eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.9هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
9.1هزار ویدیو
233 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨ ✨ 🟢 روایات متعددی درباره اکرام سادات از حضرات چهارده معصوم صادر شده است که به برخی از آنها اشاره می گردد: 🔸 حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آخرين لحظات عمر به امام علي (علیه السلام) فرمود: ◻️ «… وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ اَلسَّلَامُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»؛ ▫️ به فرزندان من تا قيامت سلام برسان. 📗 بحار الأنوار، ج 43، ص 214. ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: ◻️ «أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِيعٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمُكَرِّمُ لِذُرِّيَّتِي مِنْ بَعْدِي وَ الْقَاضِي لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ السَّاعِي لَهُمْ فِي أُمُورِهِمْ عِنْدَ اضْطِرارِحِم وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ»؛ ▫️ من در روز قيامت چهار طايفه را شفاعت مي كنم: كسي كه فرزندان مرا گرامي داشته و احترام مي كند. كسي كه حاجتهاي آنها را روا كند. كسي كه در كارهاي آنها هنگام درماندگي شان تلاش نمايد. و كسي كه آنها را با دل و زبان دوست بدارد. 📗 بحارالأنوار، ج 93، ص 225؛ ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: ◻️ «إِذَا قُمْتُ الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ تَشَفَّعْتُ فِي أَصْحَابِ الْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِي فَيُشَفِّعُنِي اللَّهُ فِيهِمْ وَ اللَّهِ لَا تَشَفَّعْتُ فِيمَنْ آذَى ذُرِّيَّتِي»؛ ▫️ وقتي در مقام محمود قرار گرفتم، براي كساني كه از امتم گناه انجام داده اند، شفاعت مي كنم و خدا نيز شفاعتم دربارة آنان را مي پذيرد، به خدا قسم! دربارة كساني كه ذريّه ام را اذيت كرده اند، شفاعت نمي كنم. 📗 بحارالأنوار، ج 93، ص 218؛ أمالی الصدوق، ج 1، ص 294؛ ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 از امام حسن عسكري و امام صادق (علیهما السلام) نقل شده است كه فرمودند: ◻️ «إنَّ فَاطِمَةَ لِعَظِمَتِهَا عَلَي اللهِ حَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى النَّارِ»؛ ▫️ خداوند به خاطر عظمت و احترام حضرت فاطمه (علیها السلام) آتش را بر ذرّيّة آن حضرت حرام نموده است. 📗 تفسير نور الثقلين، ج 4، ص 364؛ ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: ◻️ «دُعَاةُ اَطْفَالُ ذُرِّيَّتِي مُسْتَجَابٌ مَا لَمْ يُقَارِنُوا الذُّنُوب»؛ ▫️ دعاي اطفال فرزندان من مستجاب است، مادامي كه مرتكب گناهان نشده اند. 📗 مستدرک الوسائل، ج 5، ص 281؛ ✨ ⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨⚜️✨ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨ ✨ 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: ◻️ «فَمَنْ زَارَنِي بَعْدَ وَفَاتِي فَكَأَنَّمَا زَارَنِي فِي حَيَاتِي وَ مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ (علیها السلام) فَكَأَنَّمَا زَارَنِي وَ مَنْ زَارَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ (علیها السلام) وَ مَنْ زَارَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ' فَكَأَنَّمَا زَارَ عَلِيّاً (علیه السلام) وَ مَنْ زَارَ ذُرِّيَّتَهُمَا فَكَأَنَّمَا زَارَهُمَا»؛ ▫️ هر كس مرا پس از وفاتم زيارت كند، گويي مرا در زندگي ام زيارت كرده است، هر كس فاطمه (علیها السلام) را زيارت كند، گويي مرا در زندگي ام زيارت كرده است و هر كس علي بن ابي طالب (علیه السلام) را زيارت كند، گويي فاطمه (علیها السلام) را زيارت كرده است و هر كس امام حسن و امام حسين (علیهما السلام) را زيارت كند، گويي علي (علیه السلام) را زيارت كرده است و هر كس ذرّيّه و فرزندان حسن و حسين (علیهما السلام) را زيارت كند، گويي خود آن دو بزرگوار را زيارت كرده است. 📗 بحارالأنوار، ج 97، ص 122؛ ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: ◻️ «النَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ»؛ ▫️ نگاه كردن به (چهره) ذرية ما عبادت است. 📗 وسائل الشیعة، ج 12؛ ص 311؛ ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 امام رضا (علیه السلام) می فرماید: حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: ◻️ «النَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ، فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! النَّظرُ إِلَى الْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ عِبَادَةٌ أَمِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله و سلم)؟ فَقَالَ: بَلِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله وسلم) عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي»؛ ▫️ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نگاه به (چهرة) فرزندان، عبادت است. گفته شد: اي رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)! نظر و نگاه به اماماني از شما عبادت است و يا نگاه به (چهره) تمامي ذريه و نسل شما؟ فرمود: بلكه نگاه به تمامي ذرية پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عبادت است تا وقتي كه از روش پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا نشده و آلوده به معاصي نشده باشند. 📗 الکافی، ج 8 ، ص 2؛ ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 امير مؤمنان علي (علیه السلام) نقل فرموده است، كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: ◻️ «أَيُّمَا رَجُلٍ صَنَعَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ وُلْدِي صَنِيعَةً فَلَمْ يُكَافِئْهُ عَلَيْهَا فَأَنَا الْمُكَافِئُ لَهُ عَلَيْهَا»؛ ▫️ هر كسي به يكي از فرزندان من احساني روا دارد و او برايش جبران نكند، من به او پاداش مي دهم (و احسان او را جبران مي كنم). 📗 عوالم العلوم، ج 11، ص 906؛ ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: ◻️ «مَنْ رَأي اَوْلَادِي وَ لَا يَقُومُ قِيَاماً تَامّاً اِبْتَلَاهُ الله تَعَالَي بِبَلَاءٍ لَا دَوَاءَ لَهُ»؛ ▫️ هر كه فرزندان مرا ببيند و (به احترام آنان) كامل به پا نخيزد، خداي متعال او را به بلايي [مثل پا درد و…] گرفتار مي كند كه دوايي نداشته باشد. 📗 القطره، علامه سید احمد مستنبط، ص 168. ✨ ⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨⚜️✨ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ اسد الله الغالب 🌸 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨ ✨ 🔮 در روایات متعددی به اهمیت و بزرگداشت عید غدیر از جانب اهل بیت (علیهم السلام) توصیه های بسیاری شده است. برخی از آنها عبارتند از: 🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: ◻️ «هُوَ عِيدُ اَللَّهِ اَلْأَكْبَرُ وَ مَا بَعَثَ اَللَّهُ نَبِيّاً إِلاَّ وَ تَعَيَّدَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ وَ اِسْمُهُ فِي اَلسَّمَاءِ يَوْمُ اَلْعَهْدِ اَلْمَعْهُودِ وَ فِي اَلْأَرْضِ يَوْمُ اَلْمِيثَاقِ اَلْمَأْخُوذِ وَ اَلْجَمْعِ اَلْمَشْهُودِ»؛ ▫️ عید غدیر، بزرگترین عید خدا است، خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید قرار داده و احترام آن را نگه داشته است. نام این روز در آسمان «عهد معهود» و در زمین «روز پیمان گرفته شده و جمع مشهود» است. 📗 وسائل الشیعة، ج 8، ص 89. ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 امام باقر (علیه السلام) فرمودند: ◻️ «أَنَّ إِبْلِيسَ عَدُوَّ اَللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ يَوْمَ لُعِنَ وَ يَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ يَوْمَ بُعِثَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ»؛ ▫️ شيطان دشمن خدا چهار بار ناله كرد: روزى كه مورد لعن خدا واقع شد، روزى كه به زمين هبوط كرد، روزى كه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مبعوث شد و روز عيد غدير. 📗 بحار الأنوار، ج 60، ص 241. ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 حضرت امام رضا (علیه السلام): ◻️ «إِنَّ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ فِي اَلسَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِي اَلْأَرْضِ»؛ ▫️ روز غدیر در آسمان‌ها مشهورتر است تا زمین. 📗 وسائل الشیعة، ج 14، ص 388. ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 امام صادق (علیه السلام) : ◻️ «وَ اَللَّهِ لَوْ عَرَفَ اَلنَّاسُ فَضْلَ هَذَا اَلْيَوْمِ بِحَقِيقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ اَلْمَلاَئِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ مَا أَعْطَى اَللَّهُ مَنْ عَرَفَهُ مَا لاَ يُحْصَى بِعَدَدٍ»؛ ▫️ به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعي «روز غدير» را مي شناختند، فرشتگان روزي ده بار با آنان مصافحه مي كردند و بخشش هاي خدابه كسي كه آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست. 📗 إقبال الأعمال، ص 1، ص 468. ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 امام صادق (علیه السلام): ◻️ «اَلدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ أَلْفِ دِرْهَمٍ»؛ ▫️ یک درهم خرج کردن در روز غدیر برابر است با صد هزار درهم - و بنا بر نقلی یک میلیون درهم - در بقیه اوقات است. 📗 عوالم العلوم، ج 15، ص 214. ا┄┄┅═✧⚜️✧═┅┄┄ا 🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: ◻️ «لَعَلَّكَ تَظُنُّ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْهُ، لاَ وَ اَللَّهِ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ وَ اَللَّهِ»؛ ▫️ شاید فکر کنی که خدا روزی محترم تر از عید غدیر دارد!؟ نه به خدا، نه به خدا، نه به خدا. 📗 زاد المعاد، ج 1، ص 209. ✨ ⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨⚜️✨ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
⚜️ نقدّم أجمل التهاني و التبريکات لساحة مولانا و صاحبنا بقیة ‌الله الأعظم (ارواحنا له الفداء) بمناسبة‌ عیدالله الاکبر، الغدیر الاغرّ ✨ للهِ حَمداً، دائِماً، مُتَواصِلاً فَهُوا الذی جَعلَ التَشَّیُعَ مَذهَبی نَسَبی شَریفٌ بِأنتِسابی لحَیدرٍ و بهِ تشرّفَ فی البَریَّهِ مَنسبی الله من عُلاه سَمّاکَ یاعلی ماقیمهُ الحَیاه لولاکَ یاعلی إنّی تَمَسَّکتُ بِحَبلِ وَلائه فَهُوا النجاه لِکُلِ شَخصٍ مُذنِبه إنَّ الصلاه عَلَى الوَصیِّ فَریضَه مَفروضهٌ مِثلَ الصلاهِ عَلَى النَبی✨ 🌸 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
⚜️هدیه عید غدیر ما برای شما مشاهده‌ی کارت پستال دیجیتال 👇 🌐 https://digipostal.ir/cbqckih 🌸 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨ ✨ 🟢 مهاجرت سادات علوی به ایران و تقویت بنیان های شیعه 🔹 با آگاهی از محل‌های که مهاجران علوی آنها را برای سکونت انتخاب کردند و وجود مزار و سنگ نوشته های یافت شده از سادات در نواحی مختلف ایران، می توان به شناخت نفوذ شیعه در ایران پی‌برد. 🔻 علل مهاجرت سادات علوی به ایران: 🔸 این مهاجرت ها از دوره حجاج شروع شد و در زمان عباسیان به سبب قیام هایی که از سوی علویان برپا می شد و بیشتر با شکست مواجه می گشت ،شتاب بیشتری داشت. دلیل ورود آنها به ایران در چند مسئله بود: ◻️ امنیت در نواحی شمالی ایران: 1 –شمال ایران و مناطق سخت راه گیلان و مازندران و کوهستانها و سرزمین های دور افتاده خراسان مکان امنی برای علویان به حساب می آمد[1]. بنابراین امویان و بعدها عباسیان که مرکز حکومت آنها شام و عراق بود به علت دوری و صعب العبور بودن راه ها نمی توانستند این مناطق را به خوبی تحت نظارت و کنترل خود در بیاورند[2]. پس از یحیی بن عبدالله، علویان زیادی به طبرستان آمدند و تشیع در آن جا روز به روز گسترش یافت و مردم آنجا نخستین بار بوسیله علویان پذیرای اسلام شدند، تا اینکه در نیمه قرن سوم هجری حکومت علویان طبرستان به وسیله حسن بن زید علوی تشکیل شد. بنابراین وجود امنیت در ایران مخصوصاً در نواحی شرقی عامل مهمی در ورود علویان بود. [3] ◻️ تغییر شرایط زندگی: 2 – عامل دیگری که سادات و علویان را به فکر مهاجرت انداخت، دستیابی به شرایط بهتری برای زندگی بود. اسلام دینی بود که برای رفع سختی زندگی مسلمانان از همان اولین سال های ظهور خود آنها را بزرگتر از آب و خاک پنداشته بود و به آنان گفته بود که هجرت راهی است برای بهتر زیستن، زیستی که در آن هم دنیا هم آخرت آدمی مورد توجه قرار گیرد. ➖ انسان مسلمان همواره از هجرت به عنوان یک روش ،جهت زندگی بهتر استفاده می برد. ایران از جنبه های مختلفی بسترهای لازم را در این راه در اختیار سادات و علویان می گذاشت.بطور مثال: پیوندها و قرابت های نسبی سادات و علویان با حضرت علی( علیه السلام) و پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) از یک سو، سابقه مظلومیت، قیام و انقلاب های این خاندان علیه خلفا و حکام جور، از سوی دیگر، علویان و سادات را در نگاه ایرانیان به انسانهای پاک و مقدس تبدیل کرده بود. چنانکه «ظهیرالدین مرعشی» در این باره می نویسد: « چون اصفهبدان مازندران در اوایل _که قبول اسلام کردند_شیعه بودند و با اولاد رسول( ص) حسن اعتقاد داشتند سادات را در این ملک مقام آسان تر بود[4]». 💎 این نگاه ها و عملکردها بود که سادات همه جا حرمت داشتند. و هر که به جایی می رفت اگر می شنید سید شریف یا پرهیزکاری هست به دیدن او تبرّک می جست[5] و اگر سیدی در قیام شکست می خورد یاد و خاطره اش به افسانه ها می پیوست[6]. ◻️ ورود امام رضا به ایران نقطه عطف: 3 – یکی دیگر از مهمترین عوامل ورود سادات به ایران، ورود مبارک حضرت علی بن موسی الرضا(علیهما السلام) به این منطقه می باشد. گرچه باید گفت بعد از قیام های نفس زکیه، برادرش ابراهیم، زید بن علی و قیام عبدالله بن معاویه، که در ابتدا به پیروزی هایی در ایران دست یافت. علویانی که در این قیامها بودند بعد از شکست، به دلیل فشار حکومت عباسی و یا جذب نیرو برای ادامه دادن حرکت خود وارد ایران شدند، به دنبال آنها گروه های از سادات و علویان وارد ایران شدند. 🌸 با این حال یکی از مهمترین ادوار ورود سادات به ایران ورود امام رضا(علیه السلام) به ایران می باشد. بیست و پنج سال بعد از قیام یحیی بن زید، آنگاه که امام رضا(علیه السلام) به ولایت عهدی برگزیده شد، برادران و نزدیکان آن حضرت رو به سوی ایران نهادند. آنان به شوق دیدار با امام رضا(علیه السلام) از مدینه به سوی مرو میرفتند که در میانه راه شمار زیادی از علاقه مندان امام رضا(علیه السلام) نیز به آنان می پیوستند. شمار این گروه وقتی به دروازه شیراز نزدیک می شد، به چند هزار نفر می رسید. مرعشی در این باره می نویسد: «آوازه بیعت مامون با حضرت رضا (علیه السلام)، باعث این شد که سادات که همیشه در فشار بودند،روی به طرف ری و عراق نهادند. این سادات از بنو اعمام و برادران و تمامی حسینی و حسنی بودند[7]». 🔮 از این گروه کثیری که از علویان و سادات که به دنبال جریان ولایت عهدی امام وارد ایران شدند، می توان به حضرت معصومه (علیها السلام)،احمد بن موسی بن جعفر (علیهم السلام) معروف به شاه چراغ ، حضرت سلطانعلی بن محمد باقر (علیه السلام)، ابراهیم بن موسی بن جعفر (علیهم السلام) معروف به شاه ابراهیم که اکنون در قم مدفون می باشد، اشاره کرد[8]. ✨ ⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨⚜️✨ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
⚜️✨⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨ ✨ ➖ پس از شهادت امام رضا (علیه السلام)، ساداتی که بعد از شنیدن ولایتعهدی امام به ایران می آمدند با شنیدن خبر شهادت امام در مناطق مختلفی از ایران پراکنده شدند. مرعشی در این باره می نویسد: «چون این دسته بیست و یک نفری به ری رسیدند از واقعه قتل و شهادت حضرت رضا(علیه السلام) بوسیله مأمون که به مکر و حیله آن حضرت را شهید کرده بود مطلع شدند، لاعلاج برای حفظ خودشان پناه به کوهستان دیلمستان و طبرستان بردند. بعضی ها در آنجا شهید شدند و مزار و مرقدشان معروف است و بعضی ها در همانجا توطن، و اتباع ایشان باقی است[9]». 🔸 پیامدهای حضور سادات علوی در ایران: 💎 علاوه بر دلایل فوق و تعاملات سادات و علویان با ایرانیان، عوامل دیگری را نیز می توان ذکر کرد که به علت طولانی شدن بحث خوداری می کنیم. 🔹 گرچه وجود سادات در یک شهر به معنای این نیست که آن شهر تماماّ شیعه بوده، بلکه به معنای آن است که در این شهر زمینه های خوبی برای رشد شیعه وجود داشت، در عین حال بنیه تشیع را در این شهرها تقویت می کرد. از سوی دیگر ،معمولا این افرادی که برای آنها مقبره ای ساخته شده و مردم برای زیارت و تقدس رو به سوی آنها می آوردند، جزو شخصیت های مهم سادات بودند. لذا از همان دوران دارای احترام بودند. از آنجایی که این افراد دارای گرایشات شیعی بودند، مطمئناّ در مردمان مجاور آن منطقه، چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ مذهبی تاثیر می گذاردند. ⚪️ نمونه بارز آن، حضور حضرت سلطانعلی بن محمدباقر (علیهما السلام) به ایران است که برای ارشاد مردم به منطقه فین کاشان آمده بود. همین مسأله دلیل آن است که در آن زمان، مردم این منطقه هوادار خاندان رسالت بوده اند. در تواریخ آمده است که شش هزار نفر از مردم کاشان و حومه به استقبال این امامزاده بزرگوار رفتند. هم چنین با استقرار ایشان در آنجا، مردم قم و کاشان و روستاهای اطراف در نماز جمعه ایشان شرکت می کردند. این موقعیّت ممتاز جناب علی بن محمد (علیهما السلام) سبب شد حکومت وقت، دستور قتل ایشان را صادر کند[10]. ا┄┄┅═✧⚜️ منابع ⚜️✧═┅┄┄ا [1] حکیمیان،ابو الفتح:علویان طبرستان،تهران ،انتشارات دانشگاه تهران ،1348 ،ص 46 [2] ابوالفرج اصفهاني، علي بن حسين ، مقاتل الطالبين ، تحقيق سيد احمد صقر، بيروت، دار المعرفه، ]بی تا [ ، ص 387 [3] چنانکه «ابن اسفندیار» در این باره می گویید:«... در این وقت به عدد اوراق اشجار، سادات علویه و بنوهاشم از حجاز و اطراف شام و عراق به خدمت او رسیدند؛در حق همه مبرّت و مکرمت فرمود و چنان شد که هر وقت پای در رکاب آوردی سیصد نفر علوی گرداگرد او بودند». ابن اسفندیار ،تاریخ طبرستان و رویان ،ص 290 [4] مرعشی،میرسیّد ظهیر الدین بن سید نصیر الدین، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، با مقدمه محمد جواد مشکور، موسسه مطبوعاتی شرق، 1345، ص12 [5] اشپولر، پیشین، ج1 ،ص 326 [6] ابوالفرج اصفهاني، پيشين ، ص 146 [7] مرعشی، پیشین ،ص127 [8] ابن طبا طبا، پیشین ،ص15 [9] (مرعشی، پیشین ،ص127 )مولانا اولیاء الله هم در این باره می نویسد:«چون خبر غدری که با امام رضا کرده به راه به سادات رسید ،هرجا که بودند،پناه به کوهستان دیلمان و طبرستان و ری نهادند. بعضی را همین جا شهید کردندو مزار ایشان باقی است و بعضی وطن ساخته همین جا مانده ... »(.ر.ك آملی، مولانا اولیاء الله، تاریخ رویان،تصحیح منوچهر ستوده ،انتشارات بنیاد فرهنگ ایران ،1348 ،ص84) [10] آیت الله مدنی کاشانی ، شرح زندگانی و شهادت علی بن باقر(علیهما السلام)، ، نشر مرسل، 1378، ج6، صص 27، 30 و 35. ✨ ⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨⚜️✨ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا