eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.6هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
8.8هزار ویدیو
222 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا رهبرى در ايران مادام العمر است؟ (قسمت دوم ) - دلايل انتصابى بودن ولايت فقيه 1. نخستين دليل، مقبوله ى عمر بن حنظله است. راوى از امام صادق(عليه السلام) پرسيد: «دو تن از شيعيان نسبت به دين يا ميراث، اختلاف دارند و براى داورى، نزد سلطان يا قاضى رفته اند. آيا چنين كارى حلال و رواست؟» حضرت، كار آن دو را حرام مى شمارد و مى گويد: «واجب است آنان براى داورى، نزد راوى حديث اهل بيت(عليهم السلام) و آشنا به احكام فقهى شيعه بروند». امام صادق(عليه السلام) هنگام بيان دليل اين وجوب، نپذيرفتن حكم حاكم شيعى را سبك شمردن حكم خدا و پشت كردن به خداوند و ائمه مى داند و اين معصيت را درحد شرك به خدا معرفى مى كند.[2] سخنان حضرت از چند جهت بر نصب فقيهان براى رهبرى دلالت دارد و قضاوت را ـ كه شأنى از شؤون ولايت و حكومت است ـ براى آنان ثابت مى كند.[3] 2. اميرالمؤمنين على(عليه السلام) از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)نقل مى كند كه آن حضرت فرمود: «بار خدايا! جانشينان مرا از ترحم خود بهره مند گردان.» گفته شد: «يا رسول الله! جانشينان شما چه كسانى هستند؟» فرمود: «آنان كه پس از من مى آيند و حديث و سنت مرا روايت مى كنند».[4] رسول خدا، سه منصب داشته است; فتوا، قضا و رهبرى. چون ايشان به طور مطلق فرموده است: «كسانى كه راوى حديث و سنت من (مبلّغ احكام من) هستند، جانشين من خواهند بود»، اين خلافت جانشينى در هر سه نصب به ويژه رهبرى خواهد بود; زيرا اصطلاحاً جانشينى و رهبرى در مقام حكومتى به كار مى رود.[5] 3. على بن ابراهيم از پدرش، از حمادبن عيسى، از قداح، از امام صادق(عليه السلام) روايت كرده است كه آن حضرت فرمود: رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: … همانا علما، وارثان پيامبران هستند. پيامبران دينار و درهمى به ارث نمى گذارند، ولى علم به ميراث مى گذارند.[6] بنابراين، شؤون اجتماعى پيامبران (همان سه منصب فتوا، قضا و رهبرى) به علماى دين رسيده است. البته احاديث ديگرى نيز در اين زمينه وجود دارد كه در اين مقال نمى گنجد.[7] با توجه به آن چه گفته شد و مشهور بودن نظريه ى انتصاب نزد علماى شيعه، بايد گفت بر اساس نظريه ى انتصابى، مشروعيت ولايت فقيه، دايمى است و دليل شرعى و الهى بر مدت دار بودن آن به ما نرسيده است. البته اگر ولى فقيه، شرايط ولايت را از دست بدهد يا پس از مدتى معلوم شود از ابتدا، اين شرايط را نداشته است يا بهتر از او پيدا شود، وضع دگرگونه خواهد شد. اصل 111 قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران مى گويد: هرگاه رهبرى از انجام وظايف قانونى خود ناتوان شود يا فاقد يكى از شرايط مذكور در اصل پنجم و يكصد و نهم گردد و يا معلوم شود كه از آغاز، فاقد بعضى از شرايط بوده است، از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده ى خبرگان مذكور در اصل يكصد و هشتم مى باشد. در صورت فوت يا كناره گيرى يا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعيين و معرفى رهبر جديد اقدام نمايند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا ( قسمت سوم)👇👇👇👇 - نتيجه: 1ـ قانون اساسى، ولايت فقيه را به صورت ادوارى مطرح نكرده است; زيرا مبناى اصلى در اين مسأله، نظريه ى نصب است كه بر اساس آن، ادوارى بودن ولايت فقيه به نظر شارع بستگى دارد نه مردم. پس از آن جا كه در ادله ى نصب، مدت خاصى براى ولايت نيامده است، فقيه جامع الشرايط را با وجود داشتن شرايط رهبرى، به دليل گذشت مدت زمان خاص، از ولايت نمى توان بر كنار كرد. 2ـ هر چند ولايت فقيه ادوارى نيست، ولى قيد «مادام العمر بودن » نيز ندارد. اين ولايت تا هنگامى است كه صفات و شرايط در فقيه وجود داشته باشد. هر گاه ولى فقيه، آن شرايط را از دست بدهد، حتى اگر مدت زمان كوتاهى از رهبرى او گذشته باشد، از سوى مجلس خبرگان، بر كنار مى شود.[8] پی نوشتها: [1]. تلقى فاشيستى از دين و حكومت، اكبر گنجى، تهران، انتشارات راه نو، 1379، چ 9، صص 109 و 113. [2]. وسائل الشيعه، حرعاملى، ج 18، ابواب صفات القاضى، باب 11، ح 1. [3]. براى آگاهى بيشتر ر.ك: امام خمينى و حكومت اسلامى، قم، مؤسسه ى تنظيم و نشر آثار امام خمينى(رحمهم الله)، زمستان 1378، ج 4، پيشينه و دلايل ولايت فقيه، ص 283. [4]. وسائل الشيعه، ج 18، باب 8، ح 50. [5]. امام خمينى (رحمهم الله) و حكومت اسلامى، ص 287. [6]. اصول كافى، محمد بن يعقوب كلينى، ج 1، باب ثواب العالم و المتعلم، ح 1، ص 34. [7]. امام خمينى(رحمهم الله) و حكومت اسلامى، صص 290 ـ 299. [8]. براى آگاهى بيشتر ر.ك: مشروح مذاكرات مجلس خبرگان قانون اساسى; پرسش ها و پاسخ ها، محمد تقى مصباح يزدى، مؤسسه ى آموزشى امام خمينى(رحمهم الله); ولايت فقيه، محمد تقى مصباح يزدى، مؤسسه ى آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمهم الله) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
✖️هویت یک اکانت هتاک دیگر شناسایی شد ▪️#نوشین_جعفری ادمین اکانت هتاک #یاردبستانی، در اعترافات خود هویت یکی دیگر از اکانت های هتاک به اهل بیت با نام «#جان_لاک» را افشا کرد. ▪️مهدی تاجیک که در جریان اهانت به امام حسین (ع) در روز عاشورای 88 دستگیر شده بود، ادمین این اکانت هتاک است. وی هم اکنون کارشناس شبکه ایران #اینترنشنال (وابسته به عربستان سعودی) است. ▪️ظاهرا افرادی که با عنوان فعال #حقوق_بشر معرفی می شوند، پشت پرده هتاکی به اهل بیت در شبکه های اجتماعی هستند. ▪️لازم به ذکر است نوشین جعفری، پیش از این نیز شیوا نظر آهاری (سخنگوی کمیته موسوم به گزارشگران حقوق بشر) را با عنوان ادمین دیگر اکانت یاردبستانی معرفی کرده بود. @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عادی سازی #فحشاء، به دست صداوسیمای جمهوری اسلامی ❌ نمونه ای از کج فهمی مسئولین درباره موضع رهبری نسبت به بی بندوباری... آیت الله وفسی #جنجالی @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی : 🔸"هرکس فکر می کند با دادگاه و دستگاه قضایی فساد از بین می‌رود اشتباه می‌کند! با بگیر و ببند فساد برطرف نمی‌شود." 🔻آیا این صحبت‌های روحانی ارتباطی با برگزاری دادگاه برادرش حسین فریدون داره؟ 🔻وقتی آقای رئیسی در قوه قضاییه داره با "یقه سفیدها" برخورد می‌کنه، چرا دولت و اصلاح‌طلبان دردشون گرفته؟! @mobahesegroup
آیا خدا ما را آفریده تا نماز بخوانیم و در مقابلش خم و راست شویم و به خاک بیفتیم؟ و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون - کپی.mp3
3.31M
🌷﷽ 🍇 آیا خدا ما را آفریده تا نماز بخوانیم و در مقابلش خم و راست شویم و به خاک بیفتیم؟ «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» 🍇 #شبهه @mobahesegroup
4_6010413758424286509.mp3
6.32M
#تحلیلی_بسیار_زیبا_مهم 🔊 #شباهت_دوران ما با دوران امیرالمومنین(ع) 💢 #شبهه خبیثانه ترین روش مبارزه با حکومت حق 💢 شبهه پراکنان پست تر از کفار ... ⚠️بازار داغ شبهه پراکنی که امروز به شدت پایه های دینی ما را می زنند ⚠️شبهه افکنی توسط دستگاه حرفه ای وبرخی مقدس نماها وجریان نفوذی و لیبرال استاد #مهدوی_ارفع #هوشیار_باشیم #فتنه_98 #حذف_عمارها #حذف_صراحت_انقلاب #نشر_واجب #تاریخ_درحال_تکرار_است @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ #شبهه : یک سؤال : وقتی ولی فقیه نمیتونه وضع فعلی مملکت را اصلاح کنه ، چرا هست چرا نمیره ، لطفاً این کلیپ را بدقت مشاهده کنیم و بعدش قضاوت کنیم... @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بندر چابهار به روس ها واگذار شد‼️ ١٣٩٨/٥/٢٨ #تكذيب_شد #شايعه @mobahesegroup
نکته 14؛ اگر نماز جلوی فحشاء را می گیرد، چرا نماز خوان ها گناه می کنند؟.mp3
188.6K
📥اگر نماز جلوی فحشاء را می گیرد، چرا نماز خوان ها گناه می کنند؟ جواب این شبهه چیست؟ #استاد_قرائتی @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹چرا کشورهای خارجی تلاش میکنند مسئله حجاب را در ایران امنیتی جلوه دهند؟ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دوچرخه سواری برای بانوان ممنوع شد‼️ #تكذيب_شد #شايعه @mobahesegroup
نکته 12؛ اول خدا حاجت مرا بدهد، بعد نماز می خوانم.mp3
429.3K
🔸اول خدا حاجت مرا بدهد، بعد نماز می خوانم جواب این شبهه چیست؟ #استاد_قرائتی @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حرف_حساب 🔺 پاسخ و کنایه استاد #شهریار_زرشناس به ادعای عدم اختیار رئیس جمهور 🔹 اگر رئیس جمهور تدارک‌چی است و اختیاری ندارد پس چرا برای دو دوره با تمام توان در انتخابات شرکت می‌کند؟ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نمی‌شود مردم یک جامعه #نماز بخوانند اما به شکم خالی #گرسنگان کاری نداشته باشند ✅ استاد رحیم‌پور #ازغدی: تشیع انگلیسی و #اسلام_آمریکایی این است که شخص نماز می‌خواند اما به یتیمان و شکم‌های گرسنه کاری ندارد و می‌گوید نماز ارتباطی با حقوق کودکان بی‌سرپرست ندارد. @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 یه سوال رو هم از #دخترا پرسیدیم هم از #پسرا معیارهای یه دوست دختر خوب چیه؟ 🔺پسرا : بدنو ببین جون بابا! 😳/ دخترا: خودتون ببینید... ❌هشدار: محتوای این ویدئو مناسب مخاطبان زیر ۱۸ سال نیست @mobahesegroup
🔴 حجت‌الاسلام صدیقی ارتباط و سفارش برای نماینده بازداشت شده را تکذیب کرد 🔹صفحه اینستاگرام حجت‌الاسلام صدیقی هر گونه ارتباط فامیلی و سفارش ایشان برای تایید صلاحیت «محمد عزیزی» نماینده‌ای که در ارتباط با پرونده سایپا بازداشت شده بود را تکذیب کرد. 🔹طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر ارتباط فامیلی و سفارش صدیقی مبنی بر تایید صلاحیت عزیزی از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده بود. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه :👇👇👇 ‏ لوازم التحریر خیلی گرون شده اگر برای محرم نذر دارید یا قصد دارید پول به مداحان بدهید تا شما را بگراینند شاید بد نباشه با پولش برای چند بچه لوازم‌ التحریر تهیه کنید آموزش بچه ها و تلاش برای آن کار بزرگ و مهم تری هست. حتما نباید قیمه باشه یا همه بفهمن که شما خرج میدید انسانیت جار زدنی نیست... 🙏🙏🌻🌻 ✅ پاسخ : 👇👇👇 به این مدل شبهه دقت کنید👇 حج: به جاش بدید فقرا☹️ روزه: به جاش کمک کنید به فقرا🙁 کمک به حرم ائمه: به جاش بدید به فقرا😐 شب قدر و مسجد و عبادت: به جاش برید خونه فقرا😶 محرم و نذری و عزاداری: به جاش بدید به فقرا و یتیما بخندند و ...( همچین بد هم نمیگه ها) و حالا هم لوازم تحریر بجای نذری ها محرم نزدیک است و شبهات مربوط دوباره آغاز شد به این مدل شبهه می گیم، ! یعنی دو تا کار خوب رو مقابل هم قرار میده حتی بعضی وقتا جابه جایی خوبی ها،با بدی ها😳 کلیدواژه اصلیش هم اینه (به جاش، به جای فلان بهمان)😈 ✅چرا دو تاش نه 1️⃣چرا نباید هر دو رو انجام بدیم؟❓ هر چیزی سر جای خودش لازمه. چرا باید اولی رو تعطیل کنیم تا دومی رو انجام بدیم؟❓ آیا نمیشه هم نماز خوند هم روزه گرفت هم به فقرا کمک کرد؟❓ نمیشه هم لوازم تحریر خرید هم نذری داد⁉️ می بینید چقدر خنده داره همه ی کارهای خوب لازم و مفیدند. در واقع هدف اصلی این مدل شبهه اینه که غیر مستقیم القا کنه که اولی ها ?💢بد" و فقط دومی 💢"خوبه". پس بیاید اولی ها رو کنار بذارید😮. کلا دین و همه ی احکامشو به بهانه فقرا بذارید کنار. هدف همینه 2️⃣از اون گذشته، کی گفته هر کی میره حج به فقرا کمک نمی کنه؟ حاجی که خمس و زکات پرداخت نکرده باشه اصلا نمیتونه بره حج. نذری و حرم ائمه و مسجد شب قدر و افطار و سحری اش، محل پذیرایی از همه ی مردم از جمله همون فقراست.اصلا اکثرا همون کسانی که نذری میدن به فکر فقرا و یتیم ها هستند😇 نه اون کسانی که دائم در تور های خارجی هستند.در ضمن بستر نرم شدن دل مردم برای کمک به همون و ها در همین دادن ها و دادن هاست ✅تقابل معمولی و خوب 3️⃣ بهتر نیست این افراد به جای منع کارهای خیلی خوب کارهای معمولی دیگه رو بگذارند. مثلا بگویند سفر پاتایا😜 و آنتالیا😝: به جاش بدیم فقرا🚶 مهمونی های🍖🍹پر زرق و برق: به جاش بدیم فقرا🚶 ماشینها🏎 و کاخهای🏛 آنچنانی: به جاش بدیم فقرا🚶 امیدواریم این مطلب در رفع خیلی از شبهات بهتون کمک کنه. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
❗️ نجات و بهشت رفتن انسان گنهکار به صرف گريه بر امام حسين(ع)! ⁉️ چه توجيهي دارد که يک نفر تمام عمر گناه و معصيت کند و با گريستن برای امام حسين(ع) و يک اشک به بهشت برود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اينکه آدمی مشمول شفاعت و درک ثواب عزاداري امام حسين(ع) باشد، شرايط و ضوابطي دارد که مهم ترين آنها رعايت «تقواي الهي» است. يعني حدود الهي را که چيزي جز «انجام واجبات و ترک محرمات» نيست، رعايت کند. هيچ عمل مستحبي ولو داراي ثواب زياد، نمي تواند خسران ترک واجب يا ارتکاب حرام را جبران کند؛ به خصوص اگر در اين بين «حق الناس» ضايع شود. اصولا ثواب هاى عظيم و پاداشهاى فوق العاده اي که در احاديث براي عزاداري امام حسين(ع) بيان شده، از آن كسانى است كه عارف به حق ايشان باشند و بدانند آن حضرت براى چه هدفى قيام كرد و در چه راهى شربت شهادت نوشيد و در مسير اهداف آن بزرگوار قرار گيرند. ضمن اينکه «مداومت» بر گناه به اميد واهي جبران آن در عزاداري و اميد واهي به شفاعت، بعداز مدتي ممکن است «توفيق عزاداری» را نيز از او سلب کند. بسياری از گناهان انسان را از جاده مستقيم الهي خارج مي سازند و به کوره راه هاي كفر و عناد با اهل بيت(ع) می کشانند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://eitaa.com/mobahesegroup/12791 @mobahesegroup
،🔰پاسخ تفصیلی : قسمت 1️⃣⁩ 🔰آیات و روایات به ظاهر متناقض در نتایج اخروی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) ✅در منابع روایی احادیثی به چشم می خورد که بیانگر بخشیده شدن همه گناهان شخص و ورود او به بهشت، به واسطه گریه برای عزای امام حسین(علیه السلام) است. مثلا این روایت از امام رضا(ع) که می فرماید: «َيَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِير»(1)؛ (ای پسر شبیب اگر بر حسين[عليه السلام] گريه كنی تا آب ديده بر روی تو جاری شود حق تعالی جميع گناهان صغيره و كبيره تو را بيامرزد خواه اندک باشد خواه بسيار). همچنین این حدیث مشهور از امام صادق(ع) نیز وجود دارد که می فرماید: «وَ مَنْ ذُكِرَ الْحُسَيْنُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ»(2)؛ (هر کس که نزد او از امام حسین یادی شود و او از چشمانش اشکی و لو به اندازه بال مگسی خارج شود، ثواب چنین شخصی بر خداوند خواهد بود و خدا نیز غیر از بهشت چیزی را سزاوار او نمی داند). در مقابل این احادیث، آیاتی از قرآن مجید و روایاتی از ائمه اطهار(علیهم السلام) وجود دارند که مسئولیت مستقیم هر شخص را در قبال اعمالش غیر قابل نفی می داند. به تعبیر دیگر هر کار نیک یا بد شخص در این دنیا، در عالم دیگر جسمیت پیدا می کند و خواهی نخواهی روزی آن را به شکل نعمتی بزرگ یا عذابی دردناک خواهد دید.(3) مسأله تجسم اعمال نیز [با همه اختلافاتی که ممکن است برخی از علما درباره اش داشته باشند] از آموزه های صحیح و اصیل اسلامی است که از سوی علما، مفسرین و متکلمین مسلمان بسیار مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است. این مفهوم را می توان در آیات فراوانی(4) در قرآن و نیز در احادیث(5) یافت. این آیات و روایات جای کم ترین شکی را برای این حقیقت باقی نمی گذارد که آدمی هیچ گاه از اعمال خود رهایی ندارد. چه اعمال نیک و چه اعمال بد. با این وجود این دو دسته از آیات و روایات چگونه با یکدیگر قابل جمع اند؟! کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت 2️⃣⁩ 🔰نگاه های افراطی و تفریطی به تأثیر گریه در عزاداری امام حسین(علیه السلام) بر عاقبت اخروی انسان ✅جهت گیری متفاوت این دو گروه از آیات و روایات موجب شده است که روايات بیان کننده وعده ثواب‌هاى عظيم مجالس عزاداری امام حسین(علیه السلام) از سوی عده اى اغراق آميز تلقی شود و مورد انکار قرار گرفته، منشاء آن «غُلات» معرفی شوند و گفته شود که: «ثواب بايد با عمل تناسب داشته باشد و چگونه ممكن است عمل كوچكى مانند گريه بر امام حسين(ع) اين قدر پاداش عظيم داشته باشد»؟! عده اى هم در نقطه مقابل، جنبه افراط را پيموده و معتقد شده اند همين كه انسان بر امام حسين(ع) بگريد، اهل نجات است، حتّى اگر در باتلاق گناه و فساد فرو رفته باشد. در نگاه این عده، همه دروغ گويى ها، خيانت ها، ظلم ها و حق كشى‌ها با قطره اشكى شسته مى شود! مطمئنا هيچ يک از اين دو ديدگاه كه در دو طرف افراط و تفريط واقع شده اند نمى تواند صحيح باشد. اين گونه اظهار نظرها از سوی كسانى عنوان مى شود كه نتوانستند براى اين روايات و وعده ثواب هاى فوق العاده سوگوارى، تحليل صحيح و جامعى ارائه دهند.(6) باور غلط و نگاه انحراف عده ای به نتایج عزاداری و گریه برای امام حسین(علیه السلام) این تحليل که امام حسين(عليه السلام) خود را فدا كرد تا گناهان امّت بخشوده شود و امام كفّاره گناهان امّت باشد، نظير اعتقاد باطلى است كه مسيحيان نسبت به حضرت مسيح(عليه السلام) داشتند و می گفتند مسيح(ع) با تن دادن به صليب باعث پاک شدن گناهان پيروان خود شد و آنان را رستگار كرد. معتقدان اين تحليل با تمسک به تعابيرى چون «يا بابَ نجاةِ الْأُمَّةِ» چنين برداشت كردند كه امام حسين(ع) نيز با استقبال از شهادت موجب بخشوده شدن گناهان فاسقان و فاجران امّت و در نتيجه سبب نجات آنان شده است. در عوض امّت با برپايى مجالس عزا از امام تشكّر و سپاسگزارى كرده و مستحقّ رستگارى مى شود.(7) چنین تحليلی که با هيچ يک از اصول و مبانى مسلّم دينى سازگار نيست، موجب شده است که عده اى گمان كنند كه امام حسين(عليه السلام) با شهادت خود و فرزندانش، گناهكاران را در برابر عذاب الهى بيمه كرده است! به تعبير ديگر امام(ع) و يارانش كشته شدند تا ديگران در انجام هر گناه و جنايتى آزاد باشند و در واقع تكليف الهى از آنان ساقط گردد. همين پندار سبب شده است كه عده اى گمان كنند هر كس بر امام حسين(ع) گريه كند هر قدر در فساد و تباهى غوطه ور باشد و حتّى نسبت به ضروريّات دين پايبند نباشد، مورد عفو و بخشش قرار گرفته و اهل نجات خواهد بود. نفوذ اين پندار غلط تا جايى بوده است كه حتّى سلاطين جبّار و ستمگرى كه حكومت شان بر پايه‌ هاى ظلم و بى عدالتى استوار بود و دست شان به خون بى گناهان آلوده بوده است، در ايّام عزادارى آن حضرت مجالس عزا به پا كنند و يا خود پا برهنه در دسته های عزادارى به سر و سينه بزنند و آن را مايه نجات خود بدانند! کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت ⁦3️⃣⁩ 🔰سنخیت با امام حسین(علیه السلام) و دوری از گناهان عظیمی مانند ظلم، از مهم ترین شرایط شفاعت آن حضرت برای عزاداران خود ✅در اینجا باید نکته بسیار مهمی را راجع به بحث «شفاعت» مورد توجه قرار دهیم. به بهشت رفتن گریه کنندگان بر مصائب امام حسین(علیه السلام) از باب «شفاعت» است و هيچ كس نمى تواند امکان به بهشت رفتن ظالمان و بدکاران گریه کُن بر مصائب آن حضرت را از این باب(شفاعت) انكار كند، ولى باید این ملاک مهم را هم نیز از نظر دور نداشت که شفاعت، حساب و كتاب و شرايطى دارد که به هیچ وجه درباره چنین اشخاصی مصداق ندارد.(8) مطالعه آيات مربوط به شفاعت در قرآن به خوبى نشان مى دهد كه مسأله شفاعت از نظر منطق اسلام موضوع بى قيد و شرطى نيست؛ يعنى هم به «جرم» توجّه مى شود، هم به «شخص شفاعت شونده» و هم به «شخص شفاعت كننده». مثلا گناهانى مانند «ستم» به كلّى از دايره شفاعت بيرون شمرده شده اند. نیز طبق آيه 28 سوره انبياء تنها كسانى مشمول بخشودگى از طريق شفاعت مى شوند كه به مقام «ارتضاء» رسيده(9) و طبق آيه 87 سوره مريم، داراى عهد الهى اند.(10) اين دو عنوان به معناى ايمان به خدا و حساب و ميزان و پاداش و كيفر و اعتراف به حسنات و سيّئات (نيكى اعمال و بدى اعمال) و گواهى به درستى تمام مقرّرات نازل شده از سوی خدا و به طور کلی ايمانى است كه در فكر و سپس در زندگى آدمى انعكاس يابد و نشانه چنين بازتاب و انعكاسى اين است كه خود را از صفت ظالمان طغيانگر كه هيچ اصل مقدّسى را به رسميّت نمى شناسند بيرون آورَد و به تجديدنظر در برنامه ‏هاى خود بپردازد. به اين ترتيب، شفاعت شونده بايد نوعى ارتباط و پيوند با شفاعت كننده برقرار سازد، پيوندى از طريق توجّه به حق و گواهى قولى و فعلى به آن.(11) اصولا ثواب هاى‏ عظيم و پاداش‏هاى فوق العاده ای که در احادیث برای عزاداری آن حضرت بیان شده، از آن كسانى است كه عارف به حق امام حسين(عليه السلام) باشند و بدانند آن حضرت براى چه هدفى قيام كرد و در چه راهى شربت شهادت نوشيد و در ضمن عزاداری برای ایشان و گریه بر مصائبش، با آن حضرت پيوند تازه اى برقرار كنند و در مسير اهداف آن بزرگوار قرار گيرند. در روایتی از ابن عباس از پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) که درباره «زيارت» امام حسين(ع) و پاداش عظيم آن نقل مى كند جمله «عَارِفا بِحَقِّهِ»؛ (با شناخت حق و جایگاه و مقام ایشان) در آغاز روايت به چشم مى‏ خورد.(12) این موضوع می تواند درباره ثواب های «گریه» بر آن حضرت هم مصداق داشته باشد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ قسمت ⁦4️⃣⁩ 🔰جایگاه والای «اعمال واجب» در مقایسه با «اعمال مستحبی» و اهمیت «تقوا» در شفاعت ✅موضوع بسیار مهم دیگری که درباره بخشیده شدن گناهان به واسطه گریه بر امام حسین(علیه السلام) باید به آن توجه کرد، اهمیت «تقوا» در این بین و به تبع آن، جایگاه والای «اعمال واجب» در مقایسه با هر عمل مستحبی ای از جمله گریه بر مصائب حضرت اباعبدالله(ع) است. شکی نیست که مهم ترین شرط پذیرش شفاعت اولیای الهی برای یک شخص و به طور کلی پذیرش اعمال الهی، «تقوای الهی» است و روشن است که انجام همه واجبات شرعی از جمله حج، نماز، جهاد، پرداخت زکات، رعایت حقوق مردم و... از ارکان تقوای الهی است. خداوند متعال در آیه 27 سوره مائده پذیرش اعمال را به وجود تقوا مشروط می کند و تصریح می کند که: (همانا خداوند [اعمال صالح را] تنها از باتقوايان مي پذيرد)؛ «انَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقينَ». پس اگر کسی در حالی که تکالیف شرعی و امور واجبی بر عهده داشته باشد و به جای آنها مشغول اعمال مستحبی مثل عزاداری و گریه برای امام حسین(علیه السلام) شود، نه تنها ثوابی به دست نمی آورد، بلکه به دلیل ترک واجب و بی تقوایی در دادگاه قیامت مورد سوال و مواخذه الهی واقع می گردد. بله ممکن است برخی از انسان های جاهل و بی اطلاع از دین چنين پندارند كه واجبات ثوابى ندارد - چون وظيفه انسان است - و ثواب فراوان مختص به مستحبات است، غافل از اينكه ثواب‏ واجبات بسيار بيشتر است.(13) روشن است با فرض ترک واجبات یا نعوذبالله ارتکاب محرمات، هیچ عمل مستحبی ولو دارای ثواب زیادی هم باشد، نمی تواند خسران ترک آن واجب یا ارتکاب آن حرام را جبران کند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup