eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
443 عکس
480 ویدیو
58 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
27.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ آیا ارزش زن نصف مرد هست؟❓❓❓ ✔️دیه به معنای قیمت جان نیست 👈🏼 حقوق زن رعایت نشده ؟ 👈🏼به زن در اسلام ظلم شده؟ میخوای بیشتر بدونی حتما کلیپ رو ببین و برای دیگران هم بفرست ✅ 📺برنامه چراغ 🎙استاد جعفری 📆روزهای چهارشنبه 🕰 ساعت 19:30 به وقت تهران 📺 از شبکه جهانی ولایت 📡 @velayattv 🆔@mjafari_ir
💠 حدیث روز 💠 💎 به این سفر نروید 🔻امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: لایَخرُجُ الرَّجُلُ فی سَفرٍ یَخافُ مِنهُ علی دِینِهِ و صَلاتِهِ. ➖ انسان نباید به سفری برود كه در آن بر دین و نماز خود احساس خطر و آسیب نماید. 📚 وسائل‌الشیعه، ج ٨، ص ٢٤٩ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🆔@mjafari_ir
خاطره ای جالب از حضرت آیت الله مصباح یزدی ره بنده، خودم شخصاً با یکی از مسئولان کشوری که الآن هم هستند (آقای نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی فعلی کشور) داشتیم در میدان اطراف کاخ سفید در واشنگتن قدم می‌زدیم. یکی از ساواکی‌های قدیم ایران که فراری بود و به آن جا آمده بود از دور ما را دید. نزدیک ما آمد و بنا کرد به بدگویی کردن و گفت آهان! چه طور شده که به خانه شیطان بزرگ آمده‌اید؟! این جا آمده‌اید چه کار؟! ما دیدیم اصلاً با این نمی‌شود حرف بزنیم و لذا گوش دادیم و اعتنایی نکردیم. او دید که نه، چیزی از ما ظاهر نمی‌شود، رفت دو تا افسر پلیس را پیدا کرد و گفت این‌ها تروریست‌های ایرانی هستند، این جا اطراف کاخ سفید آمده‌اند، خلاصه مواظب باشید خطری ایجاد نکنند. ما همین طور داشتیم قدم می‌زدیم که دیدیم دوتا افسر پلیس نزدیک ما آمدند و احترام کردند و یکی از آن‌ها گفت ممکن است بپرسم شما اهل کجا هستید؟ گفتم بفرمایید، ایرانی هستیم. ممکن است گذرنامه‌تان را ببینم؟ بله، این گذرنامه‌مان. ممکن است بپرسم شما برای چه به این جا آمده‌اید؟ گفتیم ما یک دعوتی داشتیم که برای کنفرانسی سخنرانی کنیم و سخنرانی‌مان را انجام داده‌ایم، امروز هم این جا هستیم، فردا داریم به کشورمان برمی‌گردیم. یکی از این افسرها گفت شما رشته‌تان چیست؟ گفتم الهیات. گفت اتفاقاً من هم فارغ‌التحصیل رشته الهیات هستم، کاش یک فرصتی بود و یک مقداری با هم صحبت می‌کردیم! گفتم ما حاضریم اگر وقتی باشد در خدمت‌تان باشیم. گفت این آقا که آمد از دور به شما بدگویی کرد چه می‌گوید؟! گفتم ما طرفدار انقلاب اسلامی هستیم، در کشور ما انقلاب شده، این‌ها از طرفداران رژیم سابق هستند، او آمد و با ما بدگویی کرد. گفت سابقاً هم با هم نسبتی داشته‌اید؟ گفتیم نه. بعد با احترام گذرنامه ما را پس داد و خیلی با خوش‌رویی به ما دست داد و خواست خداحافظی کند و برود. رفیق ما گفت که این دوباره برمی‌گردد و به ما توهین می‌کند. آن افسر گفت من در خدمت شما هستم، ماشین‌تان کجاست تا شما را همراهی کنم؟ با ما آمد تا سوار ماشین شدیم و رفتیم و این هم خداحافظی کرد. دو تا افسر پلیس عالی‌رتبه که این‌ها محافظ کاخ سفید هستند، پلیس صفرکیلومتر نیستند عمامه ما را که دید یاد عمامه امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه افتاد - آقایان قدر عمامه‌شان را بدانند- گفت شما از کشور خمینی هستید؟ گفتم بله. از همان لحظه با ما بسیار مؤدبانه و محترم، به همین ترتیبی که عرض کردم رفتار کرد. خب می‌توانست بگوید که شما چه کسی هستید؟! از کجا؟! و با تندی و بی‌ادبی حرف بزند ولی یکی‌یکی می‌گفت اجازه می‌دهید؟ من می‌توانم این سؤال را از شما بکنم؟ اجازه می‌دهید؟ جسارت نیست بپرسم که شما برای چه به این جا آمدید؟ با این ترتیب، با این ادب فقط از این که با دیدن این عمامه یاد عمامه امام افتاد که این انقلاب را برای ما به وجود آورد! تاریخ سخنرانی 1388/10/17 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤚🏼السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🤲🏼شب جمعست دلم کرببلا می خواهد... 🆔@mjafari_ir
خلاصه برنامه چراغ 1403.08.09.mp3
9.2M
🔊 استاد محمد جعفری : 1403.08.09 موضوع برنامه: پاسخ به شبهات دین ستیزان ✍🏼در این برنامه کارشناس محترم به مطالب ذیل اشاره کردند: 1. اگر خداوند عادل و مهربان است؛ پس چر ا شر را آفریده است؟ 2. طبیعت‌گرایان برخلاف ادعای خودشان، در خودخواهی محض بوده و تحلیلشان در مورد مساله شر هم کاملا در راستای سود انگاری شخصی آنهاست. 3. اگر خداوند عادل است پس چرا فرزندانی بدون تقصیر، ناقص الخلقه به دنیا آمده‌اند؟ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️یهودیان حریدی خطاب به نیروهای امنیتی صهیونیستی: حسن نصرالله آدم مومنی بود و شما کافران اورا کشتید. ما مخالف جنگ با حزب الله‌ایم. اینجا رو شما درست کردید و تورات میگه ایجاد دولت یهودی ممنوع است. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اسرائیل قناعت نمی‌کند به آنجایی که هست! 🎙 (ره): مکرر این مسئله ذکر شده است که اسرائیل قناعت نمی‌کند به آنجایی که هست؛ قدم قدم پیش می‌رود و هر قدمی که رفت، هی می‌گوید ما کاری نداریم ، همین است، فردا قدم بالاتری برمی‌دارد. امروز لبنان است ، فردا- خدای نخواسته- سوریه ، پس فردا عراق است و همین طور. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر خداوند عادل و مهربان است، پس چرا شر را آفریده است؟ در این کلیپ با چیستی شر و نیز اقسام شر (شر طبیعی و اخلاقی) و نهایتا چرایی وجود شرور در این عالم، با زبانی ساده آشنا می شوید. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (بخش اول) 🔹عبدالکریم سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است. قرن‌ها شیعه و سنی این فقه را مبنای عمل خود قرار می‌دادند. به‌صرف وجود نص و روایت، فتوا می‌دادند و گمان می‌کردند حتما عدالت در آن گنجانده شده است، اما در روزگار کنونی، دیگر نمی‌توان به انسان مدرن گفت که اسلام خوب است، چون احکام اجاره و رهنش یا مجازات‌هایش بر قوانین اروپا و آمریکا برتری دارد. با این اوصاف، چرا باید به‌دنبال بسط و گسترش دادن چنین فقهی بود؟ گستره شریعت را نه از راه مراجعه به خود دین، بلکه باید براساس انتظار انسان از دین مشخص کرد. 🔸ابوالقاسم علیدوست: هیچ‌گاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. وقتی از بسط و گسترش فقه صحبت می‌کنیم، منظورمان هواپیماسازی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت دیگران به اسلام نوشته نشده است. اگر به‌عنوان دو مسلمان با یکدیگر گفتگو می‌کنیم، انتظارمان از شریعت را آیات و روایات معتبری که بیانگر مقاصد و اهداف شریعت هستند، مشخص خواهند کرد. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد. 🆔@mjafari_ir
🔴 گوشه‌اى از سيماى زشت يهود در قرآن‌( تفسیر نور) 1⃣ سنگدل هستند: مِنَ الَّذِينَ هادُوا ... أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ‌ «مائده، 41" 2⃣ رفاه طلب هستند: «لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ» بقره، 61 3⃣ در روى زمين فساد مى‌كنند: «يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسادا مائده، 64 4⃣ حتى به خداوند تهمت مى‌زنند: «يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» «مائده ۶۴» 5⃣ كتاب الهى را تحريف مى‌كنند: «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ» «نساء ۴۶» 6⃣ هر كجا وحى طبق ميل آن‌ها نباشد، تكبّر مى‌ورزند: «أَ فَكُلَّما جاءَكُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‌ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ» «بقره ۸۷» 7⃣ نسبت به اهل ايمان، بيشترين كينه را دارند: «أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ» «مائده ۸۲» 8⃣ انبيا را به قتل مى‌رساندند: لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلًا ... فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ‌ «مائده ۷۰» 9⃣ غضب شده خداوند هستند: «وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» «بقره ۶۱»* 🔟 گروهى از آنان مورد لعنت حضرت عيسى و حضرت داود بوده‌اند: «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‌ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى» «مائده ۷۸» 🆔@mjafari_ir
┈┈•••✾•🍃حدیث کلامی🍃•✾•••┈┈ ▪️اثبات حدوث عالم▪️ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📜 دخَلَ عَلی أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا اَلدَّلِيلُ عَلَى حَدَثِ اَلْعَالِمِ؟ قَالَ: أَنْتَ لَمْ تَكُنْ ثُمَّ كُنْتَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَمْ تُكَوِّنْ نَفْسَكَ وَ لاَ كَوَّنَكَ مَنْ هُوَ مِثْلُكَ. 📄مردى به نزد امام رضا عليه السّلام آمد و عرض كرد:چه دليلى بر حادث بودن جهان هستى وجود دارد؟ آن حضرت فرمودند: تو نبودى و سپس به وجود آمدى و مى‌دانى كه خودبه‌خود ايجاد نشده‌اى و كسى كه مثل تو است [انسانى ديگر] تو را به وجود نياورده است. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📚 توحید صدوق ج ۱، ص ۲۹۳ ࿐ྀུ༅༅༅࿇ 🆔@mjafari_ir
🗒 یادداشت کلامی | زندگی در ردای درویشی(تصوف)؛ چالش‌ها و پیامدها زندگی در ردای درویشی و تحت مبانی و اصول فرقه‌ای که از آن به «طریقت» تعبیر می‌کنند، آثار و پیامدهای زیان بار زیادی بر مریدان دارد؛ آثاری خزنده که به تدریج در وجود مرید درونی و عجین می‌گردد تا جایی که حتی نسبت به آن آگاهی ندارد. اساساً شالوده فرق درویشی یعنی مبتنی بودن بر رابطه مرید و مرادی و لزوم طی طریق تحت لوا و به اصطلاح هدایت مرشد و قطب، زمینه‌ساز پیامدها و آثاری خاص و اجتناب‌ناپذیر بر زندگی مریدان است که تمامی شئون حیات فردی و اجتماعی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مرید یک جریان بودن در درجه نخست نیروی «اراده» را از فرد سلب می‌کند. ارادت محض، مرگ تدریجی اراده و نیروی اندیشه را به‌دنبال خواهد داشت که البته منظور و هدف مراد و مرشد نیز همین است. همین آسیب، مهم‌ترین صدمه و ریشه بسیاری دیگر از آسیب‌های روانی به شخصیت مرید است. مصادیق بسیاری برای این نوع آسیب شخصیتی - روان شناسی برشمرده شده از عدم اعتماد به نفس و ترس گرفته تا اختلال هویتی و ادراکی که با آنچه در فرق درویشی مشاهده می‌شود، مطابقت دارد. ࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا تعبدی بودن دین، دلیل بر نقطه ضعف آن است؟ 🎙محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
اخراج ۳۰ دانش‌آموز به خاطر پوشش زننده (نَه برهنگی کامل) از مدرسه های آمریکا ❌تعجب نکنید؛ این تیتر خبرگزاری ایندیپندنت است که نوشته « 30 دانش آموز به دلیل اعتراض به قوانین مدرسه که دختران را مجبور به پوشاندن بدن می کند از تحصیل محروم شدند» ❌داستان هم این قرار بوده که این دانش‌آموزان تابلوهایی را حمل می‌کردند که روی اون نوشته شده بوده: «من به مدرسه‌ای می‌روم که بلندی پیراهن و شورت من از تحصیلم مهم‌تر است» و مطالبه داشتند که «ما دلمان می‌خواهد با هر نوع لباس سکسی در مدرسه حاضر شویم» ♨️خلاصه این‌که توی آمریکا هم اگر داخل دانشگاه یا مدرسه یه کم برهنه بشی، از مدرسه و دانشگاه اخراج می‌شی! 🆔@mjafari_ir
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🔹آن كه حرص نزند روزى خود را از دست نمى دهد و آن كه حرص زند، به آنچه روزي اش نيست نمى رسد. ◻️لا يُسْبَقُ بَطيءٌ بحَظِّهِ و لا يُدرِكُ حَريصٌ ما لَم يُقدَّرْ لَهُ. 📚الأمالی للطوسی، حدیث 1162 🆔@mjafari_ir
نام زینب خاک را زر می کند🟡 دخت حیدر کار حیدر می کند🔴 نام زینب دلنشین و دلرباست دختر مشکل گشا مشکل گشاست ولادت حضرت زینب سلام الله علیها وروز پرستار مبارک باد🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔@mjafari_ir
✍️ : روایات جعلی با چاشنی هوش مصنوعی!!! 👤مجتبی پورموسی (پژوهشگر علوم قرآن و حدیث) با ظهور و گسترش فضای سایبری در جهان و نیز کشور عزیزمان، مخاطبان زیادی به آن جذب و سعی در برآورده ساختن نیازها یه وسیله این تکولوژی جدید کرده‌اند. شاید بسیاری از ما نیز برای یافتن روایات یا مطالعه در این زمینه به این بستر مراجعه کنیم. تُحفه جدید این فضا، هوش مصنوعی است. شاید باورمان نشود، اما روایات متعددی از ترکیب متن چند روایت توسط هوش مصنوعی تولید و با ذکر عنوان کتاب و حتی جلد و صفحه به مخاطب داده می شود! و مخاطب از همه جا بیخبر هم ممکن است این موارد را در چندین گروه و ... نقل کند! در ادامه چند نمونه ارسال میکنم: مورد اول: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: "إِنَّ لِشِيعَتِنَا ثَلَاثَ خِصَالٍ يُؤْمَنُونَ بِهَا مِنَ الْجُنُونِ وَالْجُذَامِ وَالْبَرَصِ: الْوَرَعُ عَنِ الْمَعَاصِي، وَالتَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ، وَالرِّضَا بِالْقَضَاءِ". مورد دوم: عن علي بن أبي طالب قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "يا علي، بشر شيعتك بعشر خصال: الأمن من الفزع الأكبر، والأمن من عذاب القبر، والميزان القسط يوم القيامة، والنور التام يوم القيامة، والحساب اليسير، والجنة بغير حساب، والشفاعة، والرضا من الله، والأمن من اللعن والسخط، والأمن من الجنون والجذام والبرص." الترجمة الفارسية: از علی بن ابی طالب روایت است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: "ای علی! شیعیان تو را به ده خصلت بشارت ده: امنیت از ترس بزرگ (قیامت)، امنیت از عذاب قبر، ترازوی عادلانه در روز قیامت، نور کامل در روز قیامت، حساب آسان، بهشت بدون حساب، شفاعت، رضایت خداوند، امنیت از لعن و خشم، و امنیت از جنون، جذام و برص." المصادر: کتاب "بحار الأنوار" اثر علامه مجلسی (ج 8، ص 38) کتاب "کنز العمال" اثر علامه متقی هندی (ج 11، ص 610) کتاب "مستدرک الوسائل" اثر میرزا حسین نوری (ج 11، ص 233) کتاب "مسند أحمد" اثر امام احمد بن حنبل (ج 1، ص 84) کتاب "الجامع الصغیر" اثر سیوطی (ج 1، ص 74) با جستجو در منابع و نرم افزارهای شیعه و اهل سنت، چنین متون روایی به این شکل، نقل نشده است. بلکه تکه‌هایی از این متون را در ضمن روایات مختلف می بینیم. عجیب اینکه در مورد دوم آدرس‌های به ظاهر دقیقی هم ارائه شده که در مواجهه اولیه، بسیار رهزن بوده و به ذهن ولو یک پژوهشگر چنین القا می‌کند که با متن یک روایت که در منابع متعدد نقل شده، مواجه است. حال آنکه یک تولید جدید توسط هوش مصنوعی رخ داده و آدرس های ساختگی هم چاشنی کار شده است. پیشتر این موارد را در سوالات دیگری از هوش مصنوعی دیده بودم که به مقالات و کتاب های فرضی و خیالی ارجاع می دهد، در حالیکه با یک جستجوی ساده در نت، متوجه می شویم که چنین کتاب هایی وجود خارجی ندارند! در آخر باید گفت، با توجه به امکان جهت‌دهی و مدیریت نوع پاسخ‌های هوش مصنوعی توسط مدیران این سایت‌ها و گردانندگان آنها، در آینده‌ای نه چندان دور با یک جنگ تمام عیار داده‌ها و اطلاعات در فضای سایبری مواجهیم که لزوم اعتبارسنجی و مشخص کردن صحت و سقم اطلاعات حاصل از فضای سایبری را بیش از پیش می‌سازد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿 🆔@mjafari_ir
وَلا تَهِنوا فِي ابتِغاءِ القَومِ إِن تَكونوا تَألَمونَ فَإِنَّهُم يَألَمونَ كَما تَألَمونَ وَتَرجونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرجونَ( نساء 104) این آیه عجیب است و گویا برای این روزها نازل شده است: خدا می فرماید شما اگر آسیب دیدید ، دشمنانتان هم رنج بسیار بردند اما شما امیدوار به نصرت الهی هستید و آنها نیستند!! اتفاقات ناگوار یک ساله اخیر در غزه و لبنان بسیار برای همه ما رنج آور است اما باید توجه کنیم که صهیونیست‌ها هم کم ضربه نخوردند و آرامش و امنیت و اقتصاد و جان بسیاری از آنها هم در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است. ضمن این که آنها امید و پیش بینی ای نسبت به آینده ندارند چون به قدرت و امداد الهی باورمند نیستند و ما توکل به قدرت لایزالی داریم که وعده کرده است : و العاقبه للمتقین 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا در قرآن، آیات توصیف جهنم و عذاب بندگان وجود دارد؟ 🎙محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
امام علی علیه‌السلام: 🔸پیش از امضا، نوشته را مرور کن، زیرا بر فهم خود امضا می‌زنی. 📚غررالحکم1:60 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از حضار از ته مجلس داد میزنه: آقا خیلی دوستت دارم❣️.... ببنید پدر مهربان امت چه واکنشی نشون میده... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸👆👆🌺🌺🌺🌺🌺 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبیعت‌گرایان و ملحدین، در تحلیل بحث شر در جهان، در خودخواهی محض بوده و فقط به فکر خود هستند. نگاه آنها حتی با سودانگاری محض و لذت گرایی افراطی خود آنها منافات دارد. 🎙محمد جعفری 🔹پاسخی جالب و نو در مواجهه با ( نگاه برآیندی) 🆔@mjafari_ir
🔰 علمی-پژوهشی شبهه‌پژوهی شماره سوم بهار 1403 منتشر شد. صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🔻مقالات ارسالی در سطح علمی پژوهشی، گویای نوآوری در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روان‌شناختی و جامعه‌شناختی شبهه، شیوه‌های القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوه‌های شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانه‌های شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد. 📝فهرست مقالات 1️⃣ گونه‌شناسی شبهات فیزیکدانان در انکار خدا_محمد حسن قدرداد قراملکی 2️⃣تبیین قرآنی روش «عبرت» در پاسخ به شبهات و سؤالات دینی_محمد جواد فلاح 3️⃣روش‌شناسی پاسخ به شبهات در اندیشه و آثار علامه طباطبایی(ره) و نگاهی به برخی از پاسخ‌های ایشان به شبهات_امیرعلی حسنلو/حمید کریمی 4️⃣روش پاسخ به مبانی شبهات فقهی با بهره از رویکرد مبناشناسی_البرز محقق گرفمی/سید علی سجادی‌زاده 5️⃣گونه‌شناسی شبهات و راه‌های برون‌رفت از آن در کلام امام علی(علیه السلام) با رویکرد به نهج‌البلاغه_مسعود حکیمیان 6️⃣روش‌شناسی پاسخ به شبهات در سیره اهل‌بیت(علیهم السلام)_محمدصالح جباری / صفورا رضایی‌رادفر 🌷 منتظر پیشنهادها و انتقادهای سازنده شما در تکمیل و ارتقاء این نشریه خواهیم بود. 🔰سایت فصلنامه👇👇 ➡️ www.shobhepajouhi.ir --------------------- ➡️ @spasokh 🆔@meshkatnoor