✅تجربه یکی از مدرسین معارف از استفاده از آموزش مجازی به عنوان فعالیت کلاسی:
◀️استاد: سرکار خانم شجاعالدینی از دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان)
👈بنده كلاسهاي اموزش جازي را به عنوان جزيي از فعاليتهاي كلاسي به دانشجويان معرفي كردم.
تقریبا اكثريت بچه ها راضي هستن .. خداروشكر و هركدام كه تمايل داشته باشن ميان خلاصه هاي كلاسي رو كه رفتن در حد یک ربع ساعت سركلاس به عنوان كنفرانس كلاسيشون ارائه ميدهند.
اما اتفاق جالب و خوشايندي كه ديروز برام افتاد اين بود بعد كلاس يكي از دانشجويان اومد و با اصرار ازم ميخواست كه تو رو خدا اين درس چگونه نماز بخوانيم را به عنوان تكليف اجباري به همه دانشجويان بدین.!
وقتي علت اينهمه اصرارش را پرسيدم گفت كه من خودم چند سالي بوده كه نماز را ترك كرده بودم. اما با ديدن اين درس مجازی مجددا و با شوق زياد شروع به نماز خواندن كردم.
منم بهش گفتم كه فقط يادت باشه كه دوباره شيطان فريبت نده و فراموششون نكني.! گفت نه خلاصه درسو نوشتم و گذاشتم تو كيفم كه همش ببينمشون و يادم باشه.
از ديروز منم حس خوبي پيدا كردم و احساس ميكنم اگه همين يكنفر به نماز برگشته باشه برام كافيه..
🙏با تشکر از استاد گرامی سرکارخانم شجاعالدینی و همه استادان زحمتکش معارف اسلامی
📚میز معارف
@Mizemaaref
قابل توجه اساتید محترم گرایش اخلاق اسلامی، با سلام و تبریک اعیاد.
دو متن پیوستی جهت تدریس در ترم جاری تدوین شده است، لطفا یک متن را به صلاحدید انتخاب نموده و درحد یک تا دو جلسه تدریس فرمایید و در پایان هم بخشی از نمره درس را از همین متن قرار دهید(فایل در اختیار دانشجویان قرار گیرد). ضمنا نامه رسمی معاونت محترم آموزشی و پژوهشی نهاد در تاریخ ۲۸فروردین به کارتابل مدیران گروه معارف اسلام به ضمیمه این متن ارسال شده است.
✅ #رسم_کتاب_خوانی
👈نه توصیه حضرت آیتالله خامنهای برای ترویج فرهنگ #کتابخوانی
1⃣ کتابهای خوبی که میخرید را پس از #مطالعه به دوستان و فرزندانتان بدهید تا آنها هم بخوانند.
2⃣ کودکان را به کتابخوانی عادت بدهید؛ این کار تا آخر عمر همراه آنها خواهد بود.
3⃣ به بهانهی اشتغال و کارهای روزمره از مطالعه غفلت نکنید.
4⃣ ناشرین در قطار ، راه آهن، مترو و اتوبوسها #کتاب های خوب و سرگرم کننده عرضه کنند.
5⃣ در تابستانها که نوجوانان و جوانان محصل تعطیلند حتما کتاب بخوانند. کتابهایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند.
6⃣بهای کتاب را جزئی از هزینههای ضروری زندگی بدانید.
7⃣ #معلمین و #دانش_آموزان در مدارس ساعاتی را به کتابخوانی اختصاص دهند. این را حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند.
8⃣ با خود کتاب همراه داشته باشید و از وقتهای اضافه خود برای کتابخوانی استفاده کنید.
9⃣ #جوانها وقتی دور هم می نشینند و دوساعت، سه ساعت جلسه دارند، قرار بگذارند که از این جلسه، نیم ساعت کتاب بخوانند.
#میزمعارف
@Mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅خطر محبوب بودن نزد مردم بهخاطر خدا🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح:
من مواعظ علی بن الحسین (علیه السلام):
وقال له رجلٌ: إنّی لأحبّک فی اللّه حبّاً شدیداً، فنکس علیه السلام ثمّ قال: الّلهم إنّی أعوذبک أن اُحَبّ فیک وأنت لی مبغض ثمّ قال له: أحبّک للذی تحبّنی فیه.
نکته اساسی که در این بیان وجود دارد و درس بزرگی برای ما است، توجه فوری به خطری است که در برابر چنین پدیدهای (محبوب بودن نزد مردم بخاطر خدا) انسان را تهدید میکند. لذا وقتی آن مرد به حضرت عرض میکند که شما را برای خدا دوست دارم نمیفرمایند: از تو متشکرم، یا خدا را بر این محبوبیت سپاس میگویم، بلکه میفرمایند: «پرودگارا پناه به تو میبرم از این که مردم مرا به خاطر تو دوست داشته باشند ولی تو مرا دشمن داشتهباشی» و این خطر بزرگی است برای ما، نکند که مردم فکرکنند ما مخلصانه برای خدا کارمیکنیم و در راه او قدم میزنیم اما حقیقتاً ما اینطور نباشیم، و ظاهر و باطنمان یکی نباشد و یا با اعمال خود موجبات غضب الهی را در خود بوجود آورده باشیم. و در این صورت است که مردم به خاطر خدا ما را دوست دارند ولی خداوند - نعوذ باللّه - دشمن ما میباشد.
تحفالعقول ص 282
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=17167
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
✅اهمیت کتاب و کتابخوانی
📣-مساله مطالعه و کتابخوانی مهم است. در جامعه ما بیاعتنایی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم میبیند در تلویزیون از این و آن سؤال می کنند: آقا شما چند ساعت در شبانهروز مطالعه می کنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی می گوید پنج دقیقه، یکی می گوید نیم ساعت! انسان تعجب می کند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. کتابخوانی در سنین بنده - که البته بنده چندین برابر جوان ها کتاب می خوانم - غالباً تأثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوان ها و شما عزیزانی که اینجا حضور دارید. آنچه که همیشه برای انسان می ماند، کتابخوانی در سنین پایین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه می توانند، کتاب بخوانند.( بیانات درباره فرهنگ کتابخوانی در جوانی،20 مهر91)
📣در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند. کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود و این کار بر عهده همه دستگاههایی است که در این زمینه مسوولند.(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسوولان کتابخانهها و کتابداران؛ 29 تیر 90)
📣کتاب، محصول فکر و مغز و تجربه و هنر و ذوق یک کسی است یا کسانی است که این کتاب را تهیه و تولید کردهاند. لزوماً هر کتابی مفید نیست و هر کتابی غیرمضر نیست. بعضی کتابها مضر است. این یک خوراک معنوی است؛ اگر فاسد بود، اگر مسموم بود، اگر مضر بود، ما به عنوان ناشر، به عنوان کتابدار، به عنوان کتابخانهدار، به عنوان متصدی پخش - به هر عنوانی که با کتاب ارتباط دارد - حق نداریم این را در اختیار افرادی قرار بدهیم که آگاه نیستند، ملتفت نیستند. (دیدار مسوولان کتابخانهها و کتابداران، 29 تیر 90)
📣 من با کتاب زیاد انس دارم، کتاب زیاد می خوانم، در بازار نشر و مانند اینها از تازههای کتاب زیاد اطلاع دارم - کارها دارد می شود؛ سرمایهدار می رود پول عالی می دهد به مترجم که فلان کتاب را ترجمه کن. من پرسیدم از یکی از همین حضرات که مترجم به شما مراجعه می کند یا شما به مترجم مراجعه می کنید؟ گفت نه، ما به مترجم مراجعه می کنیم؛ راست می گوید، مترجم پیدا می کنند برای اینکه ترجمه کند. خب اینکار را شما هم باید بکنید؛ کتاب ترجمه کنید، کتاب تولید کنید.(دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، 19آذر92)
📣 در تولید کتاب - چه تولید به معنای ایجاد کتاب، چه تولید به معنای ترجمه کتاب، چه تولید به معنای نشر کتاب و در اختیار این و آن قرار دادن - به نیازها و خلاهای جامعه نگاه کنند؛ خلاهای فکری را، نیازهای فکری را بشناسند، انتخاب کنند، سراغ آنها بروند.(دیدار مسوولان کتابخانهها و کتابداران، 29 تیر 90)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#درسواره_اخلاق_بندگی
⭕️بندگی، هدف آفرینش انسان:
📝قرآن کریم هدف آفرینش انسان را بندگی خدا معرفی کرده است. عبودیت سیستم تربیتی خدای متعال است که هم هدف خلقت و زندگی انسان را مشخص می کند و هم رمز موفقیت و کمال او می باشد.
در سوره ذاریات خداي متعال به هدف خلقت اشاره كرده و فرموده: و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون. در تفسير آيه نيز آمده : اي ليعرفون. يعني خلق نكردم جن و انس را مگر براي عبادت، عبادتي كه خود نوعي معرفت و قرب به خداوند است. (ذاريات، 56)
و در سوره توبه به ماموریت انسان در زندگی اشاره کرده و فرموده است: و ما امروا الا ليعبدوا الها واحدا لا اله الا هو سبحانه عما يشركون. يعني انسان ها هیچ ماموریتی در این دنیا جز پرستش توحيدي و خالصانه خداوند ندارند. كسي كه معبودي جز او نيست. پاك و منزه است از شرك مشركان. (توبه،31)
منتهی لازم است به دو نکته در این زمینه توجه نمایید:
1. عبادت، هدف خلقتی انسان است و خدای متعال از آفرینش انسان برای خود هدفی ندارد و دنبال چیزی نیست، انسان است که با عبادت و قرب به خدا و صفات الهی، به کمال مطلوب خود می رسد. به عبارت دیگر، انسان است که با عبادت و نزدیک شدن به خدا، به عنوان منبع کمال، نیاز دارد، نه خدا، خدای متعال کمال و بی نیاز مطلق است.
2. دلیل نیاز انسان به بندگی خدا را باید در ماهیت عبادت و تاثیر آن در رشد و کمال انسان جستجو نمود. همانطور که می دانید و در روایت آمده است، بندگی خدا ظاهرش بندگی است، باطن اش ربوبیت و تربیت خود انسان است. در مصباح الشریعه آمده است که: العبودیه جوهره کنه الربوبیه. عبودیت گوهری است که باطن اش ربوبیت است، یعنی جنبه تربیتی دارد برای انسان و انسان را به مقام ربوبیت می رساند.
بنابراین بندگی به معنای این است که انسان خود را تحت تربیت و ربوبیت خداوند قرار دهد و با عبادت و نزدیک شدن به او، به نهایت رشد و شکوفایی برسد.
📚مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 5⃣3⃣
◀️ توافق پاریس/ بخش سوم ▶️
🔸در تاريخ 83/8/23 دو جلسه مهم تشکيل شد که نخستين آن، جلسه کميته عالي هسته اي بود؛ جلسه نهايي و مهمي که براي رد يا پذيرش توافق پاريس، بسيار تعيين کننده بود... در آغاز اين جلسه، وضعيت را به صورت زير تشريح نمودم:
در شرايط فعلي سه راه پيش رو داريم:
🔺راهکار نخست اين است که پيش نويس توافق پاريس را بپذيريم و با اعلام و پذيرش آن از سوي چهار کشور، در چارچوب آن، کار را دنبال کنيم.
🔺راه دوم اين است که پيش نويس توافق پاريس را کلاً رد کنيم و تعليق را يک جانبه بپذيريم و اعلام کنيم. البته در اين شرايط ديگر تضميني براي کسب امتياز از طرف اروپا وجود ندارد مثلاً اينکه پرونده ما بسته شود، همچنين امکان به دستت آوردن ساير امتيازاتي که در توافق پاريس مطرح شده براي ما وجود نخواهد داشت.
🔺راهکار سوم، رد هر دو سناريو است، يعني نه يک جانبه تعليق کنيم و نه توافق پاريس را بپذيريم که نظر کارشناسان اين است که در اين صورت، احتمال ارجاع پرونده به شوراي امنيت بسيار زياد خواهد بود. (ص 323)
🔸در ادامة بحث گفتم با تعليق يک جانبه و بدون پذيرش توافق پاريس، در شوراي حکام، حمايت اکثريت را نخواهيم داشت. آن گاه در قطعنامه، فرمول ماشه هم قيد خواهد شد و حتي ممکن است تعليق را الزامي کنند. در آن صورت، چگونه مي توانيم به افکار عمومي پاسخ دهيم که چرا تعليق را بدون هيچ امتيازي پذيرفته ايم؟! در کار با اروپا نهايتاً امتيازاتي وجود دارد. اروپايي ها قول داده اند در مورد قطعنامه با ما مشورت کنند و با هر گونه ارجاع پرونده به شوراي امنيت هم مخالفت کنند؛ روند عادي سازي پرونده در آژانس هم آغاز شود. بنابراين، مذاکرات را در قالب کميته هاي کاري با اروپايي ها شروع مي کنيم؛ ايران عضو گروه بين المللي چرخه سوخت (MNA) مي شود؛ به علاوه در سازمان تجارت جهان (WTO) هم عضو مي شويم. در نهايت، اگر مذاکرات پيش نرفت، مي توانيم به دليل عدم پيشرفت، تعليق را کنار بگذاريم. (ص 327)
🔸کشور بايد يکي از راه ها را به طور روشن بپذيرد و انتخاب کند. مصلحت اين است که فعلا توافق پاريس را بپذيريم. چون اگر اين توافق را رد کنيم و يک جانبه بخواهيم تعليق را اعلام کنيم، اين امر به منزله اعطاي امتيازي است که در برابر آن، چيزي نگرفته ايم. اگر بخواهيم کلا تعليق را نپذيريم، بايد نظام مشکلات و پيامدهاي آن را تحمل کند. (ص 328)
🔸پس از دريافت پاسخ سه کشور مبني بر عدم پذيرش پيشنهاد ايران، مقام معظم رهبري ذيل گزارش جمع بندي جلسه صبح (23/8/1383) که خدمت ايشان ارسال شده بود، مرقوم فرموده بودند که اگر سه کشور شرايط ما را نپذيرفته اند، شما هم توافق را نپذيريد. خواستم اين موضوع را به تيم هسته اي ابلاغ کنم، ولي به ذهنم رسيد که پيش از آن مناسب است آن را به اطلاع رئيس جمهور برسانم. وقتي موضوع را با ايشان در ميان گذاشتم، معلوم شد رونوشت آن نامه براي ايشان هم ارسال شده است و از نظر مقام معظم رهبري مطلع هستند. ايشان گفتند فعلاً شما دست نگه داريد. (ص 330)
🔸در ادامه، مقام معظم رهبري فرمودند يک اشکال هم من دارم و آن اينکه در ادامة مذاکرات، اگر احساس شد مذاکرات به نتيجه نمي رسد، چطور مي توانيم اين توافق را کنار بگذاريم. (چون در توافق زمان شش ماه قيد نشده بود؛ بنابراين، اگر ظرف شش يا هفت ماه به نتيجه نمي رسيديم، چگونه مي توانستيم از اين توافق خارج شويم؟ در پاسخ گفتم: ... ما در متن توافق پاريس تأکيد و تصريح کرده ايم: در صورتي که مذاکرات به پيش برود، کار ادامه خواهد يافت. بنابراين، اگر پس از سه ماه يا شش ماه احساس کرديم مذاکرات پيشرفتي ندارد، اعلام مي کنيم که چون پيشرفتي نداشته، پس ديگر تعهدي هم نداريم. لذا اگر بعد از شش ماه اروپا به تعهدات خود عمل نکرد و خواستيم مذاکرات را به هم بزنيم، اين کار به راحتي امکان پذير است. ايشان گفتند: اگر اين طور است، من قبول مي کنم. پس شما سفراي سه کشور را بخواهيد و موارد لازم را به آنها اعلام کنيد. (ص 331)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 7⃣3⃣
◀️یادداشت های سال 1347/ بخش چهارم▶️
🔸 یکشنبه 47/2/29
صبح زود به راديو انگليس گوش مي دادم (BBC). در تفسير مي گفت: البته انتخاب نخست وزيري مثل [ژرژ] پمپيدو از طرف دوگل که در مواقع عادي يک آدم خوبي ست، هنگام مخاطرات دوگل را در زحمت مي اندازد، زيرا او کاليبر مقابله با مشکلات را ندارد. مطلب ديگري هم که مي گفت اين بود در ممالکي که با رژيم ديکتاتوري يا کمونيستي اداره مي شوند اين جور انقلابات خطر براي رژيم به وجود مي آورد، در صورتي که در ممالکي که با رژيم دموکراسي اداره مي شوند، روي هم رفته ممکن است مشکلاتي در امور اقتصادي يا ناراحتي هايي براي مردم عادي به وجود بياورد، اما عميقاً کشور را متزلزل نمي کند. چنان که همين ناراحتي ها بين دانشجويان انگليسي و آمريکايي و حتي ايتاليايي هست، ولي چون رژيم دموکراسي دارند، مي گذرد. بايد بگويم شاهنشاه از اين تجزيه و تحليل من که نقل از BBC بود خوششان نيامد. ولي عرض من بي تأثير هم نبود، زيرا بعد عرض کردم، چند روز اين انقلابات در فرانسه هست و راديو و جرايد ما يک کلمه هم نمي نويسند. فرمودند: درست مي گويي، اين صحيح نيست و فوري در اين خصوص اوامري به نخست وزير دادند و امشب هم در جرايد منعکس شد.
🔸سه شنبه 47/2/31
خدا به شاه عمر بدهد. هر روز در اين مملکت کار مهم و تازه مي شود.
توفان عجيبي که هيچ سابقه نداشت. در اين توفان به هليکوپتر نشستيم و به نياوران آمديم. فقط خدا اين شاه را حفظ مي کند. به من فرمودند، اگر مي ترسي نيا. عرض کردم، تنها ترس من اين است که خداي نکرده بعد از شاه يک روز زنده بمانم. به هر صورت سالم رسيديم.
🔸دوشنبه 47/3/6
شرفياب شدم، شاهنشاه به من فقط ايراد فرمودند که عايدات نفت نهصد ميليون دلار است، تو هشتصد و پنجاه گفته بودي، ممکن است دستاويز کمپاني ها بشود. خيلي قلباً ناراحت شدم، زيرا نه تها اظهار رضايت نفرمودند، بلکه فرمودند، برو توضيح بده و مطلب را تصحيح کن و بگو که تو از ارقام اطلاع نداري (يعني بگو که از اوضاع در حقيقت بي خبري). عرض کردم، هشتصد و پنجاه که من گفته ام، منظورم عايدات کنسرسيوم بوده، نه عايدات از همه کمپاني ها. ولي ديدم شاهنشاه قبول نمي فرمايند و ميل به اين اظهار من دارند. اطاعت کردم. دوباره به اين فکر فرو رفتم که درست است که نطق خوب بوده، درست است که وظيفه ام را نسبت به اربابم انجام داده ام، ولي به هر صورت الملک عقيم. اصولاً من چرا بايد بتوانم نطق خوبي بکنم، ولو به نفع اربابم باشد. چون به اين حقيقت آگاهي دارم، برايم گله نيست. اين نطق را هم نمي خواستم بکنم، امر خودشان بود و من واقعاً وظيفه ام را نسبت به اربابم انجام دادم و ميل دارم که اين طور باشد. يعني [نجابت] Noblesse من اجازه نمي دهد که جز اين بکنم و حقيقت هم گفتم. واقعاً خدا عمر به شاه بدهد، براي مملکت کار کرده است. کاري که به تصور هم نمي آيد. من، هم خودش را دوست دارم و هم وجود عزيزش را براي مملکت مغتنم مي دانم. بنابراين در عالم خودم کار خودم را مي کنم و تاريخ قضاوت خواهد کرد که چه قدر صميمانه عرض کرده ام و مي کنم. ولي اصول پادشاهي و عظمت و قدرت را هم نمي توان فراموش کرد. لوازمي که چشم حقيقت بين بايد ببيند و قبول بکند.
... چند تلگراف بايد به آمريکا مي شد، تصويب فرمودند، از آن جمله آن که برنامه فروش اسلحه آمريکا به ما براي يک سال هيچ فايده ندارد، بايد براي پنج ساله بدهند. اعتبار ساليانه 75 ميليون دلار هم کافي نيست، بايد صد ميليون باشد.
🔸سه شنبه 47/3/7
شاهنشاه فرمودند: زمين هايي که بين بعضي مستخدمين تقسيم کرده اي پس بگير. من خيلي ناراحت شدم. عرض کردم ديگر آبرويي براي وزير باقي نمي ماند. فرمودند بد تقسيم شده. عرض کردم ممکن است ولي شده و حالا آبروي من از بين مي رود. بعد ديگر اين مستخدمين تره هم برايم خورد نخواهند کرد. شاهنشاه عصباني شدند، من هم ناراحت.
🔸چهارشنبه 47/3/8
در خصوص نطق شاهنشاه در هاروارد عرايض ديروز مرا قبول فرمودند که با آن مقدمه، نتيجه گيري خوب نيست. نتيجه گيري شاهنشاه بعد از ذکر مقدمه در خصوص بدبختي مردم جهان، فقط تأسيس لژيون [خدمتگزاران بشر] است که خوشبخت ها به بدبخت ها کمک کنند. عرض کردم، چرا تأسيس پارلمان جهاني را پيشنهاد نمي فرماييد؟ فرمودند به دموکراسي بي اعتقاد شده ام.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
✅#معرفی_فیلم
مرتبط با درس #انقلاب_اسلامی
🎥مستند #روزگاررضاخانی
معرفی: مستند " #روزگار_رضاخانی" به موضوعات مختلفی پرداخته است. سقوط قاجار، کودتای رضاشاه و تشکیل پهلوی، تاج گذاری رضا شاه، تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مثل ایجاد شبکه راه آهن، تأسیس دانشگاه تهران، ماجرای قانون کشف حجاب، قیام گوهرشاد، مسائل شخصی و خصوصی دربار پهلوی بخشی از وقایعی است که روزگار رضاخانی به آن پرداخته است.
این مستند بدون جانبداری و با نگاهی کامل به بررسی نکات مثبت و منفی حکومت رضاشاه و تحلیل عملکرد وی می پردازد.
⚪️تعداد قسمت : 16
هرقسمت حدودا 25 دقیقه
مشاهده مستند:
http://yon.ir/lf67Q
میزمعارف
@mizemaaref
✅ #معرفی_سایت
✍مناسب برای همه استادان دانشگاه
🔴حتما برای همه استادان این اتفاق پیش می آید که چندین صفحه متن فارسی یا انگلیسی دارید و می خواهید آنرا تایپ کرده و به نوشته تبدیل کنید.
ممکن است برای همه تایپ کردن کار آسانی نباشد و زمان زیادی تلف شود. از طرفی دسترسی سریع به تایپیست و یا هزینه تایپ مساله باشد.
⚪️سایت Speechtexter.com این امکان را به شما می دهد که زمان خود را برای تایپ صرفه جویی کنید.
❗️بهتر است از مرورگر گوگل کروم استفاده نمایید.
❗️نکته: بعد از کلیک روی دکمه start در سایت، با میکروفن رایانه یا گوشی صحبت کنید تا همه گفته های شما را تایپ کند.
👈آدرس کامل سایت:
https://www.speechtexter.com/
میزمعارف
@mizemaaref
✅10 باید و نباید کاربردی فضای مجازی
#سواد_رسانه_ای
1⃣ هر عکس، فیلم و خبری را برای دوستانمان فوروارد نکنیم. به ویژه تصاویری که حاوی صحنههای تلخ و یا بدون منبع تایید شده است.
2⃣ به منبع ارسال پیام دقت کنیم و از خودمان بپرسیم چرا و به چه هدفی این محتوا تولید شده است؟
حقیقت دارد یا یک شایعه و دروغ است؟
وقتی یک خبر دروغ را بازنشر میکنیم ما هم بخشی از چرخه دروغ میشویم.
اگر به راستی از دروغ بدمان میآید، آن را بازتولید نکنیم.
3⃣ وقتی میخواهیم مطلبی را برای کسی ارسال کنیم ده ثانیه فکر کنیم و از خودمان بپرسیم این مطلب به طرف مقابل چه چیزی اضافه میکند؟ اگر برایش مفید بود، ارسال کنیم.
4⃣ اگر با نقد و نگاه کسی مخالف هستیم ما رسالتی برای ادب کردن او نداریم، حرفمان را محترم بزنیم و فاصله بگیریم. حفظ فاصله همیشه باعث حفظ احترام متقابل میشود.
5⃣ هر مطلب، عکس یا کامنتی که منتشر میکنیم، به کارت ویزیت ما تبدیل میشود، مشخص نیست بعد از دست به دست شدن چه کسانی آن را میبینند اما خیلیها بر اساس همان، قضاوت میکنند.
6⃣ "انسانهای ضعیف" را به شهرت نرسانیم. با فالو کردن، لایک کردن و معرفی افرادی که در شبکههای مجازی ریشه ای ندارند و تشنه شهرت هستند و دست به رفتارهای ابلهانه هستند به آنها کمک نکنیم. ما در مقابل هر لایک مسئول هستیم.
7⃣ هیچکس جز ما در فضای مجازی مسئول حریم شخصیمان نیست. وقتی عکسی منتشر میکنیم امکان بازپس گرفتن آن میسر نیست، مراقب باشیم چه چیزی را منتشر میکنیم و چقدر به دیگران اجازه میدهیم به حریم شخصیمان وارد شویم.
میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 عوامل در راه خیر بودن🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله ربّ العالمین
📝متن و شرح:
مواعظ و اندرزهای امام سجاد (علیه السلام)
ابن آدم! إنّک لاتزال بخیر ما کان لک واعظ من نفسک وما کانت المحاسبة من همّک وما کان الخوف لک شعاراً والحذر لک دثاراً.
گرچه انسان از موعظه دیگران بینیاز نیست، لکن موعظهای که از درون انسان برمیخیزد بهترین موعظه است، چون هرکسی به صفات و عیوب خود از همه آگاهتر است.
باید همت انسان این باشد که خود را محاسبه کند. اگر دیگران ما را محاسبه نکنند، دلیل نمیشود که ما خود را محاسبه نکنیم. محاسبه، از لغزشهای آینده انسان جلوگیری میکند.
مراد از خوف، خوف از خدا و عذاب او و کردار بد انسان است نه ترس از مردم و قدرتهای پوشالی.
حذر، به معنای احتیاط است لکن نه به این معنا که انسان دست از فعالیت بکشد بلکه باید در میدانهای مختلف وارد شده اما همواره احتیاط و پرهیز را رعایت کند که معنای تقوا هم همین است.
تحفالعقول ص 280
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=17165
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
✅فضای مجازی فرصتی فوق العاده
ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العادهای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده هایی کردید؟ (1391/7/19 )
استفاده از اینترنت و تکنولوژی هاى جدید ارتباطاتى برای دین
✅نقش روحانیت و حوزه علمیه در برابر تکنولوژی های جدید ارتباطی
وظیفه ما چیست؟ اولین وظیفه ما این است که این نقش روحانیت اصیل را جدى بگیریم. من بارها گفته ام که با همه این وسایل ارتباط جمعى اى که وجود دارد البته روحانیت باید از همه این وسایل ارتباط جمعى استفاده کند. از اینترنت و تکنولوژی هاى جدید ارتباطاتى باید همه روحانیت براى دین استفاده کند. همچنانى که از رادیو و تلویزیون و بقیه چیزها استفاده مى کند در عین حال، مسجد، جلسه مذهبى، نشستن روبه روى مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بی بدیل دارد و هیچ چیزى جاى این را نمى گیرد و این هم مال شماست. ( دیدار با روحانیون استان سمنان مورخ 85/8/17 و روحانیون استان کرمان مورخ 84/2/11)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#درسواره_اخلاق_بندگی
⭕️فلسفه بندگی و اطاعت از خدا:
📝شکی نیست که انسان بنده، مملوک و مخلوق خدا است، اما اینکه باید مطاع باشد، درست نیست، چون بندگی خدا در عرصه اختیار و آزادی انجام می شود و بفرموده قرآن کریم: لا اکراه فی الدین - یعنی جبری در آن نیست.
انسان حق انتخاب دارد، اگر کسی در صراط مستقیم بندگی خدای متعال حرکت کند، قطعا به نتایج مثبت آن می رسد و چنانچه از راه بندگی خارج شود و طریق عصیان و سرکشی پیشه نماید، عواقب آن دامنگیر او می شود.
البته درست است که بندگی تکلیف است، اما تکلیفی است که مانند حق می ماند و به نفع خود انسان است، چرا که آدمی تنها با عبادت است که به خدای بزرگ نزدیک می شود و رشد می کند و به کمال مطلوب خود می رسد.
اینکه انسان از هواهای نفسانی و خواسته های افراطی خود بگذرد و تنها فرمان خداوند را در زندگی خود پیاده نماید، چیزی نیست که حقی از انسان ضایع کند و باعث محدودیت شود، بلکه کاملا مفید و تامین کننده نیاز انسان به تعالی و شکوفایی است.
خداوند نیازی به اطاعت ما ندارد و در انتظار عبادت كسى نيست و اطاعت و عبادت و طغيان بندگان، نفع و ضررى براى خداوند در پی ندارد، قرآن مجيد در اين باره مى فرمايد: و من ينقلب على عقبيه فلن يضروا الله شيئا؛ هر كس به جاهليت و گمراهى پسروى كند هرگز خدا را زيان نمى رساند، (آل عمران 144)
تمام احکام الهی به نفع خود انسان و برای تامین نیازهای معنوی خود او است و چیزی از آن به خداوند نمی رسد. به عنوان نمونه پيرامون قربانى در حج مى فرمايد: لن ينال الله لحومها ولاد مائها - چنان نيست كه گوشت و خون آن به خدا برسد، و لکن یناله التقوی منکم. چیزی که به خدا می رسد تقوای شما است و این باعث رشد خود شما می شود. (حج، آيه 37)
📚مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «جریان های فرهنگی ایران معاصر»
📝مولف: رضا بیگدلو
📚نشر: انتشارات فرهنگی و اندیشه اسلامی
📝تعدا د صفحات کتاب : 550 صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 127 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_62503697.pdf
1.21M
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
📕کتاب «جریان های فرهنگی ایران معاصر»
📝تعدا د صفحات کتاب : 550 صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 127 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🅰🅰 داستان واقعی یک مسافر 👇
👨✈سلام.
🆘 چند روز پیش سفری با اسنپ داشتم.( به عنوان مسافر).
اونروز خیلی بدشانسی آورده بودم و ناراحت بودم .
باطری و زاپاس ماشینمو دزد برده بود.
راننده حدودا ۴۰ سال داشت و آرامش عجیبی داشت و باعث شد باهاش حرف بزنم و از بد شانسیم بگم.
هیچی نگفت و فقط گوش میکرد.
صحبتم تموم که شد گفت یه قضیه ای رو برات تعریف میکنم مربوط به زمانی هست که دلار ۱۹ تومنی ۱۲ شده بود.
گفتم بفرمایید.
برام خیلی جالب بود و برای شما از زبان راننده مینویسم.
🔘یه مسافری بود هم سن و سال خودم ، حدودا ۴۰ساله. خیلی عصبانی بود .
وقتی داخل ماشین نشست بدون اینکه جواب سلام منو بده گفت : چرا انقدر همکاراتون ......(بوق) هستند.
از شدت عصبانیت چشماش گشاد و قرمز شده بود.
گفتم چطور شده، مسافر گفت :۸ بار درخواست دادم و راننده ها گفتن یک دقیقه دیگر میرسند و بعد لغو کردند.
من بهش گفتم حتما حکمتی داشته و خودتو ناراحت نکن.
🔘این جمله بیشتر عصبانیش کرد و گفت حکمت کیلو چنده و این چیزا چیه کردن تو مختون و با گوشیش تماس گرفت.
مدام پشت گوشی دعوا میکرد و حرص می خورد.( بازاری بود و کلی ضرر کرده بود).
حین صحبت با تلفن ایست قلبی کرد و من زدم بغل و کنار خیابون خوابوندمش و احیاش کردم.
سن خطرناکی هست و معمولا همه تو این سن فوت میکنن.چون تا به بیمارستان یا اورژانس برسن طول میکشه.
🔘من سر پرستار بخش مغز و اعصاب بیمارستان ..... هستم و مسافر نمیدونست.
خطر برطرف شد و بردمش بیمارستان کرایه هم که هیچی.
دو هفته بعد برا تشکر با من تماس گرفت و خواست حضوری بیاد پیشم.
من اونموقع شیفت بودم و بیمارستان بودم.
تازه اونموقع فهمید که من سرپرستار بخشم.
اومد و تشکر کرد و کرایه رو همراه یه کتاب کادو شده به من داد.
گفتم دیدی حکمتی داشته.
خدا خواسته اون ۸ همکار لغو کنن که سوار ماشین من بشی و فوت نکنی.
تو فکر رفت و لبخند زد.
من اون موقع به شدت۴ میلیون پول لازم داشتم و هیچ کسی نبود به من قرض بده.
رفتم خونه و کادو مسافر رو باز کردم.
تو صفحه اول کتاب یک سکه تمام چسبونده بود!
حکمت خدا دو طرفه بود. هم اون مسافر زنده موند و من هم سکه رو ۴۴۰۰فروختم و مشکلم حل شد.
همیشه بدشانسی بد شانسی نیست.
ما از اینده و حکمت خدا خبر نداریم.
🔘اینارو راننده برا من تعریف کرد و من دیگه بابت دزدی باطری و زاپاسم ناراحتیمو فراموش کردم.
من هم به حکمت خدا فکر کردم
💫🍂💫🍂💫🍂💫🍂💫🍂💫🍂💫🍂💫🍂.
✨﷽✨
✅بذر دين
✍پدری به پسر خردسالش یک بطری کوچک
که داخل آن یک عدد پرتقال بزرگ بود داد!!!..
کودک با تعجب درون بطری را نگاه میکرد و با خود میگفت: پرتقال به این بزرگی چطوری داخل این بطری کوچک رفته؟ کودک خیلی تلاش کرد تا پرتقال را از بطری خارج کند اما بی فایده بود. سپس کودک از پدرش پرسید: چه جوری این پرتقال بزرگ داخل بطری رفته؟ آخه دهنه این بطری خیلی کوچیکه!
💭 پدر، پسر را به باغ برد و یک بطری خالی کوچک را به یکی از شاخه های درخت پرتقال بست. سپس یکی از شکوفه های کوچک پرتقال را درون بطری گذاشت. روزها سپری شد و شکوفه، تبدیل به یک پرتقال بزرگ شد تا جایی که امکان خروج از بطری غیر ممکن شده بود... بعد از مشاهده این موضوع، کودک راز پرتقال را فهمید و جایی برای تعجب نمانده بود. پدر رو به پسر کرد و گفت:
💭 چیزی که امروز مشاهده کردی همان دین است اگر از خردسالی بذر اعتقادات دینی را درون ذهن کودک بکاریم در هنگام بزرگی خارج کردنش خیلی سخت میشود. دقیقا مثل این پرتقال که خارج کردنش محال است؛ مگر اینکه شیشه را بشکنیم و از بین ببریم.
🔴 وقوع حوادث طبیعی را درست فهم کنیم.
🔺️حوادث طبیعی همه در دست قدرت و علم بی پایان خداوند حکیم و رحمان و رحیم است. هیچ چیز خارج از اراده او تحقق پیدا نمی کند. همه آنچه در جهان تحقق پیدا می کند خیر است. این حوادث از نگاه منافع انسانی ممکن است به شر تفسیر شود اما در یک نگاه کلان حتما خیر است و صلاح انسان است و کار جهان را به سامان نگاه می دارد.
🔹این صلاح انسان گاه جنبه ترببت انسان را دارد و گاه جنبه آزمایش انسان را و گاه برای تنبیه انسان است و گاه روند طبیعی امور است که اگر نباشد نظام عالم مختل می شود.
🔹وظیفه انسان اولا شکر الهی در هر صورت است و ثانیا تلاش برای تدبیر بهتر حوادث طبیعی و ثالثا اصلاح روش و منش خود در مواجه با خدا و انسانها و محیط زیست است.
🔹 چون چنین است پس باید هوشیارتر و مراقب تر بود هم در بندگی خدا هم در رعایت حقوق دیگران و هم در حفاظت و چگونگی بهره برداری از محیط زیست و طبیعت و هم در جهت ایمن کردن بیشتر جهان برای زیست مومنانه در آن.
🔹 قرآن می فرماید: آنچه خیر است از جانب خداست و آنچه شر است از جانب انسان است.
🆔 @eisavim
🔴 رتبه جهانی فساد سیستماتیک در ایران
⁉️آیا می دانستید
📈در دنیا شاخصی به نام FSI وجود دارد که مربوط به سنجش فساد سیستماتیک می باشد و کشورهای جهان را بر اساس برخی ملاک های مالی رتبه بندی می کند، ملاک هایی از جمله ثبت مالکیت، شفافیت حقوقی، یکپارچگی مالیات و مقررات مالی، استانداردهای بین المللی و مالی.
🔃فساد سیستماتیک به معنای فسادی است که زمینه های بروز آن بصورت حساب شده توسط حکومت یک کشور فراهم شده باشد؛ مثلا ایجاد زمینه برای فرار مالیاتی و مواردی از این دست...
📃اخیرا گروه «تکس جاستیس نتورک» بر اساس ملاک های فوق اقدام به سنجش کشور ها کرده که در این گزارش نمره پنهان کاری حکومت ها مشخص شده است.
📊طبق این گزارش، سوئیس فاسدترین کشور جهان معرفی شده چرا که با وضع قوانین خاص در کشورش، شفافیت مالی را کاملا محدود کرده و به همین دلیل پناهگاه بسیاری از متخلفان مالی جهانی شده که پول های خود را به این کشور منتقل می کنند تا غیرقابل رصد باشد و دست نهاد های حکومتی کشورشان به آن نرسد.
📥در این رتبه بندی آمریکا و جزایر کیمن به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.
👌و شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این لیست که نام ۱۱۲ کشور فاسد جهان معرفی شده، نامی از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد!
🔺طبق گزارش دیگری به نقل از روزنامه ایندیپندنت انگلستان، مقر ۹۰ درصد از صاحبان سرمایه لندن، خارج از کشور انگلستان است و بر این اساس اعلام شده انگلستان فاسدترین کشور جهان از نظر پنهان کاری و فساد سیستمی می باشد.
✅این به آن معنا نیست که در ایران فساد اقتصادی وجود ندارد، بلکه بدان معناست که قوانین وضع شده در ایران چندان زمینه را برای بروز فساد مهیا نمی کند و حاکمیت بطور سازماندهی شده فساد مالی ندارد.
🔺در حالی امروز ایران در این جایگاه قرار گرفته که قبل از انقلاب، از این جهت وضعیت کاملا متفاوت بود و هیچ موردی از برخورد حکومت با مفسدان اقتصادی مشاهده نشده بود و همچنین بزرگترین اختلاس تاریخ ایران در آن دوران توسط حکومت اتفاق افتاد.
📰به گزارش روزنامه فایننشال تایمز (قدیمی ترین و پرنفوذ ترین روزنامه اقتصادی و سیاسی جهان) ، در بزرگترین دزدی تاریخ ایران، مبلغ ۳۵ میلیارد دلار (۵۲۵ هزار میلیارد تومان) از ایران خارج شد که اگر این مبلغ را بین جمعیت ۸۰ میلیونی امروز تقسیم کنیم به هر نفر ۴۳۷ دلار یعنی حدود چهارمیلیون و هر خانواده ۳ نفری حدود ۱۲ میلیون تومان تعلق میگیرد.
♨️ این مبلغ در سال ۱۳۵۷ توسط شخص محمدرضا پهلوی از ایران خارج شد.
📚منابع :
▫️http://yon.ir/xxSuY
▫️http://yon.ir/4uzch
▫️http://yon.ir/fWhmL
▫️http://yon.ir/iYZD5
🆔 @eisavim
✳️ پاسخ شرم آوری که #وزیر_دربار پهلوی چاره ای جز بیان آن نداشت!
دوشنبه، 4 تیر 1352
«... با خبرنگاران [روزنامههای] دیلیتلگراف و گاردین مصاحبه کردم. مصاحبه سه ساعت طول کشید و خیلی خستهام کرد... خبرنگار دیلیتلگراف پرسید: چرا ما آنقدر سعی در سرکوب آزادی بیان و ابراز عقاید داریم؟ پاسخ دادم: حالا که انقلاب سفید به مردم امکان داده به کلیه اهدافشان دست یابند دیگر چیزی برای گفتن یا ابراز عقیده ندارند. این پاسخ شرمآوری بود که تماما یادآور شعارهای رژیمهای کمونیستی است. اما آخر چه چیز دیگری میتوانستم بگویم؟»1
#شرح_عکس : #اسدالله_علم ، وزیر دربار با لباس رسمی تشریفات
شماره آرشیو: 3021-11ع
1. اسدالله علم، گفتگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیر اسدالله علم)، ج 2، تهران، طرح نو، چ اول، بهار 1371، ص 476.
http://yon.ir/WxvYp
@iichs_ir