eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
525 عکس
535 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😁واحد بسیج نونهالان تورنتوی کانادا با انتشار این فیلم شروع به کار خود را اعلام کرد: فری فری پالسطاین... ( يعني فلسطين آزاد باد ) 👌 🆔@mjafari_ir
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈اگر خدا مهربان است چرا بلاها بر ما نازل میشن؟آ⁉️ آيا اين که پاسخ دعاهايمان را نمي شنويم، نشان از اختفا و غیبت خدا که ملحدين مي گويند، نيست ؟ 🧐 توضیحات استاد جعفری پیرامون علت و یا حکمت بلاها و ابتلائات مختلفی که بر اشخاص یا جامعه نازل میشن👌 🎙استاد : 1402.07.26 ☑️کانال رسمی شبکه جهانی ولایت👇 🔰 @velayattv 🆔@mjafari_ir
🔖 اگر غم رزق و روزی دارید، حتما مطالب بالا را بخوانید ... 🆔@mjafari_ir
🔖 نکته سیاسی و بصیرتی ... 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
PRR_Volume 21_Issue 2_Pages 61-82.pdf
920.1K
💠 مقاله " نقد و بررسی مبانی فلسفی نظریۀ ’اِم‘ بر اساس فلسفه اسلامی" چاپ شده در مجله " پژوهشنامه فلسفه دین" ✍️ سید امین اله احمدیانی مقدم / محمد جعفری ✅ استیون هاوکینگ، فیزیکدان انگلیسی معاصر، با انتشار کتاب طرح بزرگ و ارائه نظریه « ام»، نزاع دیرین علم و دین را وارد مرحله جدیدی کرد. به رغم ادعای هاوکینگ مبنی بر «مرگ فلسفه»، او در نظریه اش از برخی مبانی فلسفی بهره برده که این مقاله در صدد ارزیابی و نقد آنها است. مهم ترین مبانی فلسفی ای که نظریۀ اِم بر آنها استوار است عبارت اند از 1)علم گرایی، که بنیادی ترین مبنای نظریۀ اِم تلقی می شود، و در آن مراد از علم به طور خاص علم جدید یا علم تجربی است؛ 2 ) ابزارگرایی، که مطابق آن قوانین و نظریه ها صرفاً ابزارهایی برای پیش بینی پدیده ها هستند و اساساً واقعیت فیزیکی موضوعیت ندارد؛ 3) نفی اصل علیت که با استفاده از «اصل تصادف » و « اصل عدم قطعیت» صورت گرفته است . در این مقاله، که با روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است، پس از تبیین مبانی فوق نشان داده می شود که بر هر یک از این مبانی نقدهای جدی وارد است. علم گرایی، بدون توجه به محدودیت های روش تجربی، سایر منابع معرفتی و از جمله عقل را نادیده می گیرد. ابزارگرایی نهایتاً منجر به پذیرش نظریات متناقض می گردد و واقع گرایی علمی را نفی می کند. انکار اصل علیت نیز، که ریشه در فهم نادرست این مفهوم فلسفی دارد، مستلزم نفی هر گونه ارتباط واقعی میان موجودات جهان است. این نقدهای مبنایی، حاکی از ضعف و بی اعتباری نظریه اِم است. 🆔@mjafari_ir
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹واکنش مردم پس از دیدن تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی 🆔@mjafari_ir
🔖 نکته سیاسی و بصیرتی ... گرچه اخیرا طرح تذکر لسانی گروهی در برخی میادین و خیابان‌های تهران اجرا شد اما فیلمهایی که از وضعیت برخی شهرها منتشر می شود و نیز شواهد موجود از وضع در برخی دانشگاه‌ها نشان از رها شدن مساله حجاب توسط مسولین امر است. متاسفانه گویا برخی از سیاستگذاران هم، بدشان نمی آید که این بی حجابی عادی شود. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
20.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه سوم 🔸 ⏱ مدت: 6 دقیقه 🆔@mjafari_ir
❇️ افتخاری دیگر از مبلغان تخصصی گروه کلام و فلسفهٔ‌‌ دین مؤسسه امام خمينی(ره) 🥉کسب مقام سومِ مقالهٔ «نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز با تکیه بر کتاب توهم خدا» 📌 توسط اعضای تشکل تبلیغ تخصصی یاوران اندیشهٔ ‌دینی حجج اسلام «حمیدرضا رمضانی؛ دانش‌پژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» و «روح الله نظری؛ دانش‌آموختهٔ مؤسسه و دانشجوی دکترای دانشگاه قم» با هدایت و همکاری حجت الاسلام دکتر محمد جعفری، دانشيار گروه فلسفه دین موسسه امام؛ این موفقیت را به این عزیزان و تشکل تخصصیِ کلام و فلسفهٔ دینِ «یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🌷🌹🌷 مقاله فوق را در لینک ذیل دانلود نمایید 👇👇 https://eitaa.com/mjafari_ir/357 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی (ره) 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_6141641908.pdf
395.6K
💢 نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام اسلامی ✍️ نویسندگان : حمید رضا رمضانی، روح الله نظری و حجت الاسلام دکتر محمد جعفری بهار و تابستان 1402 https://jphilosophy.um.ac.ir/article_43872.html 🆔@mjafari_ir
🔰چرا معمولاً دعاها مستجاب نمى‌شوند؟ 💠حضرت علامه مصباح یزدی«رحمه الله علیه»: ما معمولاً آنچه را از طریق عادى بدست مى‌آوریم اجابت دعا نمى‌دانیم و از ناحیه خدا تلقّى نمى‌کنیم؛ در حالى که قرآن تمام امور را به خدا نسبت مى‌دهد. علاوه بر آن اجراى بى چون و چراى دعا آن گونه که ما تصوّر مى‌کنیم، بنابر صراحت قرآن، براى خداوند الزام آور نیست. اگر قرار بود که هر کس دعایش مستجاب شود، اجتماع نقیضین پیش مى‌آمد و نظام جهان بر هم مى‌خورد. خداوند مى‌فرماید: «وَ لَوِاتَّبَعَ الْحَقُّ اَهْوائَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَالاْرضُ وَ مَنْ فیهِنَّ؛ اگر حق تابع هواى نفس آنان شود آسمانها و زمین و هر آنچه در آنهاست فاسد خواهد شد». خداوند نه تنها دعاى پیامبر خود، حضرت نوح‌(علیه السلام) را که نجات فرزندش را تقاضا کرده بود اجابت ننمود، بلکه او را بدین علّت سرزنش نیز کرد: « یا نُوحُ اِنَّهُ لَيْسَ مِنْ اَهْلِكَ اِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِح فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ اِنّی اَعِظُكَ اَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلین؛ اى نوح فرزند تو هرگز با تو اهلیت ندارد؛ زیرا او عملى ناشایست است. پس از من تقاضاى امرى که از آن آگاه نیستى، مکن. من تو را پند مى‌دهم که از مردم جاهل نباشى» ┈••••✾•🖤🖤🖤•✾•••┈┈• 🆔@mjafari_ir