eitaa logo
خورشید عالمیان
1.4هزار دنبال‌کننده
15.7هزار عکس
20.6هزار ویدیو
44 فایل
🌷«حضرت مهدی(عج)»: 🌷فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم. ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست. 📕(بحار، ج ٥٣، ص ١٧٥) تبلیغات : https://eitaa.com/joinchat/231997676Cdc05ca2c01
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 مرحوم حاج کافی میگفت: یک نفر از رفقا از یزد نامه ای به من نوشته؛ آدم مومن خوبی است از عاشقان امام زمان است، از رفقای من است. در نامه چیزی نوشته که مرا چند روز است منقلب کرده؛ گرچه این پیغام خیلی به علما رسیده، به مرحوم مجلسی فرموده به شیخ مرتضی انصاری فرموده به شیخ عبدالکریم حائری فرموده و... ، این بنده خدا نوشته: من چهل شبِ چهارشنبه از یزد می آمدم مسجد جمکران، توسلی و حاجتی داشتم. شب چهارشنبه چهلمی، دو هفته قبل بود. در مسجد جمکران خسته بودم، گفتم ساعتی اول شب بخوابم، سحر بلند شوم برنامه ام را انجام بدهم. در صحن حیاط هوا گرم بود، خوابیده بودم یک وقت دیدم از در مسجد جمکران یک مشت طلبه ها ریختند تو، گفتم چه خبر است؟ گفتند: آقا آمده. من خوشحال دویدم رفتم جلو، آقا را دیدم اما نتوانستم جلو بروم. حضرت فرمودند: برو به مردم بگو دعا کنند خدا فرجم را نزدیک کند. به خدا قسم آی مردم دعاهایتان اثر دارد، ناله هایتان اثر دارد. خود آقا به مرحوم مجلسی فرموده: مجلسی به شیعه ها بگو برایم دعا کنند. هِی پیغام می دهد، به خدا دلش خون است. قربان غریبی ات شوم مهدی جان. کتاب ملاقات با امام زمان در مسجد جمکران ، صفحه ۱۵۸ 🆔️ @misagallah313
1_445693161.mp3
7.34M
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله 🎙 حـاج میثـم مـطیـعی 🏴 روز هشتم ماه محرم ⏱ ۰۷ دقیقـه و ۰۰ ثانـیه نشر دهنده معارف باشید 🆔️ @misagallah313
⚡️عجله و شتاب در روایات اسلامی 🔸رسول خدا (صلی الله علیه و آله): تَأنّی و بردباری از سوی خداست و عجله و شتاب از شیطان است. (بحار الانوار ج۶۸ ص۳۴۰) 🔸امیرالمومنین در وصیتی که در آستانه شهادتش برای فرزندش امام حسن علیه السلام داشتند، فرمودند: تو را از شتابزدگی درسخن گفتن و عمل نهی می کنم. (بحار الانوار ج۶۷ ص۳۳۹) 🔸پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله): مردم را در حقيقت شتابزدگى به هلاكت انداخته است اگر مردم از شتابزدگى به ‏دور بودند، هيچ كس هلاك نمى ‏شد. (محاسن ص۲۱۵ ح۱۰۰) 🔸امام علی علیه السلام: سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : ۱- اجتناب از عجله ۲- مشورت کردن ۳- و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری . (بحار الانوار (ط-بیروت) ج۷۵ ص۸۱ ح۷۴) 🔸امام علی علیه السلام: شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت از نادانی است. (نهج البلاغه حکمت ۳۶۳) 🆔️ @misagallah313
👌🏻برکات و فواید فوق العادۀ «احیای سنت عزاداری در صحرا» 🔻برترین عمل در روز عاشورا زیارت حضرت در کربلا است، اما کسی که نمی‌تواند، به صحرا یا پشت برود. امام باقر(ع) در حدیث معتبری ثواب زیارت کربلا در روز عاشورا را معادل «دو میلیون حج و دو میلیون عمره و دو میلیون جهاد در رکاب رسول خدا(ص)» برشمردند. و فرمودند اگر کسی قادر بر رفتن به کربلا نبود، به صحرا یا پشت بام خانه‌اش برود و به حضرت سلام کند و بر آن حضرت گریه کند، به همان ثواب می‌رسد. (کامل الزیارات، ص۱۷۵) احیای این سنت که در گذشته بر اساس توصیۀ امام باقر(ع) رایج بوده است، فواید و برکات فراوانی دارد. از جمله: 1️⃣ اثر نور در حل مشکلات فردی و اجتماعی کارهای پرثواب باعث افزایش نورانیت انسان می‌شود و این نور یک اثر واقعی در عالم می‌گذارد. در روایتی می‌فرماید خدا گاهی به واسطۀ یک فرد نورانی، بلایایی را از یک جامعه دفع می‌کند. پس نور ده‌ها وصدها هزار نفر چه اثری در عالم خواهد داشت؟ 2️⃣ آثار دنیوی کارهای پرثواب دستورات خداوند قبل از اینکه باعث سعادت انسان در آخرت شوند، سعادت و منافع دنیوی انسان را تأمین می‌کنند. اثر صدقه، جهاد و صلۀ رحم، قبل از آخرت، در دفع بلا و زندگی بهتر ما در همین دنیا دیده می‌شود. این حجم اعجاب‌انگیز از ثواب برای «عزاداری عاشورا در صحرا» قطعاً بی‌حکمت نیست و قطعاً به همین مقدار، آثار کم‌نظیر و اعجاب‌انگیزی در زندگی ما دارد. 3️⃣ معرفت و سوز بهتر و بیشتر نسبت به واقعۀ کربلا واقعۀ عظیم کربلا و مصائب آن در صحرا اتفاق افتاده است. امام حسین(ع) و زنان و بچه‌هایش در صحرا محاصره شدند و از آب منع شدند. عزاداری در صحرا و در جوار خاک، باعث افزایش معرفت و توجه ما به حقائق کربلا و سوز دل ما می‌شود. تجربۀ کم‌نظیر اینگونه عزاداری‌ها را رزمنده‌ها در جبهه‌ها داشتند 4️⃣ خاطره‌ای به یادماندنی و اثرگذار رفتن به صحرا برای عزاداری، به سادگی عزدارای در خانه یا محله نیست؛ نیازمند عزم، زحمت و یک سفر کوتاه است. اما این زحمت و زمانی که صرف می‌کنیم، باعث به‌یادماندنی‌تر و اثرگذارتر شدن عاشورا برای ما می‌شود. و اثر سازنده و قدرت‌آفرین عاشورا تا مدت زیادی در روح و روان ما می‌ماند. 5️⃣ اثر زحمت معمولاً کاری که انسان برایش بیشتر زحمت بکشد، اثرش هم بیشتر است. اینکه انسان به جای عزاداری پای تلویزیون، طبق روایت، به پشت بام یا صحرا برود، زحمت دارد، اما همین زحمتی که می‌کشد، «توجه قلبی» او به امام حسین(ع) و بهره‌مندی‌اش را خیلی بیشتر می‌کند. شبیه اتفاقی که در اعتکاف یا پیاده‌روی اربعین می‌افتد. 6️⃣ تعظیم شعائر حسینی و یاری حضرت زینب(س) وظیفۀ ما نسبت به امام حسین(ع) اظهار محبت و ادب و بزرگ داشتن او است. کسی که با پای پیاده به زیارت اربعین می‌رود، می‌خواهد ارادت و ادب فراوان خود نسبت به سالار شهیدان را نشان دهد. رفتن به پشت بام خانه یا صحرا برای عزاداری در عاشورا، یک اظهار ادب و بزرگداشت ویژه برای امام حسین(ع) است و به همه نشان می‌دهد که امام حسین(ع) تا چه حد برای ما عزیز است. یعنی با این کار معرفت به حسین(ع) در جامعه تثبیت و تقویت می‌شود. 7️⃣ امام خمینی: هیاهو می‌خواهد! امام خمینی(ره): «اگر فقط مقدّسى بود و توى اتاق و توى خانه می‌نشست براى خودش و هى زيارت عاشورا می‌خواند و تسبيح می‌گرداند، نمانده بود چيزى، هياهو مى خواهد. هر مكتبى هياهو می‌خواهد» (صحیفه امام، ج۸، ص۵۲۷) منظور امام این است برای حفظ و تقویت راه امام حسین(ع)، باید محبت و معرفت شدید همۀ ما به امام حسین(ع) در جامعه و جهان دیده شود. شبیه پیاده‌روی اربعین، که این ارادت در اوج خودش دیده می‌شود. در حال حاضر، با توجه به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصلۀ اجتماعی، و برگزاری مراسم در فضای باز، یکی از بهترین راه‌های عزاداری عاشورا، عزدارای در صحرا است. 🔸گروه پژوهشی بیان معنوی پناهیان 🆔️ @misagallah313
🔸 هدفِ دین، رساندن انسان به بالاترین لذت است 🔸 خودت را اسیر لذت‌های کم نکن! 🌼 راه‌های رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی (ج۱۸) 🔻 هدفِ دین، رساندن انسان به بالاترین لذت است و فقط دین می‌تواند عالی‌ترین لذت را به آدم بدهد، چون عالی‌ترین لذت و شادی با شدید‌ترین محبت پدید می‌آید و فقط دین می‌تواند شدیدترین محبت را به آدم بدهد. 🔻 خودت را اسیر لذت‌های کم نکن! بی‌دینی یعنی: «من آن لذتِ خیلی بالا را نمی‌خواهم؛ همین لذتِ کوچک برایم بس است!» استغفار هم یعنی: «خدایا من نتوانستم از زندگی‌ام خوب لذت ببرم، عاشق نشدم، در خودپرستی مانده‌ام، اخلاقم بد شده و لذت نمی‌برم...» 🔻 آدم برای عاشقی آفریده شده و اگر عاشق نباشد، فاسد می‌شود؛ حتی اگر نماز و قرآن هم بخواند! در آموزش دین به نوجوان‌ها باید بگوییم که «دین می‌خواهد تو را عاشق کند؛ اگر دین نداشته باشی عاشق نمی‌شوی!» و بعد هم قصۀ عاشق‌های واقعی را برایشان بگوییم. 🔻 الان ما دین را به «عاشقی» ترجمه نمی‌کنیم و مثلاً به اعتقاد و ایمان و اخلاص، ترجمه می‌کنیم، لذا آدم‌های متقلب هم می‌توانند ادعای دین‌داری کنند که بعداً معلوم می‌شود اصلاً دین‌دار نبوده‌اند. 🔻 دین‌داریِ افراد را از مقدارِ عاشقی و لذتی که از دین‌داری خود می‌برند، می‌توان تشخیص داد و کسی که ناخالص باشد، اینجا خودش را نشان می‌دهد! 🔻 از برخی یاران پیامبر(ص) پرسیدند: شما از کجا می‌فهمیدید منافق کیست؟ گفتند: هرکسی عاشق علی(ع) نبود-و به ایشان بغض داشت- می‌فهمیدیم که منافق است (کفایه‌الاثر/۱۰۲) 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع) - ۹۶.۳.۲۴ 🆔️ @misagallah313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 محرم امسال در هیئت‌ها به این سه موضوع بپردازیم: تحول‌‌خواهی، مواسات، مهدویت 🔸شاید تا آستانۀ ظهور، بحث «مواسات» خیلی شدیدتر از اینها بشود 📌 گردهمایی مجازیِ فعالان عرصه هیأت (۲) 🔻 ما باید به محتواهایی که در هیئت‌ها منتقل می‌شود، دقت کنیم؛ از بنرها گرفته تا محتواهایی که در رسانه‌های مجازی ما هست، تا محتواهایی که در مداحی‌های ما هست و... 🔻 «مهدویت» یکی از این موضوعات است؛ خصوصاً امسال باید مهدویت را پررنگ‌تر از سال‌های قبل قرار بدهیم. وقتی می‌بینیم که این بلای اجتماعی بزرگ، جامعه را فراگرفته، بیشتر باید درِ خانۀ امام زمان (ع) برویم. البته این توجّهات در دل هیئتی‌ها هست، ولی بر زبان جاری شدنِ آن و در اشعار و نوحه‌ها آمدنِ آن، باید رونق بیشتری پیدا کند. 🔻 «تحول» موضوع بعدی است. تحوّل یعنی استمرار انقلاب و انقلابی‌بودن، تحوّل یعنی ما امیدواریم که وضع بهتر بشود. رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۴خرداد، به صورت مبسوط دربارۀ تحوّل صحبت کردند. 🔻 البته تحوّل، دشمنانی دارد. امروز غربزده‌ها دشمن تحول هستند؛ می‌خواهند همان اتفاقی که در خیلی از کشورهای دنیا افتاده و الان به بن‌بست رسیده‌اند، در اینجا هم رخ بدهد! خُب اگر نتیجة خوبی داشت، حرفی نبود اما واقعیت این است که تا حالا از غربگرایی، نتیجه نگرفته‌ایم. 🔻 «مواسات» موضوع بعدی است. ممکن است تا در آستانۀ ظهور قرار بگیریم بحث «مواسات» خیلی شدیدتر از این بشود و ما باید آمادگیِ آن را داشته ‌باشیم و در هیئت، این مواسات را تمرین کنیم. 🔻 بیایید هیئت را جدی بگیریم، هیئت صرفاً مسئول برگزاری مراسم نیست؛ مسئول به نمایش گذاشتن یک مدینۀ فاضله است. کرونا موجب شد هیئتی‌ها یک‌مقدار اطعام کنند، پول و امکانات جمع کنند و به نیازمندان برسانند، اما داستان به این سادگی تمام نخواهد شد. شاید ما در معرض ابتلائاتی قرار بگیریم که نیاز به مواساتِ بیشتری داشته ‌باشیم. پس کمرهای همّت را ببندیم و آمادگی پیدا کنیم. 👤علیرضا پناهیان 🚩جلسه مجازی - ۹۹.۵.۱۷ 🆔️ @misagallah313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸آغاز سقوط فرد و جامعه «امساک از پرداخت» است 🔸فلسفۀ پرداخت چیست؟ چرا خدا چیزی را به ما می‌دهد و بعد آن‌را می‌گیرد؟ 🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۴) 🔻 همه‌چیزخواهی انسان، چیز خوبی است و جواب درستش بی‌نهایت‌طلبی و خداست، اما این همه‌چیز‌خواهی می‌تواند انسان را بیچاره کند؛ اگر بخواهی چیزهایی را که داری، نگه داری، امساک کنی و ندهی، نابود می‌شوی. 🔻 هرچیزی را که بخواهی نگه داری، نابود می‌شوی؛ مثلاً اگر پولت را نگه داری و زکات ندهی، انفاق نکنی و صدقه ندهی، یا اگر آبرویت را آنجا که لازم است، خرج نکنی نابود می‌شوی، گاهی لازم است آبرویت را گرو بگذاری تا یک مؤمن را نجات بدهی و... 🔻 امساک از پرداخت، آغاز سقوط فرد و جامعه است. امام‌صادق(ع) فرمود: نابودی یک جامعه با ندادن زکات است (کافی/۳ / ۴۹۷) سقوط یک انسان هم با انواع و اقسامِ امساک از پرداخت است. البته پرداخت برای انسان، راحت نیست. 🔻 اما فلسفۀ پرداخت چیست؟ اصلاً چرا خدا چیزی به ما می‌دهد و بعد آن را می‌گیرد؟ خدا انسان را برای امتحان و انتخاب آفریده و لازمۀ انتخاب هم پرداخت یا گذشتنِ از برخی دوست‌داشتنی‌هاست که این طبیعتاً رنج دارد. 🔻 انتخاب وقتی صورت می‌گیرد که خدا من و شما را در مقابل «دوتا دوست‌داشتنی» قرار می‌دهد؛ هر کدامش را انتخاب کنی، باید آن‌ یکی‌ را کنار بگذاری، از اینجا رنج انسان آغاز می‌شود. 🔻 انسان کِی سقوط می‌کند؟ وقتی بخواهد رنج پرداختن را تحمل نکند. یک بخشی از رنج انسان به‌خاطر انتخاب‌های اوست و یک بخشی هم به‌خاطر تقدیر و بلاهاست. البته انتخابِ درست، رنجش کمتر از انتخاب غلط است. 👤علیرضا پناهیان 🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۲ 🆔️ @misagallah313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا