eitaa logo
مصباح الفقاهه
710 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
185 ویدیو
262 فایل
مصباح الفقاهه- مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی(ره) #پژوهش #فقه #اصول 💢 نقل مطالب با ارسال لینک کانال مجاز است. @misbahulfiqahe ارسال مقالات فقهی و اصولی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی http://muf.journals.hozehkh.com ادمین: @misbahulfiqaha
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ اطلاعیه تغییر مکان فروش محصولات نرم افزاری نور 🔺به اطلاع کاربران محترم می‌رسانیم از ابتدای فروردین 1401 نمایندگی عرضه محصولات نور در مشهد مقدس، به نشانی زیر منتقل می‌گردد: 🔺 مشهد،چهارراه شهدا - نبش بهجت 2 - فروشگاه کتاب مهدی 🔺 تلفن پاسخگویی : 09151111743 - 05132228772 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ طلبه ها خودشان را تا این اندازه مهمل بار نیاورند. 🔺 مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی‏‎ ‎‏دردها را دوا نمی کند. 🔺 در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم‏‎ ‎‏می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت‏‎ ‎‏کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند. 🔺 بیدار شوید، و به حقایق و واقعیتها توجه‏‎ ‎‏کنید. به مسائل روز توجه کنید. 🔺 خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. 🔺 شما با این‏‎ ‎‏اهمال کاریها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه‏‎ ‎‏تنبل پرورند؟ 🔺 ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین(ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که‏‎ ‎‏به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ می کند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و‏‎ ‎‏شهرت جهانی پیدا می کند؛ 🔺 برای شما که جز‏‎ ‎‏مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.‏ ‏‏ 🔺 هرگاه بعد از تذکر و ارشاد و نصیحتهای مکرر بیدار نشده و به انجام وظیفه‏‎ ‎‏برنخاستید، معلوم می شود قصورتان از غفلت نیست، بلکه درد دیگری دارید. آن وقت‏‎ ‎‏حسابتان طور دیگری است. 🔸 منبع: برنامۀ مبارزه برای تشکیل حکومت اسلامی، تألیف معظم له، ص143 ‏ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @misbahulfiqahe ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ تحول بزرگ اصولى 🔺 مرحوم شيخ انصارى(رحمه الله) از شاگردان شاگردان مرحوم بهبهانى(رحمه الله)است كه تحولى شگرف در اصول ايجاد كرد مانند: الف- تفسيم بندى فنى مباحث اصول كه به گونه اى تفصيلى تر در زمان شیخ شكل گرفت، مباحث الفاظ و استلزامات عقلى و مباحث حجج و امارات و اصول علميه و تعادل و تراجيح و تعارض ادله و در هر بخشى مباحث مقدماتى آن جدا شد و معناى حجت شرعى و فرق بين اصول شرعى و عقلى و فرق بين امارات و اصول عملى و حكم ظاهرى و حكم واقعى و مسائل اصولى مهم ديگر نكات علمى متقنى است كه در تك تك اين اقسام بيان شد و تحولى با سابقه در اصول شيعه پيدا شد و با علم اصول كه در زمان هاى قبل بود و مجمل بود تفاوت عظيمى پيدا كرد و اصطلاحات و قواعد جديد و روشهاى صناعى و علمى ديگرى را در بر گرفت . 🔺 مباحث علم اصول به دو بخش اصلى تقسيم شد: 1 ـ مباحث الفاظ كه مشتمل بر دو نحو دلالت است: 1) دلالات لفظى خطابات مثل مباحث اوامر و نواهى و عام و خاص و مفاهيم . 2) دلالات التزامى عقلى خطابات يا استلزامات عقلى. ب- مباحث أمارات و اصول كه مشتمل است بر : 1) مباحث حجج و امارات يا ادله اجتهادى 2) مباحث اصول عمليه 3) مباحث تعارض ادله ـ تعادل و ترجيح ـ كه هريك از اين مباحث از اين انواع و اقسام گوناگونى است و در مقدمه هر نوع از اين ادله بحث هاى تمهيدى و مقدماتى و تحليلى نيز به گونه اى فنى و علمى تنقيح گشته و توضيح داده شده است كه بسيار گرانسنگ و ارزشمند است. منبع: درس خارج فقه آیت الله هاشمی شاهرودی- 93/02/30 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @misbahulfiqahe ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚فرصت صدرخوانی 🔺به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر 🔺فروش ویژه همه آثار فارسی و عربی پژوهشگاه شهید صدر 🔴 ۲۵ درصد تخفیف تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 🏷 خرید از سایت mbsadr.ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ عوامل تأثیرگذار در تحول اجتهاد 🔺 شهید صدر دو عامل را در باب تحوّل در اجتهاد مؤثر می‌داند. 🔺 یکی عامل «هدف» و دیگری عامل «فن». 🔺 مراد از عاملِ هدف، آن اثر و نتیجه‌ای است که مترتب بر اجتهاد می‌شود. 🔺 مجتهد باید در پی این باشد که به دستاوردهای اجتهاد خود و تحقق آن در حیات فردی و اجتماعی توجه داشته باشد؛ 🔺 یعنی با این هدف به سراغ اجتهاد برود که تلاش علمی‌ای که انجام می‌دهد، چه کارکردی می‌تواند در حیات فردی و اجتماعی داشته باشد. 🔺 اما مراد از فن، آن ژرف‌نگری است که مجتهد در شیوه‌های استدلالش باید به‌کار بگیرد. 🔺 هراندازه که دقت نظر و میزان ژرف‌نگری در شیوه‌های استدلال عمیق‌تر باشد‌، اجتهاد او هم عمیق‌تر خواهد بود. 🔺 فرایند اجتهاد امر ساده‌ای نیست که در اختیار ما قرار داده شده باشد؛ به این معنا که ما پاره‌ای از اصول را داریم و بر اساس آن می‌توانیم به‌راحتی به مقوله‌ی اجتهاد ورود کنیم؛ خیر؛ 🔺 عاملِ فن، در اجتهادِ مجتهد بسیار موثر است و مجتهد نباید این را بسیار ساده تلقی کند. 🔸 منبع: مقاله «الاتجاهات المستقبله لحرکه الاجتهاد»، تألیف معظم له. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @misbahulfiqahe ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💻جستجوگرهای تخصصی گوگل: 🔸 scholar.google.com 🔹 image.google.com 🔸 books.google.com •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ ضعف در استنباط فقهی 🔺 پندار تفاوت و جدایى فقه و اصول فقه میان طلاب دینى رایج است. 🔺 برخى از فلان شخص سخن مى گویند که در اصول فقه ماهر و متبحر است. البته این, صفتى ممتاز است اما مهارت در علم اصول, به معناى عالم اعلم یا برترى علمى نیست. ✳️ آیت اللّه خوئى مى نویسد: 🔺 کسانى هستند که ید طولایى در اصول دارند اما در استنباط فقهى ضعیف اند. 🔺 بسیارى را مى یابید که در اصول مهارت و آگاهى دارند اما هنگامى که در مورد قضیه اى فقهى با آنان سخن مى گویید, از ضعف و ناتوانى آنان دچار شوک مى شوید! چنین شخصى اعلم نیست (مقصود اعلمیت در قواعد مهم و بجاست). 🔺 مهم در اعلم بودن عناصر و مؤلفه هایى است که مربوط به اجتهاد است, نه اینکه فقط در یک مؤلفه (مثلاً اصول فقه اسلامى) اعلم باشد. 🔸 منبع: كتاب الاجتهاد والتقليد ، آیت الله خویی(ره)، ص204 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @misbahulfiqahe ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ توفیقات بزرگ 🔺 استغفار در میدان‌های ملی ما را به توفیقات بزرگ می‌رساند. 🔺 یکی از چیزهایی که در دعاهای ماه مبارک رمضان تکرار شده، مسئله‌ی طلب مغفرت الهی است. 🔺خب استغفار یعنی چه؟ 🔺 یعنی معذرت خواهی. از خیلی از کارها، از بسیاری از کرده‌ها و نکرده‌های خودمان از خدای متعال باید معذرت بخواهیم. 🔺 نگاهمان هم به استغفار این نباشد که فقط مثلاً برای گناهان شخصی و برای شست‌وشوی دل خودمان استغفار کافی است، نه؛ 🔺 استغفار در میدان‌های ملی و در میدان‌های بزرگ اجتماعی کارکرد و تأثیر دارد و ما را به توفیقات بزرگ می‌رساند. 🔸 منبع: دیدار با مسؤلان و کارگزاران انقلاب اسلامی 23 /01/ 1401 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✅همایش بین المللی فقه و تربیت 🔴 برگزارکننده: جامعة المصطفی العالمیة خراسان 📆 مهلت ارسال مقالات: 30 مرداد 1401 👈 تارنمای همایش: http://hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @khpajouhesh1396 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ تعیین اعلم 🔺 آقا موسی صدر درباره اینکه آسید محمد فشارکی و مرحوم آخوند خراسانی کدامیک اعلم هستند، از کسی نقل می کرد که می گفت: 🔺 مثال مرحوم فشارکی و مرحوم آخوند این بود: 🔺 اگرگوهری در زمین دفن شده بود، مرحوم آخوند فورا جای گوهر را حدس می زد و همان جا را حفر می کرد و به آن می رسید و می رفت 🔺 ولی آسید محمد فشارکی آهسته آهسته اطراف آن محل را نیز میکند و علاوه بر گوهر چیزهای دیگری نیز به دست می آورد. 🔸 منبع: جرعه ای از دریا/ ج3/ ص 273 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ با ما همراه باشید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @misbahulfiqahe ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا