eitaa logo
ديانت و عقلانيت
3هزار دنبال‌کننده
780 عکس
811 ویدیو
78 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ محمد جعفری 🔰سخنی در باب تنجیم طبی و رفتار مبتنی بر ستاره شناسی 🔷این روزها شاهد هستیم که در فضای مجازی ، از سویی خبر برگزاری دوره های مختلف آموزشی در عرصه طب تنجیمی و نجوم احکامی به وفور دیده می شود که مدعی تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی و مدیریت سلامتی انسانها بر اساس حرکت بروج و کواکب هستند و از سوی دیگر در طرف مقابل، برخی هم به صورت مطلق تاثیر کواکب و گردش زمین را در رفتار و کردار آدمیان، نفی و انکار می کنند. 🔸نگارنده این سطور هر دو حرکت را نادرست و دو سویه افراط و تفریط می داند . نه ترویج این مباحث درست است و نه نفی و انکار مطلق آنها صحیح و منطقی . ما باید امور زندگی و معیشتی خود را بر اساس تدبیر و توجه به علل و اسباب مادی و معنوی ساماندهی کنیم و اصل را بر اختیار و اراده صحیح مبتنی بر گزینش عقلانی و دینی بگذاریم و نه تکیه بر گردش افلاک و حرکت وضعی و انتقالی آنها . البته بدیهی است که نمی توان تاثیر اعدادی و نه ضروری زمان را بر کارهایمان منکر شویم . بدیهی است که در مصادیق این تاثیر اعدادی هم صرفا باید به ادله متقن عقلی و نقلی تکیه کرد . 🔸حضرت استاد جوادی آملی در پایان کتاب دل انگیز مفاتیح الحیات ، بابی را برای این بحث گشوده و مطالبی در خور و ذهن برانگیر طرح نموده اند که نقل برخی از آن عبارات از زبان آن حکیم متاله برای شاهد مدعا کفایت می کند:👇👇 🔸پیدایش زمان محصول وقوع کره زمین به طور خاص در قبال کره دیگر از منظومه سپهری است و اثر گذاری این مجموعه منسجم در یکدیگر و اثر پذیری آنها از یکدیگر کاملا محتمل است ؛ چه این که نسبت آنها با همه اشخاص و اشیا و افعال یکسان نبوده و نیست .... پس اگر دلیل نقلی معتبر نسبت به بعضی از این امور یاد شده وارد شد، نمی توان آن را مردود پنداشت... و لذا پذیرفتن همه جانبه یا رد کردن همه جانبه این امور ( تاثیر افلاک و نجوم) برهانی نیست و دلیلی ندارد . البته در همه این موارد تاثیر به عنوان سبب اعدادی و زمینه ساز است نه ایجابی و حتمی؛ زیرا موثر حقیقی خداست . ( مفاتیح الحیات ، ص 761) 🔸انسان و اوصاف و اخلاق و اعمال وی جزئی از نظام تکوین است و هرگز اجزای یک نظام عینی هماهنگ از هم گسیخته نبوده و بی ارتباط نیستند؛ بنابراین امکان تاثیر افعال انسان در برخی رخدادهای جهان عینی پذیرفتنی است ، چه این که امکان تاثیر حوادث خارحی در رفتار و گفتار و کردار انسان مطلبی است معقول . 🔸گاهی برخی زمان ها یا زمین ها بر اثر رخداد مبارک و مانا در آنها سهمی از برکت برده و سبب مادی و علت اعدادی دریافت فیض الهی یا صیانت از حوادث روزگار خواهند بود و چنین مطلب ممکنی برای تحقق نیازمند برهان عقلی یا دلیل نقلی معتبر است زیرا با هر کدام از این دو چراغ که حجت شرعی اند، می توان اثر مثبت یا منفی آن زمان یا زمین را ثابت کرد و در محدودة دلالت آن برهان یا این قرآن عمل نمود ( مفاتیح الحیات ، ص 762). 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعد از افاضات شورای عالی اجتهاد در انگلیس!!! که فتوا به طهارت سگ داد، هر از گاهی، اشخاصی با ادعای سواد دینی، با نگارش کتاب یا مقاله ای، دست به اجتهاد در برابر نص و اجماع علمای دین می زنند. یکی از پیامدهای این نوشتجات، خواسته و یا ناخواسته، تجویز سگ بازی است. مٰا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
12.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈چرا اسلام قدیمی و ناکارآمد نمیشه؟⁉️🧐 پاسخ جالب استاد جعفری به شبهه ی رایج قدیمی و ناکارآمد بودن ارزش ها و معیارهای اسلامی برای جامعه ی امروزی و مدرن🧐 این کلیپ رو با دقت ببینید و منتشر کنید🙏 🎙استاد : 1402.07.05 ✅ 🔰 @velayattv 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡 "چــــــراغ" 🎙کارشناس این هفته : استاد دکتر محمد جعفری 📤بامــــــوضوع : پاسخ به شبهات دین ستیزان ⏱ روز چهارشنبه 12 مهرماه ساعت پخش: 19:30 به وقت تهران 🔹این برنامه از طریق سایت شبکه ولایت به صورت زنده پخش می شود. 👇👇 https://velayat.tv/ 🆔@mjafari_ir
🔰 تأثیرگذارترین فرد تاریخ بشریت 🖋 دیوید جورج هوگارت، باستان شناس، نویسنده و متولی بریتانیایی موزه آکسفورد درباره پیامبر صلی الله علیه و آله مینویسد: 📚 هیچ کس را در نژاد بشری نمیتوانید پیدا کنید که بتوان از او مانند پیامبر اسلام (ص) پیروی و تقلید کرد. رفتار و سلوک بنیانگذار مسیحیت تاثیر زیادی بر زندگی روزمره پیروانش نداشته است. علاوه بر آن بنیانگذار هیچ مذهبی به اندازه رسول گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله ) منحصر به فرد و ممتاز نمی باشد. 📚 کتاب تاریخ عربستان ؛ نوشته جورج هوگارت ، صفحه ۵۲ ، انتشارات آکسفورد 🆔@jahad_u 🆔@mjafari_ir
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قبلا در همین کانال به تطورات و تحولات فکری عجیب و غریب آقای نصیری اشاره کرده بودیم. در برنامه پاورقی به بهانه برخی اظهارات اخیر وی، به پاره ای از اندیشه های غیر عقلانی او با زبان طنز اشاره شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. 🆔@mjafari_ir
5.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بیست و دو سه سال پیش بود که برای حضور در یک جلسه گفتگوی ادیان به کلیسای کاتدرال شیلی دعوت شدم. طلبه جوانی بودم و پیش خودم گفتم من چه حرف مهمی می‌توانم در این تریبون بزنم به جز آنچه از معصوم به ما رسیده؟ و شروع کردم به خواندن دعایی منسوب به امام زمان علیه‌السلام که دعا برای اقشار مختلف از مضامین آن است. 🔸بعد از خواندن دعا و پایین آمدن، یکی از کشیش‌هایی که در جلسه مسئولیتی داشت از من خواست این متن را به او برسانم. این کار را کردم و توضیحی هم دادم. بعد از مدتی از من دعوت کردند تا به عنوان نماینده مسلمانان در روز استقلال شیلی و در حضور رییس جمهور این کشور سخنرانی کنم. 🔸از آن روز به بعد، سخنرانی عالم شیعه در مراسم رسمی روز استقلال شیلی از برنامه‌های ثابت این جلسه شد و امسال نیز برادر عزیزم استاد شیخ فیصل مرهل مهمان مراسم دولت شیلی بودند و همان دعای امام عصر روحی فداه را خواندند. 💬 سهیل اسعد 🆔@mjafari_ir
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجهه با صحنه مرگ، یکی از مهیبترین صحنه های زندگی بشر است که بسیاری از انسانها، حتی از تصور این تجربه گریزانند. اما آنها که بر اساس جهان بینی الهی و عرفانی، همه حوادث عالم را زیبا می بینند، این صحنه را برای خود، زمینه و بستر رشد، کمال و تحول می یابند و لذا خودشان قبل از تجربه آن، این صحنه را برای خویش بازسازی می کنند. داستان فوق اشاره ای به نگاهی از این زاویه است. ✅ تا آخر ببینید، شاید زندگی و نگاه شما را هم متحول کرد. 🆔@mjafari_ir
2.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ محمد جعفری 🌀 پارادوکسهای فکری و شخصیتی 🔹آقای مصطفی ملکیان سالها قبل گفته بود امروزه دیگر، دوره جزم گرایی و قطعیت گذشته و کسی نمی تواند خود را مالک حقیقت بداند. ما می توانیم به حقیقت نزدیک شویم اما نمی توانیم ادعا کنیم که به صورت قطعی واجد آن شده ایم. البته این نظرات ملکیان تا وقتی است که کار به مسائل دینی و سیاسی کشیده نشده باشد. وقتی سخن از دین می رود، ایشان با قاطعیت می گوید که دوره دینداری گذشته و به دلایلی چند، نمی توان امروزه دیندار بود و وقتی بحث به مسائل سیاسی کشیده می شود، ایشان بدون هیچ تردیدی، نظرات سیاسی خود را به صورت صد درصدی مطرح نموده ! و با قاطعیت تمام، آن را به کل مردم جامعه هم نسبت می دهد! این پارادوکسها فقط محدود به ایشان نمی شود. جناب مجتهد شبستری هم سالیان قبل نظریه قرائت‌های مختلف دینی را طرح کرد و این که باید همه برداشتها را از دین پذیرفت و البته تنها قراءتی که دیگر اعتبار ندارد، قراءت غیر مدرن عالمان از دین است !! یا آقای نصیری، کتاب عصر حیرت می نویسد و مدعی می شود که ما در دوره غیبت معصوم، در حیرتیم و نمی توانیم به درک روشنی از وظایف و تکلیفمان برسیم و لذا نباید روی اجرای احکام اجتماعی دین، اصراری داشته باشیم تا خود امام معصوم بیاید و در این مورد تصمیم بگیرد. اما شخص ایشان بدون هیچ تحیر و سرگشتگی، برخی احکام الهی و پاره ای مناسک دینی مانند پیاده روی اربعین را بی پایه می خواند! با این توصیف باید این نظریات فلسفی و دینی را بیشتر متاثر از برخی انگیزه های عاطفی، گرایشات سیاسی و تفکرات سلیقه ای دانست تا نظریه پردازی اندیشه ای! 🆔@mjafari_ir