🔴 #اختیارات و #پاسخگویی مقام #رهبری؛ همتراز یا ناهمتراز؟! ❌بعضی مطرح میکنند که مقام #ولایت_فقیه دارای اختیارات متعدد و گسترده ای طبق شرع و #قانون_اساسی است که با میزان پاسخگویی یا احساس مسئولیت ایشان همتراز و قابل قیاس نیست. از سوی دیگر عده ای عنوان میکنند که ایشان کمتر از حیطه اختیاراتشان در امور #دخالت می کنند و از اختیارات خود برای پیشبرد امور استفاده کافی نمی کنند. مثلا درحالیکه میتوانستند با یک #حکم_حکومتی طرح موضوع FATF# را در #مجلس ملغی کنند! یا #روحانی را #ردصلاحیت کنند و.. اقدامی نکردند.
به این ترتیب دسته اول، ولایت فقیه را به #دیکتاتوری و پاسخگو نبودن متهم می کنند و دسته دوم به #انفعال و امهال! 🔰اما پاسخ:
1⃣ #رهبر انقلاب، به شدت بر دو #خط_قرمز در مسائل #سیاسی باور دارند. این دو خط قرمز عبارتند از: #مردم و #قانون. مشی #آیت_الله_خامنه_ای در اغلب مسائل کلان سیاسی، درست همانند سیره امام #خمینی و ائمه اطهار(ع) مطالبه #مردمی و رسیدن جامعه به #بلوغ و پختگی است. چنانکه امام(ره) با #بازرگان و بنی صدر مخالف بودند ولی تا زمانیکه افکار عمومی به مرحله بلوغ و مطالبه نرسید، برکنار نشدند. پذیرش #برجام همینطور؛ آنگاه که رهبر انقلاب خود شخصا مخالف #مذاکره و توافق با #آمریکا بودند ولی به رای مردم به نامزدی که مدعی «مذاکره به عنوان کلید اداره کشور» بود احترام گذاشتند و آن را تجربه ای ماندگار برای مردم خواندند.
نکته: در دیدگاه رهبر انقلاب خط قرمز "مردم" صرفا در مسائل سیاسی یا اجتماعی رعایت میشود نه در مسائل اعتقادی و شرعی. چنانکه ایشان علیرغم جوسازی های گسترده رسانه ای موضوع #حجاب را وظیفه حکومت اسلامی دانسته و دیدگاه عده ای که با توجه به وجود جو بی حجابی در برخی اقشار، نظام را به عبور از قانون رعایت حجاب الزامی فرا می خواندند، نکوهش نمودند. ✅ اما قانون! سیره رهبران انقلاب همواره احترام به جایگاه سایر نهادهای نظام اسلامی است. اگر قرار بود یک نفر به شکل #تیرانی و #استبدادی همه کاره کشور باشد پس چه نیازی به ساختارسازی و نهادمندی! مثلا مجلس اختیار دارد قراردادهای بین المللی را به رای بگذارد و تا جاییکه از اصول یا منافع کشور فرا نرفته، ایشان ممانعتی نمیکنند. تشخیص این موضوع هم نه تحت تاثیر تبلیغات سیاسی یا جناحی بلکه با نظر خود ایشان است. چنانکه ایشان در موضوع #قانون_مطبوعات در مجلس ششم، خود را ملزم به کنش دیدند و در موضوع CFT یا پالرمو آن را به مجلس و شورای نگهبان و سایر دستگاهها سپردند. و چنانکه حضرت امام(ره) در موضوعی مثل الگو قرار دادن #اوشین در یک برنامه رادیویی
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
😭
آسمان مے بارد و قبر تو هم گِل مے شود
من فداے سنگ قبرے کہ ندارے یا #حسن 💔
شهادت آقام #امام_حسن_مجتبی (ع) تسلیت🏴
#عمریست_دخیلم_به_ضریحی_که_نداری 😢
@mobahesegroup
رفتی و خنده به کاشانه ی تو گشت حرام
رختِ مشکیِ یتیمی به تن زهرا (س) شد... #محمد_جواد_شیرازی_____✒️
#یا_رسول_الله_ص
#رحلت_حضرت_رسول_ص_تسلیت🏴
#یا_حق
@mobahesegroup
⁉️ پرسش : آیا صلح امام مجتبی(ع) با معاویه مورد تایید امام حسین(ع)نیز بوده است؟
✅ پاسخ : 👇👇👇👇
شماری از مورخان و محدثان کوشیدهاند تا دو شخصیت متفاوت از این دو برادر به دست دهند. تبلور این گرایش نادرست، درباره عقیده آنها درباره مساله صلح، بدین گونه است که گویی امام حسین(علیه السّلام) به صلح اعتقادی نداشته و در این باره به برادر خود اعتراض کرده است. مبنای این سخن نیز این است که امام حسین(علیه السّلام) طرفدار مشی پدر بوده در حالی که امام حسن(علیه السّلام) راه جنگ را نمیپسندیده است؛ اما از گزارشات تاریخی بر میآید که امام مجتبی(علیه السّلام) موافق جنگ بوده و این در سخنان آن حضرت آشکار است.
از امام حسین(علیه السّلام) نقل شده است که در اعتراض به برادر گفت: «اُعِیذُکَ بِاللهِ اَنْ تُکَذِّبُ عَلِیّاً فِی قَبْرِهِ وَ تَصَدَّقْ مُعَاوِیَهَ»(1)؛ (به خداپناه میبرم از این که علی را در قبر تکذیب کرده و معاویه را تصدیق کنی!)، از مدائنی نیز نقل شده است که حسین(علیه السّلام) از پذیرفتن صلح امتناع کرد، تا آن که برادرش با وی سخن گفت.(2) در برابر این ادعا، شواهد نقلهایی وجود دارد که نشان میدهد امام حسین(علیه السّلام) نیز راهی بهتر از صلح نمیشناخته و مردم را به اطاعت از برادرش دعوت می کرده است.
الف: سیره عملی امام حسین(علیه السّلام) عدم اعتنا و بیتوجهی به سخنان و اقداماتی بوده که ضمن آنها کوشیده شده تا وی را درباره موضع برادرش به مخالفت کشانده و او را به عنوان رهبر شیعیان عراق معرفی کند. او تا پایان زندگی امام حسن(علیه السّلام)، در کنار آن حضرت بوده و همانند او در مدینه زیست. حتی پس از شهادت برادر نیز، طی یازده سال همان موضع را داشت. این سیره نشان میدهد که او هیچ گونه مخالفتی با مساله صلح نداشته است.
ب: زمانی که شیعیان افراطی از موضع صلح ناراحت شدند، به سراغ امام حسین(علیه السّلام) آمده و از او خواستند تا رهبری آنان را در دست گیرد. علی بن محمد بن بشیر همدانی میگوید: «همراه سفیان بن ابی لیلی به مدینه آمدیم و بر حسن بن علی(علیهما السّلام) وارد شدیم در حالی که مسیب بن نجبه و عدهای دیگر نزد او بودند. من به او گفتم: السلام علیک یا مذل المومنین. امام فرمود: «سلام بر تو: بنشین من مذل المومنین نیستم، بلکه معز المومنینام. من از صلح چیزی جز حفظ جان شما را نمیخواستم ...»، او میافزاید: «ما به سراغ برادرش امام حسین(علیه السّلام) رفتیم و او را از آنچه [امام] حسن(علیه السّلام) گفته بود آگاه کردیم. امام حسین(علیه السّلام) فرمود: «صَدِّقْ اَبُو مُحَمَّد، فَلْیَکُنْ کُلُّ رَجُلٍ مِنْکُمْ حِلْساً مِنْ اَحْلَاسِ بَیْتِهِ مَادَامَ هَذَا الْاِنْسَانُ حَیّاً فَاِنْ یَهْلِکُ وَ اَنْتُمْ اَحْیَاءٌ رَجَوْنَا اَنْ یُخَیِّرَ اللّهَ لَنَا وَ یُوْتِنَا رُشْدَنَا وَ لَا یَکِلْنَا اِلَی اَنْفُسِنَا»(3)؛ (برادرم راست میگوید، هر یک از شما تا وقتی این شخص [معاویه] زنده است پلاس خانه خود باشد [تا ببینیم چه میشود؟] اگر او مرد و شما زنده بودید امیدوارم که خداوند آن را برای ما پیش آورد که رشد ما در آن باشد و ما را به خود وانگذارد).
امام در برابر شخص دیگری که از وی خواسته بود تا دست به قیام بزند، فرمود: «اَمَا اَنَا، فَلَیْسَ رَاْیِی الْیَوْمَ ذَلِکَ، فَالْصِقُوا رَحِمَکُمُ اللهُ بِالْاَرْضِ وَ اکْمِنُوا الْبُیُوتَ وَ اَحْتَرِسُوا الظَّنَّهَ مَادَامَ مُعَاوِیَهَ حَیّاً»(4)؛ (اکنون عقیده من چنین نیست. خدای شما را رحمت کند، تا هنگامی که معاویه زنده است در خانههاتان بمانید و از کاری که به شما ظنین شوند پرهیز کنید).
اشاره امام به زنده بودن معاویه، نشانگر آن است که امام نیز به شرایطی که منجر به مساله صلح شده واقف بوده است. معاویه در این تحلیل نقش محوری داشت. به هر روی، پس از آن که ماجرای صلح به پایان رسید، دو برادر هر دو کوفه را ترک کرده و به مدینه بازگشتند.(5)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
پی نوشت:
(1). ترجمة الامام الحسن(علیه السّلام) من تاریخ دمشق، ابن عساکر، علی بن الحسین، محقق: المحمودی، محمد باقر، موسسة المحمودی، بیروت، ص 178
(2). شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، أبو حامد عز الدين عبد الحميد بن هبة الله بن محمد بن محمد، محقق/ مصحح: محمد ابوالفضل ابراهيم، کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي، قم، 1404 قمری، چاپ اول، ج 16، ص 23؛ البداية و النهاية، ابن كثير الدمشقى، أبو الفداء اسماعيل بن عمر، دار الفكر، بيروت، 1407قمری / 1986 میلادی، ج 8، ص 26؛ كشف الغمة في معرفة الأئمة، اربلى، على بن عيسى، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، بنى هاشمى، تبريز، 1381 قمری، چاپ اول، ج 2، ص 247؛ تذكرة الخواص، سبط ابن جوزى، يوسف بن قزاغلى، نینوی، تهران، بی تا، ص 197.
(3). كتاب جمل من انساب الأشراف، البلاذرى، أحمد بن يحيى بن جابر، تحقيق: سهيل زكار، رياض زركلى، دارالفكر، بيروت، 1417 قمری/ 1996 میلادی، چاپ اول، ج 1، ص 150. الأخبار الطوال، الدينورى، ابو حنيفه احمد بن داود، محقق: عبد المنعم عامر، مکتبة عیسی البابی، قاهره، 1960 میلادی ص 221؛ الإمامة و السياسة المعروف بتاريخ الخلفاء، ابن قتيبة الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم، تحقيق: شيري، علي، منشورات رضی، قم، 1413 قمری، ج 1، ص 187.
(4). الأخبار الطوال، همان، ص 222.
(5). گردآوری از کتاب: حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(علیهمالسلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، ۱۳۸1 شمسی، چاپ ششم، ص 156.
@mobahesegroup
هدایت شده از پند عارفانه
📝زیارتنامه رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله
🏴آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
🔹اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نَبِيَّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَُ بْنَ عَبْدِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خاتَِمَ النَّبِيّينَ،
🔹اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسالَةَ، وَاَقَمْتَ الصَّلوةَ، وَ اتَيْتَ الزَّكوةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ،
🔹فَصَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ، وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ،
🔹اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّكَ رَسُولُ اللهِ، وَاَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللهِ وَاَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّكَ، وَنَصَحْتَ لاُِمَّتِكَ، وَجاهَدْتَ في سَبيلِ اللهِ، وَعَبَدْتَ اللهَ حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ،
🔹وَاَدَّيْتَ الَّذي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِّ، وَاَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنينَ، وَغَلُظْتَ عَلَي الْكافِرينَ، فَبَلَّغَ اللهُ بِكَ اَفْضَلَ شَرَفِ مَحَلِّ الْمُكَرَّمينَ،
🔹اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذيِ اِسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَالضَّلالَةِ،
🔹اَللَّـهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَواتِكَ وَصَلَواتِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبينَ، وَاَنْبِيآئِكَ الْمُرْسَلينَ، وَعِبادِكَ الصّالِحينَ وَاَهْلِ السَّمواتِ وَالاَْرَضينَ، وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْ خِرينَ، عَلي مُحَمَّد عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَنَبِيِّكَ وَاَمينِكَ وَنَجِيِّكَ، وَحَبيبِكَ وَصَفِيِّكَ، وَخآصَّتِكَ وَ صَفْوَتِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ،
🔹اَللَّـهُمَّ اَعْطِهِ الدَّرَجَةَ الرَّفيعَةَ، وَ اتِهِ الْوَسيلَةَ مِنَ الْجَّنَةِ، وَابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الاَْوَّلُونَ وَالاْ خِرُونَ،
🔹اَللَّـهُمَّ اِنَّكَ قُلْتَ«وَلَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جآؤُكَ، فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ، وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً»، وَاِنّي اَتَيْتُكَ مُسْتَغْفِرًا تآئِباً مِنْ ذُنُوبي، وَاِنّي اَتَوَجَّهُ بِكَ اِلَي اللهِ رَبّي وَرَبِّكَ لِيَغْفِرَ لي ذُنُوبي.
📚کانال پند عارفانه (شعر، نصایح، صوت کوتاه)
@pand_arefaneh 🏴
هدایت شده از مبارزه با هوای نفس
▪️امام رضا(ع): إيّاكَ أن تَتبَعَ النَّفسَ هَواها فَإنَّ في هَواها رَداها
▪️مبادا از هوای نفس پيروی كنی كه در آن نابودی نهفته است.
📕مشكاة الأنوار، ص۴۵۵
کانال تخصصی مبارزه با هوای نفس🔰
@antihava 🔳
وقتی لطف خداوند شامل حال بنده ای شود …
اللّهُ لَطیفٌ بِعِبادِهِ یَرزُقُ مَن یَشاءُ و هُو القَویُّ العَزیزُ (شوری20)
خداوند به بندگان خود لطف بسیار دارد به هر کس بخواهد روزی میدهد و او توانای مطلق و مقتدر غالب است
امام صادق ع در مورد این آیه :
خداوند به بندگانش لطف بسیار دارد، هر که را بخواهد روزی میدهد
چه توضیحی دارد؟
فرمودند :
یعنی ولایت علی بن ابیطالب (ع) را روزی میدهد.
کافی۴۳۵/۱ ، کتاب الحجة باب فیه نکت و نتف …ح٩٢
@mobahesegroup
👆👆
نکته ها
در معناى لطف، نرمى و دقّت نهفته است. خداوند لطيف است يعنى به دقايق امور احاطه دارد و هر كارى را، به سهولت و آسانى انجام مىدهد.
اراده آخرت نشانهى:
وسعت ديد، دل كندن از دنيا، ايمان به وعدههاى الهى، رنگ بقا دادن به فانىها و در يك جمله نشانه عقل و انتخاب احسن است.
در آيه 20، انسان به كشاورز، عمل او به كشت، نيّت او به بذر و دنيا و آخرت، به مزرعه و محل برداشت تشبيه شده است.
آخرت از دنيا مهمتر است زيرا:
1. براى آخرتخواهان توسعه و رشد است. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ»
2. آخرتخواهان از دنيا بهره كمى مىبرند ولى دنياخواهان هيچ بهرهاى از آخرت ندارند. «ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»
3. آخرتخواهان به همه اهداف خود مىرسند. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» ولى دنياخواهان تنها به گوشهاى از اهداف خود مىرسند. «نُؤْتِهِ مِنْها»
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
پیام ها
۱- بر خلاف مخلوقات كه لطيف آنها قوى نيست و قوى آنها لطيف نيست، خداوند هم لطيف است و هم قوى. لَطِيفٌ ... الْقَوِيُ
۲- قدرت خداوند هرگز شكست نمىپذيرد. «الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ»
۳- رزق الهى برخاسته از لطف خداست. «لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ»
۴- قدرت و لطف خدا ضامن روزىرسانى به مردم است. لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ ... وَ هُوَ الْقَوِيُ
۵- انسان در انتخاب راه آزاد است. مَنْ كانَ يُرِيدُ ... مَنْ كانَ يُرِيدُ ...
۶- ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزديك و نيّت اوست. «يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ- يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا»
۷- همه دادهها از خداست. «نَزِدْ لَهُ- نُؤْتِهِ مِنْها» و عطاى خدا متناسب با نيّت و انتخاب انسان است. مَنْ كانَ يُرِيدُ .... مَنْ كانَ يُرِيدُ
۸- نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار كاميابى مربوط به اراده خداست. «نَزِدْ لَهُ- نُؤْتِهِ مِنْها»
۹- هدف قرار دادن دنيا سبب محروميّت كامل از آخرت است. يرث حرث الدنيا ... ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه:
سلام یه عرب میگفت ماچون اون همه بلارو سراهل بیت ع اوردیم پس وظیفه مونه که به زایر اقا امام حسین ع خدمت کنیم...
یکی گفت ماایرانیام امام رضا ع رو کشتیم واون همه امامزاده و حضرت معصومه ع ویارانش که درزندگینامه ش توساوه زخمی شدن وخیلیاازشون شهیدشدن به دست مردم ساوه...
ایا ماهم بایدخدمت کنیم???چجوریه???
✅ پاسخ شبهه:
1⃣استدلال از اساس باطله.
توهمات کار رو به همین جا میکشونه.
اینها با فرض اینکه اجداد اونا اون فجایع رو رقم زدند،دارند این خدمات رو انجام میدن.
2⃣اولا باید ثابت بشه که اجدادشون کیان.
و ثانیا اگه جد من یه همچین کاری بکنه بنده از جدم متنفر میشم و برای جبران خطای اون نمیام خدمت کنم.
3⃣بنابر این اگه خدمتی هم بکنم به دلیل اینکه زایر امام هست و عزیزه،خدمت میکنم.
4⃣اما مطلب دوم:
ما ایرانیان از همون ابتدای ورود به امام ارادت داشتیم و داریم و ان شالله خواهیم داشت. تمام مراسمات استقبال در مسیر حرکت امام و ورود به ایران گواه بر این مطلبه.
اینکه شخص ملعونی مثل مامون امام رو به شهادت میرسونه و اونم تو ایران بوده دلیل بر اینکه ایرانیان امام رو کشتند نمیشه.
5⃣پس ما هم اگه خدمتگذار باشیم برای جبران نیست. بلکه به پاس ارادت به ساحت امام رضا علیه السلام خدمت میکنیم.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup