🔻بی توجهی به تأثیر فناوری و صنعت در تـولید و بهره وری:
همه صاحب نظرانی که درباره نـظریه مـالتوس بحث کـرده اند، در ایـن نـقد با هم مشترکند که مالتوس تـأثیر فـناوری و صنعت را در تولید و بهره وری لحاظ نکرده است. طبیعی است که وقتی فناوری و عـلم در خـدمت طبیعت قرار گیرد و بهره وری افزایش یـابد، در این صورت، بازدهی طـبیعت بـه مراتب قابل افزایش خواهد بـود.(4)
🔻 نـبود ارتباط ميان افزایش جمعیت با کاهش امکانات:
تصور اینکه با افزایش جمعیت، امـکانات کـاهش می یابد و نسل های آینده با مـشکلات فـراوانی مـواجه می شوند نادرست اسـت. زیـرا نیروی انسانی توانمند، امـکانات بـالقوه را فعلیت می بخشد. در روزگار معاصر، منابع جدید انرژی مانند سوخت های هیدروکربنی، نفت و مشتقات آن، انرژی خـورشیدی، بـادی، گرمای زمین، هسته ای و راه های استفاده از آنـها تـوسط نیروی انـسانی كشـف شـده است.
بنابراين اینکه گـفته شود: «هر فرد اضافه، مساوی است با یک عامل مصرف اضافه!»، از دقت عـلمی بـرخوردار نـیست؛ زیـرا اضافه شدن یک فرد فقط اضافه شدن یک عامل مصرف اضافه نیست، بلکه به ازای هر یک دهان اضافه، دو دست و یک فکر هم به عنوان نیروی کار اضافه می شود.
در نتیجه در پدید آمدن نارسایی های اقتصادی و نابرخورداری ها، اشکال به ساختارها و تنظیمات اجتماعی برمی گردد. بدين روی، بـه جـای کـنترل جمعیت، بايد الگوی تولید، توزیع و مصرف اصـلاح شـود. برای مثال باید این موضوع را مدنظر قرار داد که بسیاری از مخالفان فرزندآوری، توان تأمین نیازهای اساسی فرزندان خود یعنی خوراک، پوشاک، مسکن و تحصیل را دارند اما به خاطر نگرانی از امکان عدم تأمین لوازم دیگر الگوهای تربیتی زمانه خود که معمولا بسیار هزینه برند، دست به این کار نمی زنند.(5)
به هر حال نباید به بهانه ترس از مشکلات اقتصادی از غریزه فطری فرزنددوستی گریخت و ريشه مشكلات جوامع را به فزونی جمعيت نسبت داد؛ زيرا فزونی کمی و کیفی جمعيت، نه تنها مانع رشد و پیشرفت نيست، بلكه با تدبیر حکیمانه و مدیریت صـحیح، بـه عنوان بازوی محکم، كمك زيادی بـه تـوسعه و آبادانی كشور نیز خواهد كرد همان گونه كه پرجمعیت ترین کشور جهان یعنی چین با بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت با مدیریت دقیق، بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در جهان از آن خـود کرده است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ تبعات گریز از مسئولیت فرزندآوری و فرزندپذیری 👇👇👇
تبعات گریز از فرزندآوری را نباید فقط در یک بازه زمانی یا جغرافیایی محدود که منجر به یک زوج است، تحلیل کرد و از پیامدهای کلان آن برای اجتماع در طول زمان غفلت نمود. گریز از فرزندآوری و یا حتی گرایش به تک فرزندی اگر به عنوان یک الگوی زیستی کلی، مورد توجه تعداد زیادی از زوج های جامعه قرار گیرد، در دراز مدت موجب کاهش جمعیت کشور و به تبع آن کاهش اقتدار آن ملت می گردد.
زیرا قدرت یک ملّت در درجه اوّل به نفرات آن بستگى دارد. ملل کوچک و کم جمعیّت غالباً ضعیف و ناتوانند. در میدان سبقت گرفتن نظام های سیاسی و گرایشات دینی و مذهبی از همدیگر، این فراوانی جمعیت است که نظام و گرایش مورد نظر خود را به کرسی خواهد نشاند. از این جهت باید به این امر اهتمام ورزید و از آن غفلت نکرد. درست است که کثرت جمعیّت یک کشور ممکن است در پاره اى از مواقع مشکلاتى از نظر تامین غذا و مسکن به وجود آورد ولى در عین حال یکى از علل قدرت و عظمت آن خواهد بود. لذا می بینیم کشورهاى نیرومند دنیا همه کشورهاىی پرجمعیّت اند.(6)
به تعبیر علامه طباطبایی برای نوع انسان کثرت افراد نعمت بسیار بزرگی است زیرا هر چه بر عدد افراد اجتماعش افزوده شود نیروی اجتماعی اش بیشتر و فکر و اراده و عمل آن قوی تر می گردد و به دقایق بیشتر و باریک تری از حقایق پی برده در حل مشکلات و تسخیر قوای طبیعت راه حل های دقیق تری را پیدا می کند. بنابراین در مساله ازدیاد نسل، اینکه عدد افراد بشر به تدریج رو به فزونی می گذارد خود یکی از نعمت های الهی و از پایه ها و ارکان تکامل بشر است. آری هیچ وقت یک ملت چندهزار نفری نیروی جنگی و استقلال سیاسی و اقتصادی و قدرت علمی و ارادی و عملی ملت چندین میلیونی را ندارد.(7)
از لحاظ جمعیت شناسی هم بدیهی است که ساختار سنّی جامعه با توجه به کاهش موالید رو به سالمندی می گذارد و این موضوع در حال حاضر – و لو با سرعتی اندک – در جامعه ما در حال روی دادن است. در این روند به تدریج بار تکفل افزایش می یابد و با کاهش جمعیت فعال و مولد، فرایند توسعه اجتماعی – اقتصادی، دچار تأثیرات منفی می گردد و با کاهش توان تجدید نسل و کاهش جمعیت کار، باید منتظر سیل عظیم نیروی کار مهاجر از کشورهای دیگر باشیم.
از طرف دیگر با سالمند شدن جامعه، نیروهای جوان برای دفاع از امنیت و اقتدار کشور نیز کاهش می یابند و در کنار همه تبعات اقتصادی ناشی از تبدیل شدن بیشتر جمعیت کشور به مصرف کنندگان صرف، باید منتظر تبعات امنیتی و اجتماعی این پدیده نیز باشیم.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆👇👇👇👇
4. نگاه غیرمسئولانه به فرزندآوری، اصولا نگاهی غیر اصیل و وارداتی و برساخته رسانه هاست. این نگاه در سطح فرهنگ عمومی کشور ما بیشتر از طریق رسانه های خارجی همچون شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی انجام می شود. در این رسانه ها شاهد نمادپردازی و شخصیت سازی بر حسب معیارهای مدرن هستیم.
برای مثال سریال های شبکه های ماهواره ای همواره زن موفق را به صورتی زنی با تحصیلات دانشگاهی دارای شغل بیرون از خانه، مجرد و یا در صورت تاهل با یک و در نهایت دو فرزند نشان می دهد که در اذهان عمومی به عنوان شیوه صحیح و معیار زندگی مطلوب قرار گرفته می گیرد.
در واقع در این رسانه ها بیشتر از آنکه زنان در حال ایفای نقش مادری و تربیت فرزند باشند در نقش های اجتماعی و غیر خانوادگی نمایش داده می شوند. در حقیقت رسانه های نوین به صورتی هدفمند زنان شاغل، مجرد، تحصیل کرده، هنرمند ورزشکار و... را به عنوان الگوی زن موفق به جامعه معرفی می کنند و ناخودآگاه این پیام را به مخاطب خود منتقل می کنند که ایفای نقش مادری امتیاز تلقی نمی شود و در نتیجه گرایش به فرزندآوری را کاهش می دهند.(12)
5. سویه دیگر غیراصیل بودن نگاه فردگرایانه گریزان از پذیرش مسئولیت فرزندآوری، همان «خـودکانونی و خـودخواهی» است که در فرهنگ دینی نقطه محوری شکل گیری رذايل اخلاقی و پایه تمام زیاده خواهی ها و گم راهی هاست.
خـداوند متعال در قرآن کریم از «خودخواهی» به «پیروی از هـوای نـفس» تعبیر نموده و آن را ریشه همه بدی ها به شمار آورده است. در آیه 23 سوره جاثیه می خوانیم: «أفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هـَواهُ وَ أَضـَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عـَلى سـَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جـَعَلَ عـَلى بـَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهـِ أَفـَلا تَذَكَّرُون»؛ (پس آيا ديدى كسى را كه معبود خود را هواى نفسش قرار داده و خدا او را روى علم خـود [بـه كفر باطن و خبث سريره اش] و آگاهى وى، بـه حال خود رها كرده و بـر گـوش و قلب او مهر [شقاوت] نهاده و بـر ديده [دل] او پرده كشـيده است؟! پس چه كسى است كه او را بعد از خدا هدايت كند؟ آيا متذكر نمى شويد؟!).
اميرمؤمنان علی(علیه السلام) نیز نفس پرستی را سرچشمه هر گمراهی دانسته و فرمودند: «إِنَّ طَاعَةَ النـَّفْسِ وَ مـُتَابَعَةَ الْهَوَى أُسُّ كُلِّ مِحْنَةٍ وَ رَأْسُ كُلِ غَوَايَةٍ»(13)؛ (فـرمان بری از نـفس و پیـروی از هـوس های آن، شالوده هر رنـج و سـرچشمه هر گمراهی است). ايشان همچنین در عبارتی دیگر، نظام و ملاک دین را مخالفت با هوای نفس و دوری از دنـیاطلبی تـعریف مـی کند و می فرماید: «نِظَامُ الدِّينِ مُخَالَفَةُ الْهَوَى وَ التَّنَزُّهُ عـَنِ الدُّنـْيَا».(14)
با این توضیحات روشن می شود که آنچه می تواند تهدیدی جدی برای خانواده ها شود، «هویت طلبی فردگرایانه افراطی» است که به تخریب همبستگی خانواده می انجامد. چون فردگرایی افراطی نوعی سرکشی فردی و اجـتماعی را به همراه دارد که اصلی ترین نتایج آن، بی توجهی به تشکیل خانواده و تربیت فرزند، بی توجهی به فرهنگ و اخلاق عمومی و در نهایت شکل گیری تعارضات بین نسلی است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ ترک فرزندآوری امری مخالف فطرت و غریزه👇👇👇
فرزندخواهی امری فطری است و هر گونه گریز از آن، انکار خواست های درونی اصیل و غریزی آدمی است. اگر این میل، غریزی و فطری نبود، انسان ها این اندازه برای داشتن آن خود را به آب و آتش نمی زدند و از هر وسیله ای برای برخورداری از آن نمی اندیشیدند. فقط کافی است کمی به پیرامون مان دقت کنیم تا ببینیم که زوج های نابارور، چه سختی ها و هزینه هایی را - راه هایی مانند عمل های جراحی پیچیده یا لقاح مصنوعی یا استفاده از رحم اجاره و... - برای فرزندآوری متحمل می شوند.(15) نوع بشر برای دستیابی به کدامین خواسته غیراصیل و غیرفطری خود حاضر است این اندازه از سختی و رنج را بر خود هموار کند؟
همین باور و میل غریزی است که موجب می شود حضور فرزندان در یک خانواده، انرژی و رضایتی را به آن تزریق کنند که با هیچ پدیده دیگر قابل مقایسه نیست. تحقیقات میدانی ثابت کرده اند حتی زنانی که خواهان فرزندان کمتری برای خود هستند نیز به مواهب داشتن فرزند واقف هستند و به حضور آنان به دید مثبت می نگرند. آنها اذعان می کنند که علی رغم سختی ها فرزند ثمره زندگی است و بدون آن زندگی بی معناست و داشتن فرزند باعث تلاش و معنابخشی به زندگی و امید به زندگی برای والدین می شود.(16)
در تحقیقی دیگر وقتی از زوج های امریکایی درباره تمایل شان به فرزندآوری سؤال شد، در کنار سختی هایی که برای فرزندپروری متحمل شده اند، تصریح کرده اند که تبادل محبت و صمیمیت، تجربه کـردن تـحرک و سـرگرمی ای که کودکان به زندگی میدهند و تجربه فـرصت های تـازه رشد و یادگیری، ارزش زندگی شان را چند برابر کرده و فکر کردن به وجود کسی که هنگام پیری شان، آنها را اداره کند، آنها را از احساس موفقیت و خـلاقیت برخوردار می کند.(17)
در این تحقیقات ثابت شده که همسران برتر با تفاهم و علاقه مندی متقابل به فرزندآوری، احساس استحکام و امنیت بیشتری از ازدواج خود کسب می کنند و حتی بعد از تولد فرزند، ناخشنودی کمتری از زندگی شان ابراز می کنند. شاید به این علت است که بهتر می توانند نیازهای هـمسر و فـرزند خـود را برآورده سازند. این پژوهش ها در بخش های دیگر نشان می دهند که فـرزندآوری مـوجب کـاهش تعارضات بین زن و شوهر می شود که احتمالا می توان آن را بدین گونه نیز تبیین کرد: درگیر شدن پدر با موقعیت جدید(فرزند) مـیتواند آگـاهی های وی را از چالش های مادر در کنار آمدن با نوزاد بالا ببرد، احساس غریبه بودن او را به هنگامی کـه نـوزاد توجه به همسر وی را می طلبد، کاهش دهد و اوقات بیشتری را برای با هم بودن، دراخـتیار زن و شـوهر قرار دهد. ضمنا مشارکت مردان علاوه بر تقویت روابط زناشویی، باعث حل شدن تـعارضات مـیان زن و شوهر نیز می شود.(18)
همه این دلایل و شواهد نشان می دهند که فرار از مسئولیت فرزندآوری و فرزندپذیری، حتی بدون ملاک های دینی و بدون توجه به نگاه متون دینی مثل آیات قرآن و روایات رهبران دینی نیز تا چه اندازه امر آسیب زا و خسران آوری است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
منابع و پی نوشت:
(1). مقاله «بررسی و نقد اندیشه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در جامعه معاصر ایران با رویکرد اسلامی»، ملکوتی نیا، علی، نیکویی روزبهانی، زینب سادات، ماهنامه علمی ترویجی معرفت، اردیبهشت 1397هـ.ش، شماره 245، ص 52.
(2). همان، ص 53.
(3).همان.
(4).همان، ص 54
(5). همان، ص 55.
(6). پاسخ به پرسش های مذهبی، مکارم شیرازی، ناصر و سبحانی، جعفر، مدرسه امام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوم، ص 383.
(7). المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سیدمحمدحسین، ترجمه: موسوی، محمدباقر، دفتر انتشارات اسلامی وابسه به جامعه مدرسین، قم، 1374هـ.ش، چاپ پنجم، ج 8، ص 238.
(8). نک: مقاله «فرزندآوری به مثابه مخاطره (مطالعه کیفی زمینه های کم فرزندی در شهر تبریز)»، آقایاری هیر، توکل، فرخی نگارستان، مینا، لطیفی مجره، سیده صدیقه، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات راهبردی زنان، سال نوزدهم، شماره 73، پاییز 1395هـ.ش، ص 11.
(9). مقاله «بررسی و نقد اندیشه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در جامعه معاصر ایران با رویکرد اسلامی»، همان، ص 59 و 60.
(10). همان، ص 60.
(11). مقاله «تحلیلی کلامی از عدم تنافی افزایش جمعیت با چالش فقر»، موسوی، سیدمرتضی، جعفری، محمد، ماهنامه علمی ترویجی معرفت، شماره 224، مرداد 1395هـ.ش، ص 85.
(12). مقاله «تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی با گرایش به فرزندآوری (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)، رسول زاده اقدم، صمد، افشار، سیمین، عدلی پور، صمد، میرمحمدتبار، سیداحمد، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اجتماعی فرهنگی، پاییز 1395هـ.ش، شماره دوم، ص 131.
(13). غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: رجائى، سيد مهدى، دارالكتاب الإسلامي، قم، 1410هـ.ق، چاپ دوم، ص 226.
(14). همان، ص 721.
(15). مقاله «بحوث علمیه فی تنقیح موضوعات الاحکام، التلقیح الصناعی بین العلم والشریعة»، الحسینی، سیدشهاب الدین، فصلناه علمی ترویجی فقه اهل البیت(علیهم السلام)، سال ششم، شماره 22، 1422هـ.ق، ص 139.
(16). مقاله «تجربه زیسته زنان از فرزندآوری: مطالعه زنان متاهل و شاغل با تحصیلات دانشگاهی شهر اصفهان»، حاجیان، بهجت، مکتوبیان، مریم، فصلنامه جمعیت، سال 22، شماره 91 و 92، بهار و تابستان 1394هـ.ش، ص 30 و 31.
(17). مقاله «همسران برتر، فرزندآوری و نقش آن در استحکام جایگاه خانواده»، افروز، غلامعلی، خانبانی، مهدی، فصلنامه روان شناسی و دین، سال اول، پیش شماره اول، بهار 1386هـ.ش، ص 117.
(18). همان، ص 122.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 ترفند زنان بهایی و نوچه های مسیح. پولی نژاد برای عوامفریبی و مقابله با حجاب‼️
خانم هايى كه در مترو براى ازادى هاى خاص زنان فعاليت مى كنند و دايم از برداشتن حجاب گفتگو مى كنند ،بهايى ميباشند. خانم عينكى ،ژينوس خرسندى نام دارد. جالب است كه يكى از تعاليم بهاييان اطاعت از قوانين و احكام كشور محل سكونتشان ميباشد ، ولى انها منافقانه و موذيانه وار قوانين را نقض و ديگران را هم به نقض قوانين و عصيان تشويق و ترغيب مى كنند.
اگر هم بازداشت شوند داد و قال مى كنند كه اين افراد صرفا بهايى بودن بازداشت شده اند . دوستان مراقب باشند و روشنگرى كنند .
هشدار به خانمهای محجبه!!
قرار بر این شده خانمهای بدحجاب به شما گل بدهند!!!
بی حجابها با هدف تحقیر حکم اسلامی حجاب و باهدف ادامه طرح آزادی های یواشکی زنان ایران که بعد از مشخص شدن سرمنشا آن که رژیم صهیونیستی بود به خانم های محجبه گل هدیه میدهند!!! . و سعی می کنندآ نها را به چالش بکشانند و از عکس العملشان فیلم و عکس می گیرند.
لذا:
۱- از پذیرش گل خودداری کنید.
۲- هر واکنش منفی در برخورد با این افراد از سوی گردانندگان اصلی طرح ،تجزیه تحلیل شده و در رسانه های صهیونیستی استفاده می شود،و از سویی موجب کدورت و دو دستگی و تفرقه بین هموطنان می شود، لذا از هر نوع برخورد تند و غیرمحترمانه اجتناب نموده و باکمال عطوفت و مهربانی و تبسم ،هدیه انها را نپذیرید.
۳-با گفتن جملات کوتاه مثل جملات زیر از کنار آ نها عبور کنید.
بهشت حجابم را به شاخه گلی نمی فروشم.
نگاه شهیدان از شاخه گل برایم اهمیت بیشتری دارد.
گنج حجابم با ارزش تر از شاخه گل سفید است...
۴- اصلا و به هیچ وجه با طرف مقابل وارد بحث نشوید،آنها میخواهند که شما را به بحث و مجادله کشانده و با فیلمی که از شما گرفته می شود نتیجه خود را بگیرند،هدیه را با لبخند قبول نکنید،جمله ای را بگویید و رد شوید.
امام خامنه ای:
جواب کارفرهنگی باطل کارفرهنگی حق است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
تکذیبه فیلم جشن تولد مختلط حسن اقامیری بعد از خلع لباس شدن
فیلم منتشر شده در فضای مجازی از حضور حسن آقامیری با لباس روحانیت در مراسم دانشگاه مفید قم مربوط به سال گذشته است نه بعد خلع لباسی او!متاسفانه با تیتر بعد خلع لباسی این کلیپ منتشر شده! هر چند راه انحراف این شخص مشخصه!امانباید از راه تهمت مجدد باز علیه او سخن گفت! و اینجور انحرافات شخصی را اثبات کرد
@mobahesegroup
⁉️ متن شایعه:👇👇👇
حاجی فیروز نماد انتقام ایرانیان از اعراب
به سبب آشفتگی در دربار ایران ، تیسفون بدست تازیان افتاد، و اسیران زیادی اعم از زن و مرد به بازارهای برده فروشی روانه شدند
پیروز نهاوندی، که بعدها ملقب به فیروز ابو لؤلؤ شد نیز در بازار برده فروشان توسط حاکم بصره خریداری شد
از آنجا که پیروز ، فردی هنرمند و صنعتگر بود و در فنون آهنگری و نجاری ، رنگرزی و نقاشی سرآمد بود، بعد از چندی با حاکم بصره به توافق رسید که با پرداخت سهمی از درآمدش، به مدینه ، یعنی جایگاه خلافت عمر خلیفه ی مسلمین فرستاده شود.(خلاصه شده)
✅ پاسخ شایعه:👇👇👇👇👇
https://goo.gl/tyPGvy
پاسخ به شایعاتی پیرامون شخصیت اساطیری حاجی فیروز
1️⃣ نسبت دادن حاجی فیروز به جریان قتل عمربن خطاب، نسبتی ناروا و ساختگی است و نه تنها در کتاب دو قرن سکوت در این مورد صحبتی به میان نیامده است که در هیچ منبع معتبر دیگری نیز از این ارتباط نامعقول حرفی در میان نیست.
2️⃣ رویداد قتل عمربن خطاب به دست پیروز نهاوندی، کاملا به شکل متن شایعه نیست و تحریف هایی در آن صورت گرفته است. جریان این قتل، به طور کامل در صفحات ۶۸-۷۰ کتاب دو قرن سکوت چاپ ۱۳۳۶ و صفحه ۷۷-۷۹ چاپ ۱۳۸۹ آمده است. طبق نوشته های این کتاب، پیروز نهاوندی، درودگر، نقاش و آهنگری بود که قبل از اسلام به اسارت روم درآمده بود و سپس مسلمانان او را اسیر کرده و به غلامی درآمده بود. روزی وی برای شکایتی نزد عمر آمد و جوابی نگرفت. آنگاه دست به توطئه و قتل عمر زد. پس از انجام قتل نیز از مسجد بیرون جست و بگریخت، آن گاه مردی از بنی تمیم او را بگرفت و بکشت.
Www.downloadfreenew1.com
3️⃣ ماجرای قتل عمربن خطاب در سال 644 میلادی اتفاق افتاده است؛ حال آن که برخی تحقیقات جدید، شخصیت اساطیریِ حاجی فیروز را بسیار قدیمی تر و متعلق به دوران قبل از تمدن بابل (اکد) در ایران (حدودا ۴۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد) دانسته اند که این تناقض تاریخی نشان دهنده ی عدم صحت ادعای متن شایعه می باشد.
https://goo.gl/QMXdnf
https://goo.gl/5NgJST
4️⃣ جشن نوروز و آیین های مربوط به آن از جمله حاجی فیروز، ارتباط مستقیمی با ازدواج مقدس دارد. در داستان های اساطیری باستان این ازدواج بدین شکل توضیح داده شده است: "الهه اینانا یا ایشتر (خدای عشق ، بارداری و جنگاوری) عاشق 'دوموزی' یا 'تموز' میشود و او را برای ازدواج انتخاب میکند. آن گاه یک روز الهه تصمیم می گیرد که به زیرِ زمین برود. پس از رفتن او، باروری روی زمین متوقف می شود. در پی چاره جویی ها، تصمیم گرفته می شود که کسی را به زیرِزمین بفرستند تا الهه بتواند به روی زمین بیاید و باروری از سر گرفته شود. آنگاه پس از اینکه مقرر شد نیمی از سال را دوموزی و نیمی دیگر را خواهرش به زیرزمین بروند، دوموزی را با لباس قرمز در حالی که دایره، دنبک، ساز و نی لبک دستش میدهند، به زیرزمین میفرستند.
اسطوره ی حاجی فیروز و شادمانیهای نوروز، نمادی از بازگشت دوموزی از زیرِ زمین و آغاز دوباره باروری در روی زمین می باشند و استفاده از عنوان حاجی (=زائر) برای این سرخ پوش، نشانه ی مسافر بودن او از دنیای زیرین است. چهره سیاه وی نیز نماد بازگشت از جهان مردگان می باشد.
http://www.aftabir.com/lifestyle/view/99983/راز-پیدایش-حاجی-فیروز
http://www.topnaz.com/haji-firooz-newrooz/
5️⃣ یکی دانستن اسطوره حاجی فیروز با نگهبان آتش در آتشکده نیز غیرقابل قبول می باشد. چرا که اسناد، تولد پیامبر دین زرتشت را ۱۰۰۰سال پیش از میلاد مسیح می داند، درحالی که همچنان که قبلا ذکر شد، تاریخچه اسطوره حاجی فیروز به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد . ضمن اینکه به وجود آمدن آتشکده ها را به عنوان نیایشگاه های زرتشتیان، مربوط به دوران پادشاهان هخامنشی (۵۵۰-۳۳۰ پیش از میلاد) دانسته اند و تا ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، زرتشتیان در فضای آزاد نیایش می کرده اند.
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/زرتشت
http://www.iranatlas.info/atashkade/atashkade.htm
6️⃣ میتراییسم یا آیین مهر، آیینی بود که بر پایه ی پرستش میترا (مهر)، خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ، در دوران پیش از آیین زرتشت بنیان نهاده شد. به عبادتگاه های این آیین، میترائیوم یا مهرکده گفته میشود. ساختمان میترائیومها از یک ورودی سپس دهلیز درونی که به سه راهرو منتهی میشد تشکیل شدهاست. مهراب بالای تالار اصلی قرار میگرفت و عبارت بود از گودی اندکی در دیوار که نقش مهر، در حال کشتن گاو در آن دیده میشد. این پرستشگاه ها با آتشکده های زرتشتی متفاوتند و اثری از آتش در آنها یافت نمی شود.
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/مهرپرستی
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
@soleimany_ir
📢 فرمانده کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سردار سرلشکر سلیمانی:
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
@soleimany_ir
📢 فرمانده کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سردار سرلشکر سلیمانی:
🌷 مجاهدت در راه خدا با این پاداشهای دنیایی قابل جبران نیست
👈 جمهوری اسلامی سالهای سال با ایشان کار دارد
🔻 رهبرانقلاب: مجاهدتهای در راه خدا با این چیزها قابل مقابله و قابل جبران نیست. خدای متعال میفرماید: «إِنَّ اللهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ»(۱) آنچه در برابر مجاهدت در راه خدا وجود دارد و خدای متعال در مقابل تقدیم کردن و روی دست گرفتن جان و مال در راه خدا قرار داده، بهشت است، رضای خدا است.
🔹️ آن چیزهایی که در دست و بال ما است -چه تشکّر زبانیمان، چه تشکّر عملیمان، چه نشانمان، چه درجهای که میدهیم- چیزهایی است که بر حسب محاسبات مادّیِ دنیایی قابل ذکر است امّا بر حسب محاسبات معنوی و الهی قابل ذکر نیست. الحمدلله همهی شماها این مجاهدتها را کردید، تلاش کردید.
👈 الحمدلله خدای متعال به این برادر بسیار عزیزمان -آقای سلیمانی- هم توفیق داده. ایشان بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار دادهاند، در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لله؛ و مجاهدت کردهاند.
🔺️ انشاءالله خدای متعال به ایشان اجر بدهد و تفضّل کند و زندگی ایشان را با سعادت، و عاقبت ایشان را با شهادت قرار بدهد، البتّه نه حالا. هنوز سالها جمهوری اسلامی با ایشان(۲) کار دارد. امّا بالاخره آخرش انشاءالله شهادت باشد. انشاءالله مبارکتان باشد. ۹۷/۱۲/۱۹
۱) سورهی توبه، بخشی از آیهی ۱۱۱: «درحقیقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به [بهای] اینکه بهشت برای آنان باشد، خریده است؛ همان کسانی که در راه خدا میجنگند و میکُشند و کشته میشوند. ...»
۲) سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
instagram.com/p/Bu4B7PuAEOA
---
@mobahesegroup
@soleimany_ir
مروری بر بیانات اخیر رهبرانقلاب در مراسم اعطای نشان عالی ذوالفقار
instagram.com/p/Bu6CnDzAHiQ
---
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما این کلیپ را ببینید
اعتراف اونور آبی ها به دشمنی دشمنان
جالبه که خودشون با هم در افتادن
😄😄😄😄😄😄
@mobahesegroup
📣📢📣📢📣📢📣📢📣📢خبر مهم 👇👇
انتشار برای اولین بار
بعد از رو شدن دست روح الله زم حالا نوبت
رو شدن دست مدعیان دروغین است دست یمانی ها هم رو شد شما هم ببینید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup/10372
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ انتشار برای اولیــن بار
⚠️ پشــتپـردهی دعوت مدعیِ یمـانی | قسمت اول: «اتـحاد شیطانی»
➕ افشای ارتــباط اعضای اصـلی فرقـهی یمانی با شبکههای معاند و ضد دین
📌منتظر قسمتهای بعدی «پشت پرده» باشید
#تربت_در_خون
#اتحاد_شیطانی
#آمد_نیوز
#صدای_آمریکا
#علی_جوانمردی
@mobahesegroup
آقای روحانی زیارت کربلای مستحب قبول ان شاء الله...
کمی در حرم مطهر امام حسین علیه السلام فکر کن و ببین قیام کربلا درس مقاومت در برابر ظلم بود و ماندگار شد! تو هم اینگونه ماندگار میشوی!
+
راستی تا عراقی قیمت گوشت و میانگین درآمد عراقی های عزیز را هم بپرس!
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسکورت عجیب رئیس جمهور ایران و هیات همراه در عراق
فیلم اسکورت روحانی در عراق رو بررسی کردم
39 تا ماشین دنبالشه
اگه دوتا ماشین بچه های سپاه رو توی خاش هم اسکورت میکرد شاید 27 تا شهید نمیدادیم...
@mobahesegroup
⭕️ چرا باید بدانیم؟
🔹 دلایل زیادی میتوان بیان کرد که باید درباره رسانه های جمعی و اثرات آنها بدانیم که در اینجا سه دلیل را بیان میکنیم:
🔸 تاثیر گذاری رسانه بر زندگی اجتماعی ما، باعث ایجاد الگوهای فرهنگی جدید و حتی گاهی، موجب تغییر یا تثبیت فرهنگ جامعه میشود.
🔸 رسانه ها در امور سیاسی، ابزار قدرتمندی هستند، که میتوانند بر تصمیم گیری دولت ها و هم چنین بر نگرش مردم نسبت به دولت ها و امور بین المللی تاثیرات عمیقی داشته باشند.
🔸 رسانه ها با انتشار اخبار، اطلاعات و دانستنی های تازه، همواره در حال آموزش (مثبت یا منفی) افراد و شکل دادن به ارزش های آنها هستند.
🔺 گرچه تاثیر رسانه ها در زندگی ما، بسیار بیشتر از موارد بالاست، اما همین سه دلیل، برای حساس شدن ما، بعنوان مردم کشوری که بیشترین آسیب را از «جنگ رسانه ای» متحمل شده است، کافی است.
📚اصول ارتباط جمعی، محمود اکرامی؛ رسانه شناسی، اصحاب حبیب زاده ملکی
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| گفتگوی امروز حجتالاسلام رئیسی با سایت Khamenei.ir در حاشیه اجلاس مجلس خبرگان:
🔹️ رسیدن به تمدن نوین اسلامی کاملا دست یافتنی است
🔸️ به هیچ عنوان جریان پرخُروش انقلاب ایستایی و توقف نداشته و همواره در مسیر پویایی بوده است
🔍 متن کامل گفتگوی امروز Khamenei.ir را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41974
@mobahesegroup
اسماء متبرکه
بسیاری از مردم در حین خانه تکانی اسماء متبرکه موجود در منزل را٬ در کنار زباله ها قرار می دهند.
در حالی که چنین کاری شرعا جایز نیست و روشهای از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه بدین شرح است:
1. داخل آب روان بیندازیم به شرطی که بیاحترامی نشود.
2. داخل چاهی که غیر قابل استفاده است و استفاده نخواهد شد، بیندازیم.
3. داخل ظرف آبی بگذاریم تا به مرور زمان نوشتهها پاک شوند.
4. دفن کردن آنها در جایی که بیاحترامی به آنها نشود.
5. خمیر کردن آنها درصورتیکه بیاحترامی نشود.
6. دادن به بازیافت اگر اطمینان به عدم هتک حرمت است، اشکال ندارد و گرنه راه خوبی نیست.
رساله تخصصی فقه و احکام
🌱
برداشت های نادرست از احکام
@mobahesegroup
تورو به خدا
برخلاف تصور بسیاری از مردم اين قبيل قسم دادنها "تو رو به امام زمان، تو رو به خدا و ..." هيچ الزام شرعی به وجود نمیآورد و با انجام ندادنش نیز بلايی نازل نخواهد شد.
لذا توصیه می شود به اين خرافههای بی بها، بیشتر از این بها ندهید.
🌱
برداشت های نادرست از احکام
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🔞 اولین فیلم از داخل مسجد النور نیوزیلند پس از تیراندازی مرگبار یک سفیدپوست نژادپرست
@mobahesegroup
🔺انگیزه حمله مرگبار به مسجد نیوزیلند مشخص شد
🔹یکی از مهاجمان با انتشار ویدئویی انگیزه خود را از حمله مسلحانه به نمازگران مسجد النور در شهر کرایست کرچ نیوزلند، "مقابله با مهاجرت مسلمانان" اعلام کرد.
🔹این فرد در این ویدئو خود را «برنتون تارانت» ۲۸ ساله، اصالتا اهل استرالیا، و یک «سفید پوست معمولی» معرفی کرده است.
🔹وی در این ویدئو میگوید: «میخواستم به مهاجمان (مسلمانان) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تا زمانی که یک سفید پوست زنده باشد، هرگز نمیتوانید به سرزمینهای ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد.»
پ.ن: نژادپرستی در فرهنگ غرب بیداد میکند.
@mobahesegroup
🔰 بیان سخنان نادرست درباره حضور ایران در منطقه، کمک به نقشه دشمن است
🔻 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه «شناخت واقعیت میدان» و یا «نشناختن واقعیات» یکی از دوگانههای اساسی در مواجهه با چالشها و حوادث است، افزودند: در مسائل داخلی، دشمن و دنباله های او تلاش زیادی می کنند تا جایگاه خودی را ضعیف و جایگاه دشمن را قوی نشان دهند و در نهایت اینگونه القاء کنند که کشور با مشکلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امکان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد.
🔹️ حضرت آیت الله خامنهای گفتند: یک نمونه دیگر، مسائل منطقه است؛ اگر ما از موقعیت و جایگاه خود را در منطقه و از این واقعیت که دشمن در منطقه از ما حساب می برد، مطلع نباشیم، یکجور عمل خواهیم کرد اما اگر نسبت به این واقعیات آگاهی داشته باشیم، جور دیگری عمل خواهد شد.
🔺️ ایشان در همین خصوص تأکید کردند: کسانی که درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه مطالب و سخنان نادرست و نابجایی را مطرح می کنند، در واقع در حال کمک به نقشه دشمن هستند. ۹۷/۱۲/۲۳
instagram.com/p/Bu_KAz8g2lQ
---
@mobahesegroup
⚠️ مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما افراد در داخل به بهانه اختلافنظر دشمنی نکنند
⛔ وقتی فلان کنوانسیون در کشور مورد بحث است یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم نکنید
🔻 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خبرگان، «مرزبندی پررنگ با دشمن را برای مصونیت در مقابل تهاجم نرم» را بسیار لازم خواندند و خاطرنشان کردند: مرزهای فرهنگی نیز همچون مرزهای جغرافیایی نیاز به برجستهسازی و مراقبت دارند تا دشمن با فریب و خدعه و نفوذ از این مرزها عبور نکند و بر #فضای_مجازی و فرهنگ کشور مسلط نشود.
🔹️ حضرت آیت الله خامنهای با وجود تأکید فراوان بر مرزبندی با دشمن، یک نکته حاشیهای اما ظریف را هم توصیه کردند و آن اینکه «نباید بخاطر تعصب بجا علیه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب کرد».
🔺️ ایشان در همین زمینه افزودند: وقتی فلان #کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلالها و دیدگاههای خود را مطرح میکنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند. ۹۷/۱۲/۲۳
instagram.com/p/Bu_KbI3A3Xc
---
@mobahesegroup