. المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 13، ص225، ح149
🔸 در این کانال از شنبه تا چهارشنبه احکام شرعی گفته میشود «روزی حدودا 20 دقیقه» به صورت صوتی.🔸
👇👇
#رسولیسم_مذهبی
@rasoolism_ir
2.09M
💢 بحث تيمم،
🔸 قسمت چیزهائی که تیمم بر آنها جایز است، مسأله 1
📚 تحریر الوسیله امام خمینی رحمه الله. ج 1، ص 95
📆 یکشنبه 1401/11/9
#رسولیسم_مذهبی
@rasoolism_ir
🌹شهید غیرت🌹
شماره(۴)
💢 قبل از بیان مطلب بعدی لازم به توضیح مسائلی است :
1⃣ - غیرت از امور نفسانی و فطری در وجود انسان (اعم از زن و مرد ) است.
2⃣ - دستورات دینی و احکام شرعی که ازطریق انبیا به ما رسیده برای حفظ و حراست فطرت انسان است و رعایت نکردن دستورات باعث دفن فطرت می شود. اگر فطرت آسیب ببیند انسانیت آسیب میبیند زیرا وجه تمایز انسان و حیوان در همین امور فطری است . و انسان امور فطری را ازدست بدهد به جرگه حیوانات می پیوندد.
3⃣ - غیرت دینی و عمل به دستورات الهی باعث میشود دیگر نوبت به غیرت زن و فرزند و غیرت ملی نرسد.
4⃣ _ اگر زنان و مردان دارای غیرت دینی باشند و قوانینی که خداوند برای آنها قرار داده را رعایت کنند مانند :حجاب ، عدم اختلاط زن و مرد ، عفت در کلام و رفتار و.........دیگر چنین اتفاقاتی نمی افتد .( حادثه سبزوار)
5⃣ _ زن باید بداند که حضور او وفعالیتش در اجتماع باید به گونه ایی باشد که با غیرت دینی او در تضاد نباشد .
برای نمونه :آیا رفتن زنان به ورزشگاه برای دیدن مسابقات مردانی که با شورت و لباس ورزشی هستند خدشه دار کردن غیرت انسان نیست ؟
آیا پاساژ گردی و در خیابان تابیدن بدون هیچ ضرورتی برای زن چه چیزهایی دربر دارد؟
ادامه دارد........
👇👇👇👇
#رسولیسم_مذهبی
@rasoolism_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام
✔️ #استوری
ویژه ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع)
🥀شهادت هشتمین نور ولایت امام رضا علیه السلام (به روایتی) تسلیت باد🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیتالله جوادی آملی: «لااکراهفیالدین» به معنی بیحجابی و بی حیایی در جامعه نیست
♦️این (طرز برداشت) میشود اباحیگری.
♦️اگر معنای این آیه اینگونه بود پس اینهمه بگیر و ببند در قرآن برای چیست؟
#رسولیسم_مذهبی
@rasoolism_ir
♦️سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی♦️
(شماره 4)
2⃣ اداء دراصطلاح :گزاردن ، به جا آوردن ، پرداختن دینی که بر شخص فرض و لازم است.(📚 فرهنگ فارسی،جلد1،دکترمحمد معین ص 176))
➖ ب : معنای حق : معنای حق از لحاظ لغوی و اصطلاحی در موارد مختلف تغییر می کند که به طور کلی 1⃣ گاهی حق به معنای وجود محض است که مقابل ندارد و 2⃣ به معنای اعتقادات صحیح است که مقابل آن باطل است و 3⃣ به معنای وظیفه ای است که دیگران نسبت به انسان دیگری انجام می دهند که وظیفه ای که برای او انجام میدهند حق او بوده و به آن وظیفه تکلیف میگویند. «در این بحث معنای دوم و سوم مورد نظر است» .
🔺در نتیجه؛ ✔️ «اداء ُحَقِّه» یعنی وفا کردن به حق و حقوقی است که خداوند بر گردن ما دارد .✔️ و این وفا کردن به حق متوقف است بر شناختن حقی که خداوند بر گردن ما دارد .✔️ که طبق روایت شناخت مقدمه عبادت می باشد « امام صادق علیه السلام..... مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ. 📚 علل الشرایع، ج۱، ص۹» و بر اساس قول خداوند فلسفه خلقت جن و انس عبادت می باشد «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ. ذاریات، 56»
🔺 بنابراین ابتدا باید حق خداوند را بشناسیم تا بتوانیم عبادت کنیم
🔸 برای شناختن حق خداوند رجوع می کنیم به کلام امام سجاد علیه السلام که اینچنین می فرمایند : .....
#رسولیسم_مذهبی
@rasoolism_ir
🌟 صلهی امام رضا علیه السلام به یک شاعر با اخلاص
☑️ مرحوم حاج شیخ ابراهیم صاحب الزمانی از مداحان مخلص و مرثیه خوانان باسوز اهل بیت علیه السلام بود. او سالها پیش از شروع درس مرحوم آیه الله حائری بنیانگذار حوزهی علمیهی قم، دقایقی چند روضه میخواند و آنگاه آیت الله حائری درس خویش را آغاز میکرد.
📃 او داستانی شنیدنی دارد که از حضرت رضا علیه السلام برای مدح خویش صله دریافت داشته است! خود نقل می کرد که:
▫️ یک بار مشهد مقدس مشرف شدم و مدتی در آنجا اقامت گزیدم. پولم تمام شد و کسی را هم برای رفع مشکل خویش نمیشناختم. از این رو قصیدهای در مدح حضرت رضا علیه السلام سرودم و فکر کردم که بروم و آن را برای تولیت آستان مقدس بخوانم و صله بگیرم با این نیت حرکت کردم، اما در میان راه به خود آمدم که چرا نزد خود حضرت رضا علیه السلام، نروم و آن را برای وی نخوانم؟!
🕌 به همین جهت کنار ضریح رفتم و پس از استغفار و راز و نیاز با خدا، قصیدهی خود را خطاب به روح بلند و ملکوتی آن حضرت خواندم و تقاضای صله کردم.
✨ ناگاه دیدم دستی با من مصافحه نمود و یک اسکناس ده تومانی در دستم نهاد. بیدرنگ گفتم:
🔹 «سرورم! این کم است.»
▫️ ده تومانی دیگر داد. باز هم گفتم:
🔹 «کم است.»
▫️ تا به هفتاد تومان که رسید. دیگر خجالت کشیدم؛ تشکر کردم و از حرم بیرون آمدم.
▫️ کفشهای خود را که می پوشیدم، دیدم آیه الله حاج شیخ حسنعلی تهرانی، جد آیت الله مروارید، با شتاب رسید و فرمود:
🔸 «شیخ ابراهیم!»
▫️ گفتم:
🔹 «بفرمایید آقا!»
▫️ گفت:
🔸 «خوب با آقا حضرت رضا علیه السلام روی هم ریختهای، برایش مدح میگویی و صله میگیرید. صله را به من بده.»
✉️ بیمعطلی پولها را به او تقدیم کردم و او یک پاکت در ازای آن به من داد و رفت وقتی گشودم دیدم دو برابر پول صله است یعنی یکصد و چهل تومان.
⬅️ کرامات الصالحین، صفحه ۲۱۶
#امام_رضا_علیه_السلام