💠 پاسخ به #شبهات_اعتقادی
⁉️ متن شبهه:👇👇👇
دیروز دخترم از من پرسید که گرانش و جاذبه زمین از کجا می آید؟ او کودکی دو ساله و نیمه است. من می توانم در این باره چیزهای بسیاری بگویم. چیزهایی که احتمالا او درک نخواهد کرد، اما صادقانه ترین پاسخ این است که من نمی دانم! چه می شد اگر من می گفتم گرانش و جاذبه از طرف خدا می آید؟ احتمالا در این جواب حس زیرکی او را خفه می کرد و به او یاد می داد چگونه جس کنجکاوی و زیرکی خود را خفه کند. (سم هریس)
✅ پاسخ:👇👇👇
🔸 متن شبهه، مطلبی پیرامون نظریه خدای حفرههاست. این نظریه، به طور خلاصه قصد دارد بگوید: خدا ساخته ذهن بشر است برای پاسخ به سوالات بی جوابش.
🔸 از آنجا خدا برای اثبات خود، دلایل و براهین فراوانی را ارائه کرده است و عقل نیز این دلایل و براهین را با فراغ بال میپذیرد، و همچنین نظریه خدای حفرهها نیز در موارد مختلفی مرد نقض و نقد است؛ به مبحث خدای حفرهها نمیپردازیم، تنها با بیان مثال و توضیح، متن منتشر شده را نقد میکنیم.
🔸 ابتدا باید بدانیم که سوالات مختلف، پاسخهای مختلف میطلبد. اگر کسی بپرسد که جاذبه زمین چیست، توضیحی علمی نیاز است تا سوال کننده مجاب گردد. و اگر کسی بپرسد جاذبه زمین را چه کسی تدبیر کرده و چه کسی ابداع نموده و در دسترس ما قرار داده است، نیاز به یک پاسخ قانع کننده دیگر است. اگر پاسخ سوال قبلی را برای همین سوال تکرار کنیم، یقینا قانع کننده نیست؛ زیرا مفاد سوالات متفاوت است.
🔸 سوال دخترک آقای هریس، یا درباره چیستی گرانش زمین و جاذبه است، و یا درباره هستی گرانش و جاذبه زمین. آقای هریس نیز به عنوان یک فلسفهدان، از تفاوت این دو سوال آگاه است؛ ولی از یک مغلطه استفاده کرده و بین سوال از چیستی و هستی خلط نموده است.
🔸 اگر سوال از چیستی بود، پاسخ باید علمی و مستدل به واقعیت باشد تا باورپذیر شده و سائل را قانع کند. برخلاف سوال از هستی؛ در سوال از هستی، فرد به دنبال علت و پدیدآورنده مورد سوال است؛ در اینگونه موارد، علوم تجربی، قدرت ورود دقیق و مستدلی ندارند؛ به عبارت بهتر، در سوال از هستی، علوم تجربی تنها در حیطه تجربه خود سخن میگویند و این برای یک پاسخ کامل و قانع کننده کافی نیست. حتی اگر پاسخ قانع کنندهای نیز ارائه شود، دلیلی برای صحیح بودنش وجود ندارد.
🔸 در پاسخ از هستی جاذبه، دلیل و علت تامه خداست. البته علت تامه برای هر مطلبی و موضوعی خداست. این را فلسفه با گویشهای مختلفی به اثبات رسانده است. حتی اگر علوم برای جاذبه و گرانش، دلایلی ارائه کند، علت اصلی خداوند قادر متعال است. به عبارت فلسفی، واجب الوجود، دلیل تامه ممکن الوجود است.
🔸 هر چند آقای هریس، قصدشان این است که بگویند اعتقاد به وجود خدا باعث عقب ماندگی در پیشرفت علوم است؛ اما شایان ذکر است که اکثر دانشمندان دنیا، از قرون ابتدایی تمدن تا کنون، از جامعه آماری موحدین میباشند. با این حال، چگونه توحید باعث نشده است که دانشمندان موحد نسبت به حقایق علمی، بیگانه باشند؟
🔸 مثال بارز آن، اسحاق نیوتون که مکتشف جاذبه و گرانش زمین بوده، و از موحدین مصمم بوده است.
🔸 جالبتر آنکه تمام کتب مقدس و آئین های الهی، دستور به علم آموزی و دقت در آفرینش و کشف رموز هستی داده اند؛ قرآن کریم نیز به عنوان آخرین کتاب آسمانی و ارائه دهنده آخرین دین الهی، بیش از 100 مرتبه به علم آموزی و عبرت آموزی صراحتا اشاره کرده و دستور داده است.
🔸 بنابراین اعتقاد به وجود خداوندی یکتا و خالقی متعال، نه تنها باعث عقبگرد علمی و پژوهشی نمیگردد، بلکه خود عاملی برای پیشبرد علوم میباشد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
💠 پاسخ به #شایعات
🔻 شایعه پاسخ پادشاه عربستان به تحریم حج حزب الله لبنان
⁉️ متن منتشر شده در فضای مجازی:👇👇
جواب پادشاه عربستان به حزب الله لبنان که گفتن ما به حج نمیرویم تا قبر سیدنا عمر را از انجا بیرون نبرن پادشاه گفت زمانی که عمر زنده بود شیطان از ترس عمر راهش را از او هفتاد کوچه دور میکرد نمیدونستم که بعد وفات ایشان هم هنوز شیاطین میترسن و نزدیک قبر مبارک هم نمیشوید سبحان الله این هست غیرت عمری.عمر کجایی که هنوز کفار از نام وقبرت میترسند.
@mobahesegroup
✅ پاسخ:👇👇👇
🔸 اولا، چنین درخواستی از جانب حزب الله لبنان، در هیچ منبعی منتشر نشده است.
🔸 دوما، شیعیان لبنان و خصوصا حزب الله لبنان، برای خود در عربستان، بعثه مخصوص دارند و هر ساله به میزان مشخصی، سهمیه حج دریافت کرده و حاجیان را به آن منطقه اعزام مینمایند. برای مثال، سایت elnashra در خصوص میزان تعامل حزب الله لبنان با عربستان، در سال ۲۰۱۸ اشاره دارد و از آماری بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ شیعه لبنانی که به حج مشرف میشوند، یاد کرده است.
🔸 سوما، هر مسلمانی میداند که حج، سفر به مکه مکرمه است؛ در حالی که عمربن خطاب، در شهر مدینه دفن شده است. طبیعی است که تعطیلی حج، به خاطر وجود یک قبر، در یک شهر دیگر، کاملا خلاف عقل و شرع است.
🔻نقدی بر روایت فرار شیطان از عمر
🔸 اما روایت رویگردانی شیطان از عمر بن خطاب؛ در منابع اهل سنت، از جمله صحیح مسلم و بخاری، نقل شده است. در پاسخ به این حدیث جعلی، ذکر چند نکته لازم است:
🔸 نکته اول؛ در این روایت واحد (که نزد اکثر اهل سنت، روایت واحد بی اعتبار است)، از هفتاد کوچه و فرار یاد نشده، بلکه به تغییر مسیر شیطان اشاره شده است.
🔸 نکته دوم؛ این سخن نووی نشان میدهد که قاضی عیاض دقیقاً این گونه برداشت کرد که عمر از وسوسههای شیطانی معصوم و مصون بود! اما سوال این جاست که آیا قائل شدن به عصمت عمر بر خلاف نظریه بزرگان اهل سنت نیست؟ دلائلی در معتبرترین کتاب اهل سنت وجود دارد که نشان میدهد اهل سنت حتی قائل به عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیستند تا چه رسد به عمر. وقتی در صحیح بخاری مقام پیامبر اکرم به حدی تنزل یافته که پیامبر را شخصی معرفی میکند که قصد خودکشی داشت، یا پیامبری که با زنانش در حال حیض آمیزش کرد، و… حال چگونه ممکن است که عمر بن خطاب معصوم باشد؟! (در حالیکه پیامبران را معصوم نمیدانند.)
🔸 نکته دوم؛ طبق حدیث فرار شیطان از عمر، آیا معقول است شیطان از عمر فرار کند، در حالی که شیطان از حضرت آدم فرار نکرد و او را وسوسه کرد که از میوه درخت تناول کند؟ اگر حدیث فرار شیطان از عمر را قبول کنیم این به معنای این است که ایمان عمر بیشتر از حضرت آدم و یا دیگر پیامبران است. آیا کسی از اهل سنت تا به حال این ادعا را پذیرفته است؟
🔸 نکته سوم؛ اگر شیطان از عمر فرار میکرد، پس چرا باید عمر وقت مرگ بسیار محزون باشد به طوری که این جملات را بگوید: «واللّه لو أنّ لى طلاع الارض ذهبا لافتدیت به من عذاب اللّه عزوجل قبل أن أراه. به خدا قسم اگر زمین پر از طلا بود و متعلق به من، آن را براى نجات از عذاب خدا فدا مىدادم قبل از آنکه آن را ببینم».
🔸 اگر عمر اعمالش را صحیح مىدانست چرا باید جزع و فزع کرده و آرزو داشته باشد که زمین پر از طلا شده و متعلق به او، آنگاه آن را فدیه بدهد تا از عذاب خدا نجات یابد. چرا باید آرزوئى کند که خداوند در قرآن مشابه آن را در مورد آنان مىگوید که اگر آنها زمین پر از طلا را فدیه دهند، خداوند از آنان نمىپذیرد.
🔸 «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَ لَوِ افْتَدى بِهِ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرینَ. [آل عمران آیه ۱۹۱] کسانی که راه کفر را پیمودند و در همان حال از دنیا رفتند، اگر چه روی زمین پر از طلا باشد، و آن را بعنوان فدیه (و کفّاره اعمال بد خویش) بپردازند، هرگز از هیچ یک آنها قبول نخواهد شد و برای آنان، مجازاتِ دردناک است و یاورانی ندارند.»
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
💠 پاسخ به #شبهات_فقهی
دلیل عدم تساوی دیه #بیضه_چپ و راست؟
⁉️ شبهه:👇👇👇
یکی از راه های سنجش اعتبار و حقانیت دین، بررسی احکام آن دین است. چرا که عقل سلیم حکم میکند که از خدایی عادل و حکیم احکامی عقلی و حکیمانه صادر شود. یکی از احکام عجیب دین اسلام، عدم تساوی دیه ی قطع بیضه ی چپ و راست است. دلیل این عدم تساوی در حدیثی از امام صادق چنین بیان شده است: {چون فرزند از بیضه چپ به وجود می آید} این در حالیست که این مسئله از منظر علم پزشکی واضح البطلان است!
✅ پاسخ:👇👇👇
🔸 ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که، آیا بین بیضه چپ و راست، در مساله دیه، تفاوتی وجود دارد؟
🔹 در پاسخ به این سوال، میگوییم، بله؛ در روایات فقهی پیرامون تفاوت بین بیضه چپ و راست، اشاره شده است. البته اختلافی بین این روایات وجود دارد که، با استعانت از علوم حدیث، برطرف میشوند. (جهت مشاهده اختلاف و راه حل، به آدرس انتهای همین مطلب مراجعه نمایید)
🔹 نهایتا باید گفت، فقها پیرامون دیه بیضه چپ و راست، به دو رای و نظر روی آوردهاند:
۱_ دیه بیضه چپ، دو سوم دیه کامل است و دیه بیضه راست، یک سوم دیه کامل و مجموعا دیه کامل.
۲_ دیه بیضه چپ و راست، مساوی و هر کدام نصف دیه کامل است و مجموعا دیه کامل.
🔻 تفاوت علمی بین بیضه چپ و راست
🔸 حال که دانستیم که در منابع اسلامی، بین بیضه چپ و راست تفاوت وجود دارد، آیا حقیقتا و از لحاظ علمی نیز، تفاوتی بین این دو عضو همسان وجود دارد؟
🔹 در پاسخ باید گفت، بله؛ بین بیضه راست و چپ، از لحاظ آناتومی و کارکرد، تفاوتهایی وجود دارد که علم پزشکی به آن اذعان دارد.
🔹 سایت «هلث لاین» (شامل مقالات تخصصی و عمومی پزشکی) درباره ویژگیهای بیضه سمت چپ مینویسد: «هر دو بیضه دارای رگههایی است که به مکانهای مختلف متصل میشوند. رگهای بیضه راست به ورید اجوف تحتانی (inferior venacava) متصل است درحالی که رگ بیضه چپ، به ورید کلیوی چپ (و در نهایت به کلیه چپ) متصل خواهد بود.»
🔹 با اتصال رگ خون رسان بیضه سمت چپ، به کلیهها، و با احتساب باریکی رگهای کلیوی نسبت به ورید اجوف تحتانی، با آسیب دیدن بیضه سمت چپ، احتمال لخته شدن خون در رگهای خون رسان کلیوی و در نهایت، آسیب (آمبولی) کلیه و از کار افتادن آن، زیاد است. با این حساب مشخص میشود که بین بیضه سمت راست و سمت چپ تفاوتهایی وجود دارد که سبب آسیب پذیر بودن و اهمیت بیضه سمت چپ است.
🔻 بیضه سمت چپ و اسپرم سازی سمت راست
🔸 حال، نوبت به آن رسیده است، به این سوال پاسخ بدهیم که، آیا طبق گفته منسوب به امام صادق (ع)؛ بیضه سمت چپ، برای تولید مثل و فرزندآوری لازم است؟
🔹 ابتدا متن روایت را ملاحظه بفرمایید: امام صادق علیه السلام در جواب سوال عدم برابری دیه بیضه راست و چپ میفرمایند: «لان الولد من البیضه الیسرى»؛ اینکه ترجمه این عبارت چیست، جای تأمل دارد. کلمه «ولد»، محل بحث است.
🔹 معنای کلمه ولد، در منابع لغت، به معنای: نسل، پسربچه، فرزند، تولید کردن و زاییده شده آمده است. اما در روایت مذکور، آنچه از ظاهر برداشت میشود؛ فرزند است. یعنی مفهوم حدیث چنین است که: «علت تفاوت در میزان دیه، این است که بیضه سمت چپ، باردار کننده است.» اما میتواند معانی دیگر لغت ولد نیز، مورد اراده حضرت صادق ()ع) باشد.
۱_ ولد به معنای پسر بچه: «برای آنکه پسرها، از بیضه چپ هستند.»
۲_ ولد به معنای تولید کردن: «برای آنکه، بیضه چپ تولید کننده است.»
۳_ ولد به معنای زاییده شده: «برای آنکه بیضه چپ زاییده شده است.»
🔹 مثلا ولد به معنای تولید کردن، میتواند از جهت مولد بودن بیضهها، مورد استعمال قرار گرفته باشد؛ چرا که هر دو بیضه، تولید کننده میباشند؛ با این تفاوت که، بیضه سمت راست، غالبا تولید اسپرم را عهدهدار است و بیضه سمت چپ، تولید اندوکرینها (هرمونهای درونریز) را انجام خواهد داد.
🔹 جالب آنکه، هورمونهایی که نیاز بیضهها برای ترشح اندوکرینها میباشند، از غدد فوق کلیوی ترشح میشوند که به نوعی، با رگهای خونی به بیضه سمت چپ متصلاند.
🔹 با این حساب، بیضه چپ، علاوه بر ترشح و تولید منی، وظیفه تولید اندوکرینها را به صورت تخصصی دارد؛ و این خود یکی از معیارهای ارزش بیشتر این عضو، از جفت خود میباشد و شاید به همین جهت، از دیه بیشتری برخوردار است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
*عراقچی: بیش از این تحمل نمی کنیم که ایران یکسویه و یکجانبه برجام را اجرا کند* ‼
🔺آیاسندی ازاین بالاترمی توان یافت که دولت تدبیرواصلاح تا کنون بصورت یکطرفه امتیازداده وبرجام رایکطرفه وبصورت کامل اجراکرده بدون گرفتن هیچ امتیازی؟!
قضاوت با شما
@mobahesegroup
✔️اگر مردم بفهمند که دین به نفعشان است، برای دینداری از هم سبقت میگیرند
🔸ما اگر دقیق دربارۀ دین صحبت کنیم، مردم برای دینداری از همدیگر سبقت میگیرند! همانطور که اگر ببینند یکجایی پول و ثروتی هست، برای آن از هم سبقت میگیرند، یا اگر ببینند یکجایی یک منفعت اقتصادی هست، مردم باهم مسابقه میدهند! دینداری هم یکروزی همینطوری خواهد شد.
🔸در حکومت امامزمان(ع) شما فکر میکنید چه میشود که ایشان جهان را اداره میکند؟ آیا یکدفعهای مردم تغییر میکنند و حسّ و حال معنوی پیدا میکنند؟ اینکه منطقی نیست! در روایت فرمودهاند: امامزمان(ع) دست میکشد بر سرِ مردم و عقلشان زیاد میشود (امام باقر(ع): إِذَا قَامَ قَائِمُنَا ع وَضَعَ یَدَهُ عَلَی رُؤُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِها عُقُولَهُم؛ کمالالدین /ج2/ص675) وقتی عقل مردم زیاد بشود میفهمند که دین به نفعشان است و وقتی فهمیدند دین به نفعششان است، باهم مسابقه میگذارند برای دینداری و کارهای خوب. مثلاً اینکه نمیگذارند فقر روی زمین بماند، بهحدی که دیگر فقیری پیدا نمیکنی برای صدقهدادن! مردم دنبال یک نیازمند میگردند که صدقه بدهند. چرا اینطوری میشود؟ چون میفهمد که این کار به نفع خودشان است.
#گناه_و_توبه 22
علیرضا پناهیان ۹۸.۲.۲۵
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⭕️امام صادق(ع):
کسی که خانهای داشته باشد و مؤمنی محتاج سکونت در آن باشد و او نگذارد،
خداوند عز و جل میفرماید:
فرشتگانم! بندهام به بنده دیگرم در مورد سکونت در دنیا بخل ورزید.
به عزتم سوگند هیچ گاه در بهشتم ساکن نخواهد شد.
📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص۵۱۹
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هاشمی رفسنجانی : اگر مبادله نفت با کالا ( بخوانید #اینستکس ) در ایران انجام میشد، مردم ما تحقیر میشدند و فاتحه همه چیز خوانده میشد!
✍ آقای روحانی و دولتمردان محترم سخنان و توصیه بزرگترین حامی خودتان را با دقت گوش کنید!
@mobahesegroup
⚠️ مادران عزیز غربالگری قبل از زایمان کاملا اشتباه است !
تحت هیچ شرایطی غربالگری نکنید که از روی نادانی و اشتباه می گویند بچه شما مشکل دارد و سقط باید شود
کسانی که مراجعه کردند و دکترها گفتند بچه مشکل دارد باید سقط شود، وقتی سقط نکردند و بعد فرزندشان به دنیا آمد اکثرا دیدند فرزند کاملا سالم است و آنطور که دکترها گفته بودند، نشده بود.
انجام غربالگری فقط باعث میشود فرزندی که سالم است را به اشتباه فکر کنید ناسالم است و کلی در استرس و اضطراب قرار بگیرید.
@mobahesegroup
✅ ✅ خبر خوش و مهم 🔥 🔥
⭕️ دادسرای ناحیه ۲۱ ارشاد به تمامی موارد کشف حجاب (داخل خودرو یا عابر پیاده) در صورت تهیه مستندات تصویری و ویدیویی رسیدگی میکند.
علاوه بر این موارد دیگری از قبیل اشاعه فحشا و منکرات در فضای حقیقی و فضای مجازی (اینستاگرام، تلگرام و ...) و یا جرایم مشابه رو هم میتونید برای رسیدگی به اینجا ارسال کنید
🔴 ارسال به شماره 09054309484 در تمامی پیامرسان های ایرانی
♻️ لطفا دوستان به هر طریق ممکن این موضوع رو در تمامی شبکه های اجتماعی اطلاعرسانی کنید ♻️
@mobahesegroup
#خلقت_اجباری
🤔#پرسش
❔شاگردانم زیاد سوال می کنند که ما در به دنیا آمدن هیچ اختیاری نداشتیم و جبرا به دنیا آمدیم ، من نمی خواستم به #دنیا بیایم چرا خدا من را جبرا به دنیا آورد و مورد امر و نهی قرار داد ❗️آیا معاذ الله این ظلم خداوند به ما محسوب نمی شود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌 در صورتی که بگوییم انسان بدون اختيار خويش پا به عرصه هستى گذاشته است اما در مقابل، از نعمتى بى نظير برخوردار گشته و آن عبارت است از «هستى»، «وجود» و آثار آن. در مقابل «عدم»، «#نيستى» و «ندارى» نقمت و زيانى بى نظير است.
❕خداوند لطف بزرگى فرموده كه ما را از عرصه نيستى به هستى درآورده است و ما بايد شكرگزار چنين #هديه اى باشيم و لو آن كه اختيار و اراده ما در آن، هيچ نقشى نداشته باشد.
👌 البته اگر خوب دقت كنيم ترجيح «زندگى» بر مرگ و «بود» بر نبود در نهاد و فطرت هر انسانى نهفته است و همگان در جهت ادامه حیات خودشان تلاش میکنند و با عواملی که حیات آنها را به #مخاطره می اندازد مبارزه می کنند ، همه این ها گواه بر آن است که حیات و وجود فطری بشر است و خداوند چیزی به انسان بخشیده است که مورد رغبت همه انسانها است ، البته اگر در ميان انسانها كسى مخالف اين نظر باشد به جهت برخى مشكلات پيش آمده است كه بايد سعى كند از جلو راه خود بر دارد . نه اينكه بخاطر مشكلات به اصل حيات و زندگى بدبين و #پشيمان باشد.
🔰البته #نگارنده معتقد است که بشر به اختیار خودشان پا به عرصه وجود گذاشته است و چنین نبوده است که افراد انسان در به دنیا آمدن اختیاری از خود نداشته باشند .
❕این مطلب #حقیقتی است که خداوند در سوره اعراف به آن اشاره کرده و می فرماید ؛
« وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ »
🔸« به خاطر بياور زمانى را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت (و فرمود:) آيا من پروردگار شما نيستم؟! گفتند آرى، گواهى مى دهيم (چرا چنين كرد؟) براى اينكه در روز رستاخيز نگوئيد ما از اين #غافل بوديم (و از پيمان فطرى توحيد و خداشناسى بى خبر).»
🔰اعراف 172
👌از روایات متعددی استفاده می شود هنگامى كه آدم آفريده شد فرزندان آينده او تا آخرين فرد #بشر از پشت او به صورت ذراتى بيرون آمدند و طبق بعضى از روايات اين ذرات از گل آدم بيرون آمدند، آنها داراى عقل و شعور كافى براى شنيدن سخن و #پاسخ گفتن بودند، در اين هنگام از طرف خداوند به آنها خطاب شد « أَ لَسْتُ بِرَبِّكُم » آيا پروردگار شما نيستم ، همگى در پاسخ گفتند:" بَلى شَهِدْنا" آرى بر اين حقيقت #همگى گواهيم.
👌سپس همه اين ذرات به صلب آدم یا به گل آدم باز گشتند و به همين جهت اين عالم را عالم ذر و اين پيمان را پيمان #الست مى نامند.
📚بحار الانوار ج 5 ص 225 باب 10
❕روشن است که اقرار به ربوبیت الهی در زندگی فرد فرد انسان ها ، منوط به پذیرفتن اصل حیات و #وجود است ، ذریه آدم با اقرار به ربوبیت الهی درواقع اعلام رضایت به حیات و به زندگی دنیا آمدن کردند و خداوند پس از این رضایت و اقرار به ربوبیت الهی ، آنها را به حیات دنیا آورد ، اگر چه پس از این پیمان برخی از انسانها به این عهد و #پیمان عمل نکردند و ربوبیت خداوند را انکار و حتی نسبت به اصل حیات خود اعتراض کردند .
🔹بنابراین بر خلاف آنچه برخی #تصور می کنند ،خلقت اجباری در کار نبوده است و خداوند افراد انسان را پس از رضایت خودشان ، زندگی و حیات و وجود داده است ، و پس از آن ، حب به حیات و زندگی و توحید ربوبی خداوند با فطرت انسانها آمیخته گشته و به صورت یک پیمان فطری در آمده است و خداوند نسبت به فراموشی این دو اصل فطری تذکر داده است .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#حرم_امام_خمینی
🤔#پرسش
❔امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام #ساده زیست چنین حرم مجللی ساخته اند ❗️ آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕
💠#پاسخ💠
👌ساختن حرم و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علما و صلحاء خصوصا امام خمینی ( ره ) که از سادات و #فرزندان پیامبر گرامی نیز می باشند از چند جهت رجحان دارد ؛
1⃣از آیات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان و بزرگان ، یک نوع امر رایج در میان ملل قبل از اسلام بوده است آنجا که درباره اصحاب کهف می فرماید ؛
« هنگامی که وضع آنان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن آنها دو نظر ابراز داشتند ؛1_ بر روی قبور آنان بنایی بسازید_ 2_ مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم» (کهف 21)
👌 قران این دو #نظریه را نقل می کند بدون آنکه از آنها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف قوانین الهی بودند قطعا قران از آن انتقاد می کرد. از این داستان بدست می آید که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ و آباد سازی #مدفن آنان است .
❕اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست، و يك نوع قدردانى از گذشتگان، و تشويق براى آيندگان در آن كار #نهفته است، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آن را مجاز شمرده است.
👌وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است، به همين دليل #پيامبران و شخصيتهايى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است.
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 388
2⃣قران در آیه 32 حج می فرماید ؛
« هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و #تکریم کند آن نشانه تقوای دلها است »
♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت آن مایه تقرب به #درگاه خداوند است ، به طور مسلم علمای ربانی وفقهای برجسته از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاغ دین و مایه گسترش آن در میان مردم بوده اند .
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هرکس #فقیه مسلمانی را اکرام و احترام کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او راضی است »
📚بحار الانوار ج 2 ص 44
👌یکی از طرق بزرگداشت و اکرام علماء و فقهای ربانی ، حفظ آثار و قبورشان و آباد کردن وصیانت از فرسوده شدن و از بین رفتن قبور آنها می باشد .
3⃣در روایات #متعددی دستور به حب و دوست داشتن و محبت به علما و فقهای ربانی داده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 1 ص 186 باب 2 فضل حب العلماء
👌همینطور در روایات متعدد دیگری دستور به حب سادات و نیکی کردن به آنها خصوصا اگر از #صلحاء باشند ، داده شده است .
📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17
❕روشن است که یکی از مظاهر محبت و نیکی به علماء و فقهای ربانی خصوصا اگر از سادات باشند ، بازسازی و آباد #ساختن قبور آنها می باشد .
👌البته در روایاتی از بنای بر روی قبور و گنبد و #بارگاه ساختن آن نهی شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 211 باب 44
❕از آنجایی که این روایات ، #مستمسک برای عده ای قرار گرفته است تا ساخت و سازهای حرم امام خمینی را زیر سوال ببرند ، توجه به پاسخی که در گذشته داده ایم لازم است که این روایات #نهی کننده ، ناظر به قبور عموم مردم است و شامل قبور انبیاء و امامان و علماء و صلحاء نمی شود ؛
❕زیرا ما برای بازسازی و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور امامان و علماء و صلحا دلیل خاص داریم که در سطرهای #پیشین و #نمایه بالا به آن اشاره شده است .
🔹مرحوم صاحب #حدائق می نویسد ؛
« از روایاتی که از بناء بر قبور نهی می کند ، استثناء می شود قبور انبیاء و امامان ...همینطور بعید نیست استثناء شود قبور علماء و صلحاء چرا که بازسازی قبور آنها ، تعظیم #شعائر اسلام است و مصالح دینی فراوانی بر آن مترتب می شود»
📚الحدائق الناضره ج 4 ص 131
❕البته آنچه گفتیم به آن معنا نیست که همانند آنچه در حرم امام خمینی ( ره) می بینیم ، افراطی در #بازسازی صورت گیرد و خرج های غیر ضروری و پرخرجی از بیت المال جهت این کار هزینه شود ، اصل گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علماء ربانی رجحان دارد در حد معقول و #متعارف تا به حدی که به اندازه اسراف و زیاده روی نرسد .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#سوال
چرا شيعيان بر مهر و تربت سجده مى كنند؟
#پاسخ:
عالم سنی جناب #بخارى در کتابش از پيامبر(صلى الله عليه وآله) نقل مى كند: زمين سجدگاه و مايه پاكيزگى براى من گرديده است. سجده كردن يعنى صورت روى زمين گذاردن، آن هم زمين پاك. لذا شيعيان به تاسى از #پيغمبر خود كه سجده بر زمين را #واجب مى دانند، بر زمين سجده مى كنند. به دليل آن كه اغلب خانه ها، منازل و مساجد، مفروش مى باشد و دسترسى به زمين آسان نيست و از طرفى جمع كردن فرش ها در وقت نماز ممكن و مقدور نمى باشد،
لذا شيعيان قطعاتى از زمين و خاك پاك را كه #مهر يا #تربت ناميده مى شود با خود همراه دارند تا براى #سجده كردن به زحمت نيفتند. بنابراين شيعيان همواره مهرى را به نيت قطعه اى از زمين همراه دارند تا بتوانند مطابق دستور #قرآن مجيد سجده نمايند. اين قطعه از زمين، آن طور كه مغرضان بر ضد شيعيان تبليغ مى كنند به نيت #بت نمى باشد.
#پی_نوشت:
کتاب صحیح بخاری، باب الصلاة، ص91،«جُعِلَت لي الأرضُ مسجداً وطهوراً;»
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌺مزار و حرم شریف حضرت معصومه سلام الله علیها، نماینده حرم حضرت زهرا سلام الله علیهاست🔰
💠تنها بانویی که از جانب خود ائمه اطهار علیهم السلام، برایش زیارتنامه صادر شده است، حضرت معصومه سلام الله علیهاست.
💠جایگاهی که در این زیارتنامه برای حضرت معرفی شده، جایگاه یک ولیّ خداست.
💠حال که ایشان ولیّ خداست، حرم ایشان می تواند نماینده حرم حضرت زهرا سلام الله علیها باشد و ما با معرفت و اخلاص در حرم ایشان، زیارت حضرت زهرا (س) را می توانیم بخوانیم.
💠میلاد اهل بیت (ع)، یعنی نزول آنها از عالم ملکوت به عالم مُلک و ظهورشان در قالب انسان. آن شکر و آن جشنی که ما برای ولادت ایشان می گیریم، برای همین است. تجلی اولیاء خدا موجب جشن ماست.
💠اینها عرشی هستند. تجلیات عرشی اینها، قلب ما را باید نورانی کند. زندگی ما و خانواده ما را منور کند. معرفت ما را منور کند.
💠اینها به مثابه شارژ ملکوت برای ما هستند. قلبهایی که علاقمند به اهل بیت (ع) هستند، برای نورانی شدن به این شارژ احتیاج دارند...
📕برگرفته از جلسه 120 دوره آموزشی نظام شناسی با تدریس استاد زاهدی، 14 مرداد 95
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
‼️ هیچ مسئولی از وجود ربا در جامعه احساس نگرانی نمیکند
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مشکلات کشور گفتند:
متاسفانه این مشکلات ناشی از ندانستن مسئله و یا نبود راه حل نیست، بلکه عده ای حاضر نیستند که عمل کنند. یک نمونه ساده آن، ربا در جامعه است و هیچ مسئولی هم از آن احساس نگرانی نمیکند، بلکه بالاتر گاهی منت بر سر مردم میگذارند که وام ربوی را با نرخ کمتر به آن ها اختصاص میدهند.
@mobahesegroup
❗️ منافات ذبح و شکار حيوانات با عدل الهی!
⁉️ پرسش: درد و رنج های حيوانات با ذبح شرعی و شکار يا طعمه واقع شدن آنها، چگونه با عدل الهی سازگار است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
موجودات جهان ذيل نظمی منسجم، مراحل زنجيره غذايی يکديگر را می سازند و در اين نظام اين گونه نيست که هميشه انسان نقش مصرف کننده را داشته باشد؛ بلکه حتی بدن او هم بعد از مرگ خوراک باکتری ها و قارچ ها و حشرات مي گردد.
هر گونه خلل وارد کردن به اين نظام به بهانه رنج برخی از آنها در کشته و خورده شدن، حرکت طبيعی و کارآمدی آن را مختل مي کند.
از آن گذشته در فرهنگ دينی کشتن و خوردن حيوانات، فقط به اندازه رفع نياز و تامين انرژی مجاز شمرده شده است و رنج دادن حيوانات بيش از آن امری مذموم و ناپسند است.
✍️ پاسخ تفصيلي:
https://t.me/mobahesegroup/28073
#ذبح
#عدل
#شکار
#حیوانات
#عدل_الهی
#ذبح_شرعی
#حیوان_آزاری
#زنجیره_غذایی
@mobahesegroup
ذبح و شکار حیوانات و مسئله عدل الهی
⁉️پرسش :👇👇👇
درد و رنج های حیوانات با ذبح شرعی و شکار یا طعمه واقع شدن آنها، چگونه با عدل الهی سازگار است؟!
🔰پاسخ اجمالی:
موجودات جهان ذیل نظمی منسجم مراحل زنجیره غذایی یکدیگر را می سازند و در این نظام این گونه نیست که همیشه انسان نقش مصرف کننده را داشته باشد؛ بلکه حتی بدن او هم بعداز مرگ خوراک باکتری ها و قارچ ها و حشرات می گردد. هر گونه خلل وارد کردن به این نظام به بهانه رنج برخی از آنها از کشته و خورده شدن، حرکت طبیعی و کارآمدی آن را مختل می کند. از آن گذشته در فرهنگ دینی کشتن و خوردن حیوانات، فقط به اندازه رفع نیاز و تامین انرژی مجاز شمرده شده است و رنج دادن حیوانات بیش از آن امری مذموم و ناپسند است.
✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇
در احکام دین اسلام، شرایطی ذکر شده که با رعایت آنها می توان گوشت برخی حیوانات را بعداز ذبح شرعی یا شکار خورد. سؤالی که در این بین ممکن به ذهن برسد این است که چرا و با چه توجیهی، این دین آسمانی اجازه می دهد که عده ای از حیوانات به خاطر رفع نیازهای خوراکی انسان، درد و رنج کشته شدن و از بین رفتن را متحمل شوند؟ آیا این عادلانه است که گروهی از حیوانات صرفا به خاطر تأمین غذای آدمی از بین بروند؟ این سؤال از آنجا پررنگ تر می شود که در بیانات برخی از بزرگان دینی، توصیه هایی درباره گوشت خواری و فواید آن می یابیم. آیا این بزرگان چشم بر رنج حیوانات هنگام قربانی شدن برای تأمین بخشی از غذای انسان، بسته اند؟
مهم ترین نکته ای که برای پاسخ به این سؤال باید به آن توجه کرد، در نظر گرفتن وضعیت طبیعی موجودات جهان، اعم از گیاه و حیوان و انسان و دیگر موجودات، در رابطه و مقایسه با یکدیگر است. زیست شناسان امروزه به این باور رسیده اند که جنبندگان ذیل نظمی منسجم و پایدار، مراحل زنجیره غذایی یکدیگر را می سازند. در ابتدا گیاهان و نباتات از خورشید انرژی را دریافت می کنند. بعداز آن مصرف کنندگانی چون علف خواران و گوشت خواران به این چرخه می پیوندند و در انتها باکتری ها و مخمرها با تغذیه از آن علف خواران و گوشت خواران، این زنجیره را به پایان می رسانند. این زنجیره چنان دقیق و با حکمت توسط خداوند طراحی شده که حتی جانداران در تاریکی های مطلق اعماق اقیانوس ها نیز انرژی و رزق خود را از این نظام غذایی، دریافت می کنند.(1) مشاهده و تأمل دقیق در این نظام و رابطه ای که موجودات عالم با یکدیگر دارند، نشان می دهد که در هستی، تمام موجودات برای رشد و حیات خود، از همدیگر تغذیه می کنند و بهره مند می گردند و این گونه نیست که آدمی در آن فقط نقش مصرف کننده را داشته باشد. حتی بدن انسان نیز بعداز مرگ و خاکسپاری، تجزیه می شود و خوراک باکتری ها و قارچ ها و حشرات می گردد. به هر حال هر گونه خلل وارد کردن در این نظام، به بهانه کاهش رنج موجوداتی که خوراک دیگر موجودات می شوند، حرکت طبیعی و کارآمدی آن را را مختل می کند. در قالب یک مثال این موضوع را عینی تر می کنیم. هر کدام از ما اگر با صحنه کشته و خورده شدن یک آهو توسط یک شیر و رنج و درد آن مواجه شویم، ممکن است عواطف مان به غلیان درآید و از آن متأثر گردیم ولی اگر بنا باشد ما به حکم این عواطف برای طبیعت تصمیم بگیریم، چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است ما بتوانیم با مهیا کردن بستر یک سری از امور و تمهیدات جلوی کشته و خوردن شدن آهوان توسط شیرها را بگیریم ولی در آن صورت و با به هم خوردن این نظام تغذیه، هم به شیرها ظلم کرده ایم هم به آهوان. زیرا هم شیرها گرسنه می مانند و با از بین رفتن منابع تغذیه شان تعدادشان کم می گردد و هم زنده ماندن آهوان و بالا رفتن میزان تعدادشان، مراتع و منابع تغذیه شان نابود می گردد و خطر انقراض تهدیدشان می کند.
ادامه در پست بعدی👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا👆👆🔻👇👇👇
درباره حیواناتی که توسط انسان خورده می شوند نیز همین گونه است. این موجودات در طبیعت محکوم به مرگ اند – زیرا هیچ موجودی تا ابد زنده نمی ماند – بنابراین برای یک حیوان چه تفاوتی می کند که رنج و درد مرگ را در اثر بيماری و فرسوده شدن سلول های بدنش متحمل شود یا در اثر شکار شدن یا در اثر ذبح شدن توسط یک قصاب. به خصوص در ذبح که بریده شدن چهار رگ اصلی آنها و تسریع در جان دادن شان، از شکنجه و زجرکش شدن آنها که با روح انسانیت سازگاری ندارد، جلوگیری می شود.(2)
از سوی دیگر، در متون دینی، اگرچه توصیه هایی برای گوشتخواری و تغذیه از برخی حیوانات وجود دارد ولی در مقابل بیانات دیگری نیز برای کاهش رنج حیوانات صادر شده است. مهم ترین نکته ای که در اینجا باید مورد تأکید قرار بگیرد این است که دین اسلام، تغذیه از حیوانات را به اندازه رفع نیاز و تأمین انرژی بدن مجاز می داند و کشتن حیوانات بدون اینکه لزوما برای رفع نیاز خوراک آدمی باشد، امری ناپسند و مذموم شمرده می شود. فقها و دانشمندان علوم اسلامی تصریح می کنند که اگر شخصی صرفا برای خوشگذرانی – بدون نیاز مبرم به تأمین خوراک خود – به شکار حیوانات برود، مرتکب سفر حرام شده و احکام سفرهای حرام از جمله تمام بودن نمازش در این گونه سفرها، بر او مترتب می گردد.(3)
موارد دیگری نیز از توصیه ها و بیانات اسلامی برای کاهش رنج و درد حیوانات وجود دارد. برای مثال در متون روایی و تألیفات اسلامی می بینیم که عذاب و رنج دادن حیوانات و آزار رساندن به آنها به شدت نهی شده و مورد مذمت قرار گرفته و ممنوع اعلام شده است.(4) و حتی آداب خاصی نیز برای ذبح و شکار حیوانات – حیواناتی که به قصد تأمین رزق و خوراک انسان کشته می شوند – بیان شده که نتیجه آن، راحت جان دادن و کاستن فشار مرگ از آن حیوانات است. توصیه هایی مانند ناپسند بودن ذبح حیوانی در برابر حیوانی دیگر(5) یا مذموم بودن چرخاندن چاقو در حلقوم حیوان(6) یا مکروه بودن کندن پوست آن پیش از مرگ کامل.(7)
با وجود همه این توصیه ها و بیانات، بدیهی است اگر انسانی از این حدود تجاوز کند و موجبات رنج و عذاب حیوانات را فراهم آورد و به آنها ظلم کند، با حشر آن حیوانات در قیامت، آن ظلم ها و تعدی ها مورد رسیدگی قرار می گیرد تا عدالت الهی به صورت کامل به اجرا درآید.
حشر حیوانات موضوع غریبی نیست و در آیه 38 سوره انعام مورد تأکید قرار گرفته است: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُون»؛ (هيچ جنبنده اى در زمين، و هيچ پرنده اى كه با دو بال خود پرواز مى كند نيست مگر اينكه امت هايى همانند شما هستند. ما هيچ چيز را در اين كتاب، فرو گذار نكرديم سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى گردند). ضمير «هم» در اين جمله به انواع و اصناف جنبندگان و پرندگان برمى گردد و به اين ترتيب قرآن براى آنها نيز قائل به رستاخيز شده است و بيشتر مفسران نيز اين مطلب را پذيرفته اند كه تمام انواع جانداران داراى رستاخيز، جزاء و كيفرند.(8) قرآن در آیات دیگری نیز بر رستاخیز حیوانات تاکید نموده و برای مثال در آیه 5 سوره تکویر می خوانیم: «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»؛ (و آنگاه که حیوانات وحشى محشور شوند) روایات نیز بر حشر حیوانات تأکید دارند. برای مثال از صحابی جلیل القدر، ابوذر غفاری روایت شده که فرمود: روزی در نزد پیامبر(صلی الله علیه واله) بودیم. دو بُز با هم درگیر شده و با شاخ به هم ضربه می زدند. آن حضرت فرمود: «می دانید این دو برای چه با هم می جنگند؟» ما گفتیم: نمی دانیم. آن حضرت فرمود: «همانا خداوند می داند و بعدا میان آنها قضاوت خواهد کرد».(9) یقینا موضوع محشور شدن حیوانات و شرایط و خصوصیات آن با حشر انسان ها تفاوت هایی دارد اما به هر حال یکی از مهم ترین کارکردهای حشر موجودات، اجرای عدالت و جبران ظلم و ستم هایی است که ممکن است در دنیا قابل جبران نباشند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت:
(1).تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371هـ.ش، چاپ دهم، ج 9، ص 18.
(2).پاسخ به پرسشهاى مذهبى، مکارم شیرازی، ناصر، سبحانی تبریزی، جعفر، انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب(علیه السلام)، قم، 1377هـ.ش، چاپ اول، ص 344.
(3).توضیح المسائل، موسوی خمینی، سیدروح الله، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1424هـ.ق، چاپ هشتم، ج 1، ص 698.
(4).رسائل فقهى، جعفرى، محمد تقى، مؤسسه منشورات کرامت، تهران، 1419هـ.ق، چاپ اول، ص 118؛ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، محمدبن علی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1413هـ.ق، چاپ دوم، ج 4، ص 9.
(5).الکافی، کلینی، محمدبن یعقوب، محقق/ مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1407هـ.ق، چاپ چهارم، ج 6، ص 230.
(6).همان، ص 229.
(7).الکافی، همان، ص 230.
(8).تفسير نمونه، همان، ج 5، ص 22؛ المیزان فی تفسیر القرآن، طباطبایی، سید محمد حسین، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417هـ.ق، چاپ پنجم، ج 7، ص 76؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، طبرسی، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372هـ.ش، چاپ سوم، ج 4، ص 461.
(9).مجمع البیان فی تفسیر القرآن، همان.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ چرا بچههای خوب، بد میشوند؟
✔️ نکتهای برای خوشبخت شدن فرزندان
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سندی دیگر از پشت صحنهی کلیپهای مصیح پولینژاد!!
روایت یک شهروند که به خاطر ریش داشتنش در دام این شیطانهای انسان نما افتاده است!!
@mobahesegroup
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
4_5823428491722360514.pdf
5.15M
📘کتاب نبرد (۱)
📎مناظره با اتباع احمدالحسن
🖊 به قلم: سید مهدی مجتهد سیستانی
🔺کاری از موسسه بروج
💰هزینه دانلود: تلاش برای نابودی دشمنان شیعه
@mobahesegroup