eitaa logo
آموزش پژوهش و نگارش علمی
1.4هزار دنبال‌کننده
517 عکس
19 ویدیو
513 فایل
نویسنده: مهدی محقق فر موضوع: ۱ -آموزش پژوهش و نگارش علمی با تاکید بر علوم حوزوی (تجربه نویسنده در کارگاه ها و ارزیابی ها) ۲- معرفی برخی فعالیت های علمی پژوهشی تراز ۳- ارائه متون انگیزه بخش در امر پژوهش ارتباط با نویسنده @Mohagheghfar
مشاهده در ایتا
دانلود
291.2K
ارزیابی بند زیر 👇👆
📚 تمرین بند نویسی: برخی از منابع تاریخی شیعه درباره مسله وقایع عاشورا نوشته شده است.به عنوان نمونه در میان مقتل های اصیل موجود پنج مورد وجود دارد که قابل توجه و اعتماد است.این پنج مورد مربوط به قرن دوم تا اوایل قرن چهارم هجری است.این پنج منبع عبارتند از : مقتل الحسین (ع) ابو مخنف، ابن سعد، برادر ،دنیودی و ابن اعثم.در این میان آنچه طبری و شیخ مفید در الارشاد و ابوالفرج اصفهانی آورده اند، تقریباً برگرفته از ابو مخنف است؛ همین طور خوارزمی در مقتل الحسین آورده ، به طور عمده برگرفته از فتوح ابن اعثم است. بنا بر آنچه گذشت نکته مهم آن است که روشن نیست دقیقاً از چه زمانی ،شماری کتاب درباره حادثه عاشورا نگاشته شده اما به هر روی اهم منابع تاریخی هر ساله در این زمینه تالیف شده و بر میراث پیشین افزوده گردیده اند.
📣باسمه تعالی مرکز تخصصی فقه و حقوق ولی‌عصر عج برگزار می‌کند: ✍️🔸دروس 🔸 ✍️موضوع: و احکام آن ✍️ : حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علیرضا (زید عزّه) 🔔 ها: ساعت ۸ الی ۹ صبح 🕌: بلوار معلم . جنب اداره برق، مدرسه ولی‌عصر عج . طبقه دوم - مدرس ۲۰۶ 🔴 ثبت نام : ۱۴۰۰/۸/۲۶ 🔸〽️پیرو هماهنگی های انجام شده با دفتر فقه معاصر و معاونت آموزشی، ⚠️علاقمندان به شرکت در این درس 🔹تا ۲۶ آبان، (اسم) و (شماره پرونده تحصیلی) خود را به @Mohagheghfar ارسال نمایند تا نسبت به ثبت این درس در سامانه نجاح اقدام شود. 🔹مرکز تخصصی فقه و حقوق ولی‌عصر عجّ🔹 🆔https://eitaa.com/joinchat/1360396345C572337a77d
در این درس علاقه مندان به فقه پژوهشی، یک تعامل و هم آوردی جدی تراث فقهی با مسائل روز با چاشنی حقوقی را می توانند پیگیری کنند.
تبدیل عنوان به در طرح تحقیق👆
◀️⏸ معاونت پژوهش سطوح عالی حوزۀ علميۀ امام کاظم علیه السلام اقدام به برگزاری یازدهمین دورۀ کارگاه آموزش مجازی تشکیل پرونده علمی نموده است. ⁉️ موضوع کارگاه پرونده علمی چیست؟ ⬅️ پاسخ: در کارگاه پرونده علمی مباحث ذیل به صورت مشروح آموزش داده می شود: 1️⃣ آشنایی با منابع؛ أعم از منابع دسترسی به کتب، مقالات و پایان نامه ها 2️⃣ آموزش فیش برداری 3️⃣ آموزش نحوه دسته بندی مطالب فیش برداری شده 4️⃣ آموزش تحلیل و پردازش مطالب فیش برداری شده 5️⃣ آموزش پیش نویس اولیه ✅ نحوه ثبت نام: 1️⃣ ابتدا پیام سنجاق شده در کانال معاونت پژوهش (آدرس کانال در ذیل بنر درج شده است) را به صورت دقیق مطالعه فرمایید. (قبل از مطالعه پیام سنجاق اقدام به ثبت نام نفرمایید؛ در غیر این صورت عواقب آن به عهده ثبت نام کننده خواهد بود) 2️⃣ موارد خواسته شده جهت ثبت نام را به آیدی امور کارگاه های معاونت پژوهش به نشانی @kmpheekq ارسال نمایید. 3️⃣ در صورت هر گونه ابهام و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی امور کارگاه ها به نشانی @kmpheekq مراجعه فرمایید و یا با شماره تماس 02537108159 (از ساعت 13 الی 17) تماس حاصل نمایید. ❇️ لینک معاونت پژوهش حوزۀ علمیه امام کاظم علیه السلام: https://eitaa.com/joinchat/1895825422Ce681497775
چند نکته در طراحی 👆
👆👇 سلام. خوب است‌. (مطرح کردن) اندیشه ناظر در جمله موضوع بند شماست. همین مطرح کردن را در جملات پشتیبان اصلی پشتیبانی کرده اید. شاید بتوانید بگویید مطرح کردن یک معنای کلی است که در هر جمله پشتیبان اصلی، یک مصداق مطرح کردن مستشرقان را در خود آورده است. ممنون.
👇👆 ممنون. بعد از پایان هر جمله نقطه فراموش نشود. این عادت غیر از اینکه بایسته ای ویراستاری است، باعث می شود که واحد کنترل بند یعنی جمله بیشتر پیش چشم تان باشد و بدان در تنظیم و بازخوانی بند بیشتر توجه و التفات داشته باشید.‌ یکی از تکنیک های انسجام متنی در بند این است که از فرصت توالی جملات استفاده کنید. هرجا می تواتید بین جملات پشتیبان بندتان ترتیبی حاکم کنید از این فرصت استفاده کتید. مثلا بهتر است در این بند اول مثال قرانی و بعد دو مثال حدیثی را بیاورید. در جمله نتیجه نباید چیزی بیشتر از مفاد بند بیاورید. در بند حاضر در جمله نتیجه آثار ارتکاب معاصی کبیره بیان شده است ‌که خارج از اندیشه ناظر در جمله موضوع بندتان محسوب می شود. تنظیم ظاهری بند در ورد هم فراموش نشود. سپاس مجدد
ریشه ی تمام انحرافات ، اشتباهات و سقوط های انسان غفلت است. برای نمونه قرآن کریم تاکید فراوانی دارد که انسان از غفلت خارج شود و به آگاهی برسد و بیندیشد که چه هست ،کجا هست ،کجا میرود ،و چه باید بکند. همچنین خداوند در آیه ۱۳۶ سوره اعراف در بیان آثار و تبعات منفی غفلت به عذاب دنیوی اشاره می کند به این معنا که اهل غفلت هرگاه در غفلت خویش غرق شوند به سبب اعمالی چون تکذیب آموزه های وحیانی و مخالف با اصول اخلاقی و قانونی و شرعی و تکذیب آیات الهی گرفتار خشم و غضب الهی می شوند . بنابراین انسانی که از غفلت خارج شده و به آگاهی رسیده باشد . انسانی عاقل و منطقی است و نسبت به شناخت خود و معبود خود آگاهی دارد .
👆👇 اندیشه ناظر بنابر تعبیر خودتان (ریشه بودن) است. انتظار می رود که در بندتان از ریشه بودن و یا به طور کامل (ریشه بودن غفلت در تمامی انحرافات انسان) پشتیبانی کنید.‌ در جملات پشتیبان این خط و محور محتوایی پیگیری نشده است. عطف در نوشته شما زیاد به کار رفته است. عطف زمینه لغزش در نگارش و خوانش را ممکن است ایجاد کند. هرچه ممکن است عطف غیر ضروری را حذف کنید. جمله نتیجه فقط باید جمع آنچه در بندتان گفته اید، باشد نه مثلا پیامد درستی جمله موضوع گفته شود. ممنون و موفق باشید.
👇👆 حتما بعد از اتمام جملات نقطه بگذارید تا علاوه بر رعایت یک‌ بایسته سجاوندی و ویراستاری، واحد کنترل کننده بند یعنی جمله بهتر عینی و چشم باشد. بعد از اوردن اندیشه ناظر در جمله موضوع توضیح دیگری نیاورید تا فکر مرکزی یا همان اندیشه ناظر تحت الشعاع قرار گیرد.‌ تصمیم‌ بگیرید چگونه می خواهید از جمله موضوع پشتیبانی کنید وقتی ایده به ذهن تان رسید برای آین ایده مواد خام جمع کنید و بعد انها را در قالب م پشتیبان های اصلی در بندتان بچینید. اگر نیاز به توضیح تکمیلی بود در قالب جملات پشتیبان فرعی انها را محکم کنید. نتیجه را هم به عنوان جمع بندی بند در پایان می توانید بیاورید. دقت کنید نتیجه پیامد بند نیست بلکه جمع بندی بند است.‌ کارتان خوب است فقط ب ای استحکام بیشتر به این سبکی که گفتم کار را دوباره بازنویسی کنید تا بهتر شود. تعداد کلمات بند هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مدیریت شود. همه جملات بند مشت سر هم و به صورت یک پیوستار واحد بیاید چیزی از ان را جدا ننویسید.
آقای بیات - مدرسه تخصصی فقه و اصول امام کاظم عنوان پژوهش: مقایسه ی نظریه محقق اصفهانی و حکیم لاهیجی در ماهیّت قضایای حسن و قبح تعریف و بیان مسأله: مناطقه قضیه را تعریف کرده اند به «قولی که بذاته احتمال صدق و کذب دارد.» صدق همان مطابقت با واقع و کذب همان عدم مطابقت با واقع است. پس لازمه ی هر قضیه ای واقع یا موطن صدق است؛ امّا قضایای مختلف موطن صدق های متفاوتی دارند، بعضی موطنشان عالم خارج است، بعضی موطنشان عالم ذهن است، بعضی نفس الامر، بعضی اعتبار شارع، بعضی تطابق آراء عقلاء و... از قدیم الایام یکی از مهمترین نزاع های بین عدلیه و اشاعره مسئله شرعی یا غیرشرعی بودن حسن و قبح افعال (به معنای استحقاق مدح و ذم داشتن فاعل آنها ) بوده است. اشاعره قائلند که حسن و قبح واقعیتی غیر از جعل شارع ندارد، به عبارتی «الحسن ما حسنه الشارع و القبیح ما قبحه الشارع »، و عدلیه حقیقتی ورای جعل شارع برای حسن و قبح،به همین معنا، قائلند. اما پس از اتفاق بر غیرشرعی بودن حسن و قبح برای عدلیه این پرسش مطرح می شود که آیا این دو، حقیقتی در نفس الامر، ورای تطابق آراء عقلاء، دارند و به اصطلاح عقلی اند یا ندارند و از مشهورات صرفه بوده و عقلایی اند؟ تقریر حکیم لاهیجی یکی از بهترین تقریرات برای قول اوّل و تقریر محقق اصفهانی یکی از بهترین تقریرات برای قول دوم است. از این رو برای کشف ماهیت حقیقی این قضایا به مقایسه ی نظریه ی محقق اصفهانی و حکیم لاهیجی می پردازیم. 👆👇 سلام جناب بیات. وقتت بخیر. خوبه در مجموع. ممنونم. عنوان با الگوی سه جزیی گفته شده تطبیق دارد. بیام مسئله هم رسا است. چند نکته برای بهتر شدن کار تقدیم می شود: بین بند اول و بند دوم بیان مسئله تون گسست وجود داره کمی در اتصال طبیعی بین شون تلاش بیشتری کنید.‌ تعبیر غیر شرعی یک رهزنی داره که منظور خلاف شرع فقهی نیست بلکه حاکم بر حسن و قبیح بودن شئ، شرع نیست. نمی دانم شاید بهتر است این رهزنی را رفع کنید. در نهایت تحقیق به داوری بین این دو نظریه خواهید پرداخت؟ قسمت آخر بیان مسئله تون رو سعی کردم بازنویسی کنم، ببینید نظرتون رو تامین می کند یا نه؟ (در این تحقیق، ابتدا به تبیین این دو نظریه مستند به متون خود صاحبان نظریه پرداخته خواهد شد و پس از آن با مقایسه این دو منظر و ارزیابی میان آنها تلاش می شود قول مختار در این بین معین شود. ) موفق باشید.
توضیح ده دقیقه ای درباره اینکه چرا باید برای نوشتن مطلوب مقاله علمی و به سبک امروزی مهارت بند نویسی اموزش داده شود.
چگونگی طراحی سوالات فرعی از سوال اصلی تحقیق روش تجربی اول: شکست عطف ها 👆
در اولین فرصت، دو روش تجربی دیگه رو به محتوای فایل صوتی بالا اضافه می کنم.‌ دو روش مذکور از روش اول حرفه ای تر ولی سخت تر است.