eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.4هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
8.5هزار ویدیو
219 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ سیره علما درباب سحرخیزی 🔹آیت الله بهجت از محضر آیت الله بهجت پرسیده شد: چه کنیم تا نماز صبح مان قضا نشود ایشان در پاسخ گفتند: کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد. 📓صدای سخن عشق؛ حکمت ها و حکایت های نماز از زبان آیت الله بهجت؛ ص 107 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شهید چمران به روحانی: موضع شما، موضع خطرناکی است ♦️روحانی:توطئه گرها رو در نماز جمعه به دار بیاویزید | حقوق ارتشی های بازنشسته راحداقلی بدهید @mobahesegroup
بسم الله الرحمن الرحيم . یکی از روزنامه های اصلاح طلب عکسی از راکتور اراک انداخته و القا کرده که بتن ریزی اراک دروغ است. اما اولا آنچه که بتن ریزی شده کالندریا و قلب راکتور اراک است نه محفظه آن در حالی که این روزنامه عکس محفظه را انداخته. ثانیا در بند سوم ضمیمه اول بر بتن ریزی تاکید شده و کارشناسان آژانس انجام آن را بارها تایید کرده اند. ثالثا همه مسولین سازمان انرژی کشور ما نیز بتن ریزی را تایید کرده اند. راستی چرا سعی میشود به هم که شده افتضاحات را کنند؟ @mobahesegroup
سیره علما درباب سحرخیزی 🔹محدث قمی در شرح حال محدث گران مایه، حاج شیخ عباس قمی آورده اند: وی در تمام دوره سال، در چهار فصل، حداقل یک ساعت قبل از طلوع فجر بیدار، و مشغول نماز و تهجد بود. به عبادت آخر شب و قبل از سپیده دم اهمیت زیاد می داد و معتقد بود که بهترین اعمال مستحبی، عبادت و تهجد است. فرزند بزرگش می گوید: «تا آنجا که من به خاطر دارم، بیداری آخر شب از او فوت نشد؛ حتی در سفرها این شیوه عملی می شد.» 📓علی دوانی، حاج شیخ عباس قمی؛ مرد تقوا و فضیلت، ص 61 @mobahesegroup
بررسی مطلبی که توسط کانال‌ ها و اینستاگرام و ... در فضای مجازی پخش شده با اشاره بی غیرتی مردم ایران ! به مدت یکسال پروژه زنان مشهدی و اعراب عراقی جهت برانگیختن خشم عمومی و ایجاد اختلاف و بدبینی بین دو همسایه در شبکه‌های مجازی در جریان است. پیوست را ببینید. @mobahesegroup
بررسی مطلبی که توسط کانال‌ ها و اینستاگرام و ... در فضای مجازی پخش شده با اشاره بی غیرتی مردم ایران ! به مدت یکسال پروژه زنان مشهدی و اعراب عراقی جهت برانگیختن خشم عمومی و ایجاد اختلاف و بدبینی بین دو همسایه در شبکه‌های مجازی در جریان است. پیوست را ببینید. تحلیل ابتدایی، مشکوک بودن موارد اینچنینی را آشکار می کند چنین مطلبی در سایت ها نیافتیم اما فضای مجازی مملو است از اسکرین شات ! چند سوال : ۱ چرا آدرس سایت منتشر‌کننده اعلام نمی‌شود و فقط مجموعه‌ای از تصاویر و نوشته که براحتی قابل جعل است منتشر می شود؟ البته حتی اگر سایتی نیز معرفی می‌شد نیازمند بررسی اصالت آنست. ۲ فرض کنیم که چنین هم باشد. چرا فقط زنان مشهد؟! روسپیگری مخصوص شهر خاصی است؟ آیا هدف از اعلام یک شهر برانگیختن بیشتر احساسات و خشم نیست؟ ۳ چگونه ممکن است شماره سری ثبت شده‌ها همه از مشهد باشد. آیا این امر عجیب نیست؟ اصلا چه لزومی داشت نام شهر ارایه شود؟ مشکوک نیست؟ ۴ اما آیا زنان روسپی ایرانی در سایر کشورهای عربی حضور ندارند؟ آیا به میل خود چنین نمی کنند؟ آیا فقط فقر عامل آنست؟ آیا باید فقط مردان عرب را برای چنین امری مقصر دانست نه زنانی که خود را عرضه می کنند؟ ۵ آیا مردان ایرانی در سایر کشورها از جمله کشورهای عربی و یا ترکیه یا تایلند بدنبال روسپیان نیستند؟ از اینجهت باید همه ایرانی‌ها را ملامت کرد؟ اصولا این بازار عرضه و تقاضا همه جا وجود دارد از جمله قم و مشهد و گردش تیلیاردی مالی در جهان دارد اینکه اصالت معامله‌گران از چه کشوری باشد یا فاعل و مفعول چه ملیتی داشته باشد تا این حد اهمیت دارد؟ از انتشار چنین پیام‌هایی خودداری کنید. چون هدف اصلی حسادت و ضربه زدن به اعتماد دو ملت است در زمانی که نیازمند همراهی یکدیگرند توجه کنیم که عراق نزدیک ترین کشور به ماست و بعلت نوع فرهنگ مصرف مردم ان تولید کنندگان غیر حرفه ای ایرانی تنها مقصد صادراتشان این کشور است و بخش عمده اقتصاد ما به این کشور مصرف کننده وابسته شده هدف از قرار دادن عکس زنان ایرانی در سایت‌های صیغه یابی چیست؟ اینجا را ببینید 👇 mashreghnews.ir/news/967396/هدف-از-قرار-دادن-عکس-زنان-ایرانی-در-سایت-های-صیغه-یابی-چیست هوشیار باشید. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
توضیحات این تصاویر👆👆👆🔺👇👇👇
پخش عکس بانوان فرهیخته ایرانی در مطالب بالا سراسر دروغ و صرفاً برای ایجاد نفاق و دشمنی بین مردم ایران و عراق می باشد ایشون خانم دکتر فریده درودگر عضو کادر پزشکی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نگاه در تهران می باشند شبکه های مجازی کارشان دروغ افکنی است @mobahesegroup
بی شرفی دشمنان از یک طرف اما خودفروختگی و زود باوری عده‌ای از مردم که این دروغ ها را باور می کنند و مطالب آن را با خوشحالی از اینکه کار های نظام را رسوا کرده اند منتشر می کنند از طرف دیگر آیا وقت آن نرسیده که کمی با بصیرت باشید ایشان خانم دکتر نرگس اسفینی فراهانی چشم پزشک میباشند @mobahesegroup
ایشان خانم زهره افشار قوچانی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز هستند مابقی تصاویر نیز همانند این چند تا از بین تصاویر داخل سایت های اینترنتی برداشته شده است با بصیرت باشید اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید و بجای باور این شایعات و انتشار پیروزمندانه ی آنها سرتان را پایین انداخته و از اینکه آب به آسیاب دشمن میریزید شرمنده باشید @mobahesegroup
: جیسون رضاییان معتدلی بود !!! پیام دهکردی ، بازیگر نقش در سریال به روزنامه صبح نو‌ گفته : همین که برای آزادی‌ جیسون رضاییان یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار هزینه کرده به‌نظرم بزرگ‌ترین سند این فرد است. جیسون رضاییان همان‌قدر خائن است که . کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
❓ حکم بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها؟ ❓ پرسش: بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها چه حكمي دارد؟ ✔ پاسخ اجمالی:👇👇👇 اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه ريشه در رفتار پيامبران پيشين دارد. مانند: بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف(ع) و ماليدن آن بر چشم. بوسيدن قبور ائمه(ع) از روى «محبت» است نه از روى «عبوديت». آيا بوسيدن فرزند، يا عكس و وسائل يادگار او، شرك است؟! ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت مثل عبداللَه فرزند احمد بن حنبل، رملي شافعي، محب الدين طبري و... نيز بوسيدن و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته اند. #زیارت #وهابیت #حرم #عتبات #مزار #ضریح #بوسیدن_ضریح #نماز #دعا #اولیاء #زيارت_نامه ✍️ پاسخ تفصيلي: کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
پاسخ تفصیلی: درباره بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها و اشياى متعلق به آنان بايد گفت: اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه به دليل متبرك بودن آن ها ريشه در رفتار پيامبران پيشين نيز دارد. در قرآن مجيد آمده است كه وقتى حضرت يوسف خود را به برادرانش معرفى نمود و آن ها را مورد عفو و بخشش قرار داد، به آن ها گفت: «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هذا فَأَلْقُوهُ عَلى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيراً»؛ (پيراهنم را با خود نزد پدرم ببريد و بر صورتش افكنيد تا ديدگانش بينا گردد).(1) سپس در جاى ديگرى از همين سوره آمده است: «فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِيرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً»؛ (چون مژده دهنده نزد پدر آمد، پيراهن را بر صورت پدر افكند و يعقوب بينايى خود را بازيافت).(2) آيا مى توان رفتار اين دو پيامبر الهى- يوسف صديق كه توصيه به ماليدن پيراهن بر چشمان پدرش نموده و يعقوب كه آن را انجام داده است - را شرك به خدا و حرام دانست؟ آن هم داستانى كه از زبان قرآن مجيد نقل شده است؟ علاوه بر اين، در صحيح بخارى از عبداللَّه بن عمر نقل شده است كه: «پيامبر را در حالى ديدم كه حجرالاسود را لمس مى كرد و مى بوسيد».(3) بر همين مبنا است كه كليه مسلمين جهان به هنگام زيارت خانه خدا، براى لمس كردن و بوسيدن حجرالاسود مدتها به صف مى ايستند. حال كه بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف و ماليدن بر چشم مجاز مى باشد، بديهى است كه مى توان در و ديوار و ضريح امامان را لمس نمود و بوسيد، زيرا تفاوتى بين اشيا - از جهت متبرك بودن آن ها - وجود ندارد؟! بايد توجه داشت بوسيدن قبور ائمه از روى «محبت» است نه از روى «عبوديت»، و آيا هركسى را كه از روى محبت بوسيدند، عبادت كرده اند؟!! و آيا بوسيدن فرزند، بوسيدن عكس و يا وسائلى كه يادگار فرزندى است كه به مسافرت رفته و يا از دنيا رفته، شرك است؟! وقتي آنها شرك نباشد بوسيدن قبور اولياء از روي محبت نيز شرك نمي باشد. ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت بوسيدن قبر و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته اند از جمله: 1. عبداللَّه فرزند احمد بن حنبل مى گويد از پدرم سؤال شد كه مس منبر رسول اللَّه و تبرك به آن و بوسيدن قبر شريف به قصد ثواب چه حكمى دارد؟ پدرم گفت اشكالى ندارد.(4) 2. رملى شافعى: تبرك به قبر پيامبر و يا علما و يا اوليا جائز است و بوسيدن و استلام آن اشكالى ندارد.(5) 3. محب الدين طبرى شافعى: بوسيدن قبر و دست گذاشتن بر روى آن جايز است و سيره عمل علماء و صالحان بر آن است.(6) 4. علامة احمد بن محمد مقرى مالكى، متوفى در سال 1041 ه در «فتح المتعال بصفة النعال» به نقل از ولى الدين عراقى گفته است: حافظ ابو سعيد بن علا گفته است: در گفتار احمد بن حنبل در جزوه قديمى با خط ابن ناصر (7) و ديگر از حفاظ ديده ام كه: از امام احمد در مورد بوسيدن قبر و منبر رسول خدا سؤال شد، فرمود: مانعى ندارد. او مى گويد: گفتار احمد را به ابن تيمية نشان داديم بسيار تعجب كرد و گفت: تعجب مى كنم، احمد نزد من مرد بزرگى است اما نمى دانم اين گفتار اوست يا معنى گفتار اوست؟! او مى گويد: چه تعجبى در اين گفتار است در صورتى كه از احمد براى ما نقل شده كه: جامه شافعى را شسته و آبش را خورده است.(8) وقتى كه او از اهل علم تا اين اندازه احترام كند، پس نسبت به صحابه و آثار انبياء (عليهم السلام) چگونه احترام خواهد نمود؟ و چقدر نيكو سروده است از قول مجنون نسبت به ليلى: «امر على الديار ديار ليلى اقبل ذا الجدار و ذا الجدارا*** و ما حب الديار شغفن قلبى ولكن حب من سكن الديارا»؛ (از ديار ليلى مى گذرم، اين ديوار و آن ديوار را مى بوسم، علاقه به ديار ليلى دلم را تسخير نكرده، آن كسى كه در آن سكونت دارد مرا مفتون خود ساخته است). ادامه در پست بعدی👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆 👇👇👇 ۵. شيخ مشايخ شافعى ها، شافعى كوچك محمد بن احمد رملى، متوفى در در سال 1004 هـ ق در شرح «المنهاج» گفته است: مكروه است كه تابوتى كه روى قبر قرار دارد بوسيده و يا لمس شود، و بوسيدن اعتاب مقدسه، هنگام دخول براى زيارت اولياء نيز مكروه است؛ آرى اگر قصد تبرك داشته باشد كراهت ندارد چنانكه مرحوم والد به آن فتوى داده است. چنانكه تصريح كرده اند (9)كه: هر گاه از دست زدن به حجر الاسود عاجز باشد، مستحب است با عصائى به آن اشاره كند آنگاه عصا را ببوسد.(10) 6. طيب ناشرى از محب الدين طبرى شافعى نقل كرده كه: بوسيدن قبر و لمس كردنش جائز است، آنگاه گفته است، روش علماء شايسته چنين بوده و اين شعر را خوانده است: «لو رأينا لسليمى اثرالسجدنا الف الف للاثر»؛(11) (اگر اثرى از سليمى ببينيم، هزار هزار بار براى آن سجده مى كنيم). 7. شيخ ابراهيم باجورى شافعى، در حاشيه اش بر شرح ابن قاسم عزى بر متن شيخ ابى شجاع در فقه شافعى، جلد 1 صفحه 286 گفته است: بوسيدن قبر و مس كردن آن مكروه است و مثل آن است تابوتى كه روى آن قرار مى دهند، و همچنين است بوسيدن آستانه ها هنگام داخل شدن براى زيارت اولياء، مگر آنكه قصد تبرك به آنها را داشته باشد كه در اين صورت، كراهت نخواهد داشت. و اگر از آن به خاطر ازدحام و امثال آن مثل اختلاط زن و مرد، ناتوان باشد، چنانكه در زيارت آقايم احمد البدوى واقع مى شود، در اين گونه موارد در مكانى توقف كند و از دعاء و قرآن، آنچه كه مى تواند بخواند و با دستش يا چيز ديگر اشاره به قبر كند، پس آن را ببوسد. علماء تصريح كرده اند كه اگر از مس حجر الاسود ناتوان باشد، مستحب است كه با دستش و يا عصا به سوى آن اشاره كند آنگاه آن را ببوسد و... .(12) بوسيدن در و دیوار و عتبه و آستانه مقدّسه أئمّه معصومين (عليهم السلام) نیز شرك نمى باشد چون زائر براى اظهار أدب و تبرک، آنها را مي بوسد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀 🌹 @mobahesegroup 🍀 ⁉️ متن شبهه 👇👇👇 ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺩﮐﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺶ ﭘﺴﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﮔﺮﮒ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭﭘﺴﺮﺍﻧﺶ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﻃﻌﻤﻪ ... ﺩﺭ ﺍﻭﺝ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﻭﮐﺸﺶ ﺑﺎ ﭘﯿﺶ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﯼ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻋﺎﺷﻖ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ، ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ... ﻋﺸﻖ ﻣﯿﻤﯿﺮﺩ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻧﺎﺑﻮﺩ ،ﻣﺮﺩﺍﻧﺶ ﺗﻨﻮﻉ ﻃﻠﺐ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﻭ ﺯﻧﺎﻧﺶ ﻣﺮﺩ ﺳﺘﯿﺰ . @mobahesegroup ✅✅ : 👇👇 1⃣ در اسلام تفکیک جنسیتی آن هم از کودکی صورت نمی گیرد بلکه زمانی که کودک، قوه تشخیص مسائل جنسی را می یابد، از حریم جنسی او مراقبت می شود. (نه دیوارکشی یا قهر و پرده کشی) 2⃣ با سازی بین دختر 🙍و پسر👧، پسر به عنوان گرگ 🐕و دختر به عنوان طعمه🐏، معرفی نمی شود، بلکه به دختربچه آموزش داده می شود که نباید خود را در دسترس افراد بیگانه قرار دهد. (آموزشی که هر عقل سلیمی آن را می پذیرد.) 👌و به پسربچه نیز حفظ و مراقبت از حریم خصوصی خود و دیگران. دختر یاد می گیرد که انسان است و نباید هوسرانان ازوجودش سود ببرند و مورد سواستفاده آنها قرار گیرد. و پسر آموزش می بیند که عفاف و خویشتنداری کند و حوزه لذت او محدود به همسر او خواهد بود. 3⃣ هر انسان خردمندی می پذیرد که پیشگیری بهتر از درمان است. کردن سلامت جنسی کودک به بهانه او، نه تنها هیچ نفعی به حالش ندارد که👈 میتواند سلامت جسمی و روحی او را به خطر بیندازد، مانع رشد مادی و معنوی اش شود و در صورت تداوم، مسیر شکوفایی استعدادها و انرژی او را به کلی منحرف کند. @mobahesegroup 4⃣ ضمنا تنوع طلبی از خصلت های ذاتی و غریزی انسان (خصوصا جنس مرد ) است که در صورت عدم کنترل و مهار آن، می تواند باعث سقوط اخلاقی افراد شود. کما اینکه مهارنکردن تنوع طلبی در غرب باعث شده که افراد به حیوانات و اشیاء 🐺🐶🐯روی آورند و باسگ و الاغ و گربه ازدواج کنند. (چرا که دسترسی بیش از حد به انسان، سبب دلزدگی آنها شده) 🔶 پس جمله باید بدینصورت اصلاح شود: 👇 ✍ در سرزمینی که به اسم آزادی! حفظ حریم جنسی دختر و پسر، بی معنی می شود، دخترانش طعمه خواهند شد و پسرانش گرگ. مردان هوس چران و تنوع طلب خواهند شد و زنان، مردستیز و فمینیست. به اسم آزادی زن، زن را برهنه خواهند کرد تا مرد از هر زنی لذت ببرد. به اسم آزادی زن، مردهای هوس چران، آزاد خواهند شد عشق معنایی جز هوس نخواهد داشت و خیابان و گذرگاه، عشق ها و انسانها را به ابتذال خواهد کشاند.. و نتیجه: بیماری های مقاربتی، طلاق، بی معنی شدن خانواده، همجنسبازی و حیوان بازی، افسردگی و تنهایی انسانها.. ✍ در سرزمینی که حریم دختر و پسر، از کودکی مراقبت شود دخترانش عفیف و گوهر گرانبها 👑 خواهند بود و پسرانش حافظان پاکی. عشق در خانواده و بین زن و شوهر و فرزندانشان 👨‍👩‍👧‍👦 خواهد شکفت و نتیجه: میوه آرامش. سلامت جسم و روح. امنیت و با هم بودن، دور هم بودن و شادابی. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
پلیس تهران: «حیات شبانه» نداریم فرمانده انتظامی پایتخت: 🔹صنوف تنها در ماه مبارک رمضان اجازه فعالیت تا سحر را داشته‌‌اند و پس از پایان ماه رمضان این امر منتفی است. 🔹از طریق معاونت نظارت بر اماکن عمومی به همه صنوف اعلام کرده‌ایم که زیست شبانه نداریم و صرفاً صنوف تا یک بامداد مجاز به فعالیت هستند. 🔹در صورت مشاهده عدم رعایت این موضوع با صنوف متخلف برخورد قانونی خواهد شد. fna.ir/da7dz4 @mobahesegroup
برداشت های نادرست از احکام 👇👇👇👇 تماس باطنی برخی از مردم تصور می کنند فقط تماس ظاهری بدن بدون وضو به قرآن و اسماء مقدس، اشکال دارد. در حالی که تماس باطنی هم اشکال دارد. مثلا آیه ای از قرآن یا نام های مقدس که بر روی نانی نوشته شده را نمی توان بدون وضو در دهان قرار داد. رساله مصور ص 133 عروة الوثقی ج1 ص189 م3 و ص192 م19 🌱 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
برداشتهای نادرست از احکام👇👇👇 تشویق به بدی گاهی بعضی از مردم نسبت به کسی که نمازش را منظم نمی خواند می گویند: بهتر این است که اصلا نخواند و یا به کسی که ریش گذاشته و گاهی هم گناه می کند، می گویند: خوب است که آن ریشت را هم بزنی و یا به گنهکاری که در مجلس امام حسین علیه السلام شرکت نموده می گویند: تو کجا و این مجلس کجا؟! در حالی که باید با بدی ها برخورد شود نه خوبی ها، آیا به دانش آموزی که از درسی رد شده سزاوار است گفته شود، حال که از این درس نمره نیاوردی باید از سایر درس ها نیز رد شوی؟ 🌱 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
برداشتهای نادرست از احکام👇👇👇 بهانه های بی اساس بسیاری از افراد با کوچکترین بهانه ای، از انجام وظایف شرعی خود سر باز می زنند، در اینجا به چند نمونه اشاره می نماییم. چون خداوند حاجت مرا نداد، نماز نمی خوانم! چون فلان پیش نماز، گرفتاری مرا برطرف نکرد، دیگر در نماز جماعتش شرکت نمی کنم! چون نتوانستم غسل کنم، نماز نخواندم! چون خجالت کشیدم، غسل واجب را ترک کردم! چون درس یا امتحان داشتم، روزه نگرفتم! چون کارت دعوت به مجلس گناه داده بودند، رفتم! چون همسرم خواسته، این چنین می پوشم! چون در محیط کار حقوق کافی نمی دهند، سوء استفاده و کم کاری کردم! چون از برخی مذهبی ها بدرفتاری دیدم، مذهب را کنار گذاشتم! چون زندگیم تامین نمی شد، به دنبال مال حرام (ربا، رشوه، کم فروشی) رفتم! 🌱 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️شبهه👇👇 🔴 عبادت به جز خدمت خلق نیست. ✅پاسخ:👇👇👇 🔵 از دوران دبستان ، یک بیت شعر شیخ اجل سعدی ، توجهم را به خود جلب می کرد و بعدها نیز تکرار آن در خلال متن ها و نوشته ها ، باوری غلط! را برایم رقم زده بود و آن بیت این بوده است: عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست دیشب رفیقی شفیق و اهل دل، مطلبی زیبا در باب "نقش محبت به بندگان خدا در تصفیه نفس و رشد فضایل آدمی" برایم فرستاده، در ادامه به این بیت سعدی استناد نمودند. از آنجایی که از کودکی تاکنون مکرر این بیت را از آن سعدی می دانسته ام و از طرفی ، مفاد این بیت را با آموزه های دین مبین اسلام در مباینت آشکار ، لذا با قلمی آمیخته به احتیاط به نقد این بیت شعر پرداختم زیرا ضمن آن که بر وجود چنین مغایرتی مطمئن بودم، اما جناب سعدی را نیز، شخصیتی حکیم و شاعری دین مدار می دانستم، اینگونه نگاشتم: : این بیت شعر منتسب! به جناب سعدی علیه الرحمه خالی از خدشه و بی نیاز از تامل نیست، زیرا با بررسی در عبادات می بینیم که شارع مقدس، ضمن اهمیت محوری به عباداتی همچون نماز (به عنوان عبادتی که انجام آن، شرط پذیرش سایر عبادات است!) و روزه و حج و... همچنین به خمس و زکات به عنوان عباداتی که توصیه به آنها به منظور تقویت حس توجه به بعد اجتماعی زندگی و خدمت به همنوع می باشد، عنایت ویژه و در خور داشته است تا بدان جا که اگر مسلمان زکات و خمس مالش را نپردازد، نماز و روزه اش محل اشکال و در معرض خطر ابطال خواهد بود. اهمیت زکات تا بدان جاست که هرجا در قرآن از "الذین یقیمون الصلوه" سخن رفته، در ادامه بلافاصله فرموده "و یوتون الزکوه"، یعنی "مومنین کسانی هستندکه نماز برپا می دارندو زکات می پردازند." مضاف بر خمس و زکات، امر به انفاق و احسان به نیازمندان در آیات زیادی از قرآن مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است. با چنین نگرشی جامع که شارع مقدس به همه امور فردی و اجتماعی زندگی انسان داشته است، هیچکس حتی جناب سعدی! را نرسد که بخواهد نقص موجود در دین! خدا را با نگرش ناقص! انسانی خود کامل کند و عبادت را فقط در انحصار "خدمت به خلق!" بشمارد و نماز (تسبیح و سجاده) را به عنوان مهم ترین عبادت در همه ادیان توحیدی، مورد استخفاف قرار دهد. همین شعر منتسب به سعدی امروز به مستمسکی در دست برخی دین ستیزان برای هجمه علیه نماز و عبادت و بلکه اساس دین بدل شده است. اگرچه ممکن است حتی جناب سعدی نیز، با توجه به قبل و بعد این شعر، هدفی غیر از آنچه برخی از آن استنباط و استنتاج کرده اند، داشته باشد. در ادامه برای اطمینان از این که آیا در دیوان سعدی نیز ، این بیت به همین صورت آمده است یا خیر، به اینترنت مراجعه کردم. کاشف به عمل آمد که در برخی نسخه های موجود، کلمه"عبادت " و در برخی نسخه ها نیز کلمه "طریقت" آمده است و با بررسی قرائن و شواهد قبل و بعد این بیت، به نظر می رسد، "طریقت" درست تر بوده باشد و جابجا کردن "عبادت" با "طریقت" احتمالا توسط تحریف گران مغرض انجام شده باشد زیرا از جناب سعدی قطعا یکی از این دو صادر شده و نه هر دو! و اگر عبادت بوده باشد پس این نقد وارد است و اگر طریقت بوده باشد، به اهل طریقت مربوط می گردد. ❗️اما بررسی محتوایی این شعر : وجود الفاظی همچون "دلق" به معنی جامه کهنه درویشی، "دم"، "درویش"، "خرقه"، "فقیر" و عبارت "به کنج عبادت نشست" و تکرار کلمه ی "طریقت" در بیت دیگر و... که در این شعر آمده است، همگی مصطلحات فرهنگ درویشی است و دلالت دارد بر این که کلمه ی درست تر در این بیت "طریقت" بوده است و نه "عبادت"، زیرا در مسلک درویشی، عقیده بر این است که عبادات را ظاهری است "شریعت" نام که باطن آن "طریقت" است و این بیت در بیان این معناست که بنا به آیین درویشی، مقصد طریقت، فقط خدمت به خلق است و نه تسبیح و عبادت. اگرچه ممکن است این قرائتی از آیین درویشی بوده باشد اما قرائتی صحیح از "دین" نخواهد بود! @mobahesegroup و اینک متن کامل شعر سعدی: در اخبار شاهان پیشینه هست که چون تکله بر تخت زنگی نشست به دورانش از کس نیازرد کس سبق برد اگر خود همین بود و بس چنین گفت یک ره به صاحبدلی که عمرم به سر رفت بی حاصلی بخواهم به کنج عبادت نشست که دریابم این پنج روزی که هست چو می‌بگذرد جاه و ملک و سریر نبرد از جهان دولت الا فقیر چو بشنید دانای روشن نفس به تندی برآشفت کای تکله بس! طریقت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست تو بر تخت سلطانی خویش باش به اخلاق پاکیزه درویش باش به صدق و ارادت میان بسته‌دار ز طامات و دعوی زبان بسته‌دار قدم باید اندر طریقت نه دم که اصلی ندارد دم بی‌قدم بزرگان که نقد صفا داشتند چنین خرقه زیر قبا داشتند ✍ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️شبهه:👇👇 🔴 خدا 124 هزار پیامبر داشت که هرکدوم از اونها به یک نحوی مردند. کار همه ی اونها تبلیغ و گسترش خداپرستی بود اما چرا یک پیامبر مثل ابراهیم وقتی در آتش اندخته شد، خدا جانش را نجات داد و اجازه نداد کوچکترین عذابی بکشد؟ همینطور موسی، محمد، عیسی، سلیمان. اما پیامبرانی مثل یحیی، ارمیا و ... به فجیع ترین شکل ممکن کشته شدند! آیا خدا بین پیامبران خودش فرق قائله؟ ✅پاسخ:👇👇👇 @mobahesegroup 🔵 پیامبران الهی هم‌ مانند سایر مردم زندگی پرفراز و نشیب و سرنوشت متفاوتی داشته اند. از آنجا که تحمل رنج و سختی تاثیر بسیاری در رشد و تربیت انسان داشته و بلاها و مشقت ها به عنوان نردبانی برای رسیدن به کمال و سعادت مطرح هستند، انبیای الهی خود در راه هدایت مردم به سوی توحید و خداپرستی و نیز در زندگی شخصی خود بیشترین مشکلات و مصیبت ها را تجربه کرده و از آزمون های بسیاری عبور کرده اند. چنانکه در زندگی پیامبرانی مانند حضرت ایوب، یعقوب، موسی، یوسف، ارمیا و ... شاهد آن هستیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده: ان اشد الناس بلاء الانبیاء، یعنی سخت ترین بلاها و آزمون ها را پیامبران داشته اند. در عین حال هرجا حکمت الهی اقتضا می کرده امدادهای غیبی به مدد پیامبران می رسید و در برخی موقعیت ها آنها به واسطه ی این الطاف از مرگ یا مشکلی بزرگ نجات پیدا می کردند چنانکه در سرگذشت پیامبرانی مانند حضرات ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر بزرگوار اسلام شاهد آن هستیم. از طرفی دیگر جبهه ی باطل که آگاهی مردم را به ضرر منافع شخصی خود می دیدند خود به صورت رودررو یا به وسیله ی تحریک افراد نادان سد راه پیامبران بودند و حتی دست به کشتار آنان نیز می زدند، چنانکه بنی اسرائیل بسیاری از انبیا را به قتل رسانده و پیامبرانی مانند یحیی و عیسی را کشته یا در معرض قتل قرار دادند. ❗️در نگاه اول شاید چنین به نظر برسد که برخی از پیامبران کمتر از بقیه در معرض بلا و گرفتاری بوده و از این جهت تفاوتی بین آنان بوده است، اما با دقت کافی در زندگی ایشان متوجه خواهیم شد چنین نبوده و مثلا پیامبری مانند حضرت ابراهیم هم اگرچه در جاهایی مورد عنایت خدا بوده اما کم در معرض رنج و خطر هم نبوده است و به عنوان مثال در طول زندگی رنج هجرت و نیز سختی دوری از زن و فرزند را به جان خریده و از آزمایش ذبح فرزند هم سربلند بیرون آمده بود. 👈 بنابرین از این جهت تفاوتی بین پیامبران نیست و هر کدام در مسیر دعوت به عبودیت و معنویت بارها در معرض آزمون و امتحان و شاهد انواع سختی ها و مشقت ها بوده اند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه:👇👇 @mobahesegroup 🔴 پوچ‌گرایی شرعی و خودکشی شرعی - تعریف قران از زندگی: سوره محمدآیه ۳۶ جز اين نيست كه زندگى اينجهانى بازيچه و بيهودگى است. و اگر ايمان بياوريد و پرهيزگارى كنيد خدا پاداشهايتان را خواهد داد، و از شما اموالتان را نمى‌طلبد سوره العنكبوت آیه ۶۴ زندگانى اين دنيا چيزى جز لهو و لعب نيست. اگر بدانند، سراى آخرت سراى زندگانى است سوره الحديدآیه ۲۰ بدانيد كه زندگى اينجهانى بازيچه است و بيهودگى و آرايش و فخرفروشى و افزون‌جويى در اموال و اولاد. همانند بارانى به وقت است كه روييدنيهايش كافران را به شگفت افكند. سپس پژمرده مى‌شود و بينى كه زرد گشته است و خاشاك شده است. و در آخرت نصيب گروهى عذاب سخت است و نصيب گروهى آمرزش خدا و خشنودى او. و زندگى دنيا جز متاعى فريبنده نيست سوره الأنعام آیه ۷۰ و واگذار آن كسانى را كه دين خويش بازيچه و لهو گرفته‌اند و زندگانى دنيا فريبشان داد... سوره الأنعام آیه۳۲ و زندگى دنيا چيزى جز بازيچه و لهو نيست و پرهيزگاران را سراى آخرت بهتر است. آيا به عقل نمى‌يابيد؟ ➖ قران با صراحت می‌گوید زندگی بیهوده، بازی و سرگرمی و فریب است، بدون شک از بسیاری مسلمان، مؤمن و موحد شنیده‌اید: زندگی چه فایده ای دارد وقتی آخر همه ما مرگ است" و این دقیقا یعنی پوچ گرایی و بیهوده‌انگاری زندگی ➖ غیراز این بدون شک از بسیاری مومن و مسلمان شنیده‌اید که: " ای کاش خودکشی گناه نبود به خدا قسم همین امروز خودکشی می‌کردم؛ ای کاش خودکشی عقوبت و عذاب نداشت..." ، و این نشان دهنده نتیجه دیدگاه اسلامی است ➖باید دقت داشت آنگونه که می‌گویند آمار خودکشی بین مسلمانان کمتر است( که دروغی بیش نیست! ) به این خاطر نیست که ایدئولوژی اسلامی زندگی را برای آنها معنا دار کرده بلکه به خاطر ترس از گناه و عقوبت خودکشی و ترس از خدا است که خودکشی نمی‌کنند، لذا با در نظر گرفتن این نکته باید معیارهای اندازه‌گیری خودکشی از تعداد نفراتی که خودکشی کرده اند به تعداد نفراتی که تمایل به خودکشی دارند تغییر کند. به احتمال بسیار اگر معیار اندازه‌گیری آمارهای خودکشی "میزان تمایل به خودکشی" باشد مسلمانان بیشترین آمار تمایل به خودکشی را خواهند داشت که فقط از ترس عذاب جهنم دست به خودکشی نمیزنند ➖نکته دیگر اینکه اسلام دینی است که افراد را به خودکشی و دیگر کشی تشویق میکند، چنان که بسیاری از مسلمانان به خاطر شهید شدن خود را به کشتن داده اند، قران آنچنان جایگاهی به شهات می‌دهد که هرکسی را به این کار سوق می‌دهد، آیا رفتن برای مقابله با دگراندیشان با شعار الله اکبر خودکشی نیست؟ آیا تمایل به شهادت برای پیوست به جهانی پر از حوری و شراب خودکشی نیست؟ ⚛ دین اسلام پوچ‌گرایی و خودکشی را به شکلی دیگر ارائه می‌دهد که برچسب شرعی به آن میزند؛ اسلام دین پوچ گرایی شرعی و خودکشی شرعی(شهادت)! ✅پاسخ:👇👇 @mobahesegroup ⚜«ویتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا» (آل عمران: ۱۹۱)؛ ⚜«افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا ولا ترجعون» (مؤمنون: ۱۱۵)؛ ⚜«وما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما لاعبین».(انبیا: ۱۶) ⚜«یا ایها الذین آمنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم»(مائده: ۸۷)؛ ⚜«قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق».(اعراف: ۳۲) 💠 این شبهه در واقع از سه شبهه تشکیل شده. 👈اول اینکه از نظر قرآن و دین اسلام، زندگی بیهوده و پوچ و بازیچه است و نتیجه ی آن ایجاد این بینش در مسلمین است که وقتی نهایت کار ما مرگ است زندگی چه فایده دارد! یا اگر خودکشی حرام نبود خودم را می‌کشتم. 👈شبهه ی دوم اینکه احتمال تمایل به خودکشی در بین مسلمانان بیشتر است! 👈شبهه ی سوم این است که تشویق به شهادت طلبی و جایگاه عظیم شهادت در معارف دینی در واقع ترویج و تشویق خودکشی و دیگر کشی است!!! ❌نهایتا، پس دین اسلام مکتب پوچ گرایی و ترویج خودکشی است!!! ✔️از شبهه ی اول شروع میکنیم و همینجا تناقض گویی های جاهلانه نویسنده را نشان میدهم. ابتدا طبق آیات کریمه می‌گوید اسلام دنیا را در مقابل آخرت بازیچه میداند! جای دیگر می گوید خودکشی را حرام کرده! جای دیگر می‌گوید مروج خودکشی است! جالب است جای دیگر می‌گوید مسلمانان میگویند: آخر همه ی ما مرگ است! اما جای دیگر آیات آخرت را می آورد و حرف از خودکشی برای رسیدن به حوری و شراب!!!! ما که نتوانستیم این هذیان گویی چند مجهولی را حل کنیم! چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید. طبق آیاتی که ابتدای پاسخ ارائه شد، معنای زندگی و هدف داری زندگی در دین اسلام، بسیار پررنگ و برجسته و اساسی است. ✔️«و ان لیس للانسان الا ما سعی». (نجم:۳۹) ادامه👇👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا👆👆🔺👇👇👇 امام صادق(ع) تلاش برای معاش را جهاد در راه خدا می داند و می فرماید: «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله». قرآن کریم می فرماید: نصیبت را از دنیا فراموش نکن.... پس از یک‌ سو دنیا، مزرعه ی آخرت، تجارت‌خانه ی مردان خدا، مسجد دوستان حق، محل هبوط وحی پروردگار و سرای موعظه و پند شمرده شده: «مسجدُ اَحبّاءِ اللهِ و مصلّی ملائکةِ اللهِ و مهبطُ وحیِ اللهِ و متْجَرُ اولیاءِ الله». و از سوی دیگر نگاه مادی صرف، مایه ی غفلت و بی‌خبری از یاد خدا و متاع غرور و مانند آن. 💠در سوره نجم آیه ۲۹ می‌خوانیم: «وَ لَمْ یُرِدْ الاّ الحَیاةُ الدُنْیا؛ کسانی که جز زندگی دنیا را نخواهند». به تعبیر دیگر، سخن از کسانی است که آخرت را به دنیا می‌فروشند و برای رسیدن به مادیات از هیچ خلاف‌کاری و جنایتی ابا ندارند. ❗️حقیقت این است که دنیا به ذاته فانی و هیچ است و چیزی که پست ترین درجه ی وجودی را داراست ارزش ذاتی و لیاقت دلبستگی و همت صرف برای رسیدن به آن را ندارد. اما آیا دنیا به عنوان وسیله هم مذموم است؟ خیر بلکه طبق آیات و روایات ذکر شده برعکس است. ✔️اما شبهه ی دوم: ❓آیا به اقرار نویسنده دینی که مانع خودکشی میشود (حتی حضرت رسول در جایی میفرمایند: ولایتمنین الموت.... آروزی مرگ نکنید. و مشابه این دستور بسیار تکرار شده.) علت پوچ گرایی است!!! ❓آیا حتی به فرض، تمایل به خودکشی فرد مسلمان به اعتقادات دینی او که او را منع کرده و تنها مانع خودکشی اوست نسبت داده می شود یا به پوچ گرایی که قطعا بخاطر نگاه غیر دینی به دنیا و انسان و هدف زندگی به آن رسیده !!!! 👈بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، در ایران ۳.۶ نفر و در افغانستان ۷.۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بر اثر خودکشی جان باخته‌اند. بدین ترتیب ایران در رتبه ۱۶۴ و افغانستان در رتبه ۱۲۸ جهان در میان ۱۸۳ کشوری که آمار میزان مرگ و میر آنها از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، قرار دارند. ✔️اما شبهه سوم که دین ،خودکشی را حرام کرده اما همان خودکشی را به اسم شهادت و آدم کشی ترویج کرده !!! ❓آیا این هذیان سرایی ها فقط به خاطر عدم معرفت نویسنده نسبت به معنای شهادت است! آیا جستجو راجع به معنای شهادت اینقدر پیچیده است یا غرض فقط دشمنی و کینه توزی و شبهه افکنی است!!! ❓آیا جهاد و قتال در راه خدا و در دشمنی با دشمنان خدا و طواغیت عالم و کشته شدن برای برقراری عدالت جهانی و رساندن بشر به سعادت، خودش اسمش خودکشی و دیگر کشی است؟ ❓آیا از نظر این دین ستیزان ، کسی که جان خود را به خاطر یک شخص دیگر به خطر بیندازد، سزاوار مذمت است که چرا خودکشی می‌کنی! یا شایسته ی مدح به سبب ایثار و از خودگذشتگی از جان!!! ❓آیا با هر نیتی میشود خود را به کام مرگ داد و ادعای شهادت کرد؟ 👈البته از مدافعین و نوکرانِ جانیان و خون آشامان و کودک‌شان جهان چنین قضاوت هایی اصلاً بعید و عجیب نیست. 💠حالا با این احوال و مطالب خود قضاوت کنید چه عقاید و باورهایی مروج خودکشی و دیگر کشی است!!! ✍ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup