✳️ #حقانی در نشست افتتاحیه نمایشگاه «از نهضت #مشروطه تا انقلاب اسلامی به روایت اسناد»:
گرایشهایی در ایران در تحلیل عقبماندگی کشور، نقش استعمار را نادیده میگیرند
از پست قبل بخوانید ...
مشخصههای جریان مبارزه با استعمار، که مرجعیت شیعه رهبری آن را در دست داشت، موضوع دیگری بود که رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر مطرح کرد. او در این بخش، به اتکای این مبارزه بر ادبیات و مبانی دینی اشاره نمود و گفت: از زمانی که استعمار در ایران حضور پیدا کرد، دو جریان در کشور پدید آمد: یک جریان، نگاه مرجعیت شیعه بود که اعتقاد داشت کفار نباید بر مسلمانان مسلط شوند (قاعده نفی سبیل). جریان دوم نگرش خوشباورانهای به غرب داشت و بر این نکته تاکید میکرد که ما باید به سمت اقتباس از غرب برویم.
وی در ادامه وجوه سلبی و ایجابی جریان مبارزه با استعمار را مطرح کرد و دراینباره اظهار نمود: نفی نفوذ فقط به جنبه نظامی محدود نمیشد، بلکه در حوزه سبک زندگی و اقتصاد هم دیده میشد. اینکه مردم را نهی میکردند از اینکه مانند اجنبی لباس بپوشند نمونهای از توجه آنها به مقوله سبک زندگی است. جنبه ایجابی در حوزه اقتصاد حتی زودتر از مشروطه آغاز شد. شرکت اسلامیه در اصفهان تاسیس گردید. این شرکت کالاهایی حتی به آفریقا صادر میکرد. کل علما و مراجع با صدور فتواهای بسیاری از شرکت یادشده حمایت کردند.
#موسی_حقانی با بیان اینکه تاثیر ادبیات دینی را در قضیه جنگ روسیه علیه ایران میبینیم، وارد بحث فرقهسازی استعمار در ایران شد و آن را بعد دیگری از این نفوذ عنوان نمود. او در شرح نحوه مقابله جریان ضداستعماری با این بعد از استعمارگری گفت: فرقهسازی در ایران و ایجاد تشکلهای سیاسی ـ فرهنگی نظیر فراماسونری نمونه کارهایی است که استعمار برای مقابله با حرکت علما انجام داد. اما هوشیاری مرجعیت شیعه و مردم ایران که از آنها تبعیت داشتند، در این زمینه کاملا مشهود است. آنها مبارزه را فقط به بعد نظامی محدود ندانستند و در عرصه فرهنگی هم همواره آماده مقابله با توطئهها بودند.
قدرت بسیجگری روحانیت و مرجعیت شیعه، که دوست و دوشمن به آن اعتراف کردهاند، موضوع دیگری بود که موسی حقانی در بحث از مشخصههای جریان مبارزه با استعمار به آن اشاره کرد و سپس از هدفمند بودن و برنامه داشتن این جریان سخن گفت. آنچه وی دراینباره بیان نمود چنین است: در تحریم تنباکو، مردم ایران برای اولینبار استبداد را به چالش کشیدند. پس از آن مبارزه تئوریزه شد. در رسالههایی که علما در این دوره نگاشتهاند ساختار دولت و تشکیلات آن، بحث قشون و مالیات و نحوه تعامل با مردم بازتاب یافته است و همه اینها از طرح و برنامه داشتن رهبران این جریان حکایت میکند.
مشخصه دیگری که رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در بخش پایانی سخنان خود مطرح کرد محدود نبودن این جریان در چهارچوب سرزمینی ایران بود. وی گفت: ایران امالقرای جهان تشیع است. وسعت سرزمین و پیشینه تمدنی و استقرار شیعه در ایران باعث میشد این کشور در جهان تشیع اهمیت داشته باشد؛ وقتی به لیبی یا مصر تجاوز میشد مرجعیت شیعی نسبت به آن واکنش نشان میداد و بیتوجه از کنار آن عبور نمیکرد.
http://yon.ir/Z5IoP
@iichs_ir
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی (قم)، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📖کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
(قسمت دوم : نبوت و ولایت)
📝مولف: سلسله جلسات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در مسجد امام حسن مجتبی ـ مشهد مقدس
📚ناشر: صهبا
🗒تعداد صفحه: 304
📋تعداد صفحات تلخیص: 123
🖥فرمت: PDF
📌فایل تلخیص: پیوست (⤵️پست بعد)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
2.pdf
1.7M
📖تلخیص کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
(قسمت دوم: نبوت و ولایت)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 1⃣1⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش چهارم ▶️
🔸انتخاب اروپا به عنوان طرف مذاکره، اين سؤال را هم در پي داشت که ايا انتخاب محور اروپا، يک انتخاب بود يا اجبار؟ بايد گفت در آن شرايط، راه بهتري وجود نداشت. گرچه انتخاب اول برخي، آمريکا بود، ولي با توجه به اينکه انتخاب مزبور غيرممکن بود، راهي جز رفتن به سوي اروپا و غيرمتعهدها نداشتيم. (ص 132)
🔸در مورد اينکه آيا با اروپا وارد مذاکرات جدي شويم يا نه، پاسخ مثبت بود؛ با اين استدلال که اروپا قدرت دوم جهان است و مي تواند نقش مؤثري در شوراي حکام آژانس داشته باشد، لذا چاره اي جز همکاري با آنها نبود. در آن مقطع، اعتقاد بر اين بود که با مذاکره با اروپا مي توانيم نقشه هاي آمريکا را تا حد زيادي خنثي کنيم. هدف از مذاکرات با اروپا هم اين بود که اولاً براي تکميل اجزاي مختلف برنامه هسته اي خود فرصت کافي به دست آوريم، ثانياً در اين فاصله آنها قانع شوند ما در پي ساخت بمب اتمي نيستيم و غني سازي در ايران به عنوان فعاليتي قانوني بر مبناي NPT پذيرفته و به رسميت شناخته شود. (ص 132)
🔸برخي از ما مي پرسند که چرا دنبال اعتماد سازي با کشورهاي اروپايي بوديم؟ پاسخ اين است که ما با اروپا روند تعامل و ايجاد اعتماد متقابل را پيگيري مي کرديم تا آنها در مقابل، در حل مشکلات حقوقي و بين المللي و در مقابل فشار آمريکا، تا حد امکان با ما همراه شوند و در فناوري و نيازهاي هسته اي نيز با توجه به سوابق همکاري آنها در موضوع هسته اي در رژيم گذشته، با ما به نوعي به تعامل برسند. ديپلماسي، همين بده بستان است، منتهي بايد نتيجه اين معامله به گونه اي باشد که منافع ملي کشور را تأمين کند. ما با توجه به عدم رابطه با آمريکا و آژانس و نيز به دليل دريافت نامة آنها پيش از صدور قطعنامه سپتامبر و سابقه روابط ايران و اروپا، رويکرد مذاکره با اروپا را انتخاب کرديم. (ص 133)
🔸يکي از دلايل انتخاب اروپا براي مذاکرات در اين راهبرد، اين بود که از خود غربي ها صداي ديگري شنيده شود تا از طريق رسانه ها، اظهارنظرها و رفت و آمدها، به افکار عمومي منطقه و دنيا نشان داده شود که آنچه آمريکا به تنهايي عليه ايران تبليغ مي کند، نمي تواند درست باشد. (ص 133)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 2⃣1⃣
◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش سوم
🔸من اعتقاد دارم که روابط ما با آمریکا هیچ گاه دوستانه نخواهد بود. کما اینکه با بسیاری از کشورهایی که امروز با آنها رابطه و حتی رابطه به ظاهر دوستانه داریم، اختلافات جدی و اساسی داریم. اصولاً ماهیت نظام جمهوری اسلامی به شکلی است که دیگر حکومت ها – از به اصطلاح رایج دوست و دشمن – علاقه چندانی به آن ندارند. (ص 153)
**
🔸انباشت برخوردهای منفی حل نشده از کودتای 28 مرداد تا لانۀ جاسوسی و از حمایت آمریکا نسبت به رفتار ایران، سوء تفاهمات ناشی از تعاملات غیرمستقیم، برداشت اشتباه هر طرف از ضعف دیگری به صورت نشان دادن آمادگی تعامل و... مهم ترین عوامل تاریخی بی اعتمادی و تقابل میان آمریکا و ایران است. (ص 154)
🔸اقدامات مثبت ایران در جنگ اول خلیج فارس و کمک به آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان، به جای کاهش تنش به سیاست مهار دوگانۀ آمریکا منجر شد و یا بوش در پاسخ به نقش محوری ایران در حل بحران افغانستان، جمهوری اسلامی را در محور شرارت قرار داد!!! این تحولات منفی در پاسخ به اقدامات مثبت، باعث تشدید جو بی اعتمادی و خصومت شده است. (ص 154)
🔸روابط ایران و آمریکا نیازمند یک پارادایم جدید است که با توجه به اقدامات گذشته آمریکا باید با تغییر اساسی دیدگاه آمریکا آغاز شود. برای ورود به این مرحله، لازم است طرفین خواسته ها، نگرانی ها و دیدگاه های خود از طرف دیگر را مشخص کنند. این اقدام قبل از اینکه یک حرکت دوجانبه باشد، یک کار داخلی است، یعنی نیاز است که هر یک از طرف ها، در داخل محیط های تصمیم گیری خود – مثل شورای امنیت ملی آمریکا و مثلاً شورای عالی امنیت ملی ایران یا نهاد رهبری و یا... – تصویر روشنی را برای خودشان از مشکلاتی که با طرف مقابل دارند و راه حل های آنها ایجاد کنند. (ص 154-155)
🔸مشکل ایران و آمریکا عدم اعتماد به یکدیگر است و اینکه هیچ وقت تلاشی برای فهمیدن نیات یکدیگر انجام نداده اند. لذا اقدامات مثبت هر دو طرف به دلیل وجود این ذهنیت، بی نتیجه مانده و حتی به تندتر شدن سیاست ها هم انجامیده است. به هر حال هیچ گاه سیاست مشخص و مدونی به منظور بهبود روابط ایران و آمریکا وجود نداشته و اقداماتی هم که صورت گرفته، یا به درستی تعبیر نشده و نشانۀ ضعف آن کشور قلمداد گشته و یا به وسیلۀ دخالت کشورهای دیگر و عوامل خارجی از بین رفته و به مسیر نادرستی هدایت شده است.(ص 167)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 3⃣1⃣
◀️یادداشت های سال 1346
🔸چهارشنبه 46/3/31
از مسافرت ترکيه اظهار رضايت فرمودند، بخصوص از استقبال ملت ترکيه و حرف شنوي دستگاه دولتي آنها، از شاهنشاه عرض کردم، پيشوايي اعليحضرت دارد کم کم در اين قسمت دنيا تثبيت مي شود. خيلي فرمايش قشنگي فرمودند. فرمودند: اگر مردم ما زنده تر از اين مي بودند، ترديد نداشتم، ولي حالا مي گويم مشکوکم. عرض کردم، مردم را مي توان بيدار کرد. در اين زمينه گفتگو زياد شد. دلايل تاريخي عرض کردم و بعد عرض کردم، مردم بايد احساس کنند که همه چيز مال آنهاست حتي قصر و اتاق خصوصي اعليحضرت، آن وقت علاقمند مي شوند. فرمودند، مگر حالا اين احساس را ندارند؟ عرض کردم، متأسفانه خير، با اين که واقعاً شاهنشاه اين طور احساس مي کنند، مردم هنوز تفهيم نشده اند.
🔸پنجشنبه 46/4/1
به من اظهار مرحمت و لطف زياد کردند. از خودم تعريف نمي کنم، ولي حق دارند، از من صميمي تر نوکري ندارند. لااقل من حاضرم قبل از او جانم برود، اين را خوب مي داند، امتحان داده ام.
نطق [جورج براون] وزير خارجه انگليس بررسي شد. گو اين که هم حرف ما را زده است که اسرائيل بايد سرزمين هاي اشغالي را تخليه کند، ولي اسرائيلي ها از ما خيلي گله مندند زيرا منافع حياتي ما بسته به شکست ناصر است لااقل از اسرائيل طرفداري نکنيم، بايد ساکت بمانيم. البته اين قضاوت اسرائيلي هاست، ولي افکار عمومي ما حکم مي کند از جرگه مسلمانان نبايد خارج برويم. اي کاش مي شد صريحاً با مردم سخن گفت. اگر من نخست وزير بودم با مسئوليت خودم اين کار را مي کردم، ولي حالا منافع اربابم غير از اين ايجاب مي کند. من وزير دربار او هستم.
🔸يکشنبه 46/4/4
سفراي عرب اجازه خواستند دفتر شاهنشاه را به عنوان عرض تشکر از عنايات شاهنشاه در بحران عربي خاورميانه امضاء بکنند. به عرض رساندم، بعد اجازه دادم. دنياي غريبي ست. نه آنها ما را مي خواهند، نه ما آنها را، ولي ظواهر بايد طور ديگر عمل شود. به هر صورت اصل مسلماني را نمي شود از نظر دور داشت.
🔸شنبه 46/4/10
قرار شد 12 ژانويه تشريف فرمايي شاهنشاه به آمريکا اعلام شود. شاهنشاه صبح به باشگاه معلمين وزارت آموزش و پرورش تشريف بردند و از آن جا به مازندران عزيمت فرمودند، براي دو هفته استراحت.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
✅با سلام خدمت استادان محترم معارف
🔴فهرست 30 نفر اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و در طول هفته جاری، همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
1 -استاد: عبدالمهدی عربشاهی مقدم 1881 كردستان
2 -استاد:محمدرضا باقری 1145 تهران
3- استاد:مقصود محمودی998 البرز,تهران
4 -استاد:اسلام ظهرابی اصل 820 البرز,تهران
5 -استاد:بهراد اسدي 735 اردبيل
6 -استاد:سیدحسن مهدیخانی سروجهانی 734 قزوين,البرز
7 -استاد:جعفر امجدی تنورآغاج 693 آذربايجان شرقي
8 -استاد:هما اسکندری طاسکوه 682 گيلان
9 -استاد:علیرضا بیابان نورد 672 فارس
10 –استاد:عيسي صمدي 669 تهران,زنجان
11 –استاد:حامده خادم جهرمی 647 فارس
12 -استاد:محمود علیمددی 605 تهران,قم
13 -استاد:حسن محمدی 592آذربايجان غربي
14 -استاد:علي آقائي 576كرمانشاه
15 -استاد:علیرضا سلیمی562تهران,البرز
16 -استاد:بهزادمحمدی518خوزستان,فارس
17 -استاد:فخرالدين پورصفرعلی 515تهران
18 -استاد:سكينه محمدپور 512آذربايجان شرقي
19 -استاد:جعفرشریفی 502خوزستان,فارس
20 -استاد:غلامرضا عظيمي راويز494كرمان
21 -استاد:افشین نسیمی 494تهران
22 -استاد:رضامافی شیراز492تهران
23 -استاد:کبری کریمی 482خوزستان
24 -استاد:ابوالفضل ذکائی482تهران,البرز
25 -استاد:رضامعینی رودبالی 482فارس,بوشهر
26 -استاد: سهراب اسلامی480 مركزي
27 -استاد: علیرضا کریمی470 فارس
28 –استاد:ناصرکشاورزی 465 بوشهر
29 -استاد:ابوالقاسم پیاده کوهسار 465 سمنان
30 -استاد:محمدکرمی 464 كرمانشاه
🔴با آرزوی موفقیت روزافزون برای این اساتید گرامی
👈میزمعارف
@mizemaaref
✳بصیرت چیست؟ ⁉
⛔ تفاوت گرگها و موریانهها
1⃣ - وقتی گرگ حمله میکند،با صدای بلند حمله میکند؛ و فرصتی برای واکنش دارید.
(فرار یا مقاومت)
2⃣ -اما وقتی موریانه هجوم میآورد،
از همان ابتدا بی سر و صدا و تنها به جان محصولات شما میافتد.
زمان میبرد تا به هدف برسد، اما بالاخره همه محصول تو را نابود میکند
⚠ایستادن در برابر گرگ،
"شجاعت"
میخواهد و دفع خطر موریانه
"بصیرت"
✳بصیرت چیست؟؟؟
⬅بصیرت، سواد نیست - بینش است.
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی ممکن است همسرِ پیامبر، در برابرِ راهِ پیامبر ایستاده باشد؛
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه نگاهت به «شخصیت»ها نباشد؛ بلکه همواره به «شاخص»ها چشم بدوزی؛ پس ملاک حق حقیقت است نه شخصیت
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی حتی مسجد، میتواند «مسجد ضِرار» باشد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را خراب کند و به زباله دانیِ شهر تبدیل نماید؛
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه تو را از قرآنِ ناطق، منحرف نکند؛
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بتوانی شترِ همسرِ رسول خدا را «پی» کنی و همزمان، حرمت حریم رسول الله (صلی الله علیه و آله) را نگه داری؛
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی جانباز صفین (شمر) میتواند قاتل حسین (علیه السلام) در کربلا باشد؛
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمیتوانی آغازگر باشی اما تا ضربه نهایی، نباید از پا بنشینی؛
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه نگذاری فتنهگران، شیرت را بدوشند یا بر پشتت سوار شوند؛
⬅بصیرت؛ یعنی اینکه «مالک اشتر»ها را به تندروی و «ابوموسی اشعری»ها را به اعتدال، نشناسی؛
⬅بصیرت; یعنی اینکه بدانی «معاویه»ها، (امریکایها) به سست عنصرهای سپاهِ امیرالمومنین (علیه السلام) " دل بستهاند؛نفوذیها لیبرالها غربزدها
⬅بصیرت یعنی اینکه بدانی تاریخ, تکرار میشود؛ نه با جزئیاتش؛ بلکه با خطوط کلیاش ...
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴فهرست 50 نفر دوم از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و در طول هفته جاری، همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
31-استاد :داریوش نظری 462 لرستان
32-استاد :محمد رضا نصرتی 461 لرستان
33-استاد :سیما محمدزاده موید 455 تهران
34-استاد :سید منصور امامی میبدی 453 يزد
35-استاد :اکبر درویشی کلور 452 تهران
36-استاد :سید سجاد ساداتی زاده 451 خوزستان
37-استاد :حسين رنجبرحسين حاجيلو 449 البرز
38-استاد :سید غلامرضا سیداحمدی 447 تهران
39-استاد :محمدحسن بهنام فر 445 خراسان شمالي
40-استاد :مژگان فتاحی 444 تهران,قزوين
41-استاد :محمودرضا قاسمی 441 تهران
42-استاد :یعسوب اصغری 438 اردبيل
43-استاد :حسین زارع 434 همدان
44-استاد :طاهره زرنگار 433 تهران
45-استاد :علیرضا دهقانپور 427 البرز
46-استاد :احمد شفازاده 421 البرز,تهران
47-استاد :محمد جواد رجبي دشتكي 419 چهارمحال و بختياري
48-استاد :سيدمسعود شاهمرادي 407 زنجان
49-استاد :هدایت نادریان 405 كهگيلويه و بويراحمد
50-استاد :سجاد زنگنه تبار 403 كرمانشاه
51-استاد :محمد علی قائمی 402 خراسان رضوي
52-استاد :پری ملکی پور 400 كرمانشاه
53-استاد :آرش صبوری زالوآبی 400 كرمانشاه
54-استاد :محمدرضا امیری اندی 394 قم,تهران
55-استاد :نسرین فرزاد 394 تهران
56-استاد :حسن قادری 392 سمنان
57-استاد :داود کاظمی نسب 389 آذربايجان شرقي
58-استاد :حسن شيخياني 387 بوشهر
59-استاد :غلامرضا فخرو 384 سمنان
60-استاد :سیدهادی میرمحمودی 383 آذربايجان شرقي
61-استاد :محمد شمس الدین دیانی تیلکی 381 خراسان رضوي
62-استاد :مصطفی عامری سیاهویی 380 هرمزگان
63-استاد :صدیقه مهدویان پور 379 بوشهر
64-استاد :احمد نوروزی 378 خوزستان
65-استاد :رشید مرادی 377 لرستان
66-استاد :هدیه مسعودی صدر 376 خوزستان
67-استاد :مهدی یاوری 374 يزد
68-استاد :سهیلا پایان 368 فارس
69-استاد :علی اکبر طارمی 366 البرز
70-استاد :اروجعلی سعادت چونقرالو 365 آذربايجان غربي
71-استاد :حسین عرب نژاد زرندی 362 كرمان
72-استاد :محمود طاهری 360 تهران
73-استاد :محمدجواد فرح بخش 359 كهگيلويه و بويراحمد
74-استاد :عبدالکاظم مجتبی زاده 357 گيلان
75-استاد :زهره علی پناهی 356 خوزستان
76-استاد :ناصر شمشادی 355 گيلان
77-استاد :محمود اکبری 349 مازندران
78-استاد :سید محسن حسینی دهنوی 348 كرمان
79-استاد :محمد باکویی 348 تهران,اصفهان
80-استاد :حسن زرنوشه فراهانی 346 تهران
👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی ..
✍میزمعارف
@mizemaaref
جریانهای معنوی نوظهور و کاذب امروز یک معضل و دغدغهای اساسی است که رهبر معظم انقلاب از آن به برنامههای فلج کننده تعبیر میکنند.
ضرورت واکاوی علل گرایش برخی از افراد به این نوع عرفانوارهها علیرغم تعارضهای آشکار با دین و نحوه جذب پیروان آنها، اهمیت تدوین درس جریان های معنوی نوظهور را روشن میکند.
مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با درک این ضروت، اقدام به تولید این درس نموده است.
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
عَن أَبِی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ عَلَیهِالسَّلَام قَال سُئِلَ رَسُولُ الله صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه عَن خِیارِ العِباد؛ (۱)
بهترین بندگان چه کسانی هستند؟ این را از پیغمبر اکرم کسی سؤال کرد؛
فَقَال أَلَّذِینَ
[حضرت در پاسخ فرمودند: بهترین بندگان کسانی هستند که؛
إِذَا أَحسَنُوا إِستَبشَرُوا
وقتی کار نیک میکنند خوشحالند که کار خوب کردهاند. این خوشحالی ارتباطی ندارد به اینکه انسان غرور پیدا کند و عُجب به کار خیر پیدا کند. این دو چیز است. اینها را از هم تفکیک کنیم. یکوقت انسان دو رکعت نماز که میخواند خیال میکند در یک مرتبهی عالی [قرار دارد]. عُجب یعنی خودشیفتگی، خودفریفتگی، خودشگفتی به انسان دست میدهد؛ این مذموم است.
وَ إِذَا أَسَاءُوا إِستَغفَرُوا
در مورد اسائه -کار بد انجام دادن- به این اکتفا نشده است که بگوییم وقتی [کسی] کار بد انجام داد ناراحت باشد، نه، ناراحتی کافی نیست؛ عملی هم دنبالش لازم است و آن عمل عبارت است از استغفار؛ از خدای متعال عذرخواهی کند، وقتی کار بدی کرد -استغفار یعنی عذرخواهی کردن- از خدا عذرخواهی کند، معذرتخواهی کند.
وَ إِذَا أُعطُوا شَکَرُوا
وقتی خدای متعال به او چیزی میدهد، او سپاسگزار باشد؛ یعنی وقتی نعمتهای الهی را متذکر میشود، نعمتهای الهی را میبیند یا نعمت جدیدی به او داده میشود، او شکرگزار باشد، غافل نباشد از اینکه خدای متعال این نعمت را به او داده است.
وَ إِذَا ابتلوا صَبرُوا
وقتی هم که یک ابتلایی در زندگی اینها پیش آمد، مشکلی برایشان پیش آمد، در آن هم صبر کنند.
وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا
وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند، او را بیامرزند؛ البته طبیعی است که این غضب لله نیست، این غضب لِشخص است. واِلّا غضب لله را ما حق نداریم به خاطر اهواءِ خودمان یا به خاطر چیزی، وقتی یک جایی لله غضب کردیم، اینجا آن غضب را باید ادامه بدهیم، باید حفظ کنیم.
۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۶۰
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30398
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ ( احساس حیات نوین نسبت به اسلام عامل زیاد شدن فشار بر روی مسلمانان جهان )
نسبت به مسلمانان عالم و احساسات اسلامی، حساسیتها روزبهروز بیشتر شده است. این هم یکی دیگر از ابعاد حرکت عظیم اسلامی ملت ایران است. وقتی ما میشنویم که در فلسطین اشغالی، مردم را به رگبار میبندند، مسأله، مسألهی باطوم و چوب و این حرفها نیست؛ مسألهی کشتار است. معنای این حرف، آن است که فشار بر دشمن صهیونیست در داخل سرزمینهای اشغالی، از همیشه بیشتر شده است.
ما احساس میکنیم که فشار روی مسلمانان در سرتاسر عالم زیاد شده است. امروز در کشورهای مارکسیستی که عمر و نسلی را با دوری از مذهب و بیگانگی از خدا گذراندهاند، بازگشت به مذهب احساس میشود. در همان کشورها و در کشورهای دیگر، نسبت به مسلمانان حساسیتی وجود دارد. حرف خیلی عجیبی است. کلیساها در کشورهایی رونق پیدا کردند که پنجاه سال - بیشتر یا کمتر - در این کشورها یا لااقل در بعضی از نقاط آنها، زنگ کلیساها به صدا در نیامده بود؛ یعنی گرایش به مذهب پدیدار شد. اما در همین کشورها و در قلب اروپا و در کشورهای مدعی آزادی و دمکراسی و در هند و در نقاط دیگر عالم، بخصوص روی مسلمانان فشار فوقالعادهیی هست. علت چیست؟ این مسأله را تحلیل کنید.
آیا علت این نیست که دستگاههای جبار قدرت در همه جای دنیا، احساس حیات نوینی نسبت به اسلام میکنند؟ آیا به خاطر این نیست که میبینند هویت اسلامی، بار دیگر در میان جوامع مسلمان، نیرو و جان گرفته است؟ اگر در فلسطین اشغالی، روی مسلمانان رگبار گلوله را میگشایند، آیا بدین علت نیست که امروز در سرزمینهای اشغالی، وجود اسلامی جدی شده است؟ آیا به خاطر این نیست که در کشورهای عرب - چه آنها که همسایهی فلسطین اشغالی هستند و چه غیر آنها - احساسات و حرکت و بینش اسلامی ریشهدار شده، طرفدار پیدا کرده و صاحبان اندیشه و احساس و فطرتهای پاک، به اسلامِ مبارزه گرویدهاند؟ شکی نمیشود کرد که قضیه این است. (69/3/2 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «خاطرات سفیر»
📝مولف: نیلوفر شادمهری
📚موضوع: کتاب «خاطرات سفیر» نوشته خانم نیلوفر شادمهری، بیان چالشهایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه با آن مواجه شده است. بانویی محجبه و شاید کمی متفاوت از همسالان و همکلاسیهای خود که برای تکمیل تحصیلاتش در رشته طراحی صنعتی، چندسالی ایران را به مقصد فرانسه ترک میکند و اینگونه خاطرات سفیر آغاز میشود. ایشان در این کتاب، حدود 30 خاطره را که بخش اندکی از خاطرات ایشان است به رشته تحریر درآورده است. (خلاصه ای از کتاب که قبلاً به صورت پراکنده از سوی این مرکز منتشر شده است در فایل پیوست ارائه می گردد)
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
خاطرات سفیر.pdf
496.3K
📕بخشهایی ازکتاب «خاطرات سفیر»
🖥(فایل ضمیمه) فرمت: PDF
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست 9) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه1) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر محسن رنجبر متن گزارش(پیوست)🔰🔰
مقاتل عاشورایی.pdf
137.4K
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (PDFپیوست) 🔷 «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه1)🔷 دکتر محسن رنجبر
شبهات زن و خانواده.pdf
15.93M
✅پاسخ به شبهاتی پیرامون زن و خانواده
🔴56 صفحه
👈مناسب استادان درس دانش خانواده و جمعیت
✍میز معارف
@mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴در سری سوم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
81 سید حسن ابوصالح 345 آذربايجان غربي
82 علی سلیمانی 343 لرستان
83 میترا بهرامی 343 كرمانشاه
84 صدرا علی پور 339 آذربايجان غربي
85 امان اله کلانتری 336 فارس
86 مسلم حیدرزاده 334 هرمزگان
87 محمدامین بهرامی 332 بوشهر
88 مرضيه برزن 332 خوزستان
89 ندا نبوي طباطبايي 331 تهران
90 مهدی امانت بهبهانی 331 خوزستان
91 عباس زارعی 331 هرمزگان
92 یعقوب فتحی 327 البرز,تهران
93 احمد غیاثی 326 هرمزگان
94 محمود هوشمندان 324 مازندران
95 اسحاق آسوده 324 فارس
96 مريم علي پور 320 تهران
97 زینب صداقتیان 316 لرستان
98 محمدرضا باغبان زاده 315 گيلان
99 فاطمه مروی 313 تهران
100 سيدجواد ميرمهدي پور 312 آذربايجان غربي
101 هادی معزی فر 311 خراسان جنوبي
102 اعظم صابری نسب 310 اصفهان
103 سیدحسین جعفری 308 بوشهر
104 حسين تركي افاراني 302 اصفهان
105 پدرام پورمهران 300 البرز
106 فرانک بهمنی 300 كهگيلويه و بويراحمد
107 حسن مولادوست 295 آذربايجان شرقي
108 موسی عبداللهی 295 لرستان
109 حجت اله مرزانی 295 البرز
110 ماشااله عالی حسینی 295 بوشهر
111 حجت عبدی 294 هرمزگان
112 بتول بهرامی 291 تهران
113 محمد كاظمي 291 كرمانشاه
114 مهدی پروین زاده 290 آذربايجان شرقي
115 مهدی رجائی 289 تهران
116 مهدی خزاعی 287 خراسان جنوبي
117 داود حيدري 286 مركزي
118 سید مجتبی جلالی 286 چهارمحال و بختياري
119 معصومه دولت ابادی 283 تهران
120 ساره پاکدل نوقابی 283 خراسان رضوي
121 مرضیه حسنی کبوترخانی 281 كرمان
122 جواد نعمتی 281 آذربايجان شرقي
123 عباس مرادی 280 زنجان
124 محمد مسعود آقايي 279 البرز
125 طالب احدی 278 آذربايجان شرقي
126 هاشم قربانی 278 قزوين
127 مصطفي حسن زاده 275 خراسان شمالي
128 ژاله مرادی 275 كرمانشاه
129 فرزانه فراهانی پور 273 تهران
130 مریم سلامی 272 اصفهان
👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی ..
✍میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅انجام عمل صالح🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
متن و شرح :
قال قَیسُ بن عاصم و فَتُّ مع جماعتٍ من بنیتمیم اِلَی النَّبیِّ صلیاللهعلیهوآله فدَخلتُ و عنده صَلْصال بْنِ دَلَهْمَس فَقلتُ یا نبیّ الله عِظْنا مُوعِظَةً نَنْتَفِعُ بها فَاِنّا قومٌ نعمر فی البریه (۱)
حضرت میخواهند به کسی که درخواست نصیحت کرده است و دسترسی هم ندارد، کم دسترسی دارد، یک چیز جامعی را میخواهند به او بگویند.
حاصل آنچه که پیغمبر میفرمایند این است که برو سراغ عمل، عمل، عمل صالح.
این حاصل فرمایش پیغمبر است.
فقال رسولالله صلیاللهعلیهوآله یا قیسُ! إنَّ مَعَ الْعِزِّ ذُلاًّ، وَ إنَّ مَعَ الْحَیَوةِ مَوْتًا
زندگی اینجوری است؛ درش عزت هست، ذلت هست.
بعد هم زندگی هست و مرگ هست؛ زندگی و مرگ هر دو حقیقتهای متساوی و متوازیاند. شما حالا زندگی را میبینی، مرگ را هم ببین. بدان که مرگ هم هست. این چیزی که انسان دیر آن را احساس میکند.
وَ إنَّ مَعَ الدُّنْیَا ءَاخِرَةً
این زندگی دم دستی که شما داری، [اما] بدان که یک زندگی دیگری هم آن طرف هست.
و اِنَّ لِکُلّ شیئ حسیباً
هر چیزی حسابگری دارد. هر کاری که میکنی بی حساب و کتاب نیست. هر حرکت تو، هر حرف تو و هر اقدام تو یک حسابگری دارد که اینها را محاسبه میکند، ضبط میکند و نگه میدارد. اینها را بدان.
وَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ رَقِیبًا
کسی هست، چشم بینایی هست که مراقبت میکند از همهی جزئیات و ریز و درشت کار تو.
وَ إنَّ لِکُلِّ حَسَنَهٍ ثَوَابًا
هر کار خوبی که تو بکنی یک پاداشی دارد؛ برو برگرد ندارد.
وَ لِکُلِّ سَیِّئَةٍ عِقَابًا
هر کار بدی که بکنی یک عقابی پشت سرش هست.
اگر توبه نکردی، [آن کار بد را] پاکش نکردی، این عقاب رویش سوار است و قطعی است که این عقاب دنبال آن کار بد خواهد بود. اینها را بدان.
۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۵۱
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30034
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ ( ایستادگی ملت ایران با شعار اسلامی باعث شجاعت پیدا کردن سایر کشورهای عربی و اسلامی شد )
مسلمانان در کشورهای عربی و اسلامی و آفریقا و اروپا، بحمداللَّه شجاعت پیدا کردهاند و احساس هویت اسلامی خود را به بقیهی مردم نشان میدهند. شما مردم، در چشم این ملتها و این مسلمانهای پراکنده در اقطار عالم، یک نمونه هستید. تا حالا خیال نمیکردند که بشود در مقابل این قدرتها با شعار اسلامی ایستاد؛ ولی حالا دیدند که این ملت ایستادگی کرد و توانست و پیش برد؛ لذا آنها هم تشجیع شدند. (68/7/28 خطبههای نماز جمعهی تهران)
✅ ( بیداری و زنده بودن مسلمانان با حیات اسلام است )
مشکلات امروز امریکا در همهی دنیای اسلام است. این، تأثیر اسلام است؛ گرچه راهکار امریکا، زدن تهمت به ایران در هر جایی است که مسلمانی سربلند میکند، تا بگوید از ایران حقوق میگیرد و ایران عامل تحریک است! ما به این اتهامها بیتوجهیم و به شیوهی اسلام، زندگی خود را میکنیم. امروز، مسلمانها با حیات اسلام بیدار و زنده و امیدوار شدهاند و هویت اسلامی خویش را بتدریج مییابند و این برای امریکا دردسر عظیمی است. پس، انتقامطلبیِ امریکا به دنبال این حادثهی تلخ است و این تلخی، ناشی از طبع تجاوزطلب و توسعهطلب دولت متجاوز و قلدری مثل امریکاست. البته، بدانید که اگر دولت امریکا متجاوز و توسعهطلب نباشد، این دو نکته برایش تلخ نخواهد آمد. (68/6/22 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#کلامامام
🔶نیرو و فرصت جوانی، بهترین زمان برای دور ساختن هواهای نفسانی است
🔹تمام صفات وارسته انسانى در انقطاع كامل إلى اللّه نهفته است. توجه به غير خدا انسان را به حجابهاى ظلمانى و نورانى محجوب مى نمايد. حزب اللّه باشيد؛ از زرق و برق زندگى و جلوه هاى ساختگى آن بپرهيزيد.
🔸قلب انسان مانند آينه صاف و روشن است، و بر اثر توجه فوق العاده به دنيا و كثرت معاصى كدر مى شود. پيش از آنكه فرصت از دست برود چاره بينديشيد!
🔹شما جوانان رو به پيرى و ما پيران رو به مرگ پيش مى رويم. هر نفسى كه مى كشيد، هر قدمى كه برمى داريد، و هر لحظه اى كه از عمر شما مى گذرد، اصلاح مشكلتر گرديده، ممكن است ظلمت و تباهى بيشتر شود.
🔸تا نيرو و اراده جوانى داريد مى توانيد هواهاى نفسانى و خواسته هاى حيوانى را از خود دور سازيد.
🔹قلب جوان لطیف و ملکوتی است و انگیزه فساد در آن ضعیف می باشد. لیکن هر چه سن بالا رود، ریشه #گناه در قلب قوی تر و محکم تر می گردد، تا جایی که کندن آن از دل ممکن نیست.
🔸خداوند متعال... به نسل جوان روحانی و دانشگاهی و به عموم مسلمانان توفیق خودسازی، تهذیب و تزکیه نفس عنایت فرماید.
📚حضرت امام خمینی(ره)، کتاب مبارزه با نفس یا جهاد اکبر
👇👇👇
🆔 @kashkoolmanavi
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست48) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه 2) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر محسن رنجبر متن گزارش(پیوست)🔰🔰
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
جلسه48رنجبر29شهریور1396 -نهایی.pdf
673K
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (PDFپیوست) 🔷 «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» (جلسه 2)🔷 دکتر محسن رنجبر
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣1⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش پنجم ▶️
🔸چون حمله آمريکا به عراق، در واقع، به بهانه وجود سلاح کشتار جمعي در آن کشور صورت گرفته بود، تشابه اتهامات وارده عليه ايران با عراق، نگراني هايي را به وجود آورده بود. بنابراين، تحرک اروپا تا حدي ايجاد اميد مي کرد و چنين به اذهان متبادر مي شد که اروپا در اين مسئله جدي است و مي خواهد رفتاري متفاوت با رفتار آمريکا با ما داشته باشد و يا دست کم مخالف حمله نظامي به ايران است و اروپايي ها مي خواهند حتي الامکان مسئله هسته اي ايران در آژانس حل و فصل شود. (ص 133-134)
🔸نظر عده اي از جمله خود من اين بود که با تعيين چارچوبي پروتکل را بپذيريم، مثلاً مشروط بر اينکه امنيت ملي، منافع و مصالح ملي ما را خدشه دار نکند. در نهايت، جلسه [سران]، پروتکل را با شروطي پذيرفت. در مصوبات ابلاغي آن جلسه راجع به پروتکل الحاقي آمده است که پروتکل را مي پذيريم، به شرط اينکه شرايط مورد نظر ما، که هم براي دنيا و هم براي افکار عمومي قابل قبول است، در نظر گرفته شود. آن شرايط عبارتند از:
الف. پذيرش پروتکل و اجراي آن با مصالح و امنيت ملي ما تعارض پيدا نکند.
ب. ملاحظات سياسي، امنيتي و مذهبي ما رعايت شود و به عزت ملي و ارزش هاي ما تعرضي صورت نگيرد.
ج. پروتکل الحاقي طبق قانون اساسي مسير قانونگذاري را طي کند واجراي داوطلبانة آن، که اکنون نيز عمل مي شود، ادامه يابد.
اين مصوبه که پيش از مسئوليت من ابلاغ شده بود، عيناً در مذاکرات و بيانيه تهران منعکس شد. (ص 135-136)
🔸بنابراين پروتکل الحاقي در زمان مسئوليت آقاي آقازاده و توسط جلسه سران پذيرفته شد و هنگامي که من مسئوليت پرونده هسته اي را بر عهده گرفتم، از پيش نسبت به امضاء و اجراي پروتکل الحاقي، مصوبه اي رسمي وجود داشت. (ص 136)
🔸برخی سران کشور، اصرار داشتند تا اینجانب مسئولیت پرونده هسته ای را بپذیرم؛ ولی من قبول نمی کردم... وزير امور خارجه اين پيشنهاد [پذيرش مسئوليت پرونده هسته اي] را در جلسه سران مطرح نمود. پس از آن چند نوبت آقاي خاتمي حضوري و تلفني با من تماس گرفتند و حتي يک بار يادداشتي خصوصي در اين زمينه برايم فرستادند، ولي من نپذيرفتم. تا اينکه غروب روز 13 مهر 1382 در يک نامه دست نويس خصوصي حکمي را در اين زمينه براي من ارسال کردند، که من آن نامه را در کشوي ميزم گذاشتم تا فردا حضوراً دلايل امتناع خود را با ايشان در ميان بگذارم.
آن شب با مقام معظم رهبري برنامه ملاقات داشتم. ملاقات با ايشان طبق روال معمول بود، چون من براي ارائه گزارش هاي لازم به صورت نوبه اي خدمت ايشان مي رسيدم. وقت ملاقات بعد از نماز مغرب و عشا بود. در پايان آن ملاقات، مقام معظم رهبري به من فرمودند چرا مسئوليت پرونده هسته اي را نمي پذيريد؟ حالا که همه مسئولين متفق القول هستند که شما مسئوليت را بپذيريد و اقاي رئيس جمهور هم به شما حکم داده اند، «خذها بقوه» (با همه نيرو آن را در اختيار بگيريد). من در پاسخ، دلايل خود را براي نپذيرفتن مسئوليت توضيح دادم. ايشان فرمودند: «اين باري است بر دوش من، بگير بر دوش خودت!» لحظه اي سکوت کردم و سپس گفتم حالا که نظر شماست، مي پذيرم. ايشان دعا کردند و تشکر نمودند. در واقع، با همان نامه دست نويس خصوصي با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب، از فرداي آن روز کار را آغاز کردم. (ص 137)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 3⃣1⃣
◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش چهارم
🔸این که احساس می شد یک اقدام مثبت، خود به خود نتیجۀ مثبت خواهد داشت از اشتباهات اساسی ما در سیاست خارجی بود. این اشتباه از زمان آقای هاشمی آغاز شد، یعنی ما اقدامات مثبت متعددی انجام دادیم که نتیجه اش در روابط دوجانبه منفی بود، از کمک به آزادسازی گروگان های آمریکایی، تا نقشی که در جنگ کویت و افغانستان و در جنگ اول و دوم عراق بازی کردیم. (ص 169-170)
🔸ما همکاری های مقطعی با آمریکا داشتیم اما دو طرف هیچ گاه نتوانستند بگویند که ما چشم اندازی که از آینده روابطمان می بینیم این است که مثلاً همیشه با شما اختلاف خواهیم داشت، اما به دنبال سرنگونی و ایجاد تهدیدی نظامی علیه شما نیستیم. این مثالی را که گفتم هیچ گاه در رابطه ایران و آمریکا شکل نگرفت. بنابراین همۀ همکاری ها گرچه نتایج مثبت عظیمی برای دو کشور داشت (مثل سرنگونی طالبان و صدام و...) اما منجر به بهبود روابط دوجانبه نشد.(ص 170)
🔸در مقاطعی که تصور می شد روابط ایران و آمریکا به سمت بهبودی پیش می رود، اتفاق دیگری رخ می داد. مهم ترین آن، سخنرانی ای بود که در آن بوش پسر پیش از حمله به عراق، چند هفته پس از کنفرانس بن در خصوص افغانستان، ایران، عراق و کرۀ شمالی را محور شرارت خواند. (ص 171-172)
🔸بی اعتمادی و نیاز به دشمنی که در آمریکا وجود دارد، در ایران نیز بود و هست و این دو عامل باعث می شد که هر گونه تلاشی برای بهبود روابط، تأثیری نداشته باشد. (ص 172)
🔸زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، تلاش بسیاری بر این بود که به جای عراق، به ایران حمله کند. تمام فشار صهیونیسم نیز بر این منظور بود. چرا به ایران حمله نکرد و نتوانستند به نتیجه برسند؟ هیچ چیز در سیاست اتفاقی نیست. تمام این ها مرهون موفقیت های سیاست خارجی ایران در آن زمان است.(ص 173)
🔸بر خلاف افرادی که فکر می کنند گناه وضعیت نامطلوب رابطۀ ایران و آمریکا بیشتر متوجه ایران است، بنده اعتقاد دارم (از نظر تحلیلی و نه صرفاً به عنوان یک موضع سیاسی) که این نابسامانی در روابط، بیشتر گناه آمریکاست. البته هر مشکلی دو طرفه است، یعنی همیشه ایران به برخوردهای خشن تندروهای آمریکایی عکس العمل نشان داده است. مثلاً پس از 11 سپتامبر، حتی مقام رهبری اعلام کردند که نه تنها تروریسم یک حرکت جهادی نیست، بلکه مبارزه با آن جهاد محسوب می شود. اما، جناح تندرو در آمریکا، یعنی خانم رایس و آقای رامسفلد اعلام کردند که ایران نمی تواند تروریست ها را به خوب و بد تقسیم کند و در لوای آن به حمایت از حزب الله بپردازد. لذا بدین ترتیب حرف های تندی علی ایران زدند. رهبری نیز پس از دو هفته که مرگ بر آمریکا در نماز جمعه ها گفته نشد، به حرفهای تند آنها پاسخ دادند و جو مرگ بر آمریکا داخلی حتی شدیدتر از قبل شد.(ص 174)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف