eitaa logo
کانال میز معارف
6.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.7هزار ویدیو
937 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ «نه»ی علامه به دکترای افتخاری شاه از دیرزمان ارادت و علاقه وافری بین (ره) و حضرت امام خمینی(ره) به چشم می خورده است، چون هر دو از هوا و هوس به دور بودند. نسبت به یکدیگر احترام می گذاشتند. رابطه دوستانه آن دو بزرگوار از قدیم برقرار و علاّمه نسبت به حضرت امام احترام قائل بود. نسبت به انقلاب نظر مساعد داشت و از مسایل سیاسی با اطلاع بود. وی نسبت به اوضاع جامعه بسیار ناراضی و از شاه و رژیم او منزجر بود. یک بار به ایشان گفته شد که شاه تصمیم گرفته است دکترای فلسفه به شما بدهد. ایشان خیلی ناراحت شدند و اعلام کردند به هیچ وجه تن به قبول چنین چیزی نخواهند داد... و در پایان، پس از اصرار زیاد به رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران آن زمان گفتند: «من از شما هیچ ترسی ندارم و حاضر به قبول دکترا نیستم» 📚 یادها و یادگارها، ص89. 🔰میزمعارف @mizemaaref
🔖پژوهشکده « علم و دین» پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند؛ پنجمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در هفته پژوهش با عنوان: ظرفیت درس انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی ویژه دانشجویان خارجی 🔖 با ارائه:دکتر محمدرضا مجیدی دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 📌 زمان: چهارشنبه ۱۴.۱/۹/23 ✅ ساعت برگزاری: ۹ الی ۱۱ صبح 📌 مکان: تهران_خیابان انقلاب بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک ۱۵، سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 🔖 لینک: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ✅ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شما آیات قتال را چرا نمی‌خوانید؟ هی آیات رحمت را می‌خوانید! 🔺احکام اسلام که منحصر در این نیست... آن قتال هم رحمت است برای این که می‌خواهد آدم درست کند. (رضوان الله علیه) 🔰میزمعارف @mizemaaref
از یکی از استادان معارف ✍🏻سرکار خانم شمسی گلشنی 🏢دانشگاه فنی و حرفه ای قائم استان زنجان بنده مدرس درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم» هستم و از سال ۹۸ هر ترم یک یا دو تا کلاس در دانشگاه داشتم. با توجه به فضای حاکم در جامعه و دانشگاه‌ها و بر اساس تجربه‌ای که در طول تدریس داشتم، تصمیم گرفتم روش جدیدی را در برگزاری کلاس ‌ها در پیش بگیرم. تصمیم گرفتم کلاس تفسیر موضوعی قرآن یک کلاس«گفتگو محور» باشه و موضوعات قرآنی رو دانشجویان خودشون انتخاب کنند. همیشه در اولین جلسه بعد از آشنایی اولیه، از تک تک دانشجوها درباره میزان ارتباط و نحوه ارتباط آنها با قرآن سوال میکنم، و همین باعث میشه یک رابطه خوب و صمیمی باهاشون شکل میگیره. بعدش هم سرفصل ها رو میگم و کتاب معرفی میکنم و درباره امتحان و نحوه توزیع نمره در طول ترم توضیح میدم. 💡اما این ترم کتاب معرفی نکردم و سرفصل ها رو هم نگفتم. به بچه ها گفتم هر سوالی در باره قرآن دارید بپرسید. هیچ کس سوال نداشت. پرسیدم یعنی شما همه معارف قرآن رو میدونید؟ گفتن نه. گفتم پس چرا هیچ چی نمی‌پرسید؟ یه نفر گفت: به نظر من چون شناختی از قرآن نداریم. گفتم آفرین درست گفتی. پس باید اول قرآن رو بشناسیم تا درباره اش سوال داشته باشیم. بچه ها هم تایید کردند. گفتم پس من قرآن رو معرفی میکنم بعد شما سوال‌هاتون رو می‌پرسید و پاسخ هاتون رو از خود قرآن پیدا میکنیم. قرار شد یک دفتر اختصاص بدن به این درس و همه سوالها و فرضیه ها و پاسخ های تحقیقی شون رو بنویسند. همین دفتر منبع امتحانی خواهد بود امتحان هم به صورت جزوه باز خواهد بود. تشویق شون کردم که سوال‌های خوب رو طرح کنند و بپرسند و گفتم که این پرسش‌ها و جواب‌های تحقیقی که در دفتر می‌نویسن، نمره خواهد داشت. سوالات خیلی خوبی می‌پرسند که به لطف خدا از عهده بیشتر اونها بر میام. هر چی هم که نمی‌دونم رو یه جوری مدیریت میکنم که در جلسات بعدی با تحقیق پاسخ بدم. خودشون رو هم تشویق میکنم و منبع معرفی میکنم که تحقیق کن. خدا رو شکر میکنم که با این روش یک کلاس پویا و خوبی شکل گرفته و همه با علاقه و انگیزه و به موقع در کلاس حاضر میشن و ابراز علاقه میکنن. ان شاءالله در اولین فرصت فهرستی از سوالات دانشجویان (که بعضی از آنها شبهات رایج در زمینه معارف قرآنی هست) تهیه میکنم و در اختیار شما قرار میدهم. تصمیم دارم با توجه به پرسشهای دانشجویان سرفصل جدیدی برای این واحد درسی تهیه کنم و ‌در قالب «سرفصل های پیشنهادی» در اختیار نهاد قرار دهم. دوشنبه گذشته امتحان میانترم به صورت جزوه باز گرفتم. همه دفترشون رو تکمیل کرده بودن و با آرامش دفتر رو ورق میزدن و به دنبال پاسخ ها می‌گشتند. از دانشجویان خواستم که در همین برگه «محاسن و معایب» کلاسمون رو بنویسند و انتظارات خودشون رو ذکر کنن. ظاهراً همه دانشجویان راضی بودند و نوشته بودن که کلاس کسل کننده نیست و پویاست. بعضی ها هم پیشنهاد داده بودن که هر هفته دو جلسه کلاس داشته باشیم. در کلاس هیچ کس گوشی تلفن دست نمیگیره و همه در کلاس فعالند‌. یا گوش میدن و جواب میدن یا اینکه در حال یادداشت کردن هستند. جواب های فرضی به سوالات میدن، بعد جواب اصلی رو میگیرن. همیشه باید یک جلد قرآن ترجمه دار همراه خودشون به کلاس بیارن. آدرس آیات مرتبط با موضوع رو اعلام میکنم، بچه ها در قرآن آیه رو پیدا میکنن و آیات قبل و بعد رو هم بررسی میکنن و کلی سوال براشون پیش میاد که گاهی جواب میدم و گاهی به عنوان یک سرفصل جدید تعریف میشه و میرن تحقیق میکنن و با دست پر و با انگیزه در جلسه بعد شرکت میکنن. 🔻🔻شما هم با ارسال تجربیات مثبت تدریس خود برای ما، به پویایی کلیه کلاس های معارف کمک نمایید. این تجارب زین پس با هشتک در کانال میزمعارف منتشر می‌شود. 🔰میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای اعتراض ساده چند فوتبالیست که ۶۰۰ هزار نفر را کشت! 🔺سناریوی سوریه سازی ایران، هرچند با شکست مواجه شده؛ اما آگاهی نسبت به تاریخ حتما برای کاهش میزان ضرر و زیان ضروریست. لطفا نشر دهید... 🔰میزمعارف @mizemaaref
🔸کاش خودخواهی به جای «لذت» درد داشت! ◀️ مرضهاى روانى اگر درد داشت باز جاى شكر بود، بالاخره انسان را به معالجه و درمان وامی‌داشت؛ ولى چه توان كرد كه اين امراض خطرناك درد ندارد. مرض غرور و خودخواهى بي درد است. معاصى ديگر بدون ايجاد درد قلب و روح را فاسد می‌سازد. اين مرضها نه تنها درد ندارد، بلكه ظاهر لذتبخشى نيز دارد: مجالس و محافلى كه به غيبت می‌گذرد خيلى گرم و شيرين است! حب نفس و حب دنيا كه ريشه همه گناهان است لذتبخش می‌باشد! ✍🏻 📚جهاد اکبر، صفحه ۵۲ 🔰میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اتصال انقلاب ایران به قیام امام عصر 🔺 پیشگویی مرحوم آیت الله سید علی قاضی 🎙پخش شده از شبکه قرآن از زبان آیت الله ناصری درتاریخ ۹۷/۰۳/۱۳ 🔰میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ زیبای شهید مرتضی مطهری به ماجرای 🔻میگویند جانی را اعدام نکن، اصلاح کن... 🔰میزمعارف @mizemaaref
ماهنامه_فرهنگی_و_الکتریکی_آذر_۱۴۰۱.pdf
1.75M
ماهنامه علمی فرهنگی عقلانیت و جوان آذر 1401 شماره ششم pdf در این شماره بخوانید: ۱. ملاک دریافت پاسخ درست ۲. منطق عرفان(۱) ۳.معنا و مفهوم تاریخ ۴. آیات داعی به تعقل ۵. نقش باور به صفات خدا در زیست اخلاقی و بهداشت روان ۶. جایگاه گرایش ها و احساسات انسانی در زیست اخلاقی اندیشکده فلسفه، عقلانیت و جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)، شهرری.
✅روایت اول 🔰 *سیاست های پیشنهادی پیرامون حذف ایران از کمیسیون مقام زن* بخش اول 🔸 روشنگری در مورد *ترکیب کشورهای حاضر در کمیسیون زنان سازمان ملل* که کاملا چیدمان سیاسی و توسط آمریکا صورت گرفته است 🔸بازخوانی *نقض حقوق زنان در کشورهایی مثل عربستان، آمریکا، انگلیس، فرانسه و ...* که از نظر سازمان ملل و سازمانهای بین المللی حقوق بشری نادیده گرفته می شود. (برای آمریکا فکت معتبر بسیار است) 🔸برجسته سازی *جنبه سیاسی این اقدام از طرف آمریکا و متحدان برای تحت فشار گذاشتن ایران* جهت کوتاه آمدن از حق مردم ایران در پرونده های مورد چالش از جمله پرونده هسته‌ای 🔸 *برجسته کردن ۱۶ رای ممتنع* که حتی تحت فشار سیاسی آمریکا و اروپا حاضر نشدن علیه ایران رای بدهند. (برخی از آنها روابط نزدیکی با آمریکا دارند) 🔸بازنشر بخش هایی از مستند انقلاب جنسی برای نشان دادن میزان ارزش وبهای مقام زن در کشورهای غربی مدعی حقوق زنان می تواند بیانگر *تناقض این کشورها* را نشان دهد. 🔸از هر سه زن یک زن در اروپا مورد تجاوز قرار می گیرد، این مساله را می توان با تکیه بر *هشتگ برجسته کرده* و در ذیل آن به موارد متعدد تعرض و شکایت زنان از این تجاوزها در دادگاه های کشورهای اروپایی به طور خاص رای دهندگان به اخراج ایران استفاده کرد.
🔖 پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی «دفتر قم» برگزار می کند؛ ششمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در هفته پژوهش با عنوان: انقلاب اسلامی و چالش های فرهنگی 🔖 با ارائه: حجت الاسلام دکتر رضا ابروش، استادیار دانشگاه معارف اسلامی 📌 دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی 📌 زمان:شنبه ۱۴.۱/۹/۲۶ ✅ ساعت برگزاری: ۱۳ الی ۱۵ 📌 مکان: قم- خیابان جمهوری - دانشگاه معارف اسلامی- سالن امام رضا (ع) 🔖 لینک: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ✅ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یادآوری یک قاعده 🔹 «مگر من بارها نگفته‌ام در اجتماعات کسانی که مخالفند، هیچ کس نباید رفتار خشونت‌آمیز داشته باشد؛ چون این، دشمن را خوشحال می‌کند. بارها ما این حرف را گفتیم، چرا گوش نکردند؟! چرا گوش نمی‌کنند؟!» 🔹 این فیلم بخشی از بیانات رهبر انقلاب در پی حادثه کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ است. 🔰میزمعارف @mizemaaref
💢 هشت مستند درباره علما و روحانیت 1⃣ مستند «وُد»؛ وحدت شیعه و سنی در کلام علامه امینی 🎞مستند «وُد» به کارگردانی ابوالفضل منافی‌پور به مشی و روش علامه امینی، مؤلف کتاب الغدیر، در توجه به وحدت مسلمانان می‌پردازد. این مستند از پنج سکانس تشکیل شده که در هر سکانس به یکی از مباحث مودت، کتاب الغدیر، وحدت مسلمانان، مظلومیت امیرالمؤمنین و گریه بر ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام پرداخته شده است. 2⃣روایت شکل‌گیری خط اول تشیع در مستند «صحوری» 🎞مستند «صحوری» به کارگردانی سید امیر طباطبایی به روایت زندگی احمد بن اسحاق قمی، نماینده امام حسن عسکری در قم و تبدیل این شهر به عنوان یکی از کانون‌های اصلی آیین زرتشت به مرکز تشیع می‌پردازد. قم تا قرن پیش از ورود حضرت معصومه (س) یکی از کانون‌های آیین زرتشت بود اما اولین شیعیان به قم، شهر دگرگون و خط اول مکتب تشیع گشت. 3⃣«شمیم باران» روایتی از زندگی معنوی آیت الله مجتهدی تهرانی 🎞مستند «شمیم باران» روایتی از زندگی معنوی آیت‌الله مجتهدی تهرانی، اثری از مصطفی حسن بیگی است. این عالم برجسته، استاد حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی و مدرس اخلاق بود؛ وی در خاندانی متدین پرورش یافت، پدرش محمدباقر از کسبه معروف و بافضیلت و جدش میرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنین عصر خود بود. 4⃣روایتی از قیام یک مجتهد از استبداد دوران مشروطه در «مجتهد لاری» 🎞مستند «مجتهد لاری» به کارگردانی جواد یغموری، روایت زندگی آیت‌الله سید «عبدالحسین موسوی لاری» است. ایشان پس از تحصیل در نجف، به لار می‌آید و برای مبارزه با ظلم و استبداد در دوران مشروطه، قیامی را رهبری می‌کند. 5⃣زندگی روحانی بزرگ دهه 20 و 30 تهران در مستند «آسید مهدی» 🎞فیلم مستند آسید مهدی در خصوص شخصیت، افکار و حالات روحی «سید مهدی قوام» از علما و روحانیون دهه 20 و 30 تهران است که به واسطه شیوه و سلوک خاص خود در هدایت و ارشاد طبقات مختلف جامعه تا به امروز مشهور و زبانزد شده است. 6⃣«شیخ رضا»؛ زندگی استاد طیب و رسول ترک 🎞مستند «شیخ رضا» به کارگردانی بابک مینابی به زندگی مرحوم شیخ رضا سراج از خطیبان توانمند و نام‌آشنای سال‌های نه چندان دور کشور پرداخته است. شیخ رضا سراج از شاگردان حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم بوده که در سال 1363 فوت کرده است. ایشان یکی از وعاظ و منبری‌هایی بوده است که بسیاری را هدایت کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رسول ترک، فرج تراب و طیب حاج رضایی اشاره کرد. 7⃣سرگذشت شیخ احمد کافی در مستند «جمعه سیاه سفید» 🎞مستند «جمعه سیاه سفید» به کارگردانی سیدسینا عودی به روایتی از سرگذشت و خدمات مرحوم شیخ احمد کافی در دوران رژیم پهلوی می‌پردازد. مرحوم کافی از خطیبان مشهور تهران در دوران رژیم پهلوی بود که نقش بسزایی در گرایش عموم مردم تهران به مسائل دینی داشت. کافی بیش از 20 مهدیه در شهرهای مختلف کشور ساخت. 8⃣«هشت بهانه کوچک برای یادآوری»؛ منش امام موسی 🎞این مستند به کارگردانی محمد صمیع‌پور در زمینه سیره و منش امام موسی صدر ساخته شده است، این مستند در مصاحبه با برخی از نزدیکان و علاقه‌مندان به آثار امام موسی صدر، برخی از ویژگی‌های فردی و اجتماعی وی را تشریح می‌کند. 🔰میزمعارف @mizemaaref
در کلام مقام معظم : 🔹وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در اهداف کلی، وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و حرکت با یکدیگر و عبور در دو خط موازی، بدون اصطکاک با هم؛ یعنی هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما برای یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است. این‌طور باید حرکت کرد. 🔹وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف. هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه‌ی اسلامی پیشرفته‌ی مستقل، جامعه‌ی امام، جامعه‌ی پیشاهنگ، جامعه‌ی الگو، ملت شاهد - ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرأت پیدا کنند، تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عمل شان پیاده کنند - حرکت نمایند. 🔹وحدت حوزه و دانشگاه عبارت از این است که ما این دو کانون علمی، این دو مرکز تعلیم و تعلم را از لحاظ اخلاق حاکم بر آن ها، از لحاظ سیستم و سازماندهی حاکم بر آن ها، و از لحاظ برخی از محتواها به هم نزدیک کنیم. 🔹امروز هیچ کس انتظار یک دانشگاه خلق الساعه‌ی صد در صد اسلامی را ندارد، اما همه انتظار دارند که جهت حرکت، به سوی ایجاد یک دانشگاه صد در صد اسلامی باشد. این منظور حاصل نخواهد آمد مگر با وحدت عمیق و عملی حوزه و دانشگاه و روحانی و دانشجو و این یک ضرورت و نیاز انقلابی است. 📆 ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه 🔰میزمعارف @mizemaaref
🔖 پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی «دفتر قم» برگزار می کند؛ هفتمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در هفته پژوهش با عنوان: انقلاب اسلامی و چالش های سیاسی 🔖 با ارائه: حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 📌 دبیر علمی: دکتر حامد مایلی 📌 زمان:یکشنبه ۱۴.۱/۹/27 ✅ ساعت برگزاری: ۱۳ الی ۱۵ 📌 مکان: قم- خیابان جمهوری - دانشگاه معارف اسلامی- سالن امام رضا (ع) 🔖 لینک: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ✅ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴امام خمینی رحمه الله ، رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرموده اند:«امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند». 📅27 آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گرامی باد 🔰میزمعارف @mizemaaref
vahdat.pdf
1.5M
◀️ وحدت حوزه و دانشگاه در کلام رهبری 🔴قابل طرح در کلاس های درس 🔰میزمعارف @mizemaaref
اعدام نکنید؟!.mp3
10.93M
🎙 💠 اعدام نکنید؟! 🔸 تحلیلی درخصوص شرایط عجیب کنونی 🔸 سخنان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مسجد پیامبر(ص) که انگار برای همین امسال است. 🗣 حجت الاسلام امینی خواه 🔰میزمعارف @mizemaaref
1_2251989858.pptx
3.68M
🖇 ⬅️فصل اول ✍🏻 تهیه توسط:سرکار خانم دکتر راحله میراخورلی استاد دانشگاه‌ سمنان 🔰میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 🎥 توضیح ساده ولایت مطلقه فقیه توسط استاد رحیم پور ازغدی 🔰میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آرمان‌خواهی مخالف محافظه‌کاری است، نه مخالف واقع‌گرایی 🔸مقام معظم ، ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ 🔰میزمعارف @mizemaaref