eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.4هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
8.5هزار ویدیو
219 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
📰آیت‌الله علوی گرگانی به ملکوت اعلی پیوست 🔹آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع عالیقدر تقلید به علت ایست قلبی دقایقی پیش به ملکوت اعلی پیوست. 🇮🇷اخبار جبهه انقلاب اسلامی @News_Revolution 📡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد مرحوم آیت‌الله علوی گرگانی از مسئولینی که از رهبری جلو می‌زنند و یا عقب می‌مانند کانال رسمی پاسخ به شبهات وشایعات👇👇👇 ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛
📰پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی رحلت آیت‌الله علوی‌گرگانی 🔹رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ علمیه‌ی قم و به همه‌ شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض می‌کنم. 🔹این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند که موجب فیض و رحمت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند. کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
ا⚜️✨⚜️✨ ا✨⚜️✨ ا⚜️✨ ا✨ ا❁﷽❁ا «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»؛ آنکه بمیرد و معرفت امام زمانش را به دست نیاورده باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. 📓 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۲۵، ص ۱۵۸ ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا ✍️ امام صادق (علیه السلام) ضمن حدیثی فرمودند: «عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً، فَانَّهُ مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینِ الله لَم یَنظُرِ اللهُ الیهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَم یُزَکِّ لَهُ عَمَلاً»، و در جای دیگر مشابه آن فرمودند: «تَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ، فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ مِنْكُمْ فَهُوَ أَعْرَابِيٌّ‏»؛ تفقه در دین بر شما لازم است تا اعرابی نباشید، چون آنکه تفقه در دین نکند، خداوند متعال در روز قیامت به او ننگرد و عملش را پاک نکند. در دین تفقه کنید، پس همانا کسی از شما که در دینش تفقه نکند، أعرابی است. 📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص۳۱ 👈 تعریف فقه در این روایات، بر اساس قاعدۀ «تعرف الاشیاء بأضدادها» بیان شده است. به عبارت دیگر "مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ" مساوق "أَعْرَابِي" می باشد. از منظر نصوص، اعرابی به کسی اطلاق می شود که علیرغم اقرار لسانی به اسلام، لکن به سبب بقاء در ظاهر دین، از تعمق در بطون و معانی امتناع کرده است. ▪️ چنانچه خداوند متعال در سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۴ می فرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ»؛ اعراب ادعا می کنند که ما ایمان آوردیم. اما خداوند متعال از ادعای آنان استدراک و إعراض کرده و می فرماید: بگویید اسلام آوردیم نه اینکه ایمان آوردیم و هنوز ايمان در دل‏هايتان داخل نشده است‏. پس أعرابی کسیست که ظواهر دین را پذیرفته، اما برای حقایق و بطون دین تلاشی ننموده یا حتی از آن إعراض کرده است. چون خطاب آیه شریفه در عبارت بعدی با "لمّا" آغاز شده، یعنی با اینکه آنان خود می دانند که ایمان ندارند و فقط به ظاهر اسلام گرویدند، اما خلاف انتظار هنوز ایمان وارد قلوبشان نشده است. ▪️ نیز در سوره توبه، آیه شریفه ۹۷، با بیانی دیگر به معنای اعرابی و حکم آن اشاره ای فرموده است: «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّه‏ عَلى‏ رَسُولِهِ». اعرابی "أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّه‏" می باشد؛ یعنی سزاوارتربه جهل در دین خدا می باشد که این همان تعریف أعرابی است؛ یعنی کسی که در حقیقت دین خدا تعقل و تفقه نکرده و جاهل به حدود دین است. و چنین کسی که در حقیقت دین خدا تأمل ننموده، در کفر و نفاق سخت تر یا شدیدتر است. 👈 اطلاقِ اعرابی به آنکه در بطون و حقایق دین تفقه و تعقل ندارد، روایت متواتر «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» متبادر می کند. پس می توان دریافت که تفقه در دین همان تفقه در معرفت امام است. ✍️ به این ترتیب، از مجموع ادلۀ اقامه شده نتیجه گرفته می شود: تفقه در دين يعني تفقه در ولايت و كسب معرفت امام هر زمان كه در اين دهر، وجود مقدس نازنين حضرت حجة بن الحسن المهدی العسکري (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) مي باشد. و بنابر احاديث مذكور اگر كسي به اين معرفت نائل نشده باشد، حياتش همچون اعرابي و مماتش، مرگ جاهلي خواهد بود. و شدت تحریض بر أمر تفقه بر دین که همان تحصیل معرفت حضرت ولی الله الأعظم بقیة الله فی السماوات و الأرضین (أرواحنا فداه) است، تا آنجاست که در صحیحه ای از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي [أَصْحَابِنا] ضُرِبَتْ‏ رُؤُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتّى‏ يَتَفَقَّهُوا»؛ دلم مى‏ خواهد تازيانه به سر يارانم بزنند تا در دين تفقه کنند. 📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص۳۱ ✨ ⚜️✨ ✨⚜️✨ ⚜️✨⚜️✨ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
ا❁﷽❁ا ⚜بأحلی التبريكات نبارك عيد ميلاد ✨الإمام القائم المنتظر ✨الصمصام المنتقم ✨ مولانا و سيدنا حجة ابن الحسن المهدی عليه آلاف التحیة و الثناء ✍️ زیارت حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) در شب نیمه شعبان کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
📰حوزه علمیه نماینده‌ای در وزارت نفت ندارد 🔹️با توجه به برخی خبرها در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر تشکیل و فعالیت دفتر ارتباطات حوزوی در وزارت نفت و بعضاََ حواشی ایجاد شده در این زمینه، روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در اطلاعیه‌ای در پاسخ به پرسش مخاطبان اعلام کرد که حوزه، دفتر و یا نماینده‌ای در وزارت نفت ندارد. 🔹️متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک ایام و اعیاد شعبانیه، به اطلاع می‌رساند که حوزه علمیه ضمن استقبال از هرگونه همکاری، تعامل و هم‌افزایی با جامعه و نهادهای نظام در امر ترویج و نشر معارف اسلام عزیز و ارتقای معنویت و معیشت مردم گرانقدر ایران اسلامی، هیچ‌گونه دفتر یا نمایندگی در وزارت نفت ندارد. روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه 🇮🇷اخبار جبهه انقلاب اسلامی @News_Revolution 📡
نشر مجدد 👇👇👇
⁉️متن شبهه: 👇👇👇 در کتاب کافی روایت داریم هر پرچمی قبل از ظهور امام زمان (عج)طاغوت است، این یعنی تشکیل هرگونه حکومت اسلامی قبل از قیام امام مهدی (عج)باطل است. ✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇 🔹 روایتی به مضمون فوق در برخی کتب حدیثی وجود دارد اما همانطور که بارها گفته‌ام، در استناد به احادیث لازم است فرآیندی شامل ۴ مرحله طی شود: ۱) بررسی سندی: اگر روایتی سند صحیحی نداشته باشد چندان قابل اعتناء نیست. مگر اینکه مضمون آن توسط آیات و روایات صحیح تایید شود. ۲) عدم مخالفت با قرآن و سنت قطعی اسلام: طبق روایات متعدد و بلکه طبق حکم عقل، اگر روایتی بر خلاف قرآن باشد، حتی اگر از سند صحیحی برخوردار باشد، قابل اعتنا نیست. ۳) مفهوم‌یابی: با توجه به گذشت زمانی و تفاوت فرهنگی زنان صدور روایات با زمان ما، ممکن است مفهوم برخی روایات با معنایی که در وهله اول به ذهن خطور می‌کند، متفاوت باشد. به این منظور معنای لغات در صدر اسلام، حقیقت، مجاز، کنایه، استعاره و... سایر صنایع ادبی رایج در گفتار و همچنین شرایط فرهنگی و سیاسی عصر ائمه اطهار مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نزدیک‌ترین معنا به منظور روایت کشف شود. ۴) بررسی سایر روایات همسان: در صورتی که روایتی هم از نظر سند صحیح باشد و هم مخالفتی با مسلمات اسلامی نداشته باشد، مجموعه روایات مطرح در موضوع مدنظر بررسی می‌شود و از مجموع آن‌ها نظر اسلام به دست آید. بنابراین کسی نمی‌تواند به صرف اینکه در یک کتاب حدیثی (ولو معتبر) فلان روایت وجود دارد، نتیجه‌گیری کند. بلکه لازم است که تک تک مسائل با فرآیند یاد شده مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد. (قابل توجه کسانی که فکر می‌کنند چه نیازی به حوزه و آخوند داریم!) با این مقدمه به پاسخ شبهه می‌پردازیم اول اینکه روایت فوق از سند صحیحی برخوردار نیست چون در سند روایت کسی به نام حسین بن مختار وجود دارد، که وثاقتش در کتب رجالی رد شده است! (📚رجال شیخ طوسی) دوم اینکه این روایت با مسلمات اسلامی از جمله لزوم امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ظلم و جور مخالف است. سوم اینکه روایات متعددی در تایید برخی قیامهای قبل از ظهور وجود دارد که با مضمون روایت مذکور در تعارض است. مثلاً قیام شهید فخ، یا قیام سید خراسانی یا سید یمانی. همچنین در روایتی آمده عده ای از مشرق قیام می کنند و زمینه ساز ظهور امام مهدی عجل الله فرجه خواهند شد. یا در روایت دیگری به طور خاص به قیامی که منشأ آن شهر است اشاره شده است. بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۸۷ ؛ بحارالأنوار/ ۵۷ ۲۱۶ ) از این رو اگر از سند این روایت چشم‌پوشی کنیم، باید گفت منظور از آن قیام‌هایی مانند قیام بنی‌عباس یا ابومسلم خراسانی بوده که به اسم اهل بیت علیهم‌السلام اما با اغراض شخصی صورت می‌گرفته است. که در روایت صحیحی که از امام صادق علیه‌السلام نقل شده به این موضوع اشاره شده است. (وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۰) احتمال دیگر این است که منظور از کلمه (قبل) در روایت مذکور، (مقابل) باشد و معنا است می‌شود که هر گروهی که در مقابل امام زمان علیه‌السلام قرار گیرد طاغوت است. یعنی در زمان ظهور حضرت حق چنان آشکار است که مقابله با ایشان از روی جهل و نادانی نیست، بلکه از سر طغیان و سرکشی در برابر حق است. نکته آخر اینکه همین روایت در برخی از نسخه‌های قدیمی چنین آمده است: مَن رفعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ ؛ یعنی هر کس پرچم گمراه کننده‌ای را بلند کند، صاحب آن طاغوت است. در این صورت اساساً این روایت هیچ دلالتی بر نهی از قیام نمی‌کند! کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
✅متن شبهه👇👇👇 متن حدیث آن چه در منابع روایی به دست آمد، حدیث ذیل است «عَنْ ابی عبدالله کلّ رایةٍ ترفع قبل قیام القائم فصاحُبها طاغوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ»[۱] امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: هر پرچمی قبل از قیام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با این کار) غیر خدا را پرستیده و بندگی نموده است. ✅پاسخ شبهه👇👇 آن چه در منابع روایی به دست آمد، حدیث ذیل است «عَنْ ابی عبدالله کلّ رایةٍ ترفع قبل قیام القائم فصاحُبها طاغوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ»[۱] امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: هر پرچمی قبل از قیام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با این کار) غیر خدا را پرستیده و بندگی نموده است. این روایت (و یا مشابه آن) به هیچ وجه دلالت ندارد که قیام‌های به حق و تشکیل حکومت عادلانه، طاغوت و عبادت غیرخداوند (و یا گمراهی) است، بلکه در خود روایت قرینه داریم که مراد قیام طاغوتی و قیام‌هایی است که در مسیر خدا و اهل‌بیت نباشد، بلکه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرینه ذکر کلمه «طاغوت» و جلمه «یَعبدُ من دون الله» است. مؤیّد این مطلب روایت دیگری است که می‌گوید: «و مَنْ رَفَعَ رایة ضلالة فصاحبها طاغوت»[۲] هر کسی پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتیجه روایت مذکور به قرائن خارجیه قید بر می‌دارد، که هر پرچمی که در مسیر ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روایت که هر قیامی قبل از ظهور مهدی (عج) طاغوتی است نمی‌توان تمسک نمود، چرا که اطلاق آن حتّی قیام امام حسین ـ علیه‌السّلام ـ را هم شامل می‌شود، چون قبل از قیام مهدی (عج) است، و هرگز هیچ مسلمانی حتی انسان فهمیده‌ای در حقانیت قیام امام حسین ـ علیه‌السّلام ـ شک ندارد، از این گذشته ما قیام‌های فراوانی را داشته‌ایم در تاریخ توسط غیر ائمه ـ علیه‌السّلام ـ و انسان‌های غیرمعصوم، که مورد تأیید ائمه قرار گرفته‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌شود که این روایات با روایت فوق معارض است. ۱. قیام زید بن علی: که امام هشتم ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: زید از علما آل محمد بود و برای خداوند خشم نمود، و برای خداوند با دشمنانش جنگید تا به شهادت رسید[۳] و امام هفتم هم فرمود: که عمویم زید در راه رضایت آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ قیام کرد.[۴] و روایات دیگر، که کاملاً ائمه اطهار قیام زید را و حتی پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ قیام او را پیش‌گویی نموده، و کاملاً تأیید فرمودند.[۵] ۲. قیام مختار بن ابی عبیدی ثقفی، که امام زین‌العابدین در تأیید قیام او فرمود: اگر برده‌ای از زنگار برای یاری ما قیام کند بر همگان واجب است او را یاری رسانند.[۶] از این روایت استفاده می‌شود که نه تنها قیام در حمایت، و مسیر اهل‌بیت ممنوع نیست، بلکه هر کس قیام کند بر دیگران واجب است او را یاری نمایند و هم چنین امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: مختار قاتلان ما را کشت و از ما اهل‌بیت خونخواهی و دختران ما را ازدواج داد، و در زمان مشکلات بین ما به تقسیم مال پرداخت.[۷] و فرمود: که خدا رحمت کند مختار را که تمام حق ما را ستاند[۸] از گفتار امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ بخوبی تأیید و تمجید تشکیل حکومت در مسیر حمایت از اهل‌بیت استفاده می‌شود. ۳. قیام یمانی و... که در روایات بدان اشاره شده و تأیید شده است.[۹] استاد مطهری در این زمینه می‌فرماید: «از نظر روایات اسلامی در مقدّمه قیام و ظهور امام یک سلسله قیام‌های دیگر از طرف اهل‌ حق صورت می‌گیرد، آن چه به نام قیام یمانی قبل از ظهور بیان شده است، نمونه‌ای از این سلسله قیام‌ها است، این جریان نیز ابتدا به ساکن و بدون زمینة قبلی رخ نمی‌دهد. در برخی روایات اسلامی سخن از دولتی است از اهل حق که تا قیام مهدی (عج) ادامه پیدا می‌کند.[۱۰] و هم چنین دربارة انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمینی (ره) بشارت‌هایی داده شد، که یکی از بزرگان معاصر می‌گوید: «از نظر شیعیان، انقلاب ایران، به عنوان زمینه‌ساز ظهور مطرح است. آنان کم و بیش می‌دانند که این علائم ظهور است، در روایت‌های موجود عبارت «رجل من قم»‌ مردی از قم قیام می‌کند «و قوم من الشرق» و گروهی از مشرق دست به قیام می‌زنند آمده است.[۱۱] نظر امام خمینی (ره): امام (ره) توجیهات مختلفی از حدیث نموده که به برخی از آنها اشاره می‌شود. ۱. مراد روایتی است که در مقابل روایت حضرت باشد نه روایتی که دعوت به ایشان و ولایتشان می‌کند[۱۲] دلیل این توجیه ذیل روایت مذکور، و روایتی است که قید «رایة ضلالة» پرچم گمراهی دارد. ۲. مراد این است که پرچمی به عنوان مهدویّت بلند کند.[۱۳] چنان که در طول تاریخ پرچم‌های زیادی به نام مهدی (عج) قیام کردند، ولی گذشت زمان آنها را رسوا نمود. 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇👇 می‌گویند... حکومت نبودن یعنی این‌که همة مردم به جان هم بریزند و همدیگر را بکشند...، اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم، برای این‌که خلاف قرآن است.[۱۴] ۳. (ممکن است روایت) راجع به خبرهای ظهور ولی‌عصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگوید در زمان غیبت عَلَم‌هایی که به عنوان امامت، قبل از قیام قائم برپا می‌شود باطل است[۱۵] یعنی روایت مورد خاص را می‌گوید، لذا اطلاق ندارد.[۱۶] ۴. احتمال دیگر آن که از قبیل پیش‌گویی باشد از این حکومت‌هایی که در جهان تشکیل می‌شود تا زمان ظهور که هیچ کدام به وظیفة خود عمل نمی‌کنند، همین‌طور هم تاکنون بوده شما چه حکومتی در جهان بعد از حکومت علی بن ابی‌طالب ـ علیه‌السّلام ـ سراغ دارید، که حکومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغی و برخلاف حق نباشد.[۱۷] جواب دیگر این است که بر فرض روایت طبق ظاهر معنا شود، باز قابل اعتنا نمی‌باشد، چون در مقابل این روایات آیات زیادی داریم که دستور به قیام برای خدا[۱۸] جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، و مقابله با طاغوت داده است و هم چنین روایات فراوانی داریم که دستور به امر به معروف و نهی از منکر،[۱۹] قیام در راه خدا، نموده است و دستورات و قوانین فراوان حکومتی که در قرآن و روایات وجود دارد، نمی‌توانند مخصوص زمان خاصی باشد. امام خمینی(ره) در این زمینه می‌فرماید: «ممکن است صدها هزار سال دیگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورد و در طول این مدّت طولانی (آیا) احکام اسلام باید بر زمین بماند و اجرا نشود و هرکه هر کاری خواست بکند؟ (آیا) قوانینی که پیامبر اسلام، در راه بیان و تبلیغ و نشر و اجرای آن ۲۳ سال زحمت طاقت‌فرسا کشید، فقط برای مدّت محدودی بود؟ آیا خداوند اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و (آیا) پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است؟ جواب سوّم این است که مسئله ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی؛‌ ادلة فراوان نقلی و عقلی همراه است که هرگز روایت فوق‌الذکر در مقابل آن قدرت استقامت ندارد. به عنوان نمونه به یک دلیل عقلی و یک دلیل نقلی اشاره می‌شود: ۱. دلیل عقلی، در این جا جهت اختصار فقط[۲۰] به یک دلیل عقلی اشاره می‌شود: «حیات اجتماعی بشر و نیز کمال فردی و معنوی او، از سویی نیازمند قانون الهی در ابعاد فردی و اجتماعی است که مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسیان باشد، و از سوی دیگر نیازمند حکومت دینی و حاکمی عالم و عادل برای تحقق و اجرای قانون کامل، حیات انسانی در بعد فردی و اجتماعی‌اش بدون این دو و یا با یکی از آن دو متحقق نمی‌شود و فقدان آن دو، در بعد اجتماعی، سبب هرج و مرج و فساد و تباهی جامعه می‌شود که هیچ انسان خردمندی به آن رضا نمی‌دهد این برهان که دلیل عقلی است هم شامل زمان انبیاء می‌شود که نتیجه‌اش ضرورت نبوّت است و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم که ضرورت امامت را نتیجه می‌دهد، و هم ناظر به عصر غیبت امام معصوم است که حاصلش ضرورت ولایت فقیه است.»[۲۱] ۲. دلیل نقلی: آیات و روایات فراوانی بر مسئله ولایت فقیه دلالت دارند. که فقط به یک روایت اشاره می‌شود.[۲۲] امام زمان (عج) در قسمتی از پاسخ به پرسش اسحاق می‌نویسد: «در پیشامدها به راویان احادیث ما مراجعه کنید آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدایم.»[۲۳] نتیجه این که: اوّلاً در خود روایت مذکور قرینه است که مراد از قیام، قیام‌های طاغوتی است و در ثانی ادله فراوانی در برابر اطلاق آن وجود دارد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
پی نوشت ها: [۱] . حر عاملی، وسائل الشیعه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ج۱۱، ص۳۷، روایت ۶. [۲] . محمد بن یعقوب کلینی، روضة کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج۸، ص۲۹۶، ح۴۵۶. [۳] . وسائل الشیعه، همان، ج۱۱، ص۳۹، روایت ۱۱. [۴] . همان. [۵] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ دوّم، ‌۱۴۰۳ق ـ ۱۹۸۳م، ج۴۶، ص۱۹۹. [۶] . همان، ج۴۵، ص۳۶۵. [۷] . همان، ج۴۵، ص۳۴۳. [۸] . کشی، رجال کشی، ص۱۲۵، ح۱۹۹. [۹] . بحارالانوار، همان، ج۵۲، ص۲۵۳. [۱۰] . مطهری، مرتضی، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفة تاریخ، قم، انتشارات صدرا، ص۶۷ـ۶۸. [۱۱] . مجله انتظار، سال اول، شماره ۲، مصاحبة با استاد علی کورانی، ص ۶۱؛ ر.ک: بحارالانوار، همان، ج۵۲، ص۲۴۳، و ج۵۷، ص۲۱۶، روایت ۳۷. [۱۲] . همان، ص۸۱. [۱۳] . همان، ص۱۴؛ و صحیفة نور، ج۲۰، ص۱۹۶ـ۱۹۷. [۱۴] . مجله انتظار، همان، ص۱۵؛ و صحیفة نور، ج۲۰، ص۱۹۸. [۱۵] . مجله انتظار، همان، ص۱۸. [۱۶] . ولایة الفقیه، تهران، دارالکتب الاسلامیّه، ج۱، ص۲۳۸. [۱۷] . مجلّه انتظار، همان، ص۱۸. [۱۸] . سبأ/۴۶. [۱۹] . حر عاملی، وسائل‌الشیعه، همان، ج۱۱، ص۳۹۵. [۲۰] . ر.ک: واعظی، احمد، حکومت اسلامی، چاپ اوّل، ۱۳۸۰، ص۱۷۲. [۲۱] . جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه، قم،‌ نشر اسراء، ۱۳۷۸ش، ص۱۵۱ـ۱۵۲. [۲۲] . ر.ک: حکومت اسلامی، همان، ص۱۴۷ـ۱۶۷؛ و ر.ک: علیزاده، اکبر اسد، در ساحل اندیشه، قم، مؤسسة‌ امام صادق(ع)، چاپ اوّل، ۱۳۸۰، ص۲۳۲ـ۲۳۹. [۲۳] . محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، تهران، المکتبة الاسلامیه، چاپ اوّل، ۱۳۸۰، ج۱۸، باب اوصاف القاضی، ح۹. 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شکار افعی در آسمان 🔹️روایتی از عملیات حیرت‌انگیز سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات برای دستگیری عبدالمالک ریگی؛ سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان با کمک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی 📆انتشار به مناسبت ۲۵ اسفند، سالروز جنایت تاسوکی در سیستان و بلوچستان که توسط این گروهک تروریستی رقم خورد 🇮🇷اخبار جبهه انقلاب اسلامی @News_Revolution 📡
♦️زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در نیمه شعبان💐 💠از حضرت امام زين العابدين و امام جعفر صادق عليهما‌السلام وارد شده كه هر كه می‌خواهد ۱۲۴ هزار پيغمبر با او مصافحه كند، پس بايد قبر ابى‌عبدالله الحسين عليه السلام را در نيمه شعبان زیارت کند. بدرستيكه ملائكه و ارواح پيغمبران رخصت مى ‌طلبند و به زيارت آن حضرت مى‌آيند. پس خوشا بحال آنكه مصافحه كند با ايشان و ايشان مصافحه كنند با او و با ايشانند پنج پيغمبر اولوالعزم نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و محمد صلى الله عليه و آله و عليهم أجمعين. 💠الْحَمْدُلِلَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الزَّكِيُّ أُودِعُكَ شَهَادَةً مِنِّي لَكَ تُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ فِي يَوْمِ شَفَاعَتِكَ؛ 🔹️أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ وَ لَمْ تَمُتْ بَلْ بِرَجَاءِ حَيَاتِكَ حَيِيَتْ قُلُوبُ شِيعَتِكَ وَ بِضِيَاءِ نُورِكَ اهْتَدَى الطَّالِبُونَ إِلَيْكَ؛ 🔹️وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ نُورُ اللهِ الَّذِي لَمْ يُطْفَأْ وَ لاَ يُطْفَأُ أَبَداً وَ أَنَّكَ وَجْهُ اللهِ الَّذِي لَمْ يَهْلِكْ وَ لاَ يُهْلَكُ أَبَداً؛ 🔹️وَ أَشْهَدُ أَنَّ هَذِهِ التُّرْبَةَ تُرْبَتُكَ وَ هَذَا الْحَرَمَ حَرَمُكَ وَ هَذَا الْمَصْرَعَ مَصْرَعُ بَدَنِكَ لاَ ذَلِيلَ وَ اللهِ مُعِزُّكَ وَ لاَ مَغْلُوبَ وَ اللهِ نَاصِرُكَ؛ 🔹️هَذِهِ شَهَادَةٌ لِي عِنْدَكَ إِلَى يَوْمِ قَبْضِ رُوحِي بِحَضْرَتِكَ وَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ. 💠ستايش خداى را كه بلندمرتبه و بزرگ است و سلام بر تو اى بنده شايسته پاكيزه صفات. 🔸من وديعه مى ‌گذارم گواهى خود را نزد تو تا به تو روز شفاعتت مرا نزديك گرداند. 🔸️شهادت مى‌دهم كه تو اى بزرگوار كشته شدى اما نمردى بلكه زنده جاويد شدى و دل‌هاى شيعيانت هم طفيل حيات ابدت به زندگانى جاويد اميدوار است و به روشنى نور جمالت طالبان حضرتت بسوى تو ره يافتند. 🔸️و گواهى مى‌دهم كه تو آن نور خدايى كه از ازل روشن بوده و تا ابد هيچكس آن را خاموش نتواند كرد و تو وجه باقى الهى كه آن وجه باقى از ازل تا ابد هرگز نابود و فانى نخواهد گشت. 🔸️و گواهى مى‌دهم كه اين تربت پاك كربلا خاك كوى توست و اين حرم شريف حرم مطهر تو و اين مكان جايى است كه بدن مباركت در اينجا به خاك افتاده. 🔸️به خدا قسم كه هر كس نزد تو عزيز است هرگز خوار نشود و يار و ناصر تو مغلوب نخواهد گشت. 🔸️اين شهادت نزد تو باشد تا هنگام مرگ كه روحم را حضور حضرتت قبض كنند و سلام و رحمت و بركات خدا بر جان پاك تو باد... 🔴 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarete_Ashoura
امشب را دریاب - @Ostad_Shojae.mp3
6.35M
🔅✨تلنگری ✨ * 🔰استاد شجاعی 🎤* *✨🌼✨ویژه نیمه شعبان * *🌠 شب نیمه‌ی شعبان، یک شب قدر* * قدرتمند و باعظمت است که ؛* * ✨💠✨💫خداوند آن را فرصت ویژه ای برای رشد انسان قرار داده است !* *- 🔅چگونه میتوان بهترین بهره را از آن برد؟ * 🕊🍃💚🕋💚🍃🕊 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
. 💠 مهم ترین اعمال شب ١. غسل. ۲. احیای این شب به نماز و دعا و استغفار. ٣. زیارت امام حسین علیه السلام . ٤. خواندن دعایی که نقل شده و به منزله زیارت امام زمان(عج) است: اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا (هذِهِ) وَ مَوْلُودِها .... ۵. خواندن دعای تعلیم داده شده از حضرت صادق(علیه السلام) در این شب : اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ الْخالِقُ .... ۶. خواندن دعایی که حضرت رسول صلى الله عليه و آله در این شب مى خواندند: اللّهُمَّ اقسِم لَنا مِن خَشيَتِكَ ما يَحولُ بَينَنا وبَينَ مَعصِيَتِكَ ... ۷. خواندن صلوات هر روز را که در وقت زوال وارد شده . ۸. خواندن دعاى کمیل . 9. گفتن اذکار:«سُبْحانَ اللّهِ»، «الْحَمْدُلِلّهِ»، «اللّهُ اَکْبَرُ» وَ «لا اِلهَ اِلا اللّهُ» صد مرتبه ١۰. دعای مخصوص : اِلهى تَعَرَّضَ لَکَ فى هذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ ... ١١. نماز جناب جعفر طیار. ١۲. نماز های مخصوص این شب. 🔰 متن کامل دعاهای این شب (عج) التماس دعا اللهم عجل لولیک 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
💠حقیقتِ نیمه شعبان را با معرفت‌افزایی، گرامی بداریم💐 ✅سوالاتی که در رابطه با ظهور و انتظار فرج حضرت ولی‌عصر (عج) مطرح است و هر کدام از ما به عنوان یک شیعه و محبّ آن حضرت، باید جواب آنها را بدانیم و یا به دنبال جواب باشیم:🔰 🔸️۱- هموطنان مسیحی، به اهل‌بیت (ع) ارادت دارند و علاقه خود را با پخش شیرینی یا غذا نشان می‌دهند، آیا ما هم سطح معرفتمان نسبت به اهل بیت(ع) فقط باید در حد شیرینی و نذری باقی بماند؟ 🔹️۲- چرا در ادبیات و ادعیه اهل بیت (ع)، در روز نیمه شعبان و در میان شادی و جشن، قرائت زیارت عاشورا تاکید شده است؟ متن زیارت عاشورا چه ارتباطی با میلاد حضرت مهدی (عج) دارد؟ 🔸️۳- غیبت امام دوازدهم یعنی چه؟ چرا ایشان در پس پرده‌ی غیبت هستند؟ فلسفه غیبت حضرت چیست؟ 🔹️۴- انتظار یعنی چه؟ منتظر چه چیزی باید باشیم؟ برای چه باید منتظر باشیم؟ وظیفه یک منتظر در دوران انتظار چیست؟ 🔸️۵- ظهور چه موانعی دارد و نقش ما به عنوان محبان و پیروان حضرت، برای رفع آن موانع چه می‌باشد؟ 🔹️۶- عوامل تاخیر ظهور چیست؟ برای تعجیل در ظهور، چکار باید کرد؟ نکند ما با زبان و دعا، تعجیل در ظهور را بخواهیم ولی اعمالمان مانع ظهور و باعث تاخیر در ظهور باشد؟ 🔸️۷- نشانه‌های دوستان و دشمنان حضرت صاحب‌الزمان (عج) چیست و چگونه می‌توانیم یاران حقیقی آن حضرت را شناخته و حمایتشان کنیم؟ 🔹️۸- ویژگی‌ها و نشانه‌های یک منتظر حقیقی فرج چیست؟ آیا فقط تبریک گفتن و شیرینی دادن و مراسم جشن، کفایت می‌کند؟ 🔸️۹- در دعای ندبه به دنبال چه هستیم و اشاره به بیش از ۳۰ صفت از مقامات ذاتی آن حضرت (مانند یَابنَ طه و یاسین) و اشاره به بیش از ۳۰ صفت از برنامه‌ها و قیام آن حضرت (مانند اَینَ المنتظر لاقامه امت) چیست؟ 🔹️۱۰- برنامه‌های اعلامی حضرت برای ایجاد انقلاب و حکومت عدل جهانی و مبارزه با مستکبران و منافقان و دشمنان اسلام، چیست؟ 🔸️۱۱- چگونه می‌توانیم با امام زمان خود، سنخیت داشته باشیم؟ تقرب به ساحت مقدس حضرت، یعنی چه؟ آیا باید به دنبال پیدا کردن وجود فیزیکی و رویت حضرت با چشم سر باشیم یا به دنبال نزدیک شدن به صفات و برنامه‌های حضرت و دیدن ایشان با چشم دل باشیم؟ 🔹️۱۲- به چه دلیل این گفته‌ی انجمن حجتیه: "برای تعجیل در ظهور باید بیشتر گناه کرد!" غلط و انحرافی است؟ 🔸️۱۳- چه کار کنیم تا به دام مدعیان دروغین ارتباط با امام زمان(عج) نیفتیم و فریب آنها را نخوریم؟ 🔹️۱۴- نقش انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و ولایت‌فقیه در دوران غیبت و انتظار چیست؟ وظیفه محبان و پیروان آن حضرت نسبت به انقلاب اسلامی و ولی‌فقیه زمان چه می‌باشد؟ 🔸️۱۵- روش‌ها و نحوه عمل مخالفین و دشمنان امام زمان(عج) برای ایجاد مانع و جلوگیری از ظهور چیست تا ما بتوانیم مخالف آنها عمل کنیم؟ 🔹️۱۶- رفتارهای ضدفرهنگی علیه ظهور چیست؟ رفتارهای موثر برای آمادگی در انتظار ظهور چیست؟ 🔸️۱۷- علت این همه دشمنی و تلاش جبهه کفر و نفاق در رویارویی اقتصادی، فرهنگی، نظامی، فضای مجازی، هنری و... با اسلام ناب چیست؟ منتظران ظهور برای مقابله و مبارزه با این دشمنی‌ها، چه وظایفی بر عهده دارند؟ اصولاََ تفاوت اسلام ناب با اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی در چیست؟ 🔹️و ده‌ها سوال دیگر... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا امام زمان ازدواج کرده اند و فرزند دارند؟ سلاح امام زمان هنگام ظهور چیست؟ شمشیر یا سلاح پیشرفته روز؟ 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
💫 بشرى فإنَّ ناصرَ الهدى وُلِدْ بشرى بمن يوضح منهاجَ الرَشدْ 💫 بشرى بمن يقيمُ بالسيف الأودْ و من له أملاكُها أجنادُ 💫 بشرى بحجةِ الآلهِ في الورى و سيّدٍ قرّتْ بيمنه الثَرى 💫 و من به قال الهدى مُستبشراً قد آن لانتصاريَ الميعادُ 💫 بشرى بمن قد خُتمت به الحججْ و من يزيل عن هدى الهادي العِوجْ 💫 و من به المؤمنُ يدركُ الفرجْ لا ظلمَ يعروه و لا استبعادُ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
ماجرای دیدار «خزعلی» با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و پرچم «مالدیو» 🔹پس‌از دیدار «انسیه خزعلی» با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل برخی کانال‌های خبری نوشتند که «انسیه خزعلی» ذیل پرچم مالدیو با رییس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده است. 🔹دیدارهای دیگر «عبدالله شهید» نشان می‌دهد که این امر مساله‌ای مرسوم است و خلاف کد و پروتکل‌های استفاده از پرچم نیست. 🔹در واقع حضور پرچم مالدیو در جلسه، از ملیت رییس این مجمع نمایندگی می‌کند و ارتباطی با میهمان ندارد. کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻آیت الله فاضل لنکرانی: دادن وعده ظهور نزدیک به مردم اشتباه است/باید جزء منتظران باشیم ◻️ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکید کرد: یکی از اشتباهات بسیار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزء منتظران باشیم و منتظر یعنی در انتظار وقوع و این ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نیست به مردم وعده بدهیم و بعد هم آن را به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرف‌ها با نفی و اغراق کم و زیاد بشود. https://hawzahnews.com/xbDCs @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه کانال رسمی پاسخ به شبهات وشایعات👇👇👇 ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛
💎 زمینه را فراهم کنید 💎 (ره): «ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان- سلام الله علیه- هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانه‌هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلی‌ فَرَجِهِ». عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او. و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید.» 📝 ۱ دی ۱۳۶۲ 🌿 السلام علیک یا صاحب الزمان (عجل‌ الله تعالی‌ فرجک ‌الشریف) کانال رسمی پاسخ به شبهات وشایعات👇👇👇 ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛
💢فایده وجود امام غایب 💢 امامی که غائب است و مردم به آن دسترسی ندارند تا مشکلات خود را با او در میان بگذارند چگونه می توان حجت خدا بر مردم باشد ؟چنین فایده ی وجود امامی در عصرغیبت چیست؟ ١. مفهوم غائب بودن امام به این معنا نیست که ایشان وجود نا پیدا و رؤیایی دارند بلکه این گونه است که هر چند امام مهدی علیه السلام ظهور ندارند امّا حضور دارند و اساسأ غیبت ایشان به معنای از نظر مخفی بودن است و به عبارت دقیق تراین مردم هستند که از امام خویش غایبند . ٢. همچنین باید گفت که غیبت یکی ازاسرار الهی است و از آنجا که علم بشر محدود است لذا می تواند به اسرار خداوند پی ببرد (وَ ما اُوتیتُم مِنَ العَلمِ اِلاّ قَلیلأ ) از دانش جز اندکی به شما داده نشده. سوره اسراء آیه 85 بنابراین کسی نمی تواند نسبت به وجود امری (مانند غیبت امام زمان) به علّت عدم کشف سِرّ این امر به آن اعتراض کند و آن را بی فایده و بی مصلحت بداند. ٣. امر غیبت امام زمان یک امر اتفاقی و بی سابقه نیست بلکه غیبت حجت های الهی در مقطعی از زمان در سنّت الهی یک امرمعمولی بوده است . چنانچه گروهی از پیامبران و اولیاء خدا مانند (حضرت موسی ،خضر،یونس،عزیر،صالح،ابراهیم علیه السلام ...) از دیدگان مردم عصر خویش پنهان بودند ،امّا هرگز از حوادث و اوضاع زمان غفلت نداشتند و به جهت ولایت و اختیاراتی که از جانب خدا به ایشان داده شده بود پیوسته در اموال و نفوس تصّرف می کردند و اوضاع را طبق صلاح، رهبری می کردند. ۴. پیامبر بزرگ اسلام در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان غیبت مردم از وجود (قائم) فایده ای می برند؟ فرمودند : « ... اَيْ و الَّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّيِ اِنَّهُمْ يَسْتَضيئونَ بِنورِهِ وَ يَنتَفِعونَ بِوِلايَتِهِ في غَيْبَتِهِ كَانْتِفاعِ النّاسِ بِالشَّمْسِ وَ اِنْ تُجَلِّلُها سَحابٌ»؛ بلی سوگند به پروردگاری که مرا به پیامبری برانگیخت ، در زمان غیبتش از اونفع می برند و ازنور ولایتش بهره میگیرند همانگونه که از خورشید به هنگام قرار گرفتن در پشت ابر ها استفاده می کنند 📚بحارالأنوار، ج 52، ص 92، مولای ما امیرالمؤمنین در مورد غیبت امام مهدی می فرمایند: هنگامی که امام غایب از نسل من از دیدها پنهان شود ، مردم از حدود شرع بیرون روند و توده مردم خیال می کنند که حجت خدا از میان رفته است و امامت باطل شده است ، به خدا سوگند در چنبن روزی حجت خدا در میان آنهاست در کوچه ها و بازارهایشان گام بر می دارد .در خانهایشان وارد می شود ، در شرق و غرب جهان به سیاحت می پردازد و گفتار مردم را می شنود، بر اجتماعاتشان وارد می شود به آنها سلام می کند و مردم را می بیند امّا مردم تا روز معیّن و وقت مقرّر او را نمی بینند 📚یوم الخلاص ، ص 139 کانال رسمی پاسخ به شبهات وشایعات👇👇👇 ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛