eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
529 ویدیو
135 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 میثم_امانی بر خلاف تصور رایج، به نظر می رسد ظرفیت ها و قابلیت هایی در فلسفه اسلامی و آرای فلاسفه مسلمان وجود دارد که بتواند به فهم مسأله فلسطین و نیز فهم راهبرد بینجامد. مبانی و پیش فرض های فلسفه اسلامی، دلالت ها و لوازم عملی دارد و از آن نمونه می توان به نظریه حکمت اشاره کرد. مفهوم حکمت، مبتنی بر وجود بنیادها، معرفت ها و ارزش‌های ثابت همگانی در همه انسانهاست. و بر همین پایه بوده که فلاسفه اسلامی، عقلانیت را یک معیار جهان شمول دانسته اند که قابل درک و نیز قابل پذیرش از سوی همه انسانهاست. همچنین بر همین پایه بوده که فلاسفه اسلامی اخلاق را یک معیار جهان شمول دانسته اند با قابلیت درک و قابلیت پذیرش از سوی همه انسانها. شما اگر یک قضیه منطقی را به نحو روشن به دیگر انسانها بگویید و نیز یک قضیه اخلاقی را، تصدیق خواهند کرد. لازمه حکمت به این کاربرد، وجود رویه ها و کلمات و کنش های حکمت آمیز در همه فرهنگها و تمدن هاست با وجود تنوع و اختلاف شان. از این رو بود که بنیاد حکمی ایران و یونان را تا دیرباز یکی می دید و نیز از این رو بود که کتاب الجمع و کتاب فصل المقال را می نوشت. فلاسفه اسلامی با ایده حکمت بر شرق و غرب دنیای اسلام پل زدند، حتی بر تفکر اندیشمندان مسیحی ( حنین بن اسحاق و یحیی بن ماسویه و خاندان بختیشوع)، تفکر زرتشتی ( بهمنیار بن مرزبان) و تفکر یهودی ( موسی بن میمون) پل زدند، و نیز بر تفکر عرفانی و تفکر کلامی پل زدند لذا این قابلیت گسترش پذیر را باید همچنان به عنوان راهبرد نگاه داشت. حکمت بنیادین اقتضا می کند که انسان‌ها حسن عدل و قبح ظلم را دریابند و با وجدان اخلاقی خویش، مصادیق هر دو را بشناسند. صحنه برآمدن حکمت بنیادین است و اینجاست که فرهنگ ها و تمدن ها علی رغم تکثرشان به وحدت می رسند و یک حقیقت واحد تشخیص می دهند. اینجا دیگر فارغ از هرگونه دین و مذهب و فرقه، قومیت و نژاد و سن و جنس، مکتب و حزب و سبک است. درکی اینگونه از مسأله فلسطین می تواند نمایانگر راهبرد عملی باشد. سر قضیه فلسطین باید راهبرد حکمت بنیادین را به کار گرفت و اشتراک عموم انسانها در تشخیص ظلم و معرفت به حقیقت را ملاک قرار داد. برخلاف کثرت گرایان و نیز دعاوی پست مدرن، مسأله غزه از یک حقیقت نهادین در وجود انسانها پرده بر می دارد و همین حقیقت نهادین می تواند همگرایی پدید بیاورد. اندیشه حکمت، انبساط عقل و نیز اشتراک اخلاق است. بدین وسیله انسانها گوهر راستین خویش، خود حقیقی و تصویر حقیقی از عالم هستی را درخواهند یافت و از سفسطه و مغلطه و خطای دروغین و تصویرهای دروغین از خود و غیرخود و عالم مطلع خواهند شد. فراروی از ذهنیت برساخته رسانه ای، برساخت های اجتماعی کاذب، و فراروی از نظام سرمایه داری ماتریال غرب که حکمت ستیز است، به مدد حکمت میسر خواهد شد. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔆عزیزان من، جوانهای هوشمند و پُرانگیزه و مؤمن که در این مجموعه جمع شده‌اید، و همه‌ی کسانی که در مجموعه‌ی میخواهند نقش ایفا کنند! این جنگ را جدّی بگیرید؛ الان یک جنگ وجود دارد. 🗓بیانات در دانشگاه فرهنگیان۱۳۹۷/۰۲/۱۹ 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
❓آیا فلسطینی‌ها زمین‌های خود را به صهیونیست‌ها فروختند؟ ♦️ پاسخ رهبر انقلاب به شبهه‌ی خرید زمین‌های فلسطینیان توسّط صهیونیست‌ها 📚 در اینجا، قدرتمندان عالم به این غصب بزرگ و ظلم بی‌نظیر کمک کردند. آنها به این حرکتی که شبیه آن در دنیای معاصر و حتّی در گذشته هم اتّفاق نیفتاده است، کمک کردند. تلخ‌تر اینکه، بیرون راندن مردم فلسطین از سرزمین خودشان، به حالت عادی هم انجام نگرفت. یک وقت است که می‌آیند زمینهایشان را میخرند، پولش را میدهند، و میگویند: «باید بروید.» البتّه این هم ظلم است، این هم غصب است؛ امّا این طور هم عمل نکردند. شبانه رفتند و یک ده را با اهلش سوزاندند! هر که توانست خودش را نجات دهد، نجات داد و هر که ماند، سوخت که سوخت! قضیّه‌ی «دیر‌یاسین» راست است؛ قضیه‌ی «کفر‌قاسم» راست است؛ روستاهایی را که صهیونیست‌ها آتش زدند، حقیقت دارد. 📚 برشی از کتاب (ره‌نامه‌ی ۳۸) https://shop.khameneibook.ir/product/کتاب-فلسطین-ره-نامه-38 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
♦️📣 *تازه‌های نشر الکترونیک* 📚نسخه الکترونیک کتاب « *مسائل سیاسی جهان اسلام* » منتشر شد. 🖌مؤلفان: دکتر *محمدرضا دهشیری* (استاد علوم سیاسی دانشکده روابط بین‌الملل) دکتر مصطفی خرّمی 📝 *چکیده کتاب* : ظهور اسلام دارای زمینه‌های مادی و معنایی قدرتمندی بود که به زودی منجر به تأسیس دولت مدینه و سپس بنیانگذاری تمدنی نوین و متفاوتی از ایران و روم گردید. از آن زمان تاکنون، سرنوشت همه کسانی که به دین مبین مشرف شدند، به این تمدن گره خورده و حتی دیگر مراکز تمدنی (مسیحیت، هندوئیسم و بودیسم) نیز دور از مسائل اسلام نبوده‌اند. از گذشته تاکنون، جهان اسلام درگیر مسائل سیاسی در دو سطح داخلی و بین‌المللی بوده است؛ در سطح داخلی پرداختن به بخش اعظم این مسائل، متوقف بر بررسی‌های تاریخی، عقیدتی، سیاسی و ... است. در سطح بین‌المللی نیز جهان اسلام از سوی غرب با مسیحیت و از سمت شرق با هندوئیسم و بودیسم مسائل چالش‌برانگیزی داشته و در دوره معاصر فترت و افول را به خود دیده است. بسیاری از این مسائل ریشه‌های عمیقی در گذشته و حال دارد؛ بدین‌سان کتاب حاضر مسائل مذکور را در یک سیر تاریخی از ابتدا تاکنون، بررسی و تحلیل نموده است. 💢💥عرضه در کتابخوان همراه پژوهان: 📕https://pajoohaan.ir/document/7281-مسائل-سیاسی-جهان-اسلام 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | "به اذن خدا" ✏️ روایت رهبر انقلاب از روند پیشرفت صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران 🌷 انتشار به‌مناسبت سالگرد شهادت شهید حسن طهرانی‌مقدم 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
02.mp3
11.52M
ایران، فلسطین، غزه و جنایات صهیونیست ها 📣 توضیحات برنامه: 📌 برنامه با موضوع کلی پاسخ به و انقلاب اسلامي، روزهای ساعت 16:00 تا 16:45 دقیقه پخش می شود. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پدری در صف کفن برای فرزندش 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔹 نشست مسئله محور، بصورت مجازی و ویژه اساتید دانشگاه، با موضوع «برای فلسطین چه می‌توانیم بکنیم؟» با حضور ۶ کارشناس این حوزه و سپس اظهار نظر شرکت کنندگان تا ۴روز:👇 🔻عباس خامه‌یار، دکتری علوم سیاسی دانشگاه بیروت و کارشناس مسائل جهان اسلام 🔻مصطفی فضائلی، عضو هیئت علمی گروه حقوق بین الملل دانشگاه قم 🔻فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔻سعد الله زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه 🔻محمد علی جهانشاهی، دبیر مجمع تشکل های بین الملل 🔻مجتبی فرهنگ، دبیر مجموعه کنش‌گری فلسطین 🗓یکشنبه ۲۱ آبان، ⏰ ساعت ۱۹ لینک حضور :👇👇 https://room.nahad.ir/ch/felestin 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 بریده ای از کتاب اندیشه سیاسی علامه محمدحسین کاشف الغطاء / تالیف سیدجواد میرخلیلی / انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه نشر بوستان کتاب قم ✍️ علامه کاشف الغطاء و مسئله فلسطین: ✅ کاشف الغطاء، از جمله مراجع زمان شناس و آگاهی بود که به مسئلۀ فلسطین حساسیتی خاص داشت و درحقیقت، علت اهتمام ایشان، این بود که مسئله فلسطین، مربوط به کلّ اسلام است، و به همین دلیل، دائم خواستار کمک همۀ آزادگان جهان به فلسطینیان بود. به رغم این که اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها و تأسیس رژیم غاصب اسرائیل در دهۀ آخرِ عمر علامه، یعنی در سال 1367 هجری قمری برابر با 1948 میلادی رخ داد، اما وی در همین مدت کوتاه تا پایان عمر شریفشان، که حدود شش سال طول کشید، مواضع بسیار روشن گرانه و قاطعانه ای داشت و مظلومیت مردم فلسطین را با سفرهای تبلیغی و سیاسی خود، نامه نگاری، شرکت در کنفرانس های متعدد و سخنرانی به گوش مسلمانان و جهانیان رساند. ✅ اهمیت توجه کاشف الغطاء به موضوع فلسطین، زمانی بیشتر مشخص می شود که به این نکتۀ اساسی پی ببریم که یکی از ترفندهای خطرناک اشغالگران و صهیونیست ها و هم پیمانان آن ها این بود که وانمود کنند مسئله فلسطین، یک مسئله عربی است، اما کاشف الغطاء، این خطر بزرگ را بارها گوشزد کرده بود که قضیۀ فلسطین، قضیه ای عربی نیست، بلکه به کلّ جهان اسلام مربوط است و حتی از این برتر، فلسطین، یک مسئلۀ انسانی است و تمام آزادگان جهان باید به کمک مردم مظلوم فلسطین بشتابند. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 هولوکاست واقعیت دارد⁉️ 🔹واقعیت اردوگاه‌های اسرای یهودی و ماجرای اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم‌سوزی در جنگ جهانی دوم چیست؟ 🇵🇸 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
*فرصتی مغتنم برای دانشجویان و پژوهشگران جوان* ✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:🔻 *سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:* نشست چهل و سوم با حضور: *آیت الله استاد علی نصیری* *استاد تمام دانشگاه علم و صنعت و استاد دروس خارج حوزه علمیه قم* زمان: *یکشنبه ۱۴۰۲/۸/۲۱* *از ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰* لینک ورود به نشست: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 | مروری بر زندگی میرداماد اعجوبه‌ای همچون ملاصدرا این مرد را اعجوبه می‌دانست! 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ "فادی بودیه" تحلیلگر سیاسی لبنان به سؤالی که زیاد شنیده می‌شود: ایران کجاست! 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📚 شماره 29 از دوفصلنامه علمی پژوهشی منتشر شد 1️⃣ بررسی و تحلیل دیدگاه امام خمینی (ره) درباره نقش سكولاریسم در انحطاط جامعه با تأکید بر چارچوب نظری توماس اسپریگنز / علی‌اکبر عالمیان (ص7) 2️⃣ کارکردهای شفقت در اخلاق سیاسی اسلام با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای / سیدكاظم سیدباقری، محمد نظری (ص25) 3️⃣ حدود تصدی دولت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی / محسن رضوانی (ص45) 4️⃣ علل گرایش به مکتب مارکسیسم از منظر متفکران اسلامی / سعید باغستانی، رضا مهوشی (ص59) 5️⃣ بررسی مشروعیت «انتخاب اهل حلّ و عقد» و ادلة آن در کلام سیاسی اهل‌‌سنت / صفدر الهی‌راد (ص79) 6️⃣ نقد و بررسی نظریه «استخلاف» ابوالاعلی مودودی با تأکید بر زمینه‌‏های سیاسی / مجید مفید بجنوردی (ص97) 🔶 سایت نشریه معرفت سیاسی 🌐 http://siyasi.nashriyat.ir 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔻یادداشت محسن رایجی:            🔹مبارزات ملت فلسطین مبارزه مقدس و مشروع 🔶 مبارزات ملت فلسطین از نظر حقوق بین الملل بدون تردید مبارزه مقدس و مشروعی است. 👇اینجا را کلیک کنید👇 raheshalamche.com/p/57160 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
29.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| مقام معظم رهبری: 🔸 علامه طباطبایی قم را روشن کرد، چراغ علوم عقلی را در قم روشن کرد. __________________________ 💠 کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) ▫️افتتاحیه: قم، ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ▫️کمیسیون‌های تخصصی: قم، ۲۵ آبان ▫️دومین برنامه: تبریز، ۲۷ آبان ▫️اختتامیه: تهران، ۳۰ آبان 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📛 قابل توجه کلیه اساتید محترم دروس معارف ✍️ آیین رونمایی از کتب جدید درسی معارف مشتمل بر 16 کتاب و پیوست درسی با حضور ریاست محترم نهاد و با حضور اساتید معارف دانشگاه ها (اعم از هیئت علمی و حق التدریس) به صورت مجازی برگزار می گردد. زمان: دوشنبه ١۴٠٢/٨/٢٢ ⏰ساعت 10.15 تا 11.30 ✴️لینک حضور در جلسه: https://room.nahad.ir/ch/amozesh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔰هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گردهمایی نیم‌روزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی» ▪️طرح راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی درمسیر تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻تجربه الگوهای مدیریتی و ایده‌های حکمرانی مشارکتی تحوّل علوم انسانی با حضور نمایندگانی از مراکز آموزشی وپژوهشی باسابقه درعرصه تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی مصباح یزدی رئیس شورای اسلامی‌سازی علوم انسانی موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) ▫️حجت‌الاسلام‎والمسلمین دکتررمضان علی‌تبارفیروزجایی مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی ▫️دکترعبدالله توکّلی معاونت پژوهش سابق پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ▫️دکترسیدمجتبی امامی معاونت پژوهش دانشگاه امام صادق‌(ع) ▫️دکترابولقاسم فاتحی ریاست پژوهشکده تحوّل علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی ▫️حجت الاسلام‌والمسلمین دکترعلیرضاپیروزمند ریاست مرکزمطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم مدیرگروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی 🔻ارائه مقالات 1️⃣الگوی حکمرانی مشارکتی در تحوّل علوم انسانی:مدیریت شبکه‌ای تحوّل علم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترمصطفی جمالی 2️⃣الگوی روابط میان«حاکمیت،مردم ونهادعلم»درتحوّل علوم انسانی حجت الاسلام احمدعابدی 3️⃣الگوی مدیریت راهبردی دانش ترازانقلاب اسلامی دکتراسماعیل شاطری زمان:پنجشنبه 25 آبان1402-ساعت 7:45 - 14 مکان: قم.ساختمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🔗لینک مجازی ⬅️هماهنگی جهت حضور: 09122730138 @mirkhalili
مراسم تکریم و معارفه مسئول دفتر نهاد در دانشگاه صنعتی امیر کبیر امروز برگزار می شود. در این مراسم قرار است از زحمات 25 ساله حجت الاسلام میراحمدی در دانشگاه امیرکبیر تقدیر شده و حجت الاسلام رجبی به عنوان مسئول جدید دفتر نهاد در این دانشگاه معرفی شود. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 نسل جوان با سابقه تاریخی بیگانه است! 🎤 پروفسور مهدی گلشنی 🚨هشدار: سابقه تاریخی ما در بین نسل جوان ما مطرح نیست! بسیاری از جوانان ما با فرهنگ ایرانی بیگانه اند! از چند نفر در یک مصاحبه پرسیدند: "سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز" برای کیه؟ جواب درست ندادند!! 🎬فیلم کامل گفتگو 👉 از زبان شهید مطهری بخوانید👉 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🌺امام خامنه ای : تبیین اساس کار ما است و فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی این است که ما با ذهنها و دلها مواجهیم، باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد، جسمها به‌کار نمی‌افتد. بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان 1395/04/12 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: نکته بعدی بالا بردن مشارکت عمومی مردم است. در این حکمرانی می‌گویند ما حکومت را مردمی کردیم و این باعث می‌شود که مشارکت بالا می‌رود. ظاهر آن درست هست. چون در یک نظام مردم سالار و دموکراتیک باید نقش مشارکت بالا برود. ولی الان در کشورهای غربی از آمریکا و انگلیس و فرانسه و اینهایی که این ایده را داده اند مردم چقدر نقش دارند؟ طبق گزارش‌های مختلف و آماری که گرفتند به لحاظ آگاهی و بینش و حضور در صحنه، هیچ کدام از این کشورها با ایران قابل مقایسه نیستند. وی افزود: آخرین نکته‌ و شاخصه‌ای که برای حکمرانی خوب مطرح کردند اجماع ملی هست. می‌گویند ما اگر به سمت حکمرانی خوب برویم به نوعی یک اجماع ایجاد می‌شود یعنی همه این سیستم را می‌‌پذیرند. اما اولاً این طور نیست؛ یعنی در هیچ کدام از این کشورها که پیاده کردند تجربه نشان نداده است که چنین اتفاقی افتاده باشد. حالا فرض کنیم هم که انجام شده باشد. آیا این درست است که مردم را از اخلاق و معنویت و دین و فطرت خالی کنیم و بعد بگوییم برای پیشرفت، اجماع ملی داشته باشیم؟ وی افزود: خلاصه این شد که شاخصه‌هایی که برای حکمرانی در دنیا مطرح کرده اند که اجمالاً ظاهر آنها خوب هست و جنبه‌های مثبت هم دارند اما اینها در نظام فکری و در گفتمان و پارادایم فکری غرب قرار دارند و با ادبیات ما، نظام فکری و مبانی توحیدی و اخلاقی و فطری ما همخوانی ندارند. وی سپس با طرح این سوال که آیا حکمرانی خوب که در آن نظام سکولار غربی و بی دین تولید شده است را می شود اسلامی یا بومی کرد؟ گفت: شما چطور می‌توانید در یک نظام اسلامی و حکمرانی دینی که مبتنی بر ولایت‌فقیه و احکام خدا هست، برای آن حکمرانی که مبنایش سکولار و بی‌دینی هست، مشروعیت درست کنید؟ هر نظامی منشأ و پایگاه مشروعیت و مقبولیتی دارد. شما وقتی نمی‌توانید آن را اسلامی کنید چگونه می‌خواهید برای آن مشروعیت دینی درست کنید؟ استاد مهاجرنیا افزود: وقتی یک تفکری در دنیا مطرح می‌شود نباید به راحتی برویم و مثل یک گل آن را بگیریم و بو کنیم. متأسفانه در کشور ما این کار درحال انجام است. این که ما اولویت را به این بحث دادیم، واقعاً این یک مشکل جدی هست که الان وجود دارد. خیلی راحت دربارۀ حکمرانی خوب همایش می‌گذاریم «حکمرانی اسلامی» هم نمی‌گوییم، یعنی دقیقاً چیزی که ما هنوز اطلاعات پشت صحنه آن را نداریم ولی راحت می‌خواهیم از آن استفاده کنیم. وی بیان داشت: حکمرانی خوب با این ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که عرض کردم در جهان‌بینی مادی شکل گرفته است. همه مبنای آن رسیدن به توسعه است. توسعه آنها دقیقاً ابعاد و زوایای مادی دارد و بر مدار ثروت و سرمایه جامعه است. در این توسعه معنویت، اخلاق، دین، خدا و پیامبر هیچ جایی ندارد. اصلاً حکمرانی خوب مشکل و مسئله آنها هست، الان مسئله و دغدغه ما حکمرانی نیست ولی عده ای به صورت ناخودآگاه این را دارند به مسئله ما تبدیل می کنند و درحال تولید ادبیات برای آن هستند. وی سپس گفت: نکته بعدی تجربۀ حکمرانی خوبی هست که در دنیا اتفاق افتاده است. بدون استثناء همه کشورهایی که این را عمل کردند همه سکولار شدند. این اولین چیزی که ما با آن نمی‌توانیم کنار بیاییم. بسیاری از اینها اصلاً در مسائل مادی هم موفق نشدند. در کشورهای اروپایی یک بخشی از آنها پیشرفت کرده است خیلی از کشورها که همین نسخه را عمل کردند پیشرفت هم نکردند. لذا به لحاظ تجربی هم این حکمرانی خوب، موفقیت صد درصدی به دنبال نداشته است. استاد مهاجرنیا در ادامه گفت: بحث اول این حکمرانی اقتصادی بود ولی بعد برای تحقیر دولت ها وارد حوزه سیاسیت شدند. اینها می‌خواستند دولت را کوچک و تحقیر کنند. هر جایی دولت آن ضعیف باشد عملاً وابسته و زیر سلطه رفته است، چون دولت نمی‌تواند از منافع ملی دفاع کند و توسعه ایجاد کند لذا مجبور هست وابستگی را بیشتر کند. وی بیان داشت: به لحاظ سیاسی در همین مسائل اخیر غزه می‌بینید که آزاده‌ترین کشور دنیا که راحت این جنایات را محکوم می‌کند و می‌گوید ما با ظلم، با تبیعض، با آپارتاید، با نسل‌کشی، با کشتار مردم بی‌پناه مخالف هستیم و رسماً آمریکا راشریک جرم جنایت صهیونیست‌ها می‌داند، جمهوری اسلامی است، چون نظام دانایی و مبنای انقلاب اسلامی این را به ما می‌گوید. رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در پایان با تبیین مبانی خداشناسی و انسان‌شناختی حکمرانی خوب نهادهای بین‌المللی گفت: مبانی این حکمرانی با نظام دانایی و گفتمان فکری و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی مطابقت ندارد و نباید در دام آن گرفتار شویم و انصافاً با همه کاستی‌هایی که داریم اگر ما مبتنی بر مبانی و افکار و زیرساخت‌های انقلاب اسلامی حرکت کنیم، یک کشور برجسته خواهیم شد. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
حجت الاسلام مهاجرنیا: نباید در دام ایدۀ حکمرانی خوب نهادهای بین‌المللی گرفتار شویم به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دومین نشست از یازدهمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «الگوی حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد. حجت الاسلام محسن مهاجرنیا در این نشست گفت: کشورهای غربی حکمرانی خوب را برای جهان مطرح و برای آن شاخص‌هایی تعریف کردند که ظاهر خوبی دارند و مطلوب هر جامعه‌ای هست و ما هم ظاهر آنها را قبول داریم اما وقتی به مبانی و پیش‌فرض‌ها و ذهنیت‌های حاکم بر این شاخصه‌ها توجه می‌کنیم؛ می‌بینیم که با نظام دانایی حاکم براین شاخصه‌ها مشکل داریم و به راحتی قابل قبول نیستند. وی افزود: یکی از ویژگی‌های این حکمرانی این است که دولت به یک شورای سه نفره تبدیل می شود که دولت هم عضو آن هست. دو عضو دیگر هم به نام بخش خصوصی و جامعه مدنی داردکه باید پاسخگو باشند. ظاهر آن خیلی دموکراتیک و مردم‌سالارانه هست. ما هم در جمهوری اسلامی می‌گوییم که دولت باید در قبال وظایف خود پاسخگو باشد. استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه سپس افزود: مشکل این است که همۀ حوزه پاسخگویی این نوع دولت در عرصه مسائل توسعه، اقتصاد و مسائل مادی هست. در حوزه معنویت اصلاً پاسخگویی مطرح نیست، این پاسخگویی با بهشت و جهنم انسان کاری ندارد. آیا ما در جمهوری اسلامی می‌توانیم این شاخصه را به این شکل قبول کنیم؟ وی افزود: شاخصه بعدی که برای حکمرانی خوب نهادهای بین‌المللی تعریف کردند شفافیت است. همه جریان اطلاعات، رفتارها و مسئولیت‌ها شفاف و در دید مردم باشد. مردم بدانند چه تصمیم‌هایی در کشور گرفته می‌شود، مخصوصاً با وجود دنیای رسانه و مجازی، همه چیز شفاف می‌شود. این هم ظاهر زیبایی دارد، اما شفافیت در نظام دانایی آنها؛ در نظامی که سکولار و در جنگ با خدا هست، نظامی که دین، اخلاق و معنویت را حذف می کند، چه معنا دارد؟ استاد مهاجرنیا سپس گفت: معنای شفافیت آنها سند ۲۰۳۰ است. یکی از بندهای این سند که ما به آن حساس بودیم این است که می‌گویند باید در مدرسه به بچه‌های ابتدایی و کودکستان همه چیز حتی مسائل جنسی را یاد بدهید، یعنی اخلاق و معنویت را کنار بگذارید. این شفاف‌سازی به چه درد ما می‌خورد؟ با این نسخه نتنها شفا پیدا نمی‌کنیم و به توسعه نمی‌رسیم بلکه عقبگرد می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه شاخصه بعدی را حاکمیت قانون دانسته اند، گفت: در مملکت باید معیار و ملاک رفتارها، گفتارها، کردارها، تصمیم‌گیری‌ها و همه چیز قانون باشد. ظاهر آن این است و ما همین را می‌گوییم. اما قانون آنها قانون بی‌طرفانه و خنثی است. یعنی قانونی که بین اخلاق و غیر اخلاق فرق نگذارد، بین دین و معنویت و دنیا و مادیات و شهوات و کفر و شرک و نفاق و... تفاوت قائل نشود. قانونی که می‌گوید همه ما شهروند هستیم و آزاد هستیم که هر کاری دلمان می‌خواهد انجام دهیم. مولف کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی افزود: مورد بعدی که مطرح کرده اند مبارزه با فساد آن هم طبق قانون است. این هم از آموزه‌های دینی ماست، هم در قانون اساسی و در بسیاری از قوانین ما این مبارزه با فساد آمده است. اما مبارزه با فسادی آنها یعنی طبق همان قانون سکولار. قانونی که دین و غیر دین برای آن فرق نمی‌کند. ولی مبارزه فساد ما یعنی فسادی که آموزه‌های دینی و قرآن به ما می‌گوید. وی افزود: حقوق شهروندی یکی دیگر از شاخصه‌های حکمرانی خوب است. حقوق شهروندان آنها یعنی حقوقی که سکولار هست. حقوقی که خنثی، ضد فطرت، ضد اخلاق، ضد دین وضد آزادی هست. حقوق شهروندی آنها یعنی آزادی همجنس‌بازی. وی شاخصه بعدی این حکمرانی را اثربخشی و کارآیی دانست و گفت: می‌گویند این حکمرانی کارآمد است و رشد و ترقی ایجاد می‌کند. اما دقیقاً این هم در همان نظام دانایی هست که به نفی خدا رأی دادند. در این نظام، کارآیی و اثربخشی یعنی چه؟ 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ارتباط «توحید» با مسئله‌ی فلسطین «لااله‌الّا‌الله» صرفاً یک مسئله‌ی اعتقادی و ذهنی محض نیست؛ بلکه منشأ اثر و عمل است. ...برای همین هم به‌مجرّدی که پیغمبر فرمود: قولوا لا اِلٰهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او صف‌آرایی کردند. این صف‌آرایی از روز اوّل تا امروز وجود داشته است و از روز اوّل تا امروز، عقب‌نشینی در این مصاف، سرنوشت باطل بوده است و پیشروی، سرنوشت حق بوده است. ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمیتوانیم زیر بار زور و ظلم برویم، نمیتوانیم در مقابل ظالم نَایستیم، این طبیعتِ توحید است. اینکه جمهوری اسلامی اعلام میکند که هر جا مظلومی هست و نصرتی لازم است، ما آنجا حاضریم، به‌خاطر این است. اینکه ما روی مسئله‌ی فلسطین این‌جور اصرار داریم، به‌خاطر این است. چون لازمه‌ی توحید این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بِایستد؛ حقیقت توحید این است؛ و این مطمئنّاً پیشرفت هم دارد. حالا البتّه فشارها بر روی مردم فلسطین در این ایّام و ایّام گذشته -در این هفتاد سال- فراوان بوده است امّا شما ملاحظه کنید که همان جمعیّت مظلوم محدودی که صهیونیست‌ها توانستند به‌آسانی بر آنها غلبه پیدا کنند، امروز تبدیل شده است به یک فلسطین قدرتمند که حکومت صهیونیستی را تهدید میکند و حکومت صهیونیستی در مواجهه‌ی با آن احساس عجز میکند؛ و بدون تردید فلسطینی‌ها بر صهیونیست‌ها غالب خواهند شد و فلسطین به دست فلسطینی‌ها برخواهد گشت. ایستادن ما در کنار گروه‌های مقاومت در منطقه‌ی غرب آسیا [هم] به همین دلیل است. ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ @mirkhalili
🔰به همت نشر معارف منتشر شد؛ «تمدن اسلامی»؛ نگاهی اجمالی به بیانات مقام معظم رهبری 🔹این اثر به قلم محمدحسین علیجان‌زاده چاپ و عرضه شده و در آن نویسنده نگاهی اجمالی دارد به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تمدن اسلامی. 🔹تأکید بر مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی از جریان‌ها، همانند نخبگان حوزه و دانشگاه و اقشار مختلف و به ویژه نهادهای حکومتی در این زمینه و جریان‌سازی و گفتمان‌سازی برای پی‌ریزی مفاهیم بنیادین نظام‌سازی و خروجی الگوی کاربردی در ساحت تمدن اسلامی از نکات مهم و قابل توجه در این کتاب است. 🔹در بخشی از این کتاب آمده است: «...این از شگفتی‌های تاریخ است که درست در همان زمانی که قدرت‌های ضداسلامی نیرو می‌گیرند و ملت‌های ضعیف، ضعیف‌تر می‌شوند، برخلاف قواعد ظاهری، ملت‌های مسلمان که غالباً یا عموماً در جناح ملت‌های ضعیف عالم قرار دارند روزبه‌روز احساس شخصیت و هویت بیشتری می‌کنند.نهضت اسلامی در دنیا یک امر جدی است. احساس هویت اسلامی در میان ملت‌های مسلمان، بلکه درمیان جمعیت‌های مسلمان یعنی آنجایی که مسلمین یک ملت محسوب نمی‌شوند، بلکه یک جمعیت در اقلیت هستند، یک امر واضح و غیرقابل‌انکاری است.» 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46