ادامه پست بالا (قسمت ۳ )
🔺پوشش در آیین زرتشتی
فرهنگ ایرانیان باستان بـر پایـه آموزه های آیین زرتشت شکل گرفته است. این آیین بر اصولی هم چون راستی و درستی و پرهیز از دروغ و تحکیم پایـه های خـانواده و پرورش فرزندان پاک نهاد تأکید فراوان دارد. ازاین رو، لزوم پوشـیدگی زن در آیـین زردشت و فرهنگ ایـرانیان قـدیم مـورد توجه و توصیه بوده است. در متون مقدس زرتشتیان و در توصیه های زرتشت به همسران، همواره بر ارزش هایی چون توصیه همسران به غیرت برای دستیابی به زندگی پاک منش، پیشی گرفتن بر یکدیگر در کردار نیک و مهرورزی، دریافتن راه راست و پیروی از آن، لزوم دور ساختن هوا و هوس و خودخواهی و آروزهای باطل از خویش تأکید شده است و از مردان و زنان خواسته شده که تن و نیروی خود را پاک و منزه نگاه دارند.(7)
علاوه بر آن نقاشی های موجود و تصاویر کشف شده از دوران قدیم بیانگر این موضوع است که زرتشتیان در طول تاریخ پوشـش کـامل داشته اند که معمولا این پوشش برای مردان کلاه و دستار و لباس بلند و شلوار بوده است و برای خانم ها نیز چارقد بوده است که سر آنها را می پوشانیده است.(8)
🔺خصوصیات پوشش زنان در دوره های مختلف تاریخ ایران
اگر به تحقیقات مربوط به پوشاک مردم ایران قبل از اسلام مراجعه کنیم خواهیم دید کـه مـجسمه ها و نـقش های برجسته و تصاویری که از دوره های مختلف ایران قبل از اسلام برجا مانده، همه نـشان مـی دهد که هم پوشاک مردان و هم پوشاک زنان بلند و گشاد است.(9)
این واقعیت با مرور اجمالی ویژگی های لباس های زنان در هر کدام از دوره های تاریخی بیشتر مشخص می شود.
🔺پوشش زنان عهد در عهد سومریان
سومریان قومی ساکن در میان رود دجله و فرات بودند و پیشینه آنها به 2500 الی 4000 سال پیش از میلاد مسیح می رسد. در این دوره تاریخی زنان روپوشی از روی شـانه چـپ بر بدن خود می انداختند و مردان پوشش خود را به کمر می بستند و نیمه بـالاتنه شان بـرهنه بـود. ولی با پیشرفت تمدّن، لباس هم بلندتر شد و به جایی رسید که زنان همه بدن خود را تا گردن بـا آن می پوشانیدند.(10)
🔺پوشش زنان عهد در عهد عیلامی ها
کشفیات مربوط به دوره عیلامی های جدید بیانگر نوع پوشش زنان آن دوره است. تندیس های کوچک مفرغی از مردان ریش دار و زنان بسیار آراسته در جامه هایی که بلندی شان تا قوزک پا می رسد فراوان بودند.(11)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا (قسمت ۴ )
🔺پوشش زنان در عهد مادها
بهترین نمونه لباس بانوان مادی بر روی جعبه سیمینی که از گنجینه جیحون به دست آمده و هم اکنون در موزه بـریتانیاست، دیده مـی شود. به طور کلی از این نقشها پیداست که بانوان جامه های بلند و چین دار با آستینهای بلند و فراخ می پوشیدند.(12)
پژوهش های تاریخی نشان می دهد که در ميان مادها، زنان فقط دو دست خود را باز مى گذاشتند و نپوشاندن هر يك از قسمت هاى ديگر بدن خلاف ادب محسوب مى شد. آنـان شـلوار و پيراهن كتانى و دو لباس رو داشتند. براى پوشاندن سر از يك سربند كه در زير چانه به وسيله دو بست محكم مى شد اسـتفاده مـى كردند و روى اين سربند نيز يك روسرى بزرگ به نام «مكتو» مى پوشيدند.(13)
🔺پوشش زنان در عهد پارس ها
مردم پارس همچون بسیاری از مردمان روزگاران باستان، جامه های بلند و فراخ را می پسندیدند و زنان و مردان پارسی چون از دیده شدن پوست و تن برهنه شان بسیار شرم داشتند و برخلاف یـونانیان آن زمـان نمایش تن برهنه شان را کاری برخلاف شرم و بسی زشت و ناروا می دانستند، کوشش داشتند جـامه ای بـپوشتند کـه بلند و فراخ و پرچین باشد تا گذشته از پوشیده بودن همه تن، برجستگی های طبیعی اندام ها نیز پیدا و نـمایان نباشد.(14)
در مطالعات باستان شناسانه، مُهری به جـا مانده از این دوره، دو زن را نشان مى دهد كه هر يك پيراهنى بلند تا پشت پا پوشيده اند و بر روى آن روپوشى چون چادرى كوتاه كه دامنى نيم گرد دارد و نيم اندام را مى پوشاند، به تن کرده اند.(15)
همچنین در بررسی های دیگر تاریخی به زنانى ديگـر از اين دوره برمى خوريم كه از پهـلو بر اسب سوارند. اينها چادرى مستطيل شكل بر روى همه بدن خود افكنده اند و در زير آن يك پيراهن بلند پوشيده اند كه تا مچ پا مـى رسد.(16)
🔺پوشش زنان در دوره هخامنشى ها
تصاوير زنان از دوره هخامنشى بسيار محدود است و اين بـه دليل اهـميت فوق العاده اى بود كه به زنان مى دادند به گونه اى كه حتى تصوير كردن آنان نيز ممنوع شده بود. براى مثال، در تخت جمشيد هـيچ عـكسى از زنان ديده نمى شود.
يكى از آثار مهمى كه از اين دوران به دست آمده قطعه فرشى است مشتمل بـرمربع هاى كوچكى كه بـه هم دوخته شده است و براى لبه زين به كار مى رفته. اين قطعه فرش از پازيريك از حوالى كوهستان آلتايى در جنوب روسـيه به دست آمده است. در وسط هر كدام از اين قطعه ها يك عودسوز پارسى قرار گرفته و دردو طرف اين عودسوز چهار زن ايستاده اند. پشـت سـرشان پارچه اى به شكل چادر به چشم مى خورد كه بلندى آن تا زانوى آنها مى رسد و سر چادر زير تاج آنها قرار گرفته است.(17)
از پازيريك سيبرى همچنین فرشى از عهد هخامنشى به دست آمده كه روى آن تصاوير زن هايى نقش شده است كه لباس پرچين مردان ماد و پارس را پوشيده اند و چادرى كوتاه و نازك با دامن نيم گرد بر سر دارند.(18)
تصوير ديگرى كه در غرب تركيه در تپه دهـكده ارگـيلى کشف شده، سه زن پارسى سوار بر اسب را نشان مى دهد كه بر روى هرسه زن پوششى شبيه چادر است كه مثل نقش پازيريك، بلندى آن تا زانو مى رسد. مورخینی مانند هردودت و استرابون پوشيدگى زنان طبقات مـمتاز ايران كهـن را امرى متداول دانسته و آن را نوعى اشرافيت محسوب كرده اند.(19)
از نقوش هخامنشی دیگر، تصاویری به یادگار مانده که در آن زن های بومی، پوشش های جالبی دارند. پیراهن ساده و بلند دارای آستین، پرچین کوتاه و از زانو به پایین دامن شرابه هایی تا به مچ آویزان است.(20)
از نوشته هاى گزنفون، فیلسوف و مورخ یونانی، چنين برمى آيد كه زنـان اشـراف و شـاهزاده خانم ها نقاب بر چهره مى كشيدند و روى خـود را مـى پوشاندند.(21)
همچنین یکی از آثـار ارزشـمند دوره هخامنشی در خصوص حضور چادر در این دوران، وجود مهر بسیار ظریف و زیبایی است که در موزه لوور پاریس نگهداری می شود. در روی این مهر، ملکه ای با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شـاهانه ای تـکیه زده و پاهایش بـر روی چهارپایه ای کرسی مانند قرار دارد.(22)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا ( قسمت ۵ )
🔺پوشش زنان در عهد پارت ها
در حجاری های به جا مانده از دوران پارت ها زنان به ندرت به تصویر کشیده شده اند. ظاهرا اصل لباس آنها مرکب از تن پوشی است پرچین و بلند با کمربندی در ناحیه کمر که بر روی قوزک پاها همراه با چـینهای ظـریف و فراوان می افتاد. جزء دیگر جامه زنان پوششی بود که عقب سر را می پوشاند. چنین پوشش هایی در سرتاسر خاور نزدیک و کرانه اژه از دوره هخامنشی تا دوره پارت ها رواج داشته است. از آن دوران، نقشی سنگی از زنی در مـوزه لوور هست کـه عمامه ای به سر دارد، چادری گشاد پوشیده و با دست چپ قسمتی از چادر را در پایین سینه چپ خود جمع کرده و با دست راست چادر بخش مـقابل صـورت را بـه وضعی مطبوع گرفته است.(23)
🔺پوشش زنان در عهد اشکانی ها
زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن می کردند شنلی بر سر می انداختند، نقابی نیز داشتند که معمولا به پشت سر می آویختند. از پوشش های دیگر سر که شیوه ای نسبتا پیچیده و سخت داشت، نیم تاجی فلزی بود با دستاری بلند بر فراز آن که شنل یا نقاب بر روی آن افکنده یا بسته می شد.(24)
در بررسی مجسمه های به دست آمده از شهر هترا کـه هـم اکنون در مـوزه شهر بغداد نگهداری میشود، یـا نقاشی های مکشوفه دیواری مربوط به شهر دورا اروپوس، یافته های قابل توجهی از حضور چادر در بین پوشش بانوان می توان دید که چادر در این نـقوش و مـجسمه ها، در پشـت سر، به کلاه بلند و مخروطی شکل و مطبقی وصل مـی شده اسـت که مانند تور عروس از پشت سر آویزان بود. زنان اشکانی در پوشش سر و استفاده از چادر بسیار پیشرفته تر از زنان هخامنشی بـوده اند و کـلاه عـمامه وار آنان تقریبا بیشتر موهای آنها را می پوشاند.(25)
مجسمه اى نيز از بانوان دوره اشـكانى در مـوزه پالمير دمشق وجود دارد كه پوشاك بانوان اين دوره را روشن تر مى نماياند. اين بانو نشسته و چادرى او را پوشانده است. گـوشه چادر در زير يك تـكه فلز بيضى شكل نقش زده بند است. عمامه اى بر سرش نهاده و نوارى فلزى موى بالاى پيشانى او را نگه داشته است و رشته هايى از جواهر زيور عمامه و موى اوست.(26)
چادرهایی که در مجسمه ها و نقش ها مشاهده می شود و از آنها ذکری به میان آمـده، پارچـه ای مـستطیل شکل بوده که به صورت استوانه درمی آورده اند. بانوان اشکانی پارچه ای را مـانند شـنل از روی دوش خود می آویخته اند و یا از آن مانند چادر استفاده می کردند و گاه آن را مانند آنچه که اکنون در میان زنان شـمال کـشور مـرسوم است، به دور کمر خود می بسته اند. (27)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه مطلب بالا (قسمت ۶ )
🔺لباس زنان دوره ساسانی
لباس زنان دوران ساسانی را عموما پیراهنی یک دست و بلند و پرچین تشکیل می داد که گاهی آن را با نواری در زیر سینه ها یا کمی پایین تر جمع می کردند و می بستند. گاهی نیز قسمت انتهایی دامن را بـه وسـیله پارچه ای اضافی پرچین تر می دوختند. هر دوی این پیراهن ها آستین هایی بلند تا مچ دست ها و یقه ای گرد و ساده و نـسبتا بـسته داشتند. نوع دیگری از این پیراهن های بلند را بر تن بانوی بادبزن به دست در بیشاپور می توان دیـد کـه از پارچـه ای نسبتا نازک و لطیف تهیه شده است و آستین هایی حلقه دار که رنگ آن آبی آسمان است اما رنگ کمربندی کـه بـه دور کـمر و بر روی پیراهن (پایین سینه ها) بسته شده، نارنجی است. نوعی بالاپوش دیگر نیز استفاده می شد که این بـالاپوش بـه صورت قبایی بود که تا ساق پاها می رسید و یقه آن گرد و حاشیه دوزی شده بود و آستین های بلند داشت و مـعمولا تـمامی سطح لباس قیطان دوزی می شد.
همچنین زنان شلوارهایی همچون شلوار مردان به پا می کردند. این شلوارها هـمچون شـلوار زنان دوره پارتی بود با این تفاوت که سـاق های آن در دوره ساسانی بلندتر شده و به وسیله نوارهای کشی و چـین دار، در جلوی ساق پا آن ها را به اندازه بلندی پای هرکسی در می آوردند. همچنین کمر و دم پای شلوار را نـیز لیـفه ای می ساختند و سپس آن را با بند جـمع مـی کردند. همچنین زنان سـاسانی از نـوعی چـادر استفاده می کردند که در دوران قبل نیز از آن اسـتفاده مـی شد.(28)
در آثار بـاقی مانده از دوره سـاسانیان مانند طاق بـستان در 9 کـیلومتری کرمانشاه و قصر شیرین، طاق کـسری و طاق ایـوان، نشانی از عریانی و بی پروایی در آن دیده نمی شود. زنان عهد ساسانی گاهی چادری گشاد و پرچین به سر می کردند که تـا وسط سـاق پا می رسیده است. نقوشی که از بانوان ساسانی در بـشقاب های سـاخته شده به تـصویر درآمـده، می نمایاند کـه هریک از بانوان چادری بـه خود پیچیده اند.(29)
همچنین در طرح بـشقابى كه شاهزاده اى را در بزم نشان مى دهد، دو زن وجود دارد كه هر يك دستمالى روى دهان خود به پشت سربسته اند و هـر يك شـلوارى همچون شلوار مردان به پا دارند. قـبايى پوشيده اندكه تا وسط سـاق پا مـى رسد و قبا در جلو دامن سه چـاك و در پشـت نيز سه چاك دارد.(30)
خاتمه: از جمع بندی تمام آنچه گفته شد به دست می آید که در ایران باستان تمام زنان سرپوشی که تا روی مقداری از لباس شان را هم پوشانده بـود، بر سـر داشـتند و این همان روسری یا حجابی است کـه زنـان زرتشـتی حـتی امروز هـم بـرای رفتن به آتشکده از آن استفاده می نمایند. همه این شواهد تاریخی، بر جایگاه والای روحیات ارزشمندی چون عفاف و حیا نزد ایرانیان دلالت دارد.
جايگاه فرهنگی پوشش در ميان زنان نجيب ايران زمين به گونه اي است که هـنگامي که خشايار شاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون حجاب به بزم بيايد تا حـاضران، زيبـايی اندام او را بنگرند، وي امتناع کرد و از فرمان پادشاه سر باز زد و عنوان «ملکه ايران» را از دست داد.(31)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت:
(1). تاریخ تمدن، دورانت، ویل، ترجمه: آرام، احمد، انتشارات علمی و فرهنگی، 1476هـ ش، ص 434.
(2). مقاله «بررسی حجاب در میان ملل باستانی و ادیان توحیدی»، ده پهلون، طلعت، فصلنامه فرهنگ پژوهش، شماره 1، زمستان 1388هـ ش، ص 149.
(3). فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، حدادعادل، غلامعلی، انتشارات سروش، تهران، 1359هـ ش، چاپ اول، ص 46.
(4). تاریخ تحول لباس در ایران، مشیرپور، محمد،، کتابفروشی زوار، مشهد، 1346هـ ش، ص 15.
(5). مقاله «نگاهی بر سیر تاریخی حجاب زنان در فرهنگ ایران(از عهد باستان تا دوران قاجار)»، موسوی، سید قاسم، فصلنامه فرهنگ، شماره 70، تابستان 1388هـ ش، ص 298 و 299.
(6). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، جمالی زاده، احمد، نشریه علمی ترویجی مطالعات ایرانی، بهار 1389هـ ش، شماره 17، ص 70.
(7). همان، ص 74.
(8). حجاب در ادیان الهی، حمزه، عباس، نشر یاقوت، قم، 1385هـ ش، ص 128.
(9). فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، حدادعادل، غلامعلی، همان، ص 10.
(10). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، همان، ص 77.
(11). همان، ص 79.
(12). حجاب در ادیان الهی، همان، ص 130.
(13). دایره المعارف زن ایرانی، به سرپرستی: اجتهادی، مصطفی، بنياد دانشنامه بزرگ فارسى، تهران، 1382هـ ش، ص 372.
(14). حجاب در ادیان الهی، همان، ص 131.
(15). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، ضیاپور، جلیل، انتشارات اداره کل موزه ها و فرهنگ عامه، 1343هـ ش، ص 58.
(16). همان، ص 68.
(17). دایره المعارف زن ایرانی، همان، ص 379.
(18). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، همان، ص 76.
(19). دایره المعارف زن ایرانی، همان، ص 380.
(20). بررسی جایگاه زن از عهد باستان تا پایان دوره ساسانیان، تهران، حجازی، بنفشه، نشر قصیده سرا، تهران، 1385هـ ش، ص 155.
(21). دایره المعارف زن ایرانی، همان، ص 380.
(22). از زبان داریوش، کخ، هایدماری، ترجمه: رجبی، پرویز، انتشارات کارنگ، تهران، 1382هـ ش، ص 283.
(23). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، همان، ص 80.
(24). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، همان، ص 194.
(25). مقاله «نگاهی بر سیر تاریخی حجاب زنان در فرهنگ ایران(از عهد باستان تا دوران قاجار)»، موسوی، سید قاسم، فصلنامه فرهنگ، شماره 70، تابستان 1388هـ ش، ص 304.
(26). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، همان، ص 199.
(27). هشت هزار سال تاریخ پوشش اقوام ایرانی، غیبی، مهرآسا، انتشارات هیرمند، تهران، 1385هـ ش، ص 19.
(28). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، همان، ص 82.
(29). حجاب در ادیان الهی، همان، ص 134.
(30). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، ص 79.
(31). آزادي يا اسارت زن، مقدمه ای بر جامعه شناسی، قائم مقامی، فرهت، نشر جاویدان، تهران، 1355هـ ش، ص 106.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⛔️افاضات جدید پروانه سلحشوری نمایندهی مجلس!
🔸پروانه سلحشوری:
«برای حفظ حرمت حجاب، قانون حجاب باید برداشته شود!...در کجای دین ما، قرآن، روایات و احادیث، برای عدم رعایت حجاب مجازات تعیین شده است؟...»
❇️ در پاسخ به این بانوی فخرِ اسلام(!) باید گفت: کجای قرآن آمده که نماز ظهر 4 رکعت و نماز مغرب 3 رکعت است؟ در کجای قرآن آمده که فقط باید به ظاهر آیات عمل کرد؟ پس اجتهاد مجتهدین برای چیست؟🤔
👈 کاش برای حفظ حرمت قانون، با برخی قانونگذاران برخورد قانونی میشد! حرمت حجاب را بیش از بدحجابان، با حجابانی از بین میبرند که با ظاهر محجّبهشان و کلام متناقضشان، نیشخند به ارزشهای اسلام میزنند.
@mobahesegroup
هدایت شده از 👜چرم دستدوز آیه
👜محصولات چرمی دستدوز "آیه"
✅قبول سفارش انواع کیف پول و کیف دستی، جاکلیدی، جاموبایلی، جاکارتی، کمربند و... به درخواست و سلیقه شما (رنگ چرم، رنگ نخ، ابعاد و...)
👌به صورت دست دوز، با چرم باکیفیت و در طرحهای جدید و زیبا
🔹️ eitaa.com/Ayeh_Leather
🔹️ ble.im/Ayeh_Leather
🔹️ t.me/Ayeh_Leather
🔹️ instagram.com/Ayeh_Leather
آدرس غرفهی ما در بازار اجتماعی "باسلام" (ویژه تولیدات ایرانی) که در آنجا میتوانید محصولات ما را به صورت اینترنتی سفارش بدهید. خبر خوب اینکه اگر هنوز عضو باسلام نیستید، میتوانید با لینک زیر عضو باسلام شده و بلافاصله ۱۰ هزار تومان اعتبار خرید دریافت کرده و با تخفیف از غرفه ما خرید کنید:
https://basalam.com/user/ZnMdO/invite
هدایت شده از پند عارفانه
💠زیارت مختصر امام رضا علیه السلام:
🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقى وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
🕌اَشْهَدُ اَنَّكَ مَضَيْتَ عَلى ما مَضى عَلَيْهِ آبآؤُكَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّكَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّيْتَ الاَْمانَةَ
🕌فَجَزاكَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَيْرَ الْجَزآءِ اَتَيْتُكَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّكَ مُوالِياً لاَِوْلِيآئِكَ مُعادِياً لاَِعْدآئِكَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّكَ
🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللَّهِ مِنْ اَعْدآئِكَ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ بِوِلايَتِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
📝آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
📚کانال پند عارفانه (شعر، نصایح)
@pand_arefaneh 🌹
😞وقتی توی یک جمعی نشستی نمیتونی جواب شبهاتشون رو بدی؟
🔴مغزت پُر شده از شبهات سیاسی و اعتقادی متعددی که جوابی براشون نداری؟؟؟!
🔻ما برای تمامی شبهاتتون جوابهای دندان شکنی داریم🔺
👌👈جوابهایی که اگه بخونید باهاش یک مجلس رو میگردونید
📚از تمامی مبلغان، مربیان بسیج و کانونهای فرهنگی دعوت میکنیم که یک نگاهی بیندازن👇
http://eitaa.com/joinchat/2976120834Ce019af56c2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا به حج بریم ؟؟
حتما ببینیییید👆👆👆👆👆
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️📽 پنجره فولاد رضا (ع) برات كربلا ميده...
🎙#سيد_جواد_ذاكر
#امام_رضا (ع)
#برای_دیگران_بفرستید
لينك آپارات:
https://www.aparat.com/v/E0rZj
@mobahesegroup
هدایت شده از نقد راهبردی فمینیسم♀️
radio-goftego-98_04_12.mp3
39.38M
🎤صوت کامل برنامه گفت و گوی فرهنگی در رادیو گفتگو با موضوع "بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش زنان در آن"
🌺با حضور خانم نیره آزادی (مسئول مجموعه مبلغان شهر تهران و کارشناس مذهبی)👌
🌺و خانم دکتر سمیرا خطیب زاده (مدیر قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور)
👈تاریخ گفتگو: ۱۲ تیر ۹۸
⏰مدت: ۴۱ دقیقه
#رادیو_گفتگو
#نقش_زنان
#گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#نیره_آزادی
#سمیرا_خطیب_زاده
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
✍ کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
@AntiFeminism
امام رضا (علیه السلام): هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد.
📚 امالی شیخ صدوق، ص ۱۱۹
✨میلاد با سعادت شمس الشموس ، انیس النفوس ، ثامن الائمه امام على بن موسى الرضا (ع) مبارک باد. ✨
@mobahesegroup
محرمانه
⭕️ دیروز چه کردند، امروز چه نمایش میدهند؟!
كسانی که از #ديوار_سفارت آمريكا بالا رفتند:
سعيد حجاريان
ابراهيم اصغرزاده
معصومه ابتكار
حبيب الله بيطرف
سيدمحمدرضا خاتمی
محسن ميردامادی
كمال تبريزی
كسانی در انقلاب فرهنگی دانشگاهها را #تصفیه کردند:
عبدالكريم سروش
صادق زيباكلام
كسانی که فردين، ملکمطيعی، بهروز وثوقی و... را #ممنوعالتصوير كردند:
سيد محمد خاتمی
ميرحسين موسوی
محسن مخملباف
کسانی که برای اولین بار طرح #حجاب_اجباری را پیشنهاد دادند:
حسن روحانی
میرحسین موسوی
زهرا رهنورد
كسی که در پيشانی زنان #بدحجاب پونز فرو میكرد:
اكبر گنجی
🔺باند حاضر در تصویر و تعدادی دیگر از همراهانشان حداقل در ۳۳ سال از ۴۱ سال پس از انقلاب جزو تصمیمگیران امور در کشور بودند و امروز باید پاسخگوی اعمالشان باشند اما تلاش میکنند جای متهم و شاکی را عوض کرده و با عملیات رسانهای، خود را مثبت جلوه دهند.
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 راهاندازی آرایشگاه مختلط در تهران!
🔹دستگاههای نظارتی ما گویا خواب هستن! که یک مرد به راحتی آرایشگاه مختلط راهاندازی میکند و آن را نیز در پیجش به اشتراک میگذارد! سازمان تعزیرات حکومتی دقیقا چه وظیفهای دارد!
🆔 @mobahesegroup
لوح | مبنای قرآنی حج سیاسی
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار کارگزاران حج فرمودند: «آنچه ما در حج لازم داریم از امور سیاسی، عین تعالیم اسلام است.» ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
🔺️ باتوجه به خاستگاه دینی مباحث سیاسی حج، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برخی عناصر حج سیاسی که رهبر انقلاب نام بردند را به همراه مستند قرآنی آنها منتشر میکند.
🖨 نسخه چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43021
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴از خیانت #برجام تا حقارت #اینستکس
دامی که اروپا و آمریکا به همراه غربزده ها برای فتنه ۹۸ پَهن کرده اند۰
استاد پورآقایی
@mobahesegroup
🌓خسوف یا ماه گرفتگی از مواردی است که هنگام رخداد، خواندن نماز آیات واجب می شود.
🕰ماه گرفتگی در امشب ۲۶ تیرماه ساعت ۱۲:۳۱ آغاز و ساعت ۳:۲۹ دقیقه رفع می شود.
💡وقت خواندن نماز آیات از زمان شروع تا اتمام خسوف است و اگر به هر دلیلی خوانده نشود باید قضای بجا آورده شود.
✅در کمتر از 2️⃣ دقیقه به صورت تصویری، کیفیت به جا آوردن نماز آیات را مرور کنيم.
🌓خسوف یا ماه گرفتگی از مواردی است که هنگام رخداد، خواندن نماز آیات واجب می شود.
🕰ماه گرفتگی در امشب ۲۶ تیرماه ساعت ۱۲:۳۱ آغاز و ساعت ۳:۲۹ دقیقه رفع می شود.
💡وقت خواندن نماز آیات از زمان شروع تا اتمام خسوف است و اگر به هر دلیلی خوانده نشود باید قضای بجا آورده شود.
@mobahesegroup
⁉️متن شبهه👇👇
مگه نمیگید #ازدواج با #محارم ، #حرام است ، پس چرا #پیامبر اسلام با #خاله خود ، #خوله_بنت_حکیم ازدواج کرد
✔پاسخ 👇👇👇
◀️ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻨﺸﺎ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﻧﻘﻠﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺣﻤﺪ ﺣﻨﺒﻞ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ.
◀️ﻭﻱ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ... ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﮔﻔﺘﻪ ﺧﻮﻟﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﻜﻴﻢ ﺳﻠﻤﻴﻪ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺣﺪﺛﻨﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ..... ﻋﻦ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﺍﻟﻤﺴﻴﺐ ﺃﻥ ﺧﻮﻟﺔ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﻟﺴﻠﻤﻴﺔ ﻭﻫﻲ ﺇﺣﺪﻯ ﺧﺎﻻﺕ ﺍﻟﻨﺒﻲ(ﺹ) ﺳﺄﻟﺖ ﺍﻟﻨﺒﻲ (ﺹ) .... (1)
#ﺧﻮﻟﻪ ﺟﺰﻭ #ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻬﺮﻳﻪ ﺑﻪ ﻋﻘﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ.(2)
ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﺍﺯ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻱ(ﺧﻮﻟﻪ)ﺧﺎﻟﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻌﻴﺐ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﻠﻬﺎ ﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺷﺪﻩ . الدﺍﺭﻣﻲ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ ...ﻗﺎﻝ ﺳﻤﻌﺖ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﺍﻟﻤﺴﻴﺐ ﻳﻘﻮﻝ: ﺳﺄﻟﺖ ﺧﺎﻟﺘﻲ ﺧﻮﻟﺔ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﻟﺴﻠﻤﻴﺔ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ(ﺹ) ﻋﻦ....(3)
◀️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺳﻌﻴﺪ ﺍﺯ ﺧﺎﻟﻪ ﺍﺵ ﺧﻮﻟﻪ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﻧﻘﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﺨﺴﺖ ﻣﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﻲ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻭﻡ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﺪﻩ ﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﻭﻝ ﺧﻮﻟﻪ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺧﺎﻟﻪ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻭﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻭﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺻﻼﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
◀️ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﺴﺐ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺧﻮﻟﻪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﭘﻲ ﺑﺮﺩ.
ﺍﺑﻦ ﺣﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻟﺜﻘﺎﺕ: ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﺎﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﺪ : ﻭﺃﻡ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ(ﺹ) ﺁﻣﻨﺔ ﺑﻨﺖ ﻭﻫﺐ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﻣﻨﺎﻑ ﺑﻦ ﺯﻫﺮﺓ .....(4)
ﺁﻣﻨﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺧﺘﺮ ﻭﻫﺐ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﻣﻨﺎﻑ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺁﻣﻨﻪ ﻣﺮﻩ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﺰﻱ ﺍﺳﺖ.
◀️ﺧﻮﻟﺔ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﻓﺄﻣﻬﺎ ﺿﻌﻴﻔﺔ ﺑﻨﺖ ﺍﻟﻌﺎﺹ ﺑﻦ ﺃﻣﻴﺔ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺷﻤﺲ، (5)
ﺍﻣﺎ ﺧﻮﻟﻪ ﻛﻪ ﺍﺩﻋﺎ ﺷﺪﻩ #ﺧﺎﻟﻪ_ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺿﻌﻴﻔﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﺎﺹ ﺑﻦ ﺍﻣﻴﻪ ﺍﺳﺖ.
◀️ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺧﻮﻟﻪ ﺧﺎﻟﻪ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ .
منابع:
1. ﻣﺴﻨﺪ ﺍﻹﻣﺎﻡ ﺃﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ،ﺃﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﺃﺑﻮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺸﻴﺒﺎﻧﻲ،ﻧﺎﺷﺮ : ﻣﺆﺳﺴﺔ ﻗﺮﻃﺒﺔ – ﺍﻟﻘﺎﻫﺮﺓ، ﺝ6، ﺹ409.
2. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ،ﺁﻳﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻜﺎﺭﻡ ﺷﻴﺮﺍﺯﻱ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻜﺘﺐ ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻪ، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺝ17، ﺹ380.
3. ﺳﻨﻦ ﺍﻟﺪﺍﺭﻣﻲ، ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺃﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻟﺪﺍﺭﻣﻲ، ﻧﺎﺷﺮ: ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﺍﻟﻌﺮﺑﻲ – ﺑﻴﺮﻭﺕ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1407،ﺗﺤﻘﻴﻖ: ﻓﻮﺍﺯ ﺃﺣﻤﺪ ﺯﻣﺮﻟﻲ، ﺧﺎﻟﺪ ﺍﻟﺴﺒﻊ ﺍﻟﻌﻠﻤﻲ، ﺝ1، ﺹ214.
4. ﺍﻟﺜﻘﺎﺕ، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺒﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﺣﻤﺪ ﺃﺑﻮ ﺣﺎﺗﻢ ﺍﻟﺘﻤﻴﻤﻲ ﺍﻟﺒﺴﺘﻲ،ﻧﺎﺷﺮ: ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻔﻜﺮ،ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1395 – 1975، ﺗﺤﻘﻴﻖ: ﺍﻟﺴﻴﺪ ﺷﺮﻑ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺃﺣﻤﺪ، ﺝ1، ﺹ26.
5. ﺍﻟﻄﺒﻘﺎﺕ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻣﻨﻴﻊ ﺃﺑﻮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺒﺼﺮﻱ ﺍﻟﺰﻫﺮﻱ، ﻧﺎﺷﺮ: ﺩﺍﺭ ﺻﺎﺩﺭ – ﺑﻴﺮﻭﺕ، ﺝ8، ﺹ155.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه👇👇
چراکسی به فکر فقرانیست؟به جای سفرهای زیارتی حج وکمک به سوریه و.. شکم فقرارو سیرکنید.
✔پاسخ:
شمامرفهین بی درد،فقط دور ریزغذاتان شکم همه فقراروسیرمیکنه
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup