✅ ادامه پاسخ : 3⃣
در نتیجه: دست روی دست گذاشتن در نماز در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) مرسوم نبوده و این ادعا که نماز خواندن با دست بسته مودبانه تر و نشان دهنده خضوع بیشتر است از اساس باطل است؛ چرا كه نماز امر تعبدي است و کسی نمی تواند به سلیقه خود چیزی به آنها اضافه و یا کم کند و اگر هم نحوه بهتر و با خشوع بيشتري براي نماز خواندن وجود داشت، خداي متعال كه مصلحت بندگانش را بهتر از هر كس ديگری مي داند به آن شيوه امر مي كرد؛ لذا شیعیان در راستای عمل به روش و سنت پیامبر - که بیان کننده وحی الهی است - نمازشان را با دست باز به جای می آورند.
🔶 پی نوشت:
(1). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 هـ ق، چاپ دوم، ج 82، ص 279؛ صحیح بخاری، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، دار ابن كثير، بيروت، 1407 هـ ق، چاپ سوم، ج 1، ص 226.
(2). سنن ابن ماجه، ابن ماجه، محمد بن يزيد أبو عبدالله القزويني، محقق: عبد الباقي، محمد فؤاد، دار الفكر، بيروت، بی تا، چاپ اول، ج 1، ص 337.
(3). صحيح بخارى، همان، ج 1، ص 259، باب (وضع اليمنى على اليسرى في الصلاة)، ح 707.
(4). عمدة القاري شرح صحيح البخاري، أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسين الغيتابى الحنفى بدر الدين العينى (المتوفى: 855هـ ق)، دار إحياء التراث العربي، بيروت، بی تا، چاپ اول، ج 5، ص 278.
(5). التواشيح علي الجامع الصحيح، عبد الرحمن السيوطي، جلال الدين، مكتبة الرشد، 1419 هـ ق، الطبعة الاولی، ج 1، ص 463.
(6). صحيح مسلم، دار إحياء التراث العربي، بيروت، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، كتاب الصلاة، باب 15، وضع يده اليمنى على اليسرى بعد تكبيرة الاحرام تحت صدره، ص 205، ح 401، «وائل بن حجر انّه رأى النبى صلى الله عليه و آله و سلم رفع يديه حين دخل في الصلاة كبّر ثمّ التحف بثوبه ثم وضع يده اليمنى على اليسرى ...».
(7). تهذيب التهذيب، شهاب الدين أحمد بن علي بن حجر العسقلاني(المتوفي سنة 528 هـ)، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، چاپ اول، 1404 هـ، ج 7، ص247.
(8). الفقه علي المذاهب الاربعه، جزیری، عبدالرحمان، دارالفکر، بیروت، 1428 هـ ق، الطبعة الاولی، ج 1، ص 217.
(9). «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ الرَّجُلُ يَضَعُ يَدَهُ فِي الصَّلَاةِ وَ حَكَى الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى فَقَالَ ذَلِكَ التَّكْفِيرُ فَلَا تَفْعَلْ»؛ وسائل الشيعة، حر عاملی، محمد بن حسن، مؤسّسة آل البيت(عليهم السلام) لإحياء التُّراث، 1409 هـ ق، چاپ اول، ج 7، ص 266، باب 15 (باب عدم جواز التكفير وهو وضع احدى اليدين على الأخرى في الصلاة).
(10). همان، ج 7، ص 265، باب 15 (باب عدم جواز التكفير وهو وضع احدى اليدين على الأخرى في الصلاة).
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
آیتالله نوری همدان در پیامی ضمن تسلیت شهادت طلبه در همدان، به مسوولان در رابطه با حل مشکلات فضای مجازی تذکر داد.
fna.ir/d9jdt9
@mobahesegroup
جايگاه «حلم» در کلام معصومین(ع)
⁉️ پرسش : 👇👇👇
«حلم» در کلام معصومین(علیهم السلام) از چه جایگاهی برخوردار است؟
✅ پاسخ : 👇👇👇
روایات ذیل گلچينى از سخنان معصومین(علیهم السلام) درباره اهمیت و جایگاه حلم می باشد:
1ـ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديثى می فرمایند: «اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَشْبَهَكُمْ بِى اَخْلاقاً؟ قالُوا بلى يا رَسُولُ اللّه فَقالَ اَحْسَنَكُمُ اَخْلاقاً وَ اَعْظَمَكُمْ حِلْماً وَ اَبَرَّكَمُ بِقَرابَتِهِ وَ اَشَدَّكُمْ اِنْصافاً مِنْ نَفْسِهِ فى الْغَضَبِ وَ الرَّضا»(1)؛ (آيا به شما خبر بدهم كداميك از شما از جهت اخلاق به من شبيه تريد؟ عرض كردند آرى اى رسول خدا. فرمود: آن كس كه از همه خوش اخلاق تر، بردبارتر، نيكوكارتر نسبت به خويشاوندانش و با انصاف تر در حال خشم و خشنودى باشد).
2ـ آن حضرت در حديث ديگرى می فرمایند: «ما جُمِعَ شَىْءٌ اِلى شَىْء اَفْضَلُ مِنْ حِلْم اِلَى عِلْم»(2)؛ (چيزى با چيزى همراه نشده كه برتر از همراهى حلم با علم باشد).
3ـ اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديثى می فرمایند: «اَشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبَ الْجَهْلَ بِالْحِلْمِ»(3)؛ (شجاع ترين مردم كسى است كه با نيروى حلم بر جهل غلبه نماید). همچنین همين مضمون در حدیثی از آن حضرت نقل شده كه می فرماید: «اَقْوَى النّاسِ مَنْ قَوِى عَلى غَضَبِهِ بِحِلْمِهِ»(4)؛ (قوى ترين مردم كسى است كه با نيروى حلمش بر غضبش چيره شود).
4ـ آن حضرت در حديث ديگرى می فرمایند: «اِنَّ اَفْضَلَ اَخْلاقِ الرِّجالِ اَلْحِلْمُ»(5)؛ (برترين اخلاق مردان حلم است).
5ـ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديث جالبى می فرمایند:«اِنَّ المُؤمِنَ ليُدْرِكَ بِالْحِلْمِ وَ اللّينَ دَرَجَةَ الْعابِدِ الْمُتَهَجِّدِ»(6)؛ (شخص مؤمن با حلم و نرمش به مقام عبادت كننده شب زنده دار مى رسد). اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه حلم و بردبارى از عبادات مهم در پيشگاه پروردگار است.
6ـ آن حضرت در حديث پرمعناى ديگرى می فرمایند: «مِنْ اَحَبِّ السَّبيلِ اِلَى اللّه عَزَّ وَ جَّل جُرْعَتانِ جَرْعَةُ غَيظ تَرُدُها بِحِلْم وَ جُرْعَةُ مُصيبَة تَرُدُّها بِصَبْر»(7)؛ (از محبوبترين راه ها به سوى خدا نوشيدن دو جرعه است، جرعه خشم را به وسيله حلم فرو بردن و جرعه مصيبت را با صبر تحمل كردن).
7ـ روزى حضرت على(عليه السلام) شنيد كه مرد [نابخردى] قنبر را دشنام مى دهد و گويى قنبر مى خواست به او پاسخ دهد، امام فرمود: قنبر! او را رها كن تا خدا را راضى و شيطان را خشمگين و دشمنت را [با شرمندگى] كيفر داده باشى. سپس فرمود: «فَوَالَّذى خَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَءَ النَّسَمَةَ ما اَرْضى الْمُؤمِنُ رَبَّهُ بِمِثلِ الْحِلْمِ، وَ لا اَسْخَطَ الشَيْطانَ بِمِثل الصَّمْتِ، وَ لا عُوقِبَ الاْحْمَق بِمِثْلِ السكوتِ عَنهُ»(8)؛ (قسم به خدايى كه دانه را در زير خاك شكافته، و انسان را آفريده هيچ شخص مؤمنى پروردگارش را به چيزى مانند حلم خشنود نساخته و شيطان را به چيزى مانند خاموشى به هنگام غضب خشمگين نكرده، و احمق را به چيزى همانند سكوت، مجازات ننموده است).
8ـ از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) چنين نقل شده که می فرمایند: «مَنْ كَظَمَ غَيْظاً وَ هُوَ قادِرٌ عَلى اِنفاذِهِ وَ حَلُمَ عَنْهُ، اَعْطاهُ اللّه اَجَرَ شَهيد»(9)؛ (كسى كه خشم خود را فرو برد، در حالى كه قدرت بر انجام كارى مطابق آن دارد و حلم و بردبارى پيشه كند، خداوند اجر شهيد به او مى دهد).
9ـ امام باقر(عليه السلام) در حديثى از امام على بن الحسين(عليه السلام) این چنين نقل می فرمایند: «اِنَّهُ لَيُعْجِبُنىِ الرَجُلُ اَنْ يُدْرِكُهُ حِلْمُهُ عِنَدَ غَضَبِهِ»؛ (من لذت مى برم كه حلم و بردباري انسان به هنگام خشم به سراغ او آيد [و او را از چنگال خطر رهايى بخشد]).
10ـ اين بحث را با حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) پايان مى دهيم [هر چند روايات در اين زمينه فراوان است] در اين حديث آمده است كه امام(عليه السلام) خدمتكارى داشت و او را به دنبال كارى فرستاده بود، ولى تأخير كرد، امام شخصاً به دنبال او رفت، ديد در گوشه اى خوابيده است (و گرما بر او غلبه كرده بود) امام بالاى سر او نشست و مدتى او را باد زد تا آسوده بخوابد، هنگامى كه بيدار شد امام (با محبت و بردبارى مخصوصى) به او فرمود: «اين كار درست نيست كه هم شب بخوابى و هم روز، شب را بخواب و روز را براى ما بگذار».(10) اين رفتار كه نهايت محبت و تواضع و بردبارى امام را مى رساند مى تواند سرمشقى براى افراد عصبانى باشد كه در اين گونه موارد از هر گونه خشونت چشم پوشیده و راه حلم را در پيش گيرند.(11)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
حلم» نامطلوب
⁉️ پرسش : 👇👇👇
«حلم» در چه مواردی مطلوب نيست؟.
✅ پاسخ : 👇👇👇
با اين كه حلم از فضائل بسيار برجسته و از خوی هاى شايسته انسانى است، ولى مواردى پيش مى آيد كه حلم در آنجا پسنديده نيست. اين گونه استثنائات در ساير فضائل اخلاقى نيز ممكن است پيدا شود؛ مثلا در مواردى كه حلم و بردبارى سبب جرأت و جسارت جاهلان متعصب مى شود و بر فشار و فساد و عصيان خود مى افزايند، حلم پسنديده نيست، بايد عكس العمل مناسبى نشان داده شود تا او سكوت كند. همچنین در مواردى كه حلم و بردبارى به زيان جامعه و يا مكتب و عقيده انسان تمام مى شود، نيز حلم و سكوت غلط است. و نيز در مواردى كه حلم نشانه ضعف و ذلت محسوب مى شود، حلم كار خوبى نيست و به گفته شاعر:
اظهار عجز پيش ستم پيشه ابلهى است *** اشك كباب باعث طغيان آتش است.(1)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 جايگاه و آداب برخورد با معلّم در اسلام
✍ پاسخ اجمالی:
اهميت علم و دانش تا آنجاست که خداوند در نخستين آياتي که بر پيامبرش نازل مي کند از علم سخن مي گويد. جالب اينکه در اين آيات آموزگاري و معلمي خود به انسان را نيز يادآور شده و آن را از نشانه هاي بزرگی خود بر مي شمرد. روشن است که چنين اشاره اي، گويای عظمت اين مقام و بزرگي دارندگان اين منصب است.
پس بر هر مسلمانی واجب است نهايت احترام و تعظيم را نسبت به اساتيد و معلمان لحاظ کند؛ مخصوصا بر مسئولين دولت هاست که با اتخاذ سياستهای لازم، در رفع نيازها و ارتقاي منزلت اجتماعي آنها بکوشند.
✍ پاسخ تفصيلي:
https://eitaa.com/mobahesegroup/11315
⁉️پرسش : 👇👇
معلم از منظر اسلام دارای چه جایگاهی است و آداب برخورد دانش آموزان و جامعه با معلّم چگونه است؟
✅پاسخ👇👇
جایگاه تعلیم و تعلّم در اسلام:
اهمیت علم و دانش تا آن جاست که خداوند در نخستین آیاتی که بر پیامبرش نازل می کند از این مطلب سخن می گوید، و بیان می دارد که اولین و مهمترین خصیصه ارزشمند انسان، داشتن دانش و توانایی دانش آموزی است؛ خداوند در آیات 3 تا 5 سوره علق می فرماید: «اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ* الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ* عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ»؛ (بخوان كه پروردگارت از همه گرامى تر است* همان كسى كه به وسيله قلم تعليم داد، و به انسان آنچه را نمى دانست آموخت). جالب اینکه خداوند در این آیات، آموزگاری و معلمی خود به انسان را نیز یادآور شده و آن را از نشانه های بزرگی و بزرگواری خود بر می شمرد.
خداوند در آیه 31 سوره بقره نیز خود را به عنوان نخستین معلّم انسان معرفی کرده، می فرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»؛ (خداوند علم اسما [علم اسرار آفرينش] را همگى به آدم تعليم داد). همچنین در آیات 1 تا 4 سوره الرحمن می فرماید: «الرَّحْمنُ* عَلَّمَ الْقُرْآنَ* خَلَقَ الْإِنْسانَ* عَلَّمَهُ الْبَيانَ»؛ (خداوند رحمان قرآن را تعليم داد، انسان را آفريد، و سخن گفتن را به او آموخت).
اين آیات حکایت از بزرگترين اوصاف خداوند یعنی تعليم بندگان دارد، تعليمى كه وسيله آگاهی، شناخت و بصیرت آنها می شود.(1)
در منابع اسلامی روایات بسیاری در مقام علم، عالم و معلم به عنوان آموزنده و ارائه دهنده علم و لزوم احترام به وی وارد شده است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این رابطه می فرماید: «مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ»(2)؛ (رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: كسى كه در راهى رود كه در آن دانشى جويد، خدا او را به سوى بهشت برد. همانا، فرشتگان با خرسندى بالهاى خويش را براه طالب علم فرو نهند و اهل زمين و آسمان تا برسد به ماهيان دريا براى طالبان علم، آمرزش طلبند و برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان ديگر و علماء وارث پيمبرانند زيرا پيمبران پول طلا و نقره بجاى نگذارند بلكه دانش بجاى گذارند، هر كه از دانش ايشان برگيرد بهره فراوانى گرفته است). همانطور که در این روایت مشاهده می کنیم، خداوند ارزش بسیار والایی برای علم آموزان و علما قائل شده است، و بدیهی است که همین ارزش و چه بسا بالاتر از آن را برای آموزگاران قائل باشد؛ چرا که آنها هم خود عالمند و هم دیگران را به سرزمین علم و دانش رهنمون می شوند.
از سویی اسلام در بیان اهمیت تعلیم و در بیان مقام علما آنها را برتر از عابدان می داند. امام محمدباقر(علیه السلام) در این باره می فرماید: «عَالِمٌ يُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ أَلْفَ عَابِدٍ»(3)؛ (عالمی که از علم آن استفاده شود بهتر از هفتاد هزار عبادت کننده است). علاوه بر آن در آموزه های اسلامی همنشینی با استاد عبادت شمرده شده است. پيامبر(صلى الله عليه و آله) در حدیثی می فرمایند: «مُجَالَسَةُ الْعُلَمَاءِ عِبَادَة»(4)؛ (همنشينى با دانشمندان عبادت است). امام موسى بن جعفر(عليه السلام) در حديثی می فرماید: «النَّظَرُ فِي وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبَاد»(5)؛ (نگاه به صورت عالم از روى محبت، عبادت است). همچنین لقمان به فرزندش می فرماید: «يَا بُنَيَّ جَالِسِ الْعُلَمَاءَ وَ زَاحِمْهُمْ بِرُكْبَتَيْكَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحْيِي الْقُلُوبَ بِنُورِ الْحِكْمَةِ كَمَا يُحْيِي الْأَرْضَ بِوَابِلِ السَّمَاءِ»(6)؛ (فرزندم! با علما همنشين شو و در مجلس شان زانو بزن، زيرا خداوند دلها را به نور دانش روشن مى كند؛ آن گونه كه زمين را با قطره هاى درشت باران زنده مى كند).
بر این اساس مسأله تعليم و تربيت در اسلام، از جایگاه فوق العاده ای برخوردار می باشد و به طور طبیعی امت اسلامی، مخصوصا حكومت اسلامى نیز وظیفه سنگینی در قبال آن خواهند داشت و باید اهتمام فوق العاده ای نسبت به امر تعليم و تربيت داشته
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
🖼#کاریکاتور
🛏خواب سنگین مسئولین فضای مجازی
@mobahesegroup
▪️◽️▪️◽️
◽️
#سحر_خیزی 7⃣1⃣
احادیث معصومین علیهم السلام درباب سحرخیزی
🔹اهمیت برگزاری نماز صبح به جماعت
▫️من صلّي الغداة و العشاء الاخرة في جماعة فهو في ذمة، فمن ظلمه فانما يظلم الله و من حقره فانما يحقر الله عزوجل؛
امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا صلوات الله علیه نقل مي کند:
هر کس، نماز صبح و عشا را با جماعت بخواند، تحت نگهبانی و ذمه خدا قرار مي گيرد
و هر کس به او ستم کند، گويا خدا را ستم کرده است و هر کس او را تحقير کند،
همانا خدا را تحقير کرده است.
📓بحارالانوار، ج 85، ص 12 و 13، ح 22
@mobahesegroup
▪️#ازشایعه_تاواقعیت نان بربری ۳ هزار تومانی!
@mobahesegroup
🔴 اگه این اسمش کد دادن به دشمن نیست ، پس چیه؟
آمریکا مطلع شود که ۶ مسیر دیگر وجود دارد برای دور زدن تحریم؟
@mobahesegroup