👌🏻برکات و فواید فوق العادۀ «احیای سنت عزاداری در صحرا»
🔻برترین عمل در روز عاشورا زیارت حضرت در کربلا است، اما کسی که نمیتواند، به صحرا یا پشت برود. امام باقر(ع) در حدیث معتبری ثواب زیارت کربلا در روز عاشورا را معادل «دو میلیون حج و دو میلیون عمره و دو میلیون جهاد در رکاب رسول خدا(ص)» برشمردند. و فرمودند اگر کسی قادر بر رفتن به کربلا نبود، به صحرا یا پشت بام خانهاش برود و به حضرت سلام کند و بر آن حضرت گریه کند، به همان ثواب میرسد. (کامل الزیارات، ص۱۷۵)
احیای این سنت که در گذشته بر اساس توصیۀ امام باقر(ع) رایج بوده است، فواید و برکات فراوانی دارد. از جمله:
1️⃣ اثر نور در حل مشکلات فردی و اجتماعی
کارهای پرثواب باعث افزایش نورانیت انسان میشود و این نور یک اثر واقعی در عالم میگذارد. در روایتی میفرماید خدا گاهی به واسطۀ یک فرد نورانی، بلایایی را از یک جامعه دفع میکند. پس نور دهها وصدها هزار نفر چه اثری در عالم خواهد داشت؟
2️⃣ آثار دنیوی کارهای پرثواب
دستورات خداوند قبل از اینکه باعث سعادت انسان در آخرت شوند، سعادت و منافع دنیوی انسان را تأمین میکنند. اثر صدقه، جهاد و صلۀ رحم، قبل از آخرت، در دفع بلا و زندگی بهتر ما در همین دنیا دیده میشود. این حجم اعجابانگیز از ثواب برای «عزاداری عاشورا در صحرا» قطعاً بیحکمت نیست و قطعاً به همین مقدار، آثار کمنظیر و اعجابانگیزی در زندگی ما دارد.
3️⃣ معرفت و سوز بهتر و بیشتر نسبت به واقعۀ کربلا
واقعۀ عظیم کربلا و مصائب آن در صحرا اتفاق افتاده است. امام حسین(ع) و زنان و بچههایش در صحرا محاصره شدند و از آب منع شدند. عزاداری در صحرا و در جوار خاک، باعث افزایش معرفت و توجه ما به حقائق کربلا و سوز دل ما میشود. تجربۀ کمنظیر اینگونه عزاداریها را رزمندهها در جبههها داشتند
4️⃣ خاطرهای به یادماندنی و اثرگذار
رفتن به صحرا برای عزاداری، به سادگی عزدارای در خانه یا محله نیست؛ نیازمند عزم، زحمت و یک سفر کوتاه است. اما این زحمت و زمانی که صرف میکنیم، باعث بهیادماندنیتر و اثرگذارتر شدن عاشورا برای ما میشود. و اثر سازنده و قدرتآفرین عاشورا تا مدت زیادی در روح و روان ما میماند.
5️⃣ اثر زحمت
معمولاً کاری که انسان برایش بیشتر زحمت بکشد، اثرش هم بیشتر است. اینکه انسان به جای عزاداری پای تلویزیون، طبق روایت، به پشت بام یا صحرا برود، زحمت دارد، اما همین زحمتی که میکشد، «توجه قلبی» او به امام حسین(ع) و بهرهمندیاش را خیلی بیشتر میکند. شبیه اتفاقی که در اعتکاف یا پیادهروی اربعین میافتد.
6️⃣ تعظیم شعائر حسینی و یاری حضرت زینب(س)
وظیفۀ ما نسبت به امام حسین(ع) اظهار محبت و ادب و بزرگ داشتن او است. کسی که با پای پیاده به زیارت اربعین میرود، میخواهد ارادت و ادب فراوان خود نسبت به سالار شهیدان را نشان دهد. رفتن به پشت بام خانه یا صحرا برای عزاداری در عاشورا، یک اظهار ادب و بزرگداشت ویژه برای امام حسین(ع) است و به همه نشان میدهد که امام حسین(ع) تا چه حد برای ما عزیز است. یعنی با این کار معرفت به حسین(ع) در جامعه تثبیت و تقویت میشود.
7️⃣ امام خمینی: هیاهو میخواهد!
امام خمینی(ره): «اگر فقط مقدّسى بود و توى اتاق و توى خانه مینشست براى خودش و هى زيارت عاشورا میخواند و تسبيح میگرداند، نمانده بود چيزى، هياهو مى خواهد. هر مكتبى هياهو میخواهد» (صحیفه امام، ج۸، ص۵۲۷) منظور امام این است برای حفظ و تقویت راه امام حسین(ع)، باید محبت و معرفت شدید همۀ ما به امام حسین(ع) در جامعه و جهان دیده شود. شبیه پیادهروی اربعین، که این ارادت در اوج خودش دیده میشود. در حال حاضر، با توجه به اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلۀ اجتماعی، و برگزاری مراسم در فضای باز، یکی از بهترین راههای عزاداری عاشورا، عزدارای در صحرا است.
🔸گروه پژوهشی بیان معنوی
#استاد پناهیان
🆔️ @misagallah313
🔸 هدفِ دین، رساندن انسان به بالاترین لذت است
🔸 خودت را اسیر لذتهای کم نکن!
🌼 راههای رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی (ج۱۸)
🔻 هدفِ دین، رساندن انسان به بالاترین لذت است و فقط دین میتواند عالیترین لذت را به آدم بدهد، چون عالیترین لذت و شادی با شدیدترین محبت پدید میآید و فقط دین میتواند شدیدترین محبت را به آدم بدهد.
🔻 خودت را اسیر لذتهای کم نکن! بیدینی یعنی: «من آن لذتِ خیلی بالا را نمیخواهم؛ همین لذتِ کوچک برایم بس است!» استغفار هم یعنی: «خدایا من نتوانستم از زندگیام خوب لذت ببرم، عاشق نشدم، در خودپرستی ماندهام، اخلاقم بد شده و لذت نمیبرم...»
🔻 آدم برای عاشقی آفریده شده و اگر عاشق نباشد، فاسد میشود؛ حتی اگر نماز و قرآن هم بخواند! در آموزش دین به نوجوانها باید بگوییم که «دین میخواهد تو را عاشق کند؛ اگر دین نداشته باشی عاشق نمیشوی!» و بعد هم قصۀ عاشقهای واقعی را برایشان بگوییم.
🔻 الان ما دین را به «عاشقی» ترجمه نمیکنیم و مثلاً به اعتقاد و ایمان و اخلاص، ترجمه میکنیم، لذا آدمهای متقلب هم میتوانند ادعای دینداری کنند که بعداً معلوم میشود اصلاً دیندار نبودهاند.
🔻 دینداریِ افراد را از مقدارِ عاشقی و لذتی که از دینداری خود میبرند، میتوان تشخیص داد و کسی که ناخالص باشد، اینجا خودش را نشان میدهد!
🔻 از برخی یاران پیامبر(ص) پرسیدند: شما از کجا میفهمیدید منافق کیست؟ گفتند: هرکسی عاشق علی(ع) نبود-و به ایشان بغض داشت- میفهمیدیم که منافق است (کفایهالاثر/۱۰۲)
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع) - ۹۶.۳.۲۴
🆔️ @misagallah313
🔸 محرم امسال در هیئتها به این سه موضوع بپردازیم: تحولخواهی، مواسات، مهدویت
🔸شاید تا آستانۀ ظهور، بحث «مواسات» خیلی شدیدتر از اینها بشود
📌 گردهمایی مجازیِ فعالان عرصه هیأت (۲)
🔻 ما باید به محتواهایی که در هیئتها منتقل میشود، دقت کنیم؛ از بنرها گرفته تا محتواهایی که در رسانههای مجازی ما هست، تا محتواهایی که در مداحیهای ما هست و...
🔻 «مهدویت» یکی از این موضوعات است؛ خصوصاً امسال باید مهدویت را پررنگتر از سالهای قبل قرار بدهیم. وقتی میبینیم که این بلای اجتماعی بزرگ، جامعه را فراگرفته، بیشتر باید درِ خانۀ امام زمان (ع) برویم. البته این توجّهات در دل هیئتیها هست، ولی بر زبان جاری شدنِ آن و در اشعار و نوحهها آمدنِ آن، باید رونق بیشتری پیدا کند.
🔻 «تحول» موضوع بعدی است. تحوّل یعنی استمرار انقلاب و انقلابیبودن، تحوّل یعنی ما امیدواریم که وضع بهتر بشود. رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۴خرداد، به صورت مبسوط دربارۀ تحوّل صحبت کردند.
🔻 البته تحوّل، دشمنانی دارد. امروز غربزدهها دشمن تحول هستند؛ میخواهند همان اتفاقی که در خیلی از کشورهای دنیا افتاده و الان به بنبست رسیدهاند، در اینجا هم رخ بدهد! خُب اگر نتیجة خوبی داشت، حرفی نبود اما واقعیت این است که تا حالا از غربگرایی، نتیجه نگرفتهایم.
🔻 «مواسات» موضوع بعدی است. ممکن است تا در آستانۀ ظهور قرار بگیریم بحث «مواسات» خیلی شدیدتر از این بشود و ما باید آمادگیِ آن را داشته باشیم و در هیئت، این مواسات را تمرین کنیم.
🔻 بیایید هیئت را جدی بگیریم، هیئت صرفاً مسئول برگزاری مراسم نیست؛ مسئول به نمایش گذاشتن یک مدینۀ فاضله است. کرونا موجب شد هیئتیها یکمقدار اطعام کنند، پول و امکانات جمع کنند و به نیازمندان برسانند، اما داستان به این سادگی تمام نخواهد شد. شاید ما در معرض ابتلائاتی قرار بگیریم که نیاز به مواساتِ بیشتری داشته باشیم. پس کمرهای همّت را ببندیم و آمادگی پیدا کنیم.
👤علیرضا پناهیان
🚩جلسه مجازی - ۹۹.۵.۱۷
🆔️ @misagallah313
🔸آغاز سقوط فرد و جامعه «امساک از پرداخت» است
🔸فلسفۀ پرداخت چیست؟ چرا خدا چیزی را به ما میدهد و بعد آنرا میگیرد؟
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۴)
🔻 همهچیزخواهی انسان، چیز خوبی است و جواب درستش بینهایتطلبی و خداست، اما این همهچیزخواهی میتواند انسان را بیچاره کند؛ اگر بخواهی چیزهایی را که داری، نگه داری، امساک کنی و ندهی، نابود میشوی.
🔻 هرچیزی را که بخواهی نگه داری، نابود میشوی؛ مثلاً اگر پولت را نگه داری و زکات ندهی، انفاق نکنی و صدقه ندهی، یا اگر آبرویت را آنجا که لازم است، خرج نکنی نابود میشوی، گاهی لازم است آبرویت را گرو بگذاری تا یک مؤمن را نجات بدهی و...
🔻 امساک از پرداخت، آغاز سقوط فرد و جامعه است. امامصادق(ع) فرمود: نابودی یک جامعه با ندادن زکات است (کافی/۳ / ۴۹۷) سقوط یک انسان هم با انواع و اقسامِ امساک از پرداخت است. البته پرداخت برای انسان، راحت نیست.
🔻 اما فلسفۀ پرداخت چیست؟ اصلاً چرا خدا چیزی به ما میدهد و بعد آن را میگیرد؟ خدا انسان را برای امتحان و انتخاب آفریده و لازمۀ انتخاب هم پرداخت یا گذشتنِ از برخی دوستداشتنیهاست که این طبیعتاً رنج دارد.
🔻 انتخاب وقتی صورت میگیرد که خدا من و شما را در مقابل «دوتا دوستداشتنی» قرار میدهد؛ هر کدامش را انتخاب کنی، باید آن یکی را کنار بگذاری، از اینجا رنج انسان آغاز میشود.
🔻 انسان کِی سقوط میکند؟ وقتی بخواهد رنج پرداختن را تحمل نکند. یک بخشی از رنج انسان بهخاطر انتخابهای اوست و یک بخشی هم بهخاطر تقدیر و بلاهاست. البته انتخابِ درست، رنجش کمتر از انتخاب غلط است.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۲
🆔️ @misagallah313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای شهادت #حضرت_علی_اکبر علیهالسلام به روایت رهبر انقلاب
🆔️ @misagallah313
فرض کنید تحریمها ۱۰ سال میماند
🔰 سخننگاشت | برنامهریزی اقتصادی را موکول به رفع تحریمها نکنید
🔻 رهبر انقلاب: در مسائل اقتصادی کشور، اقتصاد کشور را مطلقاً به تحوّلات خارجی نباید پیوند زد؛ یعنی شما برنامهریزی اقتصادی را مطلقاً موکول و منوط نکنید به اینکه تحریمها برطرف بشود، یا کاهش پیدا کند؛ نه، فرض را بر این بگذارید که تحریمها بنا است دَه سال بماند. برنامهریزی اقتصادی بایستی بر اساس امکانات درونی و ــ همان طور که بارها گفتیم ــ درونزایی و به ظرفیّتهای داخلی تکیه کردن، انجام بگیرد. ۹۹/۰۶/۰۲
🏷 رهبرانقلاب در ارتباط تصویری با جلسه هیئت #دولت
🆔️ @misagallah313
✨﷽✨
🌼روضه های که قبول نشدن
✍ مرحوم سید علی اکبر کوثری روضه خوان امام خمینی (ره )میگه بعد از اتمام جلسه اومدم از دربمسجد بیام بیرون یکی از دختر بچه های محله اومد جلوم و گفت اقای کوثری برای ماهم روضه میخونی؟
گفتم: دخترم روز عاشوراست و من تا شب مجالس مختلفی وعده کردم و چون قول دادم باید عجله کنم که تاخیری در حضورم نداشته باشم. میگه هر چه اصرار کرده توجهی نکردم تا عبای منو گرفت و با چشمان گریان گفت مگه ما دل نداریم!؟
چه فرقی بین مجلس ما و بزرگترها هست؟
میگه پیش خودم گفتم دل این کودک رو نشکنم و قبول کردم و به دنبالش باعجله رفتم تا رسیدیم. حسینیه ی کوچک و محقری بود که به اندازه سه تا چهار نفر بچه بیشتر داخلش جا نمیشدند.
سر خم کردم و وارد حسینیه ی کوچک روی خاکهای محله نشستم و بچه های قد و نیم قد روی خاک دور و اطرافم نشستند. سلامی محضر ارباب عالم حضرت سیدالشهدا عرضه کردم
السلام علیک یاابا عبدالله...
دو جمله روضه خوندم و یک بیت شعر از آب هم مضایقه کردند کوفیان...
دعایی کردم و اومدم بلند بشم باعجله برم که یکی از بچه ها گفت تا چای روضه رو نخوری امکان نداره بزاریم بری ؛ رفت و تو یکی از استکانهای پلاستیکی بچه گانشون برام چای ریخت، چایی سرد که رنگ خوبی هم نداشت ، با بی میلی و اکراه استکان رو آوردم بالا و برای اینکه بچه ها ناراحت نشن بی سر و صدا از پشت سر ریختم روی زمین و بلند شدم و رفتم...
شام عاشورا (شب شام غریبان امام حسین) خسته و کوفته اومدم منزل و از شدت خستگی فورا به خواب رفتم.
وجود نازنین حضرت زهرا، صدیقه ی کبری در عالم رویا بالای سرم آمدند طوری که متوجه حضور ایشان شدم
به من فرمود؛ آسید علی اکبر مجالس روضه ی امروز قبول نیست. گفتم چرا خانوم جان فرمود؛
نیتت خالص برای ما نبود. برای احترام به صاحبان مجالس و نیات دیگری روضه خواندی فقط یک مجلس بود که از تو قبول شد و ما خودمون در اونجا حضور داشتیم، و اون روضه ای بود که برای اون چند تا بچه ی کوچک دور از ریا و خالص گوشه ی محله خواندی....
آسید علی اکبر ما از تو گله و خورده ای داریم!
گفتم جانم خانوم، بفرمایید چه خطایی ازم سر زده؟
خانوم حضرت زهرا با اشاره فرمودند اون چای من با دست خودم ریخته بودم چرا روی زمین ریختی!!؟
میگه از خواب بیدار شدم و از ان روز فهمیدم که توجه و عنایت اونها به مجالس بااخلاص و بی ریاست و بعد از اون هر مجلس کوچک و بی بضاعتی بود قبول میکردم و اندک صله و پاکتی که از اونها عاید و حاصلم میشد برکتی فراوان داشت و برای همه ی گرفتاری ها و مخارجم کافی بود.
بنازم به بزم محبت که در آن
گدایی و شاهی برابر نشیند...
📚منبع؛ برگرفته از خاطرات مرحوم کوثری
🆔️ @misagallah313