اخلاق اسلامی.rar
16.01M
✅دانلود پاورپوینت تدریس درس "اخلاق اسلامی"
🔴کتاب اخلاق اسلامی ( مبانی و مفاهیم) نشرمعارف
✍ 15مگابایت
⚪️مناسب برای تدریس درس انقلاب اسلامی در کلاس
👈میزمعارف
@mizemaaref
🔴ادامه معرفی درس ..
◀️درس "آفتاب در مصاف" (فصل اول) :
تاریخ تحلیلی سیره سیاسی امام حسین علیه السّلام و قیام عاشورا و مواجهه تحلیلی با حیات سیاسی امام حسین(ع) و قیام عاشورا به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی اسلام و جامعه شیعی، زمینهساز شناخت عمیقتری از این گنجینه خواهد بود.
👈 تاکید بر این نکته بسیار مهم که هدف اصلی در زنده نگاه داشتن فرهنگ عاشورایی، بهرهمندی از آموزههای این قیام در زمینههای مختلف، از جمله و خصوصا در زمینه فرهنگ سیاسی، بوده است.
✍اینگونه مواجهه، ضمن آنکه برخورد سکولار با آیین عاشورایی و امکان تحریف این برهه حیاتی تاریخ اسلام را محدود میسازد، به بُعد عاطفی و تعلقات معنوی مخاطبین، نسبت به قیام امام حسین(ع) و یاران ایشان، عمق میبخشد و ایشان را در مقام فهم موقعیتهای مشابه، تصمیمگیری و اقدام در صحنههای تعیینکننده توانمند میسازد...
❗️استادان معارف می توانند این درس را در سبد درسی خود برای فعالیت کلاسی مجازی قرار دهند.
📚لینک درس " آفتاب در مصاف":
http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/XjMGYgYy
⚪️میزمعارف
@Mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کلیپ معرفی درس مجازی " آفتاب در مصاف"
◀️استادان درس تاریخ امامت میتوانند این درس را در سبد درسی مجازی خود برای دانشجویانشان قرار دهند ..
❗️میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅در این دنیا چیزی ماندنی نیست🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
فِی الکافِی عَن الباقِر علیهالسلام یُنادِی مُنادیٍ فِی کُلِّ یَوم اِبنَ آدَم لِدْ لِلْموت (۱)
[حضرت امام محمد باقر علیهالسلام فرمودند: هر روز منادیای ندا میدهد که ای فرزند آدم!] متولد شو برای مردن.
یک حقیقت آشکاری که اغلب عقول مردم و اذهان مردم از آن غافل است؛ [اینکه] هر ولادتی برای فنا و نابودی است در نهایت.
وَ اجمَع لِلفَناء
گرد بیاور و جمع کن، پول را، مال را، اشیاء را، کتاب را، وسایل مطلوب زندگی را از جهات مادی، عینی، قدرت و چه و چه، همهی اینها را زحمت بکش جمع بیاور، لِلفَناء، برای اینکه از بین برود. همهاش از بین خواهد رفت.
هر آنچه که ما جمع میکنیم نابود خواهد شد. یک چند صباحی او مهمان ما است یا ما مهمان او هستیم، گاهی هم او هست ما میرویم، او هم خواهد رفت بعد از ما.
وَ ابنِ لِلخَراب
بساز برای ویران شدن و خراب شدن
این توجه دادن ما است به طبیعت این عالم، عالم فناء و عالم ماده، که همه چیز در این دنیا برای آمدن و رفتن است؛ هیچ چیزی بقاء ندارد. این را انسان توجه کند و درک کند. به یاد عاقبت کار در هنگام آغاز کار باشد. این عبرتی است برای ما. دلبستگیها را کم میکند؛ هم دلبستگی به اشیاء را، به چیزهایی که متعلق به ما است و هم دلبستگی به نفس را.
۱) الشافی، صفحهی 876
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30025
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
🔴 احساس هویت اسلامی امری واضح و غیر قابل انکار در میان جمعیت های مسلمان است حتی جایی که در اقلیتند
✅ نهضت اسلامی در دنیا، یک امر جدی است. احساس هویت اسلامی در میان ملتهای مسلمان، بلکه در میان جمعیتهای مسلمان - یعنی آنجایی که مسلمین، یک ملت محسوب نمیشوند، بلکه یک جمعیت در اقلیت هستند - یک امر واضح و غیرقابل انکاری است. گویی تمام عوامل دست به دست هم داده است، تا ایمان اسلامی و احساس مسلمانی را در باطن مسلمین عالم قوی کند و آن را به عمل و منش و تحرک بیرونی و ظاهری تبدیل بنماید.
✅مسلمانان در کشورهای عربی و اسلامی و آفریقا و اروپا، بحمداللَّه شجاعت پیدا کردهاند و احساس هویت اسلامی خود را به بقیهی مردم نشان میدهند. شما مردم، در چشم این ملتها و این مسلمانهای پراکنده در اقطار عالم، یک نمونه هستید. تا حالا خیال نمیکردند که بشود در مقابل این قدرتها با شعار اسلامی ایستاد؛ ولی حالا دیدند که این ملت ایستادگی کرد و توانست و پیش برد؛ لذا آنها هم تشجیع شدند.
✅(درواقع) ایستادگی ملت ایران با شعار اسلامی باعث شجاعت پیدا کردن سایر کشورهای عربی و اسلامی شد . ( 1368/7/28 خطبههای نماز جمعهی تهران)
✅حرکت خونین مردم الجزایر، در زیر چکمهی ظلم و استعمار فرانسویها بود که رشد کرد و آن انقلاب عظیم را به راه انداخت. آن حرکت، حاکی از آگاهی و رشد و بینش روشن سیاسی و هویت اسلامی نبود؛ آنچنان که حرکت امروز همان مردم در شرایط امروزی کشورشان میتواند باشد. دیگر ملتهای مسلمان و دیگر اقلیتهای مسلمان در کشورهای غیراسلامی، همینطورند. این، یک واقعیت است. کار بهجایی رسیده که سردمداران نظام غربی، امروز بیملاحظه تصریح میکنند که تقابل آیندهی عالم، بین جناح استکبار و سلطه و بین اسلام است. ما این را به حدس درمییافتیم. (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان 1369/4/25)
🔴سخت گیری و حمله به احساس هویت اسلامی در هر گوشه ی عالم به ناحق می باشد
✅در هر گوشهی عالم که مجموعهی مسلمانی هست، از یک طرف احساس هویت اسلامی میکند، و از طرف دیگر سختگیری نسبت به آنها، بیش از دیگران است. نمونهی دیروزی آن، مناطق آذربایجان شوروی و بعضی مناطق دیگر، و نمونهی امروزی آن، کشمیر است. مسلمانان در آنجا، حرف حق خودشان را میزنند. آن کسی که از قضایا و سرگذشت کشمیر مطّلع باشد، میداند که آنچه مسلمانان بیچارهی کشمیر میگویند، یک سر سوزن از حق دور نیست. کسانی که آنها را خاموش میکنند، ناحق میگویند. کسانی که به آنها حمله میکنند، عمل ناحق انجام میدهند. متأسفانه دنیا هم به این قضایا، با خونسردی نگاه میکند. (1369/4/29 بیانات در دیدار میهمانان و شرکتکنندگان کنفرانس جهانی اهلبیت(ع))
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
#نوآوری_در_رویکردهای_ارایۀ_دروس_معارف_اسلامی
🔰پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری اساتید معارف اسلامی شیوه های جدید ارائه دروس معارف اسلامی که از سوی معاون محترم آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (حجت الاسلام والمسلمین قریشی) تبیین شده است را در اختیار علاقمندان قرار می دهد:⬇️
بخش اول: ♦️مقدمه♦️
📝 امروز در مقطع حساسی از این انقلاب بهسر میبریم. سالهای سختی را تا به امروز پشت سر گذاشتیم و به حول و قوه الهی توانستیم از بسیاری از موانع عبور کنیم. علی رغم همه سختیها در کمتر سنگری عقب نشینی کردیم. همگان اذعان دارند که با این حجم از فشارها و تهدیدهای جهانی، ایستادگی و مقاومت کار عادی نیست. یکی از همراهان آقای پوتین(درسفر اخیر به تهران) نقل می کرد: اگر یک دهم این فشارها به روسیه وارد میشد ما متلاشی میشدیم. این چه هنریست نزد شما ایرانیان که توانستید اینگونه پا برجا و استوار بمانید!
📝یقیناّ دینداری و تعهد و دلبستگی این ملت به اهل بیت دو دلیل عمده برای این قضیه است. ما بعد از 1400 سال، اولین حکومتی هستیم که بر اساس نظام امام و امت شکل گرفته و تا به امروز ما را نگه داشته و به حول و قوۀ الهی تا آخر هم خواهیم ایستاد.گویا این از برنامه ریزی حق تعالی هست که کار انقلاب را به صاحب اصلی آن بسپارد و انشاءالله شما مدرسان معارف اسلامی که به عنوان مبلغین دین در دانشگاهها فعالیت میکنید جزءسربازان ولیعصر در آن دوران باشید.
📝ما انقلاب را با دین اداره کردیم. ضعفهای فراوانی هم چه در حوزه مدیریت، چه در حوزه تبلیغ و ... داشتیم. جا دارد در چهلمین سالگرد انقلاب با ارزشیابی و نقد داشتهها و کاستیها، خودمان را برای دهه بعد آماده کنیم تا با گامهای استوار، روشنگری، بصیرت و مهارت بیشتر قدم به دهههای بعدی بگذاریم..
#حجت_الاسلام_قریشی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#نوآوری_در_رویکردهای_ارایۀ_دروس_معارف_اسلامی
🔰پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری اساتید معارف اسلامی شیوه های جدید ارائه دروس معارف اسلامی که از سوی معاون محترم آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (حجت الاسلام والمسلمین قریشی) تبیین شده است را در اختیار علاقمندان قرار می دهد:⬇️
بخش دوم:♦️ضرورت نوگرایی و مخاطب ما♦️
📝افراد دلسوز در حوزه دروس معارف اسلامی اذعان دارند که باید در ادبیات درسهای معارف نو آوری و تغییراتی ایجاد شود. اصولاً مخاطب ما دوستدار تغییر و تحول است، جوان دانشجویی که این درس را با ما میگذراند در سنی است که در کلیشهها نمیگنجد و استانداردها را بر نمیتابد. در یکی از دیدارهایی که مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با دانشجویان داشتند، به مخاطب شناسی اشاره کرده و فرمودند:
«محیط دانشگاه تحول طلب است، حرکت در کلیشه ها را پذیرا نیست. استانداردهای ثابت را بر نمی تابد؛ قالببندی های متداول را تحمل نمیکند؛ از حضور ثابت در جریان سیال زمان، آشفتهخاطر میشود؛ از یکنواختی، احساس دلتنگی میکند؛ شور و اشتیاق تغییر در سر می پروراند.»
📝(از این رو)این دختر و پسری که در کلاس حضور پیدا میکند، این خصلتها را دارد، تحول طلب بوده، کلیشه پذیر نیست، بی اعتنا به استانداردهای رایج است، دوست دارد همیشه حرف نو و اتفاق نو در زندگی او رُخ دهد.
#حجت_الاسلام_قریشی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 5⃣1⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش اول ▶️
🔸ذهنيت عده اي از مسئولين اين بود که مسائل ما با آژانس هيچ گاه حل نخواهد شد و از اين رو، مذاکره و کار با آژانس را بي ثمر مي دانستند. آنها مذاکره با اروپا را هم بي نتيجه مي دانستند؛ به دليل اينکه خواست نايي اروپا توقف غني سازي در ايران بود. البته ذهنيت بدبينانه ديگري هم وجود داشت، مبني بر اينکه آمريکا همواره به دنبال تحريم ايران و يا حتي حمله نظامي است و موضوع هسته اي بهانه اي است که آن را رها نخواهد کرد.
🔸تحرکات سه کشور اروپايي (EU3) هم در واقع با نامة مشترک سه وزير امور خارجه و پيش از دوره مسئوليت من يعني در تاريخ 1382/5/15 آغاز شده بود. در آن نامه به وضوح، امضاء و اجراي پروتکل الحاقي و توقف غني سازي درخواست شده بود. در مقابل، خواست سه کشور ديگر معروف به گروه 3 (G3)، يعني آمريکا و کانادا و استراليا هم اين بود که پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود.
🔸تمام شرايط نشان مي داد که از خرداد تا شهريور 1382 اوضاع بين المللي، به شدت به ضرر ايران در حال تغيير بود.
اولين بحث جلسه [کميته عالي هسته اي 14 مهر 82] در مورد پروتکل الحاقي بود که تصميم بر اين شد که طبق مصوبه سران نظام، پروتکل را تا مرحلة امضاء پيش ببريم و اجراي آن را که قبلاً آغاز شده بود، ادامه دهيم، ولي بررسي مراحل بعد که تدوين لايحه و تقديم آن به مجلس است، به فرصت هاي بعدي موکول شود.
بحث دوم جلسه در مورد تعليق بود که نظر بر اين شد که تعليق را طوري مديريت کنيم تا از يک سو احتمالاً به توافق جامع با اروپا و آژانس برسيم و از سوي ديگر به تکميل فناوري دست يابيم. خط قرمز ما در تعليق هم، مواردي بود که فناوري آنها هنوز تکميل نشده بود.
🔸 فعالیت دیپلماتیک سه وجهی
بر اساس استراتژی تحدید، معتقد بودیم که در کنار اروپا، دو قدرت دیگر، یعنی چین و روسیه را نیز باید همراه کنیم.
در مذاکرات با روس ها، به ویژه در سفر دوم به روسیه (زمستان 1383) که ملاقاتی طولانی با پوتین داشتم، وی گفت: ما به شما کمک می کنیم؛ ولی در قایق شما نمی نشینیم... بعد افزود: اگر تعلیق را بشکنید، از ما توقعی نداشته باشید که ما در برابر دنیا بایستیم. گفت ما با هم همسایه هستیم؛ ولی نمی توانیم منافع خود را به خطر بیندازیم.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 6⃣1⃣
◀️ دوران پس از جنگ/ بخش دوم
🔸اتفاقی که از بعد خارجی و پس از دولت آقای خاتمی افتاد، این بود که به خاطر نحوۀ گفتمان ایشان و اتفاقی که در انتخابات افتاده بود، تمام کشورها واقعاً متوجه شدند که در ایران دموکراسی حاکم است. به خاطر این که آقای ناطق که کاندید جناح حاکم و حتی کاندید نظام محسوب می شد، رأی نیاورده بود. در نتیجه برداشت جدیدی در دنیا که سرمایه بزرگی نیز برای کشور محسوب می شود، به وجود آمد. (ص 137)
🔸از اولین کارهایی که آقای خاتمی با اصرار رهبری و بر خلاف میل خودشان انجام دادند، این بود که سند الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون سلاح های شیمیایی را امضاء کردند. سند در پایان دورۀ آقای هاشمی در مجلس تصویب شده و به دورۀ آقای خاتمی رسیده بود. دوباره همان فشارهایی که تلاش داشتند مانع از تصویب سند در مجلش شوند، این بار در ریاست جمهوری ایجاد شد. نهایتاً رهبری صریحاً فرمودند که ما ده سال است که دعوای سلاح شیمیایی می کنیم، حالا خودمان به کنوانیسون نپیوندیم؟پس نباید جلوی امضای سند را گرفت. این چه تصویری از ما که قربانی سلاح شیمیایی هستیم ایجاد می کند؟(ص 197-198)
🔸در اجلاس سران پاکستان بین آقای هاشمی با امیرعبدالله، ولیعهد وقت عربستان ملاقاتی صورت گرفت که زمینه ای را برای یک دوستی طولانی بین ایشان و امیر عبدالله فراهم کرد. این دوستی در برگزاری موفق اجلاس سران تهران نیز تأثیر زیادی داشت. می خواهم بگویم که در واقع سیاست تنش زدایی، ادامۀ سیاستی بود که اقای هاشمی اتخاذ کرده و آقای خاتمی با یک دیدگاه و گفتمان جدید، آن را ادامه دادند. (ص 140)
🔸سیاست تنش زدایی به این معنی نیست که اصولتان را کنار بگذارید. سیاست تنش زدایی مقدمه ای دارد که فهم آن بسیار اساسی است. آن مقدمه این است که گروه هایی در دنیا هستند که برای ادامۀ حیاتشان نیاز به دشمن دارند. این گروه ها تندروترین گروه های استعمارگر هستند. به عبارت دیگر استعمار و سلطه همواره نیاز به این دارد که روش های غیرانسانی خود را توجیه کند و بگوید که باید این روش ها را در مقابله با یک دشمن واقعی یا فرضی به کار برم. (ص 142) از دهۀ 50 که جنگ سرد آغاز شد تا اواخر دهۀ 80، دشمن جهانی، شوروی و کمونیسم بودند. در اواخر دهۀ 80 میلادی هم زمان با افول شوروی، گروهی در مورد بروز و ظهور یک دشمن جدید نظریه سازی کردند. این دشمن، اسلام انقلابی یا اسلام سیاسی است. اصلاً در آمریکا بحثی وجود داشت که باید دردسر قرمز را تبدیل به دردسر سبز کنند، یعنی دشمن کمونیستی را تبدیل به دشمن اسلامی کنند. اگر توجه کنید در ادبیات تندروترین چهره های غربی، اصطلاحاتی مانند «فاشیسم اسلامی» مطرح شده که از همین جا ناشی می شود.(ص 144) جمهوری اسلامی این واقعیت را در زمان آقای هاشمی و آقای خاتمی دریافت. بنابراین سیاست این شد که اجازه ندهیم که نظام سلطه به این هدف برسد.(ص 144)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 7⃣1⃣
◀️یادداشت های سال 1346
🔸 دوشنبه 46/6/13
دلخوشي امروز من اين است که شاهنشاه قبل از حرکت به يکي از محارم که يقين دارم راست مي گفت، فرموده بودند، علم را در اين سفر برده بودم، براي اين که به همه چيز او صددرصد مطمئن هستم، اتفاقاً شمّ سياسي او هم خوب است. واقعاً براي من افتخار بزرگتر از اين نمي شود. در سفر شوروي دو سال قبل هم افتخار بزرگي به من مرحمت کردند. به رئيس جمهوري اوکراين و همچنين معاون نخست وزير که مهمان دار ما بودند، در طياره فرمودند، به علم نگاه نکنيد که بعضي تربيت هاي انگليسي دارد و يا ويسکي دوست مي دارد. [اگر] او را به همراه خودم به روسيه آورده ام که در مذاکرات ما باشد، براي اين است که از وطن پرست ترين رجال کشور است. من به قدري منقلب شدم که مي خواستم پاي مبارکش را ببوسم. عرض کردم، من غلام تو هستم، ولو اين که روس هاي کمونيست معني اين کلمه را نفهمند. اتفاقاً فهميدند من در مکتب شاه درس گرفته ام. (ص 188)
🔸چهارشنبه 46/6/15 و پنج شنبه 46/6/16
اگر ايران نبود اعراب کون برهنه که نفت خودشان را دو ماه بستند، تمام وضع انگليس و حتي آلمان و فرانسه مختل مي شد. حالا شير پير انگليس هنوز از شيخ شارجه درباره جزاير ابوموسي و تنب و غيره پشتيباني مي کند. از سياست پخته و عميق انگليس اين جور عمل بعيد است. شايد هم هميشه نپخته بوده اند، ولي چون قدرت داشته اند هر عمل آنها به نظر ما صحيح مي آمد. (ص 189)
🔸شنبه 46/6/18
به راستي من فکر مي کنم حافظ بزرگتر از آن بوده است که ادعاي پيغمبري بکند! (ص 189)
🔸يکشنبه 46/6/19
عصري سفير انگليس ديدنم آمد. در خصوص اوامر شاهنشاه نسبت به خليج با ايشان صحبت کردم. گفتم شما دير يا زود از اين جا مي رويد، ولي منافع شما باقي مي ماند. چرا نمي خواهيد ما واقعاً اين جا ذي نفوذ بشويم؟ خيلي صحبت کرديم. خودش موافق است، ولي از عرب ها مي ترسند. خاک بر سر اين سياست که از عرب هاي شکست خورده ترسو مي ترسند. (ص 190)
🔸شنبه 46/6/25
زندگي براي من تقريباً مفهومي بدون شاه ندارد.
... چون علياحضرت فوق العاده باهوش و با انصاف است و به من هم مرحمت دارند، مي دانند نوکر صديق شاهنشاه هستم، عرضم را قبول فرمودند. بي نهايت شکرگزار شدم. (ص 191 و 192)
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
نهایی88 رویکرد تمدنی در کارنامه جمهوری اسلامی ـ دکتر بابایی.pdf
317.2K
فایل PDF (نشست88)🔷 موضوع: «رویکرد تمدنی در بررسی کارنامه جمهوری اسلامی» 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
کانال میز معارف
✅درس مجازی : ◀️دانشگاه و مهارت زیست جمعی 📚 7 جلسه آموزشی 🔴اساتید محترم درس آیین زندگی می توانند
✍دانشگاه و مهارت های زیست جمعی
از آنجا که دانشجو به عنوان قشر تحصیل کرده و تاثیر گذار جامعه مطرح است؛ آموزش مهارت زیست اجتماعی برای برقراری ارتباطی موثر و سازنده یک امر ضروری است.با این رویکرد مرکز مجازی دانشگاهیان اقدام به ارائه درس چند رسانه با عنوان :« دانشجو و مهارت های زیست جمعی» نموده است.
از آنجا که دانشجو به عنوان قشر تحصیل کرده و تاثیر گذار جامعه مطرح است؛ آموزش مهارت زیست اجتماعی برای برقراری ارتباطی موثر و سازنده یک امر ضروری است.با این رویکرد مرکز مجازی دانشگاهیان اقدام به ارائه درس چند رسانه با عنوان :« دانشجو و مهارت های زیست جمعی» نموده است.
🖋این بسته آموزشی 7 جلسه و شامل مهارتهای اجتماعی، ارتباط با همسالان، سوء استفاده عاطفی، ارتباط با خانواده و ازدواج می باشد.
👈هدف کلی درس، ارتقاء سطح مهارت دانشگاهیان نسبت به مهارت های زیست جمعی دانشجو خواهد بود.از اهداف فرعی درس می توان به آشنایی با اصول مهارت های اجتماعی بهتر،مهارتهای برقراری ارتباط، ارتباط با همسالان و ارتباط با خانواده اشاره کرد.. از دیگر اهداف این درس شناخت مهارت های پیشگیری از سوء استفاده عاطفی است که در محتواهای درس لحاظ شده است.
📚يكی از مهم ترين ويژگی های زندگی دانشجويی افزايش ارتباط و روابط اجتماعی است. اگر چه در گذشته نيز ارتباط اجتماعی داشــته ولی در دانشگاه و روابط اجتماعی مربوط به امور ديگری است. دانشجو مجبور است با افرادی از گوشه و كنار كشور آشنا شود.
🔴میزمعارف
@mizemaaref
image_2018_10_13-13_22_47_37_tQZ.jpg
418.9K
✅همایش ملی " انقلاب اسلامی، کارآمدی، فرصتها و چالشها"
◀️برگزارکننده: دانشگاه تبریز
🔴زمان برگزاری: دهه فجر
✍تلفن دبیرخانه:
041-33392250
⚪️میزمعارف
@mizemaaref
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ پیروزی نهضت عظیم ملت ایران نتیجه زنده شدن احساسات و شعور و هویت اسلامی در دنیای اسلام بود
حرکت عمومی علمای اسلام، بخصوص در دنیای تشیع و به برکت فرهنگ معارضه و انقلابی تشیع، در خدمت مردم و در مقابلهی با استبداد و استعمار و ظلم و امثال آن بود و کار به آنجا رسید که بحمداللَّه نهضت عظیم ملت ایران به پیروزی رسید و حکومتی بر مبنای دین بهوجود آمد. مسلمانان و متدینان، بعد از چند صدسال تحقیر اهل دین، عزت نفس پیدا کردند، احساس سربلندی کردند، زنده شدند و احساسات و شعور و هویت اسلامی در دنیای اسلام پیدا شد. ( بیانات در دیدار جمعی از روحانیون 69/12/22)
✅ از عطایای الهی پیروزی انقلاب، رسیدن به هویت اسلامی بود
وقتی این انقلاب، به برکت عطایای متواترهی الهی به پیروزی رسید، شما که انقلابی و مؤمن به این راه و این هدف هستید، آیا فکر کردهاید که چرا وارد محدودهی مؤمنین و کارگزاران و عاملان این مجموعه شدهاید؟ آیا انگیزهیی جز این وجود داشت که خدای متعال و عدهاش را عمل کرد و ما را از ضعف و ذلت و ادبار و توسریخوری همهی قدرتهای ظالم و دوری از هویت اسلامی نجات داد؟ بسیار خوب، حالا بایستی با همهی وجودمان، در راه اسلام حرکت کنیم. (بیانات در دیدار کارگزاران نظام 69/9/14)
✅ بازگشت به هویت اسلامی و جهاد اسلامی به برکت استقرار انقلاب و جمهوری اسلامی است که خود مرهون خون شهداست
شهیدان با ایثار خود، پرچم اسلام را که دست توانای رهبر عظیمالشأن ما، حضرت امام خمینی(اعلیاللَّهمقامه) در این سرزمین برافراشته بود، سربلند نگهداشتند و اسلام و معنویت را در همهی اقطار عالم عزیز کردند. اگر امروز بانگ مسلمانی از چهار گوشهی عالم به گوش میرسد، و اگر ملتهای مسلمان به هویت اسلامی خود بازگشته و سنگینی بار سلطهی مستکبران را احساس میکنند، و اگر جهاد اسلامی پس از سالها فراموشی، دوباره به جایگاه ارزشیِ رفیع خود بازگشته، همه و همه به برکت استقرار جمهوری اسلامی و استمرار انقلاب اسلامی است که خود، مرهون شهادت و گذشت این عزیزان و خانوادههایشان و نیز جانبازان عزیز و ارجمند است. ملت ما باید قدر این عزیزان را بداند و نتایج مجاهدات آنان را پاسداری کند و همهی موفقیتها و پیروزیها را با ارزش جان گرانبها و صبر بزرگ آنان محاسبه کند و قدر آن را بشناسد. (پیام به مناسبت روز تجلیل از شهدا در هفتهی دفاع مقدس 69/7/5)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#نوآوری_در_رویکردهای_ارایۀ_دروس_معارف_اسلامی
🔰در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری اساتید معارف اسلامی شیوه های جدید ارائه دروس معارف اسلامی، از سوی معاون محترم آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (حجت الاسلام والمسلمین قریشی) تبیین شده است.
📌فایلهای PDF , POWERPOINT این مباحث به پیوست ارسال می گردد: ⬇️⬇️⬇️
#حجت_الاسلام_قریشی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_31298024.pdf
242.5K
📌فایل PDFتغییر و نوآوری در معارف اسلامی #حجت_الاسلام_قریشی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_31298173.pptx
8.25M
📌فایل POWREPOINT تغییر و نوآوری در معارف اسلامی #حجت_الاسلام_قریشی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 6⃣1⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش دوم ▶️
🔸فعاليت ديپلماتيک ما يک سياست سه وجهي داشت؛ يعني همزمان از طريق مذاکرات با اروپا، با روس ها و چيني ها و همچنين کشورهاي غيرمتعهد، مشغول رايزني بوديم.
🔸به نظر مي آمد که در حوزه بين الملل، موضوع را بيشتر در حوزه قدرت هاي بزرگ مطرح کنيم. اين سياست و استراتژي که از حوزه قدرت هاي بزرگ به حوزه معادلات قدرت ها، يعني معادلات نظام بين الملل وارد نشويم، سياست بسيار دقيقي بود. زيرا اگر بحثي يا موضوعي وارد حوزه معادلات قدرت ها شود، معنايش اين است که در پيچيده ترين شکل آن در روابط بين الملل مطرح است.
🔸راهبرد مورد نظر من اين بود که بايد به گونه اي رفتار کنيم تا ضمن جلب اعتماد بين المللي، پروژه هاي ناتمام برنامه هسته اي را تکميل کنيم و با رعايت خطوط قرمز، تا آنجا که ممکن است، از ارجاع پرونده به شوراي امنيت جلوگيري کنيم.
🔸 اگر در آن پانزده روز (از 1382/7/14 تا 1382/7/29) پرونده هسته اي به صورت عاقلانه و مدبرانه اي مديريت نمي شد و اجلاس سه وزير در تهران به شکست مي انجاميد، به احتمال قريب به يقين پرونده در اجلاس بعدي شوراي حکام آژانس (آذر) به شوراي امنيت ارجاع مي شد.
🔸در برخي از رسانه ها گفته مي شد که تيم هسته اي از شوراي امنيت مي ترسد؛ در حالي که ما شوراي امنيت را يک واقعيت سياسي روابط بين الملل، هر چند نهادي غيرعادلانه و سياست زده مي دانستيم و لذا نهايت سعي خود را مي کرديم تا پرونده هسته اي به اين شورا ارجاع نشود.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 7⃣1⃣
◀️ دوران پس از جنگ/ بخش سوم ▶️
🔸سیاست تنش زدایی در زمان آقای هاشمی شروع شد و در زمان آقای خاتمی ادامه پیدا کرد. برخی سیاست تنش زدایی را دوری گزیدن از آسیب ها و آفات کشورهای قدرتمند و درگیر نشدن در مسائل آنها تعریف می کنند که چندان هم نامعقول نیست. (ص 144)
🔸مبنای فکری سیاست تنش زدایی در دوران آقای خاتمی با بحث گفت و گوی تمدن ها آغاز شد. گفت وگوی تمدن ها در واقع شناسایی درست سیاست نظام سلطه و تشخیص و پیشنهاد پادزهر آن بود، زیرا آنها به دنبال برخورد تمدن ها بودند. گفت و گوی تمدن ها این مبنای فکری را زیر سؤال می برد. (ص 144-145)
🔸مفهوم اصلی که بنده می خواستم در قطعنامۀ گفت و گوی تمدن ها که نویسنده و مذاکره کننده اش خودم بودم، این بود که می خواستیم بگوییم مبنای حذف باید در دنیا از بین برود و فراگیری جایگزین آن شود. این نه تنها یک نیاز جهانی بود، بلکه یک ضرورت برای منافع ملی نیز محسوب می شد، چرا که اولین نامزد حذف در دنیا خود ما هستیم. در واقع بنده در این قضیه منافع ملی را دیده بودم.(ص 149)
🔸تندروها در همه جای دنیا (ندانسته) با یکدیگر متحد هستند، اما نه در ظاهر و روش (که البته با هم تضاد دارند)، بلکه در هدف. (ص 149) تندروها اصولاً مخالف دیدگاه گفت و گوی تمدن ها بودند، چه تندروهای به ظاهر انقلابی و چه تندروهای سلطه گر نظامی. (ص 150)
🔸این که می گویند ایران قوی ترین قدرت منطقه است، بخشی از آن برای تحریک است تا دیگران را نگران کند.(ص 356) در زمانی که بنده از نزدیک در جریان سیاست خارجی بودم، یعنی در پایان دولت آقای خاتمی، می توانم به جرئت بگویم که کشورمان در خیلی از حوزه ها به بازیگر دارای نقش اول در منطقه تبدیل شده بود. (ص 356)
🔸برخی از مشکلات و فشارهایی که ما تحمل کردیم، فشارهای کوتاه مدت و میان مدتی بود که به دلیل تلاش برای پیدا کردن نقش در منطقه متحمل شدیم؛ همان تلاش هایی که در پایان دوران خاتمی ما را به قدرت تأثیرگذار در افغانستان و عراق و لبنان تبدیل کرده بود. لذا بسیاری از هزینه هایی که در گذشته کرده بویم، هزینة توانمند سازی کشور بود. (ص 357)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 8⃣1⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 دوشنبه 46/6/27
برنامه مسافرت والاحضرت همايون ولايتعهد را که براي اولين دفعه با علياحضرت شهبانو به شيراز مسافرد مي فرمايند، تنظيم کردم و ترتيبات پذيرايي آن جا را دادم. اين اولين سفر تقريباً رسمي والاحضرت همايوني که اکنون هفت سال دارند مي باشد. در پيشاني اين بچه کارهاي بزرگ خوانده مي شود. ماشاء الله خيلي باهوش است. (ص 193)
🔸چهارشنبه 46/7/5
اوامري هم با تلفن فرمودند. منجمله فرمودند، خيلي خسته شده اند، فردا بعدازظهر آزاد باشد، گردش برويم. من هم از خدا خواستم، چون بي نهايت فرسوده هستم. (ص 195)
🔸پنجشنبه 46/7/6
نماينده آخوندهاي قم پيش من آمده بود. واقعاً مردمان خودخواه و سالوس و دروغگو[يي] هستند. چون با اين شخص... مأنوس هستم، در جواب همه مطالبش که از طرف آخوندها مي گفت، به خواندن اين شعر از خيام اکتفا کردم:
اي مفتي شهر از تو پرکارتريم
با اين همه مستي، از تو هشيارتريم
تو خون کسان خوري و ما خون رزان
انصاف بده! کدام خونخوارتريم؟
گله هاي بي سر و تهي داشت. جواب دادم اين آقايان فکر نمي کنند دوره آنها تمام شده؟ هنگامي که سيارات به دست بشر گشوده مي شود، ديگر بحث در آداب مبال رفتن و بر سر آن رساله يا تز نوشتن، مثل اين است که با شتر به مسابقه طياره بروند. مگر آن که خودشان را با وسائل امروز بيارايند. اتفاقاً اسلام و بخصوص مذهب مقدس شيعه، اين امر را به آنها مي دهد، منتها بدبختي اين است که اينها به دکان خودشان علاقمندند. گور پدر هر چيز ديگر که هست، ولو اسلام و مسلماني باشد.
بعدازظهر گردش در رکاب مبارک رفتم. سه ساعت طول کشيد، بسيار خوب بود و خوش گذشت. شام هم در پيشگاه مبارک بودم. (ص 195-196)
🔸جمعه 46/7/7
امروز صبح سواري رفتم، بسيار خوش گذشت. دو ساعت اسب تاختم، تمام سمومات بدنم خارج شد، خيلي عرق کردم. (ص 196)
🔸دوشنبه 46/7/10
اربابم راضي باشد و کارش به خوبي انجام بشود، گو همه دشمن باشند...
سال هاست که شاه جز عظمت کشور که در حقيقت عظمت خودشان است، به چيزي فکر نمي کنند. (ص 198)
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
تفسیر موضوعی نهج البلاغه.pptx
19.97M
✅پاورپوینت ( پردهنگار) درس "تفسیر موضوعی نهج البلاغه"
◀️نویسنده کتاب: علی رهبر اسلامی
🔴تعداد : 252 اسلاید
✍مناسب استادان این درس جهت تدریس در کلاس درس معارف
⚪️میزمعارف
@mizemaaref
انسان در اسلام.pptx
11.53M
✅پاورپوینت ( پردهنگار) درس "انسان در اسلام"
◀️نویسنده کتاب: غلامحسین گرامی
🔴تعداد : 103 اسلاید
✍مناسب استادان این درس جهت تدریس در کلاس درس معارف
⚪️میزمعارف
@mizemaaref