eitaa logo
منهاج
115 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
6.3هزار ویدیو
101 فایل
👈 ارائه مباحث سیاسی و فرهنگی 👈 تحلیل مطالب روز ایران و دنیا توسط کارشناسان خبره 👈 پاسخگویی به شبهات روز. 👈 لطفا مطالب این کانال را در گروهها و کانالهای دیگر نیز منتشر نمایید! @mmenhaj 👈راه ارتباطی: @montazer888
مشاهده در ایتا
دانلود
: انعکاس انتقال قدرت در امریکا، خون‌ریزی در خاورمیانه! این روزهای داغ منطقه، اگرچه کمی پر سر و صدا به نظر می‌آید؛ اما حقیقت آن است که شاهد فرآیندی تکراری و البته خطرناک و خون‌بار هستیم. تحولات انتقال قدرت در را که دنبال نمایید، لایه سطحی و عیان ماجرا در منطقه ما به سربرآوردن مجدد و افزایش حملات داعش در سوریه و عراق تعبیر می‌شود. اما لایه پنهانی که به استقبال انتقال قدرت در امریکا رفته را باید در عربستان سعودی و ترکیه جستجو کرد. همانطور که در سال ۲۰۱۴ اگر قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مشغول تغییر موازنه در منطقه نبودند، داعش آنگونه با سرعت رشد پیدا نمی‌کرد، امروز هم اگر قدرت‌هایی منافع‌شان در بهم خوردن آرامش ظاهری و سست فعلی نبود، هرگز شاهد این عرض اندام مجدد داعش نمی‌بودیم. ساده‌انگارانه است اگر ده سال اخیر غرب آسیا را ناظر بوده باشی و تحولات اخیر شامل حملات مجدد داعش در شرق و مرکز سوریه، حمله انتحاری میدان الطیران بغداد، حمله دیشب داعش به صلاح الدین و از آن‌سو حمله پهپادی کم‌سابقه به ریاض را بشنوی و این قطعات پازل را منفصل از هم بدانی! اما این‌بار آنقدر این بازی لوث شده که طرف دیگر درگیری منتظر سرکوب داعش نمانده و همان ابتدا به سراغ سرشاخه رفته. دیروز که پدافند هوایی در ریاض فعال شد و ساعتی بعد انصارالله هرگونه حمله به ریاض را تکذیب کرد، گزینه دیگری که باقی ماند جنوب عراق بود! ساعتی بعد بیانیه گروهی ناشناس از مقاومت اسلامی عراق منتشر شد که این حملات را برعهده گرفته و این حمله را در پاسخ به فتنه‌انگیزی آل‌سعود (اشاره به پشتیبانی حمله انتحاری بغداد) عنوان نمود. واضح است که مقاومت اسلامی عراق چنین توان نظامی مستقلی ندارد و این حمله نیز مانند حملات دقیق قبلی به آرامکو تنها از مبدأ جنوب عراق صورت پذیرفته است. اگرچه این تنها یک هشدار بود. به هر ترتیب نیز در ماه‌های اخیر نشان داده که مایل است غیرقابل پیش‌بینی یا خارج از کنترل رفتار نماید تا در محاسبات رقبا و دشمنان فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای خود تغییر ایجاد نماید. و این حمله در کنار پیش‌روی هسته‌ای و اعمال قدرت در خلیج فارس رفتاری منسجم ارزیابی می‌شود. باید دید دولت چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت، خصوصا با پیش دستی‌های روزهای اخیر طرفین درگیری حتما تصمیم آسانی نخواهد داشت و البته منطقه نیز روزهای آرام‌تری نخواهد دید. نویسنده: جهاد رضا ✅ https://iswnews.com/41085@mmenhaj
🔴 یک پوستر پرمعنا ✍️ #جواد_نیکی_ملکی 🔹 شبکه اجتماعی توییتر، حساب وبگاه رهبر انقلاب را پس از انتشار این پوستر مسدود کرد 🔸 در نگاه اول، این پوستر خاص تأکید بر انتقام از ترامپ به عنوان آمر ترور حاج قاسم دارد ✅ در نگاهی ظریف‌تر، سایه پهپاد ایرانی بر سر ترامپِ ملعون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده؛ پهپادی که الگوی ساخت آن RQ170 آمریکایی است 🔹 اما در نکته‌ای معنادارتر، این پوستر مشخصات ویلای ترامپ در پالم‌بیچِ فلوریدا را دارد. ترامپ پس از دوره ریاست جمهوری به این عمارت تردد دائمی خواهد داشت 🔸 عمارت مارئه‌لاگو که یک طرفش دریا و طرف دیگرش دریاچه است یک زمین گلف هم دارد که مرتبا مورد استفاده ترامپ قرار می‌گیرد ✅ اطلاعات مکانی این عمارت را همراه داشته باشید: مار-ئه-لاگو 1100 S Ocean Blvd, Palm Beach, FL 33480، ایالات متحده ‏ +1 561-832-2600 ‏ 💢 یقینا ایجاد ترس دائمی در دل ترامپ و دیگر آمران و عاملان ترور سردار سلیمانی، بخشی از انتقام سخت و بازدارنده ایران است @mmenhaj
قسمت ششم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ ✍در این قسمت به نظر و داورى چند نفر از مهاجرین یا انصار در مورد خلافت ابوبکر می‌پردازیم: 🔔فضل بن‌عبّاس: بنى‌هاشم مشغول تجهيز پيکر پيامبرصلی الله علیه و آله بودند که خبر بيعت با ابوبکر به آنان رسيد. فضل بن‌عبّاس از خانه بيرون‌آمد و گفت: اى گروه قريش، با اغفال و پرده‌پوشى، خلافت از آن شما نمى‌شود. سزاوار خلافت ماييم نه شما؛ ما و صاحب ما على علیه السلام به خلافت سزاوارتر است از شما. 🔔 عتبه بن اَبى لَهَب: وى نيز، چون جريان بيعت با ابوبکر را شنيد، اين اشعار را سرود: 🔻من هرگز گمان نمى‌کردم که کار خلافت از خاندان هاشم و خصوصاً از ابوالحسن على عليه السّلام باز گرفته شود. زيرا ابوالحسن علیه السلام همان است که پيش از همه ايمان آورد و حُسن سابقه او را در اسلام کسى شک ‌ندارد. از همه مردم به علوم قرآن و سنّت پيامبر صلی الله علیه و آله داناتر است، و تنها کسى‌است که تا لحظات آخر عمرِ پيامبرصلی الله علیه و آله، همچنان، ملازم خدمتش بود، تا آنجا که کار غسل و کفن رسول خداصلی الله علیه و آله را نيز به يارى جبرئيل انجام داد. صفات حميده و فضائل معنوى ديگران را به تنهايى داراست، ولى ديگران از کمالات معنوى و مزاياى اخلاقى او بى بهره‌اند. 🔔 ابوسفيان: پيامبرصلی الله علیه و آله، ابوسفيان را براى انجام کارى به بيرون از مدينه فرستاد بود، لذا به هنگام وفات آن حضرت در مدينه نبود. هنگامى که باز مى‌گشت، در راه، به‌کسى از مدينه مى‌آمد برخورد. پرسيد: آيا محمّد مُرد؟ آن مرد پاسخ داد: آرى. پرسيد: جانشين او که شد؟ گفت: ابوبکر. ابو سفيان پرسيد: "فَماذا فَعَلَ المسُْتضَْعفَانِ عَلىُّ وَ العبّاسٌ؟" يعنى: پس، على و عبّاس، آن دو مستضعف، چه واکنشى از خود نشان دادند ؟ آن مرد گفت: خانه‌نشين هستند. ابوسفيان گفت: به خدا سوگند، اگر براى ايشان زنده بمانم، پايشان را بر فراز بلندى رسانم "لا رْفَعَنَّ مِنْ اَعْقابِهِما. " و اضافه کرد: "اِنّى اَرى غُبْرَه لا يطْفيها اِلاّ دَمٌ. " يعنى: من گرد و غبارى مى‌بينم که، جز بارش‌خون، چيزى آن را فرو ننشاند. پس چون وارد مدينه شد در کوچه‌هاى مدينه مى‌گشت و اين اشعار را مى‌خواند: 🔻اى بنى‌هاشم، راه طمع حکومت کردن را بر مردم ببنديد، به ويژه بر دو قبيله تَيم وعَدىّ (قبيله هاى ابوبکر و عمر). اين حکومت از آن شماست، از آن شما بوده، باز هم بايد به شما بازگردد. کسى لياقت زمامدارى را به جز ابوالحسن على علیه السلام ندارد. يعقوبى پس از اين دو بيت، دو بيت زير را هم روايت کرده‌است: 🔻اى ابوالحسن، با دستى کاردان و نيرومند، حکومت را قبضه‌کن؛ چه، تو بر آنچه اميد مى‌رود نيرومند و توانايى. و البتّه مردى که قصىّ پشتيبانِ اوست، حقِّ او پامال نشدنى نيست و تنها (اَخلافِ) قُصَىّ، مردمى از نسلِ غالب‌اند. 📌به روايت طبرى، ابو سفيان پيش آمد در حالى که مى گفت . . . اى فرزندان عبد‌مناف، ابوبکر را به کارهاى شما چه‌کار؟! على و عباس، آن دو ستمديده و خوار گشته، کيايند؟ سپس، به نزد حضرت على علیه السلام آمد و گفت: اى‌ابوالحسن، دستت را به گشا تا با تو بيعت کنم. على علیه السلام خوددارى نمود و قبول نکرد و فرمود: اگر چهل نفر مردان با عزم (يعنى کسانى که ايمان به وصايت او داشته‌باشند) داشتم، مقابله مى‌کردم، ولى ياور ندارم . ◾️معاويه، در نامه‌اى به محّمد بن‌ابوبکر، چنين نوشت: ما و پدرت (ابوبکر)، فضل و برترى فرزند ابوطالب را مى‌دانستيم و حق او را بر خود لازم مى‌شمرديم، پس، چون خداوند براى پيامبرش، که درود خداد بر او باد آنچه را که نزد خود بود اختيار کرد و وعده‌اى را که به وى داده بود وفا کرد و دعوتش را آشکار نمود و حجتش را روشن ساخت: روح او را به سوى خود برد، پدر تو و فاروقش عمر، اولين کسانى بودند که حقّ على را غصب کردند و با وى مخالفت نمودند. اين دو، دست اتفاق به يکديگر دادند؛ سپس على را به بيعت خود خواندند. چون على خوددارى کرد و استنکاف ورزيد، تصميم هايى ناروا گرفتند (مى‌خواستند على را بکشند) و انديشه‌هايى خطرناک درباره او نمودند تا در نتيجه على با آنان بيعت کرد و تسليم‌‌شان گرديد. 📚 سقيفه/ مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد .... @mmenhaj
قسمت هفتم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ 🔰ابوبکر شورايى متشکل از عمر بن‌الخَطّاب و ابوعبيده بن‌جرّاح و مُغيره بن‌شُعبه تشکيل داد تا تصميم بگيرند با کسانى که بيعت نکرده‌اند چه عکس العملی داشته باشند. 🔻شورا نظر داد : بهترين راه اين است که عبّاس را ببينيم و سهمى براى او و فرزندانش از حکومت قرار دهيم؛ بدين‌ترتيب، على شکست مى‌خورد و گرايش عبّاس به شما، حجتى به زيان على در دست شما خواهدبود. 🔻ابوبکر، به اتفاق اعضاى شوراى مذکور، شبانه. به‌خانه عبّاس رفتند. ابوبکر، حمد و ثناى خدا را به جاى آورد و گفت: خدا پيامبر را فرستاد که نبىّ و ولىّ مؤمنان بود، و در ميانشان بود تا که خدا آخرت را را براى او پسنديد؛ او هم، پس از خود، کسى را تعيين نکرد کارها را به خود مردم واگذارکرد. آنها هم مرا برگزيدند؛ و من از کسى جز خدا نمى‌ترسم که سستى در کار داشته‌باشم. آنها که با من بيعت نکرده‌اند با عموم مسلمانان مخالفت مى‌کنند و به شما پناه مى‌بردند. 🔻شما، يا با همه مردم همراه شويد و بيعت کنيد، يا اگر همراه نمى‌شويد کارى کنيد که آنها با ما نجنگند. (اين سخن ابوبکر، خود دليل آن است که همه اصحاب پيامبر بيعت نکرده‌بودند.) مى‌خواهيم از کار حکومت، سهمى هم به شما بدهيم که بعد از شما براى بازماندگانت نيز باشد، زيرا تو عموى پيامبرصلى الله عليه وآله هستى. مردم،گرچه، منزلت شما را ديدندکه عموى پيامبرید و منزلت على را هم ديدند، ولى اين امر را از شما گرداندند. (شما را نخواستند.) با اين حال، ما به ‌شما نصيب مى‌دهيم. 🔻بنى هاشم! آرام باشيد، که رسول خدا صلى الله عليه وآله از ما و شماست. (ما از قريشيم و رسول خداصلى الله عليه وآله هم از قريش است.) 🔻سپس عمر، با لحنى تهديد آميز چنين گفت: ما بدين خاطر به ‌نزد شما نيامديم که نيازمند شما بوديم؛ آمديم چون خوش نداشتيم، در کارى که مسلمانان بر آن اتفاق کرده‌اند، طعن و مخالفتى از طرف شما بشود و در نتيجه زيان و گرفتارى به شما و آنان برسد. پس مواظب رفتار خود باشيد. ✍آنگاه، عبّاس حمد و ثناى خدا را به جاى آورد و گفت: 🔻چنان که گفتى، خداوند، محمّدصلى الله عليه وآله را برانگيخت تا پيامبر باشد و براى مؤمنان يار و ياور. و خداوند، به برکت وجود پيامبرصلى الله عليه وآله ، براين امّت منّت گذارد تا آن که وى را به نزد خود خواند و براى او آنچه در نزد خويش داشت برگزيد؛ و کار مسلمانان را به خودشان واگذاشت تا حقّ را بيابند و براى خود برگزينند، نه آنکه، با گمراهى ناشى از هواى نفس، از حقّ جدا شوند و به جانب ديگر روند. 🔻اگر تو اين امر (حکومت) را به نام پيامبرصلى الله عليه وآله گرفته‌اى، پس در واقع حقّ ما را گرفته‌اى زيرا که خويشاوند پيامبريم و نسبت به او اولى از توييم . 🔻اگر آن را به اين سبب گرفته‌اى که از جمله مؤمنان به پيامبرى، ما هم از جمله مؤمنان بوديم. با اين‌حال، در کارى که تو در آن پيشقدم شدى، ما قدم نگذارديم و در آن مداخله نکرديم و پيوسته به‌کار تو معترضيم. و اگر به‌واسطه بيعت مؤمنان حکومت براى تو واجب شده و سزاوار آن گرديده‌اى، از آنجا که ما هم از مؤمنانيم و بدين کار رضايت نداده‌ايم و از آن کراهت داريم، اين حقّ براى تو واجب و ثابت نشده‌است. 🔻اين دو سخن تو، چه قدر از هم دورند: از يک طرف مى‌گويى که مردم با شما مخالفت کرده‌اند و در امر حکومت بر شما طعن زده‌اند و از طرف ديگر مى‌گويى که مردم تو را براى حکومت انتخاب کرده‌اند. 🔻و چه دور است اين‌نامى که به‌خودت داده‌اى خليفه رسولِ اللّه! (يعنى کسى که پيامبر او را به‌عنوان جانشين خود معين کرده‌است) از اين مطلب که مى‌گويى پيامبر کار مردم را به خودشان واگذار کرد تا هر که را که مى‌خواهند برگزينند و آنها هم تو را برگزيده‌اند.(چون، به‌اين ترتيب، تو خليفه پيامبر؛ منتخب مردمى نه منتخب پيامبر.) 🔻امّا درباره اين که‌گفتى (اگر با تو بيعت کنم) سهمى به من وامى‌گذارى: اگر آنچه را که مى‌دهى مال مؤمنان است و حق ايشان است، تو چنين حقّى ندارى. زيرا که تو نمى‌توانى حق ديگران را، از پيش خود، بذل و بخشش کنى و اگر حقّ ماست، بايد تمام آن را بدهى، جزئى از حق خود را نمى‌خواهيم که بخشى را بدهى و بخشى را ندهى. 🔻و امّا اين که گفتى پيامبر از ما و شماست؛ همانا پيامبرصلى الله عليه وآله از درختى‌است که ما شاخه‌هاى آن هستيم و شما همسايه آن هستيد. 🔻و امّا سخن تو اى عمر، که گفتى از مخالفت مردم با ما مى‌ترسى؛ پس، اين (مخالفت) امرى است که اوّل بار از جانب شما نسبت به ما سر زده‌است. پس از اين سخنان، ايشان برخاستند و از منزل عبّاس بيرون‌رفتند. 📚سقيفه/ مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد .... @mmenhaj
21.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گزارش خبری | از خرمشهر تا دروازه‌های فلسطین 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دستشان را پُر کرد. کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند.» ۹۸/۱۰/۱۸ 🔹پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، در گزارش خبری «از خرمشهر تا دروازه‌های فلسطین» نقش سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از آزادسازی خرمشهر تا شکست نقشه‌های آمریکا در منطقه و پُر کردن دست فلسطینی‌ها برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را مرور می‌کند. 💻 @mmenhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کودک‌ربایی اینترنتی چیه؟ 🔸می‌دونید کودکان رها شده در اینترنت بیشترین قربانیان باندهای قاچاق هستند؟ 🔸می‌دونید استفاده از اینترنت بدون نظارت والدین؛ جون چند تا کودک رو به خطر انداخته؟ 🔴 بیشتر مراقب بچه‌هامون باشیم. #سواد_رسانه_ای #شبکه_ملی_اطلاعات @mmenhaj
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحلیل_تصویری 🔴 ارائه آماری تأسف‌انگیز؛ وقتی سهم ایران از بازار سوریه تنها ۳ درصد است! 💬 #مستند_سوریه_سرزمین_فرصتها 🔹 در سال ۲۰۱۹ سوریه حدود ۶ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ایران از این رقم تنها ۲۰۰ میلیون دلار بوده است! 🔸 کشوری که بیشترین رابطه سیاسی و نظامی را با ما داشته جزو بیستمین هدف تجاری ما هم نیست، درحالی که ترکیه که در حال جنگ با دولت سوریه بوده ۸ برابر ما به این کشور صادرات داشته است! ✅ پ.ن: یکی از اولین کارهایی که دولت جوان مومن انقلابی می تواند پس از دولت لیبرال انجام دهد همین توجه به هم پیمانان منطقه ای و جبهه مقاومت هست که می توانیم بازار آنها را با رابطه ی دوستانه و خواست دوطرف فتح کنیم. #منطقه @mmenhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چگونه می توانم بفهمم که روحم آزاد است یا اسیر؟ #شهید_مطهری ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet @mmenhaj
قسمت هشتم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ ✍عمربن الخطّاب مى گويد: پس از اين‌که خداوند پيامبرش را به سوى خود فراخواند، گزارش‌ به ما رسيد که على و زبير و همراهان‌شان از ما بريده‌اند،و درمقام مخالفت با ما، در خانه فاطمه(س)گرد آمده‌اند. 🔻مورّخان، در شمار کسانى که از بيعت با ابوبکر سرباز زدند و همراه با علىعلیه السلام و زبير در خانه حضرت فاطمه(س) بست نشستند، اشخاص زير را نام برده‌اند: عبّاس بن‌عبدالمُطَّلب، سلمان فارسى، ابوذَرّ غِفارى، عَمّار بن‌ياسر، مِقداد بن‌أَسود، طَلحه بن‌عُبَيدالله و گروهى از بنى هاشم و مهاجران و انصار. 🔻این تحصن در کتاب‌هاى سيره، تاريخ، صحاح و مسانيد، ادب، کلام و شرح ريال و معاريف، به حد تواتر روايت شده‌است و ترديدى در صحّت آن نيست. ولى چون نويسندگان کتاب‌هاى مزبور خوش نداشتند ازاتفاقاتى که بين متحصّنان و حزب پيروز رخ داده‌است پرده بردارند، به جز آن مقدار که ناخودآگاه از قلمشان تراوش کرده‌است، چيزى به دست نداده‌اند. 🔻اکنون، نمونه‌اى از همين مقدار را که سخن بلاذُرى درباره اين رويداد مهّم تاريخى است مى‌آوريم. 👌هنگامى‌که على زير بار بيعت با ابوبکر نرفت، ابوبکر به عمر بن‌خطاب فرمان داد که او (على) را گر چه به‌زور، در محضر وى حاضر کند! عمر فرمان برد و در نتيجه بين او و على علیه السلام سخنانى رد و بدل شد تا اين که على به او گفت: شتر خلافت را خوب بدوش که نيم آن سهم تو خواهد بود! به خداى سوگند، جوش و خروشى که امروز براى حکومت ابوبکر مى‌زنى، فقط براى آن است که فردا تو را بر ديگران مقدّم دارد و خلافت را به تو بسپارد. ❗️مورّخان نام کسانى را که، بنا به فرمان ابوبکر به خانه فاطمه(س) حمله کردند، چنين آورده‌اند: عمر بن‌خطّاب، خالدبن‌وليد، عبدالرَّحمن بن‌عَوف، ثابت بن‌قَيس ابن‌شَمّاس، زياد بن‌لبيد، محمّد بن‌مَسْلَمَه، زيد بن‌ثابت، سَلَمَه بن‌سلامه ابن‌وَقش، سَلَمَه بن‌اَسْلَم، اُسَيدبن‌حُضَير... لعنه الله علیهم 📌چگونگى حمله و ورود اين اشخاص را به خانه فاطمه زهرا(س) و برخورد آنان را با متحصّنانِ در آنجا چنين آورده‌اند: 🔻بعد از اینکه خبر تحصن را به ابوبکر و عمر دادند ابوبکر به عمر دستور داد که به خانه فاطمه رود و آنان را از آنجا بيرون‌کند و اجتماعشان را پراکنده‌سازد و اگر مقاومت کردند با آنها بجنگيد. 🔻عمر، در اجراى فرمان ابوبکر، رو به خانه فاطمه(س) نهاد، در حالى که شعله‌اى از آتش در دست گرفته بود و تصميم داشت که، با آن، خانه را به آتش بکشد. ❗️چون فاطمه(س) به پشت در آمد، خطاب به عمر فرمود: اى پسر خطّاب! آمده‌اى خانه ما را آتش‌بزنى؟ عمر پاسخ داد: آرى، مگر اين که با امَّت همراه شويد (و با ابوبکر بيعت کنید) 📚سقيفه/مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد .... @mmenhaj
✍سید یاسر جبرائیلی 💥یکی از شگردهای لیبرالیسم ایرانی برای کسب قدرت و سپس القای کفایت، "تجارت وحشت" است. با گزاره "اگر ما نیائیم و دیگران بیایند بحران می‌شود" به قدرت می‌رسند و با گزاره "اگر ما نبودیم و دیگران بودند بحران می‌شد" بی‌کفایتی‌هایشان را لاپوشانی می‌کنند. مصادیق استفاده از این تکنیک در مبارزات انتخاباتی و مناظرات سیاسی سال‌های اخیر فراوان است. 👇اما آنچه به عنوان یک شاهکار باید در تاریخ کشور ثبت شود، ادعای بی‌اساسی است که این جریان درباره صفر شدن صادرات نفت ایران در صورت نبود برجام مطرح کرد. از معاون وزیر نفت تا وزیر اقتصاد تا آقای ظریف تا خود آقای روحانی به انحاء گوناگون این ادعای بی‌پایه را مطرح کردند که "اگر برجام نبود حتی یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم" تا برای این خسارت محض دستاوردتراشی کنند. 🔴 جنس ادعاهایی که در "تجارت وحشت" مطرح می‌شود، غالبا از جنس "اینجاست مرکز زمین" است و اثبات خلاف بودنشان به راحتی ممکن نیست. شاید اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد، هرگز این فرصت پیش نمی‌آمد که نشان دهیم ادعای صفر شدن فروش نفت ایران در صورت نبود برجام، خلاف واقع بود. آن ایام خاطرم هست که نمودار منتشر می‌کردیم که در دو سال منتهی به برجام و با وجود تحریم‌ها، ایران یک تا ۱.۲ میلیون بشکه نفت فروخته است و بدون برجام نیز این روند ادامه می‌یافت، اما تاجران وحشت می‌گفتند اگر برجام نبود تحریم‌ها تشدید می‌شد و فروش نفت صفر می‌شد. 👇با خروج آمریکا از برجام، عدم ایفای تعهدات طرف اروپایی و اجرای یکجانبه برجام توسط دولت آقای روحانی، روال عادی صادرات نفت مختل شد و میزان فروش نفت به نقطه‌ای بسیار پایین‌تر از دوران قبل از برجام رسید. اما لیبرال‌ها به جای درس گرفتن از این تجربه و پوزش از ملت بابت مسیر غلطی که پیموده بودند، فریاد زدند که این وضعیت نتیجه ناشکری بابت نعمت برجام است. آیه "و لئن کفرتم ان عذابی لشدید" را برای ملت خواندند و ما بدهکار شدیم که شُکر برجام را بجا نیاورده‌ایم. تحریم‌ها بازگشتند و تا جایی اوج گرفتند که آقای روحانی تحریم‌های بعد از خروج واشنگتن از برجام را مصداق جنگ اقتصادی دانست و مدعی شد قبل از برجام اساسا جنگ اقتصادی در کار نبوده و برای این ادعا شاهد آورد که در آن دوره دولت حداقل روزی یک میلیون بشکه نفت می‌فروخت. ✔️تاجران وحشت اما امروز روسیاهند. پس از خروج آمریکا از برجام، مجموعه‌ها و افراد مختلف فعال شدند و یاری کردند تا آقایان دولت‌داری کنند. ایران شوک تحریم نفتی را رد کرد و در همین شرایط "جنگ اقتصادی"، فروش نفت به همان یک میلیون بشکه پیش از برجام رسید تا آقای زنگنه با افتخار از شکست دشمن در صفر کردن صادرات نفت ایران سخن بگویند؛ تا مشخص شود در شرایط نبود برجام و "جنگ اقتصادی" بی‌سابقه هم فروش نفت ایران صفر نمی‌شود❗️ ⭐️دقیقا به همان دلیلی که در کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ صادرات نفت ایران صفر نشد، در کارزار تحریم‌های فلج‌کننده اوباما نیز صادرات نفت ایران صفر نمی‌شد. تاجران وحشت اما با انگیزه‌های سیاسی، این ادعای باطل را به مردم فروختند تا برای برجام بی‌فرجام دستاورد بتراشند و یک بار دیگر در سال ۱۳۹۶ به پیروزی برسند. ⚠️رمز پیروزی لیبرال‌ها در این معادله وحشت، نه حجب و حیای رقیب، که فقدان اشراف اطلاعاتی و ناتوانی‌های علمی و سیاسی رقبا بوده است. در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، این معادله وحشت در سپهر سیاسی ایران مجددا برقرار شده و تاجران مشغول ایحاد هراس از رقیبند. ✅آیا کاندیداهای متعارف و پای ثابت جریان اصولگرا که بلااستثناء مصداق اتم و اکمل "جوان مومن انقلابی" هستند، از عهده این تاجران وحشت برخواهند آمد❓ آیا باورهایشان یا مواضع سابقشان درباره برجام اساسا چنین اجازه‌ای به آنها می‌دهد؟ یا اینکه با کلیدواژه "آزادسازی ظرفیت‌ها" بناست حربه حریف را خنثی کنند❓ @mmenhaj
قسمت نهم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ ✍بلاذرى درباره آتش زدن درب خانه حضرت چنين آورده‌است: 🔻ابوبکر، براى بيعت گرفتن از على علیه السلام در پى او فرستاد، ولى او بيعت نکرد. آن گاه عمر، با شعله آتش، به سوى خانه وى رهسپارگشت. در آستانه در، فاطمه(س) با او رو به رو شد و گفت: اى پسر خطّاب! آمده‌اى تا در خانه مرا آتش‌بزنى؟ عمر پاسخ داد: آرى. . . اين‌کار، دينى را که پدرت آورده تقويت مى‌کند. ✍در کنُزالعُمّال نيز چنين آمده‌است: عمر به حضرت زهرا(س) گفت: هيچ کس نزد پدرت محبوب‌تر از تو نبود، و لکن اين مرا منع‌نمى‌کند، چنان‌که اين گروه نزد تو جمع شوند، که فرمان دهم خانه را بر تو آتش‌زنند. 👈در کتاب الامامه و السياسه آمده است: عمرآمد و على علیه السلام و ديگر کسانى را که در خانه وى بودند صدا کرد که بيرون بيايند، ولى قبول نکردند. عمر گفت: قسم به خدايى که جانم در دست اوست، بيرون مى‌آئيد يا خانه را با هر که در آن هست آتش مى‌زنم. به عمر گفتند: فاطمه(س) در خانه است. گفت: باشد، خانه را آتش مى‌زنم. ✍حافظ ابراهيم، شاعر مصرى، با توجه به اين رويداد، چنين سروده است: عمر سخنى به على گفت که گوينده و شنونده آن، هر دو، بزرگوار و در خور تکريم‌اند. عمر گفت: اگر بيعت نکنى خانه را بر سرت آتش مى زنم و يک تن را زنده نمى گذارم، با اين که دختر مصطفى در آنجاست. اين سخن، در برابر پيشواى رزمندگان عدنان [يعنى قهرمان بزرگ قريش] و سرآمد آنان على بن‌ابى طالب)، از دهان کسى به جزعمر نمى‌توانست بيرون‌آيد. يعقوبى، در تاريخ خود، آورده‌است: آنها، به همراه گروهى، به خانه على حمله بردند. . . در اين گير و دار، شمشير على شکست و مهاجمان جرأت و جسارت ورود به خانه على را پيدا کردند و وارد آنجا شدند. ✍طبرى نيز، در تاريخ خود مى نويسد: عمر به خانه على رو آورد، در حالى که طلحه و زبير و گروهى از مهاجران در آنجا متحصن بودند. زبير (پسر عمه على)، با شمشير کشيده، به مقابله او شتافت، ولى پايش لغزيد و شمشير از دستش بر زمين افتاد. پس مهاجمان حمله بردند و او را دستگير کردند. پس اين شبهه که امروزه مطرح مى‌کنند که خانه‌هاى زمان پيامبر در نداشته است که عمر دِر خانه حضرت زهرا(س) را آتش بزند صحيح‌نيست. با توجه به آنچه از کتاب هاى معتبر مکتب خلفا نقل شد و بنا به اعتراف خود خلفا، از جمله عمر و ابوبکر، آنها در خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند و به زور وارد آن شدند. به دو دليل ما در اينجا اشاره مى‌کنيم: ۱) ابوبکر در بستر مرگ گفت: من بر هيچ چيز دنيا متأثر و اندوهناک نيستم مگر به سه کار که کرده‌ام و اى کاش که آن کارها را نکرده‌بودم. . . اى کاش هرگز در خانه فاطمه را نگشوده بودم، گر چه براى جنگ و ستيز با من آن را بسته بودند. (يعقوبى سخن ابوبکر را در اين‌باره، در تاريخ خود، آورده است) ۲) دليل دوم، سخن عمر بن‌خطّاب به اميرالمؤمنين على علیه السلام است، در کنْزالعُمّال آمده است: ". . . اَنْ اَمَرْتُهُم اَنْ يحرِقُوا عَليک البابَ. " يعنى دستورشان مى‌دادم درِ خانه‌ات را آتش بزنند. اين عبارت براى اثبات مدّعا کافى است. داستان سوزاندن در خانه حضرت زهرا(س) به قدرى مشهور بوده‌است که، پس از گذشت سال‌ها از اين ماجرا، وقتى عبداللّه بن‌زبير در مکه بر بنى‌هاشم سخت گرفت تا به حکومت و فرمانروايى وى گردن نهند، چون ايشان زير بار نرفتند و با او بيعت نکردند، دستور داد تا که آنان را در درّه کوهى حبس کردند و هيزم فراوانى در برابر درّه روى هم انباشدند تا همه آنان را به آتش بسوزانند. عُروه، برادر عبداللّه بن‌زبير، در توجيه عمل برادرش، به کار عُمر، در آتش کشيدن خانه فاطمه(س) در داستان بيعت ابوبکر، استناد کرد و گفت: برادرم اين کار را کرد فقط براى جلوگيرى از اختلاف مسلمانان و نابودى وحدت کلمه آنان، و مى‌خواست که همه، با گردن نهادن به طاعتِ وى، به کلمه‌اى واحده بدل شوند؛ همچنان‌که پيش از او نيز عمر بن‌الخطّاب همين‌کار را با بنى‌هاشم کرد، هنگامى که از بيعت سرباز زدند: او نيز هيزم حاضر کرد تا آنان را در خانه به آتش‌کشد. 📚 سقيفه/مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد .... @mmenhaj