#نامگذاری_به_اسامی_خلفا_شهدای_کربلا
⁉️پرسش 👇👇👇
❔کانال های وهابی می گویند در بین شهدای کربلا کسانی از فرزندان علی بودند که نامشان ابوبکر و عمر و عثمان بوده است ❗️آیا علی به اسامی دشمنانش ، فرزندانش را نام گذاری می کند و آنان در #کربلا شهید می شوند ❕❕
✅پاسخ👇👇👇
👌یکی از فرزندان علی علیه السلام که در میدان کربلا به شهادت رسید ، ابوبکر بن علی می باشد .
❕ابوبکر #کنیه این بزرگوار تلقی می شده است ، او از همسر حضرت علی به نام لیلا می باشد .
👌شیخ مفید نام او را محمد اصغر با کنیه ابوبکر می داند که همراه برادرش در واقعه کربلا شهید شد ؛
📚الارشاد ج1 ص354
📚اعلام الوری ج1 ص396
👌نام او در زیارت رجبیه چنین آمده است ؛
« سلام بر ابوبکر پسر امیر مومنان »
📚دانشنامه امام حسین ، ج7 ص55
👌نام یکی دیگر از شهدای کربلا ، #عثمان بن علی می باشد .
❕علی علیه السلام به جهت علاقه ای که به عثمان بن مظعون صحابی بزرگ پیامبر خدا داشت ، نام یکی از فرزندانش از ام البنین را عثمان نامید و فرمود ؛
« همانا او را به نام برادرم عثمان بن مظعون قرار دادم»
📚مقاتل الطالبیین ص89
📚بحار الانوار ج45 ص37
👌خولی بن یزید اصبحی او را هدف تیر قرار داد و بر زمین افتاد و مردی از بنی ابان سرش را از تنش جدا کرد؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ،ج4 ص107
💠گفتنی است که ابو الفتوح ابن #اعثم و به پیروی از او برخی منابع دیگر ، عمر بن علی یکی دیگر از فرزندان علی علیه السلام را نیز از شهدای کربلا معرفی کرده اند ؛
📚دانشنامه امام حسین ج7 ص117
❕در باره علت این نامگذاری ها باید توجه داشت که نام های سه خلیفه اهل سنت، نام های مخصوص این سه نفر نبود ، بلکه قبل و بعد از اسلام چنین نام هایی در میان عرب شایع و رایج بود . بنا براین این نامگذاری هر گز دلیل بر #علاقه به خلفا تلقی نمی شود .
👌شما می توانید با مراجعه به کتاب های رجالی و تراجم اهل سنت مانند الاستیعاب ، الاصابه ، اسد الغابه و ...صحابه ای را که نام ابوبکر یا عمر یا عثمان داشته اند را #ملاحظه کنید .
👌به عنوان نمونه بنابر نقل کتاب #الاصابه ابن حجر شماری از صحابه که نامشان عمر بوده است بدین شرح است ؛
« عمر بن الحکم السلمی ، عمر بن الحکم البهزی،عمر بن سعد ، عمر بن سعید بن مالک ، عمر بن سفیان ، عمر بن ابی سلمه ، عمر بن عکرمه ، عمر بن عمرو اللیثی، عمر بن عمیر بن عدی ، عمر بن عمیر ، عمر بن عوف النخعی، عمر بن لاحق، عمر بن مالک ، عمر بن مالک بن عتبه، عمر بن معاویه الغاضری، عمر بن وهب الثقفی، عمر بن یزید الکعبی، عمر الاسلمی ، عمر الجمعی، عمر الخثعمی، عمر الیمانی»
📚الاصابه ج4 ص483 تا 491
👌صحابه ای که نامشان #عثمان بوده است را چنین نام می برد ؛
❕« عثمان بن ابی الجهم الاسلمی ، عثمان بن حکیم ، عثمان بن حمید ، عثمان بن حنیف، عثمان بن ربیعه، عثمان بن ربیعه الثقفی، عثمان بن سعید ، عثمان به شماس، عثمان بن طلحه، عثمان بن ابی العاص ،عثمان بن عامر، عثمان بن عبد غنم، عثمان بن عبید الله ، عثمان بن عثمان بن الشرید، عثمان بن عثمان الثقفی، عثمان بن عمرو بن رفاعی، عثمان بن عمرو ، عثمان بن قیس، عثمان بن مظعون، عثمان بن معاذ، عثمان بن نوفل، عثمان بن وهب، عثمان الجهنی
📚الاصابه ج4 ص370 تا 383
👌 صحابه ای که کنیه آنان ابوبکر بوده است چنین معرفی می کند ؛
« ابوبکر بن شعوب اللیثی، ابوبکره الثقفی، ابوبکر العنسی، ابوبکر بن حفص و ...»
📚الاصابه ج7 ص38 به بعد
👌بنابراین نامگذاری به اسامی و کنیه مذکور در آن زمان کاملا مرسوم و رواج داشته است و امیر مومنان نیز فرزندانش را به آن اسامی نامگذاری کرده اند و با گذر زمان و قرن ها است که آن اسامی به عنوان علم برای خلفای ثلاثه در آمده است اما در زمان های اولیه اسلام چنین نبوده است .
#شبهات_غدیر
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️ پرسش 👇👇👇
❓چرا حضرت علی در زمان خلافتش بدعت های خلفای قبلی را اصلاح نکرد مانند حرمت ازدواج موقت ،حذف حی علی خیر العمل از اذان،حذف الصلاه خیر من النوم از اذان،بازگرداندن فدک و ...
✅پاسخ 👇👇👇
❗️حضرت علی بارها مخالفت خود را با خلفای گذشته اعلام کرده بود.از جمله در روز شوری آنجایی که به علی علیه السلام گفته شد به شرطی با تو بیعت می کنیم که بر اساس سیره ابوبکر و عمر حکمرانی کنی .حضرت در پاسخ فرمود:
« من تنها بر اساس کتاب خداوند و سنت پیامبرش بر شما حکمرانی می کنم »
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص162
📚مسند احمد ج1 ص75
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص162
📚بحار الانوار ج31 ص368
👌حضرت علی پس از خلافت نیز سعی در، از بین بردن بدعت های خلفای سابق را داشت اما با مخالفت مردم زمان مواجهه شد و ترس آن بود که اگر حضرت علی به زور مردم را از آن بدعت ها جدا کند فتنه و آشوب سراسر جامعه اسلامی را فرا گیرد و اسلام در معرض سقوط واقع شود لذا حضرت علی مصلحت را در آن دید که انان را به حال خود واگذارد.
👌شیخ بزرگوار کلینی روایت می کند که حضرت علی پس از به خلافت رسیدن برای مردم خطبه خواند و فرمود:
«خلفای پیشین رفتاری داشتند که در آنها به عمد با پیامبر خدا مخالفت کردند و پیمان او را شکستند و سنتش را دگرگون ساختند.اگر مردم را بر کناره گیری از آن دارم و آن را به جایگاه خود در دوران پیامبر خدا برگردانم لشکریان از من دوری می جویند و من تنها می مانم به همراه گروهی اندک از پیروانم که برتری و پیشوایی مرا بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر باور دارند.
❗️اگر فرمان دهم که مقام ابراهیم را به جای خود که پیامبر نهاده بود برگردانم و فدک را به فرزندان فاطمه بر گردانم ...داوری های ستمگرانه را بر هم زنم ...مسح بر کفش ها را حرام سازم ،بر نوشیدن شراب کشمش حد جاری سازم و متعه حج و ازدواج را حلال گردانم و مردم را وادار کنم تا بسم الله الرحمان الرحیم را در قرائت بلند ادا کنند ...و مردم را بر حکم قرآن و طلاق بر پایه سنت واگذارم ...و وضو و غسل و نماز را به زمان و جایگاه اولیه و احکام شرعی اش بر گردانم ...آن گاه مردم از اطرافم پراکنده شوند.
👌سوگند به خداوند که به مردم دستور دادم که در ماه رمضان جز نمازهای واجب را به جماعت نخوانند و انان را اگاه کردم که جماعت در نماز مستحبی بدعت است .ناگهان گروهی از لشکر که به همراه من در نبرد بودند فریاد بر آوردند که « ای اهل اسلام سنت عمر دگرگون شد .ما را از خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان باز می دارد»
❗️با مشاهده تفرقه و جدایی و پیروی از پیشوایان گمراهی و تبعیت از داعیان به آتش در این امت بیمناک شدم و« اگر این دستور را لغو نکنم» بخشی از سپاهم شورش کنند.
📚 الکافی ج8 ص58
📚الاحتجاج ج1 ص626
📚کتاب سلیم بن قیس ج2 ص718
🗯در روایت دیگر آمده است؛
❗️ «وقتي امير مومنان به کوفه آمدند به حسن بن علي دستور دادند که در بين مردم ندا دهد که در ماه رمضان در مسجد ، نماز تراويح جماعت نخوانند ؛ پس حضرت در بين مردم همان را که امير مومنان فرموده بودند اعلام کردند ؛ وقتي مردم کلام امام حسن را شنيدند ، فرياد زدند که «واي عمر واي عمر»- زيرا نماز تراويح از بدعت هاي عمر بود- وقتي امام حسن به نزد امير مومنان باز گشتند به ايشان فرمودند : اين چه صدايي است ؟ پاسخ فرمود : اي امير المومنين ، مردم فرياد مي زنند واي عمر واي عمر ؛ امير مومنان فرمودند به ايشان بگو نماز بخوانيد «شما عمر را بيشتر از سنت رسول خدا قبول داريد و سنت را نمي خواهيد»
📚التهذیب ج3 ص70
🔷خداوند می فرماید:
« مومنان هر گاه سخن لغوی را بشنوند ( و عمل باطلی را ببینند) از آن روی بر می گردانند و می گویند اعمال ما برای ما و اعمال شما برای خودتان»
🔷قصص 55
❗️خداوند نیز به پیامبر گرامی دستور می دهد حال که از تو تبعیت نمی کنند خطاب به انان بگو:
«آیین شما برای خودتان و آیین من برای خودم»
🔷کافرون6
❗️یعنی حال که دعوت حق را لبیک نمی گویید من دست از آیین و مسیر حق خویش بر نمی دارم آیین شما به خودتان ارزانی باد و به زودی عواقب نکبت بار آن را خواهید دید
📚تفسیر نمونه ج27 ص390
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️سوال 👇👇👇
ایا امام علی پشت سر خلفا نماز میخونده یا خیر
✅پاسخ 👇👇👇
در مورد اینکه آیا امام علی پشت سر خلفا نمازمی خوانده است یا نه باید گفت:
❗️ اهل تسنن برای مشروع جلوه دادن حکومت خلفا از بعضی روایات استفاده کرده اند که امام علی در جماعت آنها شرکت می کرده است.
در این زمینه روایات مختلفی وجود دارد:
♦️از بعضی منابع استفاده می شود که امام علی در جماعتشان شرکت می کردند؛ ولی نمازشان را فرادا می خواندند
❗️ چنانکه درتفسیرقمی آمده است:
«حضر المسجد و وقف خلف ابى بکر و صلّى لنفسه»
امام علی در مسجد حاضر میشد و پشت سر ابی بکر میایستاد؛ اما نمازرا فرادی میخواند
📚تفسیر قمی ج2 ص158
♦️روایت دیگر از طبرسى در احتجاج است که می نویسد:
«و حضر المسجد و صلّى خلف ابی بکر»،
«امام علی در مسجد حاضر می شد و پشت سر ابوبکرنماز می خواند»
📚الاحتجاج ج 1 ص126
👌در جواب باید گفت:
سند این روایت مرسل است؛ زیرا طبرسی روایت را مستقیماً و بدون ذکر واسطه از حماد بن عیسی از امام صادق نقل میکند؛ در حالی که حماد بن عیسی متوفای 19 هـ و خود طبرسی متوفای 548 هـ است.
❗️برفرض قبول این روایات نمی شود گفت این عمل دلیل بر مشروع شمردن حکومت خلفا بوده؛ بلکه بنا بر مصلحت جامعه و برای جلوگیری از اختلافات در جامعه نوپای اسلام بوده است. و امام علی هم مصالح اسلام را برهر چیز مقدم میداشتند. چرا که آن حضرت در مساله امامت که مهمتر از موضوع نمازبود، به خاطر مصالح اسلام و مسلمانان اقدام عملی نکردند هر چند بارها استدلال بر امامت خود کردند که ما در پاسخ های گذشته کانال به آن اشاره کرده ایم
❗️لذا در برخی روایات امده که حضرت از باب تقیه و حفظ مصالح اسلام اقدام به چنین کاری می کردند
📚وسائل الشیعه،ج8 ص298
❗️ علاوه بر آن منطقی به نظر نمی رسد که مثلا امام 25 سال در آن جامعه زندگی کرده باشد و پشت سر هیچ یک از خلفا نمازنخوانده باشد، و هیچ مشکلی هم برایش پیش نیامده باشد و منابع هم هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده باشند.
و از طرف دیگر در آن زمان به علت محدود و کوچک بودن شهرها و هم به دلیل فضای معنوی جامعه و تاکید بر ارزش فراوان نمازجماعت تقریبا اقامه نمازدر مسجد و به امامت خلیفه مسلمین یک سنت بود و همه مردم نمازرا به جماعت در مسجد اقامه می کردند. از این رو عدم شرکت امام در مسجد با توجه به تمام موارد ذکر شده به علاوه همسایه مسجد بودن، یک مساله عادی نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت.
❗️و بنابر هر دو صورت حضور امام علی در مسجد، نمی تواند تاییدی بر مشروع بودن خلافت خلفا باشد.
❗️اهل سنت معتقدند که هر انسان فاسق و فاجری می تواند پیش نماز گردد چنان که روایت می کنند که پیامبر فرمود:
« نماز پشت سر هر انسان فاسق ویا غیر فاسقی از اصول دین است»
📚سنن الدار قطنی،ج2 ص57
❗️پس بر اساس مبانی اهل سنت امام جماعت بودن فضیلتی را ثابت نمی کند به همین رو از اقتدا کردن حضرت امیر به خلفا نمی توانند فضیلتی را برای خلفا اثبات کنند
👌در عصر حاضر نیز مراجع عالیقدر، به زایرانی که به مدینه و مکه مشرّف میشوند، تاکید میکنند که درنمازجماعت آنان شرکت نمایند و بدون عذر، از شرکت در نمازجماعت دریغ نورزند، هر چند که فرقه های اسلامی، اختلاف نظر هایی دارند، اما مصلحت اسلام در این است که همه مسلمانان در مقابل دشمن مشترک با هم متحد شوند.
#شبهات_غدیر
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️
#حضرت_قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
✨ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً فَمَنِ اضْطُرَّ في مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم
✨امروز کفرپیشگان از [شکست] دین شما ناامید شده اند؛ بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید. امروز [با نصبِ علی بن ابی طالب به ولایت، امامت، حکومت و فرمانروایی بر امت] دینتان را برای شما کامل، و نعمتم را بر شما تمام کردم، و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم. پس هر که در حال گرسنگی شدید بی آنکه مایل به گناه باشد [به خوردن مُحرّمات بیان شده] ناچار شود، [می تواند به اندازه ضرورت از آنها بهره گیرد]؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
📗سوره مبارکه مائده،آيه3
❇️حضرت امام البقیع ، حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند:
➖ «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ بِإِقَامَهًِْ حَافِظِهِ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی بِوَلَایَتِنَا وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً أَیْ تَسْلِیمَ النَّفْسِ لِأَمْرِنَا»؛
➖ «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ»، یعنی دین را با منصوبکردن حافظ دین کامل کردم. «وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی بولایتنا وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً»؛ یعنی تسلیم دستور ما باشید.
📗 المناقب، ج3، ص23؛ بحارالأنوار، ج37، ص156.
⚜️
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
ا⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️
ا◻️⚜️◻️⚜️
ا◽️⚜️
#خطبه_مفاخره (18)
⚜️ قال سیدنا و مولانا علی (علیه السلام):
«أَنَا اَلْحَوَامِيمُ»؛
من حوامیم قرآن هستم.
✨ قالت سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها):
«وَ أَنَا اِبْنَةُ اَلطَّوَاسِينِ»؛
و من دختر طواسین قرآن هستم.
📗 عوالم العلوم، ج 11، ص 261؛ الفضائل، لإبن شاذان، ج 1، ص 80.
◽️⚜️
◻️⚜️◻️⚜️
⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
ا⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️
ا◻️⚜️◻️⚜️
ا◽️⚜️
#خطبه_مفاخره (18)
*️⃣طس، طسم و همه مقطعات حضرت قرآن، در حقیقت معنا و بطون ،دارای دلالات کثیری هستند که هم ظاهرشان سرّ است و همچنین بطون شان دارای معانی عمیق توحیدی و اسرار می باشد.
☑️اما در اینجا بطن و معنایی از این دو واژه که از مقطعات حضرت قرآن هستند، بیان و بررسی می شود که دلالت بر اسمی از اسامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) دارد.
✨طسم
(سور شعراء و قصص، آیه 1)
✨طس* تِلْكَ آياتُ الْقُرْآنِ وَ كِتابٍ مُبين
(سوره نمل، آیه 1)
🔘طس و طسم هر دو از اسماء رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) هستند که حتی در سنین کودکی ، ملائکه مقربین یعنی حضرت جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و دردائیل نازل شده و ایشان را با القاب و اسامی شان مورد درود و سلام قرار دادند.
📓الفضائل (لابن شاذان القمي) ؛ ص33؛ بحار الأنوار ؛ ج15 ؛ ص351
🔹از جمله این القاب و اسامی نزد ذات اقدس حق، که ملائکه مقربین با آن اسامی حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) را سلام دادند، «طس» و «طسم» است.
🔹به همین علت است که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در این فراز از خطبه مفاخره فرمودند که من دختر طس های حضرت قرآن هستم.
◀️اما یکی از معانی طس و طسم چیست و بر چه بطنی دلالت دارد؟
▫️الطّاء شجرة طوبى
▫️و السّين سدرة المنتهى
▫️ و الميم محمّد المصطفى (صلّى اللَّه عليه و آله و سلم).
📓تفسير الصافي ؛ ج4 ؛ ص29
🔹طاء یعنی شجره طوبی، آن شجره ای که حضرت رسول (صلی الله علیه و اله و سلم) در معراج به آن رسیدند.
🔹شجره ای که مطابق آیه حضرت قرآن «أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء » (سوره ابراهیم، آیه 24)؛ شجره ای که اصل آن وجود مبارک رسول الله (صلی الله علیه و اله وسلم) است و عنصر یعنی جوهره آن وجود مبارکه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها).
➖عن اباجعفر (علیه السلام):
▪️قالَ الشَّجَرَةُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله و سلم) نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ عُنْصُرُ الشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ فَرْعُ الشَّجَرَةِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ
📓بصائر الدرجات؛ ج1 ؛ ص59
🔹سین یعنی سدرة المنتهی، یکی از مقامات و درجات در معراج رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) ؛ مقامی که دین به آن ختم می شود.
➖سالتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) ..جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا مَعْنَى الْمُنْتَهَى ؟
▪️قالَ إِلَيْهَا وَ اللَّهِ انْتَهَى الدِّينُ
📓بصائر الدرجات؛ ج1 ؛ ص60
🔹سدرة با حجاب نور و عظمت ذات پوشیده شده بود.
✨إذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما يَغْشى
(سوره نجم، آيه 16)
▫️إذ يغشى السدرة ما يغشى من حجب النور
▫️ما غَشِيَ السِّدْرَةَ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ عَظَمَتِهِ .
📓تفسير القمي ؛ ج2 ؛ ص335؛ بحار الأنوار ؛ ج18 ؛ ص397
🔹مقامی که احدی از مخلوقات از آن تجاوز نکرده اند، اما اول شخص عالَم امکان از آن گذشتند و آیه کبرای خداوند را مشاهده فرمودند؛
▪️فقَالَ جَبْرَائِيلُ (علیه السلام) هَذِهِ سِدْرَةُ الْمُنْتَهَى كَانَ يَنْتَهِي الْأَنْبِيَاءُ قَبْلَكَ إِلَيْهَا ثُمَّ لَمْ يَتَجَاوَزُوهَا وَ أَنْتَ تَجُوزُهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لِيُرِيَكَ مِنْ آيَاتِهِ الْكُبْرَى
📓تأويل الآيات؛ ص606
➖قال أبو جعفر (عليه السلام):
▪️فرأى محمد (صلى الله عليه و آله) ببصره من آيات ربه الكبرى، يعني أكبر الآيات».
📓البرهان؛ ج5 ؛ ص196
🔘حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) می فرمایند من دختر طواسین هستم ، دختر کسی که در معراج به شجره طوبی رسید، از سدرة المنتهی که با حجاب نور و عظمت ذات پوشیده شده بود، گذشت و آیه کبرای ذات را مشاهده کرد «وَ أَنْتَ تَجُوزُهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لِيُرِيَكَ مِنْ آيَاتِهِ الْكُبْرَى»
◀️ اما ارتباط دیگری نیز بین حضرت خاتون صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و «طس» وجود دارد.
☑️ ایشان عنصر و جوهره شجره طوبی می باشند (طاء)؛ عُنْصُرُ الشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ.
☑️ آن حجاب ذات که سدرة المنتهی با آن پوشیده شده بود، شأنی از شئون ایشان است؛ حضرت حجّة الله علی الحجج ، عصمت الله الکبری و ناموس الهی .
🔹نحن الحُجُب، ائمه (علیهم السلام) حجب الهی هستند، اما حجابِ عظمت ذات که حجاب بین آیه ی کبرای الهی و بقیه حجب و مخلوقات است، حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) می باشند، إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما يَغْشى؛ (سین).
🖋به همین علت است که حضرت خاتون يوم القيامة (سلام الله علیها) در فرازی از این خطبه بیان فرمودند که «انا ابنة طواسین».
◽️⚜️
◻️⚜️◻️⚜️
⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐
💐⚜️
⚜️
#صهبا
#هر_خانه_یک_حسینیه
#بکاء
⚪️ عبور حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) از سرزمین کربلا
⚜️ حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا له الفداء) در زیارت ناحیه مقدسه؛ بر جناب آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) سلام نموده اند:
✨ السلام علی آدم صفوة الله من خلیقته (1)
🌟 جناب آدم به این شرافت نائل نشد جز با اندوه و غم و جاری شدن خونش در مصیبت حضرت أبا عبد الله الحسین (علیه السلام).
⚜️ آن چنان که حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا له الفداء) در زیارت ناحیه مقدسه می فرمایند:
✨ یا جداه فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً، وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما (1)
💫 ای جد غریبم صبح و شام بر شما ندبه می کنم و به جای اشک بر شما خون می گریم.
🔰 جاری شدن خون حضرت آدم هنگام عبور از سرزمین کربلا
◾️ أنَّ آدَمَ لَمَّا هَبَطَ إِلَى الْأَرْضِ ... يَطُوفُ الْأَرْضَ ... فَمَرَّ بِكَرْبَلَاءَ
◽️ هنگامی که حضرت آدم هبوط کرد، زمین را دور میزد؛ تا اینکه به زمین کربلا رسید.
◾️ فاغْتَمَّ وَ ضَاقَ صَدْرُهُ مِنْ غَيْرِ سَبَبٍ وَ عَثَرَ فِي الْمَوْضِعِ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ حَتَّى سَالَ الدَّمُ مِنْ رِجْلِهِ
◽️ حضرت آدم در سرزمین کربلا، بدون سبب، غمناک و سینه اش تنگ شد. در همان مکان شهادت حضرت أبا عبد الله الحسین (علیه السلام)، لغزید و به زمین افتاد و خون از پای او جاری شد.
◾️ فرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ إِلَهِي هَلْ حَدَثَ مِنِّي ذَنْبٌ آخَرُ فَعَاقَبْتَنِي بِهِ فَإِنِّي طُفْتُ جَمِيعَ الْأَرْضِ وَ مَا أَصَابَنِي سُوءٌ مِثْلُ مَا أَصَابَنِي فِي هَذِهِ الْأَرْضِ
◽️ حضرت آدم سر خود را بلند کرد و گفت: ای خدای من، آیا گناه دیگری از من سر زده است که مرا به آن عقاب کردی؟ همانا من تمام زمین را راه رفتم، کدورت و ملالی مانند آن چه این جا رخداد؛ به من نرسید.
⚜️ فأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا آدَمُ مَا حَدَثَ مِنْكَ ذَنْبٌ وَ لَكِنْ يُقْتَلُ فِي هَذِهِ الْأَرْضِ وَلَدُكَ الْحُسَيْنُ ظُلْماً فَسَالَ دَمُكَ مُوَافَقَةً لِدَمِهِ
⚡️ خداوند به حضرت آدم وحی نمود: ای آدم، گناه تازه ای نکرده ای، بلکه در این زمین فرزندت حضرت امام حسین (علیه السلام) از روی ظلم به شهادت می رسد. خون تو به جهت موافقت با جاری شدن خون حضرت امام حسین (علیه السلام) جاری گشت.
◾️ فقَالَ آدَمُ يَا رَبِّ أَ يَكُونُ الْحُسَيْنُ نَبِيّاً
◽️ حضرت آدم گفت: آیا حضرت امام حسین (علیه السلام) پیامبر است؟
⚜️ قالَ لَا وَ لَكِنَّهُ سِبْطُ النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ
⚡️ خداوند فرمود: خیر، حضرت امام حسین (علیه السلام) سبط حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است.
◾️ فقَالَ وَ مَنِ الْقَاتِلُ لَهُ
◽️ جناب آدم پرسید: کشنده او کیست؟
⚜️ قالَ قَاتِلُهُ يَزِيدُ لَعِينُ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ
⚡️ خداوند فرمود: قاتل او لعنت شده آسمان ها و زمین، یزید (لعنة الله علیه)، است.
◾️ فقَالَ آدَمُ فَأَيُّ شَيْءٍ أَصْنَعُ يَا جَبْرَئِيلُ
◽️ جناب آدم به جبرییل گفت: در این زمین چه کنم؟
⚜️ فقَالَ الْعَنْهُ يَا آدَمُ
⚡️ جبرییل پاسخ داد: یزید (لعنة الله علیه)، را لعنت کن.
◾️ فلَعَنَهُ أَرْبَعَ مَرَّاتٍ وَ مَشَى خُطُوَاتٍ إِلَى جَبَلِ عَرَفَاتٍ ... (2)
◽️ حضرت آدم (علیه السلام) چهار مرتبه یزید (لعنة الله علیه) را لعن کرد. از آن جا گذشت، پس حرکت نمود تا به کوه عرفات رسید.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
📚 (1) بحارالأنوار، ج98، ص238؛ فرازی از زیارت ناحیه مقدسه.
(2) بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 44، صفحه 242، حدیث 37
رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار علیهم السلام، سید نعمت الله جزائری، جلد 1، صفحه 172
عوالم العلوم، شیخ عبد الله بحرانی، جلد 17، صفحه 101
البکاء للحسین(علیه السلام)، میرجهانی، صفحه 154
💐⚜️
💐⚜️💐
💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
🌺همراهان گرامی کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات، ضمن عرض تبریک عید بزرگ غدیر، روز اکمال دین و اتمام نعمت بر شما پیروان ولایت، به اطلاع میرساند امروز راس ساعت 16 جشنی به مناسبت این عید بزرگ به صورت مجازی در کانال برگزار میشود.🌺
با ما همراه باشید
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرائت_حضرت_قرآن
⚜️ قرائت آیات 1 تا 3 سوره مبارکه مائده
🌸
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨
✨
#اکرام_سادات
🟢 روایات متعددی درباره اکرام سادات از حضرات چهارده معصوم صادر شده است که به برخی از آنها اشاره می گردد:
🔸 حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آخرين لحظات عمر به امام علي (علیه السلام) فرمود:
◻️ «… وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ اَلسَّلَامُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»؛
▫️ به فرزندان من تا قيامت سلام برسان.
📗 بحار الأنوار، ج 43، ص 214.
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
◻️ «أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِيعٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمُكَرِّمُ لِذُرِّيَّتِي مِنْ بَعْدِي وَ الْقَاضِي لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ السَّاعِي لَهُمْ فِي أُمُورِهِمْ عِنْدَ اضْطِرارِحِم وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ»؛
▫️ من در روز قيامت چهار طايفه را شفاعت مي كنم: كسي كه فرزندان مرا گرامي داشته و احترام مي كند. كسي كه حاجتهاي آنها را روا كند. كسي كه در كارهاي آنها هنگام درماندگي شان تلاش نمايد. و كسي كه آنها را با دل و زبان دوست بدارد.
📗 بحارالأنوار، ج 93، ص 225؛
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
◻️ «إِذَا قُمْتُ الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ تَشَفَّعْتُ فِي أَصْحَابِ الْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِي فَيُشَفِّعُنِي اللَّهُ فِيهِمْ وَ اللَّهِ لَا تَشَفَّعْتُ فِيمَنْ آذَى ذُرِّيَّتِي»؛
▫️ وقتي در مقام محمود قرار گرفتم، براي كساني كه از امتم گناه انجام داده اند، شفاعت مي كنم و خدا نيز شفاعتم دربارة آنان را مي پذيرد، به خدا قسم! دربارة كساني كه ذريّه ام را اذيت كرده اند، شفاعت نمي كنم.
📗 بحارالأنوار، ج 93، ص 218؛ أمالی الصدوق، ج 1، ص 294؛
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 از امام حسن عسكري و امام صادق (علیهما السلام) نقل شده است كه فرمودند:
◻️ «إنَّ فَاطِمَةَ لِعَظِمَتِهَا عَلَي اللهِ حَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى النَّارِ»؛
▫️ خداوند به خاطر عظمت و احترام حضرت فاطمه (علیها السلام) آتش را بر ذرّيّة آن حضرت حرام نموده است.
📗 تفسير نور الثقلين، ج 4، ص 364؛
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
◻️ «دُعَاةُ اَطْفَالُ ذُرِّيَّتِي مُسْتَجَابٌ مَا لَمْ يُقَارِنُوا الذُّنُوب»؛
▫️ دعاي اطفال فرزندان من مستجاب است، مادامي كه مرتكب گناهان نشده اند.
📗 مستدرک الوسائل، ج 5، ص 281؛
✨
⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨
✨
#اکرام_سادات
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
◻️ «فَمَنْ زَارَنِي بَعْدَ وَفَاتِي فَكَأَنَّمَا زَارَنِي فِي حَيَاتِي وَ مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ (علیها السلام) فَكَأَنَّمَا زَارَنِي وَ مَنْ زَارَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ (علیها السلام) وَ مَنْ زَارَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ' فَكَأَنَّمَا زَارَ عَلِيّاً (علیه السلام) وَ مَنْ زَارَ ذُرِّيَّتَهُمَا فَكَأَنَّمَا زَارَهُمَا»؛
▫️ هر كس مرا پس از وفاتم زيارت كند، گويي مرا در زندگي ام زيارت كرده است، هر كس فاطمه (علیها السلام) را زيارت كند، گويي مرا در زندگي ام زيارت كرده است و هر كس علي بن ابي طالب (علیه السلام) را زيارت كند، گويي فاطمه (علیها السلام) را زيارت كرده است و هر كس امام حسن و امام حسين (علیهما السلام) را زيارت كند، گويي علي (علیه السلام) را زيارت كرده است و هر كس ذرّيّه و فرزندان حسن و حسين (علیهما السلام) را زيارت كند، گويي خود آن دو بزرگوار را زيارت كرده است.
📗 بحارالأنوار، ج 97، ص 122؛
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
◻️ «النَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ»؛
▫️ نگاه كردن به (چهره) ذرية ما عبادت است.
📗 وسائل الشیعة، ج 12؛ ص 311؛
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
◻️ «النَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ، فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! النَّظرُ إِلَى الْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ عِبَادَةٌ أَمِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله و سلم)؟ فَقَالَ: بَلِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله وسلم) عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي»؛
▫️ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نگاه به (چهرة) فرزندان، عبادت است. گفته شد: اي رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)! نظر و نگاه به اماماني از شما عبادت است و يا نگاه به (چهره) تمامي ذريه و نسل شما؟ فرمود: بلكه نگاه به تمامي ذرية پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عبادت است تا وقتي كه از روش پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا نشده و آلوده به معاصي نشده باشند.
📗 الکافی، ج 8 ، ص 2؛
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 امير مؤمنان علي (علیه السلام) نقل فرموده است، كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
◻️ «أَيُّمَا رَجُلٍ صَنَعَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ وُلْدِي صَنِيعَةً فَلَمْ يُكَافِئْهُ عَلَيْهَا فَأَنَا الْمُكَافِئُ لَهُ عَلَيْهَا»؛
▫️ هر كسي به يكي از فرزندان من احساني روا دارد و او برايش جبران نكند، من به او پاداش مي دهم (و احسان او را جبران مي كنم).
📗 عوالم العلوم، ج 11، ص 906؛
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
◻️ «مَنْ رَأي اَوْلَادِي وَ لَا يَقُومُ قِيَاماً تَامّاً اِبْتَلَاهُ الله تَعَالَي بِبَلَاءٍ لَا دَوَاءَ لَهُ»؛
▫️ هر كه فرزندان مرا ببيند و (به احترام آنان) كامل به پا نخيزد، خداي متعال او را به بلايي [مثل پا درد و…] گرفتار مي كند كه دوايي نداشته باشد.
📗 القطره، علامه سید احمد مستنبط، ص 168.
✨
⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ اسد الله الغالب
🌸
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨
✨
#اهمیت_عید_غدیر
🔮 در روایات متعددی به اهمیت و بزرگداشت عید غدیر از جانب اهل بیت (علیهم السلام) توصیه های بسیاری شده است. برخی از آنها عبارتند از:
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
◻️ «هُوَ عِيدُ اَللَّهِ اَلْأَكْبَرُ وَ مَا بَعَثَ اَللَّهُ نَبِيّاً إِلاَّ وَ تَعَيَّدَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ وَ اِسْمُهُ فِي اَلسَّمَاءِ يَوْمُ اَلْعَهْدِ اَلْمَعْهُودِ وَ فِي اَلْأَرْضِ يَوْمُ اَلْمِيثَاقِ اَلْمَأْخُوذِ وَ اَلْجَمْعِ اَلْمَشْهُودِ»؛
▫️ عید غدیر، بزرگترین عید خدا است، خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید قرار داده و احترام آن را نگه داشته است. نام این روز در آسمان «عهد معهود» و در زمین «روز پیمان گرفته شده و جمع مشهود» است.
📗 وسائل الشیعة، ج 8، ص 89.
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 امام باقر (علیه السلام) فرمودند:
◻️ «أَنَّ إِبْلِيسَ عَدُوَّ اَللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ يَوْمَ لُعِنَ وَ يَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ يَوْمَ بُعِثَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ»؛
▫️ شيطان دشمن خدا چهار بار ناله كرد:
روزى كه مورد لعن خدا واقع شد، روزى كه به زمين هبوط كرد، روزى كه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مبعوث شد و روز عيد غدير.
📗 بحار الأنوار، ج 60، ص 241.
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 حضرت امام رضا (علیه السلام):
◻️ «إِنَّ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ فِي اَلسَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِي اَلْأَرْضِ»؛
▫️ روز غدیر در آسمانها مشهورتر است تا زمین.
📗 وسائل الشیعة، ج 14، ص 388.
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 امام صادق (علیه السلام) :
◻️ «وَ اَللَّهِ لَوْ عَرَفَ اَلنَّاسُ فَضْلَ هَذَا اَلْيَوْمِ بِحَقِيقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ اَلْمَلاَئِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ مَا أَعْطَى اَللَّهُ مَنْ عَرَفَهُ مَا لاَ يُحْصَى بِعَدَدٍ»؛
▫️ به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعي «روز غدير» را مي شناختند، فرشتگان روزي ده بار با آنان مصافحه مي كردند و بخشش هاي خدابه كسي كه آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست.
📗 إقبال الأعمال، ص 1، ص 468.
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 امام صادق (علیه السلام):
◻️ «اَلدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ أَلْفِ دِرْهَمٍ»؛
▫️ یک درهم خرج کردن در روز غدیر برابر است با صد هزار درهم - و بنا بر نقلی یک میلیون درهم - در بقیه اوقات است.
📗 عوالم العلوم، ج 15، ص 214.
ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
◻️ «لَعَلَّكَ تَظُنُّ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْهُ، لاَ وَ اَللَّهِ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ وَ اَللَّهِ»؛
▫️ شاید فکر کنی که خدا روزی محترم تر از عید غدیر دارد!؟ نه به خدا، نه به خدا، نه به خدا.
📗 زاد المعاد، ج 1، ص 209.
✨
⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️ نقدّم أجمل التهاني و التبريکات
لساحة مولانا و صاحبنا بقیة الله الأعظم (ارواحنا له الفداء)
بمناسبة عیدالله الاکبر، الغدیر الاغرّ
✨ للهِ حَمداً، دائِماً، مُتَواصِلاً
فَهُوا الذی جَعلَ التَشَّیُعَ مَذهَبی
نَسَبی شَریفٌ بِأنتِسابی لحَیدرٍ
و بهِ تشرّفَ فی البَریَّهِ مَنسبی
الله من عُلاه سَمّاکَ یاعلی
ماقیمهُ الحَیاه لولاکَ یاعلی
إنّی تَمَسَّکتُ بِحَبلِ وَلائه
فَهُوا النجاه لِکُلِ شَخصٍ مُذنِبه
إنَّ الصلاه عَلَى الوَصیِّ فَریضَه
مَفروضهٌ مِثلَ الصلاهِ عَلَى النَبی✨
🌸
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨
✨
#حضور_سادات_در_ایران
🟢 مهاجرت سادات علوی به ایران و تقویت بنیان های شیعه
🔹 با آگاهی از محلهای که مهاجران علوی آنها را برای سکونت انتخاب کردند و وجود مزار و سنگ نوشته های یافت شده از سادات در نواحی مختلف ایران، می توان به شناخت نفوذ شیعه در ایران پیبرد.
🔻 علل مهاجرت سادات علوی به ایران:
🔸 این مهاجرت ها از دوره حجاج شروع شد و در زمان عباسیان به سبب قیام هایی که از سوی علویان برپا می شد و بیشتر با شکست مواجه می گشت ،شتاب بیشتری داشت. دلیل ورود آنها به ایران در چند مسئله بود:
◻️ امنیت در نواحی شمالی ایران:
1 –شمال ایران و مناطق سخت راه گیلان و مازندران و کوهستانها و سرزمین های دور افتاده خراسان مکان امنی برای علویان به حساب می آمد[1]. بنابراین امویان و بعدها عباسیان که مرکز حکومت آنها شام و عراق بود به علت دوری و صعب العبور بودن راه ها نمی توانستند این مناطق را به خوبی تحت نظارت و کنترل خود در بیاورند[2]. پس از یحیی بن عبدالله، علویان زیادی به طبرستان آمدند و تشیع در آن جا روز به روز گسترش یافت و مردم آنجا نخستین بار بوسیله علویان پذیرای اسلام شدند، تا اینکه در نیمه قرن سوم هجری حکومت علویان طبرستان به وسیله حسن بن زید علوی تشکیل شد. بنابراین وجود امنیت در ایران مخصوصاً در نواحی شرقی عامل مهمی در ورود علویان بود. [3]
◻️ تغییر شرایط زندگی:
2 – عامل دیگری که سادات و علویان را به فکر مهاجرت انداخت، دستیابی به شرایط بهتری برای زندگی بود. اسلام دینی بود که برای رفع سختی زندگی مسلمانان از همان اولین سال های ظهور خود آنها را بزرگتر از آب و خاک پنداشته بود و به آنان گفته بود که هجرت راهی است برای بهتر زیستن، زیستی که در آن هم دنیا هم آخرت آدمی مورد توجه قرار گیرد.
➖ انسان مسلمان همواره از هجرت به عنوان یک روش ،جهت زندگی بهتر استفاده می برد. ایران از جنبه های مختلفی بسترهای لازم را در این راه در اختیار سادات و علویان می گذاشت.بطور مثال: پیوندها و قرابت های نسبی سادات و علویان با حضرت علی( علیه السلام) و پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) از یک سو، سابقه مظلومیت، قیام و انقلاب های این خاندان علیه خلفا و حکام جور، از سوی دیگر، علویان و سادات را در نگاه ایرانیان به انسانهای پاک و مقدس تبدیل کرده بود. چنانکه «ظهیرالدین مرعشی» در این باره می نویسد: « چون اصفهبدان مازندران در اوایل _که قبول اسلام کردند_شیعه بودند و با اولاد رسول( ص) حسن اعتقاد داشتند سادات را در این ملک مقام آسان تر بود[4]».
💎 این نگاه ها و عملکردها بود که سادات همه جا حرمت داشتند. و هر که به جایی می رفت اگر می شنید سید شریف یا پرهیزکاری هست به دیدن او تبرّک می جست[5] و اگر سیدی در قیام شکست می خورد یاد و خاطره اش به افسانه ها می پیوست[6].
◻️ ورود امام رضا به ایران نقطه عطف:
3 – یکی دیگر از مهمترین عوامل ورود سادات به ایران، ورود مبارک حضرت علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) به این منطقه می باشد. گرچه باید گفت بعد از قیام های نفس زکیه، برادرش ابراهیم، زید بن علی و قیام عبدالله بن معاویه، که در ابتدا به پیروزی هایی در ایران دست یافت. علویانی که در این قیامها بودند بعد از شکست، به دلیل فشار حکومت عباسی و یا جذب نیرو برای ادامه دادن حرکت خود وارد ایران شدند، به دنبال آنها گروه های از سادات و علویان وارد ایران شدند.
🌸 با این حال یکی از مهمترین ادوار ورود سادات به ایران ورود امام رضا(علیه السلام) به ایران می باشد. بیست و پنج سال بعد از قیام یحیی بن زید، آنگاه که امام رضا(علیه السلام) به ولایت عهدی برگزیده شد، برادران و نزدیکان آن حضرت رو به سوی ایران نهادند. آنان به شوق دیدار با امام رضا(علیه السلام) از مدینه به سوی مرو میرفتند که در میانه راه شمار زیادی از علاقه مندان امام رضا(علیه السلام) نیز به آنان می پیوستند. شمار این گروه وقتی به دروازه شیراز نزدیک می شد، به چند هزار نفر می رسید. مرعشی در این باره می نویسد: «آوازه بیعت مامون با حضرت رضا (علیه السلام)، باعث این شد که سادات که همیشه در فشار بودند،روی به طرف ری و عراق نهادند. این سادات از بنو اعمام و برادران و تمامی حسینی و حسنی بودند[7]».
🔮 از این گروه کثیری که از علویان و سادات که به دنبال جریان ولایت عهدی امام وارد ایران شدند، می توان به حضرت معصومه (علیها السلام)،احمد بن موسی بن جعفر (علیهم السلام) معروف به شاه چراغ ، حضرت سلطانعلی بن محمد باقر (علیه السلام)، ابراهیم بن موسی بن جعفر (علیهم السلام) معروف به شاه ابراهیم که اکنون در قم مدفون می باشد، اشاره کرد[8].
✨
⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨
✨
#حضور_سادات_در_ایران
➖ پس از شهادت امام رضا (علیه السلام)، ساداتی که بعد از شنیدن ولایتعهدی امام به ایران می آمدند با شنیدن خبر شهادت امام در مناطق مختلفی از ایران پراکنده شدند. مرعشی در این باره می نویسد: «چون این دسته بیست و یک نفری به ری رسیدند از واقعه قتل و شهادت حضرت رضا(علیه السلام) بوسیله مأمون که به مکر و حیله آن حضرت را شهید کرده بود مطلع شدند، لاعلاج برای حفظ خودشان پناه به کوهستان دیلمستان و طبرستان بردند. بعضی ها در آنجا شهید شدند و مزار و مرقدشان معروف است و بعضی ها در همانجا توطن، و اتباع ایشان باقی است[9]».
🔸 پیامدهای حضور سادات علوی در ایران:
💎 علاوه بر دلایل فوق و تعاملات سادات و علویان با ایرانیان، عوامل دیگری را نیز می توان ذکر کرد که به علت طولانی شدن بحث خوداری می کنیم.
🔹 گرچه وجود سادات در یک شهر به معنای این نیست که آن شهر تماماّ شیعه بوده، بلکه به معنای آن است که در این شهر زمینه های خوبی برای رشد شیعه وجود داشت، در عین حال بنیه تشیع را در این شهرها تقویت می کرد. از سوی دیگر ،معمولا این افرادی که برای آنها مقبره ای ساخته شده و مردم برای زیارت و تقدس رو به سوی آنها می آوردند، جزو شخصیت های مهم سادات بودند. لذا از همان دوران دارای احترام بودند. از آنجایی که این افراد دارای گرایشات شیعی بودند، مطمئناّ در مردمان مجاور آن منطقه، چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ مذهبی تاثیر می گذاردند.
⚪️ نمونه بارز آن، حضور حضرت سلطانعلی بن محمدباقر (علیهما السلام) به ایران است که برای ارشاد مردم به منطقه فین کاشان آمده بود. همین مسأله دلیل آن است که در آن زمان، مردم این منطقه هوادار خاندان رسالت بوده اند. در تواریخ آمده است که شش هزار نفر از مردم کاشان و حومه به استقبال این امامزاده بزرگوار رفتند. هم چنین با استقرار ایشان در آنجا، مردم قم و کاشان و روستاهای اطراف در نماز جمعه ایشان شرکت می کردند. این موقعیّت ممتاز جناب علی بن محمد (علیهما السلام) سبب شد حکومت وقت، دستور قتل ایشان را صادر کند[10].
ا┄┄┅═✧⚜️ منابع ⚜️✧═┅┄┄ا
[1] حکیمیان،ابو الفتح:علویان طبرستان،تهران ،انتشارات دانشگاه تهران ،1348 ،ص 46
[2] ابوالفرج اصفهاني، علي بن حسين ، مقاتل الطالبين ، تحقيق سيد احمد صقر، بيروت، دار المعرفه، ]بی تا [ ، ص 387
[3] چنانکه «ابن اسفندیار» در این باره می گویید:«... در این وقت به عدد اوراق اشجار، سادات علویه و بنوهاشم از حجاز و اطراف شام و عراق به خدمت او رسیدند؛در حق همه مبرّت و مکرمت فرمود و چنان شد که هر وقت پای در رکاب آوردی سیصد نفر علوی گرداگرد او بودند». ابن اسفندیار ،تاریخ طبرستان و رویان ،ص 290
[4] مرعشی،میرسیّد ظهیر الدین بن سید نصیر الدین، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، با مقدمه محمد جواد مشکور، موسسه مطبوعاتی شرق، 1345، ص12
[5] اشپولر، پیشین، ج1 ،ص 326
[6] ابوالفرج اصفهاني، پيشين ، ص 146
[7] مرعشی، پیشین ،ص127
[8] ابن طبا طبا، پیشین ،ص15
[9] (مرعشی، پیشین ،ص127 )مولانا اولیاء الله هم در این باره می نویسد:«چون خبر غدری که با امام رضا کرده به راه به سادات رسید ،هرجا که بودند،پناه به کوهستان دیلمان و طبرستان و ری نهادند. بعضی را همین جا شهید کردندو مزار ایشان باقی است و بعضی وطن ساخته همین جا مانده ... »(.ر.ك آملی، مولانا اولیاء الله، تاریخ رویان،تصحیح منوچهر ستوده ،انتشارات بنیاد فرهنگ ایران ،1348 ،ص84)
[10] آیت الله مدنی کاشانی ، شرح زندگانی و شهادت علی بن باقر(علیهما السلام)، ، نشر مرسل، 1378، ج6، صص 27، 30 و 35.
✨
⚜️✨
✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup