با سلام و احترام؛
از آنجايي كه محقق شدن اهداف آموزشي در مدارس در گرو عملكرد درست افراد در راستاي اجراي برنامههاي مربوطه ميباشد، لذا اجراي صحيح برنامهها و رفتار مطلوب كاركنان وظيفه سنگين و كليدي است كه بايستي از طريق مراقبت دقيق و مستمر فرآيند ياددهي-يادگيري، و مقايسه وضع موجود با وضعيت مطلوب و اصلاح و بهبود برنامه ها و فعاليت ها حاصل گردد. مديريت بر چهار اصل برنامه ريزي، سازماندهي، برنامه ريزي و نظارت استوار است. بر اين اساس يكي از وظايف اساسي مديران؛ نظارت، كنترل و ارزيابي است كه بدون آن تحقق اهداف امكان پذير نبوده و ساير اجزاي مديريت، يعني برنامه ريزي، سازماندهي و هدايت نيز ناقص مانده و تضميني براي انجام درست آنها وجود نخواهد داشت. بنابراين مديران هميشه نيازمند شناخت كاركنان و فرآيند هاي آموزشي در حال انجام هستند تا براساس آن وضعيت موجود خود را بهبود بخشند و به اين ترتيب بر كيفيت ارائه خدمات آموزشي خود بيافزايند و بتوانند در روند حركت خود تحولات مثبت ايجاد نمايند.
به همين منظور و با توجه به اينكه مدارس نيمه اول سال تحصيلي و ارزشيابي پاياني نوبت اول را پشت سر گذاشتهاند، نبض آموزش بهمن ماه با عنوان طرح ديدهبان با هدف نظارت و ارزيابي از عملكرد مدارس و نتايج بدست آمده در شاخصهاي آموزشي، از طريق خودارزيابي عوامل سهيم در آموزش و دگرارزيابي توسط ذينفعان آموزش، توسط دبيرخانه كشوري مديران معرفي و ابلاغ ميگردد. در اجراي اين طرح انتظار است مدارس نسبت به احصاء وضع موجود در شاخصهاي آموزشي (ميانگين نمره و درصد قبولي نوبت اول)، اقدام نموده و فاصله خود را با وضع مطلوب(هدف گذاري شده در برنامه) سنجيده و نسبت به تحليل نتايج به دست آمده و شناسايي دلايل توفيق يا عدم توفيق در دستيابي به اهداف، و ارائه راهكار و اتخاذ تصميم مناسب جهت بهبود وضع موجود و پيشگيري از افت تحصيلي نوبت دوم، اقدام نمايند. همچنين با نظرسنجي(دگر ارزيابي) از ذينفعان آموزش (معلمان و دانش آموزان و اولياء)، در خصوص كيفيت تجهيزات و خدمات آموزشي ارائه شده و اثربخشي آنها، و جمع بندي و تحليل اين نظر سنجيها، نسبت به اصلاح روشها و اقدامات آموزشي به منظور ارتقاء كيفي آموزش تدبير نمايند.
در اجراي طرح ديدهبان، ارسال گزارشات و اقدامات زير در سطوح مدرسهاي، منطقهاي و استاني (حسب مورد) مدنظر است:
· گام اول – تحليل نتايج
- ثبت نمرات امتحانات پاياني(خام برگه) نوبت اول در فايل اكسل نمرات مدرسه جهت بهرهبرداري در تحليل نتايج و ترسيم نمودارهاي مقايسهاي، توسط مديران محترم مدارس حداكثر تا بيستم بهمن
- ارسال يك نسخه از فايل اكسل نمرات مدرسه به كارشناسي آموزش متوسطه نظري اداره متبوع حداكثر تا بيست و پنجم بهمن به منظور تحليل نتايج نوبت اول در سطح منطقه
- تجميع نتايج امتحانات نوبت اول ارسالي توسط مدارس( فقط سه ستون آخر هر مدرسه مربوط به جمع مدرسه) در جداول اكسل نمرات منطقه و ارسال آن به اداره آموزش متوسطه نظري اداره كل متبوع حداكثر تا 28 بهمن
- ارزيابي سوالات طراحي شده امتحانات نوبت اول در گروهاي آموزشي منطقه از نظر رعايت معيارهاي طرح سوال استاندارد/ درجه دشواري/ تعداد سوالات مفهومي(سطوح بالاي شناختي)
- تحليل نموداري نتايج نوبت اول در سطوح كلاس/ مدرسه/ منطقه/ استان به منظور شناسايي مدارس و دروس لازم التوجه و دخالت مؤثر دبيران، عوامل و سرگروه هاي آموزشي جهت شناسايي و رفع نقاط ضعف آموزشي
· گام دوم – شناسايي نقاط قوت و ضعف آموزشي
- شناسايي و معرفي دانشآموزان برتر درسي در هر كلاس
- شناسايي و معرفي دانشآموزاني كه نسبت به آخرين ارزشيابي قبلي، رشد قابل ملاحظهاي (در هر درس يا مجموع دروس) داشتهاند.
- شناسايي و معرفي معلماني كه عملكرد مطلوب و موفقي داشته و اهداف آموزشي را در حصول شاخصهاي كمّي، محقق كردهاند.
- شناسايي دانشآموزان لازم التوجه (دانش آموزاني كه نمرات آنها از ميانگين كلاسي، پايينتر است)
- شناسايي دروس يا موضوعات درسي هدف در هر پايه- رشته (دروسي كه ميانگين نمرات دانش آموزان در آن دروس از ميانگين معدل دانش آموزان كلاس، پايين تر است يا موضوعاتي كه بيش از 50% دانشآموزان نتوانستهاند به سوالات امتحاني مربوط به آنها، پاسخ درست بدهند).
- شناسايي كلاسهاي نامطلوب (كلاسي كه ميانگين نمره دانش آموزان آن كلاس، به ميزان قابل تأمّلي از ميانگين نمره دانشآموزان ساير كلاسهاي مدرسه، كمتر است)
- تعيين ميزان موفقيت معلمان در تحقق اهداف آموزشي (معلماني كه ميانگين نمره كلاسهاي آنها، از ميانگين نمره همان درس دركلاسهاي متناظر به ميزان قابل تأملي كمتر باشد)
- نظرسنجي از دانشآموزان در مورد دبيران در مهمترين معيارهاي مرتبط با اثربخشي فرآيندهاي آموزشي
·
گام سوم – مداخله مؤثر و اقدام پيشگيرانه
- تقدير از دانشآموزان موفق درسي در جمع ساير دانشآموزان مدرسه
- ارسال مشخصات 20 درصد از دبيران موفق در تحقق اهداف آموزشي و 50 درصد از عوامل اجرايي پرتلاش و مؤثر در امر آموزش(از مدرسه به اداره) جهت صدور و دريافت تقديرنامه ناحیه ای( به ترتيب فضلي و در قالب فايل اكسل پيوست1 تا بيستم بهمن ماه)
- تجميع ليستهاي درخواست تقدير دريافتي از مدارس در ادارات و معرفي 15% دبيران منطقه و 50 درصد از عوامل اجرايي مدارس منطقه كه تلاش ستودني در رشد شاخصهاي آموزشي در طول نيمسال اول داشتهاند (از اداره به اداره كل) جهت دریافت تقدیر نامه استانی (به ترتيب فضلي و در قالب فايل اكسل پيوست2)
- برگزاري برنامه سپاس و تقدير از معلمان موفق در هر گروه درسي
- تشكيل شوراي معلمان در سطح مدرسه و شوراي مديران در سطح منطقه با هدف ارائه گزارشات مديريتي نتايج امتحانات نوبت اول در قالب نمودارهاي مقايسهاي (درس به درس/ كلاس به كلاس/ پايه به پايه/ مدرسه به مدرسه) و انتخاب راهكار مناسب جهت بهبود وضع موجود
- تشكيل كلاسهاي تقويتي- جبراني- حل تمرين و رفع اشكالات درسي در قالب خدمات فوق برنامه آموزشي در دروس يا موضوعات درسي هدف براي دانشآموزان لازم التوجه
- بازاجراي طرح هميار معلم و تحت پوشش قراردادن دانش آموزان لازمالتوجه در اين طرح
- نظارت باليني كلاس درس معلماني كه در تحقق اهداف آموزشي، نتيجه مطلوب كسب نكرده يا در نظر سنجي، امتياز لازم را بهدست نياوردهاند.
- اجراي برنامه ديدار اوليا و معلمان به منظور تبيين شرح وظايف والدين نسبت به فرزندان جهت رشد عملكرد تحصيلي
- شناسايي عوامل آسيبزا در تحقق اهداف آموزشي و تربيتي در كلاسهاي نامطلوب و اقدام برابر ضوابط مندرج در آييننامه اجرايي مدارس جهت حذف عومل مؤثر در افت شاخصهاي آموزشي نوبت اول
- مشاوره فردي/ تعيين پشتيبان جهت تدوين برنامهريزي درسي و مطالعاتي دانشآموزان لازمالتوجه و پيگيريهاي مربوطه
- ايجاد آمادگي براي تغيير رشته دانشآموزاني كه علت افت تحصيلي آنها عدم علاقه به رشته يا عدم استعداد و توانمندي تحصيل در آن رشته تشخيص داده شده است (در چارچوب ضوابط دستورالعمل تغيير رشته دانشآموزان)
- و...
معاونت آموزش متوسطه استان قم
✳ برگزاری آئین تکریم و معارفه مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری ◽طی حکمی از سوی وزیر آموزش و
انتصاب شایسته دکتر کریمی بیرانوند عزیز را به ایشان و همه ی همکاران تبریک عرض کرده و از خداوند منان آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان و همه ی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارم.
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کوتاه حائز رتبه اول کشوری
سرکارخانم معصومه سادات حسینی رکن آبادی ،سرگروه محترم تربیت کودک استان قم در جشنواره ی سخنی با هنرجویان رشته ی تربیت کودک* در قالب فیلم کوتاه، با هدف آشنایی بیشتر هنرجویان با جایگاه، ارزش، اهداف و محتوای رشته ی تربیت کودک، از بین تعداد ۷۵ اثر ارسالی به دبیرخانه ،حائز رتبه اول کشوری شدند. ضمن عرض تبریک به سرکارخانم حسینی و فرهنگیان استان قم ،برای ایشان توفیقات روز افزون در زندگی و تربیت دانش آموزان اثر گذار در جامعه را آرزومندیم.
این فیلم
داستانی واقعی کلاس درس خانم حسینی بیانگر،نقش و جایگاه تاثیر گذار معلمان در مدارس است .
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
🔷🔸وبینار تخصصی 🔸🔷
✅ جایگاه مدیرسازنده درسازمان آموزشی بالنده
✅یکشنبه۱۴۰۲/۱۱/۸)
آقای دکتر انصاریمهر
استان اصفهان
✔️ویژه مدیران مدارس متوسطه دوره دوم نظری کشور
پخش زنده در بستر شبکه شاد ساعت ۸صبح
رسانه رسمی دبیرخانه کشور مدیران (تاما) @tamakhr
#دبیرخانه_کشوری_مدیران_متوسطه_نظری
#خراسان_رضوی
اطلاعیه کارگاه حضوری
گروه آموزشی ریاضی دوره دوم متوسطه استان قم برگزار می کند.
✔️ موضوع: کارگاه نرم افزار ریاضی
✔️مخاطبین: دبیران ریاضی متوسطه استان قم
❌شرکت برای دبیران جدیدالاستخدام الزامی است.
🗓زمان: دوشنبه مورخ ۹ بهمن۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
مکان:خیابان ساحلی ،خانه معلم شماره ۱ ،سالن آموزش
🌺 به پاس حضور ارزشمندتان گواهی دانش افزایی از طریق سایت qomgt.ir اعطا می شود.
♻️اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
⚜️گروه آموزشی معماری داخلی فحک استان قم برگزار می کند.
✔️کارگاه مجازی آموزش نرم افزار revit با عنوان طراحی مسکونی
( قسمت دوم)
👥مخاطبین: (تمامی هنرآموزان معماری داخلی فحک استان قم)
🗓زمان:یک شنبه هشتم بهمن ماه
⏰ ساعت :۱۰تا۲۴
◄از طریق سایت qomgt.ir ← صفحه اصلی ← سامانه شرکت درکارگاه مجازی و آزمون آنلاین
اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🌐 Qomgt.ir
@QomTechnology
⚜️گروه آموزشی معماری داخلی فحک استان قم برگزار می کند.
✔️کارگاه مجازی آموزش نرم افزار revit با عنوان طراحی مسکونی
( قسمت دوم)
👥مخاطبین: (تمامی هنرآموزان معماری داخلی فحک استان قم)
🗓زمان:یک شنبه هشتم بهمن ماه
⏰ ساعت :۱۰تا۲۴
◄از طریق سایت qomgt.ir ← صفحه اصلی ← سامانه شرکت درکارگاه مجازی و آزمون آنلاین
اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🌐 Qomgt.ir
@QomTechnology
گروه آموزشی هنرهای سنتی و هنر فحک استان قم برگزار می کند.
👥مخاطبین: ( تمامی هنرآموزان رشته هنر)
✔️ کارسوق کتاب حجم سازی
🗓زمان:دو شنبه نهم بهمن
⏰ ساعت : 16 و ✔️کارسوق کتاب طراحی ⏰ ساعت : 17/30
مکان :یزدانشهر ، ابوذر شرقی ، کوچه شماره ۱۰، هنرستان نور
اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🌐Qomgt.ir
@QomTechnology
🔷🔸وبینار تخصصی 🔸🔷
✅ جایگاه مدیرسازنده درسازمان آموزشی بالنده
✅یکشنبه۱۴۰۲/۱۱/۸)
آقای دکتر انصاریمهر
استان اصفهان
✔️ویژه مدیران مدارس متوسطه دوره دوم نظری کشور
پخش زنده در بستر شبکه شاد ساعت ۸صبح
رسانه رسمی دبیرخانه کشور مدیران (تاما) @tamakhr
#دبیرخانه_کشوری_مدیران_متوسطه_نظری
#خراسان_رضوی