eitaa logo
خورشید عالمیان
1.4هزار دنبال‌کننده
15.7هزار عکس
20.6هزار ویدیو
45 فایل
🌷«حضرت مهدی(عج)»: 🌷فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم. ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست. 📕(بحار، ج ٥٣، ص ١٧٥) تبلیغات : https://eitaa.com/joinchat/231997676Cdc05ca2c01
مشاهده در ایتا
دانلود
🕎 یکی از روزهای جشن به‌خاطر بی‌نظیری آداب و مناسک مرتبط با آن، روز یا روز هفتم این جشن است. 🆔️ @misagallah313
🕎 دربارهٔ روز «هُوشَعنْا رَبا» (١) 1⃣ هفتمین روز جشن سوکوت، ‌_ربا نامیده می شود. 2⃣ از دلایل این نام‌گذاری، نمازها و دعاهای ویژه‌ای است که در این روز خوانده می‌شود و عبارت «هوُشَعْنا» به‌معنای «خواهش داریم (ما را) نجات بده»، در این روز بیش از دیگر ایام تکرار می‌شود. 3⃣ هوشعنا ربا از یک نظر، به معنای روزی است که روند دادرسی مَحکمهٔ آسمانی که از تشکیل شده بود، پایان یافته و از این پس احکام الهی اجرا می‌شوند. 4⃣ به‌همین دلیل در این شب تا صبح در کنیسه‌ها بیدار ‌مانده، با مطالعهٔ مذهبی و عبادت تلاش می‌کنند تا در آخرین روز محکمه، رضایت خداوند را برای باطل کردن احکام سختی که احتمالاً بر اثر خطاکاری‌ها صادر شده‌اند، جلب کنند. 5⃣ البته این روز به معنای خاص کلمه از روزهای عید یا [به مفهوم «تعطیلی کامل مذهبی» مانند روز شنبه] محسوب نیست، اما مناسک مهم چندی که دارد به آن ویژگی خاصی بخشیده است. 🆔️ @misagallah313
🕎 تصویری از مراسم 🆔️ @misagallah313
🕎 دربارهٔ روز «هُوشَعنْا رَبا» (٢) 1⃣ در این روز دعاهای هوشعنا در حالی خوانده می‌شوند که جماعت، چهارگونهٔ گیاهی همراه خود را بر گرد حمل می‌کنند. 2⃣ در این دعاها نجات را از خدا می‌خواهند و پس از آن هر یک از شاخه‌ای از شاخه‌های بید را گرفته و با زدن و تکان دادن آن تمام یا بیشتر برگ‌های آن را می‌ریزد. 3⃣ این آداب در تشریفات معبد ریشه دارد. همچنین را پایان دوره‌ای از داوری الهی می‌دانند که با سال جدید آغاز می‌شود. 4⃣ در یکی از اعتقادات عامیانهٔ آمده است که اگر کسی به شامگاه هوشعنا ربا نرسد آن سال را به پایان نخواهد رساند. 5⃣ مطابق یکی از رسوم قرون وسطایی، که اندیشه‌های متأخر نیز آن را بسیار تقویت کرده است، در طول شبِ هوشعنا ربا بیدار می‌مانند و به خواندن متون خاصی می‌پردازند. این عمل را آخرین مرحلهٔ پشیمانی می‌دانند که برای بیدار کردن قلب آدمی برای (توبه) مفید است. 🆔️ @misagallah313
🕎 تصویری از مراسم روز 🆔️ @misagallah313
🕎 تصویر لحظه‌ی «به زمین زدن شاخه‌های بید» در مراسم روز 🆔️ @misagallah313
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ فیلمی منحصر به فرد از اجرای مراسم «به زمین زدن شاخه‌های بید» در روز توسط حاخام‌های جنبش مذهبی با حضور حاخام (مهمترین رهبر جنبش خباد) 🆔️ @misagallah313
💎 آیت الله جوادی آملی: حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است: 1⃣ نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که است 2⃣ نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که اوست 3⃣ نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که اوست .که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد 👈روح و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃لبیک یا مهدی عج   🌷یا الله🌷یا مهدی🌷 🆔️ @misagallah313
💠 اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از به می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید: 🕋ایاک نعبد و ایاک نستعین»   🌷یا الله🌷یا مهدی🌷 🆔️ @misagallah313
💢 چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟ 🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک» 💢 آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟ 🔸خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد.   🌷یا الله🌷یا مهدی🌷 🆔️ @misagallah313
💢 منظور از ما در «نعبد» چیست❓ 🔅این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و شد خود را در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم. 💢 چرا پس از نعبد سریعا "ایاک نستعین" آورده❓ ✅ تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم. ❓چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟ 🔺به این جهت که نشان دهد هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست   🌷یا الله🌷یا مهدی🌷 🆔️ @misagallah313
💠 یکی از فواید" ایاک نعبد" این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد! لذا خدا تنها اطاعت از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه عبادت آنها را. ♦️ در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود. 🔸 در آیه ۲ سوره مائده گوید : 🕋تعاونوا علی البر و التقوی در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، استقلال ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست   🌷یا الله🌷یا مهدی🌷 🆔️ @misagallah313