🔵 شان «آزادی» در منظومه فکری- سیاسی حضرت امام (ره)
✍️ دکتر شریف لک زایی (استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
✅ حضرت امام(ره)، آزادی را امری بدیهی و حقی خدادادی و طبیعی برای مردم قلمداد می کردند و معتقد بودند که انسان ها فطرتا آزادند و کسی نمی تواند آنان را از این مهم محروم کند.
✅ ایشان در آثار و آرای خود بارها بر مفهوم آزادی تاکید کرده اند و معتقدند که آزادی یعنی افراد در عرصه های مختلف به لحاظ رفتاری، اعتقادی و بیانی امکان فعالیت و مشارکت داشته باشند و به لحاظ سیاسی بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.
✅ در اندیشه ایشان، جمهوری اسلامی بایستی زمینه های تحقق حداکثری آزادی را در عرصه های مختلف بویژه در عرصه مشارکت سیاسی فراهم آورد که البته به نظر می رسد این تحقق حداکثری از آزادی، در امروز و اکنون جامعه ما نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد. بر این اساس، می توان گفت که خوانش امام(ره) از آزادی خوانشی فرادینی است.
منبع: روزنامه ایران، سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
https://www.magiran.com/article/4414748
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔴روش تربیتی تغییر موقعیت
استاد دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✔️«تغییر موقعیت» از مهمترین روشهای تربیتی است که در قرآن و روایات اسلامی فراوان بر آن تأکید شده است.
🔶گاهی برای اصلاح حال خود، کافیست اندکی «موقعیت مکانی» یا «زاویه نگاه» خویش را تغییر دهیم.
🔷کسانی که مدیریت تغییرات را به دست نگیرند:
🔻اولاً، همواره در رنجاند؛
🔻و ثانیاً، هر چند دیرهنگام، اما نهایتاً شرایط زمانی و مکانی آنها را منفعلانه تغییر خواهد داد.
#اخلاق_مدیریت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 « آزادی » در فلسفه سیاسی فارابی از مقولههای محوری محسوب نمیشود
✍️ دکتر منصور میراحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
✅ ابونصر محمد فارابی ( 257 / 259 ـ 339 ق ) در صدر دوره تجدید حیات علم و فلسفه اسلامی قرار داشته و پایهگذار سنّت فلسفی اسلامی در شرق تمدن اسلامی به حساب میآید. توجه به بستر شکلگیری اندیشه و آرای فارابی در فهم و درک آرا و اندیشههای او بسیار مؤثر است. مباحث کلامی اشاعره و معتزله، مباحث فقهی اهل سنّت و مباحث باطنیگرایانه اسماعیلیه از جمله مباحث رایج در حوزه تفکر و فرهنگ اسلامی آن دوران بوده است.
✅ فارابی با تأثیرپذیری از حکمت حکمای پیشین یونان باستان بهویژه افلاطون و ارسطو، تلاش میکند در چنین فضای فکری با ایجاد الفت و پیوند میان فلسفه و دیانت، سنّت فلسفه و تفکر نظری اسلامی را بنیان گذارد.
✅ اینکه آیا فلسفه وی را میتوان فلسفه سیاسی اسلامی خواند یا نه، بحثی است که از سوی محققان و نویسندگان مورد کاوش جدّی قرار گرفته است. هرچند که این بحث تا حدودی با هدف اصلی نوشتار حاضر بیگانه است امّا بهطور کلی میتوان گفت که فارابی فلسفه یونان باستان را به هیأت و ترکیبی درآورد که با تفکر و فرهنگ اسلامی سر سازگاری داشت و این مطلب قدر مسلّمی است که ما را در پیشبرد مطلب و مقصود اصلی نوشتار خود کفایت کرده و یاری میرساند.
✅ بهطور کلی با مراجعه به آثار فارابی روشن میشود که اساساً « آزادی » دغدغه اصلی در منظومه فکری وی نبوده و در فلسفه سیاسی او از مقولههای محوری محسوب نمیشود، در حالیکه مقولههایی از قبیل فضیلت، سعادت و عدالت را میتوان از مباحث محوری فلسفه سیاسی وی دانست. واضح است که این امر به معنای نادیده گرفتن این مقوله نیست، بلکه حکایت از تغییر مقولهها برحسب تغییر پرسشهای اساسی و مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی است. بیتردید یکی از مهمترین عوامل مؤثر در شکلگیری اندیشهها ـ حداقل براساس دیدگاه جامعهشناسی معرفت ـ تحولات سیاسی اجتماعی و پیدایش دغدغهها و پرسشهای اصلی فراروی متفکران و اندیشمندان است. از اینرو، با مراجعه به آثار فارابی و مشاهده این وضعیت نمیتوان حکم به « امتناع » قرائتی از آزادی در اندیشههای وی کرد، بالعکس آنچه مسلّم است میتوان حکم به « مسأله » نبودن آزادی در اندیشه او کرد.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
💢فرهنگ "گوش کردن"
خیلیها که به مقام مدیریت میرسند فراموش میکنند که باید به دیگران گوش کنند و به عبارت روشنتر، «سبک گوش کردن» خود را تغییر دهند.
به قول جانی ایو، مدیر ارشد بخش طراحی اپل «هنر مدیران بزرگ در اپل باید این باشد که به افراد خاموش صدا بدهند و سپس صدایشان را بشنوند.»
✅اگر مدیران و کارکنان بیاموزند که به یکدیگر گوش فرا دهند، گوش کردن به فرهنگ سازمانی تبدیل خواهد شد و بسیاری از موانع و چالشهای موجود در روابط بین مدیران و کارکنان را برطرف خواهد کرد.
⭕️همچنین گوش کردن مدیران به کارکنان و کارکنان به مدیران و در نهایت شکلگیری فرهنگ سازمانی مبتنی بر گوش کردن دارای ابعاد مختلفی است که در ادامه این مطلب به آنها اشاره میشود.
👂گوش کردن همراه با سکوت:
تیم کوک مدیرعامل اپل، استاد سکوت کردن بود. این موضوع در شرکت بزرگ و مشهوری چون اپل کاملا آشنا و جاافتاده به نظر میرسد، چرا که گوش کردن همراه با سکوت در این شرکت به فرهنگی سازمانی تبدیل شده است؛ بهطوری که اغلب مدیران و کارکنان شرکت سعی میکنند در هر ملاقات کاری حداقل ۱۰ دقیقه را به سکوت و گوش فرادادن به طرف مقابل اختصاص دهند.
👂گوش کردن همراه با بازخورد:
تمام گوش کردنها نباید همراه با سکوت باشند و گاهی لازم است که مدیران و کارکنان از گوش کردن فعال، همراه با بازخورد در برابر طرف مقابل استفاده کنند.
در این نوع گوش کردن، فرد شنونده با صحبتها و حرکات خود نسبت به گفتههای طرف مقابل واکنش نشان میدهد و با همین بازخوردهاست که او را به صحبت بیشتر و دقیقتر ترغیب میکند. این روش مورد علاقه استیو جابز بود که دوست داشت دیگران او را به چالش بکشند و از این گوش کردن به دفعات و در تعاملات خود با کارکنان و مدیران و مشتریان اپل استفاده میکرد.
👂 ایجاد فرهنگ گوش کردن:
برای ایجاد فرهنگ گوش کردن میتوان سه گام برداشت:
۱- ایجاد سیستمی ساده برای کارکنان جهت ایدهپردازی و بیان انتقادات
۲- حصول اطمینان از اینکه بخشی از ایدهها یا انتقادات مطرح شده مورد توجه و رسیدگی قرار گرفته و میگیرد.
۳- تشریح دلایل عدم پیگیری برخی ایدهها و نظرات.
چنین فرهنگی بهطور کامل در شرکت گوگل وجود دارد. بسیاری از کسانی که در گوگل کار میکنند به مدیر مافوقشان مراجعه و ایدههای خود را که بسیار زیاد بودند، به او ارائه میکنند. تعداد بسیار بالای این ایدهها باعث میشود تا مجموعهای به نام «تیم ایدهها» در گوگل به وجود آید که وظیفهاش بررسی ایده ها بود.
حتی ایدههای ناقص و غیرعملی نیز در گوگل مورد توجه قرار میگیرد و دلایل رد شدن آنها با احترام تمام به اطلاع ارائهدهندگان رسانده میشود.
منبع: کانال مدیریت رفتار سازمانی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
کرسیها و نشستهایی که یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۱۲۰۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 پاسخ به خاتمی در مورد حجاب الزامی
✍️ حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
اخیرا ایشان گفته است: «نمیتوان حجاب را به زور به جامعه تحمیل کرد!... وقتی خدا درباره اصول دین خود گفته است (لا اکراه فیالدین) یعنی در پذیرش اصول و مبانی دین هم، زور و اجبار وجود ندارد، چرا باید در فروع آن زور و تحکم باشد»
پاسخ:
قبلاً حقیر پاسخی به این پرسش داده بودم که مجددا ارسال می شود:
🔸این آیه که می فرماید «در پذیرش دين، اکراهی نيست.» ناظر به اعتقاد قلبي است كه تكوينا اكراه بردار نيست. اعتقاد و باور با اجبار حاصل نمی شود بلکه با استدلال و موعظه میتوان در دلها نفوذ کرد.
🔹اعتقاد، امري قلبي، دروني و غيرآشكار است اما رفتار، امري آشكار است. اگر مثلا دزد را در زندان هم قرار دهيد مي تواند همچنان به صحت كار خود اعتقاد داشته باشد، پس قابل اكراه نيست؛ اما رفتار دزدی قابل منع قانونی است. حجاب يا بي حجابي هم يك رفتار است.
🔸كسي را نمي توان مجبور كرد كه اعتقاد به روزه داشته باشد اما مي توان گفت كسي حق روزه خواري علني در ماه رمضان را ندارد.
🔹كسي را نمي توان به اعتقاد به حرمت شرابخواري مجبور كرد اما مي توان گفت كسي حق رانندگي در حال مستي را ندارد چون سبب تصادف و آسيب به ديگران مي شود و حقوق عمومي را پايمال مي كند.
👈 پس نباید میان حقوق عمومی و خصوصی خلط کرد.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
❇️ خاتمی و تفسیر عوامانه آیه" لا اکراه فی الدین"
✍️ محمدعلی برزگر، مدرس دانشگاه
🌹 خداوند در آیه ۲۵۶ بقره می فرماید: لا اِكْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی.
در قبول دین، اكراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است.
🔴 تفسیر عوامانه آقای خاتمی از آیه "لا اکراه فیالدین".
او در تفسیر این آیه می گوید:
⤴️ وقتی خداوند میگوید «لا اکراه فیالدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟
⤴️ ما از جامعه عفیف حمایت میکنیم، اما به آن معنا نیست که عفت را با حجاب یکی بدانیم و آن را به زور به جامعه تحمیل کنیم.
🔵 یاسخ عوامانه، به تفسیر عوامانه آقای خاتمی:
🔺آقای خاتمی؛ شما با این تفسیر می خواهید بگویید ما می توانیم دین خدا را قبول کنیم اما احکام دین خدا ازجمله؛ نماز، روز، خمس، جهاد، حج و... را قبول نکنیم و اختیاری است.
🔺آقای خاتمی کسی می خواهد کاندید ریاست جمهوری ایران شود ولی قانون اساسی را قبول نداشته باشد، آیا می تواند کاندید و رئیس جمهور بشود؟
🔺آقای خاتمی؛ شما چند سال رئیس جمهور بودید، آیا می توانستید بگویید اجرای قانون اساسی و دیگر قوانین به میل من بستگی دارد؟
🔺آقای خاتمی؛ کسی که می خواهد به دانشگاه برود، آیا می تواند الزامات دانشگاه از جمله؛ ثبت نام، حضور در کلاس، پرداخت هزینه، امتحان آخر ترم و ... را قبول نکند؟
🔺آقای خاتمی؛ شما می خواهی خانه بسازی، از شهرداری مجوز ساخت می گیری آیا می توانی الزامات شهرداری در ساخت بنا ( میزان، نوع و نمره تیرآهن، میل گرد و سیمان و...) را برابر نظر خودت اجرا کنی؟
و ....
⬅️ آقای خاتمی دوست داشتم پاسخ عالمانه به تفسیرت بدهم که " لا اکره فیالدین " در حوزه اندیشه و اصل انتخاب و پذیرش دین است نه در حوزه احکام و الزامات دین. ولی مجبور شدم در مقابل تفسیر عوامانه ات پاسخ عوامانه بدهم.
⬅️ آقای خاتمی نمی ارزد برای چند صباح زندگی سیاسی و کسب رأی مردم، دین خدا و آیات قرآن را تفسیر به رأی کنید!!
👈 آقای خاتمی بترسیم از "يَومَ تُبلَى ٱلسَّرَآئِرُ " روزى که باطن ها و رازهای نهان، [آشکار و ] بررسى خواهد شد.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔴رابطه «حجاب» و «عفاف»
🖊احمدحسين شريفي، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔸برخي از مخالفان حجاب میگویند آنچه که مهم است «عفت» است؛ و «حجاب» غیر از عفت است. این حرف که عفت و حجاب دو مفهوم متفاوتند، سخني درست است؛ ولی این بدان معنا نیست که کسی که بیحجاب است، داراي عفت است؛ بلکه پوشش خاص و حجاب داشتن حالت ظاهری است که مرتبۀ بالاتر آن و صعودیافتۀ آن، «عفت درونی» است و صعودیافتۀ عفت، «حیای حضور» در محضر حق است.
🔸به تعبيري عامتر سبک زندگی (از جملة مقولة پوشش) عبارت است از «رفتارهای نهادینه شده و سازمانیافته»اي که متأثر از اخلاقیات و ملکات نفسانی و صفات درونی و بلکه تحقق يافته و حالت نمادين و بيروني آنهایند. بنابراين، نميتوان اين ادعا را پذيرفت که فلان فرد، هر چند در ظاهر رفتارهاي ناهنجار و ساختارشکنانهاي دارد، اما داراي باطني عفيف است! مگر نه آنکه «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؟
پ ن: بازنشر مطلبی که اوایل سال ۱۳۹۹ در کانال استاد شریفی منتشر شده بود.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
سایر کرسیها و نشستهایی که امروز یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور حدود ۱۲۰۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 پرسش و پاسخ
✅ با توجه به اینکه یکی از دغدغه هایی که برخی والدین با اساتید در خصوص فرزندانشان مطرح می کنند، بحث نماز و احیانا بی مبالاتی برخی از آنها نسبت به آن است، در این پست، پرسش یکی از والدین و پاسخ استاد اخلاق، آیت الله جاودان آمده است.
سوال:
📝دو پسر دارم 13و 16 ساله...هر دو نماز نمی خوانند... راهکارهای زیادی را امتحان کردم، مثمر ثمر نبوده... از جنابعالی توصیه ای و یا دعایی که این مشکل پسرانم حل شود و آخر عاقبت بخیر شوند... اجرکم عندالله
پاسخ:
✍️سلام علیکم و رحمة الله،
شما از مهربانی نسبت به اون ها کوتاهی نکنید.
توسل به امام زمان برای نجات این بچه ها تنها راه چاره است. نماز استغاثه به حضرت زهرا و نماز ۱۰۰ ایاک نعبد و ایاک نستعین بخوانید.
پ ن: با توجه به حضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه و نیز مدیران مطرح فرهنگی دانشگاهها در کانال، سعی مان بر این است با استفاده از ظرفیت اساتید مطرح و تجربیات آنها، به این چالشها پاسخ دهیم. به خصوص از ظرفیت اساتید اخلاق مطرح نیز به صورت اختصاصی در پاسخ به این سوالات استفاده خواهد شد.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 ثبت نام پذیرش دکتری ۱۴۰۲ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آغاز شد.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق برگزاری آزمون اختصاصی در 5 رشته روان شناسی (فقط خانم)، جامعه شناسی، مدیریت ، فلسفه تعلیم و تربیت و علوم اقتصادی دانشجو می پذیرد.
🔰مشروح #خبر:
https://rihu.ac.ir/fa/news/38055
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
#نشست_علمی
💎 ید واحده فعالان رسانهای حوزوی درمسئله حجاب
#گزارش یک نشست طلبگی و رسانهای؛
✅ از راهکارهای «ید واحده» شدن تا دغدغه هایی برای مسأله حجاب + فیلم
https://rasanews.ir/fa/news/735129
✅ حجت الاسلام پیشآهنگ: عضو هیئت مدیره کانون
روایتسازی حربه دشمن در جنگ رسانهای
https://rasanews.ir/fa/news/735165
✅ آقای کشکولی؛ مدیر شبکه قرآن سیما
رسانه ملی نقش قرارگاهی برای ایجاد نشاط در جامعه دارد
https://rasanews.ir/fa/news/735280
✅ حجت الاسلام رضایی: دبیر سابق کانون دانش آموختگان دانشکده
شادی مومنانه و خلق فرم متناسب، نیاز امروز جامعه اسلامی
https://rasanews.ir/fa/news/735560
✅ حجت الاسلام رادنیک؛ دبیر ستاد راهبری هنرهای تصویری و نمایشی حوزه
توجه بیشتر به مسائل ریشهای حجاب
https://rasanews.ir/fa/news/735666
✅ حجت الاسلام رضوانی: حجاب بهانهای برای آزادی جنسیتی! + فیلم
https://rasanews.ir/fa/news/734960
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📷 ایران، یزد، باغ دولت آباد
#ایران_زیبا
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇
🆔 @mirkhalili
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46