eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
638 ویدیو
146 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 برگزاری رفراندوم برای هر مسئله‌ای؛ ضد‌امنیت ملی ✍️ ابوالفضل ظهره‌وند؛ کارشناس مسائل سیاسی 🔻مسئله‌ای که برخی با انگیزه‌های پیدا و ناپیدا با عنوان رفراندوم مطرح می‌کنند، مسئله‌ای تازه نیست و هر از چندی از سوی این افراد و گروه‌ها مطرح می‌شود و برای مدتی فضای سیاسی جامعه را دربر می‌گیرد. معمولا کشورهایی که از ثبات سیاسی خوبی برخوردار هستند یا رفراندوم برگزار نمی‌کنند یا تعداد رفراندوم‌هایی که برگزار می‌کنند به اندازه انگشتان یک دست است؛ از این رو، صرفا شاهد برگزاری رفراندوم‌های پیاپی در کشورهایی هستیم که دچار بی‌ثباتی سیاسی هستند و با رفراندوم، تلاش می‌کنند ضعف‌هایی که در نظام سیاسی خود با آن روبه‌رو هستند را جبران کنند. 🔻 از سوی دیگر، نظام‌های سیاسی مستقر و باثبات صرفا در شرایط خاصی مجاب به برگزاری رفراندوم می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه، رفراندوم در این نظام‌ها برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی در دستور کار قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان نمونه اخیرا انگلستان تصمیم گرفت تا از اتحادیه اروپا خارج شود و برای این موضوع رفراندوم برگزار کرد، اما اطلاع‌رسانی‌ها و روشنگری‌ها توسط حکومت بریتانیا به‌خوبی انجام نشد. 🔻از طرفی جامعه این کشور نیز به فضایی دوقطبی دچار شده بود. پس حکومت از این شرایط کمال استفاده را کرد و در نهایت خروج از اتحادیه اروپا را به مردم خود تحمیل کرد. اما در ادامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، ولز و ایرلند شمالی به این موضوع معترض شدند، ولی بریتانیا به این اعتراضات توجهی نکرد. دیگر مثال این موضوع سوئیس است. 🔻این کشور 26کانتون دارد. کانتون نوعی ایالت شبه ‌خودمختار است که با توجه به‌خودگردان بودن آن، برای بعضی از تصمیم‌ها همه‌پرسی برگزار می‌کند؛ مثلا یکی از این موضوعات حرکت یک قطار حامل بار سمی بود. در این مورد، کانتون تصمیم می‌گیرد تا ‌رفراندوم برگزار کند و مسئولیت عبور این قطار را به مردم خود واگذار کند تا اگر اتفاقی افتاد و این قطار دچار سانحه شد، مسئولیت آن با خود مردم باشد و کانتون دچار تحمل خسارت نشود. پس در حقیقت وقتی دولتی نمی‌تواند درباره موضوعی به‌خوبی تصمیم‌گیری کند و از طرفی نمی‌خواهد متحمل خسارت نیز شود، تصمیم‌گیری را به مردم واگذار می‌کند. 🔻نکته جالب دیگر این ماجرا برگزاری بسیار محدود رفراندوم در ایالات‌متحده است. آمریکا حدود ۳۰۰سال قبل قانون اساسی خود را نوشته است و در طول تمام این سال‌ها هربار قصد ترمیم قانون اساسی را داشت، از تبصره‌های گوناگون استفاده می‌کرد و به هیچ وجه حاضر به برگزاری رفراندوم مگر در موارد خیلی خاص نمی‌شد. 🔻نکته حائز اهمیت دیگر برای برگزاری رفراندوم که رهبر انقلاب نیز در بیاناتشان به آن اشاره کرده‌اند، اطلاع‌رسانی دقیق و اقناع افکار عمومی است. رفراندوم در موارد بسیار مهم و کارشناسی‌شده باید انجام بگیرد و مردم نیز باید اطلاع دقیق و جامع درباره موضوع و ابعاد آن داشته باشند. از طرفی احزاب نیز نقش مهمی در همه‌پرسی ایفا می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که اگر مردم درباره موضوع رفراندوم اطلاعات کاملی نداشتند، این امکان را داشته باشند تا به حزب خود اعتماد کنند و با آن هم‌رأی شوند. برگزاری رفراندوم کار ساده‌ای نیست. 🔻بعضی‌ها فکر می‌کنند به آسانی می‌توان همه‌پرسی را اجرا کرد؛ درحالی‌که حکومت‌های دنیا تا جایی که امکان دارد از اجرای همه‌پرسی فرار می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه اخیرا مردم فرانسه اصرار داشتند تا سن بازنشستگی در این کشور افزایش پیدا نکند و حتی خواهان برگزاری رفراندوم برای این موضوع شدند، اما حکومت فرانسه این درخواست را نپذیرفت. 🔻درحقیقت رفراندوم ازجمله حقوق اصلی دولت‌ها به‌شمار می‌رود که از طریق آن تصمیم‌گیری در یک موضوع خاص را برعهده مردم خود قرار می‌دهند. رفراندوم‌ معمولا بعد از تغییر رژیم در کشورها برگزار می‌شود؛ به‌عنوان نمونه رهبر کبیر انقلاب(ره) در سال58 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رفراندوم برگزار کردند. پس اینکه بگوییم برای هر مسئله پیش‌پاافتاده‌ای باید رفراندوم برگزارشود، این حرف ضد‌امنیت ملی است. همچنین یکی از موارد مهم برای تحلیل موضوع رفراندوم، اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای است که طبیعتا در اختیار همه مردم نیست. پس همانطور که رهبر انقلاب یادآور شدند، همه مردم امکان تحلیل مسائل رفراندوم را ندارند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
❌ یاداشت انتقادی روزنامه سازندگی به مقوله حجاب و نقدهای وارده بر این یادداشت 🔵 آیا حجاب میراث مادران است؟ ✍️ مریم باقی ✅ در شهر بنر‌هایی پر شده با عکس مادر‌هایی که دخترهایشان حجاب کرده‌اند و بعد روی آن نوشته شده است: «حجاب میراث مادران است.» میراثی که از همه بر جا می‌ماند همین‌طور مادران، نیکی است. اما حجاب چطور، آیا میراث است؟ پیش از آن باید گفت، اصل حجاب چیست سپس بگوییم آیا میراث است یا خیر؟ ✅ 1. بردن حجاب در مقوله میراث ظاهرش دفاع از حجاب است، ولی باطنش نفی آن است. من نافی حجاب نیستم و به اصل آن معتقدم، ولی چنانکه عده‌ای از دین‌شناسان و مجتهدان و مفسران گفته‌اند بر این باورم که حجاب در قرآن به زنان مومن توصیه شده نه اجبار و اساسا اسلام در هیچ مقوله اعتقادی حتی در اصل دین موافق اجبار نیست. آیه مشهور «لا اکراه فی الدین...» گواه این سخن است. صریح‌ترین آیات در قرآن درباره حجاب آیه ۵۸ سوره احزاب و آیه ۳۱ سوره نور هستند. آیه ۵۸ احزاب می‌گوید: «ای پیامبر بگو به همسرانت و دخترانت و زن‌های مومنان که از پوشش‌های خویش [ جلباب که برخی آن را چیزی شبیه به عبا یا روسری معنی کرده‌اند]بر خود نزدیک کنند، این نزدیک‌تر است بدان که شناخته شوند، پس آزار نشوند و خدا آمرزنده مهربان است؛ و آیه ۳۱ سوره نور هم در حالی است که در آیه ۳۰ ابتدا خداوند خطاب به مردان می‌گوید: «به مردان مومن بگو چشم‌های خود را فرو پوشند و شرمگاه‌های خود را نگاه دارند. این برایشان پاک‌تر است، همانا خدا آگاه است به آنچه می‌سازند.» سپس در آیه ۳۱ نور می‌فرماید: «و به زنان مومن بگو چشم‌های خود را فرو پوشند و شرمگاه‌های خود را نگاه دارند و اندام خویش را آشکار نسازند، مگر آنچه از آن پیداست و روسری‌های خویش (خمار) را بر گریبان‌هایشان بیندازند. اندام خویش را آشکار نسازند مگر به شوهرانشان با پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا برادرزادگانشان یا خواهرزادگانشان یا زنانشان یا آنچه داراست، دست‌های‌شان یا پیروانی از مردان که سوء نظر (یا شهوت یا نیاز) ندارند یا کودکانی که بر شرم‌گاه‌های زنان چیره نشده‌اند؛ و [زنان]پاهای‌شان را برای اینکه از اندام خویش آنچه نهفته دارند دانسته شود، نکوبند.» می‌بینیم که در این دو آیه ۱. توصیه به زنان مومن است. ۲. شکل حجاب را تعیین نکرده و فقط سفارش شده اندام خود را آشکار نکنند و روسری‌هایشان را بر روی گریبان یا شکاف سینه‌هایشان بکشند ۳. آنچه در قرآن آمده ترغیب به حجاب است نه اجبار کردن. اکنون سخن اینجاست که آیا اگر از این گفتمان منطقی و انسانی و ضد جبر قرآن دفاع کنیم بهتر است یا اینکه به تصور دفاع از حجاب آن را تبدیل به میراث کنیم؟ چنانکه شهرداری تهران کرده است. ✅ 2. حال آیا حجاب میراث مادران ماست جمله‌ای صحیح است؟ آیا، چون میراث است ما به آن عمل می‌کنیم یا عمل می‌کنیم، چون باور ماست؟ باید گفت در «اعتقادات»، میراث معنا ندارد و اصلا ما نماز نمی‌خوانیم و حجاب نمی‌کنیم، چون مادران و پدرانمان چنین کرده‌اند. نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم، دروغ نمی‌گوییم و حجاب می‌کنیم، چون فرموده خداوند به مومنان است. قرآن کریم در آیات مختلفی مکرر یاد کرده است که مشرکین می‌گفتند ما میراث پدرانمان و نیاکانمان را که بت‌ها بودند، واگذاریم و به حرف پیامبران گوش بسپاریم؟ اما خداوند در قرآن به صراحت از زبان پیامبران می‌فرماید آنچه نیاکانتان می‌پرستیدند، رها کنید و به سوی خدا روی آورید. از جمله این آیات: (۱۷۰ بقره) (۱۰۴ مائده) (۲۸ اعراف) (۷۰، ۷۱ و ۱۷۳ اعراف) (۵۲ تا ۵۴ انبیا) (۷۸ یونس) (۲۲ و ۲۳ زخرف) و (۲۱ لقمان) هستند. آیات (۷۴ و ۷۵ شعراء) که به عنوان عبرت، داستان حضرت ابراهیم را نقل می‌کند که مشرکان گفتند ما پدرانمان را یافتیم که چنین می‌کردند و ابراهیم گفت آیا در آنچه می‌پرستید، تأمل کرده‌اید؟ و حتی به ابراهیم به گواه آیات قرآن توصیه می‌شود که در برابر پدرش بایستد و بگوید ما بتان شما را نمی‌پرستیم. (۷۴، انعام) پس نباید در اعتقادات چشم بسته به میراث‌ها عمل کرد و باید همه چیز را با معیار‌های خداوندی سنجید. حجاب، میراث مادران هم باشد، دلیل محکمی نیست که ما بخواهیم آن را اجرا و تقلید کنیم بلکه باید با باور قلبی و با میل و رغبت و اعتقاد به آن انجام شود. هیچ میراثی را نباید کورکورانه پیروی کرد. باید درباره آن علم و آگاهی کسب کرد و در صورت باور یافتن آن را اجرا کرد. پ ن: یادداشت انتقادی منتشره در روزنامه سازندگی. با توجه به پخش این یادداشت در فضای مجازی، نقدهای وارده بر این یادداشت در پستهای بعدی منتشر خواهد شد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
❌ یاداشت انتقادی روزنامه سازندگی به مقوله حجاب و نقدهای وارده بر این یادداشت 🔵 آیا حجاب میراث مادرا
🟦 یادداشت انتقادی روزنامه جوان بر یادداشت روزنامه سازندگی(آیا حجاب میراث مادران است؟) 🔵 قرآن در مورد حجاب، امر می کند نه توصیه! ✅ روزنامه جوان نوشت: روزنامه سازندگی در مطلبی حجاب را امری اختیاری دانست و نوشت: «چنانکه عده‌ای از دین‌شناسان و مجتهدان و مفسران گفته‌اند بر این باورم که حجاب در قرآن به زنان مؤمن توصیه شده نه اجبار و اساساً اسلام در هیچ مقوله اعتقادی حتی در اصل دین موافق اجبار نیست. آیه مشهور «لا اکراه فی الدین…» گواه این سخن است.» ✅ عبارات آغازین آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره بارها مورد تحریف بسیاری افراد قرار گرفته است تا به نفی احکام اسلام بپردازند. برخی تصور می‌کنند «فی الدین = در دین» یعنی در محتوای دین و در احکام موجود در آن اجباری نیست، لذا به هر بخشی از دین که خواستیم و علاقه داشتیم، می‌توانیم عمل کنیم و به هر بخشی تمایل نداشتیم، عمل نکنیم. ✅ برخی دیگر هم با استناد به این آیه همه الزامات حکومتی را نسبت به برخی احکام اسلامی رد می‌کنند، در حالی که مورد اشاره این آیه برای «عدم اکراه»، اصل پذیرش دین است که با اجبار و اکره فایده‌ای ندارد و باید با اعتقاد قلبی و باور درونی همراه باشد. دین یک مسئله اعتقادی است و این آیه هم اشاره به همین دارد و در مقام بیان این نکته است که اجبار افراد به ادای شهادتین باعث دینداری آن‌ها نمی‌شود و به باطن و قلب و باور او بستگی دارد. ✅ ماهیت دین به گونه‌ای است که اجبار را نمی‌پذیرد، نه اینکه عملاً امکان آن نیست. همچون دوست داشتن دیگری که می‌توان کسی را مجبور کرد در حرف بگوید فلانی را دوست دارم، اما در واقع، دوست داشتن افراد اجبارپذیر نیست و باید با احساس درونی همراه باشد. ✅ از سویی، دین اجبارپذیر نیست، ولی اگر کسی دین را از روی اعتقاد قلبی پذیرفت، دیگر در انجام دستورات دین و التزام عملی به آن اجبار وجود دارد و در صورت عدم‌انجام، مستحق عذاب اخروی است، لذا عقیده از جنس فکر است و اجبارپذیر نیست، ولی احکام از جنس عمل و اجبارپذیر است. ✅ نکته دیگر بحث الزام حکومتی است. دیندار بودن اجباربردار نیست، اما ضرر زدن به دین دیگرانی که می‌خواهند دیندار باشند یا خدشه بر فضای عفت و حیای جامعه اسلامی بزنند، طبعاً وظیفه حکومت اسلامی است. اجبار کردن حجاب هم، نه برای دیندار کردن فرد بی‌حجاب، بلکه برای محافظت از آسیب زدن او به دینداری باقی افراد جامعه است، البته او در فضای خصوصی خانواده و دوستان می‌تواند بی‌حجاب باشد، اما فضای عمومی جامعه متفاوت است. ✅ نویسنده در ادامه به آیاتی دیگر اشاره می‌کند و آن‌ها را توصیه قرآن به حجاب و نه اجبار آن می‌داند: «آیه ۵۸احزاب می‌گوید: ‌ای پیامبر بگو به همسرانت و دخترانت و زن‌های مؤمنان که از پوشش‌های خویش بر خود نزدیک کنند… در آیه ۳۱ نور می‌فرماید: و به زنان مؤمن بگو چشم‌های خود را فرو پوشند و شرمگاه‌های خود را نگاه دارند و اندام خویش را آشکار نسازند، مگر آنچه از آن پیداست و روسری‌های خویش (خمار) را بر گریبان‌های‌شان بیندازند. اندام خویش را آشکار نسازند…» و بعد نویسنده سازندگی می‌نویسد: «می‌بینیم که در این دو آیه توصیه به زنان مؤمن است…»، در حالی که چنین چیزی نمی‌بینیم و اتفاقاً همه‌اش امر است و نه توصیه! 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۹۹۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔴روحانیت و افول جایگاه مردمی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از روحانیان دغدغه‌مند نسبت به جایگاه روحانیت! با اشاره به حادثه‌ای که اخیراً‌ در قم برای طلبه‌ای مظلوم رخ داده بود، گفته‌اند: «این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. ... ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند.» اولاً، هر چند حادثه‌ای دقیقاً با این مختصات و در چنان خیابانی و به چنان شکلی بی‌سابقه بوده است، اما شبیه به آن و بلکه بدتر از آن فراوان سابقه داشته است؛ حتی در زمان مرجعیت آیت‌الله بروجردی رضوان الله علیه؛ ثانیاً، گویا فراموش کرده‌اید که در دوران غربت روحانیت، نیروهای ساواک در نوروز سال ۱۳۴۲ چگونه به فیضیه مرکز اصلی روحانیت شیعه، حمله کردند و چه جسارت‌ها و اهانت‌ها که به روحانیت نکردند و چه خون‌های پاکی را که مظلومانه نریختند. (البته گویا از نظر اینان روحانیت در آن روزگار و روزگار رضاخان پهلوی از جایگاه و عزت اجتماعی برخوردار بوده‌اند! اما پس از انقلاب جایگاه خودشان را از دست داده‌اند!) ثالثاً، چرا همیشه توقع دارید مردم به دست‌بوسی شما بیایند و به شما احترام بگذارند؟! توصیه می‌کنم یک بار هم پیامبرگونه عمل کنید و شما بر دستان مردم بوسه بزنید. یا دست‌کم طرح و برنامه‌ای مدون و عالمانه برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ارائه دهید؛ نشستن و دل‌نگران جایگاه و حرمت روحانیت بودن «راه حل» نیست. دوران جهاد علمی و عملی است؛ انقلاب جهانی خمینی و خامنه‌ای، جهادگران واقعی میدان عمل را می‌خواهد. شما هم گوشه‌ای را بگیرید و به سهم خود باری را بردارید. رابعاً، انصاف دهید آیا در طول تاریخ، سراغ دارید که همچون امروز، «قدرت فرهنگی» و «منطق علمی» و «حکمرانی عملی» روحانیت در مواجهه با همه قدرت‌های شیطانی به میدان آمده باشد و این چنین درخشیده باشد؟ آیا غیر از قدرت و اقتدار می‌توانست ایران را در میان این همه گرگ‌های چنگ و دندان تیز کرده محافظت کند؟ اگر نگاهی صادقانه و منصفانه به وضعیت «کشورهای بی‌ولایت» اطراف خود بیاندازید، آنگاه گمان می‌کنم در بذل جان خود و اطرافیانتان برای دفاع از ولایت فقیه دریغ نخواهید کرد. مدیریت ولایت فقیه نه تنها توانسته‌ است همه تهدیدهای متنوع و پرشمار و بی‌سابقه علیه ملت را خنثی کند؛ که ایران اسلامی را در حوزه‌های مختلف علمی و بهداشتی و رفاهی و خدماتی و نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی را به عنوان مبدأی برای گرایش جهانیان به معنویت و ارزش‌های الهی تبدیل کند. چرا اینها را نمی‌بینید؟ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔹روزنامه سازندگی: حجاب امری اختیاری است حجاب در قرآن به زنان مؤمن توصیه شده نه اجبار و اساساً اسلام در هیچ مقوله اعتقادی حتی در اصل دین موافق اجبار نیست. آیه مشهور «لا اکراه فی الدین...» گواه این سخن است." """"""""""""""""""""""""""""""""" 🔹نظر و پاسخ کوتاه: ✍محمدعلی برزگر، مدرس دانشگاه اولا) منظور از مسلمان و مومن، آنهایی هستند که اسلام آوردند ولی در عمل به دستورات و احکام اسلام کوتاهی و سهل انگارند و از این جهت مورد سرزنش اسلام و پیامبر خدا و ائمه اطهار علیهم السلام هستند. ثانیا) منظور آیه «لا اکراه فی الدین...»، لا اکراه و اجبار در اصل پذیرش دین است. ولی وقتی اصل اسلام پذیرفته شد باید به الزامات و دستورات آن پای بند بود. مثل اینست که کسی مسئولیت کاری را قبول بکند ولی بگوید هر مقدار که دوست دارم کار انجام میدهم. مثلا شما کارکردن در روزنامه سازندگی را بپذیرید ولی پایبند به برخی از قواعد و ضوابط و مقررات آن نباشید و بگویید هرچه دلم خواست می نویسم کاری به مانیفست( مرامنامه) روزنامه ندارم. فلذا حجاب از الزامات و ضروریات دین اسلام است و اختیاری نیست. همانطور که نماز خواندن و روزه گرفتن و... اختیاری نیست. پ ن: اصل یادداشت روزنامه سازندگی و نقدهای وارده بر آن در👇 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
اندیشه‌سیاسی ‌آیت‌الله‌ مطهری.mp3
75.11M
🗒به مناسبت هفته معلم 📒نشست فصلی همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم 🌀موضوع: اندیشه‌سیاسی ‌آیت‌الله‌ مطهری 🎙سخنران:استاد نجف لک‌زایی ▪️(رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📆زمان: پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت| ۱۰ صبح 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟.pdf
1.39M
🔻انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟ ✍️ نویسنده: شهید آیت‌الله دکتر بهشتی پ ن: اندیشه بهشتی، شماره اول، بهمن‌ماه ۱۴۰۱ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
20-09-1401_1.mp3
6.8M
🎧 آیت‌الله میرباقری | قطعۀ صوتی پرنکته با عنوان «اهمیت کلان‌روایت‌ها» 🔹 گزارش‌های خُرد از انقلاب اسلامی برای ایجاد امیدواری و ایجاد انگیزش کافی نیست؛ ما نیازمند کلان‌روایت از انقلاب اسلامی هستیم که بتواند آینده‌ای که انقلاب اسلامی تصویر می‌کند را به‌عنوان یک تصویر روشن، جذاب و شورانگیز، در مقابل نسل جوان قرار دهد. ما امروز با فقدان کلان‌روایت روبه‌رو هستیم. 🔹 در میدان مبارزه، ضربه زده‌ایم و ضربه خورده‌ایم و در مجموع، رو به پیش هستیم. نفوذ فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان، بعضی زنان در اروپا را محجبه کرده؛ آنها هم در داخل کشور چادر از سَرِ بعضی زنان ما برداشتند، بی‌دینشان نکرده‌اند که! نباید دستپاچه شویم و خیال کنیم همه‌چیز از دست رفته؛ اینها بچه‌های خود ما هستند و در جبهۀ اسلام و ایمان قرار دارند. 🔹 خوش‌بینی به تمدّن غرب، خطرناک‌ترین چیزی است که در جامعۀ ما وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ریشه‌های انحراف بخشی از نسل ما، تحقیرشدگی در برابر تمدّن غرب است. تحقیرشدگی در برابر غرب، بی‌هویتی ایجاد می‌کند. ما باید چهره واقعی غرب را فراتر از چهره‌ای که هالیوود و توریسم ایجاد کرده، به مردم معرفی کنیم. 🔹 در فضای مجازی نیازمند دستگاه پالایش هستیم، نه فیلتر؛ البته در جاهایی فیلتر هم ضروری است و حتی در جاهایی باید عقبۀ دشمن را نابود کنید. 🔹 به جوانانی که وارد فضای مجازی می‌شوند، مهارت مبارزه یاد بدهید؛ نه اینکه برای پرسه زدن به آنجا بروند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز👇 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
با عضویت در کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی(@mirkhalili)، از اخبار اغلب نشستهای علمی، کرسیها و همایشهای روز مطلع شوید! اخبار اغلب نشستها اینجاست! اگر شما هم نشستی دارید که مایل به اطلاع رسانی هستید، به کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ جامع ترین رسانه اطلاع رسانی اخبار نشستها، کرسیها و همایشها ارسال فرمایید تا اطلاع رسانی شود. 🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: نشستها و کرسیهای علمی که امروز شنبه 16 اردیبهشت 1402 برگزار می شود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 1000 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 سياست در اسلام‏ ✍️ قدرت الله بهرامی ✅ در اسلام هميشه جنبه ‏هاى معنوى عمل، بر ديگر جنبه ‏ها غلبه دارد و در سياست اسلامى نيز روح معنويت، حاكم است. بر خلاف آنچه كه در جهان امروز وجود دارد و موضوع اصلى سياست، حفظ قدرت و يا اعمال قدرت براى دنيادارى است، در اسلام قدرت، جزئى از حوزه كار سياست بوده و هدف سياست، هدايت بشر به سوى كمال و تعالى، ايجاد نظم و عدالت و جلوگيرى از ظلم و ستم است. اين مطلب تا آنجا اهميّت دارد كه امام على (ع) ملاك سياست را عدل دانسته، مى ‏فرمايد: «مِلاكُ السِّياسَةِ عَدْلٌ»؛ ملاك سياست عدالت است. ✅ واژه «سياست» و «سياستمدارى» در منابع و متون اسلامى زياد به كار رفته و از ائمه معصومين (ع) به عنوان «سياستمداران مردم» و «عارف به مسائل سياسى» ياد شده است: در زيارت جامعه كبيره چنين آمده است: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اهْلَ بَيْتِ النُبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ ... وَ ساسَةَ الْعِبادِ وَ ارْكانَ الْبِلادِ»؛ درود بر شما اى خاندان نبوت و جايگاه رسالت ... و سياستمداران مردم و بزرگان بلاد. از امام رضا (ع) نقل شده است: «الِامامُ عالِمٌ لا يَجْهَلُ وَ راعٍ لا يَنْكَلُ ... عالِمٌ بِالْسِّياسَةِ، مَفْروُضُ الطّاعَةِ»؛ امام، عالمى است كه جهالت در او راه ندارد و سرپرستى است كه نمى ‏ترسد ... آگاه به سياست و واجب الاطاعه است. حضرت على (ع) در زمينه ردّ سياست بر مبناى دروغ، تزوير و نيرنگ مى ‏فرمايد: «وَاللَّهِ ما مُعاوِيَةُ بِادْهى‏ مِنّى‏، وَ لكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ، وَ لَوْ لا كَراهِيَةُ اْلغَدْرِ لَكُنْتَ مِنْ ادْهىَ النّاسِ»غ به خدا سوگند، معاويه هرگز از من زيركتر و سياستمدارتر نيست. امّا او براساس فريب و فساد عمل مى ‏كند (و حيله ‏گرى و حقه بازى را در صحنه سياست جايز مى ‏شمارد) و اگر نبود زشتى غدر و حقه بازى البته كه من سياستمدارترين مردم مى ‏بودم. همو در مورد «حسن سياست» به عنوان عامل تربيت صحيح اجتماع مى ‏فرمايد: «بِالْعَقْلِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْحِكْمَةِ وَ بِاْلحِكْمَةِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْعَقْلِ وَ بِحُسْنِ السِّياسَةِ يَكُونُ اْلَادَبُ‏الصَّالِحُ»؛ با عقل و خرد، اصول عميق حكمت به دست مى ‏آيد و با حكمت، عقل ژرف انديش مورد بهره ‏بردارى قرار مى ‏گيرد و با حسن سياست تأديب و تربيت نيكو انجام مى ‏گيرد. منبع: نظام سیاسی اجتماعی اسلام، ص 30-31. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 معرفی کتاب جابه‌جایی دو انقلاب؛ چرخش‌های امر دینی در جامعه‌ی ایرانی ✅«جابه جایی دو انقلاب؛ چرخش‌های امر دینی در جامعه ایرانی»، نوشته مهدی نجف‌زاده به یک پرسش ساده در زمینه جامعه‌شناسی تاریخی ایران پاسخ داده است. چرا در جامعه سنتی و عقب‌مانده ایرانی دوره قاجاریه، انقلابی مدرن و در جامعه نوشدهٔ ایرانی دوره پهلوی، انقلابی مذهبی رخ داد؟ مگر نه این است که با تغییر فرماسیون‌های اجتماعی از سمت جامعه دهقانی به شیوه تولید سرمایه‌داری، نقش مذهب کم‌رنگ می‌شود؟ ✅ نجف‌زاده در این کتاب، تلقی خود از رابطه دین و جامعه را نشان داده و پس از آن به مباحث نظری در چیستی دولت و جامعه پرداخته، و از فصل سوم شروع به کندوکاو، آن هم از دوره صفویه برای پاسخ دادن به سوال‌های خود درباره انقلاب‌های رخ داده کرده است. او از چهارچوب تحلیلی جامعه شبکه‌ای میگدال استفاده کرده تا پایدار ماندن قدرت اجتماعی علما را به‌رغم تغییرات بنیادین در شیوه زیست ایرانیان توضیح دهد. در این کتاب علاوه بر روایت‌های اجتماعی، گذرگاه‌های فرهنگی به تعبیر استعاری استاندال را نیز در پی‌جویی پرسش خود طی کرده است. عبور از لایه‌های قدرت، طبقه، منازعه و مذاکره طبقاتی در لابه‌لای آثار فرهنگی و ادبی از جمله این گذرگاه‌های فرهنگی است. مطالعه این کتاب برای علاقه‌مندان به مباحث تخصصی جامعه‌شناسی تاریخی مفید است. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 شاخص‌ها یا سنجه‌های معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی با معنویت سکولار چیست؟ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین طالبی، دکتری فلسفه حقوق دانشگاه منچسترِ انگلستان و دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✅ در این پرسش ابتدا باید بدانیم «سکولار» چیست؟ «سکولار» به‌معنای عُرفی‌شدن است. عُرفی‌شدن یعنی به‌اصطلاح امروزی به فردیت و فردی بودنِ هرچیز و ارتباط نداشتن با اجتماع، «سکولاریزم» می‌گویند. حال معنویت سکولار یعنی معنویت فردی. به این معنا که انسان در امور اجتماعی لازم نداند که معنویتی وجود دارد و باید آن‌ها را رعایت کند. مثلاً در نماز جماعت، نماز جمعه، راهپیمایی‌هایی که برای حفظ انقلاب مردم انجام می‌دهند؛ همه پاره‌هایی از معنویت اسلامی است که بعد از انقلاب ترویج شد و مردم آن جنبه‌ی اجتماعی را به‌خوبی در حال تمرین هستند. ✅ اگر ان شاءالله امام‌زمان (عج) بخواهند به‌زودی ظهور نمایند، مردمی که تابع ایشان هستند (شیعیان) باید نه‌تنها در امور فردی، بلکه در امور اجتماعی نیز تمرین کرده باشند تا بتوانند الگوهای اسلامی را در دنیا پیاده کنند. لذا انقلاب کمک کرده است به مردم مسلمان و شیعه تا بتوانند ابعاد اجتماعی اسلام را تمرین کنند. لذا فرق معنویت اسلامی با معنویت سکولار امروزی در این است که در معنویت سکولار می‌گویند اگر شما مسلمان هستید، مسلمان بمان؛ اما شما بدان که دین و خدا کار به امور اجتماعی شما ندارد و از شما خواسته کارهای فردی را مطابق با خواست خداوند انجام دهید و اسلام هیچ حکمی در امور اجتماعی ندارد و نیز معتقدند که اسلام فقط برای امور فردی بشر نازل شده‌است. در حالی‌که حقیقت غیر از این است. زمانی‌که ما در گفتمان حقوق بشر وارد می‌شویم، می‌بینیم حقوق انسان‌ها که امروزه به حقوق بشر معروف‌اند در سه دسته جای می‌گیرند: دسته اول حقوق فردی، دسته دوم حقوق اجتماعی و دسته سوم حقوق جمعی است. حقوق جمعی یعنی حقوقی که مردم به هم‌افزایی هم‌دیگر می‌توانند آن‌ها را به‌دست بیاورند و به‌تنهایی نمی‌توان آن‌ها به‌دست‌آورد؛ مثلاً پیشرفت کشور، فتح پیروزی و…. این موارد را به‌تنهایی نمی‌تواند به‌دست‌آورد؛ بلکه باید مجموعه‌ای قابل قبولی از انسان‌ها با هم‌دیگر پشت به پشت هم و به آن هدف نیل پیدا کنند. ✅ در همین راستا اگر ما به بیست و دوم بهمن گذشته بنگریم، می‌بینیم که شلوغ‌ترین اجتماع مسلمانان و غیرمسلمانان ایرانی بود. این نشان‌دهنده پشت هم بودن مردم برای نگهداری این انقلاب است که می‌توان از آن به معنویت نام برد؛ در صورتی که با نیت خالص و پاک و برای رضای خدا شرکت نمود. چون در معنویت باید حتماً آن جهت قداستی نیت شود. یا مثلاً اگر بخواهند اقتصاد را درست کنند، باید با اجرای احکام اسلام درست و بازسازی شود. اگر احکام و شریعت اسلام در مسائل اجتماعی زندگی بشر تأثیر گذارد و اجازه دهند آن‌ها در بُعدی از ابعاد اجتماعی زندگی بشر حضور داشته‌باشند، آن‌وقت می‌توان گفت همه‌ی اسلام در حال اجرا شدن است و به‌دنبال آن نیز مسلمانان در همین زندگی مادی و دنیوی به سعادت می‌رسند و یقیناً در آخرت نیز به آن دست پیدا خواهند کرد. بنابراین شاخصه معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی، روح وحدت میان مردم برای رضای خدا و حضور در جامعه است. (برخلاف معنویت سکولار) پ ن: گفت‌وگو با تحریریه فکرت 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شبکه افق عنوان برنامه : 🟡 شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های آن در حوزه عفاف و حجاب 🔵 شنبه 16 اردیبهشت 1402 🟢 برنامه زنده : جهان آرا 🕙 ساعت 22:00 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 سیر مطالعاتی انسان شناسی در آثار آیت الله جوادی آملی ✅ بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با تدوین طرح جامع مطالعات منظومه ای علوم، یک را در زمینه های مختلف اسلامی برای علاقه مندان به مطالعه آثار آیت الله ارائه کرده است. اغلب تهیه کنندگان این طرح را پژوهشگرانی از پژوهشگاه علوم وحیانی معارف وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تشکیل می دهد که پای درس این مفسر و مرجع تقلید تلمذ کرده و افتخار شاگردی او را دارند. ✅ انسان شناسی و جهان شناسی به عنوان دو مقوله مهم در مطالعات اسلامی دارای جایگاه وی‍ژه ای در آثار آیت الله جوادی آملی است که در زمینه های قرآنی، عرفانی، فلسفی و کلامی مطرح می شود. ✅ و اما سیرمطالعاتی انسان شناسی؛ ۱. کتاب انسان از آغاز تا انجام با موضوع انسان شناسی و موضوع های جزیی تری چون خلقت جهان، انسان و آدم، تعریف فطرت و آزادی انسان از مطالبی است که در این کتاب آمده است. ۲. در شانزدهمین جلد از تفسیر موضوعی موضوع هدایت در قرآن و مسائلی چون منشا و مظاهر هدایت خدا، انواع رسالت و هدایت و راهیابی انسان به هدایت مطرح شده است. ۳. در چهاردهمین جلد از کتاب تفسیر موضوعی قرآن نیز موضوع صورت و سیرت انسان در قرآن و مسائلی همچون مبدا فاعلی و غایی انسان، نسبت خدا و انسان، انسان و علم و خلافت الهی در سطح عمومی ارائه شده است. ۴. در تفسیر موضوعی قرآن (جلد ۱۵) موضوع حیات حقیقی انسان و موضوع های کمال فلسفی انسان، مرزهای حقیقت و اعتبار انسان و سیری در برخی نظریه های انسان شناختی در سطح نیمه تخصصی قابل مطالعه است. ۵. همچنین کتاب تفسیر انسان به انسان با موضوع نظریه جدید در انسان و مسائلی همچون امکان و اهمیت و راه ها و روش های انسان شناسی، شناخت قرآنی انسان، تفسیر متشابهات انسان به محکمات او و برعکس قابل استفاده در سطح نیمه تخصصی است. ۶و۷. در جلدهای سوم و نهم تسنیم موضوع انسان شناسی، حضرت آدم، فروختن و باختن خود و در جلد دوم سرچشمه اندیشه با موضوع برخی از وی‍ژگی های انسان، چیستی و هدف انسان و آیت خدا بودن، قابل استفاده برای علاقه مندان در سطح نیمه تخصصی خواهد بود. پ ن: بنياد بين المللي علوم وحياني اسرا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
⭕️آخرین مهلت تمدید ارسال چکیده و اصل مقالات⭕️ 🖍 طبق اعلام دبیرخانه همایش ملی «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» مهلت ارسال چکیده مقالات برای این همایش که پیش‌تر تا 30 بهمن ماه 1401 اعلام شده‌ بود، هم اکنون تا 31 اردیبهشت ماه 1402 تمدید شد. ❇️ ‌با توجه به درخواست جمعی از پژوهشگران، طلاب و دانشجویان گرامی نسبت به تمدید مهلت ارسال چکیده و اصل مقالات، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند مهلت ارسال چکیده مقاله تا 31 اردیبهشت ماه 1402 و اصل مقالات تا 31 تیرماه 1402 تمدید گردید. 👈🏻 شایان ذکر است کلیه پژوهشگرانی که تاکنون موفق به ارسال چکیده و اصل مقالات خود نگردیده‌اند می‌توانند چکیده مقاله خود را حداکثر تا تاریخ فوق الذکر از طریق سامانه کاربران در سایت همایش به آدرس http://sp.isca.ac.ir ارسال نمایند. شماره تماس دبیرخانه: 09900989031 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
با عضویت در کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی(@mirkhalili)، از اخبار اغلب نشستهای علمی، کرسیها و همایشهای روز مطلع شوید! اخبار و صوت نشستها اینجاست! اگر شما هم نشستی دارید که مایل به اطلاع رسانی هستید، به کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ جامع ترین رسانه اطلاع رسانی اخبار نشستها، کرسیها و همایشها ارسال فرمایید تا اطلاع رسانی شود. 🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: نشستها و کرسیهای علمی که یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 برگزار می شود. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 1000 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 معناکاوی و روایت "غیرت" در کنشگری شهید جوان ✍️ علیرضا محمدلو ▫️حمیدرضا الداغی شهید شد اما معناپژوهی این رفتار چه می‌گوید و چگونه باید از تحریف معنای برتر این واقعه مراقبت نمود؟ عده ای همچون مسیح‌ علی‌نژاد‌ها که از دفاع جوان ایرانی از دختر ایرانی به نفع برآشفته شده‌اند دست به انتحار زده و با انتشار تصاویر آرشیوی از خانواده این شهید، سعی در مصادره رویداد دارند. عده‌ای بنام حقوقدان ماده و و مبتذل جور می‌کنند تا فرامتن شهادت در ماجرا را تخطئه کنند و عده ای هم تحلیل های موافق ولی کم‌عمق از ماجرا ارائه می‌دهند. متنی را خواندم که در تحلیل کنش شهید جوان و غیور از "اثر تماشاگر" سخن گفته بود. بطور خلاصه اینکه بازگشت این رویداد به یک مساله است. هرچقدر تعداد جمع حاضر بیشتر باشد احساس مسئولیت اجتماعی کمتر می شود و افراد به تماشاچی تبدیل می‌شوند.در واقع شهید والا مقام، از تله "اثر تماشاگر" عبور کرده و بجای تماشاگری، را انتخاب می‌کند. ▫️اما نکته اینجاست که چگونه این اتفاق ممکن است؟ آیا صرفا یک حال فردی در یک شرایط اجتماعی خاص است یا دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟ بنظر می‌رسد که چنین تحلیلی یا ناقص است و معنای پشت سر این را سانسور می‌کند یا در حال تقلیل دادن ماجراست که عرض شد. در واقع شما اگر زمینه و جغرافیای عمل را مرور کنید، رد پای و DNA اسلامی را در قضیه می‌توانید پیدا کنید و اساسا مقایسه ماجرا با زمینه‌های غربی، تحلیل را دچار اشتباه می‌کند. ▫️اساسا واژه و مسئولیت اجتماعی تا پای جان فقط از پس یک هویت و و معنای فراتر از تجربیات و شعارهای شهروندی برمی‌‌آید. به فرمایش حضرت آقا که در باب دینداری مردم ایران فرمودند که و ویژه‌ای در برابر چالش ها دارند، این تعصبی که بدون منت و چشمداشت و در یک لحظه خاص بروز پیدا می‌کند را نمی توان با ادبیات روانشناسی اجتماعی صرف، تحلیل نمود. ▫️بلی قطعا شکستن ترس اجتماعی و مارپیچ سکوت یک قابلیت فردی است ولی وقتی پای جان و ریسک های بزرگ به میان می‌آید، و چارچوب تحلیلی ویژه‌تری برای تحلیل می‌طلبد. به عبارت ساده‌تر، ایران بیشه شیران است از فهمیده تا علی لندی و محسن حججی و امروز هم آرمان علی‌وردی و ، همگی نقطه‌های طلایی خط اسلام و انقلاب هستند. ▫️ذخیره‌های فکری و معنوی انقلاب اسلامی در جان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ریشه دوانده است و با کج‌روایت های مسیح‌علینژاد از خانواده این شیرمرد برای مصادره ماجرا و لجن پراکنی های برخی مدعیان دانش حقوق، واقعیتی بنام و پاک انسانی و بن‌مایه‌های دینی در شخصیت افراد که برخی از نام می‌برند، قابل سانسور و تحریف و مصادره نیست. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۰۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46