eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
26.7هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
9.9هزار ویدیو
242 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ارسال شبهه👇 @sollemassama کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌻🌹🌷🌻🌹🌷🌻🌹🌷🌻🌹🌷🌻🌹 🌻 💠پرسش: با چه زبانی می توان یکتا بودن خداوند را برای کودکان روشن کرد؟ چه مثالهایی در این زمینه خوب است؟ @mobahesegroup 💠پاسخ: طبق توصیه بزرگان دین در سه سالگی باید توحید را به کودکان خود یاد دهیم. وما همین قدر که به بچه یاد بدهیم آفریدگار ما خداوندی است که یکتا بوده وهمانندی نداردکافی است ونوعا بچه از ما دلیل نمی خواهدچرا که این امر مطابق فطرت بچه هم است واز طرف دیگر ذهن وفکر کودکان ونوجوانان آنقدر ورزیده نشده است که بتواند دلیلها را بررسی کند وآنرا تصدیق نماید. ودر مرحله بعدی باید اورا با بعضی از صفات الهی آشنا کنیم مانند اینکه خدا مثل ما جسم ندارد که خانه ومکان داشته باشد چون یکی از سوالات بچه ها این است که خدا کجاست؟ وقتی بچه با توحید وخدا آشنا می شود .مدتی بعد ذهن جوال وپرسشگر او به راه می افتد. دائم سوال می کند که خدا چه شکلی است. باید در جواب چه گفت: دو نکته را باید حتما مد نظر داشته باشیم. اول اینکه خدا را برای بچه مثل یک انسان مجسم نکنیم، واو را با انسانهای بزرگ مقایسه نکنیم. تا عظمت خداوند در چشمان او کوچک جلوه کند. بلکه باید دائم گوشزد کنیم که خدا جسم نیست، پس دیده نمی شود. چون او دائما می پرسد: خدا کجاست؟ چرا خدا را نیم بینیم. وبرای اینکه خدا برای بچه دست نیافتی نباشد. باید همیشه از مهربانی خدا در قالب نعمتهای او که برای بچه محسوس است. مثل شیرینی، پدر ومادر وغیره مثال بزنیم. اما مثالهایی که که می تواند در این زمینه برای کودکان ونوجوانان بیان کرد، برخی موارد زیر است. @mobahesegroup 1-دو پادشاه همزمان نمی توانند سرزمینی را اداره کنند، وحتما باهم اختلاف پیدا می کنند، دو خدا هم نمی توانند با هم دنیا را اداره کنند، وهر دو خدایی کنند.واین دلیلی است بر وحدانیت خداوند متعال. 2- دلیل دیگر بر توحید الهی مانند مثل نیوتن که برای اثبات خدابرای دوست ملحد خود موکتی درست کرد، ومنظومه شمسی را برروی آن طراحی کرد که با زدن کلیدی سیارت طراحی شده بر دور خورشید می چرخیدند. دوست نیوتن با دیدن این صحنه اولین سوالش این بود این ساخته کیست؟ نیوتن در جواب به آرامی گفت خود به خود به وجود آمده است! مگر می شود، چیزی به این زیبایی وبا دقت خود به خود به وجود آمده باشد؟! نیوتن از فرصت استفاده کرده وگفت: چطور می شود سیارات در اسمان بدون این که تکیه گاهی داشته باشند، با نظم خاصی به دور خورشید می چرخند اما این موکتی که هیچ وقت به دقت آنها نمی رسد وقابل مقایسه با آنها نیست، خود به خود به وجود آمده باشد. دوست نیوتن دیگرجوابی نداشت، فلذا به حدانیت خداوند ووجودش اعتراف کرد. 3-هواپیما وقتی در آسمان حرکت می کند برای کودکان جذاب وعجیب است، لذا می توان گفت همانطور که با دیدن هواپیما انسان به فکر می رود، این چیز عجیب وبا عظمت ساخته کیست؟ منظومه شمسی وعجایب موجود در آسمان به مراتب عظمت وشگفتی عجیب تری از هواپیما دارند. پس حتما سازنده حکیم وعالمی دارد که خداوند است. ما با استفادهاز این مثالها می توانیم فکر کودکان خود را به سوی این مسائل دینی سوق دهیم وعظمت الهی ومقامش را بیشتر برای آنها روشن کنیم. برای آشنایی بیشر با این مباحث می توانید از کتاب نشانه هایی از او نوشته آیت الله رضا صدر استنفاده کنید. http://www.askdin.com/thread21550.html 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🌻🌹🌷🌻🌹🌷🌻🌹🌷🌻🌹🌷🌻🌹 🌻 لطفا با دقت بخوانید متن شایعه ((جرم جهنميان سكس و مشروب بود و پاداش بهشتيان سكس و مشروب، آيندگان به سادگى ما ميخندند، تو ميفهمى؟! من نميفهمم؟ ! فرق حورى با فاحشه چيست؟ يكى در استخدام خداست و ديگرى در استخدام بنده خدا، خدايى كه به پيروانش حورى رشوه ميدهد و بهشتى كه فاحشه خانه است! كداميك بيگناهند؟! فاحشه اى كه از سر ناچارى شكمش را اين جورى سير ميكند يا حورى كه لذت تنش پاداش كارهاى خوب بندگان است؟! تو ميدانى؟! من نميدانم؟! صادق هدايت)) @mobahesegroup پاسخ به شایعه 1ـ اين مغالطه را در اصلاح علم منطق، مغالطه ي چاه فاضلاب مي گويند.  شخص مغالطه گر براي كوبيدن نظر طرف مقابل سعي مي كند با تحريف موضوع، آن را زشت جلوه دهد و از اين طريق نظر طرف مقابل را به چالش بكشد.  آيا كسي كه اين شبهه را طرح نموده، حرامزاده است يا حلال زاده؟ اگر حرامزاده است كه هيچ. چون از حرامزاده هر كاري بگوييد بر مي آيد. امّا اگر حلال زاده است به ما بگويد كه مادرش چه فرقي با يك فاحشه دارد؟ آيا غير از اين است كه به دنيا آمدن همين فرد، نتيجه ي يك رابطه ي جنسي است؟ اگر هر رابطه ي جنسي، فحشاء است، پس مادر خود همين طرّاح شبهه هم يك فاحشه است.  فرق يك همسر محترم و يك زن فاحشه در چيست؟ در اين است كه همسر محترم، يك زن هر جايي نيست بلكه از راه ازدواج با مردي كه شوهر ناميده مي شود، شريك زندگي شده است؛ كه بخشي از زندگي مشترك هم رابطه ي جنسي است. دقّت فرماييد! زندگي مشترك، فقط رابطه جنسي نيست، بلكه رابطه ي جنسي، بخشي از يك زندگي مشترك است؛ لذا همسر يك مرد، شريك زندگي اوست نه شريك جنسي اش. امّا يك فاحشه، يك زن هر جايي و آلت دست هر مرد هرزه اي است؛ و صرفاً شريك جنسي است نه شريك زندگي.  @mobahesegroup آيا يك حور العين، همسر يك مرد بهشتي است يا همسر هر مرد بهشتي؟  طبق روايات، حور العين هر كسي، فقط و فقط حور العين همان شخص است؛ و بين آنها عقد شرعي هم جاري مي شود. يعني ازدواج مي كنند و رابطه ي همسري دارند نه رابطه زنايي.  امّا اين طرّاح شبهه، با صرف نظر از تفاوت رابطه ي زوجيّت با رابطه ي زنايي، هر دو را سكس ناميده و اين گونه بي منطق، شبهه افكني كرده است.  2ـ گفته است: « آيندگان به سادگي ما ميخندند»  آيندگان چرا؟  @mobahesegroup ما همين الآن هم به سبك مغزي طرّاح اين شبهه مي خنديم. به اين مي خنديم كه مادر خودش را فاحشه در نظر گرفته و خودش را هم حرامزاده فرض نموده است.  به اين مي خنديم كه يك مثلاً انسان متمدّن، فرق بين رابطه ي زوجيّت و رابطه زنا را تشخيص نمي دهد و مادر و خواهر و همسر و دختر خودش را فاحشه مي پندارد.  ابتدا ديوار بين زوجيّت و زنا را خراب مي كند آنگاه براي هر دو يك اسم گذاشته هر دو را سكس مي نامد، آنگاه آن را به حور العين سرايت مي دهد.  3ـ گفته است: « ﻓﺮﻕ ﺣﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﭼﻴﺴﺖ ؟»  @mobahesegroup فرق حوري با يك فاحشه، مثل فرق يك همسر با فاحشه است. اگر كسي ادّعا دارد كه هيچ فرقي بين همسر و فاحشه نيست، يعني تمام زنان جهان را متّهم نموده است به فاحشه بودن. در حالي كه حتّي در ميان كفّار هم فرق مي گذارند بين همسر و فاحشه. در تمام كشورهاي دنيا، انسانها ازدواج را امري مقدّس مي دانند و رابطه ي زنايي و فاحشه گري را زشت و قبيح مي دانند. لذا اين تفاوت، ريشه در فطرت انسانها دارد و صرفاً آموزه اي ديني نيست. اگر آموزه اي صرفاً ديني بود، در آن صورت، كشورهاي كافر بايد ازدواج را كنار مي گذاشتند و مثل برخي حيوانات زندگي مي كردند. گفتم برخي حيوانات، چون همه ي حيوانات، اين گونه نيستند و خيلي از انواع حيوانات، مثل انسانها ازدواج دارند. مثلاً پرنده ي مشهور شهرهاي ايران، يعني «يا كريم» ازدواج مي كند و تا آخر عمر هم از همديگر جدا نمي شوند. گرگها ازدواج مي كنند. روباهها ازدواج مي كنند. اغلب پرندگان ازدواج مي كنند و ... . جالب اينجاست كه در بين همين گونه حيوانات هم زنا، عملي زشت تلقّي مي شود تا آنجا كه اگر حيواني زنا كرد، او را طرد مي كنند يا مي كشند. مثلاً گفته شده كه كلاغها، كلاغ زناكار را مي كشند. امّا برخي انسانها، مثل طرّاح همين شبهه، حتّي به اندازه ي كلاغ هم شعور ندارند كه فرق بين همسر و فاحشه را بدانند.  فرق بين همسر و فاحشه در چيست؟  زن و مردي كه با هم رابطه ي زوجيّت دارند، شريك زندگي همديگرند، امّا زن فاحشه، شريك جنسي مرد زناكار است نه شريك زندگي اش.  حور العين مرد بهشتي هم شريك زندگي او در حيات اخروي است نه صرفاً شريك جنسي او. امّا اين طرّاح شبهه، يا از سر بي سوادي يا از سر غرض ورزي، چنين وانمود كرده كه يك حور العين، شريك جنسي تك تك مردان بهشتي است، در حالي كه طبق آموزه هاي ديني، چنين نيست؛ و بين حور العين و شوهرش، عقد بسته مي شود و هر حور العيني فقط و فقط يك شوهر دارد نه چندين شريك جنسي. اين در واقع همان مغالطه ي چاه فاضلاب است. ادامه👇👇👇
roup 4ـ امّا مشروب.  مشروب يك لغت عربي است به معني نوشيدني. مگر از نظر دين، نوشيدن هر نو شيدني جرم است؟  از نظر اسلام، نوشيدن آن نوشيدني جرم است كه مست مي كند و عقل را زائل مي نمايد.  آيا در بهشت، مشروبات مست كننده مي خورند كه اين طرّاح شبهه ي نادان چنين چيزي را به دين نسبت داده است؟  @mobahesegroup خداي متعال فرمود: « يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ (17) بِأَكْوابٍ وَ أَباريقَ وَ كَأْسٍ مِنْ مَعينٍ (18) لا يُصَدَّعُونَ عَنْها وَ لا يُنْزِفُونَ ــــــــ نوجوانانى جاودان پيوسته گرداگرد آنان مى گردند، (17) با قدحها و كوزه ها و جامهايى از نهرهاى جارى بهشتى(و شراب طهور)! (18) امّا شرابى كه از آن نه درد سر مى گيرند و نه مست مى شوند.» (القيامة)  و باز فرمود: « يُطافُ عَلَيْهِمْ بِكَأْسٍ مِنْ مَعينٍ (45) بَيْضاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبينَ (46) لا فيها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها يُنْزَفُونَ ـــــــ و گرداگردشان قدحهاى لبريز از شراب طهور(نوشيدني پاك) را مى گردانند؛ (45) شرابى سفيد و درخشنده، و لذّتبخش براى نوشندگان؛ (46) شرابى كه نه در آن مايه ي تباهى عقل است و نه از آن مست مى شوند.» (الصافات)  ملاحظه مي كنيد كه اين شراب بهشتي هيچ ربطي به شرابهاي مست كننده ي دنيايي ندارد.  شراب دنيايي سرخ رنگ است و بد مزّه و مست كننده و زائل كننده عقل، در حالي كه شراب بهشتي، سفيد رنگ است و خوشمزه، كه نه مست مي كند نه عقل را زائل مي كند.  @mobahesegroup باز مي بينيد كه اين طرّاح شبهه ي حقيقتاً احمق، يا از سر بي سوادي يا از سر غرض ورزي، از مغالطه ي چاه فاضلاب استفاده نموده و طوري مطلب را بيان نموده كه انگار در بهشت، از همين شرابهاي نجس و مست كننده ي دنيايي مي خورند.  @mobahesegroup در زبان فارسي، شراب به همان شراب مست كننده مي گويند در حالي كه در زبان عربي، شراب صرفاً به معني نوشيدني است؛ لذا اين طرّاح شبهه، از همين تفاوت استعمال يك كلمه در دو زبان، سوء استفاده نموده و مغالطه كرده است. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁♦️چند صد سیاه پوست شیعی اهل نیجریه و یک دختر چشم آبی دیسکوهای فرانسه! @mobahesegroup 📌روشنفکران دروغگو... چرا برای مردم نیجریه شمع روشن نمی کنید؟ وقتی در پاریس حملات تروریستی انجام شد... عده ای روشنفکر باکلاس که حقوق بشر وآزادی براشون مهم بود... فورا رفتن جلوی سفارت فرانسه و شمع روشن کردن... گل بردن... عکس گرفتن... تا با مردم مظلوم و مستضعف فرانسه همدردی کنند... خب حالا یک جنایت بزرگتر در نیجریه اتفاق افتاده... چند صد نفر رو در روز روشن به رگبار بستن و سوزوندن.... چرا بااینها همدردی نمیکنید؟ آهای باکلاسها آهای روشنفکرها آهای هنرمندان سینما آهای روزنامه های زنجیره ای چرا جان انسانها برای شما فرق داره... جان چند صد سیاه پوست شیعه اهل نیجریه، به اندازه یک دختر چشم آبی دیسکوهای فرانسه براتون ارزش نداره که حتی یک پیام تسلیت هم نمیدید... لعنت براین تبعیض... لعنت بر این وادادگی... 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁♦️آیا برگزاری ایام بدعت است؟ @mobahesegroup در منابع قدیمی تشیع روایاتی مبنی بر بزرگداشت ایام محسنیه نقل نشده و تنها در منابع متأخر از 200 تا 300 سال پیش تا کنون مطرح شده است و با توجه به اینکه ماه ربیع‌الاول ماه شادی و سرور اهل بیت است که در روز نهم آن سالروز آغاز امامت ححضرت ولیعصر(عج) و روز هفدهم هم سالروز ولادت آخرین پیامبر الهی(ص) و ذریه پاکش حضرت امام جعفر صادق(ع) است، باید در این ماه به شادی پرداخت. همچنین این دسته به برخی بیانات مقام معظم رهبری استناد می‌کنند که معظم‌له می‌فرماید: «ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی چه در سطح جهان اسلام و چه در داخل ایران، خط استراتژیک بیگانگان بوده است» و «تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی ابزار همیشگی دشمنان اسلام بوده است». به تازگی استفتائی از آیت‌الله مکارم شیرازی صورت گرفته و از این مرجع تقلید پرسیده شده: نظر حضرتعالی در مورد برگزاری مراسم ایام محسنیه چیست؟ آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ نوشته است: «توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم‌السلام) و فرزندان آن‌ها کار بسیار خوبی است ولی بهتر این است که برنامه‌های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود.» در واقع بدعت حرام زماني است كه كسي چيزي را كه در دين نيست، و دليلي از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشي از تعاليم دين معرفي نمايد و يا به جاي آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند يعني ايجاد امر تازه اي در دين كه در قرآن و سنت ريشه ندارد. مثلا عملي را كه از نظر قرآن و روايات واجب يا مستحب نيست، به عنوان مستحب ديني انجام گيرد، يا چيزي كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. بر اين اساس انجام كارهايي نظير عزادراي در اوقات غير مرسوم اگر به نوعي استناد به دين و يا متون ديني داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دين انجام شود هيچ منعي ندارد و بدعت محسوب نمي شود؛ هرچند به لحاظ عرفي جا دارد كه توده شيعيان در جوامع شيعي نسبت به ايجاد سنت هاي جديد و مناسبت هاي بي پيشينه در مورد برگزاري مراسم ديني با بزرگان و مراجع همفكري و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوي و برخي پيامدهاي حاشيه اي گريبان گير اين امور ارزشمند نگردد. به خصوص كه به دليل تنوع و تعدد مناسبت هاي عزاداري در ايام مختلف سال اضافه نمودن يك مناسبت جديد آن هم در آغاز ماه ربيع كه ماه سرور و ميلاد پيامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهاي عزاداري طولاني محرم و صفر محسوب مي شود چندان مناسب به نظر نمي رسد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁🌼پرسش: آیا این عادلانه است که یک عمل خوب موجب از بین رفتن هزاران عمل بد شود، ودر مقابل یک عمل گناه موجب بطلان باقی اعمال خوب باشد؟ @mobahesegroup 🌼پاسخ: نسبت به اینکه یک عمل خوب موجب بخشش سایر گناهان شود، فضلی است از طرف خداوند که بالاتر از عدالت است. که نشانگر کرامت وعظمت والای صاحب آن است. وخداوند متعال در همین رابطه می فرماید: وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى لِلذَّاكِرين.[1] و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار، زيرا خوبيها بديها را از ميان مىبرد. اين براى پندگيرندگان، پندى است. اما در مورد اینکه یک عمل بد موجب از بین رفتن سایر نیکی ها شود که در اصطلاح کلامی حبط اعمال گفته می شود. امری اختلافی بین علماء می باشد. مثلا علامه شعرانی آنرا قبول ندارد. ولی برخی از علماء هم قبول دارند وآیت الله مصباح یزدی در کتاب آموزش عقاید خود آنرا توضیح داده اند که برای اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید. اما از باب توضیح مختصر باید عرض کنم که؛ اولا:این مساله مربوط به برخی گناهان بزرگ مثل اذیت پدر ومادر، بی احترامی به ائمه اطهار علیهم السلام و... که محدود هستند می باشد نه هر گناهی وآنهم بخاطر تخریب گری بیش از حد این گناهان است. که در واقع اساس ایمان را هدف قرار می دهند. وزمانی که اصل ایمان ضربه دید دیگر خیری وجود ندارد. مثلا در حدیث داریم. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ.[2] همانا حسد ایمان را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را با سوختن از بین می برد. همچنین اسلام دین کیفی است نه کمی، واولویت را برای کیفیت قائل است وکمیتی می خواهد که با کیفیت باشد. لذا کیفیت وآثار عمل است که موجب می شود تا گناهان بخشیده شود یا ثوابها از بین برود. کسی که دهها سال کار کرده وپولی جمع کرده است. یک وقت ولخرجی می کند ومدیریت اقتصادی ندارد لذا پول کمتر از مدتی که باید استفاده می شد تمام می شود. پولی که می شد با آن دو خانه خرید در عصر عدم مدیریت صحیح وروش غلط باید یک خانه بخرد. اما یک وقت شخصی یک ماه ودو ماه، روزی 12ساعت کار می کند. ولی برای تفریح قمار می کند. به ساعت نمی رسد که تمام پولها تمام می شود. در کتاب جوانان چرا بود که شخصی قمار می کند وهی می بازد وبرای اینکه مال باخته برگرداند تکرار می کند، پول تمام می شود وسر خانه وکاشانه قمار می کند تا اینکه همه ثروتش را که میلیونها ارزش داشت می بازد. ودر آخر با کلتی به زندگی خود خاتمه می دهد. این ثروت ثمره عمر این شخص بوده اما در کمتر از یک روز همه را باخت. [1] .هود/114 [2] . كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، ج2 ؛ ص306، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁 🌻پرسش: تعریف و تفاوت دعای ماثوره از غیر ماثوره چیست؟ @mobahesegroup 🌻پاسخ: برخی از ادعیه از زبان پاک معصومین (علیهم السلام) از طریق کتب حدیث به ما رسیده است، به گونه ای که الفاظ و محتوای آنها از غیر معصوم نیست. این دسته از دعاها را به نام ادعیه ی مأثوره یا ادعیه ی وارده نام گذاری کرده اند، که بعضی از آنها باید در وقت مخصوص و محل معلومی خوانده شود، و برای بعضی دیگر زمان و مکانی تعیین نشده است. دسته ای دیگر، مطلق دعا و نیایش را می گویند، که آدمی بر زبان می راند و بنا به نیاز خود، حدیث نفس خویش را می گوید، و در حقیقت، خود دعاهایی را خلق می کند، نه این که از دعاهای وارده سود و آنها را نقل کند. این دسته از دعاها را ادعیه ی مطلق یا دعاهای غیر وارده می نامند. ثواب و فضیلت دعاهای مأثوره و وارده برای کسی که آشنا به معنای آنها باشد، بیش از دعاهای مطلقه و غیر وارده است؛ زیرا ائمه ی معصومین به امراض روحی و روانی فرد و جامعه، آشناتر، و در نحوه ی درخواست حاجت و چگونگی بیان و طرح آن و کیفیت راز و نیاز با خدای متعال، آگاه تر و بیناتر بوده اند. آنان می دانستند که بشر چه نقصی را واجد، و چه کمالی را فاقد است؛ چه باید بکند و چه باید بخواهد. اما سایر انسانها چون معصومند، گاهی به جای خیر، شر، و به جای سود، زیان، و به جای سعادت، شقاوت می طلبند؛ و یدع الانسان بالشر دعائه الخیر و کان الانسان عجولاً . این انسان گاهی از روی نادانی و ناآگاهی، شر خود را میطلبد، همانند آن که خیرش را درخواست می کند؛ و او موجودی شتاب کار است. به همین جهت، سزاوار و شایسته است که دعا کننده طرز بیان و حاجت و کیفیت در خواست مطالب خود را از معصوم فرا بگیرد، تا امید برآمدن حاجتش بیشتر، و اجر و پاداشش افزونتر باشد. البته این در صورتیست که دعا کننده معنی آن را بفهمد، وگرنه طلب کردن حاجت به زبان خود، با توجه قلبی، بهتر از خواندن دعاهای مأثوره به لقلقه ی زبان است. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁 🌹پرسش: اعتقاد به شانس چه جایگاهی در دین دارد؟ @mobahesegroup 🌹پاسخ: تعبیر «شانس» یا «اتفاق» در جایی است که حادثه ای رخ دهد که انسان از آن بی اطلاع بوده، و انتظار آن را نداشته باشد، چون معنا ندارد که کسی بگوید من از همه پله‌های نردبان بالا رفتم و اتفاقا به پشت بام رسیدم یا از شانس خوبم به پشت بام رسیدم! پس در جایی است که انسان یک پدیده ای را می بیند که توقع آن را نداشته و از علت آن بی خبر بوده باشد به آن «شانس» می‌گوید. @mobahesegroup بنابراین اگز منظور او از کاربرد «شانس»، این است که آن پدیده برای انسان احتمالی است اما در عین حال علت و ضابطه‌ای دارد که انسان از آن بی خبر است، خب این کابرد عیبی ندارد، مثلا میگویند از هر پنج، یا ده نفر یکی شانس ورود به دانشگاه را دارد، خب این به معنای بدون علت بودن، یا بی ضابطه بودن نیست، بلکه بحث احتمال مطرح است، شانس به این معنا بارها در کلام مردم به کار می رود و مشکلی هم ندارد، همان طور که خود شهید مطهری(ره) در آثار خود بارها از این تعبیر استفاده کرده است اما اگر منظور این است که حوادث شانسی خارج از قانون علیت است، که از علت خود تخلف کرده است، یعنی نتیجه ای دیگر غیر از آنچه که توقع می رفت پدیدار گشته که نتیجه ای است که معلول آن علت نبوده باشد، خب روشن است چنین معنایی نه در نگاه عقلی پذیرفته است، و نه مورد پذیرش اسلام است، در همه قرآن و كلمات پيغمبر(ص) و ائمه(ع) نامى از بخت و شانس نمى بينيم، كتب فلسفه (نیز) از قديم هر وقت از بخت و اتفاق بحث كرده اند به عنوان يك موهوم از آن ياد كرده اند @mobahesegroup قرآن کریم صراحتا به نقش علل و عوامل در رخدادها و پدیده ها اشاره فرموده است، به عنوان نمونه بارها آب و باران را عامل رشد گیاهان معرفی نموده است: «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُم»؛ و از آسمان آبى فرو فرستاد و به وسيله آن، ميوه ها را پرورش داد تا روزى شما باشد. «هُوَ الَّذي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْء»؛ او كسى است كه از آسمان، آبى نازل كرد، و به وسيله آن، گياهان گوناگون رويانديم پس بدون شک تمام پدیده های عالم برخواسته از علل و عواملی هستند که ما به برخی از آنها علم داریم و نسبت به برخی بی اطلاع هستیم. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁 🌷پرسش : @mobahesegroup لطفا راه های درمان و ابطال سحر خورانده شده را بفرمایید؟ @mobahesegroup 🌷پاسخ: سحر و جادو از نظر قرآن کريم و احاديث واقعيت دارد. به اين امر در آيه 102 سوره بقره و 4 سوره فلق اشاره شده است. از اين آيات و برخي روايات استفاده مي شود که برخي از سحرها واقعا اثر گذارند. همچنان که آيه 102 سوره بقره مي فرمايد: مردم سحرهايي را فرا مي گرفتند که ميان مرد و همسرش جدايي مي افکند. علامه طباطبايي در وجود داشتن چنين اموري مي فرمايند: «... در اين ميان افعال خارق العاده ديگري است که مستند به هيچ کدام از سبب از اسباب طبيعي و عادي نيست، مانند خبر دادن از پنهاني ها و مانند ايجاد محبت يا دشمني و گشودن گره ها و گره زدن ها و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشياء با اراده و از اين قبيل کارهايي که مرتاض ها انجام مي دهند که به هيچ وجه قابل انکار نيست، يا خودمان بعضي از آنها را ديده ايم و يا برايمان آن قدر نقل کرده اند که ديگر قابل انکار نيست».در واقع سوءاستفاده از علم است،يعني از بعد از كشف روابط بين اشياء وتأثيرات علت بر معلول ،آنرا در مسير انحرافي به كار مي برندوخداوند هم خواسته كه اسباب در عالم مؤثر باشند وجلوي تأثير اسباب گرفته نشود لذا سحر در بعضي مواقع به اذن الهي مؤثر واقع مي شود. شايان ذكر است: گرچه سحر و جادو واقعيت دارد ولي غالب آنچه امروزه در ميان مردم در اين باره شايع است بى اساس مىباشد و اكثر كسانى كه به اين امور مىپردازند كلاه بردارانى هستند كه از اين طريق قصد اخاذى و پر كردن جيب خود را دارند. در بعضی از کتب و روایات برای از بین بردن سحر خواندن آیات و دعاهایی توصیه شده است. ما از باب نمونه به دو مورد اشاره می کنیم: 1. محمد بن عیسی گوید از حضرت رضا (علیه السلام) در باره سحر پرسیدم حضرت فرمود: سحر واقعیت دارد و به اذن خدا اثر می کند هر گاه ترا سحر کردند دستت را تا مقابل صورتت بالا ببر و این دعا را بخوان: "باسم الله العظیم باسم الله العظیم رب العرش العظیم الا ذهبت و انقرضت". 2. ابن عباس گوید: لبید یهودی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را سحر کرد، و سحر را در چاه بنی زریق انداخت حضرت بیمار شد، در حالی که حضرت به خواب بود دو فرشته آمدند، یکی از آن دو کنار سر حضرت و دیگری پهلوی پای او نشست و به ایشان خبر دادند، که شما را سحر کرده و سحر را در زیر پوست نهاده و در زیر سنگی در چاه زروان گذاردهاند پیغمبر (ص) علی (علیه السلام) و زبیر و عمار را فرستاد تا آب چاه را کشیدند و سنگ را برداشتند و جف را در آوردند و دیدند که در آن مقداری مو است با دندانه هائی از شانه که 11 گره با سوزن بر آن زدهاند، در این موقع معوّذتین آمد هر گرهی را که می گشودند آیهای از آنها را می خواندند، حضرت احساس سبکی کرد و برخاست گویا از قید و زنجیر آزاد شده است، و جبرئیل می گفت: "بسم الله ارقیک من کل شیء یؤذیک من حاسد و عین و الله یشفیک". http://www.askdin.com/thread52185-2.html 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁 ✳نظريه‌ روانشناسی‌ و انسان‌شناسی اسلام درباره هنر✳ @mobahesegroup 💠بر طبق‌ نظريه‌ روانشناسی‌ و انسان‌شناسی اسلام،‌ مركز ادراكات‌ فوق‌ حسی‌ انسان‌ در قلب روحانی‌ است‌ و هنر ملکوتی از قلب هنرمند صادر می‌شود.   💠در هنر زیستی نگاه خاص هنرمند نسبت به سوژه، مبتنی بر غرایز زیستی می‌باشد و به وسیله استعداد جلوه‌گریِ هنرمند، به منصۀ ظهور می‌رسد. لذا می‌توان هنر با منشأ زیستی را نوعی استعداد جلوه‌گری در وجود انسان قلمداد کرد که او را قادر به جلوه دادن منوّیات خود می‌نماید و فرد این منوّیات را در قالب تصویر، فیلم، خطاطی، نقاشی، معماری، شعر و غیره عرضه می‌دارد. مانند به تصویر کشیدن صحنه‌هایی از رویش یک گل یا طراحی منظره‌ای از کویر. این بخش از هنر چون از غرایز زیستی نشأت گرفته است و با احساسات انسان سر و کار دارد، نیازمند کنترل و مدیریت است؛ زیرا غرایز زیستی در صورت عدم کنترل و عدم هدایت، نتیجۀ منفی و مخرب دارد و قادر است تمامی استعدادهای انسانی و ملکوتی انسان را از بین برده و قلب را آلوده نماید. به عنوان مثال میل به شهوت که غریزه‌ای طبیعی است و وسیله‌ای برای دستیابی به تداوم نسل است، اگر هدایت نشود، قلب انسان را متمایل به فساد می‌نماید و اگر قلب هنرمند آلوده به فساد باشد می‌تواند هنر را فاسد نموده و آن را ضایع کند. 💠 لذا هنر زیستی اگرچه لزوماً همه جا گمراه کننده نیست؛ اما بالقوه در معرض خطر می‌باشد و این قابلیت را دارد که تبدیل به ابزاری تباه کننده شود و توسط افراد به ظاهر هنرمند، به بازی گرفته شود. زیرا ذات هنر مُلکی یا زیستی اینگونه است که اگر در دست انسان فاسد و دارای قلبی آلوده باشد، از عشق، سکس می‌سازد و یا پلیدترین رفتارها را قادر است در لباس شعر درآورده و بسیار شیرین و جذاب جلوه دهد... . @mobahesegroup ✳منبع: کتاب «ماهيت نظام هنري و مأموريت‌هاي آن از منظر اسلام»، تأليف: استاد مرتضی زاهدي 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁 ✳آموزش و پرورش چه فرقی با هم دارند؟✳ @mobahesegroup 💠آموزش در محدوده ذهن است و معلومات را افزایش می دهد. مانند ریاضی، فیزیک، مفاهیم دینی، اخلاق و... اما پرورش، شخصیت ساز است. شخصیت، ریشه‌اش در قلب شکل می‌گیرد. قلب یعنی باطن. اگر تربیت، باطنی شود، شخصیت بچه اصلاح می‌شود. 💠آموزش، قوای دِماغی را پرورش می‌دهد و پرورش قوای شخصیتی و صفات انسان را تشکیل می‌دهد. لذا آموزش، دانشمند تربیت می‌کند اما عالِم تربیت نمی‌کند. 💠آموزش ذهن را رشد می‌دهد و ممکن است یک انسان باهوش داشته باشیم اما دزد با چراغ باشد! @mobahesegroup 💠لحظه به لحظه زندگی، واحدهای آموزشی هستند و تربیت همگام با آموزش شکل می‌گیرد. یعنی نمی‌شود تربیت کرد ولی آموزش نداشت. آموزش اصل و اساس همه کارها است. آموزش، مثل دانه‌های آجر یک ساختمان است و پرورش، مهندسی معماری و نمای کلی ساختمان را نشان می‌دهد. آموزش، سلول‌های پرورش است. در واقع آموزش و پرورش یکی است نه دوتا. چرا سعی می‌شود که تعلیم و تربیت از هم جدا شود و حتی معلم پرورشی از معلم آموزشی جدا شود؟! در حالیکه ذره ذره‌ی درس ریاضی در حال تربیت است... . 💠لذا باید فهمید که در زمان آموزش، واحدهای تربیتی را در شخصیت بچه می‌کاریم. تعلیم بدون توجه به بُعد تربیتی آن، انسان را خائن، جاسوس و مات زده صنایع غربی می‌کند و چنین آدمی می‌گوید: ما نمی‌توانیم! @mobahesegroup ✳منبع: برگرفته از تدریس استاد مرتضی زاهدی در جلسه 75 دوره آموزشی نظام شناسی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁🌾🍂🍁 🍁 ✳بررسی مبانی نظام حقوقی زن از نگاه فمینیسم و اسلام ✳ @mobahesegroup 💠همۀ حرف و آرزوی فمینیسم در دفاع از حقوق زن‌ها این است که زن باید مثل مرد تربیت شود! عیار فمینیسم در تعیین محور حقوقی و جایگاه و ارزشگذاری و شخصیت و انسان‌شناسی زن و مرد، بر اساس مقایسه زن با مرد است. یا می‌گویند مساوی است یا می‌گویند بالاتر است. همین که نظام حقوقی فمینیسم بر اساس مقایسه با مردان طراحی شده، علامت ضعف فمینیسم است. 💠در اندیشه اسلام، دعوایی بین زن و مرد نیست. «وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجات» (انعام:165) همانطور که در بین مردها یکسری تفاوت‌ها وجود دارد و مثلاً مرد باهوش یا کم هوش داریم، در بین زن‌ها هم تفاوت‌هایی هست. لذا رقابتی بین زن و مرد نیست. @mobahesegroup 💠قرآن تفاوت زن و مرد را در مأموریت شان قرار داده و رب حکیم، به مرد و زن، امکانات متناسب با مأموریتشان را داده است. مأموریت زن، ایجاد آرامش است. «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»(روم:21) آرامش در قلب ایجاد می‌شود. کسی می‌تواند آرامش ایجاد کند که سلطان قلب‌ها باشد و قلب‌ها را تسخیر کند. مأموریت مرد هم به واسطه «الرجال قوامون علی النساء» (نساء:34)، قیام دائم برای فراهم کردن زیرساخت‌های آرامش و رشد استعدادهای انسانی در خانواده است. مرد باید انواع امنیت‌ها (ناموسی، اقتصادی، حقوقی، بهداشتی، تغذیه، پوشش و...) را ایجاد کند، و این معنای قوامون است. قوامون به معنی زورگو نیست. به این معنی است که مرد باید زیر بار برود و چرخ زیرین آسیاب باشد. 💠آرامش با «وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صِراطِ الْحَميدِ»(حج:24) و «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا»(بقره:83) پیدا می‌شود. بهشت زیر پای مادران است، یعنی بالاترین افق‌های آگاهی و تربیتی زیر پای زنان است، به شرطی که قلب آنها تربیت شده باشد، زیرا ایجاد آرامش، مأموریت زنانی است که قلبشان پرورش یافته باشد. اما مکتب فمینیسم همه دعوا را به رقابت در داخل خانواده و بین مرد و زن کشانده تا ریشه نهاد خانواده را بزند و خانواده را متلاشی کند. 💠لذا در اندیشه اسلام، تعیین جایگاه زن در مأموریت اوست. اگر زن را  در مأموریتش کمک کنیم، او را به حقوقش رسانده‌ایم و احترامش هم گذاشته‌ایم و جایگاه او را حفظ کرده‌ایم. ✳منبع: برگرفته از تدریس استاد مرتضی زاهدی در جلسات 73 و 75 دوره آموزشی نظام شناسی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup