🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
شرح و تفسیر حکمت 466:
✅يك تشبيه عجيب
🌟امام(عليه السلام) در اين جمله كوتاه و پرمعنا اشاره به نكته اى مى كند كه متن آن در واقع يك مسأله فقهى است و پيام آن يك مسأله اجتماعى و سياسى و اخلاقى.
🌟اشاره به اين كه هنگامى كه انسان به خواب مى رود بسيار مى شود كه وضوى او بر اثر خروج ريح باطل گردد. «وِكاء» به معناى نخى است كه دهانه مشك را با آن مى بندند و «السَّه» به معناى نشيمنگاه است. هنگامى كه اين نخ محكم باشد چيزى از مشك خارج نمى شود ولى زمانى كه آن نخ، باز يا شل شود آنچه در مشك است بيرون مى ريزد و اين تعبير به گفته مرحوم سيد رضى از كنايات و تشبيهات عجيب است و منظور امام(عليه السلام) اين است كه انسان تا خواب نرفته مى تواند خود را حفظ كند تا وضوى او باطل نشود اما زمانى كه به خواب رفت اعضاى او سست مى شود و نمى تواند خود را حفظ كند و اى بسا چيزى از او خارج شود و وضو باطل گردد و در واقع فلسفه بطلان وضو به سبب خواب، ممكن است همين باشد.
در احاديث اهل سنت جمله اى در ذيل اين حكمت از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نقل شده كه اين معنا را روشن تر مى سازد. 👇
🌟در كتاب مغنى ابن قدامة از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)چنين نقل شده است كه فرمود: «العَينُ وِكاءُ السَّهِ فَمَن نامَ فليتَوضّأ». اين گفتار پرمعنى پيام مهمى در زمينه مسائل اجتماعى و اخلاقى و سياسى دارد و به ما مى گويد. اگر چشمانتان بسته باشد خطاهاى زيادى از شما سرمى زند. كسى كه چشم بسته بر سر سفره غذا بنشيند نمى تواند خوب و بد و آنچه را براى او نافع يا زيان بار است تشخيص دهد. كسى كه چشم بسته در مسائل سياسى وارد مى شود ممكن است سرنوشت جامعه اى را به خطر بيفكند. كسى كه چشم بسته دوست انتخاب مى كند اى بسا دوستانى را برگزيند كه بلاى جان او شوند. خلاصه هركس چشم بسته به راهى برود آينده مبهم و يا خطرناكى دارد. چشم در واقع طنابى است كه بر دهانه زشتى ها و بدى ها و ناهنجارى ها گره مى زند.
@moasesa_boshra
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
1_838240515.mp3
21.06M
🌼 دعای عهد با #امام_زمان عج
🎧 علی فانی
🌷@moasesa_boshra
#تقویم_شیعه
📅 امروز شنبه
☀️ 24 اردیبهشت ماه 1401 شمسی
🌙 12 شوال 1443 قمری
❄️ 14 می 2022 میلادی
☀️ #شمسی
➕ پايان حاكميت چند قرني ايران بر بحرين با رأي مجلس شوراي ملي (1349 ش)
➕ ارتحال عالم بزرگوار و محقق و مولف معاصر، حكيم "مهدي الهي قمشه اي" (1352 ش)
➕ رحلت عالم رباني "سيدعلي نقي فيض الاسلام" مترجم و شارح نهج البلاغه(1364 ش)
🌙 #قمری
➕ رحلت "شيخ بهايي" عالم كم نظير و دانشمند بزرگ عهد صفوي(1030ق)
✾͜͡🕊࿐✰•.
🌷@moasesa_boshr
💠 حدیث روز 💠
💎 عاقبت نافرمانی والدین
🔻امام هادى عليهالسلام:
اَلعُقُوقُ يُعَقِّبُ القِلَّةَ ويُؤَدّى إِلَى الذِّلَّةِ
⚠️ نافرمانى پدر و مادر كمبود را به دنبال دارد و به خـوارى میكشـد.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۴ ،ص ۸۴
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
✾͜͡🕊࿐✰•.
🌷@moasesa_boshra
🔸حضور حجت السلام والمسلمین اسلامی اسلامی منش معاونت فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) ، در موسسه فرهنگی تبلیغی بشری جهت همکاری
@moasesa_boshra
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاری که رسانهها میکنند...
#حجت_الاسلام_راجی
#نویسنده_کتاب_صعود_چهل_ساله
✾͜͡🕊࿐✰•.
🌷@moasesa_boshra
🍃خـــــدا با اون عظمتش میگه:
"أنَاجَلیٖسُ،مَنْ جٰالَسَنِیٖ"
من همنشین اون ڪسی هستم
ڪه با من بشینه!
انگار خــدا دارہ، دنبال یه رفیقِ ناب میگردہ،
یارفیقَمنلارفیق له!
چقدر منِ حقیر رو تحویل میگیری؟!(((:
✾͜͡🕊࿐✰•.
🌷@moasesa_boshra
روزی حضرت موسی ( علیه السلام ) در کوه طور، به هنگام مناجات عرض کرد:
ای پروردگار جهانیان!
جواب آمد: لبیک!
سپس عرض کرد: ای پروردگار اطاعت کنندگان!
جواب آمد: لبیک!
سپس عرض کرد: ای پروردگار گناه کاران!
موسی علیه السلام شنید: لبیک، لبیک ، لبیک!
حضرت گفت : خدایا به بهترین اسمی صدایت زدم، یکبار جواب دادی؛ اما تا گفتم: ای خدای گناهکاران،
سه مرتبه جواب دادی؟خداوند فرمود: ای موسی! عارفان به معرفت خود و نیکوکاران به کار خود و مطیعان به اطاعت خود اعتماد دارند؛ اما گناهکاران جز به فضل من پناهی ندارند.
اگر من هم آنها را از درگاه خود ناامید گردانم به درگاه چه کسی پناهنده شوند؟
( قصص التوابین ، ص ١٩٨)
•┈┈••••✾• 🌿 🌺 🌿 •✾•••┈┈•
✾͜͡🕊࿐✰•.
🌷@moasesa_boshra
1️⃣ گام اول: آغاز تربیت و آموزش از خود
👈اولین و مهمترین رکن موفقیت در تبلیغ و گسترش فرهنگی دینی، آغاز تربیت از خود است؛ به این معنا که مبلغ و مروج دین میبایست قبل از آنکه با گفتار خود دیگران را به سوی فضائل و کمالات دینی و اخلاقی دعوت نماید، ضروری است که با حسن رفتار و عملکرد خود مخاطبین را به خوبیها تشویق و ترغیب نماید؛ کما اینکه در منابع دینی و اسلامی نیز این چنین نقل شده است:
در منابع روایی از امام علی (ع) نقل شده است:
«مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیَبدأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ، وَلیَکُن تأدیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبلَ تأدیبِهِ بِلِسانِهِ، وَمُعَلِّمُ نَفسِهِ وَمُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ وَمُؤدِّبِهِم ؛
هر که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه با زبانش تربیت کند، با رفتار خود، تربیت نماید و کسی که آموزگار و مربّی خود باشد، بیشتر سزاوار بزرگداشت است تا کسی که [پیش از خودسازی] آموزگار و مربّی دیگران باشد».
✾͜͡🕊࿐✰•.
🌷@moasesa_boshra