eitaa logo
منهاج
115 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
6.3هزار ویدیو
101 فایل
👈 ارائه مباحث سیاسی و فرهنگی 👈 تحلیل مطالب روز ایران و دنیا توسط کارشناسان خبره 👈 پاسخگویی به شبهات روز. 👈 لطفا مطالب این کانال را در گروهها و کانالهای دیگر نیز منتشر نمایید! @mmenhaj 👈راه ارتباطی: @montazer888
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت هفتم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ 🔰ابوبکر شورايى متشکل از عمر بن‌الخَطّاب و ابوعبيده بن‌جرّاح و مُغيره بن‌شُعبه تشکيل داد تا تصميم بگيرند با کسانى که بيعت نکرده‌اند چه عکس العملی داشته باشند. 🔻شورا نظر داد : بهترين راه اين است که عبّاس را ببينيم و سهمى براى او و فرزندانش از حکومت قرار دهيم؛ بدين‌ترتيب، على شکست مى‌خورد و گرايش عبّاس به شما، حجتى به زيان على در دست شما خواهدبود. 🔻ابوبکر، به اتفاق اعضاى شوراى مذکور، شبانه. به‌خانه عبّاس رفتند. ابوبکر، حمد و ثناى خدا را به جاى آورد و گفت: خدا پيامبر را فرستاد که نبىّ و ولىّ مؤمنان بود، و در ميانشان بود تا که خدا آخرت را را براى او پسنديد؛ او هم، پس از خود، کسى را تعيين نکرد کارها را به خود مردم واگذارکرد. آنها هم مرا برگزيدند؛ و من از کسى جز خدا نمى‌ترسم که سستى در کار داشته‌باشم. آنها که با من بيعت نکرده‌اند با عموم مسلمانان مخالفت مى‌کنند و به شما پناه مى‌بردند. 🔻شما، يا با همه مردم همراه شويد و بيعت کنيد، يا اگر همراه نمى‌شويد کارى کنيد که آنها با ما نجنگند. (اين سخن ابوبکر، خود دليل آن است که همه اصحاب پيامبر بيعت نکرده‌بودند.) مى‌خواهيم از کار حکومت، سهمى هم به شما بدهيم که بعد از شما براى بازماندگانت نيز باشد، زيرا تو عموى پيامبرصلى الله عليه وآله هستى. مردم،گرچه، منزلت شما را ديدندکه عموى پيامبرید و منزلت على را هم ديدند، ولى اين امر را از شما گرداندند. (شما را نخواستند.) با اين حال، ما به ‌شما نصيب مى‌دهيم. 🔻بنى هاشم! آرام باشيد، که رسول خدا صلى الله عليه وآله از ما و شماست. (ما از قريشيم و رسول خداصلى الله عليه وآله هم از قريش است.) 🔻سپس عمر، با لحنى تهديد آميز چنين گفت: ما بدين خاطر به ‌نزد شما نيامديم که نيازمند شما بوديم؛ آمديم چون خوش نداشتيم، در کارى که مسلمانان بر آن اتفاق کرده‌اند، طعن و مخالفتى از طرف شما بشود و در نتيجه زيان و گرفتارى به شما و آنان برسد. پس مواظب رفتار خود باشيد. ✍آنگاه، عبّاس حمد و ثناى خدا را به جاى آورد و گفت: 🔻چنان که گفتى، خداوند، محمّدصلى الله عليه وآله را برانگيخت تا پيامبر باشد و براى مؤمنان يار و ياور. و خداوند، به برکت وجود پيامبرصلى الله عليه وآله ، براين امّت منّت گذارد تا آن که وى را به نزد خود خواند و براى او آنچه در نزد خويش داشت برگزيد؛ و کار مسلمانان را به خودشان واگذاشت تا حقّ را بيابند و براى خود برگزينند، نه آنکه، با گمراهى ناشى از هواى نفس، از حقّ جدا شوند و به جانب ديگر روند. 🔻اگر تو اين امر (حکومت) را به نام پيامبرصلى الله عليه وآله گرفته‌اى، پس در واقع حقّ ما را گرفته‌اى زيرا که خويشاوند پيامبريم و نسبت به او اولى از توييم . 🔻اگر آن را به اين سبب گرفته‌اى که از جمله مؤمنان به پيامبرى، ما هم از جمله مؤمنان بوديم. با اين‌حال، در کارى که تو در آن پيشقدم شدى، ما قدم نگذارديم و در آن مداخله نکرديم و پيوسته به‌کار تو معترضيم. و اگر به‌واسطه بيعت مؤمنان حکومت براى تو واجب شده و سزاوار آن گرديده‌اى، از آنجا که ما هم از مؤمنانيم و بدين کار رضايت نداده‌ايم و از آن کراهت داريم، اين حقّ براى تو واجب و ثابت نشده‌است. 🔻اين دو سخن تو، چه قدر از هم دورند: از يک طرف مى‌گويى که مردم با شما مخالفت کرده‌اند و در امر حکومت بر شما طعن زده‌اند و از طرف ديگر مى‌گويى که مردم تو را براى حکومت انتخاب کرده‌اند. 🔻و چه دور است اين‌نامى که به‌خودت داده‌اى خليفه رسولِ اللّه! (يعنى کسى که پيامبر او را به‌عنوان جانشين خود معين کرده‌است) از اين مطلب که مى‌گويى پيامبر کار مردم را به خودشان واگذار کرد تا هر که را که مى‌خواهند برگزينند و آنها هم تو را برگزيده‌اند.(چون، به‌اين ترتيب، تو خليفه پيامبر؛ منتخب مردمى نه منتخب پيامبر.) 🔻امّا درباره اين که‌گفتى (اگر با تو بيعت کنم) سهمى به من وامى‌گذارى: اگر آنچه را که مى‌دهى مال مؤمنان است و حق ايشان است، تو چنين حقّى ندارى. زيرا که تو نمى‌توانى حق ديگران را، از پيش خود، بذل و بخشش کنى و اگر حقّ ماست، بايد تمام آن را بدهى، جزئى از حق خود را نمى‌خواهيم که بخشى را بدهى و بخشى را ندهى. 🔻و امّا اين که گفتى پيامبر از ما و شماست؛ همانا پيامبرصلى الله عليه وآله از درختى‌است که ما شاخه‌هاى آن هستيم و شما همسايه آن هستيد. 🔻و امّا سخن تو اى عمر، که گفتى از مخالفت مردم با ما مى‌ترسى؛ پس، اين (مخالفت) امرى است که اوّل بار از جانب شما نسبت به ما سر زده‌است. پس از اين سخنان، ايشان برخاستند و از منزل عبّاس بيرون‌رفتند. 📚سقيفه/ مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد .... @mmenhaj
21.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گزارش خبری | از خرمشهر تا دروازه‌های فلسطین 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دستشان را پُر کرد. کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند.» ۹۸/۱۰/۱۸ 🔹پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، در گزارش خبری «از خرمشهر تا دروازه‌های فلسطین» نقش سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از آزادسازی خرمشهر تا شکست نقشه‌های آمریکا در منطقه و پُر کردن دست فلسطینی‌ها برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را مرور می‌کند. 💻 @mmenhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کودک‌ربایی اینترنتی چیه؟ 🔸می‌دونید کودکان رها شده در اینترنت بیشترین قربانیان باندهای قاچاق هستند؟ 🔸می‌دونید استفاده از اینترنت بدون نظارت والدین؛ جون چند تا کودک رو به خطر انداخته؟ 🔴 بیشتر مراقب بچه‌هامون باشیم. #سواد_رسانه_ای #شبکه_ملی_اطلاعات @mmenhaj
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحلیل_تصویری 🔴 ارائه آماری تأسف‌انگیز؛ وقتی سهم ایران از بازار سوریه تنها ۳ درصد است! 💬 #مستند_سوریه_سرزمین_فرصتها 🔹 در سال ۲۰۱۹ سوریه حدود ۶ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ایران از این رقم تنها ۲۰۰ میلیون دلار بوده است! 🔸 کشوری که بیشترین رابطه سیاسی و نظامی را با ما داشته جزو بیستمین هدف تجاری ما هم نیست، درحالی که ترکیه که در حال جنگ با دولت سوریه بوده ۸ برابر ما به این کشور صادرات داشته است! ✅ پ.ن: یکی از اولین کارهایی که دولت جوان مومن انقلابی می تواند پس از دولت لیبرال انجام دهد همین توجه به هم پیمانان منطقه ای و جبهه مقاومت هست که می توانیم بازار آنها را با رابطه ی دوستانه و خواست دوطرف فتح کنیم. #منطقه @mmenhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چگونه می توانم بفهمم که روحم آزاد است یا اسیر؟ #شهید_مطهری ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet @mmenhaj
قسمت هشتم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ ✍عمربن الخطّاب مى گويد: پس از اين‌که خداوند پيامبرش را به سوى خود فراخواند، گزارش‌ به ما رسيد که على و زبير و همراهان‌شان از ما بريده‌اند،و درمقام مخالفت با ما، در خانه فاطمه(س)گرد آمده‌اند. 🔻مورّخان، در شمار کسانى که از بيعت با ابوبکر سرباز زدند و همراه با علىعلیه السلام و زبير در خانه حضرت فاطمه(س) بست نشستند، اشخاص زير را نام برده‌اند: عبّاس بن‌عبدالمُطَّلب، سلمان فارسى، ابوذَرّ غِفارى، عَمّار بن‌ياسر، مِقداد بن‌أَسود، طَلحه بن‌عُبَيدالله و گروهى از بنى هاشم و مهاجران و انصار. 🔻این تحصن در کتاب‌هاى سيره، تاريخ، صحاح و مسانيد، ادب، کلام و شرح ريال و معاريف، به حد تواتر روايت شده‌است و ترديدى در صحّت آن نيست. ولى چون نويسندگان کتاب‌هاى مزبور خوش نداشتند ازاتفاقاتى که بين متحصّنان و حزب پيروز رخ داده‌است پرده بردارند، به جز آن مقدار که ناخودآگاه از قلمشان تراوش کرده‌است، چيزى به دست نداده‌اند. 🔻اکنون، نمونه‌اى از همين مقدار را که سخن بلاذُرى درباره اين رويداد مهّم تاريخى است مى‌آوريم. 👌هنگامى‌که على زير بار بيعت با ابوبکر نرفت، ابوبکر به عمر بن‌خطاب فرمان داد که او (على) را گر چه به‌زور، در محضر وى حاضر کند! عمر فرمان برد و در نتيجه بين او و على علیه السلام سخنانى رد و بدل شد تا اين که على به او گفت: شتر خلافت را خوب بدوش که نيم آن سهم تو خواهد بود! به خداى سوگند، جوش و خروشى که امروز براى حکومت ابوبکر مى‌زنى، فقط براى آن است که فردا تو را بر ديگران مقدّم دارد و خلافت را به تو بسپارد. ❗️مورّخان نام کسانى را که، بنا به فرمان ابوبکر به خانه فاطمه(س) حمله کردند، چنين آورده‌اند: عمر بن‌خطّاب، خالدبن‌وليد، عبدالرَّحمن بن‌عَوف، ثابت بن‌قَيس ابن‌شَمّاس، زياد بن‌لبيد، محمّد بن‌مَسْلَمَه، زيد بن‌ثابت، سَلَمَه بن‌سلامه ابن‌وَقش، سَلَمَه بن‌اَسْلَم، اُسَيدبن‌حُضَير... لعنه الله علیهم 📌چگونگى حمله و ورود اين اشخاص را به خانه فاطمه زهرا(س) و برخورد آنان را با متحصّنانِ در آنجا چنين آورده‌اند: 🔻بعد از اینکه خبر تحصن را به ابوبکر و عمر دادند ابوبکر به عمر دستور داد که به خانه فاطمه رود و آنان را از آنجا بيرون‌کند و اجتماعشان را پراکنده‌سازد و اگر مقاومت کردند با آنها بجنگيد. 🔻عمر، در اجراى فرمان ابوبکر، رو به خانه فاطمه(س) نهاد، در حالى که شعله‌اى از آتش در دست گرفته بود و تصميم داشت که، با آن، خانه را به آتش بکشد. ❗️چون فاطمه(س) به پشت در آمد، خطاب به عمر فرمود: اى پسر خطّاب! آمده‌اى خانه ما را آتش‌بزنى؟ عمر پاسخ داد: آرى، مگر اين که با امَّت همراه شويد (و با ابوبکر بيعت کنید) 📚سقيفه/مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد .... @mmenhaj
✍سید یاسر جبرائیلی 💥یکی از شگردهای لیبرالیسم ایرانی برای کسب قدرت و سپس القای کفایت، "تجارت وحشت" است. با گزاره "اگر ما نیائیم و دیگران بیایند بحران می‌شود" به قدرت می‌رسند و با گزاره "اگر ما نبودیم و دیگران بودند بحران می‌شد" بی‌کفایتی‌هایشان را لاپوشانی می‌کنند. مصادیق استفاده از این تکنیک در مبارزات انتخاباتی و مناظرات سیاسی سال‌های اخیر فراوان است. 👇اما آنچه به عنوان یک شاهکار باید در تاریخ کشور ثبت شود، ادعای بی‌اساسی است که این جریان درباره صفر شدن صادرات نفت ایران در صورت نبود برجام مطرح کرد. از معاون وزیر نفت تا وزیر اقتصاد تا آقای ظریف تا خود آقای روحانی به انحاء گوناگون این ادعای بی‌پایه را مطرح کردند که "اگر برجام نبود حتی یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم" تا برای این خسارت محض دستاوردتراشی کنند. 🔴 جنس ادعاهایی که در "تجارت وحشت" مطرح می‌شود، غالبا از جنس "اینجاست مرکز زمین" است و اثبات خلاف بودنشان به راحتی ممکن نیست. شاید اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد، هرگز این فرصت پیش نمی‌آمد که نشان دهیم ادعای صفر شدن فروش نفت ایران در صورت نبود برجام، خلاف واقع بود. آن ایام خاطرم هست که نمودار منتشر می‌کردیم که در دو سال منتهی به برجام و با وجود تحریم‌ها، ایران یک تا ۱.۲ میلیون بشکه نفت فروخته است و بدون برجام نیز این روند ادامه می‌یافت، اما تاجران وحشت می‌گفتند اگر برجام نبود تحریم‌ها تشدید می‌شد و فروش نفت صفر می‌شد. 👇با خروج آمریکا از برجام، عدم ایفای تعهدات طرف اروپایی و اجرای یکجانبه برجام توسط دولت آقای روحانی، روال عادی صادرات نفت مختل شد و میزان فروش نفت به نقطه‌ای بسیار پایین‌تر از دوران قبل از برجام رسید. اما لیبرال‌ها به جای درس گرفتن از این تجربه و پوزش از ملت بابت مسیر غلطی که پیموده بودند، فریاد زدند که این وضعیت نتیجه ناشکری بابت نعمت برجام است. آیه "و لئن کفرتم ان عذابی لشدید" را برای ملت خواندند و ما بدهکار شدیم که شُکر برجام را بجا نیاورده‌ایم. تحریم‌ها بازگشتند و تا جایی اوج گرفتند که آقای روحانی تحریم‌های بعد از خروج واشنگتن از برجام را مصداق جنگ اقتصادی دانست و مدعی شد قبل از برجام اساسا جنگ اقتصادی در کار نبوده و برای این ادعا شاهد آورد که در آن دوره دولت حداقل روزی یک میلیون بشکه نفت می‌فروخت. ✔️تاجران وحشت اما امروز روسیاهند. پس از خروج آمریکا از برجام، مجموعه‌ها و افراد مختلف فعال شدند و یاری کردند تا آقایان دولت‌داری کنند. ایران شوک تحریم نفتی را رد کرد و در همین شرایط "جنگ اقتصادی"، فروش نفت به همان یک میلیون بشکه پیش از برجام رسید تا آقای زنگنه با افتخار از شکست دشمن در صفر کردن صادرات نفت ایران سخن بگویند؛ تا مشخص شود در شرایط نبود برجام و "جنگ اقتصادی" بی‌سابقه هم فروش نفت ایران صفر نمی‌شود❗️ ⭐️دقیقا به همان دلیلی که در کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ صادرات نفت ایران صفر نشد، در کارزار تحریم‌های فلج‌کننده اوباما نیز صادرات نفت ایران صفر نمی‌شد. تاجران وحشت اما با انگیزه‌های سیاسی، این ادعای باطل را به مردم فروختند تا برای برجام بی‌فرجام دستاورد بتراشند و یک بار دیگر در سال ۱۳۹۶ به پیروزی برسند. ⚠️رمز پیروزی لیبرال‌ها در این معادله وحشت، نه حجب و حیای رقیب، که فقدان اشراف اطلاعاتی و ناتوانی‌های علمی و سیاسی رقبا بوده است. در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، این معادله وحشت در سپهر سیاسی ایران مجددا برقرار شده و تاجران مشغول ایحاد هراس از رقیبند. ✅آیا کاندیداهای متعارف و پای ثابت جریان اصولگرا که بلااستثناء مصداق اتم و اکمل "جوان مومن انقلابی" هستند، از عهده این تاجران وحشت برخواهند آمد❓ آیا باورهایشان یا مواضع سابقشان درباره برجام اساسا چنین اجازه‌ای به آنها می‌دهد؟ یا اینکه با کلیدواژه "آزادسازی ظرفیت‌ها" بناست حربه حریف را خنثی کنند❓ @mmenhaj
قسمت نهم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ ✍بلاذرى درباره آتش زدن درب خانه حضرت چنين آورده‌است: 🔻ابوبکر، براى بيعت گرفتن از على علیه السلام در پى او فرستاد، ولى او بيعت نکرد. آن گاه عمر، با شعله آتش، به سوى خانه وى رهسپارگشت. در آستانه در، فاطمه(س) با او رو به رو شد و گفت: اى پسر خطّاب! آمده‌اى تا در خانه مرا آتش‌بزنى؟ عمر پاسخ داد: آرى. . . اين‌کار، دينى را که پدرت آورده تقويت مى‌کند. ✍در کنُزالعُمّال نيز چنين آمده‌است: عمر به حضرت زهرا(س) گفت: هيچ کس نزد پدرت محبوب‌تر از تو نبود، و لکن اين مرا منع‌نمى‌کند، چنان‌که اين گروه نزد تو جمع شوند، که فرمان دهم خانه را بر تو آتش‌زنند. 👈در کتاب الامامه و السياسه آمده است: عمرآمد و على علیه السلام و ديگر کسانى را که در خانه وى بودند صدا کرد که بيرون بيايند، ولى قبول نکردند. عمر گفت: قسم به خدايى که جانم در دست اوست، بيرون مى‌آئيد يا خانه را با هر که در آن هست آتش مى‌زنم. به عمر گفتند: فاطمه(س) در خانه است. گفت: باشد، خانه را آتش مى‌زنم. ✍حافظ ابراهيم، شاعر مصرى، با توجه به اين رويداد، چنين سروده است: عمر سخنى به على گفت که گوينده و شنونده آن، هر دو، بزرگوار و در خور تکريم‌اند. عمر گفت: اگر بيعت نکنى خانه را بر سرت آتش مى زنم و يک تن را زنده نمى گذارم، با اين که دختر مصطفى در آنجاست. اين سخن، در برابر پيشواى رزمندگان عدنان [يعنى قهرمان بزرگ قريش] و سرآمد آنان على بن‌ابى طالب)، از دهان کسى به جزعمر نمى‌توانست بيرون‌آيد. يعقوبى، در تاريخ خود، آورده‌است: آنها، به همراه گروهى، به خانه على حمله بردند. . . در اين گير و دار، شمشير على شکست و مهاجمان جرأت و جسارت ورود به خانه على را پيدا کردند و وارد آنجا شدند. ✍طبرى نيز، در تاريخ خود مى نويسد: عمر به خانه على رو آورد، در حالى که طلحه و زبير و گروهى از مهاجران در آنجا متحصن بودند. زبير (پسر عمه على)، با شمشير کشيده، به مقابله او شتافت، ولى پايش لغزيد و شمشير از دستش بر زمين افتاد. پس مهاجمان حمله بردند و او را دستگير کردند. پس اين شبهه که امروزه مطرح مى‌کنند که خانه‌هاى زمان پيامبر در نداشته است که عمر دِر خانه حضرت زهرا(س) را آتش بزند صحيح‌نيست. با توجه به آنچه از کتاب هاى معتبر مکتب خلفا نقل شد و بنا به اعتراف خود خلفا، از جمله عمر و ابوبکر، آنها در خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند و به زور وارد آن شدند. به دو دليل ما در اينجا اشاره مى‌کنيم: ۱) ابوبکر در بستر مرگ گفت: من بر هيچ چيز دنيا متأثر و اندوهناک نيستم مگر به سه کار که کرده‌ام و اى کاش که آن کارها را نکرده‌بودم. . . اى کاش هرگز در خانه فاطمه را نگشوده بودم، گر چه براى جنگ و ستيز با من آن را بسته بودند. (يعقوبى سخن ابوبکر را در اين‌باره، در تاريخ خود، آورده است) ۲) دليل دوم، سخن عمر بن‌خطّاب به اميرالمؤمنين على علیه السلام است، در کنْزالعُمّال آمده است: ". . . اَنْ اَمَرْتُهُم اَنْ يحرِقُوا عَليک البابَ. " يعنى دستورشان مى‌دادم درِ خانه‌ات را آتش بزنند. اين عبارت براى اثبات مدّعا کافى است. داستان سوزاندن در خانه حضرت زهرا(س) به قدرى مشهور بوده‌است که، پس از گذشت سال‌ها از اين ماجرا، وقتى عبداللّه بن‌زبير در مکه بر بنى‌هاشم سخت گرفت تا به حکومت و فرمانروايى وى گردن نهند، چون ايشان زير بار نرفتند و با او بيعت نکردند، دستور داد تا که آنان را در درّه کوهى حبس کردند و هيزم فراوانى در برابر درّه روى هم انباشدند تا همه آنان را به آتش بسوزانند. عُروه، برادر عبداللّه بن‌زبير، در توجيه عمل برادرش، به کار عُمر، در آتش کشيدن خانه فاطمه(س) در داستان بيعت ابوبکر، استناد کرد و گفت: برادرم اين کار را کرد فقط براى جلوگيرى از اختلاف مسلمانان و نابودى وحدت کلمه آنان، و مى‌خواست که همه، با گردن نهادن به طاعتِ وى، به کلمه‌اى واحده بدل شوند؛ همچنان‌که پيش از او نيز عمر بن‌الخطّاب همين‌کار را با بنى‌هاشم کرد، هنگامى که از بيعت سرباز زدند: او نيز هيزم حاضر کرد تا آنان را در خانه به آتش‌کشد. 📚 سقيفه/مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد .... @mmenhaj
قسمت دهم ┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ ✍ ابوبکرجوهرى نقل کرده‌است که علىعلیه السلام، در آن هنگام که ناخواسته به مسجد برده مى‌شد تا با ابوبکر بيعت کند مى‌فرمود: ✨اَنَا عَبْدُاللهِ وَ اَخُو رَسُولِ الله صافی الله علیه و آله. يعنى: من بنده خدا و برادر پيامبرم✨ . سرانجام، آن حضرت را به نزد ابوبکر بردند و به او پيشنهاد کردند که با وى بيعت کند. 💠آن حضرت در پاسخشان فرمود: من به حکومت و فرمانروايى از شما سزاوارترم. پس، با شما بيعت نمى‌کنم؛ اين شماييد که بايد با من بيعت کنيد. شما اين حکومت را، به استناد خويشاوندي‌تان با پيامبر، از انصار گرفتيد؛ آنان هم زمام حکومت را، به آن دليل، در اختيار شما نهادند. من نيز همان دليل شما در برابر انصار را براى خودتان مى‌آورم. پس، اگر از هواىِ نفس‌تان پيروى نمى‌کنيد و از خدا مى‌ترسيد، درباره ما (اهل بيت) به انصاف رفتار کنيد و حقّ ما را در حکومت و زمامدارى همان طور که انصار به شما حق دادند به رسميت بشناسيد؛ و اگر نه، و بال اين ستم، که دانسته بر ما روا داشته‌ايد، گريبانگيرتان خواهد شد.💠 🔻عمر گفت: آزاد نمى‌شوى مگر اين که بيعت کنى. 💥علىعلیه السلام پاسخ داد: "اى عمر، شيرى را مى‌دوشى که نيمى از آن سهم تو خواهد بود. اساس حکومت او (ابوبکر) را امروز محکم گردان تا فردابه تو بسپارد. به خدا قسم، نه سخن تو را مى‌پذيرم نه از او پيروى مى‌کنم. "💠 👈ابوبکر نيز گفت: اگر با من بيعت نکنى، تو را به آن مجبور نمى‌کنم. ابوعبيده جرّاح نيز چنين ادامه داد: اى ابوالحسن، تو جوانى و اينان پيرمردانى از خويشاوندان قريشى تو. تو، نه تجربه ايشان را دارى و نه آشنايى و تسلّط آنان را بر امور. من ابوبکر را، براى به عهده گرفتن امرى چنين مهمّ، از تو تواناتر و بردبارتر و واردتر مى‌بينم. پس، تو هم با او موافقت کن و کار حکومت را به او واگذار، که اگر بمانى و عمرى دراز يابى، براى احراز اين مقام، هم از نظر فضل و هم از لحاظ خويشاونديت با رسول خداصلی الله علیه وآله و هم از جهت پيشقدمى‌ات در اسلام و کوشش هايت در راه استوارى دين، از همگان شايسته تر خواهى‌بود. 💥علىعلیه السلام گفت: اى‌گروه مهاجران، خداى را در نظر گيريد و حکومت و فرمانروايى را از خانه محمّدصلی الله علیه وآله به خانه‌ها و قبيله‌هاى خود مَبريد و خانواده‌اش را از مقام منزلتى که در ميان مردم دارند بر کنار مداريد و حقّش را پايمال نکنيد. به خدا سوگند اى‌مهاجران، ما اهل‌بيت پيامبرصلی الله علیه وآله - مادام که در ميان ما خواننده قرآن و دانا به امور دين و آشنا به سِنّت پيامبر و آگاه به امور رعيت وجود داشته باشد - براى به دست گرفتن زمام امور اين امّت از شما سزاوارتريم. به خدا سوگند که همه اين نشانه‌ها در ما جمع است. پس، از هواى نفستان پيروى مى‌کنيد که قدم به قدم از مسير حق دورتر خواهيد شد. 🔻بشير بن‌سعد، با شنيدن سخنان امام علیه السلام، رو به آن حضرت کرد و گفت: اگر انصار، پيش از آنکه با ابوبکر بيعت کنند، اين سخنان را از تو شنيده بودند، در پذيرش حکومت و فرمانروايى تو، حتى دو نفرشان هم با يکديگر اختلاف نمى‌کردند؛ اما چه مى‌توان کرد که آنان با ابوبکر بيعت کرده‌اند و کار از کار گذشته‌است! ❗️بارى، علىعلیه السلام در آن وقت بيعت نکرد و به خانه خود بازگشت 🔰همچنين ابوبکر جوهرى نقل کرده‌است: چون فاطمه(س) ديد که با علىعلیه السلام و زبير چه کردند، بر درِ حجره خود ايستاد و رو به ابوبکر کرد و گفت: ✨"اى‌ابوبکر، چه زود در مقام نيرنگ با خانواده پيامبر خداصلی الله علیه وآله برآمدي به خدا قسم که تا زنده‌ام با عُمَر سخن نخواهم‌گفت. "✨ در روايت ديگر آمده است: ❗️فاطمه (س)، در حالى که به شدت مى‌گريست، از خانه بيرون آمده، مردم را پس مى‌زد و از خانه دورشان مى‌کرد. ✍يعقوبى نيز، در تاريخ خود، مى‌نويسد: فاطمه(س) از خانه اش بيرون آمد و، خطاب به مهاجمانى که آن را اشغال کرده بودند، ✨گفت: از خانه‌ام بيرون مى‌رويد، يا که، به خدا قسم، سرم را برهنه مى‌کنم و به خدا شکايت مى‌برم.✨ با شنيدن اين تهديد، مهاجمان و ديگرانى که در خانه بودند بيرون رفتند و آنجا را ترک کردند. ✍مسعودى نيز، در تاريخ خود مى نويسد: چون کار بيعت با ابوبکر در سقيفه به پايان رسيد و روز سه شنبه، در مسجد، با وى تيديد بيعت شد، على علیه السلام از خانه بيرون آمد و رو به ابوبکر کرد و گفت: 💠"کارهاى ما مسلمانان را تباه کردى و هيچ مشورتى نکردى و حقّ ما را ناديده گرفتى. " 💠 🔻ابوبکر پاسخ داد: آرى، درست است، اما من از بروز فتنه و آشوب مى ترسيدم 📚 سقيفه/مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى 🖍ادامه دارد @mmenhaj
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🎁 هدیه 🎁 در این شرایط هولناک و بیمار کننده جامعه امروز، هدیه مناسب دادن به یکدیگر می تواند بسیار درمان کننده و اثر گذار باشد، البته به شرطی که در نوع هدیه دقت کافی شود. 1️⃣ مثلا بجای "شیرینی و خامه های مضر قنادی"⏪ ✅ برای یکدیگر "میوه به" هدیه ببرید! که هم مقوی قلب، هم درمان گر معده است، هم سخاوت می اورد، هم ترس را از بین می برد، هم باعث محبت و دوستی می شود. ✅یا این که خرما، انجیر، توت، شیره خرما، شیره انگور، شیره توت، شیره انجیر یا میوه های خشک و تر هدیه ببرید. 2️⃣هدیه مفید دوم "عطر" است. البته عطر طبیعی مانند عطر عود گل محمدی، گل سنجد ،رازقی، گل نرگس، زعفران و...! 3️⃣ هدیه دیگر، انواع "روغن های مفید" برای روغن مالی است. مانند روغن بنفشه، روغن گل سرخ، روغن سیاه دانه، روغن نارگیل و...! 4️⃣هدیه بعدی، "عسل" است چون شفاست و در حقیقت باعث خوشحالی قلب ها و تقویت دوستی ها می شود. 5️⃣ هدیه دادن "ظروف سلامتی بخش" مانند دیگ های سنگی رضوی دیگ ها و ظروف سفال، بلور و ... . 6️⃣ در این شرایط فعلی هدیه کردن "داروی نجات بخش امام کاظم علیه السلام" بسیار ارزشمند است و اجر نجات دادن کل بشر و همچنین نشر و تبلیغ طب اهل بیت علیهم السلام با خود به همراه دارد. 6️⃣ هدیه دادن "مواد ارگانیک"، تا کمکی باشد به تغییر سبک زندگی! مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن شحم، شکر سرخ، نان ارگانیک، نمک دریا و ... . 7️⃣ هدیه دادن قرآن و مفاتیح، جانماز، کتاب های طب اسلامی و... که اثر ماندگار و همیشگی در دنیا واخرت دارد. 8️⃣ هدیه دادن شوینده های ارگانیک، لیف طبیعی گیاهی، کفش زرد یا لباس سفید، لباس پنبه ای و... تا گامی در راه اصلاح سبک زندگی دیگران برداشته باشید. چرا که فرهنگ سازی اثرات ماندگاری دارد. 9️⃣ حتی هدیه دادن بعضی "سبزی های مفید" و روایی که یک نوع یادآوری و فرهنگ سازی محسوب می شود، مانند سبزی حضرت زهرا (خرفه)، برگ چغندر، کاسنی، و... ! 🔟 هدیه دادن "گیاهان داروئی" مانند: آویشن، مرزنجوش، سداب، گل ختمی، سدر، سعد، کندر و... . 1️⃣1️⃣ هدیه دادن انواع سویق ها: سویق گندم جو، سنجد، سیب، زردک، کودک و سویق جامع که هم خواص زیاد و ارزش غذایی فوق العاده ای دارد و هم احیای سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می باشد. ✅ توجه داشته باشید همواره با هزینه ای اندک و یا مناسب می توانید هدیه ای موثر فراهم کنید! به یاد داشته باشید: ❣️ملاک هدیه مفید، منفعت و ارزشمندی آن است نه قیمت بالای آن 🎁🎁🎁🎁🎁 @nedayevahy
‼️ارتباط شخص مبتلا به بیماری با دیگران 🔷س 5192: اگر شخصی به این بیماری مبتلا شده یا برخی از علائم مشکوک به کرونا را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاع ندارند رفت و آمد نماید؟ ✅ج: اگر احتمال عقلائی بدهد که موجب سرایت به دیگران گردد، باید از این کار اجتناب کند. 📕منبع: leader.ir 🆔 @mmenhaj
‼️انجام اعمال عبادی با غسل اشتباه 🔷س 5187: شخصی مدتها برای غسل، تمام سر و بدن را زیر دوش - بدون مراعات ترتیب - می​شسته، حال نسبت به نماز و روزه‌های گذشته چه تکلیفی دارد؟ ✅ج: غسل به شکل مذکور صحیح نبوده و باید نمازهایی که با چنین غسلی خوانده شده، قضا کند، ولی روزه‌ها، با فرض این که معتقد به صحت غسل به صورت مذکور بوده، صحیح است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @mmenhaj