فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رصد دقیق و نزدیک حرکت ناو آمریکایی در خلیج فارس توسط پهپادهای سپاه پاسداران
📚میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خواهش ناو آمریکایی در خلیج فارس از پهپادهای ایرانی برای فاصله گرفتن از آنها به زبان فارسی
+سردار حاجی زاده: آنها را مجبور کرده ایم که در خلیج فارس باید به زبان فارسی با ما صحبت کنند ..
📚میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تحلیل کارشناسان آمریکایی از قدرت ایران
+ آنها فیلمی منتشر کرده اند از کاری که 2.5 سال قبل قادر به انجامش بوده اند..
+ اینکه ایرانیها می توانند یک پهپاد را کنترل کنند و به زمین بنشانند شگفت انگیزه..!
+جنگ با ایران، مانند جنگ با افغانستان و عراق نخواهد بود..
📚میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬تحلیل رهبری :
+ ما هیچ جنگی را شروع نکرده ایم و نمیکنیم، البته اگر شروع کنند با قدرت وارد میدان می شویم..
+ اگر جنگی را شروع کنند 100% به ضررشان تمام خواهد شد..
📚میزمعارف
@mizemaaref
✅در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد و به نفع ما تمام خواهد شد
⚪️ رهبر انقلاب:
🔹آمریکا در درون، مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد.
وضع دولتشان منسجم نیست؛ یک نفر یک حرفی میزند، فردایش یک نفر ضدّ آن را میگوید. این نشانهی آشفتگی است.
🔹در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا ۴۱ میلیون آمریکایی دچار گرسنگی هستند.
🔹در زمینهی اجتماعی، طبق گزارش مرکز ملی آمار حیاتی آمریکا، ۴۰ درصد ولادتها نامشروع است، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زندانی دارند، بالاترین آمار مصرف مواد مخدر را دارند و ۳۱ درصد تیراندازیهای جمعی در آمریکا است. این وضع اجتماعی اینها است.
🔹بنابراین برخی دشمن را خیلی بزرگ نکنند. البته "دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" اما دشمن آنچنان قوی نیست و مشکل دارد.
🔹سیاستهای اینها عموماً از لحاظ سیاسی و امنیتی به ضررشان تمام شده است؛ هم سیاستهای اروپاییشان و هم سیاستشان در مقابل کشورهای آسیایی به ضررشان شده است.
🔹در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد و به نفع ما تمام خواهد شد.
️🔹االان صاحبنظران آمریکایی در مطبوعات هشدار میدهند که این فشار، به یک #جهش_اقتصادی در ایران منجر میشود.
۹۸/۲/۲۴
📚میزمعارف
@mizemaaref
⛔️ #مذاکره با دولت کنونی #آمریکا سم مضاعف است
❌ هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری دربارهی نقاط قوت خود معامله نمیکند
🔻 #رهبر_انقلاب،در دیدار رمضانی مسئولان نظام:
👈 بعضی در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟
👈 مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است.
👈 مذاکره یعنی معامله و دادو ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست.
👈 میگویند مذاکره کنیم دربارهی سلاح دفاعی شما که چرا #موشکی با فلان برد میسازید؛ این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید!
👈 خب معلوم است که هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری دربارهی نقاط قوت خود معامله نمیکند.
👈 یا مثلاً میگویند دربارهی عمق راهبردیتان در منطقه صحبت کنیم؛ یعنی این را از دست بدهید.
👈 پس اصل مذاکره غلط است، حتی با آدم حسابی. اینها که آدم حسابی هم نیستند و به هیچ چیز پایبند نیستند.
🔺 البته هیچکس در عقلای ما هم دنبال مذاکره نیست.
۹۸/۲/۲۴
میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 از بین بردن ناسازگاریهای اخلاقی🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله ربّ العالمین
📝متن و شرح:
من مواعظ علی علیه السلام:
ذلّلوا أخلاقکم بالمحاسن وقوّدوها إلی المکارم وعوّدوا أنفسکم الحلم.
تذلیل، به معنای رامکردن است.
در اخلاق طبیعی انسان (انسانی که تربیت نشده) ناسازگاریها و ناهمواریهایی وجود دارد و وظیفه انسان این است که این ناملائمات را از بین برده و اخلاق خود را به سمت متعادل متوجه سازد، مثلاً صفت دلیری خود را به سوی شجاعت سوق دهد و نگذارد که به صورت ذمیمه تهوّر درآید. این کار باید با شناسایی صفات و برنامهریزی و ممارست و مجاهدت، انجامگیرد و تصمیمهای مقطعی و زودگذر نتیجهای ندارد. البته یک عامل وجود دارد که اگر در انسان پیدا شود انقلاب عجیبی در خلقیات انسان پیدا میشود و آن عامل کیمیای محبت الهی است که اگر دل انسان به سمت حق تعالی گرایش پیدا کند راه صد ساله را یک شبه میپیماید.
در فراز بعد میفرماید خود را به حلم و بردباری عادت دهید
حلم، تنها به معنای عصبانینشدن نیست بلکه به معنای ظرفیت پیداکردن است. انسان باید در مقابل عواملی که او را به خشم میآورد یا او را به غرور میاندازد و یا به فرح و سرورهای پوچ وامیدارد همچون دریایی که رودهای خروشان با رسیدن به آن آرام میگیرند، باشد و همه آنها را در خود هضم نماید.
تحفالعقول ص 224
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=17164
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
✅ چرا با دنیا باید جنگ داشته باشیم ؟
کسانی هستند که به اینکه ما در این وضعیّت هستیم -در حال جنگ هستیم- اعتراض دارند که چرا با دنیا باید ما جنگ داشته باشیم؟ کسانی هستند که معترضِ به این معنا هستند. تصوّر آنها این است که جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده؛ لذا میگویند خب چرا ما اینجور و در این وضع هستیم؟ به نظر ما این غفلت است؛ جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمانها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است -که خلاصه میشود در حکومت دین، خلاصه میشود در جامعهی دینی- دشمندرستکن است، دشمنتراش است، جنگراهبینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است که در طول تاریخ بوده؛ این چیز جدیدی هم نیست؛ هرجایی که نغمهی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند؛ این مال امروز نیست؛ وَ کَذّْلِکَ جَعَلنا لِکُـلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیّْطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یوحی بَعضُهُم اِلیّْ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا‘ وَلَو شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلوهُ« فَذَرهُم وَ ما یَفتَرون * وَ لِتَصغیًّ اِلَیهِ اَفئِدَةُ الَّذینَ لایُؤمِنونَ بِالأخِرَةِ وَ لِیَرضَوهُ وَ لِیَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ؛(۳) اَبعاض(۴) جبههی باطل با یکدیگر همکاری میکنند، یعنی هم همکاری میکنند و هم طرفدار پیدا میکنند؛ کسانی اِصغاء(۵) میکنند حرفهای اینها را و گوش میکنند و دنبال اینها حرکت میکنند؛ این[طور] هست. ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایتالله و ولایت اولیاءالله، عدالت اجتماعی، تکریم انسان؛ این شعارهایی که ما داریم و دنبالش هستیم، اینها است، و اینها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛(۶) ما این مکتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود میآورد، دشمنی به وجود میآورد، دعوا راه میاندازد؛ این هست. (۲۴ /اسفند/ ۱۳۹۶ دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#درسواره_اخلاق_بندگی
⭕️نقش بندگی خدا در زندگی انسان:
📝اطاعت و عبادت خدا چند علت و فلسفه اصلی دارد که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:
1- نقش تربيتى و سازندگى؛ مهمترین علت عبادت همانگونه که گذشت اثر تربیتی آن است. اطاعت و عبادت و ارتباط با خدا در رشد كمالات انسانى، پرورش فضائل و مكارم اخلاقى و تنظيم مناسبات انسانى و اجتماعى نقش فوق العادهاى دارد. به طور نمونه در سوره حجر آمده: و اعبد ربك حتى ياتيك اليقين - و بندگی خدای کن تا به یقین برسی (حجر، 99) و می دانیم که یقین برترین مقام معرفتی انسان است.
2- آرامش روحى و روانى؛ عبادت یاد خدا است و یاد خدا آرامش بخش است. اقم الصلاة لذکری (طه، 14) نماز را برای یاد من بپایدارید. الا بذکر الله تطمئن القلوب (رعد، 28) آگاه باشید که یاد خدا آرامش بخش دل ها است.
از ديدگاه روان شناختى اطاعت و ارتباط با خدا، انس با خالق هستى و گفتگو با آفرينش گر عالم و آدم از بهترين عوامل آرامش روانى و مقابله با اضطرابات درونى است.
3- ايجاد روح اميد و نشاط، يكى از ديگر كاركردهاى روانشناختى عبادت و اطاعت خدا، احساس اميدوارى است، زيرا كسى كه با خدا در ارتباط است، و او را اطاعت و بندگي مي كند خود را در زندگى تنها و بى پناه نمى يابد. از اينرو روانشناسان معتقدند كه دين و عقايد و مناسك دينى باعث كاهش رنج هاى انسان و بويژه غم و رنج تنهايى در كوير خشك زندگى و در برخورد با ناملايمات و دشوارى ها است. آرى اطاعت و عبادت آدمى شور و نشاط، اميد و قدرت بردبارى و مقاومت در برابر سختيها عطا مى كند.
4- نجات از بردگی و رسیدن به آزادی، اگر آدمى نخواهد بنده كسى باشد تنها از يك راه ممكن است و آن اطاعت و بندگى خدا كردن، در اين صورت است كه آدمى از قيد همه تعلقات و زنجيرهاى بندگى و بردگى رها مى شود و با بى نهايت هم آوا و هم سخن مى شود، ليكن آنكه از طرق بندگى خدا سر برتافت گرفتار بندگى نفس و شيطان و بردگى در برابر دريوزگان مى شود.
آنكه گريزد ز خراجات شاه بار كش غول بيابان شود.
اين كه انسان آزاد و مختار آفريده شده است، يعنى آزاد از اطاعت و بندگى و بردگى خلايق، كه آنان نيز مثل ما، همه بندگانى تهيدست و فقيران درگاه الهى اند، اما اختيار آن گونه كه از دايره قدرت خدا نيز رها باشيم نه مطلوب است و نه ممكن.
5- رسیدن به بهشت، اعمال انسان داراى اثر تكوينى و حقيقى در حيات جاودان آدمى است. به عبارت ديگر بهشت و دوزخ يك امر قراردادى و وضعى نيست، بلكه حضور و تجسم خود عمل انسان است و بندگی خدا عامل اصلی رسیدن انسان به بهشت جاودان می باشد.
📚مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_65884337.pdf
228.9K
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست110) 🔴بررسی کارآمدی و دستآوردهای انقلاب در مقایسه با دوره پهلوی» 🔷 دکتر حقانی فرمت PDF
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 7⃣3⃣
◀️ توافق پاریس/ بخش پنجم ▶️
🔸از تاريخ 2 آذر 1383 (22 نوامبر 2004)، علاوه بر تعليق ساخت قطعه و مونتاژ، فعاليت UCF اصفهان صرفاً در مورد تزريق مواد تعليق شد. اما در مورد موادي که داخل دستگاه ها بود، بنا شد تا تبديل به UF4 ادامه يابد. (ص 343)
🔸با وجود نگاه تعاملي و با توجه به ظرفيت هاي پيش آمده براي کشور پس از توافق پاريس، به اعتقاد من، مذاکرات با سه کشور مي توانست زمينه اي براي تبديل بحران به فرصت و ارتقاي کيفي و اساسي رابطه ايران و اروپا و تحول در موقعيت منطقه اي و جهاني ايران باشد. (ص 348)
🔸علي رغم وجود اين اختلافات در مذاکرات، موفقيت هاي نسبتاً خوبي نيز به دست آمد. براي نمونه، توافقنامه تجارت و همکاري (TCA) در مسير امضاء قرار گرفت (مذاکرات آن به صورت جدي شروع شده بود). پس از سال ها، به عنوان ناظر، عضو سازمان تجارت جهاني شديم، به عضويت کميته رويکرد چند جانبه هسته اي (MNA) در آمديم و به علاوه در بازنگري اجلاس NPT هم با مشکلي مواجه نشديم. اينها مسائل مهمي بود که برخي ساده انگارانه آنها را کوچک مي پنداشتند. (ص 349)
🔸برخي اعضاي تيم هسته اي از ابتدا معتقد بودند مسئله هسته اي بدون ورود آمريکا به حل و فصل نهايي نمي رسد و اروپايي ها نمي توانند به تنهايي آن را حل کنند. انگليسي ها هم از ابتدا مي گفتند در نهايت امر، روزي که مسئله بخواهد به صورت نهايي حل و فصل شود، بايد آمريکا هم وارد بحث شود. البرادعي هم مي گفت بايد آمريکا را وارد کنيم؛ خود آمريکايي ها هم در مقاطعي ابراز تمايل مي کردند. (ص 349)
🔸اين بحث نيز مطرح بود که آيا ما مي توانيم در کنار مسئله هسته اي، ساير مسائل مورد علاقه طرفين به ويژه موضوعات منطقه اي را وارد بحث کنيم؛ درست همان طور که با فرانسه غير از مسائل هسته اي، بحث هاي منطقه اي را نيز دنبال مي کرديم. عده اي مخالف اين نظر و معتقد بودند ساير مسائل نبايد هم زمان با موضوع هسته اي، مورد بحث قرار گيرد. گرچه عده اي موافق بودند و در مقام عمل نيز در مذاکرات با سه کشور بعد از توافق پاريس، در کنار مسائل هسته اي، مسائل اقتصادي، سياسي و امنيتي نيز مورد بحث قرار گرفت. ولي به هر حال در مقام عمل به آن توجه نشد. (ص 349)
🔸زماني که تيم هسته اي در وين به سر مي برد و بحث قطعنامه نوامبر مطرح بود، من مسئله 20 سانتريفيوژ را به آنها يادآوري و تأکيد کردم که با سه کشور اروپايي و آژانس در اين خصوص مذاکره کنند. چند ساعت بعد، آقاي ظريف با من تماس گرفت و گفت اگر بر موضوع 20 سانتريفيوژ اصرار کنيم، آنها به صراحت در قطعنامه به آن اشاره مي کنند و مي گويند هر گونه تست هم جزو تعليق است. (ص 353) در آن مقطع مي خواستيم 20 دستگاه سانتريفيوژ هم براي کارهاي تحقيقاتي داشته باشيم که ميسر نشد! (ص 355)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 9⃣3⃣
◀️یادداشت های سال 1347/ بخش ششم▶️
🔸 دوشنبه 47/4/10
راجع به انتخابات فرانسه بد نيست پيش آمد کوچکي را اين جا بنويسم که حکايت از اين پيروزي بزرگ مي کرد. يکشنبه قبل، يعني درست ده روز پيش که شاهنشاه از زوريخ به مراکش رفتند، اجازه گرفتم براي استراحت دو سه روزه اي که خيلي طرف احتياج من بعد از خستگي مفرط آمريکا بود، ماندم. يک دختر فرانسوي همراه من بود. شب و روز يکشنبه را مي خواستم کاملاً استراحت و تفريح بکنم ولي با کمال سماجت از من بليط طياره گرفت که صبح يکشنبه برود به فرانسه در حوزه خودش رأي بدهد (در دور اول). به علاوه پدر و مادرش را وادار به رأي دادن بنمايد و برگردد. همين کار را کرد و رفت به دوگل رأي داد و عصر برگشت. مي گفت حالا که صحبت کشور است، صحبت شخص نيست. وطن در خطر است. من واقعاً به اين دختر که دوست من نبود و فقط به زيبايي او علاقمند بودم، به اخلاقش سجده کردم. وقتي برگشت، بر پاي او بوسه زدم و مدت ها گريستم. زيرا خيلي مشکوک هستم که در کشور ما چنين علاقه هايي پيدا بشود. البته علاقه بدون ترديد هست، ولي آيا ما که مسئولت هيئت حاکمه هستيم، توانسته ايم چنان از خودگذشتي از خود نشان بدهيم که مردم را اين چنين شيفته وطن بکنيم؟
... فرمودند: واکسن تب زرد را که براي مسافرت اتيوپي زده ام، قوه مردانگي مرا خيلي تقويت کرده است. عرض کردم، پس افسوس که به آن جا تشريف مي بريد، کاش جاي ديگر مي رفتيم.
🔸چهارشنبه 47/4/12
... بعد فرمودند: خيال کرده ام همه رؤساي دانشگاه ها وسط تابستان استعفا بدهند که اشخاص ديگري را انتخاب کنم. عرض کردم، عيبي ندارد. چون خودم رئيس دانشگاه پهلوي هستم، نتوانستم حرفي بزنم.
🔸پنجشنبه 47/4/13
ضمن گردش راجع به استادي که [فضل الله رضا] رئيس جديد دانشگاه آريامهر، از آن جا اخراج کرده است. فرمودند: سؤال کن چرا چنين کاري کرده است. در صورتي که هم آن استاد و هم خود رئيس دانشگاه را ما تعيين کرده بوديم. حق نداشت چنين کاري بکند. عرض کردم، وقتي رئيس دانشگاه انتخاب مي فرماييد، اين مسائل حق مسلم اوست، نبايد مؤاخذه بشود. از اني عرض من به هيچ وجه خوششان نيامد، ولي چيزي نفرمودند.
دکتر غلامحسين مصدق پسر دکتر [محمد] مصدق، نخست وزير معروف که باعث دوري شاهنشاه از کشور شد که به رم تشريف بردند، بعد کودتاي [سپهبد فضل الله] زاهدي باعث مراجعت شاهنشاه شد، امروز تقاضايي کرده بود که يک قطعه زمين در کنار درياي شمال به رايگان به او مرحمت شود. خيلي باعث تعجب بود. عرض کردم، تعجب ندارد، اينها احساس مي کنند که از بين رفته اند. به هر صورت شاه دريا دل است. امر فرمودند هر قدر هم قيمت آن باشد، مانع ندارد، بدهيد!
🔸دوشنبه 47/4/17
يکي دو فقره کاغذ بدون امضاء رسيده است که نتيجه مستقيم شکست کار من در توزيع زمين ها بين کارمندان است. حالا براي قانون استخدام تهديدم مي کنند. هر کاري بکنم باز عده اي ناراضي خواهند بود. اگر قدرت باشد، ناراضي سکوت مي کند، ولي وقتي شاهنشاه علاقه دارد دندان تيز نزديکترين و صميمي ترين نوکر خودش را هم چنان که سابقاً نوشته ام بکشد، کارها از هم گسيخته مي شود.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
🔴 نشریه پرسمان شماره 160 منتشر شد
نشریه پرسمان، شماره 160، با عنوان "روایت افول آمریکا در روزگار حماسه آفرینی محور مقاومت" منتشر شد.
در این شماره که به دو موضوع "افول قدرت و هژمونی آمریکا" و "پیروزی های جبهه مقاومت، به ویژه در عراق" پرداخته شده است، مطالبی با عناوین زیر را می خوانیم:
🔸انقلابی با آرمان های جهانی
🔸آمریکا چگونه آمرکا شد؟
🔸آمریکای چلاق!
🔸زوال و افول هژمونی آمریکا
🔸آمریکای جهان سومی
🔸 آغازي بر پايان کدخدا
🔸در جیب آمریکایی ها چه می گذرد؟
🔸پشت پرده رفاه
🔸ایران جوان، آمریکای پیر
🔸منبع شناسی افول آمریکا
🔸ظهور دنیای جدید
🔸سپاه در قلب ملت های منطقه
🔸الفت ایران و عراق در سه پرده
🔸حشدالشعبی، نسخه عراقی بسیج ایران
🔸عروسک آمریکایی
🔸مرجعیت عراق، جلودار نهضت انقلابی
🔸انقلاب، معادلات آمریکا را در منطقه دگرگون کرد
🔸رستاخیزی که کابوس اسرائیل شد
برای دریافت این شماره نشریه به تعداد، با شماره 02532934633 تماس حاصل فرمایید
#به_کانال_نشریه_دانشجویی_پرسمان_بپیوندید
https://eitaa.com/porsemanmag
⁉️آیا #حجاب واجب است؟
قریب به اتفاق فقها حجاب را جزء ضروریات دین می دانند. آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند طبرسی و علامه طباطبائی و مکارم شیرازی و...با این شان نزول است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که قسمت های یاد شده و مو و دور گردن و غیره پوشیده شود.
بعد از نزول این آیات داریم که عایشه زنان انصار را چنین ستایش می کرد که «حتی یک نفر آنان مانند سابق بیرون نیامدند و سر خود را با روسری مشکی می پوشاندند.»
⁉️اما آیا #حجاب_اجباری است؟
سوال را باید دقیق کرد. اجبار به چه معنا؟ ما در دین اجبار نداریم. نه در اعتقاد و نه در عمل. پس بدین معنا حجاب اجباری نداریم. اما حجاب قانونی داریم.
⁉️تفاوت این دو چیست؟
فرد مسلمان میتواند نماز نخواند و روزه نگیرد. اما در حجاب ماجرا متفاوت است. حجاب برخلاف نماز و روزه، امری فردی و در خلوت نیست و بروز اجتماعی دارد. یعنی فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد اما به جهت اجتماعی نمی تواند خلاف قانون عمل کند.
دین اختیاری است. مردم می توانند دینی که پذیرفتهاند را عمل نکنند که البته متضمن آثار اخروی است. اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود. لذا شرب خمر در خانه یک حکم دارد و در خیابان متضمن ضرر اجتماعی و یک حکم.
جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل #آزادی و تعرض فرد، از بینات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است.
⁉️آیا #حجاب در زمان انبیا نیز اجباری بوده است؟
✅برخی معتقدند در زمان انبیا #حجاب_اجباری نبوده است. اولا در این رابطه اجماع نیست. مثلا به اعتقاد شهید مطهری اساساً دورهای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد. و احتمالا این شدت حجاب بیانگر اهتمام حکومت نبوی در اجرای این دستور الهی است.
با این حال استدلال ما اینجا نیست.
حجاب امری اجتماعی است.
احکام اجتماعی و حکومتی عقلا و شرعا جزء اختیارات حاکم است. منحصر به سیره اهل بیت نیست و کاملا منطبق با شرایط زمان و مکان است. یعنی یک مساله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آن روز جامعه باشد. مثل اینکه امیرالمومنین مالیات بر اسب قرار می دهند حال آنکه در زمان پیامبر اینطور نبوده است. یا اینکه برخی ائمه در دوره خود خمس را از شیعیان نمی گرفتند.
پس قانون گذاری برای حجاب جزء اختیارات حاکم است و نیازی به انطباق با دوره زعامت اهل بیت ندارد. حجاب می تواند در دوره ای به جهت اجتماعی سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر الزام آور باشد. همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد. مثلا زنان روستایی در شالیزار ممکن است آستین لباس خود را تا آرنج هم بالا بزنند اما هیچ گشت ارشادی به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد. هردو خلاف شرع است اما یکی بجهت اجتماعی و عرفی می تواند مساله قانون نباشد و مجری قانون از کنار آن عبور کند.
🔰میزمعارف
@Mizemaaref
⁉️وقتی برخورد با بی حجابی در زمان اهل بیت نداشتیم پس این مجازات از کجا آمده است؟
✅مجازات در حقوق اسلامی 4 عنوان دارد. دیات و قصاص و حدود و تعزیر. حدود در شرع آمده است. دیات و قصاص هم روشن است و برای جرائم عمدی و غیرعمدی و جبران است. اما تعزیر کاملا بر اساس شرایط زمان و مکان است که حاکم وضع می کند. حجاب نیز تعزیری است مثل بسیاری از مجازات های دیگر.
🔰میزمعارف
@Mizemaaref
⁉️چرا کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است؟
✅ "خب مردها تحریک نشوند" .این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی این دست مسائل نیست.
توجه کنیم اینکه گفته می شود کشف حجاب، تعرض به حقوق اکثریت است به جهت این است که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلا نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است. یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری.
اما ماجرا از این نیز فراتر است. شهری که قرار است محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی میشود. وظیفه یک حکومت، ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی.
⁉️اگر قانون حجاب را نخواهیم چه باید کرد؟ مشروعیت این قانون از کجاست؟
✅اگر بحث درون دینی نکنیم؛ با منطق دموکراسی و حقوق بشری نیز، قانون مشروعیتش را از رعایت مصلحت اکثریت می گیرد. یعنی اقلیت به حکم اخلاق و عقل لازم است حق اکثریت را رعایت کنند. قانون حجاب بر مبنای مصلحت مسلمین نوشته شده است.
🔰میزمعارف
@Mizemaaref
⁉️چه کسی گفته طرفداران #حجاب اکثریت اند؟ #رفراندوم بگذاریم.
✅از رفراندوم هراسی نیست. اما منطق این بحث ایراد دارد. انتخاب دین اختیاری است اما انتخاب اجزای دین اختیاری نیست. یعنی یک جامعه می توانند اسلام را با رای کنار بگذارند و البته در قیامت حساب پس می دهند اما اجزای دین را نمی شود به رای گذاشت. انتخاب ملت ایران نیز اسلام است. مهمترین شاهد نیز رفراندم ابتدای انقلاب است که به اسلام در قالب مدل اجرایی جمهوری اسلامی رای دادند.
⁉️آن رای پدران ما بود و ما قبول نداریم. تکلیف چیست؟
✅پاسخ به این #شبهه دو وجه دارد. سلبی و ایجابی. بخشی ایجابی اش این است که #رفراندوم با #انتخابات ها و مشارکت سیاسی مردم در طول انقلاب بارها تمدید شده است. یعنی اینطور نیست که یک بار رفراندوم برگزار شده باشد و تمام.
اما وجه سلبی اش این است که اگر یکی فردای رفراندوم جدید گفت من این را هم قبول ندارم و باید مجدد رفراندوم شود تکلیف چیست؟
این دور باطل است و پایانی ندارد..
🔰میزمعارف
@Mizemaaref