🕎 دربارهٔ روز «هُوشَعنْا رَبا» (٢)
1⃣ در این روز دعاهای هوشعنا در حالی خوانده میشوند که جماعت، چهارگونهٔ گیاهی همراه خود را بر گرد #کنیسه حمل میکنند.
2⃣ در این دعاها نجات را از خدا میخواهند و پس از آن هر یک از #یهودیان شاخهای از شاخههای بید را گرفته و با زدن و تکان دادن آن تمام یا بیشتر برگهای آن را میریزد.
3⃣ این آداب در تشریفات معبد ریشه دارد. همچنین #هوشعنا_ربا را پایان دورهای از داوری الهی میدانند که با سال جدید آغاز میشود.
4⃣ در یکی از اعتقادات عامیانهٔ #یهودی آمده است که اگر کسی به شامگاه هوشعنا ربا نرسد آن سال را به پایان نخواهد رساند.
5⃣ مطابق یکی از رسوم قرون وسطایی، که اندیشههای متأخر #کابالایی نیز آن را بسیار تقویت کرده است، در طول شبِ هوشعنا ربا بیدار میمانند و به خواندن متون خاصی میپردازند. این عمل را آخرین مرحلهٔ پشیمانی میدانند که برای بیدار کردن قلب آدمی برای #تشووا (توبه) مفید است.
🆔️ @misagallah313
🕎 تصویر لحظهی «به زمین زدن شاخههای بید» در مراسم روز #هوشعنا_ربا
🆔️ @misagallah313
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ فیلمی منحصر به فرد از اجرای مراسم «به زمین زدن شاخههای بید» در روز #هوشعنا_ربا توسط حاخامهای جنبش مذهبی #خباد با حضور حاخام #مناخم_مندل_شنرسان (مهمترین رهبر جنبش خباد)
🆔️ @misagallah313
💎 آیت الله جوادی آملی:
حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است:
1⃣ نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که #نیروی_فهم است
2⃣ نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که #نیروی_جاذبه اوست
3⃣ نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که #نیروی_دافعه اوست .که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد 👈روح و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن.
🍃لبیک یا مهدی عج
🌷یا الله🌷یا مهدی🌷
🆔️ @misagallah313
💠 اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از #غیبت به #حضور می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید:
🕋ایاک نعبد و ایاک نستعین»
🌷یا الله🌷یا مهدی🌷
🆔️ @misagallah313
💢 چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟
🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را #مخاطب مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک»
💢 آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟
🔸خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به #توحید است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد.
🌷یا الله🌷یا مهدی🌷
🆔️ @misagallah313
💢 منظور از ما در «نعبد» چیست❓
🔅این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و #موحد شد خود را #مستهلک در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم.
💢 چرا پس از نعبد سریعا "ایاک نستعین" آورده❓
✅ تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز #مستقل از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم.
❓چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟
🔺به این جهت که نشان دهد هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست
🌷یا الله🌷یا مهدی🌷
🆔️ @misagallah313
💠 یکی از فواید" ایاک نعبد" این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد!
لذا خدا تنها اطاعت از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه عبادت آنها را.
♦️ در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود.
🔸 در آیه ۲ سوره مائده گوید :
🕋تعاونوا علی البر و التقوی
در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، استقلال ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست
🌷یا الله🌷یا مهدی🌷
🆔️ @misagallah313
(دوره تشکیل حکومت اسلامی)
💠 این دوره، پس از تمایل و هجوم و اصرار بی سابقه مردم به حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) آغاز شد؛ ولی علی رغم این هجمه بی سابقه، پس از دیدن حکومت انقلابی علوی، مخالفین فراوانی پیدا کرد.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) درباره این مخالفت ها می فرمایند:
🖋 حکومت علی (علیه السلام)، یک حکومت انقلابی است. یک حکومتی که جامعه قبل از خود را از بنیان تغییر می دهد.
جامعه عثمانی را با جامعه علوی قیاس نمی شود کرد؛ نمی شود گفت همان جامعه است منتها اصلاح شده؛ نه، تغییر بنیادی پیدا کرده، لذا مخالف دارد.
مخالفین چه کسانی هستند؟ همه کسانی که از انقلاب رنج می برند و صدمه می خورند؛ یعنی ضد انقلاب؛ این ها مخالفین حکومت انقلابی علی هستند؛ قدرتمندانی که سعی می کردند قدرت را در دست بگیرند و در راس قرار بگیرند، اشراف و ثروتمندانی که از بغل حکومت ها می خواستند بخورند، لاشه خوارانی که عادت کرده بودند در سایه قدرت و حکومت خلفای پیشین، تبعیض ها را به نفع خود مستحکم باقی نگه دارند، مقدس مآب هایی که در نظام قبلی برایشان ارزش وجود داشت، اگر چه کار نمی کردند، اما در این نظام هیچ ارزشی برایشان ملحوظ نیست.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، گفتار پنجم، صفحه ۱۲۴
🍃لبیک یا مهدی عج
🌷یا علی🌷یا مهدی🌷
🆔️ @misagallah313
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : کَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَیْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَیْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِ وَ مَا ابْتَلَی اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ .✨
و درود خدا بر او فرمود: چه بسا کسی که با نعمتهای رسیده، به دام افتد، و با پرده پوشی گناه، فریب خورد، و با ستایش شدن، آزمایش گردد، و خدا هیچ کس را همانند مهلت دادن، نیازمود.
#نهج_البلاغه
#حکمت116
🍃لبیک یا مهدی عج
🌷یا علی🌷یا مهدی🌷
🆔️ @misagallah313