هدایت شده از کانون مواد تبلیغی به روز
چرا همه حنفيان افغانستان فارغ از هر قومیتی بايد زبان فارسی را پاس بدارند؟ (نقش زبان فارسی و ايرانيان در ميراث فقه و کلام حنفی)
ميراث فقه حنفی دست کم تا سده هفتم قمری عمدتا محصول خراسان بزرگ و فرارود است. مهمترين فقيهان حنفی با چند استثنا تا سده هفتم از خراسان بزرگ و فرارود و ری بوده اند. بسياری از آثار فقهی حنفی به همين دليل يا به فارسی نوشته شده اند و يا در آنها تعابير فارسی و يا استفتائات و پاسخ های فارسی ديده می شود. با تحولات سياسی و تغييرات بافت های جمعيتی در پی آن می دانيم که از سده های پنجم به بعد حنفی گری که مذهب بخش های زيادی از خراسان بود در ميان قبائل مختلف ترک و ترک تبار که به تدريج در بخش های مختلف خراسان بزرگ و فرا رود سکنی می گزيدند گسترش يافت. دلائل مختلف سياسی از سده های ششم و هفتم موجب شد که با گسترش روی ترکان به سمت آناتولی و آسيای صغير مذهب حنفی در بخش های غربی فلات ايران گسترش روزافزون پيدا کند. زبان فارسی در سرزمين سلاجقه روم زبان رسمی و علمی و فرهنگی بود. در دوره عثمانی هم کم و بيش به دلائل مختلف زبان فارسی در امپراتوری عثمانی از نفوذ بسيار زياد برخوردار بود و از جمله به دليل ادبيات فقه و کلام حنفی. از قرن ها پيشتر از آن البته مذهب حنفی در شام و مصر هم به ويژه از دوران آل زنگی حضوری قوی پيدا کرد. نويسندگان فقه و کلام حنفی در شام و مصر با ادبيات فارسی آشنا نبودند. اين موجب شد به تدريج کتاب های تازه ای به زبان کاملا عربی جانشين آثار کهنتر خراسانيان در دانش فقه و کلام حنفی شود. اين در حالی است که آنچه در سده های ششم به بعد در شام و مصر درباره فقه حنفی نوشته شده همگی بی استثنا از لحاظ اهميت علمی در سطح فروتری از ادبيات خراسانيان در فقه و کلام حنفی قرار دارد. سهل است اساسا اتکای اصلی آنها به همين ادبيات خراسان و فرارود است. با اين همه عوامل مختلف و از جمله رسميت يافتن مذهب حنفی در امپراتوری عثمانی از يک سو و فراگير شدن مذهب حنفی در بخش هایی از شام و مصر و توليد ادبيات عربی و ترکی در فقه حنفی و عدم آشنایی حنفيان مناطق غربی نفوذ حنفی گری با زبان فارسی به تدريج موجب شد که ادبيات فقه و کلام حنفی خراسانيان کمتر مورد توجه قرار گيرد.
در سده نوزدهم و با گسترش صنعت چاپ عمدتا آثار خطه های غير خراسانی فقه حنفی در مصر و عثمانی منتشر شد. بيگانگی با زبان فارسی از يک سو (به ويژه در مصر و شام) و بيگانگی با حتی رسم الخط عربی از اوائل سده بیستم که حاصل سياست های آتاتورک بود (در ترکيه) موجب شده که ادبيات خراسانی و ايرانی فقه و کلام حنفی کمتر مورد توجه قرار گيرد. در سال های اخير البته تلاش های خوبی برای انتشار آثار حنفيان خراسان صورت گرفته. قبلتر البته در شبه قاره و به دليل نفوذ گسترده و قوی زبان فارسی آثار بسياری در فقه حنفی به زبان فارسی منتشر شد و يا از نو تأليف شد. ادبيات فقه حنفی بدون آشنایی و يا دسترسی و در نظر گرفتن با اين گذشته خراسانی و ايرانی خود که حاصل قلم دانشمندان ايرانی خراسان و فرارود است در واقع ادبياتی ناقص و بريده از گذشته خويش است.
تنها اين مسئله در مورد فقه حنفی صادق نيست. حنفيان چنانکه می دانيم از حدود اوائل سده ششم قمری نخست در فرارود (سمرقند و بخارا) و بعد به تدريج در خراسان و آنگاه در آسيای صغير و عثمانی و مصر و شام مذهب ابو منصور ماتريدی را پذيرا شدند؛ مذهبی که به ماتريديه معروف و شناخته است. ابو منصور ماتريدی ايرانی تبار بود و زبان اصلی اش فارسی و بدين زبان هم می نوشت. ابو المعين نسفي نیز که در واقع مؤسس واقعی مذهب ماتريدی در فرار رود و خراسان است ايرانی تبار بود و زبانش فارسی. او نويسنده مهمترين کتاب در مذهب ماتريدی يعنی تبصرة الأدلة است. کتاب التوحيد ماتريدی و تبصره گرچه به عربی نوشته شده اند اما ده ها و بل صدها کتاب و رساله عقايد نامه و کلامی متأثر از اين دو کتاب به زبان فارسی نوشته شده و مرجع اعتقادی حنفيان فارسی زبان و يا فارسی گرای شبه قاره، فرا رود و خراسان بزرگ برای صدها سال بوده اند و همچنان هستند.
هر کشوری که فقه و کلام حنفی را پاس می دارد بايد زبان فارسی را هم پاس بدارد. بدون زبان و فرهنگ فارسی و ايرانی راهی برای شناخت عميق فقه و کلام حنفی وجود ندارد.
حاکميت فعلی افغانستان به همين دليل بايد زبان فارسی را به دور از تعصبات کور سلفی گری هایی که دشمن هر گونه تنوع در فرهنگ اسلامی اند پاس بدارد.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
هدایت شده از مفازمدیا
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #موشن_گرافیک| تساوی حقوق زن و مرد در بهائیت؛ واقعیّت یا شعارِ طنزِ تبلیغی؟
🔸"تساوی حقوق رجال و نساء" از جمله تعالیم #بهائیت است و بر این ادّعا نیز گوش فلک را کر کردهاند؛ امّا واقعیّت چیست؟
مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریانهای انحرافی👇
@mafaz_media
@mafaz_news
هدایت شده از استبصار | Estebsar.ir
13.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽معرفی 📚کتاب آنگاه شیعه شدم
📝اهداف حقیر از تألیف این کتاب این بود که مهم ترین جنبه اساسی، اعتقادی را مورد کنکاش و بررسی قرار دهم. جنبه ای که همواره در میان مسلمین موجب برانگیختن بحث ها و جدل ها بوده است.
📌دلایل مختلف نگارش کتاب توسط شهید صلواتی را میتوانید در کلیپ ببینید❗️
وبا این📚 کتاب آشنا شوید ❗️
📽کلیپ معرفی در آپارات
💻کلیپ معرفی
📚و دانلود کتاب در سایت استبصار
اینستاگرام l تلگرام l آپارات
✅ کانال بنیاد بین المللی استبصار
@estebsar_ir
🌐Estebsar.ir
هدایت شده از حقیقت شیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عدالت_صحابه
📽آیا تمام #صحابه پیامبر سبب هدایت ما میشوند؟
👈روایتی بین اهل سنت مشهور است که پیامبر گفته: «اصحابی کالنجوم بایهم اقتدیتم اهتدیتم» یعنی اصحاب من مانند ستارگان اند به هرکدام اقتدا کنید هدایت میشوید.
⚠️این روایت از حیث معنا و دلالت فاسد است، چرا که به نقل از مورخین اهل سنت برخی اصحاب بعد از پیامبر مرتد شدند و از اسلام خارج شدند، همچنین برخی اصحاب باهم جنگیده اند و همدیگر را کشته اند. یا بعضی از اصحاب دیگری را تکفیر و لعن میکردند... چگونه میشود که هردو گروه بر راه هدایت باشند؟؟
با توجه به اینکه قاتلان عثمان از اصحاب پیامبر بوده اند، حال چگونه میشود که هم عثمان بر راه هدایت باشد وهم قاتلانش؟
💥ببینید و انتشار دهید
🚩کانال حقیقت شيعه
🆔 @hagigatshia14
هدایت شده از حقیقت شیعه
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدیث_غدیر
📽درماندگی ذهبی درباره اعتراف غزالی به دلالت حدیث #غدیر بر خلافت حضرت علی علیه السلام و غصب خلافت توسط شیخین
🔊 حجتالاسلام #بهرامی_زاد
💥ببینید و انتشار دهید
🚩کانال حقیقت شيعه
🆔 @hagigatshia14
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پاسخ کوبنده مرتضی کهرمی به حسن آقامیری که گفته:
برو اسم بچه هاتو بذار ( عمر یا عایشه )، ما سلیقه اهلبیت نداریم ، چون امام علی، اسم بچه هاشو همنام خلفا گذاشته ❌
🇮🇷 اتحادیه عماریون
🔺همدلی
🔻انقلابی گری
@khakestary_amar
⛔️آیا به #وهابیت_تکفیری، سلفیه بگوییم؟
✳️عالم بزرگ اهل سنت شهید رمضان بوطی با تالیف کتابی می نویسد:
❌#سلفیه یک مرحله زمانی بوده است و #مذهب_اسلامی نیست.
📣پ.ن: به فرقه ضاله وهابیت فقط باید اطلاق وهابیت یا تکفیری نمود و از بکار بردن واژه هایی چون «اهل سنت و جماعت» و «سلفی» برای این فرقه تکفیری، اجتناب کرد.
#جهاد_تبیین
#وهابي_سني_نيست
گروه پرسش و پاسخ برهان 👇
https://eitaa.com/joinchat/2444427513Cf1faafc3e7
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پاسخ کوبنده مرتضی کهرمی به حسن آقامیری که گفته:
برو اسم بچه هاتو بذار ( عمر یا عایشه )، ما سلیقه اهلبیت نداریم ، چون امام علی، اسم بچه هاشو همنام خلفا گذاشته ❌
🇮🇷 اتحادیه عماریون
🔺همدلی
🔻انقلابی گری
@khakestary_amar
⛔️آیا به #وهابیت_تکفیری، سلفیه بگوییم؟
✳️عالم بزرگ اهل سنت شهید رمضان بوطی با تالیف کتابی می نویسد:
❌#سلفیه یک مرحله زمانی بوده است و #مذهب_اسلامی نیست.
📣پ.ن: به فرقه ضاله وهابیت فقط باید اطلاق وهابیت یا تکفیری نمود و از بکار بردن واژه هایی چون «اهل سنت و جماعت» و «سلفی» برای این فرقه تکفیری، اجتناب کرد.
#جهاد_تبیین
#وهابي_سني_نيست
گروه پرسش و پاسخ برهان 👇
https://eitaa.com/joinchat/2444427513Cf1faafc3e7
⛔️تاکتیک وهابیت در تغییر نام به سلفیه
(سند ۲)
📝محمد نبیل در کتاب "علماء الاسلام" صفحه ۲۶ به مطلب مهمی در مورد وهابیت اشاره می کند؛ با این مضمون:
🔥در زمان حکمرانی عبدالعزیز بر منطقه حجاز، به دلایلی سیاسی تصمیم گرفتند، که بجای واژه #وهابیت از واژه #سلفیه که در میان فرق اسلامی واژه مثبتی است، استفاده کنند.
📣پ.ن: نباید در بازی سیاسی #آل_سعود و وهابیت افتاد و به فرقه ضاله وهابیت فقط باید اطلاق وهابیت یا تکفیری نمود و از بکار بردن واژه هایی چون «اهل سنت و جماعت» و «سلفی» برای این فرقه تکفیری، اجتناب کرد.
#جهاد_تبیین
#وهابي_سني_نيست
گروه پرسش و پاسخ برهان 👇
https://eitaa.com/joinchat/2444427513Cf1faafc3e7
⛔️تاکتیک وهابیت در تغییر نام به سلفی
📝آیت الله غیب غلامی در کتاب "وهابیت قبل از نفت" صفحه ۱۷۹، با ذکر سندی از کتاب "علماء الاسلام" تالیف "محمد نبیل" به مطلب مهمی در مورد #وهابیت اشاره می کنند؛ با این مضمون:
🔥در زمان حکمرانی عبدالعزیز بر منطقه حجاز، دریافته بودند که حرکت خشن وهابیان در همراهی با آل سعود ذهنیت وحشتناکی در میان مردم ایجاد کرده است
❌و انگلیسی ها دیگر نمی توانند از این حربه به سود خود استفاده کنند
‼️لذا تصمیم گرفتند بجای واژه وهابی از واژه #سلفی که در میان فرق اسلامی واژه مثبتی است، استفاده کنند.
📣پ.ن: به فرقه ضاله وهابیت فقط باید اطلاق وهابیت یا تکفیری نمود و از بکار بردن واژه هایی چون «اهل سنت و جماعت» و «سلفی» برای این فرقه تکفیری، اجتناب کرد.
#جهاد_تبیین
#وهابي_سني_نيست
گروه پرسش و پاسخ برهان 👇
https://eitaa.com/joinchat/2444427513Cf1faafc3e7
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جوانان را نجات بدهید‼️
⛔️هشدارهای صریح امام انقلاب نسبت به استفاده وهابیت و جریانهای تکفیری
👈از واژه سلف
❌آنها با شعار دروغین «پیروى از سَلَف صالح» وارد این میدان شدند؛
✅باید بیزارى سلف صالح را از کارى که اینها میکنند و از حرکتى که اینها میکنند، با زبان دین، با زبان علم، با منطق صحیح، به اثبات رساند.
📚بیانات در دیدار شرکتکنندگان در «کنگرهى جهانى جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام»، ۱۳۹۳/۹/۴
📣پ.ن: به فرقه ضاله وهابیت فقط باید اطلاق وهابیت یا تکفیری نمود و از بکار بردن واژه هایی چون «اهل سنت و جماعت» و «سلفی» برای این فرقه تکفیری، اجتناب کرد.
#وهابي_سني_نيست
#جهاد_تبیین
گروه پرسش و پاسخ برهان 👇
https://eitaa.com/joinchat/2444427513Cf1faafc3e7