✅مهلت شرکت در دورههای آموزش مجازی عتبات دانشگاهیان تمدید شد..
🔴آموزش مجازی به زائران عتبات دانشگاهیان از ابتدای اعزام زائرین در این دوره در سامانه آموزش مجازی آغاز شد و تا امروز بیش از ۱۰۰۰ نفر از زائرین دانشگاهی در آن ثبت نام کرده اند.
👈دو درس گفتاری پیرامون عاشورا و آداب و احکام زیارت مربوط به زائران عتبات عالیات از جمله بخشهای در نظر گرفته شده برای زائرین است که علاقمندان به شرکت در این دوره میتوانند به سامانه http://samane.labbayk.ir/مراجعه و به سوالات هر بخش جداگانه پاسخ دهند.
⚪️سامانه آموزش مجازی زائران عتبات دانشگاهیان تا ۲۵ مهر ماه در دسترس زائرین نوزدهمین دوره عتبات است و از بین زائرانی که با موفقیت دوره آموزش مجازی را بگذرانند به قید قرعه کمک هزینه سفرهای زیارتی و هدایای فرهنگی تعلق خواهد گرفت.
👈زائرانی که موفق به دریافت گواهی نامه نهایی شدند، پی دی اف آن را با ذکر مشخصات و شماره تماس به آدرس amoozesh@labbayk.ir ارسال کنند تا در قرعه کشی دریافت کمک هزینه این دوره شرکت داده شوند.
✍میزمعارف
@Mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴در سری ینجم معرفی این بزرگواران، فهرست 70 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
231 سید علی اصغر هاشم زاده 201 اصفهان
232 زهره داردان 201 چهارمحال و بختياري
233 سیما رحمانی 201 تهران
234 سید محمد موسوی خو 201 كهگيلويه و بويراحمد
235 لیلا محمدی 201 زنجان
236 مهديه محمودآبادي 200 كرمان
237 محسن اصلانی 200 خوزستان,لرستان
238 نوشین چترچی 200 تهران
239 اکرم خدایی 199 تهران
240 علی نوری 199 گلستان
241 حسن عباسی 199 آذربايجان شرقي
242 فاطمه نظری 198 تهران
243 حامد فتحعلياني 197 همدان
244 مولود غیوران 196 تهران
245 حسین محمدی 195 قزوين
246 محسن مظاهری نیا 194 كرمان
247 فاطمه قربانی 194 تهران
248 علي اكبر احمدي ملايري 194 همدان
249 آمنه مهدیون 193 زنجان
250 عباس فریدافشار 193 كردستان
251 سیدحامد صالحیان 191 مازندران
252 حیدرعلی میمنه جهرمی 191 فارس
253 عرفان خرمی عراقی 191 خراسان رضوي
254 محمد احمدی 191 تهران
255 سارا حسنوندی 191 لرستان
256 فرحناز عیدی 191 لرستان
257 سيده زهرا موسوي 191 قزوين
258 معصومه غنی لو 189 زنجان
259 علی کریمی 189 همدان
260 محمد حسین احمدی 189 مركزي
261 محمدحسین قاسمی شیری 188 هرمزگان
262 فاطمه عجم 188 خراسان رضوي
263 آدینه اصغری نژاد کیسمی 188 البرز
264 معصومه زنگنه 186 همدان
265 عنایت اله عزیزی 186 خوزستان
266 سلیمه انصاری 185 بوشهر
267 عاتکه اصل نژادی 185 آذربايجان شرقي
268 امید امیدیان 185 آذربايجان غربي
269 ایوب سرای لو 184 گلستان
270 داود بخشایی 184 قزوين
271 رضا سیاه چشم 184 اردبيل
272 حسن صمیمی راد 184 آذربايجان غربي
273 یحیی صباغچي 184 تهران
274 حسن عسکری 184 كرمان
275 علاالدین سیفی 183 البرز
276 عبدالكريم كشوري 183 لرستان
277 علی مطهرنژاد 181 البرز
278 معصومه حسيني تبار 180 تهران,قم
279 صغری باباپور 179 تهران
280 نغمه حبیب پور 179 گيلان
281 سيد عقيل نسيمي 177 خراسان شمالي
282 حسن مداحی 176 تهران
283 سمیه سجادی نجف آبادی 176 اصفهان
284 فاطمه سروی 176 البرز,تهران
285 عباس کریمی حاجی خادمی 176 هرمزگان
286 عصمت اله عربان 176 لرستان
287 سيدعلي موسوي اصل 176 تهران
288 الیاس پوراکبر 175 آذربايجان غربي
289 اکبر ساجدی 174 آذربايجان شرقي
290 حسین رحمانی زاده 173 زنجان
291 اکرم السادات هاشمی نژاد 173 البرز
292 علی اکبر طاهری 172 سيستان و بلوچستان
293 حمیدرضا عزیزیان غروی 172 البرز,تهران
294 خالد رحمانی 171 هرمزگان
295 رضا محمدنژاد 170 آذربايجان شرقي
296 سيدابوالفضل موسوي زاده 170 كرمانشاه
297 زهرا نعناکار 170 اصفهان
298 علی اصغر یزدان بخش 169 خراسان رضوي
299 ابوالفضل فتحی 168 البرز
300 پروين شناسوند 168 البرز
👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی ..
✍میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅باهوش ترین مومنان🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
متن و شرح :
فی الکافی سُئِلَ النّبی صلیاللهعلیهوآله اَیُّ المؤمنینَ اَکْیَس؟ (۱)
چه کسی کَیّستر و زرنگتر و باهوشتر است از میان مؤمنان؟
فَقال اَکثَرُهُم ذکراً لِلمُوت و اَشدُّهُم لَه استعداداً
واقعاً هم همینجور است؛ هر کسی که بیشتر به یاد مرگ باشد او زرنگتر است.
چون غفلت از مرگ، غفلت از یک حقیقت و واقعیتی است که انسان ناگزیر با آن روبرو خواهد شد. خب باید فکرش را کرد. لذا این یک حکمت بزرگی است که از کثرت وضوح مورد غفلت ما قرار میگیرد.
به یادمان باشد که این مسیری است که حتماً به اینجا منتهی خواهد شد. در این هیچ تردیدی نیست. شکی در این نیست.
باید آماده بود برای آن لحظه. البته این آمادگی مقداری با تلاش و مجاهدت و اطاعت است، مقداری هم با استمداد از لطف الهی.
«و ان کان قددنا اجلی و لم یدننی منک عملی فقد جعلتُ الاِقرار بالذّنب الیک وسیلتی»(۲) این هم یکی از راهها است که انسان با خدای متعال در میان بگذارد ضعف خود را؛ «من لی غیرک اَسئله کشف ضُرّی و النظر فی امری»(۳) [انسان] ضعف خود را، کوتاهی خود را، عجز خود را، غفلتهایی که موجب گناه و ورود در معصیت هستند، اینها را باید با خدای متعال در میان بگذارد، اقرار به عجز خودش بکند، تصمیم هم داشته باشد برای اینکه تعمداً دوباره وارد این گنداب و مرداب نشود.
این راهش اینها است.
۱) الشافی، صفحهی ۸۷۷
۲) مفاتیحالجنان، مناجات شعبانیه
خدایا اگر مرگ من نزدیک شده است ولی هنوز عمل من به تو نرسیده است (ولی هنوز عمل من مرا به تو نزدیک نکرده است) پس راه نجات و نزدیکی به تو را، اعتراف به گناهم قرار می دهم.
۳) مفاتیحالجنان، دعای کمیل: پروردگارا، جز تو که را دارم؟ تا برطرف شدن ناراحتی و نظر لطف در کارم را از او درخواست کنم؟
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30028
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅امام خمینی ره و احیاء هویت اسلامی
دوران ده سالهی حیات مبارک امام بزرگوار، دوران پیدایش نظام سیاسی اسلام و احیاء هویت اسلامی در مسلمانان جهان و افراشته شدن پرچم اسلام در کشور ما است. دوران استقلال و آزادی ایران و عزت و غرور ملی و خیزش بی سابقهی ملت بسوی تعالی و ترقی است. دوران شور انقلابی و شعور سیاسی و حرکت برای حفظ کشور و سازندگی آن است. دوران سربلندی ایران در عرصهی جهان و تأثیرگذاری بر حوادث بینالمللی است. دوران آغاز راهی نو در تاریخ کشور ما است. با ادامهی آن، ایران اسلامی به تعالی مادی و معنوی دست خواهد یافت. (پیام به مناسبت یکصدمین سال میلاد مبارک امام خمینی(ره) 78/6/31)
✅ ( اهتزاز پرچم اسلام در ایران موجب اعتزاز و زنده شدن هویت اسلامی گردید )
هر جا در دنیا مسلمانی هست، وقتی سر بلند میکند و چشمش به این پرچم برافراشته و به اهتزار درآمده میافتد، به هیجان میآید و احساسات اسلامی در او زنده میشود. شما ببینید از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هیجانات و احساسات و حرکات اسلامی و موفقیتهای گروههای مسلمان در منطقهی اسلامی، چقدر زیاد شده است! از شمال آفریقا و الجزایر بگیرید، تا به اینجا برسید و به طرف شرق بروید. این، به برکت همین پرچم رفیع و بلند است. احساس استقلال، احساس هویت اسلامی و احساس شخصیت در جوامع اسلامی زنده شد و دشمن اسلام و مسلمین، خائف گردید. کسانی که دهها سال تلاش کرده بودند و تا مسلمانان را ضعیف و دلمرده و بیشخصیت و بیهویت بار بیاورند، ناگهان دیدند که همهی بافتههایشان پنبه گردید و همهی نقشههایشان نقش بر آب شد. قیام این دولت اسلامی، به مسلمانان احساس اعتزاز داد. ( بیانات در دیدار مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی 76/5/1)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین فرحزادی
✅ مسئول موسسه فرهنگی اندیشه جاویدان
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش دوم:
♦️ محور دوم: روش و نحوه القاء و فهماندن و تعامل با دانشجو و تأثیرگذاری
• طبق آنچه گفتم 2 جلسه از بحثهایم را به مبحث ارزش سنجی می پردازم، با هزار ویک مثال کاری می کنم تا به مخاطبم بفهمانم که خودت باید ارزش خودت را بیابی، ارزش تو چیست؟ درچه حد است؟آیا اگر همه دنیا را به تو بدهند باز می توانند از پس ارزش تو برآیند؟ کاری می کنم که به فکر فرو رود، قوه تفکراو را تقویت میکنم ، راه درست اندیشیدن را کم کم به او یاد می دهم. اگر من مدرس توانستم در بحث تعقل واندیشه اورا کمک کنم تا راحت فکر کند، دیگر خیلی از حرفها را لازم نیست به اوبگویم، مهمترین موجود در بدن ما عقل است، قوه فکر ماست، وقتی اینطور شد خود
دانشجو به آنچه میخواهم می رسد، وقتی شاه کلید را به او دادی، کار تمام است . در بحث ارزش سنجی در دو جلسه به دانشجویم این را تفهیم می کنم که یک انسان عاقل آن کسی است که ببیند در ازای آنچه که از دست می دهد، چه بدست می آورد ودر ازای آنچه بدست می آورد چه از دست داده؟ هر دو طرف مهم است وباید هردوطرف رادر نظر داشت. ماذاوجدمن قفدک و.....
• از لحاظ محتوی وطرح درس، بعد از اینکه دانشجو را به فکر وادشتم، و قوه تفکر اورا تقویت کرده وتمرین دادم، نحوه درست اندیشیدن به این مسائل را یاد می دهم، بنابراین شاید نامگذاری های خاص در هر سرفصل داشته باشم که در کتابهای رایج پیدا نمی کنید. مثلاً بعداز 2جلسه درباره ارزش سنجی، 3 جلسه هم بحثی داریم تحت عنوان باطن بینی! بعد کم کم وارد مسائلی مثل مفهوم کمال و هدف نهایی ، معنای خدا گونه بودن ، معنای قرب و.... می شوم. اورا وصل به سرچشمه می نمایم ، دستش را در دست معصوم می گذارم. دیگر خودش موضوعات را نسبتا می تواند تحلیل کند، چون وصل به آموزه های دین است. نگاه بنده در طرح درس و موضواعات ارائه شده در کلاسهایم اینگونه است. تا کنون به شکر خداوند همه استقبال کرده اند، در نظر سنجی ها هم این مطلب تأیید شده ، سعی داشته ام هر چه دانشجو در ذهنش می باشد و می خواهد بپرسد از قبل دیده باشم و با مقدمه چینی وتوالی بحثها وجلورفتن مباحث، همه را کم کم جواب دهم ، شاید بعضی دانشجویان از جلسات اول استقبال چندانی نکرده اند ولی وقتی بحث پیش رفته است همه گوش دادهاند، به اصطلاح میخکوب شده اند.
• در جلسه اول همیشه سعی دارم ارتباط گیری لازم را با دانشجو داشته باشم ، ضمن اینکه یک اعتبار زایی نیز برای خودم ایجاد کنم، نه اینکه جلوهگری و یا خودستایی کنم، امّا به نظر من تا این حد اعتبار زایی خودش اثر گذار است، اینکه دانشجوبداند تجربیات استاد چقدر است خیلی مهم است ، البته نوع دیگری از این اعتبار زایی هم داریم وآن اینکه استاد تلویحاً وغیر مستقیم و به اصطلاح چراغ خاموش برای خود ایجاد می کند نه به طور مستقیم، مثلاً من بجای اینکه بگویم 30 سال سابقه تدریس دارم یک خاطره از تدریسم در 30 سال پیش تعریف می کنم، یا به صورتی تلویحاً به توانمندیهای خود در مورد کتابها یا مقالات در طول تدریس اشاره می کنم، مسلم است که یک اعتبار اصلی هم وجود دارد و آن نوع تدریس است که هر چه بهتر باشد وجذاب تر ، اعتبارزایی واعتبارافزایی بیشتری برای استاد ایجاد می شود. متأسفانه گاه دیده می شود مدرسان محترم در ایجاد این اعتبار زایی مسیر انحرافی می روند ویک سری حرفها یا حرکات سبک و.... از خودنشان می دهندتا هم ایجاد صمیمیت نمائید و ارتباط گیری را داشته باشند و هم برای خود اعتباری بدست آورندکه نتیجه عکس می دهد.
(ادامه مطلب در پست بعد⬇️)
(⬆️ادامه مطلب بالا)
• بنده ضمن ایجاد صمیمت و ارتباط عاطفی در کار خود و حضور وغیاب جدّی هم هستم، در ورود و خروج منظم به کلاس سخت گیری می کنم ، حتی غیبت بیش ا زدو جلسه را چه بسا نپذیرم، اما می گویم که هدف من اینست که مثل دو رفیق می خواهیم هر چه که بلد نیستیم را یاد بگیریم، من سعی می کنم هر چه بدرد شما بخورد بگویم، پس هر جلسه که شما نیایید یک بحث مهم را از دست دادهاید، درست است شما عاقل وبالغ هستید ولی نمی دانید چه می خواهم بگویم، بنابراین باید حضور داشته باشید. من استاد مثل پدر ومادر مجبورم به زور هم که شده دانشجو را سر کلاس بیاورم و نگاه دارم، مگر والدین پشت دست بچه نمی زنندتا مثلا دست به بخاری نزند ونسوزد، آنجا زدن چه معنایی دارد؟ اینجا هم همینطور بعد ها همین دانشجویان به ارزش کار من پی می برند. شما شاید الان راحتی را بخواهید ولی بعداً می فهمید که هر سختی که بد نیست. اینکه مدرسی بگویدکلاس من آزاد است وهر که می خواهد برود یا بیایدو.... این برای تدریس مثل زهر است، اول لیاقت خود واعتبار خود را به دانشجو بفهمان، بعد کلاس را آزاد بگذار!
• در بحث امتحان سعی دارم که به دانشجو بفهمانم هیچ دغدغه ای نداشته باشد، سخت گیری در کار نیست، بله باید یاد بگیرد، ولی اگرآن مباحث اصلی را که فهمیده و در ذهنش رسوخ کرده در جواب بنویسد، مشکلی نخواهد داشت. اگر چه من دانشجوی زیر نمره ده هم داشته ام چون زحمت نکشیده، بله وقتی دانشجو می پرسد، می گویم کتاب خاصی معرفی نمی کنم، می خواهم یادبگیری، اگر خلاصه مطلب وآن اصل و عصاره را بنویسی، قبولی ، اینگونه مجبور می شود گوش بدهد.
• درکلاسهایم به مناسبت، یک کتاب اخلاقی یا کتابی که به گونه ای مطالعه آن اثر گذار باشد معرفی کرده ام مثل معاد شهید دستغیب، از آن سوال هم طرح می کنم، اعلام هم می کنم که اینقدر نمره از این کتاب، اینقدر از مطالب کلاسی و مثلا 3 نمره هم از سوالات کلاسی، تجربه کرده ام که خوب بوده، نفس شهید دستغیب اثر گذار است ، اصلا معقتدم همانطور که در گفتار می گوییم مهّم است که از چه کسی باشد و نفس او در شنونده موثر است، در نوشتار هم نفس نویسنده در خواننده موثر است. در انتهای امتحانات هم از تأثیراین کتاب پرسیده ام ونظر سنجی کرده ام، بیش از 95 درصد همیشه نظرشان مثبت بوده واثر گذار دانسته اند و ابراز رضایت نموده اند! این خود یک کار اخلاقی روی همان مباحث تئوریک است که قبلا گفتم .
• اینکه چند نمره درباره سؤالات کلاسی در نظر میگیرم به این صورت است که هر جلسه یک سؤال که باید در منزل روی آن فکر کنند طرح میکنم، این سؤال خواندنی و از روی فلان کتاب جوابش را در آوردن نیست بلکه به تناسب کل مطالب هفتههای قبل یا مثلاً آنچه در آینده میخواهم بگویم، طرح میشود تا رویش فکر کنند و مکتوب با دست خط خود در یک کاغذA5 بیاورند. بعد این چند سؤال در طول ترم مجموعاً مثلاً 3 نمره دارد. سؤالات کاملاً فکری است تا خلوتی برای دانشجو ایجاد شود، ژرف اندیشی در او ایجاد گردد، مثلاً اینکه فلان ضرب المثل چرا غلط است؟ ما می گوییم سکوت علامت رضا است، خوب بروید در خانه فکر کنید و پانزده یا بیست معنای دیگر برای سکوت بیابید و بیاورید، مشورت هم بکنید، اشکالی ندارد، میخواهم ذهن دانشجو به فکر کردن عادت کند. عدد را هم خودم میدهم تا نرود 4 مورد بنویسد بلکه مجبور شود فکر کند. یا پانزده مورد از انواع علتهای گریه و اشک را بنویسید. یا گاه سؤالات معکوس میدهم، مثلاً ده مورد از فوائد چشم چرانی را بنویسید یا فوائد بد حجابی را بنویسید، البته برای کلاسهای دختران! با این کار دانشجویان را در کلاس به بحث وا میدارم و کم کم جلوههای زیبای دین را به او میفهمانم و به رخش میکشم و اثبات میکنم. علاوه بر جلب مشارکت در کلاس و بحثهای دو طرفه ، حسن استفاده از وقت جوان در منزل هم میشود! در هر درسی هم میتوان به تناسب، این کار را کرد.
• در دروس معارف ارائه دروس به صورت آموزش مجازی را اصلاً قبول ندارم، با هدف برگزاری این کلاسها در دانشگاه همخوانی ندارد، ما که نمیخواهیم تیشه به ریشه این دروس بزنیم!
(پایان قسمت دوم)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
✳️ به مناسبت شروع به کار تلویزیون در ایران؛
چهار کارکرد جعبه جادویی در ایران عصر پهلوی
✅ با افتتاح تلویزیون، و پخش برنامههای سرگرم کننده، به تدریج در شهرهای بزرگ و جوامع شهری صدای دولت در یک رابطه مستقیم و بیواسطه شنیده شد. حکومت #پهلوی ، با استفاده از مشاوران آمریکایی و نیز تحصیلکردگان ایرانی شیفته غرب، پتانسیل رسانه همگانی را برای تغییر تدریجی شیوه زندگی، تبلیغ کالاهای مصرفی بیگانه، برنامههای نازل فرهنگی در جهت فرهنگپذیری غربی آماده کرد. اکثر برنامههای تلویزیونی حامل پیامهایی بود که ذهن ایرانی را نسبت به ارزشهای خود متزلزل میساخت و با تعارضات فرهنگی پیش آمده، بزرگترین ضربه را به کانون خانواده و بحرانهای اجتماعی و گسستهای برآمده از آن نمود. بنا به این علت تعارضات حاضر را در چهار دسته مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مورد واکاوی می توان مورد بررسی قرار داد.
✅ سیاستهای فرهنگی رژیم پهلوی آنچنان که خود ادعا میکرد نه در جهت «تحول فرهنگی»؛ که در مسیر «استحاله فرهنگی» قدم بر میداشت. تعارضات محتوایی ضد ارزشی برنامههای تلویزیونی، تبلیغات مصرفی، ترویج برهنگی و کالایی نمودن زنان، تبلیغات مصرفی، بیگانهپرستی و از خودبیگانگی، شیوه زندگی آمریکایی از عناصریاند که ملقمهای از عناصر غیر مرتبط با جامعه ایرانی را نشان میدهد. مدرنیزاسیون شتابزده همراه با مظاهر مدرنیته وارداتی، وصلههای ناجوری بودند که سنت و تجدد را در تناقضنمایی سردرگم کننده نمایان میکرد.
برای مطالعه متن کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید ...
http://yon.ir/ubL6G
@iichs_ir
✳️ مباحثه تند نخست وزیر با دانشجویان تبریز / دانشجویان : از دمکراسی تنها مشغول ساختن مردم توسط دولت را داریم! / علی امینی : در دولت #مصدق در زندان ها دار به پا کرده بودند!
#روزشمار
9 مهر 1340
❇️ مباحثه تند نخست وزیر با دانشجویان تبریز
ساعت ده صبح امروز نخست وزیر تاسیسات دانشکده ادبیات ، کشاورزی و پزشکی را مورد بازدید قرار داد ، روسای دانشکده ها و رئیس دانشگاه تبریز در این مراسم حضور داشتند.
یکی از دانشجویان خطاب به نخست وزیر گفت : وقتی صحبت از دمکراسی می شود و ما نظری به حکومت هایی که بعد از مشروطیت روی کار آمده اند می اندازیم ، معلوم می شود که ملت ایران بعد از آن انقلاب خونین نه تنها نتوانسته حکومت برگزیده خود داشته باشد بلکه غیر از روزهای بسیار محدود همیشه زیر فشار و خفقان به سر می برده است.
❇️ از دمکراسی تنها مشغول ساختن مردم توسط دولت را داریم!
همین امروز ما از دمکراسی تنها آن را داریم که رئیس دولت به میان طبقات مختلف می رود و آن ها را سرگرم می کند و وعده می دهد به حرف می کشد و یا ساده تر و عامیانه تر مشغولشان می کند.
آقای نخست وزیر ! ما جوانان از روزی که در این مملکت چشم گشاده ایم با قانون آشنا شدیم هر روز هزاران بار این کلمه را از دهان افراد مختلف شنیده ایم ولی هرگز مفهوم رعایت قانون را نفهمیده ایم.
❇️کار خلاف قانون یعنی کار خلاف میل حکومت / فترت طولانی خلاف قانون نیست؟
آن چه در دنیا مورد احترام است در کشور ما به زیر پا انداخته شده و این کار را ملت نکرده بلکه مسئول آن هیئت حاکمه است. دیگر همه می دانند کار خلاف قانون یعنی کار خلاف میل حکومت مگر این دوره فترت طولانی کار خلاف قانون نیست؟ مگر اقدام به اخذ وام های کمر شکن بدون اجازه ملت و بدون اجازه نمایندگان واقعی ملت کار خلاف قانون نمی باشد؟
❇️آزادی که ادعای آن را دارید کسی ندیده است
شما در روزی که بر سر کار آمدید مرتب از آزادی های به دست آمده صحبت کردید ولی آن آزادی که شما می گفتید به چشم هیچ کس دیده نشد ، شما خرابکاری گذشتگان را بیش از همه برملا ساختید اما برای جبران آن ها باز هم مهلت می خواهید ، شما که در این پنج ماه کاری نکرده اید در آینده نیز کاری نخواهید کرد.
شما می خواهید ما را با ساختمان خانه دانشجویان و میز پینگ پنگ سرگرم کنید ولی دیگر موقع بازی ما گذشته است.
از طرف دانشجویان تقاضا شد که دولت انتخابات را شروع کند و دخالت های نامشروع هیئت حاکمه را رفع نماید.
❇️علی امینی : این که جلوی چشم همه هر چیزی می خواهید می گوئید آزادی نیست؟!
#علی_امینی نخست وزیر در ادامه پشت تریبون رفت و گفت : در آن دولتی که شما آن را ایده آل معرفی می کنید من وزیر مختار اقتصادش بودم نفت را ملی کردند که شایسته بود ولی ادعای آن ها این بود که می خواهند درآمد را زیاد کنند ، برنامه دیگر آنان انجام یک انتخابات سالم بود و وعده های آن ها در مورد نفت و ازدیاد ثروت ملی خیالی بود و مجلس نیمه تمامی را که انتخابات آن موجب کشته شدن بیش از صد نفر در مملکت گردید و در ابتدا با ادعای ملی بودن نمایندگان آن را داشتند ، منحل کردند.
شما می گوئید ما را به خاطر کارهایی که وعده کرده و انجام نداده ایم باید تکفیر کنند ، شما که معتقد به این حرف هستید پس چرا تعقیب گردانندگان آن دولت را به خاطر عدم انجام وعده هایش ، به خاطر انتشار غیرقانونی اسکناس که موجب تورم گردید ، به خاطر رفراندم و انتخاباتی که با تهدید و در محیطی خفقان آور آزادی را از همه مردم و مخالفین سلب کرده بود نمی خواهید؟
شما اکنون در اجتماع دانشجویان در حضور من که رئیس دولت هستم ، وزیر کابینه ام و استادان خودتان به تمام مقدسات مملکت توهین می کنید آن ها را متهم می کنید و بلندگو صدای آن را در شهر پخش می کند و هیچ کس مانع نمی شود و در عین حال می گوئید آزادی وجود ندارد ، پس بفرمائید مفهوم آزادی چیست؟ آیا ممکن بود در آن دولت ایده آلی شما به کسی اجازه آزادی نطق و بیان بدهند؟ اگر یک نفر مخالفت می کرد یک عده روزنامه نویس اجیر او را به باد فحش و ناسزا می گرفتند ، به او مارک می زدند و روانه زندان می کردند.
❇️ در دولت #مصدق در زندان ها دار به پا کرده بودند!
در آن دولت در زندان دار به پا کرده بودند که زندانی و مردم را مرعوب کنند ولی من رفتم در زندان قزل قلعه که آن را با زندان باستیل مقایسه می کنند دیدم زندانیان از شرایط مساعدی برخوردارند.
چون مسئول حفظ مملکت و استقلال آن هستم در جایی که آزادی در خطر است و سوء استفاده از این آزادی مملکت را به شدت تهدید می کند سکوت نمی کنم و شدت عمل هم نشان خواهم داد.
http://yon.ir/2QuQl
@iichs_ir
◀️معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴در سری ششم معرفی این بزرگواران، فهرست 50 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر بوده و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
اساتید بزرگوار:
301 محبوبه شاهمرادی 168 اصفهان
302 محمود مقدس 167 گيلان
303 حسین باقری 167 تهران
304 امید اهنچی 167 تهران
305 حوریه عظیمی 167 آذربايجان شرقي
306 ژنوس برزگران 166 تهران
307 آرمین دخت امین 165 تهران,البرز
308 امین جلیلیان 165 كرمانشاه
309 علی یزدانی 165 خراسان شمالي
310 فاطمه عرب اصفهانی 165 اصفهان
311 یعقوب کریمی 165 سيستان و بلوچستان
312 عزت امانی 164 اصفهان
313 ذبیح الله بهرامی 164 لرستان
314 اسماعیل زارعی 163 فارس
315 برات حميديان 162 سيستان و بلوچستان
316 فریده منشدی پور 161 هرمزگان
317 روح الله دارایی 160 تهران
318 مصطفی فروتن تنها 159 خراسان جنوبي
319 محمدحسین زارعی 159 يزد
320 علي دستجاني 159 مركزي
321 اسماعیل پاک نژاد 158 هرمزگان
322 سمانه مکوندی 158 خوزستان
323 مهدی قهرمان 157 آذربايجان شرقي
324 احسان فردآقایی 157 خوزستان
325 فيروزه حاجي كاظمي 157 قزوين
326 مصطفی کریمی 156 ايلام
327 احسان اشکنانی 156 هرمزگان
328 فاطمه بیگم بال افکن 156 خوزستان
329 صباح ساعدی اصل 156 خوزستان
330 مهدی بشارت 156 خراسان رضوي
331 محمد بخشی فعله 156 خوزستان
332 مسلم نجفی 156 خراسان رضوي
333 میرعماد شریف 155 گيلان
334 احمد ابراهیمی درچه 155 مركزي
335 اکرم خلیلی نوش آبادی 155 تهران
336 میرمحسن عرفانی راد 155 آذربايجان شرقي
337 خدارحم جلالی 155 لرستان
338 سوسن نظامی 154 مركزي
339 علی اصغر حسین زاده 153 تهران,قم
340 محمدعلي فاضلي مهرآبادي 152 تهران,مركزي
341 نرگس شکربیگی 152 كرمانشاه
342 نجمه سادات هنرمندپیشه 151 هرمزگان
343 ملیحه پور ستار مهادی 151 آذربايجان شرقي
344 علی روحانی تبار 150 تهران
345 نورالله جلیل 150 اصفهان
346 فرخندهک کرناسی دزفولی 150 خوزستان
347 سیدمهدی ناجی 149 خراسان رضوي
348 صادق رزاقي 147 البرز
349 رضا شکرزاده چهاربرج 147 آذربايجان غربي
350 منیره علی اصغری 147 البرز
👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی ..
✍میزمعارف
@mizemaaref
✅همایش هم اندیشی اساتید معارف درس انقلاب اسلامی با حضور اساتید و سخنرانان کشوری در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید. در این نشست مباحث مختلفی توسط دکتر علی باقری معاون دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی، دکتر آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر بختیاری قائم مقام آستان قدس رضوی، حجت الاسلام دکتر ساداتی نژاد مدیر مرکز هم اندیشی استادان و حجت الاسلام دکتر رکوفیان مدیریت تامین محتوای معارف اسلامی مطرح گردید.
👈 حجت الاسلام دکتر ساداتی نژاد، مدیر مرکز هم اندیشی استادان دانشگاه های کشور پیرامون برگزاری این نشست گفت: " با توجه به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، نشست هم اندیشی اساتید درس انقلاب اسلامی در ارتباط با تبیین مسیر انقلاب اسلامی برگزار گردیده است. در این نشست به هم اندیشی پیرامون متون درسی انقلاب اسلامی و بررسی و گرامیداشت فضیلت های انقلاب اسلامی و امور فرهنگی که در راستای دروس انقلاب اسلامی باید پیگیری شود، پرداخته شده است".
⚪️ساداتی نژاد با اشاره به این موضوع که از مسئولین دستگاه های اجرایی دعوت شده است تا با حضور در این نشست به بیان عملکرد خود در چهلمین سال انقلاب اسلامی بپردازند، گفت: مسئولین مختلفی از جمله مسئولین آستان قدس رضوی جهت پاسخ به نقدها و پرسش های اساتید دعوت شده اند. این پرسش و پاسخ ها در فضای فعلی می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار اساتید دروس انقلاب قرار دهد.
مدیر مرکز هم اندیشی استادان دانشگاههای کشور با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ی ملی معارف اسلامی که توسط معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری در سال جاری برگزار می گردد، گفت: "جشنواره ملی معارف اسلامی دارای بخش های مختلفی از جمله: بررسی تألیفات، کتب و مقالات اساتید گروه معارف؛ ابداعات و نوآوری های حوزه ی معارف اسلامی توسط اساتید، تنوع فعالیت های تدریس اساتید گروه معارف، برگزاری همایش های مرتبط با دروس معارف اسلامی، میزان فعالیت و ارجاع اساتید به مرکز آموزش مجازی دانشجویان را داراست.
او افزود: این جشنواره از طرفی دیگر به شناسایی مدیران گروه معارفی می پردازد که همت بیشتری جهت برگزاری نشست های هم اندیشی تخصصی و دوره های دانش افزایی گروه معارف را انجام می دهند.
ساداتی نژاد با مغتنم شمردن این نشست بیان داشت: یکی از اهداف این نشست، تبیین سیاست های کلی معاونت آموزش و پژوهشی و سیاست های مرکز هم اندیشی در ارتباط با دروس معارف اسلامی است.
⚪️مرکز هم اندیشی در ارتباط با ارتقا اساتید گروه معارف برنامه ها و طرح های خود را با مشورت با اساتید در این گونه نشست ها تنظیم می کند و در قالب آیین نامه ها جهت اجرا ابلاغ می نماید.
او گفت: "معاونت آموزشی و پژوهشی به دنبال تحول در تأمین محتوای دروس معارف اسلامی با کمک و مشارکت اساتید این گروه و با توجه به تکنیک ها و روش های تدریس در کشور های مختلف می باشد. ما به دنبال تشویق و تبلیغ اجرای طرح گفت و گوی ماه هستیم و سعی داریم گروه های معارف اسلامی نشست های مختلفی را با موضوع انقلاب اسلامی در طول سال تحصیلی برگزار کنند".
🔴در این همایش یک روزه دکتر باقری به تبیین سناریوهای دشمن در مواجهه با انقلاب اسلامی و دکتر بختیاری به تبیین دستاوردهای نظام و آستان قدس رضوی در آسنامه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و دکتر اقا محمدی به بیان وضع موجودی اقتصاد کشور و راههای برون رفتاز وضع موجود پرداختند.
میزمعارف
@mizemaaref
◀️نظر استاد محمدرضا باقری
از استادان معارف برتر در آموزش مجازی درباره سامانه آموزش مجازی:
✍به نظر بنده فضای مجازی به عنوان بخشی از نمره درسی می تواند منجر به افزایش آگاهیهای سیاسی و مذهبی دانشجویان عزیزشود.
با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمن یکی از راههای موثر برای مقابله با بیگانگان می باشد.
👈پیشنهاد می کنم همکاران عزیز من به این مسئله به عنوان یک تکلیف انقلابی و شرعی نگاه کنند و دانشجویان را تشویق نمایند به عنوان تحقیق به سامانه آموزش مجازی دروس معارف مراجعه نمایند.
باتشکر از دست اندرکاران نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها
🔴میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 آثار سخن نیکو🔅
متن و شرح :
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
متن و شرح :
حَدَّثَنا أَبُوحَمزَة الثُّمالِی عَن عَلِیِّ بنِ الحسین علیهالسلام: القولُ الحَسَنُ یُثرِی المالَ
[ابوحمزهی ثمالی از حضرت امام سجاد علیهالسلام روایت میکند که] حضرت فرمود: سخن نیکو مال دنیا را برای انسان زیاد میکند.
و یُنَمِّی الرّزقَ
رزق انسان را زیاد میکند و نماء میدهد.
و ُینسِئُ فی الأجل
اجل انسان را به تأخیر میاندازد.
و یُحَبِّبُ إلى الأهل
انسان را در میان اهل خود و خانوادهی خود محبوب میکند.
اینها همه آثار دنیایی سخن نیکو و قول حسن است؛ یعنی سخنی که هم با موازین شرع منطبق است [مانند] اسم خدا و پیغمبر و قیامت و دنیا و حدیث و زندگی دینی و سعادتمندانه و ضمناً با روی خوش [بیان شود]؛ قول حسن طبعاً لازمهاش این است که با روی خوش و با زبان خوش ادا بشود. آثار دنیویاش اینها است.
و ُیدخِلُ الجَنّة
این هم اثر اخرویاش است که انسان را به بهشت میکشاند.
۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی 50
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30032
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
🔴 احساس حیات نوین نسبت به اسلام عامل زیاد شدن فشار بر روی مسلمانان جهان 🔴
✅نسبت به مسلمانان عالم و احساسات اسلامی، حساسیتها روزبهروز بیشتر شده است. این هم یکی دیگر از ابعاد حرکت عظیم اسلامی ملت ایران است. وقتی ما میشنویم که در فلسطین اشغالی، مردم را به رگبار میبندند، مسأله، مسألهی باطوم و چوب و این حرفها نیست؛ مسألهی کشتار است. معنای این حرف، آن است که فشار بر دشمن صهیونیست در داخل سرزمینهای اشغالی، از همیشه بیشتر شده است.
✅ما احساس میکنیم که فشار روی مسلمانان در سرتاسر عالم زیاد شده است. امروز در کشورهای مارکسیستی که عمر و نسلی را با دوری از مذهب و بیگانگی از خدا گذراندهاند، بازگشت به مذهب احساس میشود. در همان کشورها و در کشورهای دیگر، نسبت به مسلمانان حساسیتی وجود دارد. حرف خیلی عجیبی است. کلیساها در کشورهایی رونق پیدا کردند که پنجاه سال - بیشتر یا کمتر - در این کشورها یا لااقل در بعضی از نقاط آنها، زنگ کلیساها به صدا در نیامده بود؛ یعنی گرایش به مذهب پدیدار شد. اما در همین کشورها و در قلب اروپا و در کشورهای مدعی آزادی و دمکراسی و در هند و در نقاط دیگر عالم، بخصوص روی مسلمانان فشار فوقالعادهیی هست. علت چیست؟ این مسأله را تحلیل کنید.
✅آیا علت این نیست که دستگاههای جبار قدرت در همه جای دنیا، احساس حیات نوینی نسبت به اسلام میکنند؟ آیا به خاطر این نیست که میبینند هویت اسلامی، بار دیگر در میان جوامع مسلمان، نیرو و جان گرفته است؟ اگر در فلسطین اشغالی، روی مسلمانان رگبار گلوله را میگشایند، آیا بدین علت نیست که امروز در سرزمینهای اشغالی، وجود اسلامی جدی شده است؟ آیا به خاطر این نیست که در کشورهای عرب - چه آنها که همسایهی فلسطین اشغالی هستند و چه غیر آنها - احساسات و حرکت و بینش اسلامی ریشهدار شده، طرفدار پیدا کرده و صاحبان اندیشه و احساس و فطرتهای پاک، به اسلامِ مبارزه گرویدهاند؟ شکی نمیشود کرد که قضیه این است. (69/3/2 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین فرحزادی
✅ مسئول موسسه فرهنگی اندیشه جاویدان
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش سوم:
♦️ محور سوم: توصیهها و تجارب
• در جذابیت داشتن کلاسها چند نکته به نظر میرسد: 1ـ اگر بحثی برای دانشجویان به صورت کاربردی ارائه گردد جذاب است، اگر جوان بفهمد که فردا به این بحث که در کلاس مطرح شده نیاز دارد برایش جذاب میگردد، همین بحثهایی که عرض کردم، باطن بینی که خیلی هم به آن اهمیت میدهم و توضیح میدهم، بحث بلاها و فشارهای زندگی، فلسفه بلاها، راههای مبارزه با آنها، آثار آنها و .... و هر چه که او الان با آنها مواجه است. 2ـ اثبات اهمیت و ضرورت مباحث در ابتدای بحثها مهم است. اولاً ضرورت و اهمیت مثلاً درس اخلاق یا هر درس دیگری و سپس اثبات آن برای هر موضوعی که در جلسات صورت میگیرد. جوان باید بفهمد که این بحث حتی از اکسیژن هم برایش ضروریتر است. 3ـ استفاده از زبان مخاطب، ساده بیان کردن، مخاطب من باید بفهمد چه میگویم. با استفاده از تشبیه، تمثیل، شعر و ... که این خیلی جذاب و اثرگذار است، بنده برای هر بحثی دهها مثال در آستین دارم، سعی میکنم دانشجو را از آن فضای معقول و خشک به فضای محسوس و ملموس بکشم، همیشه در درس اخلاقها میگویم: تو یک مسافر هستی که سفرش تجاری است، یک تاجر واقعی حق دارد که به کار اصلیش نپرداخته و دنبال خوشگذرانی و عیش و نوش باشد؟ من و تو وقت نداریم، وقت دست ما نیست، یک دفعه اعلام میکنند مدت سفر تمام شد، هر چه تجارت کردی و سود جمع کردی، بردار و بیا! و ...؛ اگر این طور شد اثرگذاری آن بیشتر است و ماندگاریش بیشتر، این مثالها و ضربالمثلها در ماندگار کردن مباحث در ذهنها مؤثر است مثلاً یک بیت شعر ناب و تاپ، بارها شده عملا پای تابلو مینویسم ولی گاه که فقط میخوانم همه درخواست میکنند آهسته بخوانم یا پای تابلو بنویسم تا یادداشت کنند. البته ناگفته معلوم است که تسلط علمی و شگرد چگونگی و وقت استفاده از این نوع موارد سر جای خود مهم است.
• یکی از معیارها و شاهکارهای مهم، عملی است که آن را به نام اصل جایگزینی نام نهادهام و در کلاسها نیز مفصلا بحث میکنم یعنی انسان باید بتواند در بخشی از زندگی خود، همیشه خود را در جای مخاطب قرار دهد، من مدرس باید خودم را به جای دانشجو قرار دهم و برعکس، اگر کارمند فلان اداره است، خود را جای ارباب رجوع قرار دهد، اگر پدر است جای فرزندش و ...، این اصل هم برگرفته از روایات است، از خود بپرسید اگر تو بجای یک دانشجو بودی چه کلاسی برای تو جذاب به نظر میرسید؟ روی تو اثر میگذاشت؟ آیا کلاسی که در آن شوخیهای زیاد و سبک و لودگی وجود داشت؟ شاید برای بعضی این یک مدل جذابیت باشد ولی پرواضح است که عاقلانه نیست، چنین نظری سطحی است، اعتبار استاد از بین میرود، ما از ذائقههای مریض صحبت نمیکنیم!
• در حوزه رفتاری بحث تواضع و اخلاق استاد در عین صلابت جزء اصول مهم کار یک معلم و مدرس است، باید بتواند این دو را با هم جمع کند، هیچ کدام نباید دیگری را تحت تأثیر قرار دهد، هم صمیمیت و تواضع لازم است، و هم صلابت و قاطعیت. در بحث اخلاق تدریس و اخلاق استاد مطالب را در کتاب اخلاق تدریس آوردهام.
• یک مدرس باید نگاهش به مخاطب و دانشجو دقیقا نگاهش به فرزندش باشد، نگاهش به برادر و خواهر خودش باشد، حتی همین جوانی که موهایش را فلان طور درست کرده یا حجابش یا تکه پران است و ...، اینها همه بچههای تو هستند، اگر فرزندم منحرف شده باشد، حال هر نوع انحرافی که باشد، آیا برای نجات او از همه وجود به عنوان یک پدر مایه نمیگذارم؟ این نگاه را باید درست کرد، دلسوزی واقعی من و دغدغه من مدرس وقتی درست میشود که بنده نگرشم را اصلاح کنم، این یک قانون راهبردی در عرصه تدریس است که خیلی از مشکلات را حل میکند. (ادامه مطلب در پست بعد⬇️)
• در بحث تدریس به جز تسلط علمی استاد، تسلط بر نفس و داشتن مایه اخلاقی و صبر و رعایت شئونات استادی و هر آنچه گفتیم یک نکته اساسی دیگر وجود دارد و آن اینکه یک مدرس خوب برای برقراری ارتباط با دانشجو باید بتواند همه موانع در راه این ارتباط را از میان بردارد و اگر نه شما هر چه حرف می زنید، بدرد نمیخورد، به قول معروف آنتن نمیدهد، حال شما حرف بزن، او اصلاً نمیشنود، حرفهای شما تلف شده و او حواسش پرت است، ما به اینها عایق کنندههای ارتباط میگوییم. اینجا انواع عایق کنندهها وجود دارد، عایقهای مربوط به فرستنده که من استاد هستم، گیرنده، مربوط به فضا و محیط، مربوط به ابزارهایی که در اختیار ماست، مثلاً من به اعتقادات مخاطب توهین نمایم، خوب او دیگر برای من ارزشی قائل نمیشود، اهانت به شخص یا باورهای او و ... موجب میشود دیگر به هیچ حرفی گوش ندهد. و ...
• در مورد مدیریت کردن بحرانهای کلاسی، همان بحث فرزند خود دانستن دانشجویان، خیلی کار ساز است. مثلاً اگر دانشجو حرکتی از خود نشان داد یا حرفی زد، مانند فرزند خود حتی در ذهنت هم نباید این طور باشد که حتماً منظورش حال گرفتن از من یا ... بوده است. اگر واقعاً همچنین قصدی داشته خوب بچهات است. پس برداشت اول این است که نمیخواهد اذیت کند، مرحله دوم این است که خود را به تغافل بزنم، میدانم منظورش از این کار یا گفته چه بوده، ولی مثلاً متوجه نشدم، خیلی آرام و منطقی به او جواب دهم، بله در مواقعی مانند تربیت فرزند خودت، باید صلابتی هم از خود نشان دهی، البته بلافاصله اخلاقت را تلطیف کنی و دوباره صمیمیت را در پی بگیری و این خود یک مهارت و هنر است که از هر کدام، کجا استفاده کنی و به تجربه نیاز دارد. اگر استاد از ابتدای ترم درست وارد عرصه شد با این توضیحی که عرض کردم، بحران بوجود نمیآید، اگر چیزی گفت که کسی نشنید فقط دانشجوی کناریش میداند، خوب اینجا لازم نیست خودت وضع را خراب کنی و همان تغافل کار ساز است. گاه همینکه در همان حدودی که او نشسته چشم بیاندازی یعنی اینکه فهمیدم که بود و چه گفت، کافی است. با استفاده از روی میز زدن، سکوت، نگاه به فرد خاطی و ... که همه هنر معلمی است و در اثر تمرین و تجربه باید به مهارت تبدیل شود، علم تنها کافی نیست، گاه هم همان صلابت کار ساز است! فقط باید به این دقت داشت که اگر دانشجویی را تهدید یا تنبیه میکنیم، روی دیگران هم مسلماً اثر میگذارد، مثبت یا منفی! شاید دیگران و خودش در مقابل شما موضعگیری کنند، اگر من استاد درست کار کرده باشم، دیگر دانشجویان با من همراه اند و کسی مقابل من و همراه او نمیشود. اینها را در کتابم نیز آوردهام!
• باید مدرس در کلاس زمینهسازی کرده باشد، کجا برخورد چکشی و با صلابت داشته باشد، یا معمولی یا ... مثلاً درباره حجاب به طور کلی صحبت کنم و با چه لحنی و یا با فرد صحبت کنم؟ امر به معروف تا آنجا که اثر دارد واجب است، اگر قرار است این امر به معروف 20 نفر دیگر را از تو دور کند، چه باید کرد؟! به نظر من در مواردی مثل حجاب نباید وارد عرصههای برخورد مستقیم شد، اگر دانشجویی واقعاً خیلی پررو شده یا ... بعد از کلاس باید نگه داشت و فردی توضیح داد، تاکنون شده که وقتی به دانشجویی گفتهام شما بعد از کلاس باشید، کارتان دارم دیگر ساکت شده یا حواسش جمع گردیده و حتی آمده عذرخواهی هم کرده است. یک نکته مهم اینکه باید حواس مدرس باشد که در خیلی موارد حتماً تنها فرد خاطی را نگه دارد و به او تذکر دهد، معمولاً دانشجوی مورد نظر با دو یا سه نفر از دوستانش به شما مراجعه می کنند تا آنها صحنه را شلوغ کنند و از او دفاع کنند و ... اگر بگویی به تو چه ربطی دارد، بدتر میشود و اگر نخواهی به طرفدارانش که در لابلای صحبت شما مزه پراکنی میکنند چیزی بگویی، صلابت مدرسی تو خراب شده، باید جوانب برخوردها را خوب دید، نباید بگذارید کسی همراه او باشد، بگویید ببخشید من فقط با ایشان کار دارم و ...
• قطعاً عوامل خارجی بر روش تدریس و نوع محتوایی که ارائه داده میشود، اثر دارد، مثل جنس دانشجو یا رشته تحصیلی او، من مدرس باید مخاطب خود را خوب بشناسم، مذاق او را بدست آورده باشم، این شناختها مرا در نوع مثالها یا همان سؤالهای کلاسی که قبلاً گفتم که در خانه باید فکرش را بکنند و ... کاملاً موثر است. (ادامه مطلب در پست بعد⬇️)
• هر استادی در هر موضوعی که میخواهد تدریس کند باید بداند دانشجویش را در این مبحث به کجا میخواهد برساند، میخواهد قدرت تحلیلش را بالا برد، مثلاً در درس انقلاب اسلامی آیا میخواهد او را با تاریخ انقلاب آشنا کند؟ یا او را به ارزشهای انقلاب علاقهمند کند؟ هدف اصلی باید روشن باشد، یعنی باید تفکر راهبردی در تدریس وجود داشته باشد، اقتضائات تفکر راهبردی وجود هدف و روشن بودن آن است، هدف های جزئی و راهبردهای هر کدام از زیر مجموعهها معلوم باشد، راهکار هر راهبرد تعریف شده باشد، فنون و روش راهکارها معلوم باشد، اگر میخواهم انقلاب را در قلب جوان جا کنم تا محبوب او شود، یک جور باید تدریس کنم و یک نوع کتاب باید تألیف شود، اگر نه هدفهم چیزی دیگریست، جور دیگر ...، چرا باید امروزه بشنویم که مثلاً از هر 10 پذیرفته شده فلان دانشگاه بزرگ کشور چند نفر آن به خارج از کشور میروند مخصوصاً آمریکا و ... بدون تعارف چه کسی باید جلوی این کار را میگرفته و روی فکر چنین جوانی کار میکرده، من استادی که میخواستم اخلاق بگویم، توی مدرس انقلاب. اگر هدف این باشد که فقط انبوهی از اطلاعات به جوان داده شود پس این دروس بدرد نمیخورد.
• مهترین توصیهام به مدرسان جوان و تازه وارد شده به این عرصه این است که بروید روشها و فنون تدریس را یاد بگیرید، کارگاههای متعدد ببینید، به نظر من حتی در بدو خدمت باید مدرسان ما کارگاههای متعدد دیده باشند، کارگاه ضمن خدمت هم که جای خود دارد. در کارگاههایی که اجرا می کنم این را دیدهام که مدرس بعد از سالها تدریس، حرفهایم باز هم برایش تازگی دارد!
• رمز موفقیت خود را چه در تدریس و چه در تألیف در این میبینم که هیچگاه ارتباطم را با مخاطبین خود قطع نکردهام، یک معلم یا یک مبلغ باید دائما با یک گروه مرتبط باشد، حال اگر قرار است که این اتفاق بیافتد، پس باید برای آنها خوراک داشته باشد، دائماً باید کار کند، مطالب نو ارائه دهد، راهکارم این بودهکه خودم را به ائمه و روایات و قران و تفاسیر وصل کردهام. هر چه دارم در این سالها، از اینهاست، ارتباط با جوانها، ارتباط با روایات و ... مگر نداریم که «شرقاً غرباً لن تجد علما صحیحا الا من عندنا اهل البیت»، فقط ما باید استخراج کنیم، اکنون اگر به من بگویند درباره فلان موضوع چیزی بنویس یا صحبتی داشته باش، روایات تا حدودی در ذهنم هست چون کار کردهام، عین روایت نه ولی دو کلمه در ذهنم هست، سریع روایتش را پیدا میکنم و ... در همه حیطهها ائمه (علیهم السلام) حرف زدهاند، خود را به این دریای بی کران وصل کنید و استخراج نمائید و...
• مدرس معارف باید در هر گرایشی که تدریس میکند اطلاعاتش کامل و مطالعه کرده باشد، ضمن اینکه مطالعات جانبی در حد ضرورت خیلی مهم است، اگر من اخلاق هم میخواهم بگویم، تا حدی باید از مبانی اعتقادی، تاریخ و ... نیز آگاه باشم، بله لازم نیست در همه چیز تخصصی حرف بزنم،مکانهای تاریخی و ... اینها ضرورت ندارد بدانم، در ضمن این جامعیت نسبی برای استاد اعتبارزایی نیز ایجاد میکند!
• در پایان پیشنهاد چند نکته را ضروری میدانم که به نظر من باید کار شود: 1ـ اخلاق تدریس را به اساتید باید گفت چنانچه اخلاق هر حرفهای که وارد آن میشویم باید بدانیم. 2ـ مهارتهای تدریس را نیز باید یاد داد، بدو خدمت، ضمن خدمت و ... 3ـ باید مدیریت تفکر را به استاد آموخت، مدرس باید تفکر مخاطبش را تربیت کند، مهندسی رفتار مهم است، باید بلد باشد که روشهای مهندسی رفتار مخاطبش چگونه است، اصلاً مخاطب شناسی باید به او یاد داد. 4ـ اصول و فنون مشاوره را باید به استاد آموخت. مهارتهای پاسخگویی به سؤالات، اخلاق مشاوره. 5ـ بحث ارتباط با جوان، مهارتهای ارتباط مؤثر باید به مدرسان آموزش داده شود، اینها هر کدام یک فن هستند، بعضی از اینها را بخاطر شدت وضوح گاه نمیبینیم، چون جلوی چشم ما هستند. ولی اینطور نیست، همه اینها را باید سازمان مربوطه برنامهریزی کند و آموزش دهد، روش تفکر به درد همه میخورد، باید در اصول مشترک کار کرد، مدیریت زمان در أمر آموزش را باید یاد داد ...
hijab.pdf
9.54M
🔷 «ابعاد نوروبیولوژیک عفاف وحجاب» ـ دکتر محمد ساقیان و دیگر نویسندگان
h.pptx
4.09M
🔷فایل «حجاب و عفاف ازدیدگاه زیست شناسی عصبی (نوروبیولوژِی)» 🔷دکتر محمد ساقیان 🔷فرمت: PPTX (پاورپوینت)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 4⃣1⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش هفتم ▶️
🔸البرادعي در سفر به تهران در جلسه اي خصوصي به من گفت «من مسلمان و برادر شما هستم و پيشنهادي دارم. شما با اين کاري که کرديد، براي خودتان مشکل درست کرديد. اما شرايط خوبي هم برايتان پيش آمده و آن اينکه تا کنون غرب حاضر نبود به شما نيروگاه اتمي بدهد؛ روسيه هم که معلوم نيست در نهايت چه کار مي¬کند؛ الآن در شرايطي هستيد که اروپا آماده معامله با شماست؛ هر تعدد رآکتور هسته اي مورد نياز شما باشد، اروپا آمادگي تحويل آن را دارد. اگر شما اعلام کنيد که تا اطلاع ثانوي غني سازي را متوقف مي کنيد، همه اين مشکلات حل مي شود. سر و صداها مي خوابد و چند سال بعد در فضاي آرام به تدريج مي توانيد غني سازي را شروع کنيد». راجع به تأمين سوخت اتمي نيز مي گفت: «اگر شما راجع به تأمين سوخت نيروگاه اتمي در دهه هاي آينده ترديدي داريد، مي توان قطعنامه اي را در شوراي امنيت به تصويب رساند تا سوخت رآکتورهاي ايران براي هميشه تضمين شود». (ص 148)
🔸برخي نمايندگان مجلس و برخي وزرا هم نظير همين بحث ها را مطرح مي کردند که از غرب نيروگاه و امتيازات اقتصادي بگيريم و غني سازي را فعلاً براي مدتي متوقف کنيم. اروپايي ها حاضر بودند رأکتور آب سبک به ما بدهند. خود روس ها هم مي گفتند اگر شما غني سازي را فعلاً کنار بگذاريد، ما هر تعداد نيروگاه بخواهيد، براي شما مي سازيم و سوخت آن را هم تضمين مي کنيم. (ص 149)
🔸از ابتداي مسئوليتم، خطري که بيشتر احساس مي شد و وزارت امور خارجه هم بر آن تأکيد داشت، اين بود که اگر حساب شده عمل نکنيم، ممکن است پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود. ارجاع پرونده به شوراي امنيت در آن شرايط واقعاً مشکل آفرين و خطرناک بود. (ص 149)
🔸با توجه به نگراني هاي مزبور، نامه اي به سران نظام نوشتم که اگر پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود، بحث صرفاً تحريم يا به احتمال ضعيف، حمله نظامي نيست، بلکه مسئله مهم تر اين است که ممکن است دستاوردهاي هسته اي ما نيز در معرض خطر قرار گيرد و توقف فعاليت هاي هسته اي به نحوي الزامي شود. (ص 150)
🔸در مورد مذاکره با آمريکا در زمينة هسته اي هم بحث هايي وجود داشت که در نهايت مورد موافقت قرار نگرفت. استدلال موافقان اين بود که در ماجراي افغانستان و عراق، با آمريکا مذاکره کرديم – درست است که با حضور نماينده سازمان ملل بود – پس سومين مورد آن هم مي تواند موضوع هسته اي باشد و از آنجا که اروپايي ها قدرت دست دوم جهان هستند، لذا ممکن است راحت تر بتوانيم با آمريکايي ها به توافق برسيم. استدلال مخالفان نيز اين بود که به صداقت آمريکا نمي توان اطميناني داشت؛ چه اينکه پس از پيروزي انقلاب اسلامي همواره عليه نظام فعال بوده است. در جلسه سران هم اين موضوع مورد بحث قرار گرفت، اما در نهايت گزينه اروپا تصويب شد. (ص 151)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 5⃣1⃣
◀️ دوران پس از جنگ/ بخش اول
🔸تنش زدایی از بعد از پایان جنگ با عراق به عنوان دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی مطرح شد. البته بیشتر رفع شبهات بود، زیرا در دوران جنگ با عراق، ایران تقریباً با دنیا قهر بود و بعد از جنگ بود که متوجه شدیم که دنیا از ما تصویر نادرستی دارد. با آشکار شدن چهرۀ صدام، این امکان پیدا شد که تعامل جدیدی را آغاز کنیم.(ص 134)
🔸در دولت آقای هاشمی گرایش های متفاوتی وجود داشت، یعنی گرایش های کمی تندتر و گرایش های معتدل تر و متعادل تر. البته حوزه سیاست خارجی در آن زمان، کاملاً عکس این دوره بود، یعنی جناح راست گرایش معتدل تر و جناح چپ گرایش تندتری داشت. (ص 135)
🔸در زمان آقای هاشمی، دوستانی که هم خط آقای خاتمی بودند، با سیاست اعتدال ما مخالفت می کردند. زمانی هم که وارد حوزه حکومتی زیر پرچم آقای خاتمی شدند (ایشان از افراد معتدل جناح چپ بود) به سیاست های آقای خاتمی رضایت دادند.(ص 135)
🔸بیشتر تندروی ها از لانۀ جاسوسی!! گرفته تا قضیۀ مکه و ممانعت از روابط با مصر، به دست جناح چپ صورت گرفت. روزی به آقای خاتمی به شوخی و جدی گفتم که زمانی دوستانتان به خاطر اینکه ما حرف های معتدل می زدیم، با ما مخالف بودند. حالا هم که خودشان همان حرف های ما را می زنند، هنوز با امثال من بد هستند. (ص 136)
🔸در آن زمان فکر می کردیم که با آمدن آقای خاتمی و گرایش ایشان به اعتدال در سیاست خارجی، کشور یکدست می شود. اما متأسفانه این موضوع درگیر دعوای سیاست داخلی شد و کسانی که در جناح راست قبلاً طرفدار اعتدال در روابط بودند، به دلایل سیاسی داخلی به تندروی روی آوردند. این امر موجب آن شد که دعوا ادامه پیدا کند و فقط بازیگران سیاسی جای خود را عوض می کردند. (ص 136)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
:
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 6⃣1⃣
◀️یادداشت های سال 1346
🔸 پنجشنبه 46/5/26
در دربار نطقي براي کارگران و کارمندان دربار کردم، زيرا براي آنها بيمه برقرار شد. شکرگزار مراحم شاه بايد باشند. بعد هم گفتم نظر شاهنشاه است که تمام افراد ملت ايران امنيت اجتماعي و فردي داشته باشند که تملک خانه و بيمه اولين قدم آن است. شما کارمندان بايد اين را بدانيد.
🔸شنبه 46/5/28
امروز 28 مرداد است، روزي ست که حکومت [محمد] مصدق ساقط شد و شاهنشاه دو روز بعد از آن در چهارده سال قبل به ايران مراجعت فرمودند. خدايا چه روزهايي بود. من يقين داشتم از بين رفته ايم، به اين جهت بر مصدق ياغي شدم. آن وقت در بيرجند تبعيد بودم و حق آمدن [به] تهران را نداشتم. خدا خواست شاه برگشت و کشور نجات پيدا کرد. وگرنه ما هم جمهوري دموکراتيک سوسياليستي ايران شده بوديم و البته از طبقه ما اثري بر جاي نمي ماند. خود مصدق هم کشته مي شد.
امروز مجلس مؤسسان را شاه افتتاح فرمودند که براي برقراري نيابت سلطنت علياحضرت شهبانوست که اگر خداي نخواسته شاه از بين بروند، وليعهد که کوچک است بي تکليف و بي سرپرست نباشند. مطالعه در اين امر خستگي آور است، بلکه چندش آور است. من نمي توانم تصور کنم که شاه از بين برود، ولي در [هر] صورت از لحاظ مملکت لازم است.
🔸جمعه 46/6/10
مسافرت شاه واقعاً شاهانه بود. البته براي ما و خود شاه خسته کننده بود. من چهار شبي که در نيويورک و واشينگتن بوديم، حتي يک شب هم بيش از دو ساعت نخوابيدم، ولي اين بي خوابي کاملاً ارزش داشت، زيرا سفر از هر حيث عالي بود. اولاً جانسون آن قدر از شاه تعريف کرد که نهايت نداشت. بعد هم هر چه خواستيم، دادند. براي شيرين کردن آب دريا، وسايل در اختيار گذاشتند. طياره از بهترين نوع دادند. شاهنشاه تسهيلات اعتباري جهت خريد اسلحه خواستند، دادند. براي تربيت خلبان ها وعده کردند در بهترين مدارس خودشان اقدام کنند. خلاصه چيزي نبود که ندادند.
... شب اول ورود، جانسون مهماني داد. هنگام ورود با آن که مسافرت غيررسمي بود، گارد احترام در کاخ سفيد مراتب احترامب ه عمل آورد، 21 تير توپ شليک شد. بعد جانسون نطق عجيب خودش را همان جا جلوي ميکروفن و صدها خبرنگار ايراد کرد. شاه را بزرگترين ليدر موجود روي کره ارض خواند. جانسون نطق خودش را نوشته بود، ولي شاه في البداهه جواب فرمودند. به قدري عالي و سليس بود که من با آن که روي سکوي احترام پشت سر شاه و جانسون با وزير خارجه آمريکا ايستاده بودم، بي خودي گريه شوق مي کردم. خوب شد [دين] راسک، وزير خارجه آمريکا نفهميد. خبرنگاران آن قدر دست زدند که من فکر مي کنم خود جانسون هم حسوديش شد. هر دو نطق را اين جا نقل خواهم کرد. بعد شاه دو ساعت با جانسون مذاکره دو نفري کردند.
... شاه و رئيس جمهور که در آمدند، رئيس جمهور، اعليحضرت را پيش مهمان هاي خودش برد. تمام نمايندگان مجالس قانون گذاري ولايتي آمريکا مهمان او بودند، نزديک هزار نفر بودند. نطق عجيبي در معرفي شاهنشاه و ليدر خاورميانه کرد. بعد از شاهنشاه خواهش کرد در مورد مسائل خاورميانه براي آنها صحبت کند. ماشاء الله نيم ساعت تمام شاه صحبت کرد. آن قدر عالي بود که من و [هوشنگ] انصاري اشک مي ريختيم. آن قدر مردم دست زدند که حد نداشت. جانسون شوخي کرد [و] خطاب به شاه گفت چون تأثير شما در اين جا زياد است، چند کلمه درباره من بگوييد، به انتخابات من کمک خواهد کرد. و واقعاً شاهنشاه هم به جانسون کمک کردند، يعني از تز دفاع در مقابل کمونيسم هر جا باشد، دفاع فرمودند که خيلي طرف توجه همه شد.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم