eitaa logo
کانال میز معارف
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
934 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰 🔴 احساس حیات نوین نسبت به اسلام عامل زیاد شدن فشار بر روی مسلمانان جهان 🔴 ✅نسبت به مسلمانان عالم و احساسات اسلامی، حساسیتها روزبهروز بیشتر شده است. این هم یکی دیگر از ابعاد حرکت عظیم اسلامی ملت ایران است. وقتی ما میشنویم که در فلسطین اشغالی، مردم را به رگبار میبندند، مسأله، مسألهی باطوم و چوب و این حرفها نیست؛ مسألهی کشتار است. معنای این حرف، آن است که فشار بر دشمن صهیونیست در داخل سرزمینهای اشغالی، از همیشه بیشتر شده است. ✅ما احساس میکنیم که فشار روی مسلمانان در سرتاسر عالم زیاد شده است. امروز در کشورهای مارکسیستی که عمر و نسلی را با دوری از مذهب و بیگانگی از خدا گذراندهاند، بازگشت به مذهب احساس میشود. در همان کشورها و در کشورهای دیگر، نسبت به مسلمانان حساسیتی وجود دارد. حرف خیلی عجیبی است. کلیساها در کشورهایی رونق پیدا کردند که پنجاه سال - بیشتر یا کمتر - در این کشورها یا لااقل در بعضی از نقاط آنها، زنگ کلیساها به صدا در نیامده بود؛ یعنی گرایش به مذهب پدیدار شد. اما در همین کشورها و در قلب اروپا و در کشورهای مدعی آزادی و دمکراسی و در هند و در نقاط دیگر عالم، بخصوص روی مسلمانان فشار فوقالعادهیی هست. علت چیست؟ این مسأله را تحلیل کنید. ✅آیا علت این نیست که دستگاههای جبار قدرت در همه جای دنیا، احساس حیات نوینی نسبت به اسلام میکنند؟ آیا به خاطر این نیست که میبینند هویت اسلامی، بار دیگر در میان جوامع مسلمان، نیرو و جان گرفته است؟ اگر در فلسطین اشغالی، روی مسلمانان رگبار گلوله را میگشایند، آیا بدین علت نیست که امروز در سرزمینهای اشغالی، وجود اسلامی جدی شده است؟ آیا به خاطر این نیست که در کشورهای عرب - چه آنها که همسایهی فلسطین اشغالی هستند و چه غیر آنها - احساسات و حرکت و بینش اسلامی ریشهدار شده، طرفدار پیدا کرده و صاحبان اندیشه و احساس و فطرتهای پاک، به اسلامِ مبارزه گرویدهاند؟ شکی نمیشود کرد که قضیه این است. (69/3/2 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ حجت الاسلام والمسلمین فرحزادی ✅ مسئول موسسه فرهنگی اندیشه جاویدان ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی 🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد) بخش سوم: ♦️ محور سوم: توصیه‌ها و تجارب • در جذابیت داشتن کلاس‌ها چند نکته به نظر می‌رسد: 1ـ اگر بحثی برای دانشجویان به صورت کاربردی ارائه گردد جذاب است، اگر جوان بفهمد که فردا به این بحث که در کلاس مطرح شده نیاز دارد برایش جذاب می‌گردد، همین بحث‌هایی که عرض کردم، باطن بینی که خیلی هم به آن اهمیت می‌دهم و توضیح می‌دهم، بحث بلاها و فشارهای زندگی، فلسفه بلاها، راههای مبارزه با آنها، آثار آنها و .... و هر چه که او الان با آنها مواجه است. 2ـ اثبات اهمیت و ضرورت مباحث در ابتدای بحث‌ها مهم است. اولاً ضرورت و اهمیت مثلاً درس اخلاق یا هر درس دیگری و سپس اثبات آن برای هر موضوعی که در جلسات صورت می‌گیرد. جوان باید بفهمد که این بحث حتی از اکسیژن هم برایش ضروری‌تر است. 3ـ استفاده از زبان مخاطب، ساده بیان کردن، مخاطب من باید بفهمد چه می‌گویم. با استفاده از تشبیه، تمثیل، شعر و ... که این خیلی جذاب و اثرگذار است، بنده برای هر بحثی دهها مثال در آستین دارم، سعی می‌کنم دانشجو را از آن فضای معقول و خشک به فضای محسوس و ملموس بکشم، همیشه در درس اخلاقها می‌گویم: تو یک مسافر هستی که سفرش تجاری است، یک تاجر واقعی حق دارد که به کار اصلیش نپرداخته و دنبال خوشگذرانی و عیش و نوش باشد؟ من و تو وقت نداریم، وقت دست ما نیست، یک دفعه اعلام می‌کنند مدت سفر تمام شد، هر چه تجارت کردی و سود جمع کردی، بردار و بیا! و ...؛ اگر این طور شد اثرگذاری آن بیشتر است و ماندگاریش بیشتر، این مثالها و ضرب‌المثلها در ماندگار کردن مباحث در ذهنها مؤثر است مثلاً یک بیت شعر ناب و تاپ، بارها شده عملا پای تابلو می‌نویسم ولی گاه که فقط می‌خوانم همه درخواست می‌کنند آهسته بخوانم یا پای تابلو بنویسم تا یادداشت کنند. البته ناگفته معلوم است که تسلط علمی و شگرد چگونگی و وقت استفاده از این نوع موارد سر جای خود مهم است. • یکی از معیارها و شاهکارهای مهم، عملی است که آن را به نام اصل جایگزینی نام نهاده‌ام و در کلاسها نیز مفصلا بحث می‌کنم یعنی انسان باید بتواند در بخشی از زندگی خود، همیشه خود را در جای مخاطب قرار دهد، من مدرس باید خودم را به جای دانشجو قرار دهم و برعکس، اگر کارمند فلان اداره است، خود را جای ارباب رجوع قرار دهد، اگر پدر است جای فرزندش و ...، این اصل هم برگرفته از روایات است، از خود بپرسید اگر تو بجای یک دانشجو بودی چه کلاسی برای تو جذاب به نظر می‌رسید؟ روی تو اثر می‌گذاشت؟ آیا کلاسی که در آن شوخی‌های زیاد و سبک و لودگی وجود داشت؟ شاید برای بعضی این یک مدل جذابیت باشد ولی پرواضح است که عاقلانه نیست، چنین نظری سطحی است، اعتبار استاد از بین می‌رود، ما از ذائقه‌های مریض صحبت نمی‌کنیم! • در حوزه رفتاری بحث تواضع و اخلاق استاد در عین صلابت جزء اصول مهم کار یک معلم و مدرس است، باید بتواند این دو را با هم جمع کند، هیچ کدام نباید دیگری را تحت تأثیر قرار دهد، هم صمیمیت و تواضع لازم است، و هم صلابت و قاطعیت. در بحث اخلاق تدریس و اخلاق استاد مطالب را در کتاب اخلاق تدریس آورده‌ام. • یک مدرس باید نگاهش به مخاطب و دانشجو دقیقا نگاهش به فرزندش باشد، نگاهش به برادر و خواهر خودش باشد، حتی همین جوانی که موهایش را فلان طور درست کرده یا حجابش یا تکه پران است و ...، اینها همه بچه‌های تو هستند، اگر فرزندم منحرف شده باشد، حال هر نوع انحرافی که باشد، آیا برای نجات او از همه وجود به عنوان یک پدر مایه نمی‌گذارم؟ این نگاه را باید درست کرد، دلسوزی واقعی من و دغدغه من مدرس وقتی درست می‌شود که بنده نگرشم را اصلاح کنم، این یک قانون راهبردی در عرصه تدریس است که خیلی از مشکلات را حل می‌کند. (ادامه مطلب در پست بعد⬇️)
• در بحث تدریس به جز تسلط علمی استاد، تسلط بر نفس و داشتن مایه اخلاقی و صبر و رعایت شئونات استادی و هر آنچه گفتیم یک نکته اساسی دیگر وجود دارد و آن اینکه یک مدرس خوب برای برقراری ارتباط با دانشجو باید بتواند همه موانع در راه این ارتباط را از میان بردارد و اگر نه شما هر چه حرف می زنید، بدرد نمی‌خورد، به قول معروف آنتن نمی‌دهد، حال شما حرف بزن، او اصلاً نمی‌شنود، حرفهای شما تلف شده و او حواسش پرت است، ما به اینها عایق کننده‌های ارتباط می‌گوییم. اینجا انواع عایق کننده‌ها وجود دارد، عایق‌های مربوط به فرستنده که من استاد هستم، گیرنده، مربوط به فضا و محیط، مربوط به ابزارهایی که در اختیار ماست، مثلاً من به اعتقادات مخاطب توهین نمایم، خوب او دیگر برای من ارزشی قائل نمی‌شود، اهانت به شخص یا باورهای او و ... موجب می‌شود دیگر به هیچ حرفی گوش ندهد. و ... • در مورد مدیریت کردن بحران‌های کلاسی، همان بحث فرزند خود دانستن دانشجویان، خیلی کار ساز است. مثلاً اگر دانشجو حرکتی از خود نشان داد یا حرفی زد، مانند فرزند خود حتی در ذهنت هم نباید این طور باشد که حتماً منظورش حال گرفتن از من یا ... بوده است. اگر واقعاً همچنین قصدی داشته خوب بچه‌ات است. پس برداشت اول این است که نمی‌خواهد اذیت کند، مرحله دوم این است که خود را به تغافل بزنم، می‌دانم منظورش از این کار یا گفته چه بوده، ولی مثلاً متوجه نشدم، خیلی آرام و منطقی به او جواب دهم، بله در مواقعی مانند تربیت فرزند خودت، باید صلابتی هم از خود نشان دهی، البته بلافاصله اخلاقت را تلطیف کنی و دوباره صمیمیت را در پی بگیری و این خود یک مهارت و هنر است که از هر کدام، کجا استفاده کنی و به تجربه نیاز دارد. اگر استاد از ابتدای ترم درست وارد عرصه شد با این توضیحی که عرض کردم، بحران بوجود نمی‌آید، اگر چیزی گفت که کسی نشنید فقط دانشجوی کناریش می‌داند، خوب اینجا لازم نیست خودت وضع را خراب کنی و همان تغافل کار ساز است. گاه همینکه در همان حدودی که او نشسته چشم بیاندازی یعنی اینکه فهمیدم که بود و چه گفت، کافی است. با استفاده از روی میز زدن، سکوت، نگاه به فرد خاطی و ... که همه هنر معلمی است و در اثر تمرین و تجربه باید به مهارت تبدیل شود، علم تنها کافی نیست، گاه هم همان صلابت کار ساز است! فقط باید به این دقت داشت که اگر دانشجویی را تهدید یا تنبیه می‌کنیم، روی دیگران هم مسلماً اثر می‌گذارد، مثبت یا منفی! شاید دیگران و خودش در مقابل شما موضع‌گیری کنند، اگر من استاد درست کار کرده باشم، دیگر دانشجویان با من همراه اند و کسی مقابل من و همراه او نمی‌شود. اینها را در کتابم نیز آورده‌ام! • باید مدرس در کلاس زمینه‌سازی کرده باشد، کجا برخورد چکشی و با صلابت داشته باشد، یا معمولی یا ... مثلاً درباره حجاب به طور کلی صحبت کنم و با چه لحنی و یا با فرد صحبت کنم؟ امر به معروف تا آنجا که اثر دارد واجب است، اگر قرار است این امر به معروف 20 نفر دیگر را از تو دور کند، چه باید کرد؟! به نظر من در مواردی مثل حجاب نباید وارد عرصه‌های برخورد مستقیم شد، اگر دانشجویی واقعاً خیلی پررو شده یا ... بعد از کلاس باید نگه داشت و فردی توضیح داد، تاکنون شده که وقتی به دانشجویی گفته‌ام شما بعد از کلاس باشید، کارتان دارم دیگر ساکت شده یا حواسش جمع گردیده و حتی آمده عذرخواهی هم کرده است. یک نکته مهم اینکه باید حواس مدرس باشد که در خیلی موارد حتماً تنها فرد خاطی را نگه دارد و به او تذکر دهد، معمولاً دانشجوی مورد نظر با دو یا سه نفر از دوستانش به شما مراجعه می کنند تا آنها صحنه را شلوغ کنند و از او دفاع کنند و ... اگر بگویی به تو چه ربطی دارد، بدتر می‌شود و اگر نخواهی به طرفدارانش که در لابلای صحبت شما مزه پراکنی می‌کنند چیزی بگویی، صلابت مدرسی تو خراب شده، باید جوانب برخوردها را خوب دید، نباید بگذارید کسی همراه او باشد، بگویید ببخشید من فقط با ایشان کار دارم و ... • قطعاً عوامل خارجی بر روش تدریس و نوع محتوایی که ارائه داده می‌شود، اثر دارد، مثل جنس دانشجو یا رشته تحصیلی او، من مدرس باید مخاطب خود را خوب بشناسم، مذاق او را بدست آورده باشم، این شناختها مرا در نوع مثالها یا همان سؤالهای کلاسی که قبلاً گفتم که در خانه باید فکرش را بکنند و ... کاملاً موثر است. (ادامه مطلب در پست بعد⬇️)
• هر استادی در هر موضوعی که می‌خواهد تدریس کند باید بداند دانشجویش را در این مبحث به کجا می‌خواهد برساند، می‌خواهد قدرت تحلیلش را بالا برد، مثلاً در درس انقلاب اسلامی آیا می‌خواهد او را با تاریخ انقلاب آشنا کند؟ یا او را به ارزشهای انقلاب علاقه‌مند کند؟ هدف اصلی باید روشن باشد، یعنی باید تفکر راهبردی در تدریس وجود داشته باشد، اقتضائات تفکر راهبردی وجود هدف و روشن بودن آن است، هدف های جزئی و راهبردهای هر کدام از زیر مجموعه‌ها معلوم باشد، راهکار هر راهبرد تعریف شده باشد، فنون و روش راهکارها معلوم باشد، اگر می‌خواهم انقلاب را در قلب جوان جا کنم تا محبوب او شود، یک جور باید تدریس کنم و یک نوع کتاب باید تألیف شود، اگر نه هدفهم چیزی دیگریست، جور دیگر ...، چرا باید امروزه بشنویم که مثلاً از هر 10 پذیرفته شده فلان دانشگاه بزرگ کشور چند نفر آن به خارج از کشور می‌روند مخصوصاً آمریکا و ... بدون تعارف چه کسی باید جلوی این کار را می‌گرفته و روی فکر چنین جوانی کار می‌کرده، من استادی که می‌خواستم اخلاق بگویم، توی مدرس انقلاب. اگر هدف این باشد که فقط انبوهی از اطلاعات به جوان داده شود پس این دروس بدرد نمی‌خورد. • مهترین توصیه‌ام به مدرسان جوان و تازه وارد شده به این عرصه این است که بروید روشها و فنون تدریس را یاد بگیرید، کارگاه‌های متعدد ببینید، به نظر من حتی در بدو خدمت باید مدرسان ما کارگاه‌های متعدد دیده باشند، کارگاه ضمن خدمت هم که جای خود دارد. در کارگاه‌هایی که اجرا می کنم این را دیده‌ام که مدرس بعد از سالها تدریس، حرفهایم باز هم برایش تازگی دارد! • رمز موفقیت خود را چه در تدریس و چه در تألیف در این می‌بینم که هیچگاه ارتباطم را با مخاطبین خود قطع نکرده‌ام، یک معلم یا یک مبلغ باید دائما با یک گروه مرتبط باشد، حال اگر قرار است که این اتفاق بیافتد، پس باید برای‌ آنها خوراک داشته باشد، دائماً باید کار کند، مطالب نو ارائه دهد، راهکارم این بودهکه خودم را به ائمه و روایات و قران و تفاسیر وصل کرده‌ام. هر چه دارم در این سالها، از اینهاست، ارتباط با جوان‌ها، ارتباط با روایات و ... مگر نداریم که «شرقاً غرباً لن تجد علما صحیحا الا من عندنا اهل البیت»، فقط ما باید استخراج کنیم، اکنون اگر به من بگویند درباره فلان موضوع چیزی بنویس یا صحبتی داشته باش، روایات تا حدودی در ذهنم هست چون کار کرده‌ام، عین روایت نه ولی دو کلمه در ذهنم هست، سریع روایتش را پیدا می‌کنم و ... در همه حیطه‌ها ائمه (علیهم السلام) حرف زده‌ا‌ند، خود را به این دریای بی کران وصل کنید و استخراج نمائید و... • مدرس معارف باید در هر گرایشی که تدریس می‌کند اطلاعاتش کامل و مطالعه کرده باشد، ضمن اینکه مطالعات جانبی در حد ضرورت خیلی مهم است، اگر من اخلاق هم می‌خواهم بگویم، تا حدی باید از مبانی اعتقادی‌، تاریخ و ... نیز آگاه باشم، بله لازم نیست در همه چیز تخصصی حرف بزنم،مکان‌های تاریخی و ... اینها ضرورت ندارد بدانم، در ضمن این جامعیت نسبی برای استاد اعتبارزایی نیز ایجاد می‌کند! • در پایان پیشنهاد چند نکته را ضروری می‌دانم که به نظر من باید کار شود: 1ـ اخلاق تدریس را به اساتید باید گفت چنانچه اخلاق هر حرفه‌‌ای که وارد آن می‌شویم باید بدانیم. 2ـ مهارت‌های تدریس را نیز باید یاد داد، بدو خدمت، ضمن خدمت و ... 3ـ باید مدیریت تفکر را به استاد آموخت، مدرس باید تفکر مخاطبش را تربیت کند، مهندسی رفتار مهم است، باید بلد باشد که روش‌های مهندسی رفتار مخاطبش چگونه است، اصلاً مخاطب شناسی باید به او یاد داد. 4ـ اصول و فنون مشاوره را باید به استاد آموخت. مهارت‌های پاسخگویی به سؤالات، اخلاق مشاوره. 5ـ بحث ارتباط با جوان، مهارت‌های ارتباط مؤثر باید به مدرسان آموزش داده شود، اینها هر کدام یک فن هستند، بعضی از اینها را بخاطر شدت وضوح گاه نمی‌بینیم، چون جلوی چشم ما هستند. ولی اینطور نیست، همه اینها را باید سازمان مربوطه برنامه‌ریزی کند و آموزش دهد، روش تفکر به درد همه می‌خورد، باید در اصول مشترک کار کرد، مدیریت زمان در أمر آموزش را باید یاد داد ...
نود و پنجمین جلسه گفتگوی نوین پژوهشی در موضوع: «حجاب و عفاف ازدیدگاه زیست شناسی عصبی (نوروبیولوژِی)» با ارائه دکتر محمد ساقیان برگزار شد. 🔷 🔰مقاله پیوست🔰 با عنوان «ابعاد نوروبیولوژیک عفاف وحجاب» در این زمینه ارائه می گردد.
hijab.pdf
9.54M
🔷 «ابعاد نوروبیولوژیک عفاف وحجاب» ـ دکتر محمد ساقیان و دیگر نویسندگان
h.pptx
4.09M
🔷فایل «حجاب و عفاف ازدیدگاه زیست شناسی عصبی (نوروبیولوژِی)» 🔷دکتر محمد ساقیان 🔷فرمت: PPTX (پاورپوینت)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 4⃣1⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش هفتم ▶️ 🔸البرادعي در سفر به تهران در جلسه اي خصوصي به من گفت «من مسلمان و برادر شما هستم و پيشنهادي دارم. شما با اين کاري که کرديد، براي خودتان مشکل درست کرديد. اما شرايط خوبي هم برايتان پيش آمده و آن اينکه تا کنون غرب حاضر نبود به شما نيروگاه اتمي بدهد؛ روسيه هم که معلوم نيست در نهايت چه کار مي¬کند؛ الآن در شرايطي هستيد که اروپا آماده معامله با شماست؛ هر تعدد رآکتور هسته اي مورد نياز شما باشد، اروپا آمادگي تحويل آن را دارد. اگر شما اعلام کنيد که تا اطلاع ثانوي غني سازي را متوقف مي کنيد، همه اين مشکلات حل مي شود. سر و صداها مي خوابد و چند سال بعد در فضاي آرام به تدريج مي توانيد غني سازي را شروع کنيد». راجع به تأمين سوخت اتمي نيز مي گفت: «اگر شما راجع به تأمين سوخت نيروگاه اتمي در دهه هاي آينده ترديدي داريد، مي توان قطعنامه اي را در شوراي امنيت به تصويب رساند تا سوخت رآکتورهاي ايران براي هميشه تضمين شود». (ص 148) 🔸برخي نمايندگان مجلس و برخي وزرا هم نظير همين بحث ها را مطرح مي کردند که از غرب نيروگاه و امتيازات اقتصادي بگيريم و غني سازي را فعلاً براي مدتي متوقف کنيم. اروپايي ها حاضر بودند رأکتور آب سبک به ما بدهند. خود روس ها هم مي گفتند اگر شما غني سازي را فعلاً کنار بگذاريد، ما هر تعداد نيروگاه بخواهيد، براي شما مي سازيم و سوخت آن را هم تضمين مي کنيم. (ص 149) 🔸از ابتداي مسئوليتم، خطري که بيشتر احساس مي شد و وزارت امور خارجه هم بر آن تأکيد داشت، اين بود که اگر حساب شده عمل نکنيم، ممکن است پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود. ارجاع پرونده به شوراي امنيت در آن شرايط واقعاً مشکل آفرين و خطرناک بود. (ص 149) 🔸با توجه به نگراني هاي مزبور، نامه اي به سران نظام نوشتم که اگر پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود، بحث صرفاً تحريم يا به احتمال ضعيف، حمله نظامي نيست، بلکه مسئله مهم تر اين است که ممکن است دستاوردهاي هسته اي ما نيز در معرض خطر قرار گيرد و توقف فعاليت هاي هسته اي به نحوي الزامي شود. (ص 150) 🔸در مورد مذاکره با آمريکا در زمينة هسته اي هم بحث هايي وجود داشت که در نهايت مورد موافقت قرار نگرفت. استدلال موافقان اين بود که در ماجراي افغانستان و عراق، با آمريکا مذاکره کرديم – درست است که با حضور نماينده سازمان ملل بود – پس سومين مورد آن هم مي تواند موضوع هسته اي باشد و از آنجا که اروپايي ها قدرت دست دوم جهان هستند، لذا ممکن است راحت تر بتوانيم با آمريکايي ها به توافق برسيم. استدلال مخالفان نيز اين بود که به صداقت آمريکا نمي توان اطميناني داشت؛ چه اينکه پس از پيروزي انقلاب اسلامي همواره عليه نظام فعال بوده است. در جلسه سران هم اين موضوع مورد بحث قرار گرفت، اما در نهايت گزينه اروپا تصويب شد. (ص 151) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 5⃣1⃣ ◀️ دوران پس از جنگ/ بخش اول 🔸تنش زدایی از بعد از پایان جنگ با عراق به عنوان دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی مطرح شد. البته بیشتر رفع شبهات بود، زیرا در دوران جنگ با عراق، ایران تقریباً با دنیا قهر بود و بعد از جنگ بود که متوجه شدیم که دنیا از ما تصویر نادرستی دارد. با آشکار شدن چهرۀ صدام، این امکان پیدا شد که تعامل جدیدی را آغاز کنیم.(ص 134) 🔸در دولت آقای هاشمی گرایش های متفاوتی وجود داشت، یعنی گرایش های کمی تندتر و گرایش های معتدل تر و متعادل تر. البته حوزه سیاست خارجی در آن زمان، کاملاً عکس این دوره بود، یعنی جناح راست گرایش معتدل تر و جناح چپ گرایش تندتری داشت. (ص 135) 🔸در زمان آقای هاشمی، دوستانی که هم خط آقای خاتمی بودند، با سیاست اعتدال ما مخالفت می کردند. زمانی هم که وارد حوزه حکومتی زیر پرچم آقای خاتمی شدند (ایشان از افراد معتدل جناح چپ بود) به سیاست های آقای خاتمی رضایت دادند.(ص 135) 🔸بیشتر تندروی ها از لانۀ‌ جاسوسی!! گرفته تا قضیۀ مکه و ممانعت از روابط با مصر، به دست جناح چپ صورت گرفت. روزی به آقای خاتمی به شوخی و جدی گفتم که زمانی دوستانتان به خاطر اینکه ما حرف های معتدل می زدیم، با ما مخالف بودند. حالا هم که خودشان همان حرف های ما را می زنند، هنوز با امثال من بد هستند. (ص 136) 🔸در آن زمان فکر می کردیم که با آمدن آقای خاتمی و گرایش ایشان به اعتدال در سیاست خارجی، کشور یکدست می شود. اما متأسفانه این موضوع درگیر دعوای سیاست داخلی شد و کسانی که در جناح راست قبلاً طرفدار اعتدال در روابط بودند، به دلایل سیاسی داخلی به تندروی روی آوردند. این امر موجب آن شد که دعوا ادامه پیدا کند و فقط بازیگران سیاسی جای خود را عوض می کردند. (ص 136) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
: 📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 6⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸 پنجشنبه 46/5/26 در دربار نطقي براي کارگران و کارمندان دربار کردم، زيرا براي آنها بيمه برقرار شد. شکرگزار مراحم شاه بايد باشند. بعد هم گفتم نظر شاهنشاه است که تمام افراد ملت ايران امنيت اجتماعي و فردي داشته باشند که تملک خانه و بيمه اولين قدم آن است. شما کارمندان بايد اين را بدانيد. 🔸شنبه 46/5/28 امروز 28 مرداد است، روزي ست که حکومت [محمد] مصدق ساقط شد و شاهنشاه دو روز بعد از آن در چهارده سال قبل به ايران مراجعت فرمودند. خدايا چه روزهايي بود. من يقين داشتم از بين رفته ايم، به اين جهت بر مصدق ياغي شدم. آن وقت در بيرجند تبعيد بودم و حق آمدن [به] تهران را نداشتم. خدا خواست شاه برگشت و کشور نجات پيدا کرد. وگرنه ما هم جمهوري دموکراتيک سوسياليستي ايران شده بوديم و البته از طبقه ما اثري بر جاي نمي ماند. خود مصدق هم کشته مي شد. امروز مجلس مؤسسان را شاه افتتاح فرمودند که براي برقراري نيابت سلطنت علياحضرت شهبانوست که اگر خداي نخواسته شاه از بين بروند، وليعهد که کوچک است بي تکليف و بي سرپرست نباشند. مطالعه در اين امر خستگي آور است، بلکه چندش آور است. من نمي توانم تصور کنم که شاه از بين برود، ولي در [هر] صورت از لحاظ مملکت لازم است. 🔸جمعه 46/6/10 مسافرت شاه واقعاً شاهانه بود. البته براي ما و خود شاه خسته کننده بود. من چهار شبي که در نيويورک و واشينگتن بوديم، حتي يک شب هم بيش از دو ساعت نخوابيدم، ولي اين بي خوابي کاملاً ارزش داشت، زيرا سفر از هر حيث عالي بود. اولاً جانسون آن قدر از شاه تعريف کرد که نهايت نداشت. بعد هم هر چه خواستيم، دادند. براي شيرين کردن آب دريا، وسايل در اختيار گذاشتند. طياره از بهترين نوع دادند. شاهنشاه تسهيلات اعتباري جهت خريد اسلحه خواستند، دادند. براي تربيت خلبان ها وعده کردند در بهترين مدارس خودشان اقدام کنند. خلاصه چيزي نبود که ندادند. ... شب اول ورود، جانسون مهماني داد. هنگام ورود با آن که مسافرت غيررسمي بود، گارد احترام در کاخ سفيد مراتب احترامب ه عمل آورد، 21 تير توپ شليک شد. بعد جانسون نطق عجيب خودش را همان جا جلوي ميکروفن و صدها خبرنگار ايراد کرد. شاه را بزرگترين ليدر موجود روي کره ارض خواند. جانسون نطق خودش را نوشته بود، ولي شاه في البداهه جواب فرمودند. به قدري عالي و سليس بود که من با آن که روي سکوي احترام پشت سر شاه و جانسون با وزير خارجه آمريکا ايستاده بودم، بي خودي گريه شوق مي کردم. خوب شد [دين] راسک، وزير خارجه آمريکا نفهميد. خبرنگاران آن قدر دست زدند که من فکر مي کنم خود جانسون هم حسوديش شد. هر دو نطق را اين جا نقل خواهم کرد. بعد شاه دو ساعت با جانسون مذاکره دو نفري کردند. ... شاه و رئيس جمهور که در آمدند، رئيس جمهور، اعليحضرت را پيش مهمان هاي خودش برد. تمام نمايندگان مجالس قانون گذاري ولايتي آمريکا مهمان او بودند، نزديک هزار نفر بودند. نطق عجيبي در معرفي شاهنشاه و ليدر خاورميانه کرد. بعد از شاهنشاه خواهش کرد در مورد مسائل خاورميانه براي آنها صحبت کند. ماشاء الله نيم ساعت تمام شاه صحبت کرد. آن قدر عالي بود که من و [هوشنگ] انصاري اشک مي ريختيم. آن قدر مردم دست زدند که حد نداشت. جانسون شوخي کرد [و] خطاب به شاه گفت چون تأثير شما در اين جا زياد است، چند کلمه درباره من بگوييد، به انتخابات من کمک خواهد کرد. و واقعاً شاهنشاه هم به جانسون کمک کردند، يعني از تز دفاع در مقابل کمونيسم هر جا باشد، دفاع فرمودند که خيلي طرف توجه همه شد. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
✅سوالات پربازدید: سوال زیر بیش از 35000 بار در سامانه پرسمان دانشجویی پرسیده شده است. 🔴ايران از نظر تسليحات نظامي چندمين كشور دنيا محسوب مي شود؟ 👈پاسخ: در مورد رتبه بندی کشورها از نظر نظامی دو نظریه عمده وجود دارد: الف)دسته اول از کارشناسان مسائل نظامی معتقدند که اساسا معیار وشاخص دقیقی در این زمینه وجود ندارد. زیرا اطلاعات مربوط به مسائل نظامی به خاطر محرمانه بودن وپیچیدگی های خاصی که دارد معمولا به درستی بیان نمی شود ، از طرف دیگر قدرت نظامی کشورها معمولا در جنگها نمایان می شود ، مثلا با وجود اینکه در مورد قدرت نظامی اسرائیل تبلیغات فراوانی انجام می گرفت ،اما پس از دو جنگ 33 روزه و22 روزه این رژیم با لبنان وفلسطین ،به ضعف این تبلیغات پی بردند، و یا در جریان جنگ تحمیلی با انکه دنیا روی قدرت نظامی ایران چندان حساب نمی کرد اما بر خلاف تصور انها ، ایران با توان فوق العاده ای به دفاع از خود پرداخت. (چنانکه برژینسکی مشاور امنیت ملی امریکا در سالهای اخیر بیان کرده است که ایرانیان با روش جدیدی که اتخاذ کرده اند تمام معادلات نظامی دنیا را به هم ریخته اند انها (ایرانیان) مجهز به سلاح ایمان هستند و در واقع نتیجه جنگ با چنین افرادی که از جان خود مایه می گذارند اصلا قابل پیش بینی نیست). این دسته از کارشناسان نظامی بیان می دارند که ممکن است کشوری مانند انگستان از نظر نیروی دریایی قدرت اول دنیا باشد اما از نظر توان زمینی و هوایی کمتر رشد کرده باشد ویا برعکس کشوری از لحاظ قدرت زمینی وهوایی در دنیا بی نظیر باشد ولی از لحاظ دریایی اسیب پذیر باشد ولذا قدرت وتوان کشورها را باید درابعاد مختلف بررسی کرد. ⚪️باید توجه داشت عوامل مختلفی در توان نظامی کشورها دخالت دارد که از جمله مهمترین انها می توان به موارد زیر اشاره نمود: ✍1-توانایی تولید تسلیحات ؛کشورهای تولید کننده تسلیحات ،از قدرت وموفقیت نظامی بیشتری برخوردارند و در مقابل ،کشورهای مصرف کننده بسیار اسیب پذیرند . بعنوان مثال کشوری مانند مصر که وارد کننده تسلیحات نظامی از شوروی سابق بود ،در یکی از جنگها به شدت نیاز به وارد کردن تجهیزات نظامی داشت اما درست در همین زمان شوروی سابق ،این کشور را تنها گذاشت واز ارسال تسلیحات خودداری کرد. لازم به تذکر است که ایران در زمینه تولید تسلیحات نظامی به شدت در حال پیشرفت است،و کشورهایی مانند عربستان ،امارات وقطر از جمله کشورهای مصرف کننده تسلیحات نظامی در دنیا هستند. ✍2-توان دفاعی وقدرت بازدارندگی وچانه زنی در نظام بین الملل ؛ یعنی یک کشور بتواند از لحاظ روحی وروانی از تجاوز دیگر کشورها جلوگیری کند که در این زمینه نیز جمهوری اسلامی ایران به موفقیت های زیادی دست یافته است. ب)دسته دوم از کارشناسان معتقدند که از منظر معیارهای مختلف ،می توان کشورها را از نظر نظامی رتبه بندی کرد که باتوجه به پیشرفت های روز افزون و دستیابی ایران به توانایی های جدید در زمینه مسائل نظامی نظیر موشک های بالستیک نقطه زن و موشک های کروز ، افزایش سطح تولید و قابلیت های دفاعی ، ایران پس از کشورهای امریکا ، روسیه ، انگلستان و چین در رتبه پنجم یا ششم قرار دارد. 👈برای اطلاعات بیشتردر این زمینه می توانید به کتاب زیر مراجعه نمایید: مسائل نظامی واستراتژیک معاصر(دکترعلیرضا ازغندی -دکترجلیل روشندل) 🆔میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴موضع رهبر انقلاب درباره ادعای نابودی داعش توسط ترامپ ترامپ: داعش افتخار اوباما بود .. میزمعارف @mizemaaref
🔴✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی 🔴در سری ششم معرفی این بزرگواران، فهرست 80 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی از رتبه 301 تا 380 به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد. 👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد. ⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد. در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید. استادان گرامی: 301 محبوبه شاهمرادی 168 اصفهان 302 محمود مقدس 167 گيلان 303 حسین باقری 167 تهران 304 امید اهنچی 167 تهران 305 حوریه عظیمی 167 آذربايجان شرقي 306 ژنوس برزگران 166 تهران 307 آرمین دخت امین 165 تهران,البرز 308 امین جلیلیان 165 كرمانشاه 309 علی یزدانی 165 خراسان شمالي 310 فاطمه عرب اصفهانی 165 اصفهان 311 یعقوب کریمی 165 سيستان و بلوچستان 312 عزت امانی 164 اصفهان 313 ذبیح الله بهرامی 164 لرستان 314 اسماعیل زارعی 163 فارس 315 برات حميديان 162 سيستان و بلوچستان 316 فریده منشدی پور 161 هرمزگان 317 روح الله دارایی 160 تهران 318 مصطفی فروتن تنها 159 خراسان جنوبي 319 محمدحسین زارعی محمودابادی 159 يزد 320 علي دستجاني فراهاني 159 مركزي 321 اسماعیل پاک نژاد 158 هرمزگان 322 سمانه مکوندی 158 خوزستان 323 مهدی قهرمان 157 آذربايجان شرقي 324 احسان فردآقایی 157 خوزستان 325 فيروزه حاجي كاظمي هاتبار 157 قزوين 326 مصطفی کریمی 156 ايلام 327 احسان اشکنانی 156 هرمزگان 328 فاطمه بیگم بال افکن 156 خوزستان 329 صباح ساعدی اصل 156 خوزستان 330 مهدی بشارت 156 خراسان رضوي 331 محمد بخشی فعله 156 خوزستان 332 مسلم نجفی 156 خراسان رضوي 333 میرعماد شریف 155 گيلان 334 احمد ابراهیمی درچه 155 مركزي 335 اکرم خلیلی نوش آبادی 155 تهران 336 میرمحسن عرفانی راد 155 آذربايجان شرقي 337 خدارحم جلالی 155 لرستان 338 سوسن نظامی 154 مركزي 339 علی اصغر حسین زاده 153 تهران,قم 340 محمدعلي فاضلي مهرآبادي 152 تهران,مركزي 341 نرگس شکربیگی 152 كرمانشاه 342 نجمه سادات هنرمندپیشه 151 هرمزگان 343 ملیحه پورستار مهادی 151 آذربايجان شرقي 344 علی روحانی تبار 150 تهران 345 نورالله جلیل 150 اصفهان 346 فرخندهک کرناسی دزفولی 150 خوزستان 347 سیدمهدی ناجی 149 خراسان رضوي 348 صادق رزاقي 147 البرز 349 رضا شکرزاده چهاربرج 147 آذربايجان غربي 350 منیره علی اصغری 147 البرز 351 معصومه موسوی 147 لرستان 352 حجت الله رفیعی شمس ابادی 147 تهران 353 مقداد ابراهيمي كوشالي 146 گيلان 354 صدیقه توکلی گارماسه 146 اصفهان 355 سید احمد هاشمی علی آبادی 146 تهران 356 زهره حبیبی 146 مازندران 357 شهره فتوگرافی 145 تهران 358 مریم السادات سقایت 145 تهران 359 مهدی تابنده 144 مركزي 360 اكرم باغخاني 144 كرمان 361 مصطفی ناصری 144 اصفهان 362 زهره صفایی محمد ابادی 143 اصفهان 363 اعظم یوسفی نژاد 143 تهران 364 سيدباقر حسيني چالشتري 142 چهارمحال و بختياري 365 احمد قادری 142 لرستان 366 حسین کرتی خورگو 141 هرمزگان 367 جبار شرفی 141 كرمانشاه 368 مسعود زارع 141 فارس 369 محمدمهدی نیازمند 141 گيلان 370 سید حسن میرنوراللهی 140 تهران 371 مصطفی عطار 140 البرز 372 شهربانو زند لشنی 140 لرستان 373 ولی الله خسروی 140 كرمانشاه 374 شبنم رضایی عباسی 139 تهران 375 معصومه کولیوند 139 تهران 376 قاسم فتاحی 139 چهارمحال و بختياري 377 مهدی اسماعیلی صدر آبادی 139 تهران 378 حلیمه ریحانی 139 خراسان رضوي 379 عالیه نوری 138 تهران 380 محسن قربانی 138 كردستان 👈با آرزوی توفیقات روز افزون برای این استادان گرامی .. ✍میزمعارف @mizemaaref
✅معرفی درس مجازی: 🔴در مسیر عاشقی ❗️دو جلسه آموزشی درباره اهمیت و استفاده بهتر و کلیاتی از دانستنیهای پیاده روی اربعین ⚪️لینک درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/A2hRMw-- 👈میزمعارف @mizemaaref
انقلاب اسلامی ایران.pptx
14.65M
🔴دانلود پاورپوینت تدریس درس " انقلاب اسلامی" ◀️کتاب انقلاب اسلامی دکتر ملکوتیان ⚪️ 176 اسلاید 14مگابایت ✍مناسب برای تدریس درس انقلاب اسلامی در کلاس 👈میزمعارف @mizemaaref
اخلاق اسلامی.rar
16.01M
✅دانلود پاورپوینت تدریس درس "اخلاق اسلامی" 🔴کتاب اخلاق اسلامی ( مبانی و مفاهیم) نشرمعارف ✍ 15مگابایت ⚪️مناسب برای تدریس درس انقلاب اسلامی در کلاس 👈میزمعارف @mizemaaref
✅معرفی درس مجازی 🔴درس "آفتاب در مصاف" (فصل اول) / تاریخ تحلیلی سیره سیاسی امام حسین علیه السّلام و قیام عاشورا و مواجهه تحلیلی با حیات سیاسی امام حسین(ع) و قیام عاشورا می باشد. 4 جلسه آموزشی لینک درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/XjMGYgYy
🔴ادامه معرفی درس .. ◀️درس "آفتاب در مصاف" (فصل اول) : تاریخ تحلیلی سیره سیاسی امام حسین علیه السّلام و قیام عاشورا و مواجهه تحلیلی با حیات سیاسی امام حسین(ع) و قیام عاشورا به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی اسلام و جامعه شیعی، زمینه‌ساز شناخت عمیق‌تری از این گنجینه خواهد بود. 👈 تاکید بر این نکته بسیار مهم که هدف اصلی در زنده نگاه داشتن فرهنگ عاشورایی، بهره‌مندی از آموزه‌های این قیام در زمینه‌های مختلف، از جمله و خصوصا در زمینه فرهنگ سیاسی، بوده است. ✍این‌گونه مواجهه، ضمن آن‌که برخورد سکولار با آیین عاشورایی و امکان تحریف این برهه حیاتی تاریخ اسلام را محدود می‌سازد، به بُعد عاطفی و تعلقات معنوی مخاطبین، نسبت به قیام امام حسین(ع) و یاران ایشان، عمق می‌بخشد و ایشان را در مقام فهم موقعیت‌های مشابه، تصمیم‌گیری و اقدام در صحنه‌های تعیین‌کننده توانمند می‌سازد... ❗️استادان معارف می توانند این درس را در سبد درسی خود برای فعالیت کلاسی مجازی قرار دهند. 📚لینک درس " آفتاب در مصاف": http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/XjMGYgYy ⚪️میزمعارف @Mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کلیپ معرفی درس مجازی " آفتاب در مصاف" ◀️استادان درس تاریخ امامت میتوانند این درس را در سبد درسی مجازی خود برای دانشجویانشان قرار دهند .. ❗️میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅در این دنیا چیزی ماندنی نیست🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : فِی الکافِی عَن الباقِر علیه‌السلام یُنادِی مُنادیٍ فِی کُلِّ یَوم اِبنَ آدَم لِدْ لِلْموت (۱) [حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند: هر روز منادی‌ای ندا می‌دهد که ای فرزند آدم!] متولد شو برای مردن. یک حقیقت آشکاری که اغلب عقول مردم و اذهان مردم از آن غافل است؛ [اینکه] هر ولادتی برای فنا و نابودی است در نهایت. وَ اجمَع لِلفَناء گرد بیاور و جمع کن، پول را، مال را، اشیاء را، کتاب را، وسایل مطلوب زندگی را از جهات مادی، عینی، قدرت و چه و چه، همه‌ی اینها را زحمت بکش جمع بیاور، لِلفَناء، برای اینکه از بین برود. همه‌اش از بین خواهد رفت. هر آنچه که ما جمع می‌کنیم نابود خواهد شد. یک چند صباحی او مهمان ما است یا ما مهمان او هستیم، گاهی هم او هست ما می‌رویم، او هم خواهد رفت بعد از ما. وَ ابنِ لِلخَراب بساز برای ویران شدن و خراب شدن این توجه دادن ما است به طبیعت این عالم، عالم فناء و عالم ماده، که همه چیز در این دنیا برای آمدن و رفتن است؛ هیچ چیزی بقاء ندارد. این را انسان توجه کند و درک کند. به یاد عاقبت کار در هنگام آغاز کار باشد. این عبرتی است برای ما. دلبستگی‌ها را کم می‌کند؛ هم دلبستگی به اشیاء را، به چیزهایی که متعلق به ما است و هم دلبستگی به نفس را. ۱) الشافی، صفحه‌ی 876 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30025
🔰🔰 🔴 احساس هویت اسلامی امری واضح و غیر قابل انکار در میان جمعیت های مسلمان است حتی جایی که در اقلیتند ✅ نهضت اسلامی در دنیا، یک امر جدی است. احساس هویت اسلامی در میان ملتهای مسلمان، بلکه در میان جمعیتهای مسلمان - یعنی آن‌جایی که مسلمین، یک ملت محسوب نمی‌شوند، بلکه یک جمعیت در اقلیت هستند - یک امر واضح و غیرقابل انکاری است. گویی تمام عوامل دست به دست هم داده است، تا ایمان اسلامی و احساس مسلمانی را در باطن مسلمین عالم قوی کند و آن را به عمل و منش و تحرک بیرونی و ظاهری تبدیل بنماید. ✅مسلمانان در کشورهای عربی و اسلامی و آفریقا و اروپا، بحمداللَّه شجاعت پیدا کرده‌اند و احساس هویت اسلامی خود را به بقیه‌ی مردم نشان می‌دهند. شما مردم، در چشم این ملتها و این مسلمانهای پراکنده در اقطار عالم، یک نمونه هستید. تا حالا خیال نمی‌کردند که بشود در مقابل این قدرتها با شعار اسلامی ایستاد؛ ولی حالا دیدند که این ملت ایستادگی کرد و توانست و پیش برد؛ لذا آنها هم تشجیع شدند. ✅(درواقع) ایستادگی ملت ایران با شعار اسلامی باعث شجاعت پیدا کردن سایر کشورهای عربی و اسلامی شد . ( 1368/7/28 خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌) ✅حرکت خونین مردم الجزایر، در زیر چکمه‌ی ظلم و استعمار فرانسویها بود که رشد کرد و آن انقلاب عظیم را به راه انداخت. آن حرکت، حاکی از آگاهی و رشد و بینش روشن سیاسی و هویت اسلامی نبود؛ آن‌چنان که حرکت امروز همان مردم در شرایط امروزی کشورشان می‌تواند باشد. دیگر ملتهای مسلمان و دیگر اقلیتهای مسلمان در کشورهای غیراسلامی، همین‌طورند. این، یک واقعیت است. کار به‌جایی رسیده که سردمداران نظام غربی، امروز بی‌ملاحظه تصریح می‌کنند که تقابل آینده‌ی عالم، بین جناح استکبار و سلطه و بین اسلام است. ما این را به حدس درمی‌یافتیم. (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان‌ 1369/4/25) 🔴سخت گیری و حمله به احساس هویت اسلامی در هر گوشه ی عالم به ناحق می باشد ✅در هر گوشه‌ی عالم که مجموعه‌ی مسلمانی هست، از یک طرف احساس هویت اسلامی می‌کند، و از طرف دیگر سختگیری نسبت به آنها، بیش از دیگران است. نمونه‌ی دیروزی آن، مناطق آذربایجان شوروی و بعضی مناطق دیگر، و نمونه‌ی امروزی آن، کشمیر است. مسلمانان در آن‌جا، حرف حق خودشان را می‌زنند. آن کسی که از قضایا و سرگذشت کشمیر مطّلع باشد، می‌داند که آنچه مسلمانان بیچاره‌ی کشمیر می‌گویند، یک سر سوزن از حق دور نیست. کسانی که آنها را خاموش می‌کنند، ناحق می‌گویند. کسانی که به آنها حمله می‌کنند، عمل ناحق انجام می‌دهند. متأسفانه دنیا هم به این قضایا، با خونسردی نگاه می‌کند. (1369/4/29 بیانات در دیدار میهمانان و شرکت‌کنندگان کنفرانس جهانی اهل‌‌بیت(ع))
🔰پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری اساتید معارف اسلامی شیوه های جدید ارائه دروس معارف اسلامی که از سوی معاون محترم آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (حجت الاسلام والمسلمین قریشی) تبیین شده است را در اختیار علاقمندان قرار می دهد:⬇️ بخش اول: ♦️مقدمه♦️ 📝 امروز در مقطع حساسی از این انقلاب به‌سر می‌بریم. سال‌های سختی را تا به امروز پشت سر گذاشتیم و به حول و قوه الهی توانستیم از بسیاری از موانع عبور کنیم. علی رغم همه سختی‌ها در کمتر سنگری عقب نشینی کردیم. همگان اذعان دارند که با این حجم از فشارها و تهدیدهای جهانی، ایستادگی و مقاومت کار عادی نیست. یکی از همراهان آقای پوتین(درسفر اخیر به تهران) نقل می کرد: اگر یک دهم این فشارها به روسیه وارد می‌شد ما متلاشی می‌شدیم. این چه هنریست نزد شما ایرانیان که توانستید اینگونه پا برجا و استوار بمانید! 📝یقیناّ دینداری و تعهد و دلبستگی این ملت به اهل بیت دو دلیل عمده برای این قضیه است. ما بعد از 1400 سال، اولین حکومتی هستیم که بر اساس نظام امام و امت شکل گرفته و تا به امروز ما را نگه داشته و به حول و قوۀ الهی تا آخر هم خواهیم ایستاد.گویا این از برنامه ریزی حق تعالی هست که کار انقلاب را به صاحب اصلی آن بسپارد و انشاءالله شما مدرسان معارف اسلامی که به عنوان مبلغین دین در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنید جزءسربازان ولی‌عصر در آن دوران باشید. 📝ما انقلاب را با دین اداره کردیم. ضعف‌های فراوانی هم چه در حوزه مدیریت، چه در حوزه تبلیغ و ... داشتیم. جا دارد در چهلمین سالگرد انقلاب با ارزشیابی و نقد داشته‌ها و کاستی‌ها، خودمان را برای دهه بعد آماده کنیم تا با گام‌های استوار، روشنگری، بصیرت و مهارت بیشتر قدم به دهه‌های بعدی بگذاریم..
🔰پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری اساتید معارف اسلامی شیوه های جدید ارائه دروس معارف اسلامی که از سوی معاون محترم آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی (حجت الاسلام والمسلمین قریشی) تبیین شده است را در اختیار علاقمندان قرار می دهد:⬇️ بخش دوم:♦️ضرورت نوگرایی و مخاطب ما♦️ 📝افراد دلسوز در حوزه دروس معارف اسلامی اذعان دارند که باید در ادبیات درس‌های معارف نو آوری و تغییراتی ایجاد شود. اصولاً مخاطب ما دوستدار تغییر و تحول است، جوان دانشجویی که این درس را با ما می‌گذراند در سنی است که در کلیشه‌ها نمی‌گنجد و استانداردها را بر نمی‌تابد. در یکی از دیدارهایی که مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با دانشجویان داشتند، به مخاطب شناسی اشاره کرده و فرمودند: «محیط دانشگاه تحول طلب است، حرکت در کلیشه ها را پذیرا نیست. استانداردهای ثابت را بر نمی تابد؛ قالب‌بندی های متداول را تحمل نمی‌کند؛ از حضور ثابت در جریان سیال زمان، آشفته‌خاطر می‌شود؛ از یکنواختی، احساس دلتنگی می‌کند؛ شور و اشتیاق تغییر در سر می پروراند.» 📝(از این رو)این دختر و پسری که در کلاس حضور پیدا می‌کند، این خصلت‌ها را دارد، تحول طلب بوده، کلیشه پذیر نیست، بی اعتنا به استانداردهای رایج است، دوست دارد همیشه حرف نو و اتفاق نو در زندگی او رُخ دهد.
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 5⃣1⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش اول ▶️ 🔸ذهنيت عده اي از مسئولين اين بود که مسائل ما با آژانس هيچ گاه حل نخواهد شد و از اين رو، مذاکره و کار با آژانس را بي ثمر مي دانستند. آنها مذاکره با اروپا را هم بي نتيجه مي دانستند؛ به دليل اينکه خواست نايي اروپا توقف غني سازي در ايران بود. البته ذهنيت بدبينانه ديگري هم وجود داشت، مبني بر اينکه آمريکا همواره به دنبال تحريم ايران و يا حتي حمله نظامي است و موضوع هسته اي بهانه اي است که آن را رها نخواهد کرد. 🔸تحرکات سه کشور اروپايي (EU3) هم در واقع با نامة مشترک سه وزير امور خارجه و پيش از دوره مسئوليت من يعني در تاريخ 1382/5/15 آغاز شده بود. در آن نامه به وضوح، امضاء و اجراي پروتکل الحاقي و توقف غني سازي درخواست شده بود. در مقابل، خواست سه کشور ديگر معروف به گروه 3 (G3)، يعني آمريکا و کانادا و استراليا هم اين بود که پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود. 🔸تمام شرايط نشان مي داد که از خرداد تا شهريور 1382 اوضاع بين المللي، به شدت به ضرر ايران در حال تغيير بود. اولين بحث جلسه [کميته عالي هسته اي 14 مهر 82] در مورد پروتکل الحاقي بود که تصميم بر اين شد که طبق مصوبه سران نظام، پروتکل را تا مرحلة امضاء پيش ببريم و اجراي آن را که قبلاً آغاز شده بود، ادامه دهيم، ولي بررسي مراحل بعد که تدوين لايحه و تقديم آن به مجلس است، به فرصت هاي بعدي موکول شود. بحث دوم جلسه در مورد تعليق بود که نظر بر اين شد که تعليق را طوري مديريت کنيم تا از يک سو احتمالاً به توافق جامع با اروپا و آژانس برسيم و از سوي ديگر به تکميل فناوري دست يابيم. خط قرمز ما در تعليق هم، مواردي بود که فناوري آنها هنوز تکميل نشده بود. 🔸 فعالیت دیپلماتیک سه وجهی بر اساس استراتژی تحدید، معتقد بودیم که در کنار اروپا، دو قدرت دیگر، یعنی چین و روسیه را نیز باید همراه کنیم. در مذاکرات با روس ها، به ویژه در سفر دوم به روسیه (زمستان 1383) که ملاقاتی طولانی با پوتین داشتم، وی گفت: ما به شما کمک می کنیم؛ ولی در قایق شما نمی نشینیم... بعد افزود: اگر تعلیق را بشکنید، از ما توقعی نداشته باشید که ما در برابر دنیا بایستیم. گفت ما با هم همسایه هستیم؛ ولی نمی توانیم منافع خود را به خطر بیندازیم. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 6⃣1⃣ ◀️ دوران پس از جنگ/ بخش دوم 🔸اتفاقی که از بعد خارجی و پس از دولت آقای خاتمی افتاد، این بود که به خاطر نحوۀ گفتمان ایشان و اتفاقی که در انتخابات افتاده بود، ‌تمام کشورها واقعاً متوجه شدند که در ایران دموکراسی حاکم است. به خاطر این که آقای ناطق که کاندید جناح حاکم و حتی کاندید نظام محسوب می شد، رأی نیاورده بود. در نتیجه برداشت جدیدی در دنیا که سرمایه بزرگی نیز برای کشور محسوب می شود، به وجود آمد. (ص 137) 🔸از اولین کارهایی که آقای خاتمی با اصرار رهبری و بر خلاف میل خودشان انجام دادند، این بود که سند الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون سلاح های شیمیایی را امضاء کردند. سند در پایان دورۀ آقای هاشمی در مجلس تصویب شده و به دورۀ آقای خاتمی رسیده بود. دوباره همان فشارهایی که تلاش داشتند مانع از تصویب سند در مجلش شوند، این بار در ریاست جمهوری ایجاد شد. نهایتاً رهبری صریحاً فرمودند که ما ده سال است که دعوای سلاح شیمیایی می کنیم، حالا خودمان به کنوانیسون نپیوندیم؟پس نباید جلوی امضای سند را گرفت. این چه تصویری از ما که قربانی سلاح شیمیایی هستیم ایجاد می کند؟(ص 197-198) 🔸در اجلاس سران پاکستان بین آقای هاشمی با امیرعبدالله، ولیعهد وقت عربستان ملاقاتی صورت گرفت که زمینه ای را برای یک دوستی طولانی بین ایشان و امیر عبدالله فراهم کرد. این دوستی در برگزاری موفق اجلاس سران تهران نیز تأثیر زیادی داشت. می خواهم بگویم که در واقع سیاست تنش زدایی، ادامۀ سیاستی بود که اقای هاشمی اتخاذ کرده و آقای خاتمی با یک دیدگاه و گفتمان جدید، آن را ادامه دادند. (ص 140) 🔸سیاست تنش زدایی به این معنی نیست که اصولتان را کنار بگذارید. سیاست تنش زدایی مقدمه ای دارد که فهم آن بسیار اساسی است. آن مقدمه این است که گروه هایی در دنیا هستند که برای ادامۀ حیاتشان نیاز به دشمن دارند. این گروه ها تندروترین گروه های استعمارگر هستند. به عبارت دیگر استعمار و سلطه همواره نیاز به این دارد که روش های غیرانسانی خود را توجیه کند و بگوید که باید این روش ها را در مقابله با یک دشمن واقعی یا فرضی به کار برم. (ص 142) از دهۀ 50 که جنگ سرد آغاز شد تا اواخر دهۀ 80، دشمن جهانی، شوروی و کمونیسم بودند. در اواخر دهۀ 80 میلادی هم زمان با افول شوروی، گروهی در مورد بروز و ظهور یک دشمن جدید نظریه سازی کردند. این دشمن، اسلام انقلابی یا اسلام سیاسی است. اصلاً در آمریکا بحثی وجود داشت که باید دردسر قرمز را تبدیل به دردسر سبز کنند، یعنی دشمن کمونیستی را تبدیل به دشمن اسلامی کنند. اگر توجه کنید در ادبیات تندروترین چهره های غربی، اصطلاحاتی مانند «فاشیسم اسلامی» مطرح شده که از همین جا ناشی می شود.(ص 144) جمهوری اسلامی این واقعیت را در زمان آقای هاشمی و آقای خاتمی دریافت. بنابراین سیاست این شد که اجازه ندهیم که نظام سلطه به این هدف برسد.(ص 144) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی