⚡️حوزه ی علمیه قم و سه جریان شبه «روشنفکری، انقلابی و حوزوی»
🖋استاد عبدالحسین خسروپناه
🔹آغاز سخن، ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی را به همه انقلابیون واقعی و حوزه علمیه انقلابی تبریک عرض می کنم و چون تئوری جمهوری اسلامی را حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه اعلام کردند؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد؛ لذا لازم دانستم مطلبی در باب صیانت اندیشه ای از جمهوری اسلامی به عنوان الگوی حکمرانی ایران اسلامی عرض کنم و اینکه جمهوری اسلامی با جریان حوزه علمیه انقلابی محافظت می شود؛ نه سه جریان دیگر در حوزه های علمیه یعنی شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی.
مقصود از واژه «شبه» یعنی همه مختصات جریان را نداشتن و به برخی از ویژگی های آن بسنده کردن.
🔹روشنفکری یعنی مدرن شدن و مدرن دارای سه مولفه اومانیسم و سوبژکتیویسم و سکولاریسم است و به تعبیر دکارت و کانت گوهر مدرن، عقلانیت خود بنیاد یا سوبژکتیویسم است؛ اما جریان شبه روشنفکری حوزوی به تبعیت از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی تنها به سکولاریسم بسنده کردند و ذره ای از عقلانیت خود بنیاد بهره نبردند به همین جهت، آنچه از متفکران غربی در مباحث فلسفی، الهیاتی، هرمنوتیک، حقوق و غیره به جهان عرب، منتقل و ترجمه و بومی سازی شده، توسط مدعیان روشنفکری در دانشگاه دریافت و مجدد بومی سازی کردند و برخی مدعیان روشنفکری در حوزه ها، مروجان آن شدند. پس جریان شبه روشنفکری در حوزه های علمیه با تقلید از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی، سکولار و با چند واسطه غرب زده اند؛ نه غرب گرا.
🔹جریان شبه انقلابی، تنها به چند ویژگی انقلابی گری بسنده می کنند و با تفسیر مُضیّق از انقلابی گری، جمع کثیری از انقلابیون را غیر انقلابی می پندارند. گوهر انقلابی گری به گمان نگارنده، جامعیت اسلام است؛ جامعیت عقل و وحی، جامعیت دنیا و اخرت، جامعیت دین و سیاست، جامعیت مدارا و اخوت و استکبارستیزی، جامعیت جذب حداکثری با بصیرت انقلابی.
🔹شبه انقلابی، انقلاب را تنها در تفسیر خاصی از استکبار ستیزی معنا می کند و باندی از سیاست بازی را جایگزین انقلابی گری واقعی در نظریه نظام انقلابی می سازد و دایره انقلابیون را تنگ تر و تنگ تر می کند و همین تفسیر مُضیّق از انقلابی گری باعث می شود که این طایفه نسبت به برخی سخنان و حمایت های رهبری در تردید قرار گیرند و اینکه چرا رهبری چنین فرمود و چنان حمایتی کرد. «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ واللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ»
🔹جریان شبه حوزوی نیز به معنای تمسک به بخشی از ماموریت حوزه علمیه مقدسه عصر معصومان و علمای متقدم و معاصر است؛ حوزوی بودن در آیه مبارکه نفر و سایر آیات قرآن به خوبی تبیین شده است که عبارت است از: فهم جامع از ابعاد فردی و اجتماعی اسلام، هدایت گری در عرصه های فردی و اجتماعی جامعه و غیرت دینی داشتن و اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودن و عقاید و احکام و اخلاق را در جزم و عزم، در تفقه و تقید مهم شمردن.
حوزه علمیه انقلابی از این سه جریان شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی رنج می برد.
🔹این متن را نگاشتم تا باب گفتگو فراهم شود و بدون متهم ساختن افراد به این سه جریان، به تبیین بیشتر حوزه علمیه انقلابی پرداخته شود.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⭕️واکنش امام جمعه قم به اتفاق شبانه آتش زدن تصویر امام در قم
☑️آتش سوزی رذیلانه، عشق ملت به امام را در دل مردم کم نخواهد کرد
🔸آیت الله اعرافی با اشاره به اقدام شبانه و رذیلانه برخی سلطنت طلبان و منافقین در آتش زدن تصویر امام راحل در قم اظهار داشت: این اقدام در ادامه زنجیرهی رذیلانه از سوی سلطنت طلبان است و این کار پستی بود که عواطف مردم قم را برانگیخت و مسئولان امنیتی ریشههای این موضوع را میبایست مورد پیگیری قرار دهند و با خاطیان برخورد کنند.
🔸مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور ادامه داد: قم قهرمان با یک مقاله ننگین علیه امام راحل، انقلاب اسلامی را پیش برد و دشمنان ملت بزرگ قم بدانند که با این اقدامات کاری از پیش نمیبرند.
🔸آیت الله اعرافی اضافه کرد: با آتش سوزی رذیلانه، آتش عشق ملت به امام در دل مردم کم نخواهد شد و ملت بزرگ قم ایران در برابر این حرکت زشت و دسیسههای دشمنان ایستادگی خواهد کرد و با برپایی راهپیمایی این اقدام زشت را محکوم خواهند کرد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️روحانیت شیعه، جهاد مداوم و مظلومیت تاریخی
✒️محمدرضا کائینی
🔹بیتردید از آغازین روزهای پیروزی انقلاباسلامی، مواجهه نرم و سخت با روحانیت، به عنوان مؤثرترین نیرو در این حرکت عظیم و تاریخی، مطمح نظر دشمنان و بدخواهان بوده است.
🔹این حرکت در دهه نخست استقرار نظام، عمدتاً از طریق گروهکهای رانده شده از سوی مردم و به صورت حذف فیزیکی نمایان شد و بسا چهرههای نمادین علم و جهاد را از مردم گرفت. در آن دوره به همت نهادهای امنیتی و البته همکاری مؤثر مردم، موج ترور رو به بنبست نهاد و جنگ با متولیان دین، عمدتاً به حیطه تبلیغات و شایعهپراکنی منحصر شد. در دو دهه اخیر و همزمان با گستردگی ابزارهای ارتباطی، دشمنان در سطوح مختلف، بهطور ویژه بر تخریب مکانت اجتماعی این قشر تمرکز یافتهاند و از این طریق سعی دارند با تحریک برخی جریانات و عناصر مستعد، بار دیگر موج ترور را راهاندازی کنند. وقایع چند سال اخیر که طی آن، تنی چند از روحانیون عمدتاً بی نشان و خدوم، بهدست عناصری روانپریش یا تحریک شده به شهادت رسیدند، شاهدی بر این مدعاست و رویداد دلخراش دیروز در آستان قدس رضوی (ع) را نیز باید در این راستا قلمداد کرد. برای فهم بیشتر صورت مسئله، باید نکات ذیل را مورد توجه ویژه قرار داد:
🔸روحانیت شیعه در طول حیات خویش به ویژه سده اخیر، هماره انجام تکلیف شرعی را همراه با نوعی مظلومیت پی گرفته است. این خصیصه را هم از بر دار رفتنهای مشروطه، هم از ترور شخصیتهای نهضتملی و هم از زندان و تبعید و شهادتهای دوران انقلاباسلامی میتوان دریافت. از این رویه تاریخی، میتوان نتیجه گرفت که برای مجاهدان این قشر، چنین وقایعی طبیعی و از لوازم مجاهدت قلمداد میشود و مانع از تداوم انجام وظیفه
نخواهد شد.
🔸 اکثریت قاطع روحانیان، از مراجع تقلید گرفته تا طلاب سطح نخست، در شرایطی بس زاهدانه و حتی فقیرانه میزیند. گذشته از موارد معدودی که گاه دستاویز معاندان میشود، ما در این فقره بیشتر شاهد نوعی فضاسازی و شلتاق هستیم! اینگونه فضاسازیها در رسانههای معاند یا فضای مجازی، در راستای بسترسازی برای وقایعی صورت میگیرد که دیروز نمونهای از آن در آستانقدس رخ داد. جالب اینجاست روحانیونی که دیروز مورد سوءقصد قرار گرفتند، اشتغالی جز خدمت جهادی، مخلصانه و بیتظاهر نداشتهاند و دغدغه و توان خود را برای خدمت به حاشیهنشینان شهر مشهد مصروف میداشتند.
🔸در ساحت سیاست و فرهنگ ما، علایمی از تلاش برهمزنندگان وحدتملی، برای ایجاد نقار و نِقاش میان روحانیت شیعه و سنی مشاهده میشود! بیتردید همزیستی تاریخی و مسالمتآمیز این دو گرایش مذهبی در کشور ما ریشهدارتر از آن است که چنین وقایعی بتواند آن را مخدوش سازد. با این همه این علایم، هشیاری هرچه بیشتر نهادهای امنیتی و مسئول را میطلبد که بساط فتنهانگیزی را جمع کنند و بانیان آن را ناامید سازند.
https://mobahesat.ir/23769
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خاطره شیرین وصیتنامه نویسی استاد رضا مختاری در جبهه
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات
⚡️فصل سوم
🔻قسمت بیستم
🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات:
https://aparat.com/v/aoUWw
🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات:
aparat.com/mobahesat
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️نقدی بر«زندگی پس از زندگی»
🔸یادداشت وارده:
✒️سید علی کشفی
🔹دو سال است که در ماه مبارک رمضان، برنامهای تلویزیونی با عنوان «زندگی پس از زندگی» از رسانهی ملی پخش میشود و با مطرح کردن مرگ از دیدگاه کسانی که به عنوان «تجربهگر»، به نوعی به مرگ نزدیک شده ولی زنده مانده و برگشتهاند، توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب نموده و برای بعضی افراد تأثیرگذار باشد. این کمترین، وظیفه خود دانستم نکاتی را درباره این برنامه متذکر شوم، بی آنکه این گفتار بخواهد به تک تک گفتگوهای هر قسمت از برنامه و ایرادات آنها بپردازد.
🔹بازگشتن از مرگ!
با توجه به اظهارات پزشکان و اعتراف سازنده برنامه باید گفت که تجربهگرها مرگ را تجربه نکردهاند. کسانی که به عنوان تجربهگرِ مرگ در این برنامه معرفی میشوند، اگر در حالتی از کما، اغماء و مانند اینها، نورها یا ظلمتهایی را دیده یا حالاتی از خوشی یا ناخوشی برایشان گذشته و تصور کردهاند که مرگ را درک کرده و مردهاند، تجربهی آنها در واقع نمیتواند چیزی بیش از تجربهی شهودی برخی افراد از عالم مثال و ماوراء ماده باشد. در بیانی ملموستر، مشاهدات آنها، چیزی از جنس خواب است حتی اگر برای خودشان بسیار مشابه واقعیت باشد و آن را با آب و تاب زیادی تعریف نمایند. بنابراین با استناد به ادعا و حرفهای آن تجربهگرها، نه میتوانیم درباره مرگ بررسی کنیم و به چیستی و ماهیت مرگ برسیم و نه درباره دنیای پس از مرگ و برزخ اطلاعاتی به دست میدهند.
🔹 پیامبران، تنها راویان معتبر عالم غیب
طبق فرمودهی قرآن، علم غیب به طور مطلق، فقط، از آنِ خداست (به عنوان نمونه: إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّه (سوره یونس. آیه ۲۰)). سپس خداوند از علم غیب به پیامبرانش داد تا راه ارتباطی مردم با غیب باشند.
البته از راههای دیگری مانند جن و خواب و رمل و تنجیم و…نیز شاید بتوان اطلاعاتی از غیب کسب شود اما بدون تردید آن راهها معتبر نیستند و اطلاعاتی هم که از آن راهها به دست بیاید، قابل اعتماد و اطمینان نیستند و اساسا سوره مبارکه جن نازل شده که بگوید هر خبری از غیب به غیر از کانال پیامبر، فاقد اعتبار است. زیرا برای پذیرش هر اعتقادی در دین، باید حجت داشت. یعنی خود دین باید آن طریق را به رسمیت شناخته باشد.ترویج این تجربهها، زمینهی انحراف در حوزهی دینی و فلسفی ایجاد میکند و بسیار خطرناک است زیرا اساساً باز کردن پای تجربه به حوزه وحیانی و غیب، ناصحیح و ارائهی گزارشات غیبی، تنها کار انبیاء است. اگر بخواهیم به جز معصوم، به ادعاهای دیگران هم اعتبار بدهیم، شناخت ادعای درست بسیار دشوار خواهد شد مخصوصا در عالمی شبیه مکاشفه و رؤیا که دست عقل از آن کوتاه است.
🔹تأثیرات مخرب اجتماعی و اعتقادی
کسانی که به عنوان تجربهگر در این برنامه معرفی میشوند، شهرت و معروفیتی پیدا میکنند که چون سایهای از تقدس و احترام دینی دارد، میتواند برای خودشان، اطرافیان و جامعه خطرناک باشد. نمونهی تجربهگرهای سال گذشته موجود است و مطالعات اجتماعی باید به این موضوع بپردازند که در جامعهی ایران با این میزان از اعتقادمحوری مردم، مقدس کردن یک نفر آن هم فقط بابت تجربهای نامعتبر، چه نتایجی در پی خواهد داشت؟ مردم برای سایر امور دینی و گرفتن حکم دین و فتوا در سایر امور به این افراد که گاهی کمترین بهرهای از علم و محتوای دین ندارند، مراجعه میکنند و این زمینه ایجاد میشود که این افراد در اثر مراجعات مردم، به تدریج شأن و منزلتی دروغین برای خود دست و پا کنند و باید دانست که بسیاری از فرق انحرافی از همین احساس تقدس شروع شده است.
🔹وقتی رسانهی ملی به این گزارشات اعتبار میدهد و این گزارشات به طور گسترده، پخش، منتشر و بازنشر میشوند، به تدریج افراد دیگر نیز تجربههای درست و غلط خود را مطرح میکنند بیآن که ارزیابی صحیحی از جهت انطباق آنان با آیات و روایات صورت گرفته باشد.
و البته باید گفت در قسمتهای پخش شده در این برنامه، زمینهی انحراف وجود دارد. به طور مثال پر رنگ کردن «عمل» نسبت به «ایمان و اعتقاد» در گزارشات کاملا محسوس است در حالی که در منطق قرآن و اهلبیت ایمان، مرحله اول و شرط قبولی اعمال است (مَنْخ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ…وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ).
🔹بنابراین صرف اینکه بگوییم از برنامهی «زندگی پس از زندگی» استقبال شده و در برخی افراد تحول ایجاد کرده، نه تنها کافی نیست، حتی خطرناک و نگرانکننده هم میتواند باشد. این برنامه هرچند آتئیستها و مادیگراها را به چالش میکشاند، اما برای جامعه دیندار در بلند مدت، آثار مخرب دارد و یک نوع انحراف جدی است.
(یادداشت فوق لزوما دیدگاه مباحثات نبوده و آماده انتشار نقدها و نظرات وارده هستیم)
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23776
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔔 مشارکت در نظرسنجی از وضعیت سایت خبرگزاری حوزه (حوزه نیوز)
◻️رسانه رسمی حوزه، اقدام به نظر سنجی از مخاطبان گرامی خود در خصوص عملکرد خبرگزاری حوزه، کرده است.
◻️با توجه به اینکه دانستن نظرات دقیق مخاطبان در عملکرد رسانه حوزه بسیار ارزشمند بوده و چشمانداز پیشرو را مشخص و روشن خواهد کرد و کیفیت خدمات دهی را بالا خواهد برد، تقاضا داریم به پرسشنامه که در ذیل همین خبر قرار داده شده است پاسخ داده شود.
مخاطبان و کاربران گرامی، جهت شرکت در نظر سنجی به لینک زیر مراجعه نمایند.↙️↙️
https://hrasad.ir/site
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اختصاصی مباحثات
🔹کلیپ دیدار و جلسه هماندیشی جمعی از فضلا و روحانیون با ریاست محترم جمهور
🔹این دیدار در شامگاه روز ۲۷ فروردین صورت گرفت و در آن تعدادی از حضار به بیان دیدگاهها و دغدغههای خود پرداختند.
در این کلیپ بخشی از نظرات مطرح شده حاضران تقدیم میشود .
https://mobahesat.ir/23783
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
⚡️نقدی بر«زندگی پس از زندگی» 🔸یادداشت وارده: ✒️سید علی کشفی 🔹دو سال است که در ماه مبارک رمضان، برن
⚡️پاسخی بر نقد برنامه «زندگی پس از زندگی»
تجربهی مرگ، از توهم تا واقعیت
✒️محسن موسیوند (دینپژوه)
🔹چند روز پیش نوشتاری از حجتالاسلام سید علی کشفی در نقد برنامه زندگی پس از زندگ منتشر شد. مقاله ایشان حاوی ضعفها و بی¬دقتی¬هایی است که به اختصار و در چند نکته بیان می¬شود:
🔹جناب کشفی گویا هیچ اعتباری برای تجربههای شهودی و مکاشفات قائل نیست. بحث پیرامون حجیت و اعتبار مکاشفات عرفانی مجال دیگری میطلبد اما درباره خواب که شاید سطح بسیار نازل تجربههای غیر مادی انسان باشد به راحتی میتوان گفت حتی اگر تجربه های چنین افرادی رویا هم باشد باز رویا، روزنه ای به عالم غیب است. همانگونه که رویای همراهان یوسف در زندان(یوسف:۳۶) خبر از آینده بود و رویای پادشاه مصر(یوسف: ۴۳) هشداری درباره سرنوشت مصر بود و در روایت نقل شده که انداختن موسی به رود نیل از طریق رویای مادر موسی بوده( بحارالانوار: ۱۸/ ۲۴۹) و رویای مادر حضرت مهدی از چگونگی ازدواجش با امام عسکری(بحارالانوار: ۵۱/ ۶) نیز خبری از آینده است.
🔹از ناقد محترم باید پرسید چرا بر اساس چنین تجربیاتی نمی توان درباره مرگ، مطالعه و تحقیق کرد؟ آیا اگر صدها نفر خواب مشابهی ببینند نمیتواند دستمایه مطالعات باشد؟ اگر ناقد محترم واقعاً این سخن خود را باور دارد و بر موضع خود استوار است است باید بر تمام خواب¬ها و رویاهایی که از علما در طول تاریخ نقل شدهاست خط بطلان بکشد.
🔹از این ادعا رایحه اخباری¬گری استشمام می شود. اولاً مواجهه با کسانی که تجربه عینی و ادراک مستقیم با حقایق داشتند با خواندن گزارشات قرآن و روایات، بسی متفاوت است. هر عاقلی برای شاهدان مستقیم یک واقعه، ارج و ارزش خاصی قائل است که برای ناقلان و گزارشگران باواسطه آن واقعه، قائل نیست. ثانیاً آیا این استغنای ناقد، از غیر قرآن و حدیث فقط درباره NDE است؟ مثلاً ناقد محترم برای پاسخ به صدها شبهه¬ای که علیه دین و قرآن و معاد، تعارض قرآن با علم و تضاد معارف دین با عقل و… منتشر شدهاست دست به دامان فلسفه و کلام و علوم تجربی و تاریخی نمی¬شود و فقط برای مستشکل، قرآن و حدیث میخواند؟
🔹اشتباه بزرگی که ناقد در اینجا مرتکب شده آن است که گمان کرده است تجربه¬گران یا کسانی که تجربه آنان را مشاهده میکنند قرار است حکمی شرعی را از تجربیات نزدیک به مرگ استخراج کرده و آن را به شرع نسبت بدهند یا اینکه قرار است عملی را با استناد به چنین تجربیاتی انجام داده و آن را منسوب به خدا یا پیامبر کنند در حالی که بحث حجیت، ارتباطی با این تجربیات ندارد و نه تجربه¬گران و نه کسانی که بر اساس چنین تجربیاتی زندگی ایمانی و اعتقادی خود را تنظیم کرده¬اند و به دین و ایمان و انجام عبادات روی آوردهاند ادعای تشریع یا چیزی شبیه به آن ندارند.
🔹روشن نیست کدام تجربه¬گر و کدام گزارش، مد نظر ناقد محترم است. اما میتوان به روایات امام حسن(ع) استشهاد کرد که فرمود «فی حلالها حساباً و حرامها عقاباً و فی الشبهات عتاب»(کفایه الاثر: ۲۲۸) لذا چه بسا علت رنج و عذابی که چنین فردی متحمل شده به خاطر ارتکاب برخی کارهای شبههناک بوده باشد که همان «عتاب» در فرمایش حضرت است. از سوی دیگر می دانیم که خالی بودن دستان در روز حساب و کتاب بزرگترین حسرت انسان است و نباید آنرا کم اهمیت تلقی کرد.
نتیجه آنکه نقد جناب آقای کشفی فاقد انسجام و دقت و مبنای استوار است .
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23786
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موسس حوزه علمیه قم و ماجرای فلسطین
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️پیام تسلیت بیش از ۲۰۰ نفر از علما، فضلای حوزوی و دانشگاهی و شخصیتها بمناسبت درگذشت والده حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی قاضیعسکر
باسمه تعالی
«الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙيَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
والده ماجده و مکرمه حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سیدعلی قاضیعسکر بدرود حیات گفت.
آن زنده یاد در ذهن و زبان آشنایان و خویشان به صبوری و توسل به آلالله( علیهمالسلام) مشهور بود و ثمره آن نیک اندیشیها و توسلها زندگی پاک و فرزندانی صالح و خدوم ازجمله عالم جلیل و پرتلاش حجةالاسلام والمسلمین قاضی عسکر(دامت توفیقاته) است.
این مصیبت را به جناب ایشان و همه مصیبتدیدگان تسلیت میگوییم و از خداوند غفور و رحیم برای آن بانوی فداکار غفران وروح وریحان و برای بازماندگان شکیبایی واجر مسئلت میکنیم.
مسعود آذربایجانی
مسیحالله آصفی
سیدمحمدرضا آقامیری
سیدمحمد حسن آیت اللهی
عبدالرحیم اباذری
محمدعلی ابراهیمی
سیدعلی ابطحی
سیدصادق ابطحی
سیدعبدالله ابنالرسول
حمید احمدی
مهدی اژهای
رحمت الله اروجی
رضا استادی
عباس اسکندری
محمدحسین اشعری
محمد اعتزازیان
مجتبی الهی
محسن الویری
علیرضا امینی
هادی انصاری
ناصرالدین انصاری
احمدرضا انصاری
عبدالحمید باقری بنابی
عبدالمجید باقری بنابی
جواد باقری بنابی
مصطفی باقری بنابی
مهدی باقری سیانی
سیدمحمد بدری
رضا برنجکار
علی بنایی
غلامرضا بهرامی
سیدحسین بهشتینژاد
سیدمحمد بهشتینژاد
عبدالکریم بیآزار شیرازی
روح الله بیدرام
علی اصغر بیگی
حمید پارسانیا
علی پروانه
محمدتقی پورمحمدی
محمد تقدیری
حسین تقیزاده
محمود تقیزاده داوری
غلامرضا تمنائی
محمدرضا تویسرکانی
سعید جازاری
محمد جعفری
رسول جعفریان
سید نورالدین جعفریان
محمودرضاجمشیدی
کاظم جواهری
محسن جلالی
مجید جلالی
جویا جهانبخش
مرتضی جوادی آملی
محمدعلی چلونگر
محمود حاجاحمدی
سیدفریدالدین حاجسیدجوادی
محمدرضا حامدی
مصطفی حسناتی نجفآبادی
سید سعید حسینی
سیدمحمدرضا حسینی جلالی
محسن حیدری
مرتضی خادمی دستجردی
مصطفی خاکسار قهرودی
سیدمهدی خاموشی
عبد الحسین خسروپناه
محمدعلی خسروی
عبدالامیر خطاط نائینی
حامدالخفاف
مرتضی خوشنویسزاده اصفهانی
قربانعلی دری نجفآبادی
محمد ذبیحی
علی راد
محمدکاظم راشد یزدی
سیدمهدی ربانی
محمدطاهر ربانی
محمد رحمانی زروندی
محمد رحمانی نیشابوری
حسین رحیمیان
علیرضا رشیدیان
محمدعلی رضایی
اکبر رضایی
ناصر رفیعی
رضا رمضانی
ابراهیم رنجبر
علی رهبر
احمد زادهوش
محمدرضا زائری
علیاکبر زمانینژاد
احمد سالک
محمدتقی سبحانی
علی رضا سبحانی
سیدمحمدحسین سجاد
سیداحمد سجادی جزی
نصرالله شاملی
سیدعلی شبیری
محمدحسن شجاعیفرد
محمدشفیع شفیعینیا
سیدكاظم شمس
حمید شهریاری
علی شیروانی
رحمتالله صادقی
هادی صادقی
محسن صادقی
مرتضی صافی
محمدحسن صافی گلپایگانی
سیدعباس صالحی
محمدرضا صالحیان
حسن طارمیراد
سیدامیررضا طاهائی
سیدشهاب طباطبائی
سیدمحمد طباطبایی یزدی
سید یوسف طباطبایینژاد
سیدمحمدکاظم طباطبایینژاد
نجمالدین طبسی
محمدصالح طیبنیا
عباس ظهیری
احمد عابدی
سید محمد جعغر مرتضی العاملی
عبدالجواد عبداللهی
عبدالمحمود عبداللهی
حسین عشاقی
حمید عطایی نظری
سیدمحمدرضا علمالهدی
سید محمود علوی
ابوالقاسم علیدوست
سیدمهدی علیزاده موسوی
سیدعلی عماد
محمود فیاض
علیرضا فرهنگ
محمد هادی فلاحزاده
محمدحسین فلاحزاده
محسن فقیهی
سیدمحمدرضا فقیهی
مهدی قائمی
محمد قاینی
موسی قربانی
رضا قربانیان
مهدی باقرشریفالقرشی
مهدی غروی قوچانی
علی کریمیان
کریم کشکولی
مجتبی کلباسی
مجتبی کوچکزاده
علی کورانی
محمد مهدی گرجیان
محمود گلزاری
نجف لکزایی
احمد مبلغی
جواد محدثی
جواد محمودی
کاظم محمودی
محمود محققیان
علی مختاری
رضا مختاری
محمدجواد محمدی
کاظم مرادی
عبدالحمید مرتضویمنش
سیدطه مرقاتی
مهدی مصطفوی
محمدهادی مفتح
مهدی مستأجران
علیاکبر مسعودی خمینی
عبدالهادی مسعودی
حیدر مصلحی
علی مصلحی
محمد مطهری
محمدحسن مظاهری
محمدعلی مقدادی
مسعود مكارم
محمد مهدی معراجی
محمدحسن معزالدینی
حسین ملکا
سیدابراهیم ملکی
مرتضی ملکیان
اصغر منتظرالقائم
سیدابوالحسن مهدوی
مهدی مهدویپور
محمدعلی مهدویراد
مهدی مهریزی
سیدحسن موسوی خراسانی
سیدمجتبی میردامادی
محمدعلی میرزائی
سیداحمدمیرمرشدی
سیدجواد میرمحمدصادقی
حامد ناجی
احمد ناصری
سیدجعفر نبوی
مهدی نجف
علاءالدین نجف
احمد نجمی
سیدحسین نسابه
علی نظری منفرد
محمد نقدی
سیدمحمد نقیب
عبدالفتاح نواب
محمدجواد نورمحمدی
محمدرضا نوری شاهرودی
محمد نیازی
عبدالرسول نیلفروشان
سیدمحمد واعظ موسوی
احمد واعظی
علی ورسهای
عبدالرسول هاجری
مجید هادیزاده
اکبر یزدی نیاپور
محمدهادی یوسفی غروی
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️واقعهی تروریستی در حرم رضوی و جای خالی مجامع حاکمیتی
🔹در حالی به چهلمین روز شهادت دوتن از روحانیون در پی حملهی ناجوانمردانهی عناصر تکفیری در حرم مطهر رضوی نزدیک میشویم که سوالات و ابهامات جدی پیرامون ریشههای اصلی این واقعه مورد بررسی لازم قرار نگرفته است.
🔹در روزهای نخست این حمله عواطف مردم متدین جریحهدار شد و رسانههای مختلف نیز از جهت تبلیغی و ابعاد اطلاعرسانی به آن پرداختند.
🔹در شبکه های اجتماعی نیز به تبع این ماجرا موضوع حاشیه شهر مشهد، اقوام ومذاهب ساکن در مناطق مختلف این شهر نیز مورد توجه قرار گرفت. برخی نیز نگاه انتقادی خود در خصوص سیاست های نظام در مواجهه با اهل سنت مجددا را مطرح نمودند.
🔹 اما سوال جدی این است که با فروکش کردن فضای رسانهای آیا زمان آن فرا نرسیده است که مراکز و مجامع رسمی در کشور که فلسفهی وجودی و وظایف تشکیلاتی آنان پرداختن به موضوع مذاهب و اقوام است ورودی تخصصی به موضوع داشته باشند؟
🔹مشخصا در این زمینه «مجمع جهانی تقریب مذاهب» مورد سوال است که آیا تلاش کرده است واقعهی اخیر را مورد کنکاش دقیق علمی و تخصصی قرار دهد؟ بازخورد این موضوع در فضای شبکههای اجتماعی نشان میدهد گسلهای نگران کنندهای در خصوص تعامل و ارتباط با اقوام و مذاهب مختلف در کشور وجود دارد و اگر این موضوع مورد توجه و یافتن راهحلهای لازم قرار نگیرد میتواند به بستری برای بحرانهای مذهبی و اجتماعی تبدیل شود.
🔹اساسا فلسفهی وجودی برخی مجامع مانند «مجمع جهانی تقریب مذاهب» تنها به برگزاری همایشهای سالانه ختم نمیشود. تنشهای نگران کننده مذاهب بویژه در کشورهای اسلامی از جمله موضوعاتی است که از این مجمع انتظار میرود در آن نقشآفرینی داشته باشد و بدیهی است چالشهای بین مذاهب و اقوام کشور عزیزمان بر سایر کشورهای ترجیح دارد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات/ مشاور حوزوی رئیس جمهور بیان کرد:
اهمیت نقشآفرینی اجتماعی حوزویان در طرح «حذف ارز ترجیحی»/ تبیین برنامههای دولت به معنای توجیهگری مطلق نیست
🔹مواد غذایی مانند گندم و روغن و … در همه جای جهان دچار کمبود شدهاست و در برخی از نقاط قیمت ها تا ۱۲۰ درصد هم افزایش داشته است. از ۱۰۰ درصد تولید گندم و روغن جهان ۳۰ درصد گندم و ۷۰ درصد روغن تولیدی سهم روسیه و اوکراین است و مسائلی مانند خشکسالی و جنگ اخیر باعث افزایش قیمت در همه جای جهان شدهاست.
🔹کشورهای بزرگ از ماهها قبل برنامهریزی برای ذخیره سازی گندم را در مقیاس بزرگ شروع و اجرا کردند و این مسئله باعث کاهش گندم در بازار و افزایش قیمت آن شده است، البته مسئولین کشور ما هم با برنامهریزی دقیق و دوراندایشی و رصد کشورهایی مانند آمریکا و چین ذخیره سازی گندم را شروع کردند، پس خوشبختانه کمبودی در کشور نیست.
🔹اما دلیل تعیین قیمت جدید برای آرد آزاد، تفاوت قیمت گندم در داخل و خارج کشور است بطوری که آرد در داخل کیسه ای ۳۸ هزار تومان است، اما همین کیسه آرد در خارج از مرزها کیسه ای ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و به همین دلیل قاچاق افزایش پیدا میکند.
اگر فردی در داخل روزی یک کیسه آرد قاچاق کند در ماه معادل ۲۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت و میزان قاچاقی که در کشور همیناکنون در حال رخ دادن است معادل تولید کل کشور است. نکته دیگر این است که بدلیل خشکسالی تولید گندم هم کاهش پیدا کرده بطوری که تولید گندم در سال ۹۹ معادل هشت و نیم میلیون تن بوده اما در سال ۱۴۰۰ معادل چهار ونیم میلیون تن بوده است و سال ۱۴۰۱ هم همین طور کمتر از سال گذشته خواهد بود.
🔹طلاب از مسائل و اتفاقاتی که در حال رخ دادن هست از اطلاع و دانش کافی برخوردار باشند یا به اصطلاح توجیه باشند تا بتوانند سوالات مردم را پاسخ دهند. هرجایی که با مردم بصورت منطقی و دقیق صحبت شده مردم قانع شدهاند و این موضوع برای خود من هم بسیار پیش آمده که با منطق با مردم صحبت کردم و مردم هم قانع شدهاند. پس این یک وظیفه برای طلاب است. چون این دولت روحانیت را از خودش میداند و روحانیت هم همین طور پس هر زمانی که لازم به تبیین و روشنگری باشد روحانیت باید در کنار دولت باشد و کمک کند ولی این موضوع با توجیه کردن کارهای اشتباه و غلط دولت متفاوت است و هر زمانی که کار اشتباه از دولت صورت گرفت، روحانیت باید صراحتا مشکلات و انتقادات را هم بیان کند.
🔹روحانیت بعنوان مرجع و پناهگاه مردم باید مشکلات احتمالی درزمان اجرای این طرح ها را از سمت مردم شنیده و به دولت ارجاع نماید و تلاش برای رفع مشکلات هم داشته باشد.بطور کلی نگاه این دولت به این است که هر طرح و کاری که میخواهد انجام دهد را به اطلاع مردم میرساند و این همان جهاد تبیین است و طلاب هم که بازوان این نظام هستند باید به کمک دولت بیایند و دولت را در این زمینه یاری کنند.دولت در تلاش است که گرانی و مشکلات بر مردم وارد نشود و یا حداقل بودجهها و یارانههایی که حق مردم است به کشورهای دیگر ارسال نشود.
🔹در همین هفته وزیر محترم جهاد کشاورزی دعوت شدهاند تا در دو نشست که یکی با حضور جمعی از مبلغان برترکشور و اساتید است شرکت کند و نشست دوم هم با مجمع نمایندگان طلاب است که حضور داشته باشند.
درتلاش هستیم تا مهمانی هم برای حضور در جلسه جامعه محترم مدرسین دعوت کنیم، علاوه بر اینها در بعضی از نشستهایی که برگزار میشود از سمت ما کارشناسان مطلعی برای پاسخ به سوالات حضور پیدا میکنند.
🔹نکته ای که در جا باید بیان کرد این است که روحانیت و طلاب باید به مردم امید دهند و ناامید کردن مردم گناهی بزرگ است، من شخصا شاهد آن بودهام که وزرا و دولت مردان با تمام قوا برای حل مشکلات مردم کار میکنند چون این دولت، دولتی جهادی است.
یکی از وظایف مهم روحانیت و طلاب، امیدوار نگه داشتن مردم است امیدی که واهی نباشد و مردم را دلگرم نگه دارد.
🔸مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/23799
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ نظرات انتزاعی برای حضور روحانیت در مناصب اجرایی
•✒ وحید نجفی(پژوهشگر حوزه و روحانیت)
🔹 آنچه فعلاً مدنظر این قلم است، مسئله «حضور روحانیت در مناصب اجرایی» است که نویسنده علیرغم بررسی برخی مطالب مطرحشده در این خصوص، هنوز نتوانسته تنقیح درستی از مسئله در میان مطالب مطرحشده بیابد. ازاینرو این نوشته درصدد بیان مسئله است تا با روشن شدن ابعاد مساله، شاید نوشتهها و گفتوگوها گرهگشایی بیشتری داشته باشند و از احتمال نزاعهای لفظی و بیحاصل بودن دور شوند.
🔸 • روحانیت:
گروهی که امروزه بیشتر به روحانیت معروف شدهاند و شاید «عالمان دین» بهترین تبیین هویتی برای آنان باشند، خصیصهای تمایز بخش با سایر اصناف اجتماعی دارند که هنگام بحث از «حضور روحانیت در مناصب» باید به آن توجه کامل داشت و با توجه به این تمایز به صدور حکم پرداخت.
🔸 خصیصه تمایز بخش روحانیت از سایر اصناف توأمان بودن دو بعد نگرشی و دانشی است. با توجه به سیستم تربیتی و آموزشی ای که روحانی بودن منوط به آن است، روحانیون دانش دینی را به نحو تخصصی برجسته، همراه با دغدغه اقامه دین دارند. توأمان بودن این دو خصیصه نکته مهمی است. دغدغه اقامه دین را میتوان در بین سایر اصناف نیز مشاهده نمود و از خصیصههای هویتی آنها برشمرد. بهعنوان نمونه صیانت از نظام جمهوری اسلامی را میتوان معادل دغدغه اقامه دین دانست و طبیعتاً افرادی که مثلاً در سپاه پاسداران هستند را دارای چنین خصیصه ای معرفی کرد. کما اینکه دانش دینی نیز در بین برخی از غیر روحانیون وجود دارد و میتوان حتی افرادی را در کرسیهای اسلامشناسی مشاهده نمود که اصلاً مسلمان نیستند.
بنابراین توأمان بودن این دانش و دغدغه را میتوان مرز هویتی روحانیت با سایر اصناف در این مساله دانست.
🔸 • مناصب:
با مشاهده سخنانی که در این موضوع مطرح میشود، این احساس به وجود میآید که شاید گویندگان و نویسندگان، هیچ توجهی به آنچه از سخنانشان در فضای واقعی جامعه برداشت میشود؛ ندارند؛ و الا اینگونه مخالفتهای کلی با حضور روحانیت در مناصب اجرایی حیرتآور است.
مناصب حکومتی که برای تصدیگری روحانیون در فضای واقعی جامعه امروز مطرح و مهیا است را میتوان در چند دسته جای داد:
1. مناصب سنتی روحانیت نظیر تصدی منصب قضا یا دفاتر ثبتاسناد رسمی
2. مناصب مشروط به اجتهاد نظیر اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و …
3. نمایندگی ولیفقیه در سازمانها و استانها یا امامت جمعه و مشاغل مرتبط به آن
4. اشتغال در سازمانهایی با کارکرد کاملاً حوزوی نظیر سازمان تبلیغات، سازمان حج و …
5. کارشناس فرهنگی و دینی در دستگاههای مختلف از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا رایزن فرهنگی و …
🔸 البته برخی مشاغل نیز ممکن است با هویت تخصصی دیگری که یک روحانی دارد، به آن روحانی واگذار شود شود. مثل تصدی کرسی استادی فلسفه توسط یک روحانی که در این دانش سرآمد است؛ اما آنچه اولاً و بالذات برای یک روحانی میتوان تصور نمود، در همین چند دسته از مشاغل ذکرشده است.
🔸 حال با توجه به این مناصب و جمعیت اندک نسبی روحانیون برای تصدی همین چند دسته، حتی میتوان به این نکته نیز توجه داد که مسئلهسازی حضور روحانیت در مناصب اجرایی از کجا بر خواسته است که اینگونه بدان پرداخته میشود؟
🔸 اگر طلاب مشغول به تحصیل و روحانیون سالخورده و کسانی که مشاغل درون حوزوی دارند بهعلاوه آنان که کاملاً مشغول شئون تبلیغی و اجتماعی هستند را از جمعیت روحانیون حذف کنیم، قطعاً به اعدادی کمتر از سی یا چهل هزار میرسیم حالآنکه در کشور تنها ۲۰۰ هزار پست مدیریتی وجود دارد؛ پس این همه فضای رسانه ای برای چه شکل گرفته است؟
🔹 موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران
آنچه روشن است اینکه حضرت امام خمینی(ره) بعد از استقرار نظام، برخی از نظرات خود نسبت به تصدی چند منصب توسط روحانیت را تغییر دادند و علت آنهم شرایط خاص و فقدان افراد قابل از اصناف دیگر بود. حال گویی صرف گذشته چند سال شرایط را تغییر داده است بگذریم از آنکه معمول اضطرارهایی که تصور می شوند، فضای ذهنی نامناسبی برای تامل به وجود می آورند.
آیا اکنون حوزه نظریات موردنیاز اداره جامعه را تولید کرده و آنها را به مدل تبدیل کرده و غیر روحانیون را در این زمینه تعلیم داده است که برخی مسلم گرفتهاند موقعیت اضطراری تغییر کرده است؟ آیا در شرایط امروز ضروری نیست که کارشناس متبحر دینشناس با دغدغه اقامه دین، حداقل از هر نوع منصب مدیریتی چند مورد را متصدی شوند تا با اشراف به مسائل حکمرانی، زمینه تولید نظریات دینی در شئون اداره کشور مهیا شود؟
mobahesat.ir/23805
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️گفتوگوی سه ساعته نمایندگان جامعهمدرسین با رئیس جمهور
▫️اختصاصی مباحثات
🔹در روزهای گذشته چهارتن از اعضای جامعهمدرسین حوزه علمیه قم به نمایندگی از این نهاد حوزوی به دیدار حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رفتند تا مسائل مهم روز را با وی مطرح کنند.
🔹در این دیدار حضرات آقایان سیدمحمد غروی، محسن اراکی، جواد مروی و ابوالقاسم علیدوست مسائل مهم روز از جمله مشکلات معیشت و اقتصادی، مسائل فرهنگی و تعامل با مذاهب را به تفصیل بیان کردند.
🔹مسائل مطرح شده در این جلسه بخشی از دغدغههای مراجع عظام تقلید، علما واعضای جامعه مدرسین بود که اعضای حاضر در جلسه نگرانیها و برخی راه کارهای لازم را به رئیسجمهور ارائه دادند.
🔹در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تقدیر و تشکر از عنایت مراجع تقلید، علما و عموم حوزویان نسبت به مسائل روز جامعه به بیان ابعاد مختلف مشکلات و همچنین طرحهای دولت برای حل آنان پرداخت.
🔹گفتنی است حوزویان همواره در مسائل روز جامعه از جمله اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نگرانیها و چالشهای روز را درک کرده و تلاش میکنند از طرق مختلف از جمله تعامل و ارتباط با سطوح عالی تصمیم گیر این دغدغهها را منتقل نمایند. در روزهای اخیر نیز موضوع «حذف ارز ترجیحی» مورد توجه جدی سطوح مختلف حوزویان قرار گرفته و تلاش شده است اطلاع دقیقی از ان کسب کنند و آسیبها و نواقص را به مسئولان امر منتقل نمایند.
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️به بهانه برگزاری کنگره ۴هزار شهید روحانی
🔹 استاد احمد عابدی در بخشی از برنامههای تصویری «مباحثات» به بیان خاطراتی از چگونگی حضور در جبههها، تصدی فرماندهی و همچنین برخی خاطرات تلخ و شیرین جنگ پرداخته است.
#حجره_تا_سنگر
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویدئو؛
◀️ متن و حاشیه کنگره #شهدای_روحانی در ۳ دقیقه
✳️ نسخه با كيفيت
هدایت شده از مباحثات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مباحثات/کلیپ کوتاه🔻
به مناسبت شهادت امام جعفر صادق و حادثهی حملهی وحشیانه حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم
🔹همچنین در این رابطه:
گزارشی از حادثه حمله به مدرسه فیضیه
http://mobahesat.ir/909/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از خانه طلاب جوان
358.8K
اعلام
حرکت طلاب «خانه طلاب جوان قم»
به سمت آبادان
برای همدردی و تسلی دادن به مردم
و اعلام همراهی در کنار آنها
بسم الله الرحمن الرحیم
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
⚡️سفیر سابق ایران در واتیکان در واکنش به دیدار آیتالله اعرافی با جناب پاپ:
🔸پاپ موجود در بسیاری از موارد به ما خیلی نزدیک است/ از جمله نتایج این دیدارها نشان دادن چهرهای واقعیتر از ایران به اصحاب ادیان است
اختصاصی مباحثات
🔹دیدار بزرگان و شخصیتهای دینی در حال حاضر امری پذیرفته شده و عادی است. بعضی حتی این دیدارها را به عنوان عاملی برای ایجاد صلح و حتی موثر در ایجاد صلح جهانی میدانند. بهرحال دیدار شخصیتهای دینی ما و سایر رهبران دینی میتواند مهم و تأثیرگذار باشد.
🔹در زمان مأموریتم ژان پل دوم، پاپ بود و اعضای «رومن کوریا» و به تعبیری اعضای کابینه واتیکان افراد دیگری بودند. در سطوح مختلف ملاقاتهای مختلفی انجام شد. به جز مقامات رسمی، آیت ا… محمد تقی مصباح دوبار به رم آمدند و در اقامتگاه ما اقامت داشتند و یکبار ملاقات نسبتاً مفصلی با پاپ داشتند. بنا به گفته تشریفات واتیکان این مفصلترین ملاقاتی بود که با یک عالم مسلمان انجام شد. شاید علت این بود که سفارت درباره شخصیت و آثار ایشان و اینکه در رأس یکی از مراکز مهم آموزشی و پژوهشی اسلامی و حوزوی هستند، گزارش کاملی فرستاده بود. البته ژان پل فرد بسیار باهوشی بود و ظاهراً مایل بود اطلاعات بیشتری در مورد ایران و آموزشهای دینی آن داشته باشد. لذا ملاقات خصوصی بود و حتی آقای بهرام مسعود که به عنوان همراه و مترجم با ایشان رفته بود، نپذیرفتند و مترجم از جانب خودشان بود و آن طور که مرحوم آقای مصباح میگفت در زمینههای مختلفی صحبت شده بود.
🔹برخی از روحانیون مسلمانی که به واتیکان میآمدند، رفتار خاصی داشتند و به گونهای صحبت میکردند که به هیچ عنوان محترمانه نبود. یک بار یکی از اعضای «مجمع گفتگوی دینی» واتیکان، مونسینیور عکاشه به گونهای گلایهآمیز درباره آنان گفت. هنگامی که برای سخنرانی در جلسات کوچک و کم جمعیت گفتگوی دینی میآیند، گویی در خطبه نماز جمعه هستند و با صدایی بلند و فریادگونه صحبت میکنند و اصولاً محتوی سخنرانیشان خطابی و غیر مستند و غیر تحلیلی است. هیچگاه یک روحانی ایرانی اینچنین صحبت نکرده و نمیکند.پس همین دیدارهایی که با رعایت احترام متقابل باشد و بهخوبی صورت گیرد، میتواند نتیجه و بازخورد خوبی باشد بعضیها این واقعیّت را نادیده میگیرند و میگویند نتیجه چه بود؟ باید در پاسخ به این سوال گفته شود دیداری که محترمانه صورت گیرد، خودِ نتیجه است و این موضوع برای هر دو طرف دیدار، بسیار خوب و مفید است.
🔹پاپ موجود به معنای واقعی یک پاپ استثنائی است. هم به لحاظ رفتار و سبک زندگی و هم به لحاظ افکار و ایدهآلها و در بسیاری از موارد به ما خیلی نزدیک است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.او واقعاً فردی متواضع است و بدور از تشریفات، و حتی میتوان گفت ضد تشریفات است. برای مثال پاپ قبلی، راتسینگر عموماً هنگامی که با ملاقات کنندگان دست میداد، دست چپ را حائل میکرد که فرد از اندازه معینی به او نزدیک نشود. اعضای خاندانهای سلطنتی در اروپا و خصوصاً انگلیس چنین میکردند و بعضاً هنوز هم چنین میکنند.
🔹نوع فهم او از مسائل به راستی با دیگران متفاوت است که توضیح آن بسیار بطول میانجامد. شاید نمونه خوب دیگر آن اصرارش در سال گذشته، برای ملاقات با آیت ا… سیستانی باشد؛ علیرغم شیوع کرونا در عراق. مضافاً که او به ملاقات میرود که بسیار کم اتفاق میافتد که پاپی در ضمن سفر به دیدار یک مقام دینی برود. و مهمتر نکاتی است که او در طی مصاحبه و پس از این دیدار بیان داشت که همگی حاکی از شیفتگی او نسبت به ایشان است. این نشان دهنده آن بود که اولاً تحت تأثیر قرار گرفته و ثانیاً این صراحت و جسارت را دارد که منویات قلبیاش را باز گوید. کمتر موردی میتوان یافت که ملاقات کننده مکنونات مثبت قلبیاش را بازگوید.
🔸مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/23813
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحلت امام خمینی به روایت سید حسن نصرالله
🔻🔻🔻
@mobahesat
*بیانیه علمای بلاد در تکریم مقام و منزلت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم نجف اشرف*
بسم الله الرحمن الرحیم
نشست رونمایی از کنگره بزرگداشت و نگوداشت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم اعلی الله مقامه الشریف با حضور دانشمندان و علمای اعلام حوزه های علمیه عراق، ایران، لبنان، سوریه، و دیگر کشورهای اسلامی در شهر نجف اشرف برگزار شد که بیانیه پایانی علمای اعلام بلاد ارائه می گردد:
_ آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم برخاسته از خاندان پر برکت حکیم از شخصیت های ذو ابعاد جهان اسلام بودند که نکوداشت ایشان به معنای نکوداشت سلسله مرجعیت عظیم تشیع و استمرار مسیر این عالم عظیم الشٱن توسط دیگر علمای اعلام است.
_ اجتماع ارزشمند علمای اعلام کشورهای اسلامی در این کنگره نشان از اتحاد و همدلی حوزه های علمیه در ابعاد مختلف دارد که استمرار این اتحاد ارزشمند خصوصا با مرکزیت حوزه علمیه قم و نجف منجر به تحکیم کیان تشیع میگردد.
_ تقویت مرجعیت عظیم الشان شیعی در اقصی نقاط عالم بعنوان حافظان کیان تشیع ناب اهل بیت علیهم السلام از ضروریات عصر حاضر است که مورد تأکید علمای حاضر در کنگره می باشد.
_ برخی شاخصه های بارز آیت الله سید محمد سعید حکیم همچون تسلط بر علوم جدید و مسائل مستحدثه، تعظیم شعائر اسلامی، دغدغه مندی نسبت به اتحاد مسلمین عالم اعم از تشیع و تسنن، فعالیت های بین المللی در تقویت اعتقادات ناب تشیع، موضع گیری و فعالیت های علمی آن مرحوم در پاسخ به شبهات جریانات انحرافی افراطی الحادی، فرق ضاله، مدعیان دروغین مهدویت و جریانات بدعت گذار و تکفیری, موضع گیری علیه دول غربی ضد اسلام و حمایت از مسلمین مظلوم دنیا مورد تأکید علمای اعلام می باشد.
در انتها ضمن عرض تسلیت نسبت به خاندان محترم حکیم از خداوند متعال دوام توفیقات را مسئلت داریم.
کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی سید سعید حکیم نجف اشرف
🔻🔻🔻📸 مراسم نکوداشت آیتاللهالعظمی سید سعید حکیم در نجف اشرف
گزارش تصویری:
https://hawzahnews.com/xbLDL
https://hawzahnews.com/xbLFT
گزارش کلی کنگره
https://hawzahnews.com/xbLGH
🔻🔻🔻
@mobahesat
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد علیدوست مطرح کرد:
⚡دعوت از آقای عابدینی برای طرح نظرات خود در کرسیهای نظریهپردازی حوزه/ پاسخ به برخی نظریات فقهی
🔹 مشاهده متن کامل پاسخهای استاد علیدوست به نظرات اقای عابدینی و دعوت به حضور وی در کرسیهای نظریهپردازی حوزه
https://mobahesat.ir/23829
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از پیرامون حوزه
🛎 شماره جدید نشریه «پیرامون» منتشر شد
🔹 چند سالیست ردیف بودجه حوزه علمیه در دسترس عموم قرار گرفته و حوزه را در اتاقی شیشهای قرار داده؛ #پیرامون در این شماره پرونده «بودجه دولتی حوزه علمیه» را در ضمن سه یادداشت تفصیلی از سه زاویه مهم بررسی کرده است.
🔹کلیدواژه #جهاد_تبیین در کلمات مقام معظم رهبری، دومین کلانموضوع این شماره از #پیرامون را شکل داده و ضمن سه مصاحبه از صاحبنظران حوزوی، تلاش شده نگاه به این مسئله و رابطه حوزه علمیه با آن تشریح شود.
🔹 وفات شیخ الفقها و #مرجع_بصیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین رخدادهایی همچون: لگد شدن عمامه روحانی آمر به معرف، حضور زنان در ورزشگاه، اظهارنظر در خصوص ملاک حلالزادگی در جشنواره فجر 1400، موضوع #متاورس از جمله موضوعاتیست که در بخشهای دیگر مجله مورد توجه بوده است.
🔹 اندیشه مرحوم #دکتر_فیرحی و #دکتر_طباطبایی، همچنین برخی مواضع چالشبرانگیز ائمه محترم جمعه نیز در بخش «جریانشناسی» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
📎 مصاحبه با اساتید محترم:
- حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
- حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی
- دکتر مجید مرادی
🖋 همراه با یادداشتهای از:
- دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم
- دکتر علی اکبر هاشمی کروئی
- اصغر حیدری
- دکتر احمد اولیایی
- عبدالمجید رستگاری
- سعید سلمانی
- حسن اجرایی
- و ...
🆔 @piramoonhawzah
⚡️پیام تسلیت بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید و شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی بمناسبت درگذشت همسر آیتالله رضا استادی
بسماللهالرّحمنالرّحیم
إِنَّالِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
استاد معزز و گرامی حضرت آیتالله استادی، (دامت افاضاته)
السلام علیکم ورحمتالله
درگذشت اندوهبار همسر مکرم، مؤمن و خادم علم و اندیشه دینی (طابثراها) را به حضرتعالی و فرزندان مکرم و دامادهای معزز و دیگر بازماندگان گرامی تسلیت میگوییم. امیدواریم خداوند به منّ و کرم خویش، ایشان را با بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره(سلامالله علیها) محشور و مشمول شفاعت آن حضرت گرداند و به شما و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
سی و یکم خرداد 1401
برابر با بیست ویکم ذیقعده 1443
مسعود آذربایجانی
عبدالرحیم اباذری
محمدحسین اشعری
محسن الویری
علیرضا امینی
ناصرالدین انصاری
هادی انصاری
عبدالرضا ایزدپناه
رضا برنجکار
علی بنایی
محسن پرویز
محمدتقی پورمحمدی
محمود تقیزادهداوری
علیرضا تکیهای
محمد تقدیری
جویا جهانبخش
محمد جعفری
رسول جعفریان
مصطفی جعفرپیشه
محمودرضا جمشیدی
محسن جوادی
مرتضی جوادیآملی
کاظم جواهری
سید فریدالدین حاجسیدجوادی
سید محمدرضا حسینیجلالی
سیدمحمد حسینیقمی
سیدعلی حسینیقمی
سیدمهدی خاموشی
عبدالحسن خسروپناه
عبدالامیر خطاط نائینی
قربانعلی درینجفآبادی
سیدحسن ربانی
محمد رحمانینیشابوری
حسین رحیمیان
عباس رفعتینائینی
علیاکبر زمانینژاد
علیرضا سبحانی
محمدتقی سبحانی
سیداحمد سجادی
سیداحمد سجادیجزی
سیدعلی شاهچراغی
سیدجواد شبیری
سیدعلی شبیری
محمود شریفیاقدم
سیدکاظم شمس
علی شیروانی
هادی صادقی
محسن صادقی
محمدحسن صافی
سیدعباس صالحی
حسن طارمی راد
سید یوسف طباطبایینژاد
سیدکاظم طباطبایینژاد
سیدحسن طیبحسینی
عباس ظهیری
مسعود عالی
احمد عابدی
سیدمحمود علوی
ابوالقاسم علیدوست
سیدمهدی علیزادهموسوی
سیدعلی عماد
سیدمحمد غروی
مهدی غرویقوچانی
علی اكبر فصیحی
محسن فقیهی
محمدحسین فلاحزاده
محمدهادی فلاحزاده
سیدعلی قاضیعسگر
محمد قاینی
تقی قرائتی
محسن کافی
عبدالله کعبی
علی کورانی
محمد مهدی گرجیان
محمود گلزاری
نجف لکزایی
احمد مبلغی
جواد محدثی
محمدجواد محمودی
محمدکاظم محمودی
علی مختاری
رضا مختاری
سید احمد مدرسی
عبدالهادی مسعودی
علیاکبر مسعودیخمینی
حیدر مصلحی
محمد مطهری
محمدحسن مظاهری
محمدمهدی معراجی
محمد حسن معزالدینی
محمدهادی مفتح
محمدعلی مقدادی
مسعود مکارم
حسین ملکا
مهدی مهدویپور
محمدعلی مهدویراد
علیاکبر مهدیپور
مهدی مهریزی
سیدعلی موسویگرمارودی
سیدمجتبی میردامادی
محمدعلی میرزایی
حامد ناجی
محمدرضا ناصری
سیدجعفر نبوی
احمد نجمی
علی نظریمنفرد
سیدمحمد نقیب
علی نکونام گلپایگانی
عبدالفتاح نواب
محمدجواد نورمحمدی
هاشم نیازی
محمد نیازی
حسین واثقی
احمد واعظی
علی ورسهای
مجید هادیزاده
محمد رضا یوسفی
🔻🔻🔻
@mobahesat
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️پس از دعوت استاد علیدوست از جناب آقای عابدینی برای طرح نظرات در کرسیهای آزاداندیشی و تخصصی حوزوی، ایشان پاسخ و توضیحاتی ارائه کردهاند که تقدیم میشود
🔻🔻🔻
@mobahesat