خورشید عالمیان
پیوستن اویس قرنی به سپاه امیرمؤمنان علی علیه السلام در جنگ صفین، باعث شادمانی علی علیه السلام و یارا
در جنگ صفین، اویس قرنی، این پیرمرد شیردل، قهرمان میدان عرفان و جهاد، پیشتاز مبارزه شد و به استقبال مرگ در راه خدا رفت. او سالها در جهاد اکبر پیروز و سربلند بود و حال به میدانِ جهاد اصغر آمده است. اویس در نیایش به درگاه الهی، چنین دعا میکرد: «خدایا، شهادتی ارزانیام کن که برایم بهشت را به ارمغان آورد». وی در رکاب حضرت علی علیه السلام جرعه جرعه شربت شهادت نوشید و عارفانه و خالصانه به معراج عشق رفت. حضرت علی علیه السلام بر جنازه اویس نماز خواند و او را دفن کرد و روی تربتش نشست و به یاد اویس گریست.
خورشید عالمیان
در جنگ صفین، اویس قرنی، این پیرمرد شیردل، قهرمان میدان عرفان و جهاد، پیشتاز مبارزه شد و به استقبال م
اویس قرنی، مانند گنج گران بهایی که در اعماق زمین قرار گیرد، در محیط زندگی خود ناشناخته بود، ولی از آن جا که هر گنجی روزی کشف میشود، اویس نیز توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به همه مسلمانان معرفی شد. بارها پیامبر صلی الله علیه و آله به دیدار اویس اظهار اشتیاق میکرد و میفرمود: «هر کس او را ببیند، سلام مرا به او برساند». گفتند: یا رسول الله، اویس قرنی کیست که این گونه از او یاد میکنی؟! پیامبر پاسخ داد: «او با وجود عظمت و شخصیتی که دارد، در نظر شما فردی عادی است. اگر از میان شما غایب گردد، هرگز سراغ او را نمیگیرید و اگر در انجمن شما حاضر شود، به او اهمیت نمیدهید. او در پیشگاه الهی مقامی بزرگ دارد، به طوری که در روز رستاخیز، در سایه شفاعت او، دو قبیله به بهشت میروند. او مرا نمیبیند ولی به آیین من ایمان میآورد و سرانجام در رکاب علی در جنگ صفین کشته میشود».
خورشید عالمیان
اویس قرنی، مانند گنج گران بهایی که در اعماق زمین قرار گیرد، در محیط زندگی خود ناشناخته بود، ولی از آ
اویس قرنی آن قدر لیاقت و عظمت داشت که حضرت علی علیه السلام در جنگ صفین به انتظارش نشسته، از او ستایش میکند. او تنها یکی از یاران معمولی علی علیه السلام نبود، بلکه از حواریون آن حضرت بشمار میرفت. پیشوای هفتم، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: «روز رستاخیز منادی الهی ندا میدهد که حواریون محمد که از پیروی او دست نکشیدند و بر سر پیمان خود باقی ماندند، کجا هستند؟! در این هنگام، چهرههای درخشانی مانند سلمان، ابوذر و (مقداد) از جا برمیخیزند و خود را معرفی مینمایند. بار دیگر منادی ندا میدهد: حواریون علی کجا هستند؟! در این هنگام، گروهی از یاران برجسته امیرمؤمنان، علی علیه السلام مانند محمد بن ابی بکر، میثم تمار و اویس قرنی برخاسته و از دیگران مشخص میگردند».
خورشید عالمیان
اویس قرنی آن قدر لیاقت و عظمت داشت که حضرت علی علیه السلام در جنگ صفین به انتظارش نشسته، از او ستایش
اویس قرنی، زاهدی گوشهگیر و دور از اجتماع نبود؛ بلکه زهد او، در عشق به خدا و وارستگی از دلبستگیهای مادی و دلسوزی به حال محرومان اجتماع جلوهگر میشد. او خود را در برابر خدا و اجتماع مسئول و متعهد میدانست و در دفاع از حق و رسیدگی به حال نیازمندان، از هیچ کوششی دریغ نمیورزید. اویس در پاسخ شخصی که از حال او پرسید، گفت: سوگند به خدا، مرگ و اندوه و رنجهای آن، و بیم از روز رستاخیز، برای فرد باایمان، جای خوشحالی باقی نگذاشته، پرداخت حقوق الهی برای ما، درهم و دیناری، نیندوخته و طرفداری از حق و حقیقت، یک نفر دوست در میان مردم برای ما به جای نگذاشته است؛ زیرا وقتی آنها را به نیکیها دعوت نموده و از بدیها نهی میکنیم، از ما میرنجند و به هزار عیب و گناه متهم میکنند. عدهای مردم بیایمان هم در این کار با آنها همکاری میکنند، ولی هرگز اینان نمیتوانند مانع مبارزه ما برای احقاق حق و نابودی باطل گردند».
خورشید عالمیان
اویس قرنی، زاهدی گوشهگیر و دور از اجتماع نبود؛ بلکه زهد او، در عشق به خدا و وارستگی از دلبستگیهای
اویس قرنی در زندگی خویش، عارفی زهد پیشه بود. او به تلاش برای معاش، به عنوان عبادت مینگریست و با سستی، تنبلی و تنپروری مبارزه میکرد. او گاه شتربان بود و زمانی هستههای خُرما را جمع میکرد و شب هنگام آن را میفروخت و از دسترنج خویش، زندگی سادهای را برای خود و مادر ناتوانش فراهم میآورد و باقی مانده دستمزدش را نیز در راه خدا انفاق میکرد. اویس دیگران را به خود ترجیح میداد و گاه لباسش را به نیازمندان میبخشید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره ایثار اویس میفرماید: «در میان اُمت من، کسانی هستند که به دلیل نداشتن لباس نمیتوانند در مسجد حاضر شوند و ایمانشان به آنها اجازه نمیدهد که از مردم تقاضا کنند؛ از شمار آنها، اویس قرنی و فرات بن حیان هستند».
خورشید عالمیان
اویس قرنی در زندگی خویش، عارفی زهد پیشه بود. او به تلاش برای معاش، به عنوان عبادت مینگریست و با سس
مردی از اویس قرنی درخواست موعظه و نصیحت کرد. اویس به او گفت: «تو را به کتاب خدا قرآن، و به سنت رسولان و به صالحِ مؤمنان، علی علیه السلام سفارش میکنم. بر تو باد که یاد مرگ را فراموش نکنی و به اندازه چشم بر هم زدنی قلبت را از یاد خدا غافل نگذاری. خیرخواه امت باش و از جدایی از گروه مسلمانان (و انزوا) بپرهیز که موجب جدایی از دین خواهد شد، در حالی که به نتیجه شوم جدایی از دین آگاهی نداری و در اثر این جدایی، وارد دوزخ میگردی».
خورشید عالمیان
مردی از اویس قرنی درخواست موعظه و نصیحت کرد. اویس به او گفت: «تو را به کتاب خدا قرآن، و به سنت رسولا
اویس قرنی، سخنی حکمتآمیز برای رسیدن به فضیلت دارد. او میگوید: «چه نیکوست ایمان که آن را علم بیاراید، و چه نیکوست علم که آن را عمل بیاراید و چه نیکوست عمل که آن را حلم بیاراید و چه نیکوست حلم و صبر که به علم آمیخته گردد». آری از دیدگاه اویس، آمیختن علم و ایمان، علم و عمل، عمل و حلم و در نهایت حلم و علم به آدمی فضیلت میبخشد
اویس قرنی درباره اثراتِ همنشینی با قرآن میگوید: «هیچ کس با قرآن همدم نمیشود، مگر آن که وقتی برخاست، بر کمالش افزوده گردید یا از کوردلی و انحرافش کاسته شد. قرآن، مایه شفا و رحمت مؤمنان است، ولی برای ستمگران، چیزی جز زیان و خسارت نیست». از دیدگاه اویس، قرآن برای مؤمنان عامل رشد و قوت و کمال است و برای ستمکاران، زمینهساز ضعف و تباهی و شکست میشود. اویس، بهترین همدم و مونس خویش را قرآن کریم قرار داده بود و آن گاه که رسول اکرم صلی الله علیه و آله نشانههای اویس را برمیشمرد، چنین فرمود: «اویس قرآن میخواند و بر خویش میگرید».
خورشید عالمیان
اویس قرنی درباره اثراتِ همنشینی با قرآن میگوید: «هیچ کس با قرآن همدم نمیشود، مگر آن که وقتی برخا
روزی اویس قرنی در مجلسی که جمعی حضور داشتند، آنها را موعظه میکرد و میگفت: «کسانی که در این مجلس هستند، سه گروهاند: مؤمن آگاه، مؤمن ناآگاه و منافق. مؤمن آگاه همانند بارانی است که بر درخت بانشاط میوهدار میبارد و باعث زیبایی و طراوت آن میشود. مؤمن ناآگاه مانند بارانی است که بر درخت بیمیوه میبارد و موجب افزایش طراوت و زیبایی آن و سرسبزی شاخ و برگش میگردد. منافق هم مانند بارانی است که بر گیاه خشک و شکسته میبارد و باعث خُردشدن و متلاشی شدن آن میگردد».
خورشید عالمیان
روزی اویس قرنی در مجلسی که جمعی حضور داشتند، آنها را موعظه میکرد و میگفت: «کسانی که در این مجلس
اویس قرنی در سخنی خطاب به «هَرم بن حیّان» مرگ را پدیدهای همگانی معرفی میکند: «ای هَرم بن حیان، میبینی که انسانها یکی پس از دیگری از دنیا میروند. پیامبر که اشرفِ مخلوقات است، از این جهان سُست بنیاد رفت. پدرت آدم نیز مُرد. مادرت، حوّا هم مُرد. نوح، پیامبر خدا نیز مُرد. ابراهیم، خلیل الله هم مُرد. حضرت موسی و داوود خلیفة الرحمن نیز از این جهان رخت بربستند. من و تو هم فردا جزء مردگانیم. فریفته دنیا مشو. خود را دریاب و آماده مرگ باش و برای این سفر دور، مرکب راه تهیه کن که سفری بس دراز در پیش داری. تو نیز مردم را از عذاب الهی بترسان؛ مبادا از دین خارج شوی». بعد در ادامه گفت: «ای هرم، آن گاه که میخوابی، مرگ را بالش خویش گردان و هنگامی که برمیخیزی، مرگ را پیش روی خود قرار ده».
26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان زیبای امام خامنه ای در مورد لفظ تندرو
🌕کانال خورشید عالمیان
https://eitaa.com/misagallah_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
محبتهایی که اطرافیانمون رو جهنمی بار میارن!
※ منبع: کارگاه انصاف
instagram.com/ostad.shojae1