eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
640 ویدیو
147 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: نکته بعدی بالا بردن مشارکت عمومی مردم است. در این حکمرانی می‌گویند ما حکومت را مردمی کردیم و این باعث می‌شود که مشارکت بالا می‌رود. ظاهر آن درست هست. چون در یک نظام مردم سالار و دموکراتیک باید نقش مشارکت بالا برود. ولی الان در کشورهای غربی از آمریکا و انگلیس و فرانسه و اینهایی که این ایده را داده اند مردم چقدر نقش دارند؟ طبق گزارش‌های مختلف و آماری که گرفتند به لحاظ آگاهی و بینش و حضور در صحنه، هیچ کدام از این کشورها با ایران قابل مقایسه نیستند. وی افزود: آخرین نکته‌ و شاخصه‌ای که برای حکمرانی خوب مطرح کردند اجماع ملی هست. می‌گویند ما اگر به سمت حکمرانی خوب برویم به نوعی یک اجماع ایجاد می‌شود یعنی همه این سیستم را می‌‌پذیرند. اما اولاً این طور نیست؛ یعنی در هیچ کدام از این کشورها که پیاده کردند تجربه نشان نداده است که چنین اتفاقی افتاده باشد. حالا فرض کنیم هم که انجام شده باشد. آیا این درست است که مردم را از اخلاق و معنویت و دین و فطرت خالی کنیم و بعد بگوییم برای پیشرفت، اجماع ملی داشته باشیم؟ وی افزود: خلاصه این شد که شاخصه‌هایی که برای حکمرانی در دنیا مطرح کرده اند که اجمالاً ظاهر آنها خوب هست و جنبه‌های مثبت هم دارند اما اینها در نظام فکری و در گفتمان و پارادایم فکری غرب قرار دارند و با ادبیات ما، نظام فکری و مبانی توحیدی و اخلاقی و فطری ما همخوانی ندارند. وی سپس با طرح این سوال که آیا حکمرانی خوب که در آن نظام سکولار غربی و بی دین تولید شده است را می شود اسلامی یا بومی کرد؟ گفت: شما چطور می‌توانید در یک نظام اسلامی و حکمرانی دینی که مبتنی بر ولایت‌فقیه و احکام خدا هست، برای آن حکمرانی که مبنایش سکولار و بی‌دینی هست، مشروعیت درست کنید؟ هر نظامی منشأ و پایگاه مشروعیت و مقبولیتی دارد. شما وقتی نمی‌توانید آن را اسلامی کنید چگونه می‌خواهید برای آن مشروعیت دینی درست کنید؟ استاد مهاجرنیا افزود: وقتی یک تفکری در دنیا مطرح می‌شود نباید به راحتی برویم و مثل یک گل آن را بگیریم و بو کنیم. متأسفانه در کشور ما این کار درحال انجام است. این که ما اولویت را به این بحث دادیم، واقعاً این یک مشکل جدی هست که الان وجود دارد. خیلی راحت دربارۀ حکمرانی خوب همایش می‌گذاریم «حکمرانی اسلامی» هم نمی‌گوییم، یعنی دقیقاً چیزی که ما هنوز اطلاعات پشت صحنه آن را نداریم ولی راحت می‌خواهیم از آن استفاده کنیم. وی بیان داشت: حکمرانی خوب با این ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که عرض کردم در جهان‌بینی مادی شکل گرفته است. همه مبنای آن رسیدن به توسعه است. توسعه آنها دقیقاً ابعاد و زوایای مادی دارد و بر مدار ثروت و سرمایه جامعه است. در این توسعه معنویت، اخلاق، دین، خدا و پیامبر هیچ جایی ندارد. اصلاً حکمرانی خوب مشکل و مسئله آنها هست، الان مسئله و دغدغه ما حکمرانی نیست ولی عده ای به صورت ناخودآگاه این را دارند به مسئله ما تبدیل می کنند و درحال تولید ادبیات برای آن هستند. وی سپس گفت: نکته بعدی تجربۀ حکمرانی خوبی هست که در دنیا اتفاق افتاده است. بدون استثناء همه کشورهایی که این را عمل کردند همه سکولار شدند. این اولین چیزی که ما با آن نمی‌توانیم کنار بیاییم. بسیاری از اینها اصلاً در مسائل مادی هم موفق نشدند. در کشورهای اروپایی یک بخشی از آنها پیشرفت کرده است خیلی از کشورها که همین نسخه را عمل کردند پیشرفت هم نکردند. لذا به لحاظ تجربی هم این حکمرانی خوب، موفقیت صد درصدی به دنبال نداشته است. استاد مهاجرنیا در ادامه گفت: بحث اول این حکمرانی اقتصادی بود ولی بعد برای تحقیر دولت ها وارد حوزه سیاسیت شدند. اینها می‌خواستند دولت را کوچک و تحقیر کنند. هر جایی دولت آن ضعیف باشد عملاً وابسته و زیر سلطه رفته است، چون دولت نمی‌تواند از منافع ملی دفاع کند و توسعه ایجاد کند لذا مجبور هست وابستگی را بیشتر کند. وی بیان داشت: به لحاظ سیاسی در همین مسائل اخیر غزه می‌بینید که آزاده‌ترین کشور دنیا که راحت این جنایات را محکوم می‌کند و می‌گوید ما با ظلم، با تبیعض، با آپارتاید، با نسل‌کشی، با کشتار مردم بی‌پناه مخالف هستیم و رسماً آمریکا راشریک جرم جنایت صهیونیست‌ها می‌داند، جمهوری اسلامی است، چون نظام دانایی و مبنای انقلاب اسلامی این را به ما می‌گوید. رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در پایان با تبیین مبانی خداشناسی و انسان‌شناختی حکمرانی خوب نهادهای بین‌المللی گفت: مبانی این حکمرانی با نظام دانایی و گفتمان فکری و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی مطابقت ندارد و نباید در دام آن گرفتار شویم و انصافاً با همه کاستی‌هایی که داریم اگر ما مبتنی بر مبانی و افکار و زیرساخت‌های انقلاب اسلامی حرکت کنیم، یک کشور برجسته خواهیم شد. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
حجت الاسلام مهاجرنیا: نباید در دام ایدۀ حکمرانی خوب نهادهای بین‌المللی گرفتار شویم به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دومین نشست از یازدهمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «الگوی حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد. حجت الاسلام محسن مهاجرنیا در این نشست گفت: کشورهای غربی حکمرانی خوب را برای جهان مطرح و برای آن شاخص‌هایی تعریف کردند که ظاهر خوبی دارند و مطلوب هر جامعه‌ای هست و ما هم ظاهر آنها را قبول داریم اما وقتی به مبانی و پیش‌فرض‌ها و ذهنیت‌های حاکم بر این شاخصه‌ها توجه می‌کنیم؛ می‌بینیم که با نظام دانایی حاکم براین شاخصه‌ها مشکل داریم و به راحتی قابل قبول نیستند. وی افزود: یکی از ویژگی‌های این حکمرانی این است که دولت به یک شورای سه نفره تبدیل می شود که دولت هم عضو آن هست. دو عضو دیگر هم به نام بخش خصوصی و جامعه مدنی داردکه باید پاسخگو باشند. ظاهر آن خیلی دموکراتیک و مردم‌سالارانه هست. ما هم در جمهوری اسلامی می‌گوییم که دولت باید در قبال وظایف خود پاسخگو باشد. استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه سپس افزود: مشکل این است که همۀ حوزه پاسخگویی این نوع دولت در عرصه مسائل توسعه، اقتصاد و مسائل مادی هست. در حوزه معنویت اصلاً پاسخگویی مطرح نیست، این پاسخگویی با بهشت و جهنم انسان کاری ندارد. آیا ما در جمهوری اسلامی می‌توانیم این شاخصه را به این شکل قبول کنیم؟ وی افزود: شاخصه بعدی که برای حکمرانی خوب نهادهای بین‌المللی تعریف کردند شفافیت است. همه جریان اطلاعات، رفتارها و مسئولیت‌ها شفاف و در دید مردم باشد. مردم بدانند چه تصمیم‌هایی در کشور گرفته می‌شود، مخصوصاً با وجود دنیای رسانه و مجازی، همه چیز شفاف می‌شود. این هم ظاهر زیبایی دارد، اما شفافیت در نظام دانایی آنها؛ در نظامی که سکولار و در جنگ با خدا هست، نظامی که دین، اخلاق و معنویت را حذف می کند، چه معنا دارد؟ استاد مهاجرنیا سپس گفت: معنای شفافیت آنها سند ۲۰۳۰ است. یکی از بندهای این سند که ما به آن حساس بودیم این است که می‌گویند باید در مدرسه به بچه‌های ابتدایی و کودکستان همه چیز حتی مسائل جنسی را یاد بدهید، یعنی اخلاق و معنویت را کنار بگذارید. این شفاف‌سازی به چه درد ما می‌خورد؟ با این نسخه نتنها شفا پیدا نمی‌کنیم و به توسعه نمی‌رسیم بلکه عقبگرد می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه شاخصه بعدی را حاکمیت قانون دانسته اند، گفت: در مملکت باید معیار و ملاک رفتارها، گفتارها، کردارها، تصمیم‌گیری‌ها و همه چیز قانون باشد. ظاهر آن این است و ما همین را می‌گوییم. اما قانون آنها قانون بی‌طرفانه و خنثی است. یعنی قانونی که بین اخلاق و غیر اخلاق فرق نگذارد، بین دین و معنویت و دنیا و مادیات و شهوات و کفر و شرک و نفاق و... تفاوت قائل نشود. قانونی که می‌گوید همه ما شهروند هستیم و آزاد هستیم که هر کاری دلمان می‌خواهد انجام دهیم. مولف کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی افزود: مورد بعدی که مطرح کرده اند مبارزه با فساد آن هم طبق قانون است. این هم از آموزه‌های دینی ماست، هم در قانون اساسی و در بسیاری از قوانین ما این مبارزه با فساد آمده است. اما مبارزه با فسادی آنها یعنی طبق همان قانون سکولار. قانونی که دین و غیر دین برای آن فرق نمی‌کند. ولی مبارزه فساد ما یعنی فسادی که آموزه‌های دینی و قرآن به ما می‌گوید. وی افزود: حقوق شهروندی یکی دیگر از شاخصه‌های حکمرانی خوب است. حقوق شهروندان آنها یعنی حقوقی که سکولار هست. حقوقی که خنثی، ضد فطرت، ضد اخلاق، ضد دین وضد آزادی هست. حقوق شهروندی آنها یعنی آزادی همجنس‌بازی. وی شاخصه بعدی این حکمرانی را اثربخشی و کارآیی دانست و گفت: می‌گویند این حکمرانی کارآمد است و رشد و ترقی ایجاد می‌کند. اما دقیقاً این هم در همان نظام دانایی هست که به نفی خدا رأی دادند. در این نظام، کارآیی و اثربخشی یعنی چه؟ 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ارتباط «توحید» با مسئله‌ی فلسطین «لااله‌الّا‌الله» صرفاً یک مسئله‌ی اعتقادی و ذهنی محض نیست؛ بلکه منشأ اثر و عمل است. ...برای همین هم به‌مجرّدی که پیغمبر فرمود: قولوا لا اِلٰهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او صف‌آرایی کردند. این صف‌آرایی از روز اوّل تا امروز وجود داشته است و از روز اوّل تا امروز، عقب‌نشینی در این مصاف، سرنوشت باطل بوده است و پیشروی، سرنوشت حق بوده است. ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمیتوانیم زیر بار زور و ظلم برویم، نمیتوانیم در مقابل ظالم نَایستیم، این طبیعتِ توحید است. اینکه جمهوری اسلامی اعلام میکند که هر جا مظلومی هست و نصرتی لازم است، ما آنجا حاضریم، به‌خاطر این است. اینکه ما روی مسئله‌ی فلسطین این‌جور اصرار داریم، به‌خاطر این است. چون لازمه‌ی توحید این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بِایستد؛ حقیقت توحید این است؛ و این مطمئنّاً پیشرفت هم دارد. حالا البتّه فشارها بر روی مردم فلسطین در این ایّام و ایّام گذشته -در این هفتاد سال- فراوان بوده است امّا شما ملاحظه کنید که همان جمعیّت مظلوم محدودی که صهیونیست‌ها توانستند به‌آسانی بر آنها غلبه پیدا کنند، امروز تبدیل شده است به یک فلسطین قدرتمند که حکومت صهیونیستی را تهدید میکند و حکومت صهیونیستی در مواجهه‌ی با آن احساس عجز میکند؛ و بدون تردید فلسطینی‌ها بر صهیونیست‌ها غالب خواهند شد و فلسطین به دست فلسطینی‌ها برخواهد گشت. ایستادن ما در کنار گروه‌های مقاومت در منطقه‌ی غرب آسیا [هم] به همین دلیل است. ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ @mirkhalili
🔰به همت نشر معارف منتشر شد؛ «تمدن اسلامی»؛ نگاهی اجمالی به بیانات مقام معظم رهبری 🔹این اثر به قلم محمدحسین علیجان‌زاده چاپ و عرضه شده و در آن نویسنده نگاهی اجمالی دارد به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تمدن اسلامی. 🔹تأکید بر مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی از جریان‌ها، همانند نخبگان حوزه و دانشگاه و اقشار مختلف و به ویژه نهادهای حکومتی در این زمینه و جریان‌سازی و گفتمان‌سازی برای پی‌ریزی مفاهیم بنیادین نظام‌سازی و خروجی الگوی کاربردی در ساحت تمدن اسلامی از نکات مهم و قابل توجه در این کتاب است. 🔹در بخشی از این کتاب آمده است: «...این از شگفتی‌های تاریخ است که درست در همان زمانی که قدرت‌های ضداسلامی نیرو می‌گیرند و ملت‌های ضعیف، ضعیف‌تر می‌شوند، برخلاف قواعد ظاهری، ملت‌های مسلمان که غالباً یا عموماً در جناح ملت‌های ضعیف عالم قرار دارند روزبه‌روز احساس شخصیت و هویت بیشتری می‌کنند.نهضت اسلامی در دنیا یک امر جدی است. احساس هویت اسلامی در میان ملت‌های مسلمان، بلکه درمیان جمعیت‌های مسلمان یعنی آنجایی که مسلمین یک ملت محسوب نمی‌شوند، بلکه یک جمعیت در اقلیت هستند، یک امر واضح و غیرقابل‌انکاری است.» 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📊 | تغییر موازنه قدرت 👈 مروری بر روند تغییر موازنه قوا به نفع مقاومت فلسطینی 🔹رهبر انقلاب: موازنه‌ی قوا به نفع فلسطینی‌ها بشدّت تغییر کرده است؛ دشمن صهیونیست سال به سال ضعیف‌تر شده است. ۱۴۰۰/۲/۱۷ 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🌸 پاسخ اختصاصی استاد عزیز؛ جناب آقای دکتر عباسعلی رهبر، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران به یک شبهه: سلام و تحیت 🔵 یک" مغالطه جزیی نگر سیاست زده "در بعضی از رسانه های داخلی و رسانه های معاند بیگانه ادعا می کند که وجدان جمعی ایرانیان به طور عام و همدلی جامعه دانشگاهی به طور خاص یا به خواب رفته است و یا دچار فترت گشته است!! چراکه این هادر مقایسه با دیگر کشورها عکس العملی در دفاع از مردم فلسطین نشان نمی دهند!. ✅ در جواب باید گفت اولا علت طرح این شبهه در ناکامی اغتشاشات سال گذسته است. ثانیا تعداد کثیری از جامعه ایرانی و دانشگاهی در طول این چهار دهه همواره از آرمان فلسطین دفاع کرده و می کند. به نظر می رسد که با وجود کارهای خیلی متنوع دانشگاهیان در حمایت از فلسطین، صدا و بازتاب فعالیت های آنان اولا تجمیع نشده است و ثانیا خوب انعکاس پیدا نکرده است. پ ن: از یادداشت و مطالب اساتید عزیز حاضر در کانال استفاده می کنیم. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
✳️ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 📕نشست های «کمیسیون علوم سیاسی» 🗓 چهارشنبه و پنجشنبه؛ ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
Recording_۵_4.mp3
20.88M
سخنرانی جناب آقای دکتر سعد الله زارعی در نشست: "برای فلسطین چه می‌توان کرد؟" 🔸کارشناس مسائل منطقه و استاد دانشگاه علوم سیاسی ••✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم اندیشی استادان دفتر نهاد رهبری دانشگاه های استان قم 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
50.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نشست علمی فلسطین؛ پیشینۀ تاریخی و تمدنی 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔻حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف با اشاره به اهمیت دروس معارف و ظرفیت آن گفت: موضوع دروس معارف و ظرفیت بزرگی که بواسطه حضور این دروس در مقطع کارشناسی برای مبلغان و اندیشه وران در دانشگاه فراهم می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. این دروس بهترین فرصت جریان دین در دانشگاه ها است. 🔻وی در ادامه افزود: اهداف و ماموریت های دروس معارف در نظام سیاستگذاری آموزش عالی تعریف شده است که لازم است در برنامه ریزی و اجرا مورد توجه قرار گیرد و متناسب با نیازها دائما رصد شود و بازآرایی در این باره صورت گیرد. 🔻رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: یکی از حوزه های بزرگ و بهترین فرصتها کلاسهای درس در آموزش و پرورش و در دانشگاه هاست. تمام معلمان و اساتید دانشگاه ها در این حوزه مسئولیت دارند و تکلیف بر عهده آنهاست. فضای دروس معارف به صورت خاص در دانشگاه به عنوان یک تریبون و فرصت برای بیان معارف دین و انقلاب است که در اختیار مجموعه های انقلابی قرار دارد. www.nahad.ir/ZTcrq 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
✔️حجت الاسلام حرزاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف گفت: در آیین قرار است از کتبی رونمایی شود که دارای دسته بندی متفاوت نسبت به گذشته است و در این مدت زحمت فراوانی برای این 16 اثر کشیده شده است و این نتیجه یک کارگروهی است. ✔️وی در ادامه افزود: زمانی که تاثیرگذاری دورس معارف هدف اصلی قرار گیرد در ادامه آن نقش متون پررنگ خواهد شد. متون و محتوای دروس معارف نقش بسزایی در کلاسها دارند و اینکه ما استاد را با چه متنی به کلاس درس بفرستیم خیلی مهم است و متن قوی موجب تقویت تدریس استاد می گردد. ✔️معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عنوان کرد: اگر متن ما مباحث دانشی محض باشد یا مطالب کاربردی در آن وجود داشته باشد بسیار متفاوت است. البته برخی قائل به اهمیت متون در تدریس نیستند و نقش استاد را پر رنگ تر می دانند اما ما نمیتوانیم از اهمیت متون و محتوای دروس معارف غافل باشیم. www.nahad.ir/ZUcrq 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
➖حجت الاسلام شریفی دوست مدیر امور دروس معارف در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف گفت: در رونمایی امروز سه بخش کتاب داریم که در بخش اول کتب پرسش محور و در بخش دوم کتب اندیشمندان موفق و در بخش سوم کتب موسمی را خواهیم داشت. ➖وی در ادامه عنوان کرد: کتب پرسش محور شامل 8 عنوان در 6 گرایش است. در گرایش اندیشه ای دو عنوان کتاب داریم و در گرایش تاریخ دو عنوان کتاب را داریم. در بخش اخلاق یک عنوان کتاب و در موضوع انقلاب و تفسیر موضوعی و دانش خانواده و جمعیت هم یک عنوان کتاب را خواهیم داشت. ➖حجت الاسلام شریفی دوست با اشاره به کتب تدوین شده در این بخش تصریح کرد: در ارتباط با این کتب 3 نکته وجود دارد. نکته اول این است که همه کتاب ها مشتمل بر 40 سوال پر تکرار دانشجویی است که فرآیندی دارد و اساتید به صورت تخصصی به سوالات پاسخ داده اند. نکته مهم بعدی در تدوین کتب این است که کتاب ها بازنویسی شده و فراتر از ویراستاری است. نکته بعدی این که کتابها در ترم قبل تولید و در کل کشور تدریس شده است و البته یک ارزیابی از اساتید و یک نظرسنجی از دانشجویان در این باره صورت گرفته است و مورد اقبال قابل توجهی قرار گرفته است. ➖حجت الاسلام شریفی دوست عنوان کرد: درباره عنوان درسنامه موسمی به سه عنوان مهم پرداخته ایم. منظور از درسنامه های موسمی برخی موضوعات به روز است که اقتضائات باعث می شود که به آن ها پرداخته شود. www.nahad.ir/ZXcrq 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔻کانون مطالعات سیاسی بسیج مدرسه علمیه حقانی برگزار می‌کند سلسله نشست‌های تبیینی، نشست اول: 🔰 «علامه طباطبایی و امر سیاسی» 👤 سخنران: حضرت آیت‌الله فیاضی (زید عزه) 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۳ آبان، بعد از نماز مغرب و عشاء 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 تصویری از آیین تکریم و معارفه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) ✅ در این مراسم که با استقبال صمیمی و پرشور مدیران، اعضای هیات علمی و دیگر علاقه مندان حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میراحمدی برگزار شد، از زحمات 25 ساله ایشان در دانشگاه امیرکبیر به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تقدیر شد و حجت الاسلام رجبی به عنوان مسئول جدید دفتر نهاد در این دانشگاه معرفی شد. این مراسم، روز دوشنبه 22 آبان 1402 برگزار شد. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
خلاصه گفته های بینندگان شبکه های ماهواره ای در خصوص در یک خط زیر خلاصه میشه : حماس، مردم غزه رو گروگان گرفته و با از بین رفتن حماس مشکل فلسطین هم حل میشه!!! پ.ن: انقدر تباه، انقدر جاهل 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🌲🌲حقوق بشر به ادعا نیست. ✅تعریف دانشجوی ایرانی: تمدن غرب( مدرنیسم) تمدنی متناقض با اساسی ترین ادعاهای خویش.( آزادی بیان،حقوق بشر، دموکراسی ) ✅ایران هشت سال درگیر یک جنگ تمام عیار با صدام و متحدان غربی و آمریکا، بود. مستندات هشت سال ثابت می کند: ایران هرگز حقوق بشر را نقض ننموده است. ایران هرگز به غیر نظامیان حمله ننموده است. ایران هرگز مناطق غیز نظامی را بمباران ننموده است. ایران هرگز به زنان و کودکان بی دفاع حمله ننموده است. ایران هرگز از سلاحهای کشتار جمعی استفاده نکرده است. ایران هرگز از سلاحهای شیمیایی استفاده ننموده است. ایران هرگز اسرای جنگی را شکنجه ننموده است. ❎ اسرائیل و متحدانش هر گاه در جنگی شرکت نموده اند. از جمله حمله اخیر به غزه که جزو پر استنادترین و رسانه ای ترین جنگ ها ی تاریخ می باشد و در جلوی دوربین تمام خبرنگاران و رسانه های دنیا صورت می گیرد ثابت می کند: اسرائیل و آمریکا و متحدان غربی اش هر روز حقوق بشر را آشکارا نقض می نمایند. اسراییل با حمایت کشورهای غربی مداوم مناطق مسکونی را بمباران می نماید. اسراییل با حمایت آمریکا، مداوم به کودکان وزنان حمله می کند. اسراییل مداوم از سلاحهای کشتار جمعی ممنوعه از جمله بمب های فسفری استفاده می نماید. اسراییل اسرای جنگی را به فجیع ترین شکل مورد شکنجه قرار می دهد. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📕📕📕📕 🟢دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی جهت دریافت آثار علوم انسانی و اسلامی فراخوان داد: 👈آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ منتشر شده، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. 👈نوع آثار مورد پذیرش جشنواره: ✅کتاب پژوهشی، ✅گزارش نهایی پژوهش، ✅رساله دکتری، ✅پایان نامه کارشناسی ارشد، ✅مقاله پژوهشی. 🗓زمان دریافت آثار: 17 مهر تا 30 آبان 1402. 🖥آدرس وبگاه جشنواره جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار: https://farabiaward.ir 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 | هانری کُربَن وقتی آزادی علامه‌ طباطبایی را دید فهمید او کجا و هایدگر کجا؟! هانری کربن هنری که داشت این بود که فیلسوفی در جهان امروز نبود که او ندیده باشد؛ هایدگر، ژیلسون و امیل‌بریه را دیده بود و نزدشان درس خوانده بود. 👤 گفتگو با دکتر 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ساواک از دید خارجیان 🔹امروز سالروز انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور به دستور شاپور بختیار است. 🔹شاپور بختیار این لایحه را برای این به مجلس ارائه داد تا بتونه رضایت مردم رو به‌دست بیاره ولی خیلی موفق نبود. 🔹تو این تیکه مستند نظرات کسایی رو می‌بینیم که به عنوان دانشجو و سیاسیون خارجی، کارهایی که ساواک انجام می‌داد رو بیان می کنند. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معلم و مبلغ تا به دل دانش آموزان راه پیدا نکند به سر و افکارش نیز راه پیدا نخواهد کرد... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔵 امام حسن عسکری علیه‌السلام پایه گذار نهضت تدوین و تألیف کتاب! ✍️ َیادداشت ااختصاصی حجت الاسلام دکتر حمید احمدی، دبیر کمیته فرهنگی اربعین و استادیار دانشگاه معارف اسلامی 📚 به مناسبت ۲۴آبان روز کتاب. ● سامان یافتن نهاد مالی و نفوذ سیاسی زیدیان در دوره امامت "امام عسکری علیه السلام" و گسترش برخی جریان های انحرافی و توسعه بنایی که" امام هادی علیه السلام" در کتابت گذاشته بودند،امام عسکری علیه السلام، بنیان گذار جریانی شدند که می‌توان آن را نهضت تولید کتاب و آثار علمی و تدوین متون در حوزه های مختلف دانست. امام علیه السلام برای در امان ماندن شیعیان از اندیشه های انحرافی و صیانت و انتقال تراث ارزشمند فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام ، عالمان و اندیشمندان را به نگارش کتاب و تدوین علوم و معارف ترغیب و از مؤلفان حمایت کردند. همانند جناب "محمد بن خالد برقی" از برجستگان شیعی که آثاری را تألیف نمود وفرزند او جناب "احمد برقی " که از یاران امام عسکری علیه السلام است، کتاب "المحاسن" را تألیف کرد که دايره المعارفی از احادیث امامان شیعه بود که امروز تنها بخشی از آن باقی مانده است. وی اثر دیگری به نام "التبیان فی الاخبار البلدان" در جغرافیای تاریخی جهان اسلام تألیف کرده است. یکی دیگر از مؤلفان بزرگ در دوره امام عسکری علیه السلام، "حسین بن‌اشکیب‌ سمرقندی" است که مدتی در قم خادم حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بود. او کتاب‌های بسیاری تألیف کرده است. از جمله آن‌ها "الرد علی الزیدیه" می باشد. از دیگر اصحاب امام عسکری علیه السلام "حسن بن موسی خشاب" است. وی نیز صاحب آثاری است که از جمله "الرد علی‌الواقفیه" است. " ابوعبدالله محمد بن علی بن حمزه علوی شریف "، از شاعران، ادیبان و محدثان است و کتاب هایی تألیف کرد. واز دیگر یاران حضرت که دارای آثار و تألیف های فراوانی است فضل بن شاذان است که از جمله آنها "اثبات الرجعة" "اربع مسائل فی الامامیة"، "الرد علی الباطنیة و القرامطة"، "حدوث العالم" است. همچنین کتاب الایضاح فی الرد علی سائر الفرق از اوست. احمد بن ادریس قمی معروف به معلم، از دیگر اصحاب و یاران امام عسکری علیه‌السلام به‌شمار می‌رود که کتابی تالیف کرده و از او ثبت شده است .او فقیهی مورد اعتماد شیعه بود که روایات زیادی نقل کرده و دارای اثری به نام "نوادر" بوده است. علاوه بر حوزه کلام و حدیث، حوزه تاریخ نیز مورد توجه عالمان شیعی قرار گرفت و آثار متعددی در این حوزه نیز تألیف گشت . همانند "بودق بوشنجانی" که کتاب "یوم و لیله" را نوشت و به امام عسکری تقدیم کرد. او در این خصوص می گوید: "من در حالی که کتاب یوم و لیله را همراه داشتم به سامرا رفته و به محضر ابومحمد (علیه السّلام) شرفیاب شدم، کتاب را به آن حضرت نشان داده، گفتم: فدایت شوم این کتاب را ببینید. امام(علیه السّلام) در حالی که ورق به ورق آن را می‌ دید، فرمود: صحیح است، سزاوار است به آن عمل شود". یا کتاب "اسماء الجبال و المیاه و الادویه " از "احمد بن ابراهیم بن اسماعیل" که در دانش جغرافیا تألیف شد. و یا آثاری در ادبیات را از اصحاب امام علیه السلام داریم. این تألیف‌ها پایه گذار نهضت تولید کتاب و آثار مکتوب شد که در عصر بعدی، آثار ارزنده ای را در پی داشت. آثاری از عالمان بزرگی همانند "جناب شیخ صدوق" و جناب "ثقه الاسلام کلینی"، که میراث دار مبانی علوم حقوقی ، فقهی ، اخلاقی، و کلامی شیعه اند. این حرکت علمی که خاستگاهش فرهنگ اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده با اقدام های امام هادی علیه السلام و تشویق و ترغیب و حمایت امام حسن عسکری علیه السلام، تحکیم و توسعه یافت و در دوره های بعد به یک نهضت گسترده و پر شتاب تبدیل شد و جهان اسلام خوشه چین خرمن معارف و فرهنگ و علوم مختلف از مائده ماندگار کتاب های پر‌خیر و برکت این نهضت شد. 🎄🎄 درود خداوند بر ارواح بلند این میراث داران و مولفان بزرگ فرهنگ و دانایی بویژه مفسر و مولف بزرگ و عارف وارسته و عالم ربانی علامه سید محمد حسین طباطبایی ! 🌷هفته کتاب بر همه اهل قلم و تألیف و کتاب و ناشران و نویسندگان مبارک باشد! ◇حمید احمدی ۲۳آبان مشهد مقدس 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
نشست «المیزان و مبانی انقلاب اسلامی».mp3
16.2M
🔊صوت| نشست «تفسیر المیزان و مبانی انقلاب اسلامی؛ تضاد یا سازگاری؟» تاملی بر مناسبات مبانی نظری علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی (استاد حوزه و دانشگاه) 🕰چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه 🕌در حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) •┄┅┅┅┅❀❀❀❀┅┅┅┅┄• 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. علامه طباطبایی؛ هوشمند در برابر اندیشه‌های وارداتی رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی: مرحوم آقای طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد 🔹 یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است، در بحبوحه‌ی تهاجم به معنای واقعی کلمه. 🔹 شاید آن کسانی که آن زمانها را درک نکرده‌اند، توجّه نداشته باشند که آن روز در محیط جوان کشور و محیط فکری کشور چه وضعیّتی وجود داشت. 🔹 یک تهاجم به معنای واقعی کلمه وجود داشت؛ چه افکار وارداتی مکتبی و مسلکی مثل مارکسیسم، چه شبهه‌آفرینی‌ها؛ شبهه‌آفرینی‌هایی در بحبوحه‌ی این حوادث، مرحوم آقای طباطبایی(رضوان اللّه تعالی علیه) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔘 ا 🔳 علامه طباطبایی نشان می‌دهد جمع بین معرفت عقلانی و وحیانی ارگانیک است ▫️نشست تخصصی «بازخوانی رساله امام علی(ع) و فلسفه الهی» تالیف علامه طباطبایی(ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ۲۲ آبان ۱۴۰۱ در مرکز تحقیقات امام علی(ع) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. ▫️علامه طباطبایی در پی این است که نشان دهد جمع بین معرفت عقلانی و معرفت وحیانی جمع حقیقی و طبیعی و ارگانیک است یعنی چیزی نیست که فضای فرهنگی بخشی از تاریخ آن را آورده باشد و تحمیل کرده باشد. اصلا حقیقت عقل و حقیقت وحی این جمع را طلب می‌کند. او به همین تناسب با رویکردهایی که به جداسازی حوزه عقل و آنچه قلمرو وحی یا دین است و در جهان مدرن مطرح است اشاره می‌کند. البته این حوزه تفکیک در جهان اسلام فضای غالبی ندارد. ▫️مرحوم علامه در اینجا و در مقایسه با آنچه در غرب می‌گذرد نکته‌ای بیان می‌کند و آن اینکه در غرب عقل مرجعیت خودش را از دست داده و دانش یک سطح نازل‌تری یعنی سطح تجربی پیدا کرده است. 🔸گزارش کامل نشست را در سایت «ایبنا» مطالعه کنید. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔻 میگویند چرا ایران وارد جنگ با اسرائیل نمیشود؟! 🔹 اگر به عرصه و میدان نگاه کنیم و تحلیلی منطبق بر واقعیات داشته باشیم به خوبی در جای جای جنگ با اسرائیل رد پای را بوضوح میبینیم. 🔸 سوال: ▪️ به نظر شما آیا بازیگران محور مقاومت مانند حماس، جهاد اسلامی، حزب الله، حشدالشعبی، انصارالله و ... تجیهزات و تسلیحاتشان را چه کشوری تامین میکند؟!! آمریکا؟ انگلیس؟ روسیه؟ چین؟!! یا ایران؟ ▪️به نظر شما بازیگران محور مقاومت تولیدکننده موشکها و پهپادهایی هستند که چپ و راست به سمت سرزمین های اشغالی شلیک میکنند؟!!! یا ایران؟ ▪️ به نظر شما مغز متفکر طراحی های راهبردی و عملیاتی محور مقاومت بر علیه اسرائیل جز ایران است؟ ▪️ به نظر شما مرکز کنترل و فرماندهی محور مقاومت جز ایران است؟ 🔸 از هر طرف که نگاه کنیم، ایران را ستون فقرات محور مقاومت میبینیم و عملا راس خمیه مبارزه با اسرائیل اوست. 🔸 در کنار مدیریت میدان، مدیریت عرصه دیپلماسی نیز در اختیار ایران است، صرفا کافیست نیم نگاه به سفرها و مواضع رهبری، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران داشته باشیم تا ببینیم چگونه در حال پیاده سازی راهبردی عملیاتی در حوزه سیاست بین الملل بر علیه اسرائیل هستند. 🔸شاید در وهله اول کلید واژه پایگاه بسیج لندن و پاریس، طنزگونه و کنایه آمیز باشد اما چه کسی است که نمیداند این بسیج عمومی صورت گرفته در دنیا به واسطه مدیریت و اقدامات ایران است؟! 🔹بله، درست است، ایران تمام قد وارد نبرد با اسرائیل شده است ( این موضوع را اسرائیل و حامیانش نیز به خوبی میدانند) به سه شاخصه بسیار مهم و کلیدی: 1️⃣ نحوه نبردش به شکلی است که اسرائیل و حامیانش نمیتوانند بر اساس قوانین بین المللی بر علیهش اجماعی صورت دهند و اقدامی نظامی یا تحریمی را طرح ریزی کنند. 2️⃣ نحوه نبردش به شکلی است که خط مقدم نبرد را در صدها کیلومتر دورتر از مرزهای سیاسی خود مدیریت میکند و در درون خود آرامش و امنیت را حفظ کرده است. 3️⃣ عملیات نبرد را چند لایه و تو در تو طرح ریزی کرده است که هم اسرائیل نتواند دستش را بخواند و سردرگم از اقدامات آتی ایران باشد و هم ابتکار عملِ میدان را در اختیار خود نگهداشته است تا در شرایط مختلف، دست برای پیاده سازی های برنامه های مختلف باز باشد. 🔻ایران جدای از مقاومت نیست، مقاومت نیز جدای از ایران نیست... 🎙 سید احمد رضوی 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46