May 11
📌 اطلاعیه مهم میزمعارف
🖋 باسلام خدمت استادان خوب معارف دانشگاههای کشور و با تشکر از اینکه در طول این دوسال که از عمر میزمعارف میگذرد، همراه بودید و با انتقال نکات ارزندهتان، در بهتر و کاربردیتر شدن محتوای میزمعارف ما را راهنمایی نمودید ..
📘پس از نظرسنجی از شما اساتیدگرامی و با توجه به حتمی شدنِ فلیترینگ تلگرام، کانال میز معارف در پیام رسان های زیر تشکیل شد 👇
لطفا قبل از قطع ارتباط ما با شما عزیزان، در کانال های زیر عضو شوید.
1️⃣ کانال میزمعارف در #ایتا 👇
✅ http://eitaa.com/mizemaaref
2️⃣ کانال میزمعارف در #سروش 👇
✅ http://sapp.ir/mizemaaref
3️⃣ کانال میزمعارف در #آی_گپ 👇
✅ iGap.net/mizemaaref
4⃣ کانال میزمعارف در #گپ 👇
✅ Gap.im/mizemaaref
میزمعارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از«گرام» چه می دانید؟
🔻ارز مجازی «گرام» که توسط پیامرسان تلگرام عرضه خواهد شد، چه اتفاقاتی را برای اقتصاد کشورها به وجود خواهد آورد؟
میزمعارف
🚨نکات رهبرانقلاب پیرامون سبک زندگی و مد:
با مُد مخالف نیستم به شرط آنکه قبلهاش اروپا نباشد!
💠تقلید فرهنگی خطر خیلی بزرگی است، اما این حرف اشتباه نشود با اینکه بنده با مد و تنوع و تحول در روشهای زندگی مخالفم؛ نخیر، مدگرایی و نوگرایی اگر افراطی نباشد، اگر روی چشم و همچشمی رقابتهای کودکانه نباشد، عیبی ندارد.
🌀لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا میکند، مانعی هم ندارد؛ اما مواظب باشید قبلهنمای این مدگرایی به سمت اروپا نباشد؛ این بد است. اگر مدیستهای اروپا و امریکا در مجلاتی که مدها را مطرح میکنند، فلان طور لباس را برای مردان یا زنان خودشان ترسیم کردند، آیا ما باید اینجا در همدان یا تهران یا در مشهد آن را تقلید کنیم؟ این بد است.
🎯خودتان طراحی کنید و خودتان بسازید... من میخواهم بگویم اگر شما موی سرتان را میخواهید آرایش کنید، اگر میخواهید لباس بپوشید، اگر میخواهید سبک راه رفتن را تغییر دهید، بکنید؛ اما خودتان انجام دهید؛ از دیگران یاد نگیرید. ۸۳/۴/۱۷
میزمعارف
✅شاه ، نفت و اوپک
🖋اخیرا شبههای در فضای مجازی مطرح شده که نفت ایران پس از ملی شدن صنعت نفت، هر بشکه 1 دلار غارت می شد این شاهنشاه بود که با تاسیس اوپک مانع از غارت نفت گردید.
افزایش قیمت نفت ایران از 1 دلار به 3/5 دلار که این خود موجب خشم جیمی کارتر و دولت بریتانیا گردید در واقع این امر بهانه ای برای برای انگلستان و آمریکا بود که شورش ننگین سال 57 را پی ریزی کنند.
🔆پاسخ:
1️⃣ونزوئلا اولین کشوری بود که، در راستای تأسیس اوپک گام برداشت. (1)
اساساً شاه با تاسیس اپک مخالف بود ، چون نمی خواست رابطه اش با کنسرسیوم تیره شود.(2)
2️⃣غارت نفت، بعد از ملی شدن صنعت نفت، از سوی دولت پهلوی بود. انگلیس برای جبران این شکست، دولت مصدق را تهدید به حمله نظامی کرد. (3)
سپس با کودتای 28 مرداد، او را کنار زدند . (4)
مبارزات آیت الله کاشانی، بعد از کودتا مانع دیگری بر ادامه سلطه گری آنان بود ، لذا ایشان را هم حذف کردند.
3️⃣شاه در سال 1351 درمورد قراردادهای منعقده با کنسرسیوم ، اظهاراتی دارد که، در حقیقت اعتراف به خیانتی بزرگ نسبت به منافع ملی و استقلال ایران است.(5)
این قرارداد به مدت 40 سال، به امپریالیست اختیار کامل می دهد، تا هرگونه بخواهد در شعاع وسیعی از خاک ایران ( تمام استانهای فارس ، خوزستان ، لرستان و... قسمت های جنوبی کرمان ، بلوچستان و... جزایر ....) بهره برداری کند. کلیه قوانین ملی کردن صنعت نفت نقض شده ، اعضای کنسرسیوم ازهرگونه مالیات معافند، ایران حق تغییر در قانون یا لغو مقررات ندارد (نادیده گرفتن حق حاکمیت ایران) ، کنسرسیوم از امتیاز کاپیتولاسیون برخوردار است یعنی در صورت بروز اختلاف دادگاه ایران حق رسیدگی ندارد، از هیئت مدیره ی هفت نفری فقط دونفر به رای شرکت نفت ایران، انتخاب می شوند و.... (6)
4️⃣شاه در یک مصاحبه مطبوعاتی، دو درخواست از کنسرسیوم داشته اینکه قیمت نفت را به ارزش واقعی به ایران پرداخت کنید، اینکه صادرات، باید به 8 میلیون بشکه برسد. او تهدید می کند که، اگر این شرایط اجرا نشود ، قرارداد تمدید نخواهد شد.
5️⃣چرا سال 51 او را سرنگون نکردند؟
چرا تا سرنگونی کامل رژیم شاه ، آمریکا به حمایت از او ادامه داد؟ ژنرال هایزر که با سایر افسران آمریکایی تا روز 22 بهمن در ستاد مشترک ارتش بود، در مورد طراحی کودتا با رمز « کورتاژ» می نویسد"من ماندن فرماندهان ارتش را، در داخل ایران تضمین کرده بودم و سازمان ارتش را منسجم نگاه داشته بودم، تا آنجا که توانسته بودم با توجه به سنّت وفاداری عمیق آنها به شاه، فرماندهان ارتش را وادار به حمایت از رئیس غیرنظامی دولت، شاپور بختیار کرده بودم، فرماندهان ارتش را ترغیب کرده بودم که طرحهای لازم را برای کودتا تهیه کنند". (7)
(1) http://yon.ir/C5s3
(2) http://yon.ir/4fR8
(3) http://yon.ir/jvLu
(4) http://yon.ir/4K0u
(5) http://yon.ir/MQz
(6) http://yon.ir/6PPw
(7) http://yon.ir/Nzem
منبع: آنتی شبهه
میزمعارف
⭕️اقدامات رضاشاه پدر ایران نوین⭕️
✍ باتوجه به موج خبری اخیر نسبت به اقدامات رضاشاه ، بدنیست که خیلی مختصرومفید مطالبی راجع به اقدامات او منتشر شود:
📌مستندات زیر تنها گوشه ای از خدمات *رضاشاه پدر نوین ایران* به میهن و ملت ایران است👇
1⃣جدایی رشته کوههای آرارات و بخشیدن آن به ترکیه
2⃣کشتار و تبعید بیش از 24 هزار نفر از مردم ایران
3⃣توهین به ناموس ایرانی و دستور کشف حجاب
4⃣جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی
5⃣امضای قرارداد ننگین سعدآباد و جدایی بخش های زیادی از ایران
6⃣بخشیدن کل اروند رود به عراق که سال ها بعد در جنگ تحمیلی تاوان ها دادیم
7⃣نسل کشی در تبریز و ویران کردن آثارباستانی و کتاب های مردم تبریز
8⃣موافقت با طرح انگلیسی راه آهن شمال به جنوب برای پیروزی انگلیس درجنگ(درحالی که نیاز اساسی ایران به راه آهن شرق به غرب د احیای جاده ابریشم بود)
9⃣مخالفت عجیب با طرح ایرانی راه آهن شرق به غرب برای تجارت ایران با سایر کشورها
1⃣0⃣جدایی مناطق «بولاغباشی»، «جوزر»، «قوریگل» ایران توسط ترکیه در زمان رضاشاه
1⃣1⃣جدایی روستاهای «سیرو» و «سرتیک» و برخی مراتع متعلق به کردهای «جیکانلو»ایران توسط ترکیه رضاشاه
1⃣2⃣جدایی دشت ناامید در سیستان به مساحت 3 هزار کیلومتر در سال 1317
1⃣3⃣با جدایی دشت ناامید از ایران سرچشمه رود هیرمنداز سیستان و بلوچستان خارج و سیستان تبدیل به ریگزار شد.
1⃣4⃣اعطای امکانات به باستان شناسان امریکایی برای کاوش در تخت جمشید و تاراج آثار تخت جمشید توسط این باستان شناسان
1⃣5⃣برآورده کردن آرزوی دیرینه انگلیسی ها با شعار سازندگی با پول مردم به نفع انگلیسی ها
1⃣6⃣غاصب 2167 از روستاهای کشور و صدور سند این روستاها به نام خود
1⃣7⃣قتل عام کسانی که از دادن زمین هایشان به رضاشاه سرباززدند و نیز کشتن مخالفان خود با آمپول هوا(توسط پزشک احمدی معروف)
1⃣8⃣ممنوعیت عزاداری امام حسین علیه السلام در ماه محر و صفر(درحالی که قبل از سلطنت، در عزاداری ها شرکت و گل عزا بر سر و تن خود میزد!)
1⃣9⃣شهادت روحانیون به نام ایرانی به مانند شهید مدرس به جرم مخالفت با فعالیت های رضاشاه
2⃣0⃣کشتن شعرا، روشنفکران ،و ادیبانی همچون فرخی یزدی ، میرزاده عشقی ، واعظ قزوینی و بسیاری از نویسندگان ایرانی توسط رضاشاه
2⃣1⃣تبعید نقاش نامی ایرانی کمال االملک به بیابان های نیشابور
2⃣2⃣قتل عام و مجروح شدن بیش از 1500 تن از مردم عادی مشهد در مسجد گوهرشاد به جرم اعتراض به بخشنامهی اجباری شدن کلاهفرنگی برای ایرانیان (کلاهشاپوی فرانسوی)
2⃣3⃣کشتن سردار اسعد بختیاری(وزیر جنگ در دوران نخستوزیری محمدعلی فروغی) که پس از اینکه مورد غضب رضاشاه قرار گرفت، به زندان افتاد و سرانجام در سال 1312 در زندان قصر با آمپول پزشک احمدی کشته شد
2⃣4⃣قتل نصرتالدوله فیروز از مشاوران رضاشاه و ازنزدیکان شاه که به شکل فجیعی در زندان سمنان به دستور او به قتل رسید.
2⃣5⃣قتل علیاکبر داور که معمار دادگستری نوین ایران بود و چند پروژهی مهم مانند تأسیس «ادارهی ثبت احوال»، تدوین «قانون ثبت اسناد»، «قانون ثبت املاک»، «قانون ازدواج و طلاق» و تأسیس بیمهی ایران را در کارنامه داشت
2⃣6⃣ قتل ناجوانمردانهی دکتر اسدی
2⃣7⃣اشغال ایران در مدت سه روز توسط متفقین و مقاومت نکردن حتی یک روز در برابر لشکر متفقین! و نیز مؤاخذه ارتشی های باغیرتی که میخواستند دربرابر تجاوز متفقین ایستادگی کنند!!!
2⃣8⃣لغو تبلیغاتی قرارداد استعماری نفتی دارسی و سپس امضای سی ساله قرارداد آن با انگلیسی ها
2⃣9⃣قلع و قمع کردن عشایر ایران و تبعید بسیاری از آنان
3⃣0⃣قتل 25 تن از دلیران سران بختیاری و قشقایی و ممسنی و بویر احمدی توسط رضاشاه
3⃣1⃣تاراج سر ستونی های تحت جمشید توسط امریکایی ها ( هم اکنون در موزه دانشگاه شیکاگو )
3⃣2⃣تاراج سر سنگی گاو نر از جبهه شرقی رواق شمالی کاخ صد ستون تخت جمشید(هم اکنون در موزه دانشگاه
شیکاگو)
3⃣3⃣غارت آثار باستانی دوره ساسانی و اسلامی از جمله محراب 1400 ساله اصفهان (هم اکنون در موزه متروپولیتن)
3⃣4⃣ غارت30000 از الواح گلی توسط باستان شناسان امریکایی از تخت جمشید در دوره رضاشاه
🔺و...
✅آری پدرنوین ایران چنین خدماتی را ببرای ایران انجام داد!
آگاهی ما از اقدامات رضاخان سبب میشود که بتوانیم در مقابل افرادی که او را بزرگ جلوه میدهند، مباحثه کنیم .
📗 تاریخ صدر اسلام با رویکرد اخلاق نبوی
به انضمام پیشینه جریان نبوت
✍ نویسنده: دکتر نیکو دیالمه
ناشر: دفتر نشر معارف
قیمت:16000تومان
کتاب «تاریخ صدر اسلام با رویکرد اخلاق نبوی» در پنج فصل و 344 صفحه، جهت تدریس واحد درسی گروه تاریخ و تمدن اسلام در دانشگاهها و با هدف تبیین جایگاه اخلاقی پیامبر اسلام(ص) و بهرهگیری از روش تاریخنگاری، سامان یافته است.
نگارنده این کتاب سعی کرده است، تلاشهای پیامبر(ص) برای تعالی انسانیت در پرتو بندگی خدای متعال را بررسی کند و تمایز ماهوی آن حضرت با دیگر سیاستمداران و سلاطین را نشان دهد.
📚 سر فصلهای این کتاب عبارت است از: فصل اول این کتاب به مرور گذرا بر تاریخ انبیای سلف پرداخته و فصل دوم با مروری بر پیشینه شخصیتی خاتم الانبیاء (ص) به تبیین رویدادها تا زمان هجرت می پردازد. فصل سوم و چهارم به مهمترین بخش دعوت توحیدی رسولخدا (ص) از هجرت تا رحلت اختصاص یافته است. فصل پنجم درصدد تحلیلی بسیار اجمالی از حوادث نیم قرن پس از حیات پیامبر اسلام(ص) است تا نشان دهد که اهلبیت پیامبر چگونه توانستند شخصیت واقعی پیامبر (ص) را برای جویندگان حقیقت زنده نگه دارند.
#تازههای_معارفی
http://sapp.ir/maarefmags_ir🖌
✅ بَر آی اِی آفتابِ صبحِ امید
⚪ نیمه شعبان سالروز میلاد حضرت امام زمان عج بر تمامی استادان معارف اسلامی دانشگاههای کشور مبارک باد ..
◽میزمعارف
@mizemaaref
🚦یک نکتهی تربیتی رهبر انقلاب خطاب به معلمها و استادان: تکریم شاگردها فراموش نشود!
👈یك نكتهی دیگری در اینجا وجود دارد كه آن هم باز جنبهی ارزشی دارد. این را هم من عرض بكنم - این دیگر خطاب به شما معلمین است - كه از نظر اسلام همانطور كه معلم احترام دارد و باید تكریم شود، متعلم هم باید تكریم شود؛ شاگرد را هم باید تكریم كرد. به شاگرد اهانت نباید كرد. این یك جنبهی پرورشی بسیار عمیقی دارد.
️ اینجا هم یك روایتی است كه اینطور نقل شده: «تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه»؛ از كسی كه فرامیگیرید، تواضع كنید و كسی هم كه از شما فرا میگیرد، تواضع كنید. «و لا تكونوا جبابرة العلماء». ️جبار دو نوع است: جبار سیاسی، جبار علمی. جبار علمی نباشید؛ جباران عالِم نباشید؛ مثل فرعون.
🔸️بنده اینجور استادی را در یكی از دانشگاههای كشور، سالها پیش، شاید چهل سال، چهل و پنج سال قبل دیده بودم كه جوری با شاگردهایش حرف میزد و تعلیم میداد و برخورد میكرد، كه برخوردش فرعونی بود، نه برخورد پدر با فرزند.
🔸️معلم ممكن است درشتی هم بكند، اما درشتی غیر از تحقیر است؛ غیر از اهانت است. شاگرد را باید تكریم كرد. شما هر كدامی یقیناً تجربههای زیادی دارید از شاگردانی كه شما تكریمشان كردهاید و این كار جواب داده است؛ تربیتِ او را آسانتر كرده است. دشنام دادن، تحقیر كردن، حتی زدن، خوب نیست - كه حالا «الضرب لتأدیب» جزو حرفهائی است كه از قدیم معروف و معمول هم بوده، بعدها نشان دادند كه نه، ضرب خوب نیست - بنده هم عقیدهام همین است.
🔺️باید شاگرد را مثل مومی در دست چرخاند و شكل داد؛ منتها با ملایمت. هنر معلمی این است. این هم یك بخش دیگر از این قضیهی ارزشی در باب معلم.۱۳۸۷/۰۲/۱۲
میز معارف
@Mizemaaref
✅رضاشاه و از دست دادن بخش هایی از کشور، بدون جنگ!
🔴بزرگترین ننگ تاریخی دوران حکومت رضاشاه و جدایی بخش اعظمی از ایران و دادن مناطق استراتژیک به همسایه های ایران در پیمان سعد آباد
💠رضاشاه پهلوي ارتفاعات آرارات در غرب ايران را به تركيه، قسمتهائي از شرق ايران را به افغانستان و منطقه سوق الجيشي اروند رود (شط العرب) را به عراق بخشيد.
🔅سرلشكر ارفع كه در سفر رضاشاه به تركيه عضو هيأت همراه وي بود، خاطراتي از اين سفر در زمينه نوع نگرش رضاشاه نسبت به اختلافات مرزي ايران با همسايگان دارد كه خواندني است.
💠ارفع در خاطرات خود ميگويد:«من عضو هيأت تحديد حدود و حل اختلافات بودم. در اين هيئت كساني چون محمدعلي فروغي و رشدي آراس شركت داشتند. يك روز كه من و يك سرهنگ ترك بر سر موضوعي مورد اختلاف با حرارت بسيار بحث ميكرديم رشدي آراس گفت:«ما تركها به نظر اعليحضرت شاهنشاه اطمينان و اعتقاد كامل داريم، سرهنگ ارفع پروندهها و نقشهها را به حضور ايشان ببرد هرچه فرمودند ما قبول داريم».
⭕️من نقشهها و كاغذها را جمع كردم و يك راست به كاخ سلطنتي رفتم و به اتاق داخل شدم و گفتم عرايضي دارم. چند دقيقه بعد شاهنشاه وارد شدند در حالي كه من نقشهها را روي ميز پهن كرده بودم. همين كه نقشهها را ديدند فرمودند:«موضوع چيست؟» من شروع كردم به توضيح دادن كه فلان تپه چنين است فلان منطقه چنان است، آنجا سخت مورد نياز ماست، و از اين حرفها... ولي پس از مدتي كه با حرارت عرايضي كردم با كمال تعجب ديدم اعليحضرت چيزي نميفرمايند. وقتي سرم را بلند كردم ديدم شاه با حالت مخصوصي به من نگاه ميكند گويي به حرفهايم چندان توجهي ندارد و تنها چشم به چشم من دوخته است تا ببيند من چه ميگويم. من سكوت كردم. فرمودند: معلوم است منظور مرا نفهميدي... بگو ببينم اين تپه اين جا از آن تپه كه ميگويي بلندتر نيست؟ عرض كردم: «بلي قربان»... فرمودند: «آن را چرا نميخواهي؟ اين يكي چطور؟» عرض كردم «بلي». فرمودند: «منظور اين تپه و آن تپه نيست. منظور من اين است كه دو دستگي و جدايي كه بين ايران و تركيه از چندين صد سال وجود دارد و هميشه به زيان هر دو كشور و به سود دشمنان مشترك ما بوده است از ميان برود. مهم نيست كه اين تپه از آن كه باشد. آنچه مهم است اين است كه ما با هم دوست باشيم.»
❗️من شرمنده شدم و كاغذها و نقشهها را جمع كردم و به وزارت خارجه كه محل تشكيل هيئت بود برگشتم. همه منتظر من بودند تا وارد شدم پرسيدند اعليحضرت چه فرمودند؟ گفتم: « فرمودند ما دوست هستيم اين موضوعات در كار نيست. تقسيم كنيد اين طرف تپه كه رو به «قطور» است مال ما باشد و آن طرف مال تركها». اين واقعاً درس بزرگي بود براي من و دريافتم كه شاهنشاه ايران تا چه اندازه نظر بلند و با گذشت و خواهان دوستي و صلح و صفا هستند.»
❌به اين ترتيب رضا شاه پهلوي ارتفاعات آرارات را به تركيه و قسمتهائي از شرق ايران را به افغانستان و شط العرب را به عراق بخشيد. در خاطرات سرلشكر ارفع كه عضو كميسيون تحديد حدود مرزي بوده چگونگي اين واگذاري را بيان مينمايد... بنابراين پيمان سعدآباد از هر لحاظ به زيان ايران بوده است.
📚منبع:تاريخ بيست ساله ايران، حسين مكي، نشر ناشر، 1362، جلد 6، ص 153 به نقل از کانال درس انقلاب اسلامی
میزمعارف
@mizemaaref
نشریه فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی "پرسمان"
اولین نشریه در عرصه، پرسش، پاسخ و مشاوره
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید:
http://eita.com/porsemanmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ | سخن آیتالله خامنهای در دهه 60 راجع به آمریکا:
💠آمریکا تمام تلاش خود را به کار انداخته تا نگذارد جمهوری اسلامی پیروز شود
❓مگر ما انتظار داشیم آمریکا با ما آشتی باشد؟
‼️بسیار سادهلوحانه است کسی فکر کند اگر به آمریکا لبخند بزنیم، او از موضع خصومت دست برمیدارد!
🆔 @mizemaaref
✅ میزمعارف
Kian Kiani:
🔴فراخوان همایش مردم سالاری دینی🔴
دانشگاه شهید بهشتی برگزار می کند
چهارمين همايش بین المللی «مردمسالاري ديني» با عنوان:
🔰«مردم سالاری دینی، جهان اسلام و غرب»🔰
با همکاری:
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا
کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی
دانشگاه آزاد اسلامی
✅ تاریخ برگزاری همایش: سه شنبه 29 آبان 1397
✅ مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان تیر ماه 1397
✅ مهلت ارسال اصل مقالات:پایان شهریورماه 1397
اهداف:
1- طرح نظريه مردمسالاري ديني به مثابه الگوي نوين و مطلوب نظام سیاسی؛
2- بررسی چالشها و خلأهای نظري و عملی موجود در نظریه پردازی مردمسالاري ديني؛
3- غنی سازی مطالعات در حوزه اندیشه سیاسی اسلام با هدف گفتمان سازی برای نظریه مردم سالاری دینی؛
4- آینده پژوهی نظام مردمسالار ديني در جهان اسلام با توجه به مذاهب گوناگون اسلامي و تحولات جهان اسلام
محورها و موضوعات همايش:
محور اول : مباحث نظری:
1. مباني نظری مردمسالاري ديني؛
(مبانی هستيشناختي، فرجام شناختی، معرفتشناختي، روششناختي، ارزششناختي، انسانشناختي و جامعهشناختي)
2. مفاهيم و مؤلفه های مرتبط با مردم سالاري ديني؛
(مشروعيت، قانونیت، آزادي، مشاركت سياسي، اكثريت، رضايت، بيعت، شورا، آراء عمومي، رقابت سیاسی، امنیت، جابجایی قدرت، تفكيك قوا، عدالت، برابری، حق الناس و حق الله، حق و تکلیف و ...)
3. الگوهای نظری مردم سالاری دینی؛
( ویژگیها، الزامات، ساختار و سازمان، فرهنگ سیاسی، شاخصهای سنجش و ...)؛
4. ضرورت و پیامدهای نظری مردمسالاری دینی (چرایی مردمسالاری و چرایی دینی بودن آن)؛
5. پیشفرضهای نظری در خصوص ماهیت مردمسالاری؛
6. مبانی فلسفی و کلامی مردمسالاری دینی؛
7. مبانی فقهی و حقوقی مردمسالاری دینی؛
8. نسبت میان شرع و قانون در نظام مردمسالار دینی؛
9. شورا و مردم سالاری دینی؛
10. مردمسالاری دینی و شبهات فلسفی و کلامی؛
11. مردمسالاری دینی و شبهات فقهی و حقوقی؛
12. حق انتقاد، اعتراض و مخالفت و حدود آنها در نظام مردمسالار دینی؛
13. حدود آزادی در نظام مردمسالار دینی؛
14. جایگاه مردم سالاری دینی در روند تحقق تمدن اسلامی؛
15. مطالعه خلأهای نظری موجود در نظریه پردازیهای مردم سالاری دینی؛
16. مبانی نظری لیبرال دموکراسی و نقد آنها؛
17. بررسی نظریه پردازیهای مردمسالاری دینی در مراکز مطالعاتی غرب؛
18. سرمایه اجتماعی، تداوم و کارآمدی نظام مردم سالار دینی؛
19. الگوی اقتصاد مقاومتی در نظام مردمسالار دینی؛
محور دوم: مباحث کاربردی
1- آسیب شناسی مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران؛
2- مردم سالاری در سيره عملی نبوي و علوي؛
3- الزامات عملی تحقق نظام مردمسالاری دینی؛
4- جایگاه رهبری در نظام مردمسالاری دینی؛
5- شیوهها و روشهای حل منازعه در نظام مردمسالاری دینی؛
6- تشکلهای سیاسی و سازمانهای مردم نهاد در نظام مردمسالاری دینی؛
7- نظام اداری و شاخصهای آن در نظام مردمسالاری دینی؛
8- مردم سالاری دینی و کارآمدی نظام سیاسی؛
9- مردم سالاری دینی و اقلیتهای دینی و مذهبی در نظام جمهوری اسلامی ایران؛
10- مردم سالاری دینی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛
11- عدالت اجتماعی در نظام مردم سالاری دینی؛
12- امنیت در نظام مردم سالاری دینی؛
13- هویت، همبستگی و منافع ملی در نظام مردم سالاری دینی؛
14- انتخابات و شاخصهای آن در نظام مردم سالاری دینی ؛
15- آسیب شناسی فرهنگی اجتماعی تحقق مردم سالاری دینی در ایران؛
16- رسانهها و افکار عمومی در نظام مردمسالاری دینی؛
17- بررسی تجربه مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران؛
18- چالشهاي عملی فراروي نظام مردم سالاری ديني؛
19- شيوههاي اعمال نظارت و اعمال آن در نظام مردمسالاری ديني؛
20- آسیبشناسی تعامل کانونهای قدرت و ثروت در نظام جمهوری اسلامی؛
21- مردمسالاری دینی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛
22- راهکارهای مقابله با نفوذ و مداخله بیگانگان در نظام مردمسالاری دینی؛
23- زمینه های تحقق و امکان سنجی مردم سالاری دینی در جهان اسلام؛
24- بررسی میزان کارآمدی دو نظام پارلمانی و ریاستی در ایران از منظر مردمسالاری دینی ؛
25- غرب و ترویج دموکراسی لیبرال در جهان اسلام؛
26- نقد عملکرد نظامهای ليبرال دموكراسي بر مبنای خودشان؛
27- بررسی و نقد وضعیت آزادی بیان در نظامهای لیبرال دموکراتیک؛
28- بررسی و نقد وضعیت آزادی احزاب در نظامهای لیبرال دموکراتیک؛
29- بررسی و نقد نظام انتخاباتی نظامهای لیبرال دموکراتیک؛
30- چالشها و فرصتهای مردمسالاری دینی در جهان اسلام؛
31- مردمسالاری دینی و جنبش های فکری و سیاسی در جهان اسلام؛
Kian Kiani:
محور سوم: مباحث تطبیقی: (دیدگاهها، نظریات، الگوها و نظامها)
1- مردمسالاری دینی در آرای متفکران ادیان توحیدی؛
2- خوانشهای مختلف از مردمسالاری دینی؛
3- مردم سالاری دینی و نظریه های دولت در اسلام؛
4- مردم سالاری دینی و نظریه ولایت فقیه؛
5- بازتاب الگوی مردمسالاری دینی در ایران بر بیداری اسلامی؛
6- مردمسالاری دینی از دیدگاه مذاهب مختلف اسلامی؛
7- مردمسالاري ديني در انديشه متفكران اسلامي معاصر؛
8- مطالعه تطبیقی مردمسالاری دینی در آرای کلامی و فقهی اهل سنت؛
9- مطالعه تطبیقی مردمسالاری دینی در آرای کلامی و فقهی شیعه؛
10- مقایسه الگوی مردم سالاری دینی با الگوهای بدیل؛
11- مقايسه مباني نظری مردمسالاري ديني با لیبرال دموكراسي؛
12- بررسی مقایسه ای نظام انتخاباتی ایران با دیگر کشورها؛
«بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مقالات پذیرفته شده در این همایش،
درجه علمی- پژوهشی اعطا میشود»
Kian Kiani:
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ سرکار خانم مهوش کهریزی
✅مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری و آشنایی با منابع اسلامی
✅عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (سرکار خانم دکتر کهریزی) ⬇️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
48محورهای اساتید ممتاز مهوش کهریزی.pdf
833.3K
فایل بایسته های تدریس (خانم دکتر مهوش کهریزی)
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
🔰گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
✅فضای مجازی
🔅فضای مجازی یک ابزار است؛ یک ابزار بسیار کارآمد برای اینکه شما بتوانید پیامتان را به اقصی نقاط دنیا برسانید، به گوش همه برسانید. این [امکان] دیروز نبود، امروز هست. یکی از امتیازات این است .۱۳۹۶/۰۶/۰۶
🔅به نظر من این وسایل رسانهای جدید، هم یک فرصت است، هم یک خطر است؛ فرصت از دو نظر، خطر از یک جهت. خطر از اینجهت که ممکن است این حرفها و شُبههها، در ذهن جوانها و در ذهن غیرجوانها اثر بگذارد و اینها را منحرف کند؛ این جهت خطر است.امّا از دو جهت فرصت است: یکی اینکه ما مطّلع میشویم که چه شبهههایی وجود دارد. یکی از مشکلات کار ما این است که ما شبههها را نمیشناسیم. من میبینم خیلی از آقایان محترم خب با دانشجو مواجهاند، [امّا] آنچه در ذهن او و در دل او میگذرد را نمیدانند. ما به برکت فضای مجازی و این رسانهی عظیم عمومی میتوانیم کشف کنیم که چه چیزهایی امروز مطرح است؛ این یک فرصت [است] که خب فرصت بسیار باارزشی است. فرصت دوّم هم این است که از همین طریق میتوانیم شبهه را برطرف کنیم و آن را ازاله کنیم. ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
🔅مبارزه فقط شمشیر کشیدن نیست؛ این شمشیرِ زبان یک شمشیر مؤثّر است. شما میبینید امروز تبلیغات در دنیا دارد حرف اوّل را میزند. ابزار تبلیغات هم که فراوان است؛ این فضای مجازی و اینها که روزبهروز دارد توسعه پیدا میکند. شما از این توان استفاده کنید.۱۳۹۵/۱۲/۰۵
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
🔰موضوع : توصیه به صبر
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
❇️متن و شرح :
عَن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام قالْ اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ (۱)
«اعداء النعم» مراد آن کسانی هستند که با نعمتهایی که خدای متعال به شما داده، آنها با این نعمتها دشمنند. شما نعمت علم پیدا کردید، نعمت آبرو و حیثیت بین مردم پیدا کردید، مالی خدای متعال به شما داده است، نعمتهای گوناگونی که خدا به شما میدهد، بعضیها با این نعمتهایی که خدا به شما داده دشمنند؛ یعنی حسودند، حسودی میکنند. در واقع آن کسی که حسادت میکند و دشمنی میکند با شما به خاطر لطفی که خدا به شما کرده، او با شما دشمن نیست، با آن نعمتها، با آن امتیازاتی که شما دارید، با آنها دشمن است.
میفرماید که اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ؛ صبر کن، مقابله به مثل نکن اگرچنانچه آنها علیه شما حرفی میزنند، توطئهای میکنند، کاری میکنند، شما پاسخ دشمنی آنها را با صبر بده نه با عمل متقابل؛ چرا؟
فَإِنَّکَ لَنْ تُکَافِئَ مَنْ عَصَی اللهَ فِیکَ بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِیعَ اللهَ فِیهِ
عجب عبارت زیبا و پرمغزی؛ میفرمایند آن کسی که در مورد تو معصیت خدا را کرده است؛ یعنی بدی تو را گفته، علیه تو کار کرده، حرکتی کرده، اقدامی کرده، تو نمیتوانی در مقابل این شخصی که با تو دشمنی کرده است، مقابله به مثلی بکنی، مجازاتی کنی، بهتر از آن مجازاتی که خدا میکند بر اثر اینکه تو اطاعت کنی خدا را دربارهی او.
این مثل این میماند که فرض کنید کسی دشمن شما است به خاطر اینکه شما بین یک گروهی از مردم آبرومندید، حیثتی دارید؛ خب بهترین مجازات او این است که شما کاری کنید که آبرویتان بشود ده برابر. یعنی این بهترین مقابلهی با او است. چرا؟ چون شما به خاطر این اطاعت الهی باز تفضلات بیشتری از خدا شامل حالتان میشود.
—------------------------------------—
۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی 158
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30435
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
#گزیده_کتاب
📗 خاطرات سفیر
کتاب «خاطرات سفیر» نوشته خانم نیلوفر شادمهری، بیان چالشهایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه با آن مواجه شده است. بانویی محجبه و شاید کمی متفاوت از همسالان و همکلاسیهای خود که برای تکمیل تحصیلاتش در رشته طراحی صنعتی، چندسالی ایران را به مقصد فرانسه ترک میکند و اینگونه خاطرات سفیر آغاز میشود. ایشان در این کتاب، حدود 30 خاطره را که بخش اندکی از خاطرات ایشان است به رشته تحریر درآورده است. از این رو برآن شدیم که به صورت سلسله وار خلاصه ای از هر یک خاطره را ارائه دهیم:
⬇️(خاطره شماره 4):
✅نمایش معلومات پنهان
خانم فراندون منشی لابراتوار، که به اصرار خودش ملیکا صداش می¬کردم، واقعا زن مهربونی بود. هر روز ساعت 10 صبح بهم تلفن می زد که از توی اتاقم، طبقه سوم، برم توی دفترش، طبقه چهارم، تا با لوغانس و اغنو قهوه بخوریم؛ من چای اونا قهوه. در همین حین از فرصت استفاده می کرد و درباره هر چی که به ذهنش می رسید حرف می زد. از وقتی پای من به اون لابراتوار رسیده بود، از اونجا که اولین و تنها ایرانی حاضر توی اون دپارتمان بودم، به محض اینکه جماعت چشمشون به من می افتاد یاد سوالا و انتقادا و پیشنهاداشون درباره ایران می افتادن و این خیلی اذیت کننده بود. چون اگه مجبور باشی هر جا می ری هی جواب پس بدی، واقعا به اعصاب فولادین نیاز پیدا می کنی. یکی از ویژگیای فرانسویایی که من باهاشون سرو کار داشتم این بود که طرف جمع بودن نه طرف حق! یعنی اگه با شما تنها بودن، حق با شما بود. کافی بود دو تا فرانسوی کنارشون باشه؛ اون وقت مخالف شما می شدن. اینه که اصلا نمی شد روی مهربونیا و حمایتاشون حساب باز کرد.
اون روز همه چیز داشت خوب و خوش به مرحله اتمام نوشیدن قهوه می رسید و همگان از سفر به کشورهای کهن و از جمله ایران و تخت جمشید و اصفهان صحبت می کردن که یهو ملیکا، که چند دقیقه¬ای می شد سکوت اختیار کرده بود، جهت به نمایش گذاشتن معلومات پنهانش و به رخ کشیدن ویژگیای فرهنگی فرانسه جلوی اون سه نفر، گفت:« دیدن کشورای مختلف باعث می شه تجربیات آدم زیاد بشه و فرهنگای مختلف رو بشناسه. مثلا ایرانیا اکثرا مسلمون¬ان. من اسلام رو می شه گفت خیلی خوب می شناسم! و خب واقعا یه فرهنگ متفاوته از اونچه مثلا توی فرانسه رایجه. مثلا اسلام به مَردا گفته که می تونن چهار تا زن بگیرن؛ ولی توی فرهنگ ما اصلا این طور نیست» و شروع کردن به تحلیل مسائل فقهی اسلام.
من حرف نمی زدم. آخه چی می گفتم ؟ آخه از کجا شروع می کردم؟ اما دیدم داره این جوری برداشت می شه که همه کشفیات ذهنی¬شون درسته و لابد مسلمونا تا امروز به این چیزا فکر نکرده¬ان یا جوابی براش نیست. گفتم: «اسلام به مردا توصیه نکرده که چهار تا زن بگیرن. در واقع اسلام تعداد همسران یه مرد رو کاهش داد و محدود کرد. قبل از اسلام رسم بود که مردا تعداد زیادی زن داشته باشن. همین بیخ گوش شما پادشاهایی بودن که تا ده تا همسر داشتن. کاملا هم طبیعی و عرف بود. اسلام که اومد این تعداد رو محدود کرد؛ تازه، با شرایط خیلی خاص و سخت. از طرفی جنگایی که اتفاق می افته باعث می شه مردا کشته بشن و این وسط زنایی بمونن بعضا با بچه که توانایی پرداخت مخارج زندگی رو نداشته باشن. اینجا چه اشکالی داره که یه مرد، به طور قانونی، سرپرستی اون رو هم، با رضایت همسرش به عهده بگیره؟ همسر اون زن برای دفاع از من هم جنگیده. چطور زمان جنگ اون زن پذیرفت که همسرش برای دفاع از خودش و دیگران به جنگ بره؟ خب، چه اشکالی داره همسر من در چنین شرایطی برای اونا هم نون¬آور بشه؟ ضمن این که تا اونجا که من اطلاع دارم زنای فرانسوی، که نمی تونن بپذیرن همسرشون سه تا زن قانونی داشته باشه، با زنای غیرقانونی همسرشون خیلی راحت کنار می آن. چون ملیکا دیروز به من گفت که متاسفانه اینجا هفتاد درصد مشتریای زنای خیابونی مردای متأهل¬ان و تازه این جدا از معشوقه¬هاییه که اونا خارج از خونه دارن و غالبا زنا به خودشون اجازه نمی دن وارد حریم آزادی همسرشون بشن و در این مورد دخالت کنن». حالم به هم می خوره از این آزادی! این جمله آخری رو خود ملیکا بهم گفته که راست یا دروغ دیگه نمی تونست نفی¬ش کنه.
ملیکا بحث رو عوض کرد و از در و دیوار گفت و درباره شنیده هاش از اسلام.
ادامه دارد......
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
در_محضر_امام_خمینی_(ره)
✅سلسله پرسشها و پاسخهای قرآنی
🔰آیا هم اکنون بهشت و جهنم وجود دارد ؟
(وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ) یعنی الآن هم محیط است، منتها چون او در خِدر (پرده، حجاب) طبیعت است، آدمی است که تخدیرش (بیهوش) کرده اند، طبیعت تخدیرش کرده است، ادراک نمی کند. وقتی که این تخدیر برداشته بشود، می بیند که همه آتش شد. باید از این راه رفت، چاره نیست، ما را می برند؛ منتها ما را از آن طرف می برند. باید خودمان بیدار بشویم و از آن راه مستقیمی که باید برویم، برویم. باید تحت تربیت انبیا واقع بشویم.
الآن - صراط - ما در صراط هستیم و الآن صراط در متن جهنم است و الآن صراط برای انبیای بزرگ و اولیای بزرگ خاموش است. جهنم خاموش است و الآن برای مؤمنین سالم است و برای دیگران مُحيطَةٌ بِالْکافِرين، وَانَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْکافِرين (۱)، این الآن احاطه دارد نه «سَیُحیطُ»، الآن محیط است، منتها نمیتوانیم حالا ادراک کنیم. آن چشم، بسته است الآن، آن حجاب است. حجاب که برداشته شد، آن که اهل جهنم است میبیند توی جهنم است. حجاب که برداشته شد، آن که اهل بهشت است، میبیند در بهشت است، برزخ هم برای او بهشت است. برزخ هم برای آن طرف دیگر جهنم است.
«القَبرُ إمَّا حُفرٌة مِن حُفرِ النیرانِ أو رَوضَةٌ مِن رِیاضِ الجَنَّةِ» . چشم از اینجا برداشته شد یک ورق دیگری پیش میآید، آن ورقی که یک وقتی پیش آمد، دیگر کار گذشته است، ما امروز باید فکرش را بکنیم.
هدایت شده از محمد شکرالهی
نشریه فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی "پرسمان"
اولین نشریه در عرصه، پرسش، پاسخ و مشاوره
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید:
http://eita.com/porsemanmag