فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه :
🔴 چرا رهبری جلوی خطای فلان وزیر را نمی گیرد؟
🔹چرا رهبری دخالت نمی کنند؟
@mobahesegroup
▪️یادتون هست که چقدر سر و صدا کردن که ایرانیها کرونا رو به کانادا (و بقیه جاها) آوردن؟ حالا استان بیسی کانادا نتایج رهگیریهای ژنتیکی خودش در موارد ابتلا رو منتشر کرده. مبتلایان با منبع ویروسی که از ایران اومده کلا ۶ نفر بودن یعنی خیلی کمتر از ۱٪ از مبتلایان!
🔻بیش از ۹۵٪ موارد از اروپا و امریکا به بیسی اومده بودن. جالبه که حتی مواردی هم که ویروس منشاء چینی داشته خیلی نادره! جالبتر اینه که شهر ریچموند (در جنوب ونکوور) که اکثرا چینیها در اون ساکن هستند تنها جایی از بیسی هست که در سه هفته گذشته هیچ مبتلایی به کرونا نداشته!
🔻تعداد زیادی از مبتلایان اروپایی از آلمان اومدن به خاطر یک دکتر آلمانی که توی یک کنفرانس دندانپزشکی به کلی آدم ویروس رو منتقل کرده.
مشکل ایران این بود که زودتر از همه ویروس رو کشف کرد، وگرنه اوضاع بقیه جاها بدتر بود. و البته مشکل دیگه اینه که ایران ایران هست!
💬 اژدمارنگ / فارس پلاس
@mobahesegroup
🔴درخواست نماینده مجلس از نهادهای امنیتی: ما را کنترل کنید؛ شنود کنید!
👤فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی
🔹از وزارت اطلاعات و سپاه میخواهم مرتبا بنده و نمايندگان را کنترل و مكالماتمان را هم شنود كنند.
🔹من که حاضرم به اين نهادها امضا دهم؛ من از خدا میخواهم يكی مرا كنترل كند و به من هشدار بدهد.»
🔹این نماینده مجلس افزوده این کنترل استقلال او را نمیگیرد چون او مستقلبودناش را نشان داده و گفته: «همه کارهای يك نماينده بايد مشخص باشد. اگر نماينده برای ملاقات با کسی میرود بايد روشن باشد كه چرا چنین میکند.
🔹اگر دامی برای نماينده پهن شده، حتما بايد از سوی نهادهای امنيتی به او هشدار داده شود. بايد اطلاع دهند نه اينكه بروند و در كار او دخالت كنند.»/ برگرفته از گفتوگوی روزنامه اعتماد با عباسی
@mobahesegroup
حرز امام جواد - استاد عبادی.mp3
4.18M
💠توضیحات #استاد_عبادی درباره #حرز_امام_جواد علیه السلام
🔰 نحوه درست نوشتن حرز و آداب آن
🔰 در چه ایامی نباید نوشت❓
🔰 آیا حتما باید روی پوست آهو و در محفظه ای از نقره باشد❓
🔰 نمازی که قبل بستن حرز باید خواند به چه صورت است❓
🌀 از آنجاییکه متاسفانه برخی کانال ها با قیمت گزاف در حال فروش این حرز هستند ، حتما این صوت را گوش دهید و برای دیگران بفرستید ، هر فردی می تواند خودش این حرز را با رعایت شرایط گفته شده در صوت، بنویسد🌀
👇 فایل کامل حرز را در پست پایین مشاهده بفرمایید 👇
@mobahesegroup
حرز_امام_جواد_علیه_السلام_استاد.pdf
368.9K
✅ #نسخه_کامل #حرز_امام_جواد علیه السلام
✅ قلم و مرکب و کاغذ ساخت مسلمان بوده و با وضو بنویسید
👈 حتما صوت بالا را قبل استفاده از این فایل ، گوش دهید
✍️#احسان_عبادی
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⚠️ هشدار هشدار ⚠️
🔰 چند وقتی هست که کانال های ضداسلام ، روی آوردند به پخش کلیپ هایی از افرادی که مثلا خودشان را مبلغ اسلام معرفی می کنند و حالا می گویند که ما بعد از تحقیق های فراوان فهمیدیم دین اسلام ، دینی باطل هست و از آن روی بر می گردانیم
💠 این شگرد این جماعت ، آدم را یاد دسیسه علمای یهود می اندازد که قرآن هم آنها را رسوا کرده است ، آنها صبح به اسلام روی می آوردند از سر نفاق ، بعد در پایان روز می گفتند این دین اسلام چیزی ندارد و به آن گرایش پیدا نکنید .
✳️ قطعا کسیکه مسلمان باشد یا خودش را به مسلمانی بزند و بعد به همه بگوید این دین به درد نمی خورد، بیشتر در دل غیرمسلمانها اثر می گذارد.
🌀 این افرادی هم که این کانال ها معرفی می کنند از همین دسته هستند که یا مسلمان واقعی نبودند یا دین دار واقعی نبودند.
👈 این فردی که عکسش را می بیند نامش " عبدالله سمیر " هست ، به دروغ گفته اند از بزرگترین مبلغین اسلام در کانادا که متوجه شد اسلام دین باطلی هست و از اسلام دست کشید !!
👌 ذر حالیکه شما با یک جستجوی ساده می توانید متوجه بشوید او یک فرد ساده هست ، نه یک مبلغ بزرگ اسلام در کانادا
احسان عبادی
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تفکر همزیستی با طاغوت‼️
📝 در عمق حوزه علمیه قم
🎥 آیتالله محمد یزدی
🔹 در عمق حوزه علمیه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اگر با شخصیتهای اثرگذار، ملاقاتهای مختلف داشته باشید، کسانی را میبینید و میشناسید که در ذهن خود این [مطلب] را دارند که:
«ما را چه به سیاست و حکومت! ما باید احکام شرعیه و دین خدا را برای مردم توضیح دهیم. حاکمیت هم هر کسی می خواهد باشد و در فقه ما آمده است که اگر مجتهد جامع الشرایط نشد، عدول مومنین و اگر نشد، فساق مومنین و حتی اگر نشد، یک فاسق فاجری هم حاکم شد حکومت او را باید قبول کرد برای پیشگیری از هرج و مرج! و در کلماتشان بیان می کنند که هرج و مرج باید برطرف شود ولو به دست یک فرد غیرعادل».
🔻 در زمان برخی از علما، حکام طاغوت و جایر حکومت میکردند؛ شرابخواری و بیحجابی رسمی بود؛ مرجعیت رسمی هم بود! ریشههای این تفکر هنوز در حوزه علمیه وجود دارد.
@mobahesegroup
🔴 قابل توجه غرب پرستان محترم!
ارتش #پاکستان بعد از 70 سال تعامل این کشور با صندوق بین المللی پول (IMF) و 23 سال تعامل با گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، این دو نهاد را در لیست «دشمنان خارجی» خود قرار داد! و از آنها تحت عنوان «تهدیدات مستقیم علیه امنیت ملی» خود یاد کرد!
#آمریکا
#افول_آمریکا
👉 @mobahesegroup
⁉️ متن شبهه :👇👇
«معروف» یعنی آنچه مردم میشناسند و پذیرفتهاند، «منکر» یعنی آنچه مردم انکار میکنند و نپذیرفتهاند.
📢 پس اگر جامعهای دینی نیست، و واجبات و محرمات را نمیپذیرد نمیتوان امر به واجبات و نهی از محرمات کرد. چون ملاک امر و نهی، معروف و منکر بودن نزد جامعه است؛ نه واجب و حرام بودن.
✅ پاسخ شبهه :👇👇
1⃣ معروف در لغت یعنی کار شناختهشدهای که موجب اطمینان و آرامش انسان شود؛ و منکر یعنی کار مجهولی که انسان از آن وحشت کند و فاصله بگیرد. (📝 معجم مقائیس اللغة، ج۴، ص۲۸۱)
اما برای فهم احکام دینی علاوه بر معنای لغوی باید به معنای اصطلاحی آن در متون دینی هم توجه کرد. سوال این است که قرآن، واژه معروف و منکر را چگونه به کار برده؟
به نظر قرآن کدام یک از موارد زیر ملاک معروف و منکر بودن یک کار است:
۱) توافق عرف و جامعه؟
۲) پذیرش عقل و فطرت؟
۳) اوامر و نواهی شریعت؟
در این قسمت معیار اول یعنی عرف جامعه را ارزیابی میکنیم. با مرور آیات قرآن روشن میشود که عرف نمیتواند ملاک معروف و منکر باشد.
2⃣ مبارزه پیامبران با عرف مذموم
حضرت لوط با همجنسگرایی که به یک عرف تبدیل شده بود، به شدت مخالفت کردند و این کار پذیرفته شده را «منکر» نامیدند:
📖 (أَىِٕنَّكُمۡ لَتَأۡتُونَ ٱلرِّجَالَ وَتَقۡطَعُونَ ٱلسَّبِیلَ وَتَأۡتُونَ فِی نَادِیكُمُ المُنكَر)
آیا شما -برای کامجویی- به سراغ مردان می روید، و راه را قطع می کنید، و در محافل خود اعمال ناپسند انجام می دهید ؟!
[عنكبوت/۲۹]
3⃣ رباخواری میان یهودیان به یک عرف اقتصادی تبدیل شد، اما خداوند از آن «نهی» کرده بود:
📖 (فَبِظُلۡمࣲ مِّنَ ٱلَّذِینَ هَادُوا۟ حَرَّمۡنَا عَلَیۡهِمۡ طَیِّبَـٰتٍ أُحِلَّتۡ لَهُمۡ وَبِصَدِّهِمۡ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ كَثِیرࣰا وَأَخۡذِهِمُ ٱلرِّبَوٰا۟ وَقَدۡ نُهُوا۟ عَنۡهُ وَأَكۡلِهِمۡ أَمۡوَ ٰلَ ٱلنَّاسِ بِٱلۡبَـٰطِلِ)
پس به خاطر ستمی که قوم یهود مرتکب شدند، و بخاطر جلو گیری بسیاری از آنها از راه خدا، چیزیهای پاکیزه ای را که برایشان حلال بود؛ بر آنها حرام کردیم.و به سبب ربا گرفتنشان، در حالی که از آن نهی شده بودند، و به سبب آنکه اموال مردم را به ناحق می خورند.
[نساء/۱۶۰-۱۶۱]
4⃣ با اینکه بسیاری از اهل کتاب گرفتار عقاید باطل و حرامخواری شده بودند، خداوند عالمان آنها را به خاطر «نهی نکردن» مؤاخذه میکند:
📖 (لَوۡلَا یَنۡهَىٰهُمُ ٱلرَّبَّـٰنِیُّونَ وَٱلۡأَحۡبَارُ عَن قَوۡلِهِمُ ٱلۡإِثۡمَ وَأَكۡلِهِمُ ٱلسُّحۡتَۚ لَبِئۡسَ مَا كَانُوا۟ یَصۡنَعُونَ)
چرا خدا پرستان و دانشمندان آنها را از سخنان گناه آلود، و خوردن مال حرام، نهی نمی کنند؟! چه بد است کاری که که انجام می دادند.
[مائدة/۶۳]
5⃣ در میان اعراب جاهلی عرف جامعه بتپرستی، شرابخواری، قتل، زنا، قطع رحم و ... را پذیرفته بود. (نجم/۱۹-۲۳؛ بقره/۲۱۹؛ نهجالبلاغه، خطبه۲۶) اما اسلام به شدت با این هنجارهای اجتماعی مبارزه کرد.
برای نمونه عمل «ظهار» بین اعراب شناخته شده بود. اما قرآن آن را «منکر» نامید:
📖 (ٱلَّذِینَ یُظَـٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَاۤىِٕهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَـٰتِهِمۡۖ إِنۡ أُمَّهَـٰتُهُمۡ إِلَّا ٱلَّـٰۤـِٔی وَلَدۡنَهُمۡۚ وَإِنَّهُمۡ لَیَقُولُونَ مُنكَرࣰا مِّنَ ٱلۡقَوۡلِ وَزُورࣰا)
کسانی از شما که زنانشان را ظهار میکنند (و به آنها میگویند: تو مانند مادرم هستی)، آنان هرگز مادرانشان نیستند، مادرانشان فقط کسانی اند که آنها را زاده اند، بیگمان آنها سخنی زشت و دروغ میگویند.
[مجادلة/۲]
6⃣ بنابراین از نگاه قرآن ملاک معروف و منکر بودن یک کار، پذیرش یا انکار عرف جامعه نیست.
بسیاری از توافقهای اجتماعی منکر است و باید از آن نهی کرد. 😠
بسیاری از ارزشهای فراموششده در جامعه معروف است و باید به آن أمر نمود. 🙏
اما عقل و شریعت چطور؟
منبع: کانال تفکرات
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پست بالا 👆👆🔻👇👇👇
7⃣ آیا میتوان گفت ملاک معروف و منکر، پسند عقل سلیم و فطرت پاک انسانی است؟
✅ بله، چون در موارد متعددی قرآن از واژه معروف و منکر استفاده کرده اما چیستی و چگونگی آن را بیان نکرده. از این رویکرد میتوان فهمید که عقل انسان، تا حدی میتواند معروف و منکر را تشخیص بدهد.
🖌 برای مثال: خداوند به مردان فرمان میدهد که با همسرانشان به شیوه «معروف» رفتار کنند:
📖 (وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ) و با آنها -همسرانتان- به صورتی شایسته رفتار کنید. [نساء/۱۹]
🖋 رفتار عرب عصر جاهلی با زنان تحقیرآمیز بود. بنابراین مقصود از معروف، عرف جامعه فطرتمدار و بدون انحراف است؛ نه عرف اعراب. (المیزان، ج۴، ص۲۵۵-۲۵۷)
8⃣ اما عقل به تنهایی نمیتواند ملاک تشخیص معروف و منکر باشد؛ چون:
☑️ اولا عقل در غیر از مسائل کلی محدودی مانند حسن عدالت و قبح ظلم، توانایی تشخیص خیر و شر را در همه مصادیق ندارد. به همین خاطر است که حتی بین خردمندان نیز در مورد خوبی و بدی کارها اختلاف نظر فراوان است.
☑️ ثانیا خود عقل است که دست انسان را در دست دین میگذارد. پس تمام دستورات شرعی عقلپسند و فطرتمدار هستند.
منبع: کانال تفکرات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ جلیلی به یک شبهه پرتکرار؛ اگر برجام توافق بدی بود چرا امریکا از آن خارج شد؟!
رسانه باشید و نشردهید📢
👉 @mobahesegroup
#جنگ_رسانهای
🤔جنگ نرم فقط همین است!
🔸جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهنها که مهمترین ابزار آن همین رسانه و فضای مجازی است. در این جنگ که بدون خونریزی صورت میگیرد، با طرح سوال روی دین، حکومت و مسئولین، ایجاد شک و تردید میکنند.
🔹بعنوان مثال ما الآن حدود ۲۰۰هزار مسئول در کشور داریم اما رسانههای معاند بیگانه، با پررنگکردن و دست گذاشتن روی اندک موارد فساد و طرح مفهوم فساد سیستمی، ذهنها را جوری تسخیر کردهاند که وقتی مردم با واژهی مسئول روبرو میشوند، فساد در ذهن آنها نقش بسته، در حالیکه اکثر مسئولین نظام جمهوری اسلامی، دلسوز و وفادار و وظیفهشناس هستند.
🔸از طرف دیگر مردم ایران بهگونهای در فضای مجازی نمایش داده شدهاند که گویی دیگر دینخواه و دینمدار نیستند.
❌در حالیکه هیچ یک از این دو، تصاویر حقیقی جامعهی ایران نمیباشند.
✅ما نیز میتوانیم با استفاده از همین شبکهها و در زمین دشمن، با طرح پرسش، تمام ادعاهای غرب را به چالش بکشیم.
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشر مجدد
❌ شایعه: 👇👇👇
« چادر زن محجبه ای را در هند در انظار برای تمسخر اتش زدند، خودشان هم آتش گرفتند. نمی دانستند مسلمان ها هم صاحب دارن. چطور قیامت خواهی توانست در صورت پیامبر اکرم صل الله علیه و اله نگاه کنی؟ اگر واقعا دم از آزادی می زنی نوشته و فیلم راهر دو را با هم بزار. »
✅ پاسخ شایعه: 👇👇👇
1⃣ توضیحات ویدئویی که با عنوان آتش گرفتن زن هندی بر اثر آتش زدن چادر و تمسخر آن در حال انتشار می باشد، شایعه است و واقعیت ندارد.
2⃣ خانم های حاضر در ویدئو تعدادی از معلمان کشور هند هستند که نسبت به حقوق خود معترض به دولت می باشند و تهدید کردند اگر به اعتراض آن ها توجهی نشود اقدام به خودسوزی خواهند کرد.
3⃣ فردی که در ویدئو آتش گرفته قبل از وقوع این حادثه آغشته به بنزین شده بود و متاسفانه به دلیل وزش باد آتش به وی سرایت کرده و منجر به سوختن این فرد شده است.
جهت مشاهده منابع کلیک کنید.
http://bit.ly/2QL5B0p
http://bit.ly/2BElFXf
👉 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✖️خشونت علیه افغان ها در ایران وحشتناکه!
از جمله خشونت هایی که علیه افغان ها در ایران صورت گرفته:
▫️۸۰۰هزار افغانی در ایران مشغول تحصیل هستند
▫️سالانه ۱میلیارد دلار خرج آموزش افغان ها میشود
▫️درمان #کرونا به صورت رایگان انجام میشود
و ...
👉 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کلیپی که نشان میدهد چقدر خانوادهی #رفسنجانی عادی زندگی کردند‼️
بعد از مراسم حرم امام با هلیکوپتر رفتند سد لتیان مشغول قایق سواری وجتاسکی!
مثل همهی خانوادههای عادی...
#سرطان_اصلاحات
👉 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شایعه تا واقعیت
🔻از شنود اطلاعات مردم توسط گذرنامه
🔻تا پشتپرده قتل ناموسی در شمال!!
🔻از جنجال قتلهای ناموسی
🔻تا جنجال نظر حجتالاسلام سرلک درمورد غیرت‼️
👉 @mobahesegroup
✖️خشونت علیه افغان ها در ایران وحشتناکه!
از جمله خشونت هایی که علیه افغان ها در ایران صورت گرفته:
▫️۸۰۰هزار افغانی در ایران مشغول تحصیل هستند
▫️سالانه ۱میلیارد دلار خرج آموزش افغان ها میشود
▫️درمان #کرونا به صورت رایگان انجام میشود
و ...
👉 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ازدواج اجباری! #شایعه یا واقعیت؟
/فارس پلاس
@mobahesegroup
⁉️شبهه 👇👇👇
خداوند چرا شیطان رو خلق کرد؟
اصلا اگر خلق نمیکرد خود نفس برای گول زدنمان کافی بود.
خدا که میدانست شیطان اینگونه میشود (لطفا نگویید که خیلی انسانها هم اینطورند)زیرا انسان با شیطان فرق میکند.
آیا برای گمراه کردن انسانها خلق کرد یا آزمایش آنها؟
اصلا چه لزومی داشت که برای آزمایش شیطان را خلق کند که اینهمه انسان، جهنمی شوند؟
(خود همین) نفس کافی بود (برای آزمایش انسان)!
✅پاسخ👇👇
در پاسخ به سوال شما باید عرض كنم كه اولا خداوند هدف خود را از خلقت انسان و جن عبادت بیان كرده است.«۱»
📌و او خواسته است با آفرینش این موجودات آنهارا به كمال برساند،
شیطان هم مانند انسان در برابر رذائل قراردارد، یعنی همانگونه كه انسان برای رسیدن بہ خدا باید موانعی را پشت سر بگذارد جن نیزاین چنین است برای رسیدن به خداوند باید ازخیلی هواها و هوس ها و غرور ها و حسادت ها دست بكشد، ولی شیطان نتوانست در مقابل تكبر خود ایستادگی كند👈🏼پس گمراه شد
⁉️شما می پرسید خداوند كه می دانست #شیطان این گونه است چرا او را خلق كرد؟
من یك مثال براے شما مےزنم:
🔸مثلا شما حالت معنوی بالایی دارید و می توانید اعماق افكار دیگران را بخوانید و اتفاقا شما قاضی هم هستید،شما چه زمانی می توانید شخص مجرم را محاكمه كنید؟
✅مطمئنا زمانی كه جرم مرتكب شود می توانید او را محاكمه كنید، و تا جرمی مرتكب نشده است ولو شما می دانید آینده مرتك می شود محاكمه كردن او كار نا عادلانه ای می باشد.
📌در مورد شیطان و خداوند هم همین گونه می شود قضاوت نمود،اگر خداوند شیطان را به خاطر جرمی كه هنوز مرتكب نشده است خلق نمی كرد در حالی كه مقتضا برای خلقت او وجود داشت،خلق نكردن به خاطر گناه مرتكب نشده ناعدالتی و تبعیضی بود برای خداوند متعال،در حالی كه خداوند از این بی عدالتی پاك است.
🔹و البته فقط قصه شیطان هم نیست؛ بلكه شیطان صفت ها زیاد هستند كه خداوند اگر شیطان را خلق نمی كرد باید انسان های شیطان صفت را هم خلق نمی كرد و همه این موارد قضاوت و عذاب دادن قبل از ارتكاب جرم می باشد و خداوند از این گونه اعمال مبرا و پاك می باشد
♨️دومین علتی كه می توان برای خلقت شیطان با فرض علم به خطایش بیان نمود این است كه:
كار خوب زمانی با ارزش است كه با سختی به دست بیاید.
🔸شما یك وزنه بردار را فرض كنید زمانی كارش با ارزش است كه وزنه سنگین را بلند كند، وزنه ای كه دیگران از بلند كردن آن عاجز هستند
🔹و حال زمانی شخصی مومن است كه وزنه ای مانند شیطان را از سر راهش بلند كند و دور بیندازد و این شیطان به عنوان وزنه ای برای مسابقه بندگی می تواند بسیار موثر باشد.
⭕️و از همه این ها گذشته علت گمراے هاے مردم كه فقط شیطان نیست #شیطان فقط #وسوسه می كند در حالے كه انسان براے گمراهے اهرم هاے دیگرے مانند هوای نفس دارد همان اهرمی كه در روایت مقابله اش را جهاد اكبر نامیده اند.
🔹رسول گرامی اسلام(ص) به یارانش كه از جنگ برگشته بودند مرحبا گفت و فرمود:
خوشا به حال شما كه از جهاد كوچك برگشتید ولی جهاد بزرگ هنوز مانده است.
گفتند یا رسول الله! جهاد اكبر كدام است؟
فرمود: جهاد با نفس.
و بعد از آن فرمود: بهترین جهاد، جهادبا نفس است.۲
🔹ونشانه این كه شیطان عامل اصلی برای گمراهی نیست این است كه در روایات وارد شده است كه شیطان در شب های قدر در غل و زنجیر می باشد اما می بینیم كه باز انسان ها در این شب های بسیار نوارنی هم گناه می كنند این همان پیروی از هوای نفس است.
🔹و دلیل دیگری كه می توان فرض كرد این است كه شیطان فقط همان شیطان معروف نیست بلكه برخی از انسانها نیز نقش شیطان را بازے مے كنند همان گونه كه در سوره ناس می خوانیم:
👈بگو پناه می برم به خدا ...از شر وسوسه گر پنهان كه درون سینه انسان ها وسوسه می كند خواه از جن باشد یا از انسان.۳
📌دوستان ناباب، هم نشین هاے منحرف، پیشوایان گمراه و ظالم، كارگزاران جباران و طاغوتیان، نویسندگان و گویندگان فاسد، مكتب هاے الحادے و التقاطے ظاهر فریب، وسائل ارتباط جمعے وسوسه گر، همه این ها و غیر این ها در مفهوم گسترده «وسواس خناس» واردند كه انسان باید از شر آن ها به خدا پناه برد.
📚منابع:
۱- «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون».
۲- إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَ
۳- «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (۱) مَ
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمدن غربی دچار انحطاط و رو به زوال است...
👉 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حاج قاسم سلیمانی:
آقای ترامپ قمار باز ، بدان آنجا که فکر نمیکنی ما در نزدیکی شما هستیم، جمهوری اسلامی نمیخواهد! سپاه نمیخواهد!
من حریف شما هستم.
✅آری خون حاج قاسم سلیمانی حریف شمابود...
واژه شناسی کلام حاج قاسم:
۱_من حریف شما هستم.
۲_آقای ترامپ قمار باز.
۳_بیا ما منتظریم.
۴_ما ملت شهادتیم.
به درستی که حاج قاسم بزرگترین دشمن وحریف را طلبید و ترامپ نیز قمار بسیار سنگینی کرد و با اقدام به شهادت حاج قاسم سلیمانی که مرد میدان شهادت بود گور خود و آمریکا را کند.
▪️شاید بگویید غُلُو است،اما نه! دنیای ما بر مدار سنتهایی میچرخد، داغی که شهادت حاج قاسم بر دل آزادگان جهان گذاشت هیچ چیزی نگذاشت،سنت ناپایداری ظلم.
✅ظلم پایدار نمی ماند. ان شالله و بإذن الله...
👉 @mobahesegroup
⁉️متن سوال 👇👇👇
در قرآن آمده است: «خداوند نور آسمانها و زمین است». آیا منظور نور محسوس است؟ اگر نیست به چه معنا است؟
✅پاسخ اجمالی👇👇
مراد از "نور" در آیۀ کریمۀ "اللَّه نور السموات و الارض..."مسلماً نور حسى و محسوس، نیست؛ زیرا نور محسوس از خواص و کیفیات مادّى عارض بر جسم است، و ادله عقلى که جسمانیت را از خداوند متعال نفى مینماید، مانع از آن میشود که خداوند را نور محسوس مادى بدانیم.
افزون بر این بسیارى از آیات الهى ادراک بصرى و مثلیت هر چیزى را به خداوند متعال نفى میکند، که دلیلى قرآنى بر جسمانى نبودن خدا است؛ از اینرو، اگر از خداوند به "نور آسمانها و زمین" تعبیر شده است، منظور نور محسوس نمیتواند باشد.
"نور" عبارت است از چیزى که ظاهر بالذات و مُظْهر غیر باشد؛ یعنى روشن و روشن کننده و پیدا و پیدا کننده است، خواه نور محسوس باشد، مثل نور خورشید و ستارگان و چراغ، و خواه نور غیر محسوس مانند علم و ایمان.
البته معناى ابتدایى که از "نور" به ذهن میرسد، همان نور حسى است، اما با دقت در معناى نور که همان "ظاهر بالذات و مظهر غیر" است، و با تحلیل آن، اطلاق نور به امور معنوى که روشنایى بخش جان و باطن است، صحیح خواهد بود. چنانکه قرآن مجید از "ایمان" به عنوان نورى که به مؤمن داده میشود، یاد کرده است و عرفا به "عشق" نور اطلاق کردهاند.
از آنجا که ذات خداوند پیدا و روشن است و باعث پیدایش و روشنى هر چیز دیگر است؛ زیرا خالق و ایجاد کنندۀ آنان است، اطلاق کلمه "نور" بر خداوند صحیح است، بلکه چون وجود هر چیزى باعث ظهور آن چیز براى دیگران است باید گفت که مصداق تام نور همان "وجود" است، پس خداوند متعال کاملترین مصداق "نور" میباشد و ظاهر بالذات و مُظْهِر واقعى او است؛ از اینرو باید اذعان کرد که او نورى است که آسمانها و زمین به وسیله او ظهور یافتهاند.
تعبیر به آسمانها و زمین کنایه از کل عالم هستى و همه مخلوقات عِلْوى و سِفْلى و جهان غیب و شهادت است، نه اینکه منظور فقط همین آسمان بالاى سر باشد. پس معناى "الله نورالسموات و الارض" این است که: خداوند نور تمام جهان است.
و اما اینکه در آیه تعبیر به "نور" کرده و نه "پدید آورنده"، براى تنبه بر این نکته است که، همانطور که "نور" ظاهر است و نیاز به ظاهر کننده ندارد، خداوند متعال هم، خود ظاهر و روشن و واضح است و براى شناخت او نیازى به وجود واسطه و مُظْهِر نیست. چنانکه اهل عرفان به پیروى از انبیا و امامان(ع) فرمودهاند مخلوقات را باید در پرتو وجود و نور خداوند شناخت، نه اینکه خدا را به واسطه مخلوقات و آثار شناسایى نمود. براى اولیاى الهى همه چیز در پرتو نور خدا روشن است و غیر از نور او دیده نمیشود و اگر نور الاهى نباشد همه چیز در تاریکى عدم میباشند، پس استفاده مهم از این آیه این است که: خداوند متعال براى هیچ موجودى مجهول نیست؛ چون ظهور تمام اشیا، ناشى از ظهور و اظهار او است. خداوند غایب نیست تا از طریق مخلوقاتش مکشوف گردد، بلکه متجلى به تمام ذات است و خفاى او از دید صاحبان معرفت ناقص، میتواند از فرط شدت نور او باشد: "یا من هو اختفى لفرط نوره، الظاهر الباطن فى ظهوره".
و نکتۀ دیگرى که از این آیه به دست میآید این است: ما به خدا "نور" میگوییم اما "نور اعظم" اطلاق نمیکنیم. و این عقیدۀ "مانویه" که خداوند را "نور اعظم" میدانند، یعنى یک نور حسّى در کنار سایر نورها اما بزرگتر و بالاتر، عقیدۀ صحیح و حقى نیست. بلکه خداوند از نظر قرآن "نور محض" است و غیر حسى، یعنى تنها نور عالم وجود، و هر چیزى غیر از او "ظلمت "است. به تعبیر ادعیه "نورالنور" است؛ یعنى نور واقعى او است و اگر نورى هست به برکت وجود و نور حق است.
در تفسیر و تأویل و تطبیق آیۀ کریمه، اقوال و روایات مختلفى وجود دارد که براى آگاهى از آنان به کتابهاى مربوط و تفاسیر و مجامع روایى میتوان مراجعه نمود.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
✅پاسخ تفصیلی👆👆🔻👇👇
بدون شک، اینکه در قرآن از خداوند تعبیر به "نور" شده است: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"،[1] منظور نور حسى نیست. نور محسوس، مخلوقى از مخلوقات خداوند است، چنانکه قرآن در سوره انعام مىفرماید "سپاس مخصوص خدایى است که آفرینندۀ آسمانها و زمین و قرار دهنده (خالق) نور و ظلمت است".[2]
فلاسفه و متکلمان و مفسران قرآن هر کدام دلایلى متقن بر "جسم" نبودن خداوند، ارائه نمودهاند؛[3] از اینرو اطلاق اسم "نور" بر خداوند نمیتواند به معناى نور محسوس باشد که به عنوان جسم و یا از خواص جسم و عارض بر جسم است.
از میان مفسران متکلم، شاید "فخر رازى" بیش از دیگران به این مطلب پرداخته و در تفسیر جمله "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"، شش برهان بر جسمانى نبودن خداوند، و اینکه این نور نمیتواند نور محسوس و مادى باشد ذکر میکند.[4] مهمتر اینکه آیات بسیارى در قرآن کریم وجود دارد که نفى حدوث و جسمانى بودن از خدا میکنند. افزون بر آنچه بیان شد، آیه "لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ" که در چندین جاى قرآن آمده است، هرگونه مثلیت و مشابهتى را براى خداوند متعال نفى میکند. پس نورانیت خداوند هم نمیتواند همین نورانیت محسوس باشد؛ زیرا که این نورانیت مثل و مانند بسیارى دارد.
معناى "نور"
در تحلیل معناى کلمه "نور" گفتهاند: کلمه نور معنایى معروف دارد، و آن عبارت است از چیزى که اجسام تیره را براى دیدن ما روشن میکند، و هر چیزى به وسیله آن ظاهر و هویدا میگردد. البته خود نور براى ما ذاتاً مکشوف و هویدا است و چیز دیگرى آنرا ظاهر نمیکند؛ پس نور عبارت است از چیزى که "ظاهر بالذات و ظاهر کنندۀ غیر" است.
این اولین معنایى است که کلمه "نور" را براى آن وضع کردهاند، بعداً به نحو استعاره یا حقیقت ثانویه به هر چیزى که محسوسات را مکشوف میسازد استعمال نمودند. در مرحلۀ بعدى، معناى آنرا بر غیر محسوس هم اطلاق کردند. از اینرو "عقل" را نورى خواندند که معقولات را ظاهر میکند، و همۀ این استفادهها با تحلیل در معناى "نور" به دست میآید که عبارت است از "الظاهر بذاته المظهر لغیره".[5]
پس آنچه ابتدائاً از کلمه "نور" فهمیده میشود، نور محسوس است که از اجسام نورانى پراکنده میشود؛ مانند خورشید، ستارگان، و چراغ و لامپهایى که ساخته دست بشرند، که اگر این نورها نبود، جهان تاریک بود ولى با وجود آنان، فضا روشن است.
اما حقیقت و تعریف دقیق نور از نظر دانشمندان فیزیک سخن دیگرى است و شاید از نظر آنان حقیقت نور کاملاً کشف نشده باشد، یا در مورد حقیقت نور اختلاف داشته باشند، آنچه مسلم است این است که در عالم ماده چیزى به نام "نور" وجود دارد که از اجسامى برمیخیزد که نورانى هستند و در اصطلاح به آنها "منبع نورانى" اطلاق میگردد. ولى اطلاق کلمۀ "نور" منحصر در نور حسى نیست، بلکه بر هر چیزى که "روشن و روشن کننده" باشد، و یا به تعبیر دیگر "پیدا و پیدا کننده" باشد گفته میشود. مثلاً در مورد "علم" میگوییم: "علم نور است"؛ چون در ذاتش روشنایى است و واقعیتهایى را هم روشن میسازد.[6]
چنانکه قرآن مجید در مورد مؤمن میفرماید: "آیا آنکسى که مُرده بود و ما زندهاش کردیم و براى او نورى قرار دادیم که با آن در میان مردم راه میرود...".[7] پس در فرهنگ قرآنى، ایمان "نور" است، و از آنجا که ایمان، به مؤمن نورانیت قلب و باطن میبخشد و هدف و مقصد را نشان او میدهد و به سعادت رهنمون میسازد، اطلاق "نور" بر آن صحیح است. چنانکه عرفا به عشق "نور" میگویند. مولوى میگوید:
عشق قهار است و من مقهور عشق
چون قمر روشن شدم از نور عشق[8]
اطلاق کلمه "نور" بر خداوند
اطلاق کلمه "نور" بر خداوند نیز صحیح است؛ زیرا که در قرآن و روایات، چنین اطلاقى صورت گرفته است،[9] ولى باید توجه داشت که اگر میگوییم "خدا نور است"، مقصود نور حسى و مادى نیست، بلکه به این معنا است که ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشن کننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است، ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است؛ از اینرو میتوانیم بگوییم: "خدا نور است".
ادامه در پست بعدی👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇
علامه طباطبائى در این باره میگوید: "چون وجود و هستى هر چیزى باعث ظهور آن چیز براى دیگران است، پس مصداق تام نور، همان وجود است، و از سوى دیگر؛ چون موجودات امکانى وجودشان به ایجاد حق تعالى است، پس خداوند متعال کاملترین مصداق نور است. او است که ظاهر بالذات و ظاهر کنندۀ ما سواى خویش است، و هر موجودى به وسیله او ظهور مییابد و موجود میشود. پس خداى سبحان نورى است که به وسیله او آسمانها و زمین ظهور یافتهاند، و مراد از جمله "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"،[10] همین است.
معناى "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"
از مطالب گذشته روشن شد که اگر میگوییم "خدا نور آسمانها و زمین" است، به این معنا است که خدا مُظْهِر و روشن کننده و پدید آورنده آسمانها و زمین است. و تعبیر به آسمانها و زمین به معناى تمام عالم هستى و همۀ مخلوقات علوى و سفلى و غیب و شهادت است.[11] نه اینکه فقط منظور همین آسمان بالاى سر و زمین زیر پایمان باشد. پس معناى آیه این است: خداوند نور تمام جهان است. و تعبیر به "نور" و نه "پدید آورنده"، براى متوجه نمودن به این مطلب است که همانطور که "نور" خودش ظاهر است و نیاز به ظاهر کننده ندارد، و مُظْهِر و روشنى بخش سایر اشیا است، خداوند متعال هم، نیاز به ظاهر کننده و پدید آورنده ندارد، و موجودى ظاهر و روشن و واضح و بدیهى است، و استدلال براى وجود او، نیاز به واسطه نیست و مظهر و پدید آورندۀ سایر موجودات جهان هستى است. به تعبیر حاجى سبزوارى : "یامن هو اختفى لفرط نوره"؛[12] اى کسى که از فرط شدت نورش پنهان و مخفى گشته است.
پس چنانکه اهل عرفان - به تبع از انبیا و امامان(ع) - بیان کردهاند، خداوند خود متجلى به تمام معنا و روشن کامل است و براى توجه به او و تنبه به وجود او، نیازمند وساطت مخلوقاتش نیست. به سخن دیگر، براى استدلال بر وجود خداوند باید استدلال لمّى کرد نه انّى.[13] باید اول خدا را شناخت و از شناخت او پى به مخلوقاتش برد، نه اینکه اول مخلوقات را شناخت و پس از شناخت آنها، خدا را در پرتو نور آنها شناخت.
چنانکه دردعاى عرفه امام حسین(ع) آمده است: "الهى ترددى فى الآثار یوجب بعد المزار"؛ خداوند توجه من به آثار و مخلوقاتت موجب دورى از دیدار و زیارت تو میگردد.
و علی(ع) در دعاى کمیل میفرماید: "و بنور وجهک الذى اضاء له کل شیء"؛[14] سوگند به نور چهرهات که همه چیز به آن روشن است.
اگر نور چهرۀ تو و ذات تو نباشد همه چیز تاریک است؛ یعنى هیچ چیز نیست و همه چیز در تاریکى عدم است. اگر نور ذات تو نباشد همۀ اشیا در تاریکى "نیستى" باقى خواهند ماند، نه اینکه اشیا در یک تاریکى نظیر تاریکى شب هستند. پس باید گفت: خداوند متعال نور محض است و در مقابل او هیچ چیز نور نیست و همه نورها در مقابل او "ظلمت" هستند؛ چون تنها وجودى که در ذات خود پیدا و پیدا کننده است فقط خدا است؛ سایر اشیا اگر پیدا و پیداکننده هستند در ذات خودشان تاریک هستند و خدا آنها را "پیدا" و "پیدا کننده" کرده است.[15]
از اینرو علامۀ طباطبائى استفادۀ زیبایى از این آیه نموده است: "پس استفاده میشود که خداى تعالى براى هیچ موجودى مجهول نیست؛ چون ظهور تمامى اشیا براى خود یا براى غیر، ناشى از اظهار خدا است، اگر خدا چیزى را اظهار نمیکرد و هستى نمیبخشید، ظهورى نمییافت؛ پس قبل از هر چیز، ظاهر بالذات خدا است... نتیجه اینکه مراد از "نور" در جمله "خدا نور آسمانها و زمین است"، نور خدا است که از آن نور عام، عالمى نشأت میگیرد، نورى که هر چیزى به وسیله آن روشن میشود، و با "وجود" هر چیزى مساوى است، و این همان رحمت عام الهى است".[16]
پس، از نظر فرهنگ قرآنى، خداوند متعال یک غایب و یک مخفى بالذات نیست تا از طریق مخلوقات و عالم خلقت و آسمان و زمین مکشوف و هویدا گردد، بلکه چنین معرفتى، ناقص و ضعیف و ابتدایى است. معرفت واقعى این است که جهان به خدا شناخته شود، نه خدا به جهان. و این آیه مىفرماید که خداوند در کمال کشف و روشنى و بداهت است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2