eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
997 ویدیو
231 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به:   🔶️🔸️پـویــش تـفـکر و انـدیـشـه ورزی در هـشــت مـطـلب کـلیــدی و نکات مهم بیـانات رهـبر معـظم انـقــلاب در اجـتـمـاع زائــران و مـجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1401 از اسـاتـید ارجمـند، اندیشـمندان و صاحب‌نظران گرانقـدر دعـوت می‌کنیـم تا با لبـیک به فـرمـان رهـبر معـظم انقـلاب اسلامي و بر اساس تخصص و گستره‌ی اندیشه ورزی خود به مـشارکت و اندیشه ورزی درباره‌ی مطالب کلیدی هشـت‌گانه بـیان شده و ابعاد آن پـــرداخـــتـه و مـطالـب و نـقــطـه نـظــرات خــود را به اداره کـل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نمایند. عـبدالحـسین خسـروپناه https://sccr.ir/news/22195/1/ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فایل پی دی اف.pdf
1.53M
دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پویش تفکر و اندیشه‌ورزی در هشت مطلب کلیدی سخنان رهبری در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام در اول فروردین ۱۴۰۲ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت سوم: خودِ سفیه و سفاهت مدرن) 🖋 حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سفیه به کسی می‌گویند که فاقد حلم و فاقد علم باشد و در برابر ناملایمات و یا در برابر نقطه‌های ابهام و اشکال، افسارش گسیخته شود و کف نفسش را از دست بدهد. نبود حلم در برخورد با دیگران و شتاب‌های نابخردانه در عکس‌العمل‌های روزانه، یکی از عوامل اصلی در گسست از دیگران و نزاع با دیگران است. «سفاهت» در قرآن، اقسامی دارد: سفیه اعتقادی یا سفاهت‌های روشنفکرانه (مانند وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا)؛ سفیه اخلاقی یا ارزش‌های سفیهانه (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ) که در این آیه، نفاق به مثابه سفاهت و منافق به مثابه انسان سفیه تعریف شده است) سفیه اجتماعی (قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ) که در آن فرد در مناسبات اجتماعی مرتکب رفتارهای بی‌خردانه در نسبت با همنوعان می‌شود. البته نوعی از سفاهت نیز در قرآن داریم که سفیه فقهی یا سفیه حقوقی است که به کسانی گفته می شود که در جهت حفظ مال، سبک عقل هستند. از این منظر،هر کس مال خود را حفظ نکند سفیه است، و حتی اگر در صدقه دادن دچار افراط و تفریط شود، به نوعی از سفاهت مبتلا شده است. بر اساس برخی آیات قرآنی، «سفاهت نفس» پدیده‌ای خودکرده و خودخواسته است (مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ، کسی که خود را به سفاهت می‌زند یا دچار تحمیق نفس می‌گردد. آیۀ 130 از سورۀ بقره) و آدمی خود، خود را تحمیق می‌کند و آنجا که می‌تواند دانا باشد، نادانی را برمی‌گزیند و آنجا که می‌تواند کفّ نفس داشته باشد، افسار رها می‌کند و خود را به سفاهت می‌زند. اکنون نکتۀ مهم در روابط انسانی و بلکه در فضای ارتباطاتی امروز، همین «سفاهت اخلاقی» و «سفاهت اجتماعی» و گاه البته «سفاهت سیاسی» است که آدمی را هم جهول و هم عنود و نیز عجول می‌سازد و او را به گسست از خود، خدا، و دیگرهای انسانی سوق می‌دهد. دراین باره یکی از زمینه‌های تحمیق نفس، خود را در معرض داده‌ها و پاسخ‌های مزدحم قراردادن است بی‌آنکه ملاکی برای راستی و ناراستی داشته باشد و بی آنکه توانی برای تشخیص صواب از خطا داشته باشد که «اذا ازدحم الجواب خفی الصواب» (شلوغی و ازدحام جواب، موجب گم شدن صواب می‌شود). 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
4_5866010210539143459.mp3
4.12M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید ✅ جزء چهارم قرآن کریم 🎧 استاد معتز آقایی التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
30.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠رسانه و کنش‌ نخبگان 🎙دکتر کمال اکبری؛ رئیس دانشکده صداوسیمای قم 🔸نقش نخبگان جامعه باید در رسانه پررنگ‌تر شود. خود نخبگان نیز اگر پیشرفت کشور را می‌خواهند باید پا پیش بگذارند و وارد رسانه و کنش‌های رسانه‌ای شوند. 🔗مشاهده گفتگو در آپارات | یوتیوب منبع: کانال فکرت 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔰 تبدیل جامعه به جامعه دینی؛ وظیفه علما 💡اگر همه‌ی تخصص‌های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی "تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی"، بر عهده‌ی علما، روحانیت و طلاب است. 🗓 دیدار مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران ؛ ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ منبع: کانال ندای تهذیب 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 چرا خداوند به مردان آزادی داده است، ولی خانم ها از آزادی برخوردار نیستند؟! 🎙کارشناس: حجت الاسلام محمدی پ ن: تهیه شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 توجه به این‌که، ما به کتاب می‌اندیشیم و غصۀ رواج کتاب را می‌خوریم و برای رواج کتاب فکر می‌کنیم، حتما باید در کنارش مسالۀ سالم‌سازی هم باشد. یعنی در درجۀ اول، مسالۀ رواج و در درجه دوم، مساله سالم‌سازی است. پ ن: بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ: ۱۳۷۶/۰۸/۱۹ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
📷 👈 راهکار‌های رشد تولید رشد تولید در کشور مستلزم انجام مقدماتی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های سال‌های گذشته خود به آن‌ها اشاره کرده‌اند. این الزامات در اطلاع‌نگاشت بالا جمع‌آوری شده است. پ ن: خبرگزاری رسا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
10.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪞مهمترین اتفاقات خوب سال ۱۴۰۱ ❤ شاخصه مهم ایران‌دوستی در نگاه رهبر انقلاب: 🏷جامعه راکد نیست، در حال حرکت است، درحال پیشرفت است، این خیلی مهم است، که جامعه در حال پیشرفت و حرکت باشد، جوان ایرانی زنده است، پرانگیزه است، آن هم در روزهای شرارت دشمن، خب، پس شما اگر ایران دوست هستید یکی از علائم و شاخصهای ایران دوستی شما این است که امیدآفرینی کنید؛ اگر یاس آفرینی کردید نمی توانید بگوئید ایران دوستید. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🇮🇷جمهوری اسلامی برود، چه کسانی بیایند؟!! ✍میلاد خورسندی ♨️سال ۱۴۰۱ هم به پایان رسید و آرزوی برانداز هایی که این سال را آخرین سال استقرار انقلاب اسلامی در ایران می‌دانستند ، به باد فنا رفت. اما سوالی که براندازان هیچگاه جوابی برای آن ندارند این است که به فرض هم توانستید نظام را ساقط کنید ❓چه کسی یا چه کسانی جایگزین نظام اسلامی شوند و چه برنامه‌‌ ای برای بهبود اقتصادی دارند؟ ⚠️ اگر به لیست انتظار جانشینانِ جمهوری اسلامی نگاهی بیندازید و ببینید چه کسانی میخواهند در ایرانِ بعد از انقلاب اسلامی به قدرت برسند ، شاید از آینده‌ی ایران به وحشت بیوفتید ؛ 🔻سلطنت طلبان 🔻تجزیه طلبان 🔻منافقان 📛این سه گروه [که عمده‌ی مخالفین جمهوری اسلامی را تشکیل میدهند] هر کدام با دیگری ۱۸۰ درجه اختلاف دارند ولی فعلا با هم متحد شده اند تا انقلاب را زمین بزنند ، اما فردای براندازیِ احتمالی هر کدام سهم خود را می‌خواهند و اینجا ، آغازِ به آتش کشیده شدن ایران در جنگ های داخلی و میان حزبی است! 📣ای براندازان : اگر فکر کرده‌اید در این آشفته بازار و جوی خونِ فردای براندازی و سهم خواهی لاشخورها ، وضعیت اقتصاد ایران و معیشت شما بهتر میشود باید بدانید سخت در اشتباهید ، چون امنیت و اقتصاد با هم ارتباط مستقیم دارند. اگر امنیت نباشد اقتصاد نابود می‌شود! 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔰 چرا مبارزه با بی حجابی و فرهنگ برهنگی، مبارزه با مشکلات اقتصادی هم هست؟ ✍ حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان، رئیس سمت ❗️وقتی به یک بی حجاب و شل حجاب تذکر اخلاقی و اجتماعی داده می شود معمولاً بی درنگ می گویند مشکلات اقتصادی و معیشتی را رها کرده اید و به بی حجابی گیر می دهید! گویی هیچ نسبتی میان دو مساله اقتصادی و فرهنگی نیست. بلکه مساله اهم فدای مساله مهم شده است. اما چه پاسخی برای این جواب می توان داد؟ حتماً صاحب نظران پاسخ های مناسب داده اند. نگارنده هم به سهم خود چند پاسخ را طرح می کنم. 🖌 ج. اول؛ اگر طرفداران بی حجابی اعتراض می کنند که چرا کشف حجاب برای شما مهم است‌؛ باید از آنان پرسید که چرا برای شما هم مهم است. چرا مشکلات اقتصادی و معیشت مردم برای شما به اندازه بی حجاب شدن مهم نیست؟ چرا اصرار بر بی حجابی و برهنگی دارید؟ پس حجاب حتی از مشکلات اقتصادی مهم تر است که تا این اندازه مقاومت می کنند. اما وجه مهم بودن کشف حجاب در پاسخ های بعدی بیشتر روشن می شود. 🖌 ج. دوم؛ هر مساله اجتماعی فی نفسه مهم است و باید به حل آن پرداخت. فرضاً حل مشکلات اقتصادی اولویت دارد، اما کوتاهی مسئولان و عوامل مربوطه موجب نمی شود که حل مساله ای فرهنگی و اجتماعی از اولویت بیافتد و نسبت به آن بی تفاوت بود. اگر این زنجیره بی تفاوتی و بی حمیتی ادامه پیدا کند، سنگ روی سنگ بند نمی گیرد و جامعه بیشتر در فساد فرو می رود. فراموش نشود که باید آن مدیر و کارگزار اقتصادی را سرزنش کرد که چرا مانند آمر به معروف و ناهی از منکر به وظیفه خود عمل نمی کنی، نه آنکه آمر به معروف را سرزنش کنیم. چنین رفتار غلطی برای کارگزار اقتصادی بی کفایت حریم امن پدید می آورد. 🖌 ج. سوم؛ معمولاً می گویند جلوی ضرر را هر جا بگیریم، منفعت است. اگر کشف حجاب را امتداد تشدید مشکلات اقتصادی بدانیم که در مواردی اینچنین است، در آن صورت، مبارزه با کشف حجاب اقدام جدی برای حل مشکلات اقتصادی است. بی حجابی و عریان گری بخشی از مسائل پیش آمده ناشی از فساد اقتصادی است. رفع این مسأله خود به خود رفع بخشی از مشکلات اقتصادی است. بنابر این، چرا نباید برای ما مبارزه با کشف حجاب و برهنگی مهم باشد؟ 🖌 ج. چهارم؛ ثروتمندی را تصور کنید که از راه‌های نامشروع و غیرقانونی مال نجومی کسب کرده است. او مسلما بخشی از عوامل فساد و مشکلات اقتصادی جامعه است. چنین کسی مالش را در همان راه فساد و لذت‌جویی هزینه می کند و کاری با عمل خیر ندارد. او بیش از هر کس دیگری خواهان کشف حجاب و عریان گری است. او دوست دارد که محل کار و کف خیابان و فروشگاه و اماکن تفریحی آنچنان آزاد و رها باشند تا بتواند لذت مال نامشروعی را که به چنگ آورده ببرد. طبیعی است که مبارزه با کشف حجاب و عریان گری خلق ثروتمندان فاسد را تلخ می کند. در این صورت، آیا ناهی از منکرِ بی حجابی با یکی از دانه درشت های پدید آورنده مشکلات اقتصادی مبارزه و محدود نکرده است؟ 🖌 ج. پنجم؛ اقتصاد جهان در چنبره و زیر سلطه نظام سرمایه داری قرار دارد. هیچ نقطه ای از این جهان نیست که از مصائب و مشکلات لیبرالیسم اقتصادی در امان مانده باشد حتی شهرهای بزرگ ( متروپل ) سرمایه داری غربی. این حلقه و دایره سرمایه داری به کمک ریسمان های کلفت و محکمی توانسته سیطره جهانی پیدا کند. یکی از طناب های مستحکم نظام سرمایه داری ریسمان کشف حجاب و فرهنگ برهنگی است. تجارت سکس که مقدمه آن ترویج فرهنگ عریان گری است، نه فقط برای سرمایه داری پر سودترین تجارت است بلکه هموار کننده سلطه سرمایه داری است. بنابر این، مبارزه با کشف حجاب به مثابه قطع یکی از مستحکم ترین ریسمان های قدرت سرمایه داری است. 🖌 ج. ششم؛ همه ما خواهان اقتصاد سالم و مهر اندیش هستیم. اقتصادی که درد و رنج مادی مردم را به حداقل یا صفر برساند و رفاه همگانی را به ارمغان آورد. اما بدیهی است که تحقق چنین اقتصادی بدون سالم سازی سایر حوزه ها ممکن نیست. حوزه فرهنگ نقش بسزایی در ایجاد اقتصاد سالم دارد. اگر حوزه فرهنگ سالم نباشد، اقتصاد سالم هم شکل نمی گیرد. مقابله با کشف حجاب و عریان گری گامی بزرگ برای سالم سازی حوزه فرهنگ و بالطبع زمینه سازی برای ایجاد اقتصاد سالم است. 📌 *جمع بندی* پاسخ های دیگری نیز برای پرسش یاد شده وجود دارد ولی به همین شش پاسخ بسنده می شود. جمع بندی ما از این پاسخ ها آن است که مقابله با بی حجابی و فرهنگ برهنگی نه فقط کار فرهنگی و اخلاقی است بلکه اقدامی در جهت مبارزه با مشکلات اقتصادی و سالم سازی آن است. چنین نیست که ناهی از منکر فقط با بی حجاب درگیر می شود بلکه او با عوامل فساد اقتصادی هم در افتاده است. بی جهت نیست که فاسدان اقتصادی به شدت با آمران به معروف و ناهیان از منکر خصومت می ورزند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili