⁉️سوال:
🔰آیا شیطان در برزخ هم وجود دارد؟
✍️ پاسخ:
✅ اگر منظور از وجود شيطان در برزخ اين باشد که: آيا اکنون شيطان براي کساني که در جهان برزخ هستند، وسوسه گري و اغواگري دارد يا خير؟
🍀 بايد پاسخ داد: با ورود انسان به جهان برزخ، پرونده عمل انسان بسته شد مگر تا قيامت الصالحات و صدقات جاريه يا ايجاد سنت هاي حسنه يا سیئه اي که آثاراش تا قيامت باقي است، لذا شيطان نسبت به اين افراد، اضلال و گمراهي ندارد. هم چنين است در جهان آخرت.
🖊 ضمن این که شیطان تنها در عالم که دار تکلیف است (دنیا) دست به وسوسه می زند تا آدمی را از عمل به آن باز دارد ودر برزخ چون جای تکلیف نیست وسوسه هم آنجا وجود ندارد.
💠 اگر مراد این است که آيا شيطان در عالم برزخ و آخرت راه پيدا مي کند يا به بيان ديگر آيا شيطان مانند ساير انسان ها داراي مرحله برزخ و قيامت هستند؟
🌺 در پاسخ بايد گفت: در مورد آخرت حتما شيطان وجود دارد، زيرا شيطان بايد در صحنه محشر محاکمه و مورد محاسبه قرار بگيرد.
☑️ اما در مورد اين که آيا شيطان داراي برزخ هم هست يا نه؟ بايد گفت: تا آنجا که جستجو شد، نصوص ديني در اين باره ساکت هستند و ما نيز اصلاع چنداني از ورود شيطان به جهان برزخ نداريم.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
بزرگترین تصویر ریا در جامعه
هنگامی است که به فقرا لباسهای کهنه
و غذاهای مانده میدهیم
و
به ثروتمندان هدایای با ارزشی
که محتاج آنها نیستند...!
🔷 @mobahesegroup 👈
⁉️سوال:
🔰آیا شیطان میتواند در خواب ما، خودش را به جای اهل بیت عليهم السلام و... نشان دهد؟
✍️پاسخ:
✅اخبار فراواني بر عدم حجيت خواب در مسائل شرعي و احكام الهي از طرف ائمه اطهار عليهم السلام به ما رسيده است از جمله آنها :
🔻در روایت حسنه ابراهیم بن هاشم وارد شده که امام صادق علیه السلام در جواب سائلی که از افسانه خوابِ ابیّبن کعب سئوال نموده فرمود:
« ان دین اللَّه أَعزّ أن یری فی النوم.(1) امر دین عزیزتر و والاتر از این است که بخواهیم با خواب آن را سامان دهیم.»
🔸همينطور رسول گرامى اسلام(ص) مىفرمايد: «الرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزين من الشيطان، والذين يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه؛ (2)خواب و رؤيا سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مىپروراند و آن را در خواب مىبيند؛
🖊 وقتی امر خواب بر این مبنا استوار است، چگونه خواب رحمانی را از رویای شیطانی میتوان جدا کرد؟
✔️امّا برخي براي حجيت بخشيدن به خواب در احكام به روایتی استدلال کرده اند که از پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم به ما رسیده است كه حضرت فرموده است:
« من رآني في منامه فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل في صورتي ولا في صورة أحد من أوصيائي»" هر کس مرا در خواب ببیند ، حتما مرا دیده است؛ زیرا شیطان در خواب هم به صورت من یا به صورت یکی از اولیایم ، در نمی آید."(3)
🍃 ولي در پاسخ بايد بگوئيم كه دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه میتوان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
🔹يعني اين روايت مي فرمايد كه شيطان در قالب و شكل پيامبر و ديگر معصومين نمي تواند ظاهر شود ولي از كجا معلوم كه آني كه در خواب بر ما به اسم پيامبر يا ديگر امامان ظاهر شده است و اين ادعا را دارد ، واقعا در ادعاي خود صادق است؟ تشخيص اين امر براي ما كه پيامبر و ديگر ائمه را نديده ايم غير ممكن است ، چرا كه هيچ تصور صحيحي از حضرات معصومين عليهم السلام در ذهن خود نداريم تا آن را با آنچه در خواب ديده ايم تطبيق دهيم.
________________
1. علامه مجلسي ، بحارالانوار ، ج 18 ، ص 354.
2. محمدي ري شهري ،ميزان الحكمه ، ج 4، ص 16.
3. مازندرانی مولی صالح ، شرح اصول کافی ، ج 7 ، ص 377 .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰آيا ياران امام زمان(عج) همه شيعه هستند؟
✍️پاسخ:
✅ياران حضرت را سه گروه تشکيل مي دهند:
🍃 313 نفر که ياران خاص هستند؛
🍃 ده هزار نفر؛
🍃 عموم شيعيان و محبان. در روايتي از امام جواد عليه السلام آمده است:
«پس هنگامي که اين تعداد (313 نفر) از اهل اخلاص گرد او (در مکه و به اذن خدا) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند. پس هنگامي که براي او عقد (ده هزار نفر مرد) کامل شد، به اذن خداي عزوجل خروج مي کند». کمال الدين، ج2، ب36،
2. ياران گروه اول و دوم، کساني هستند که ولايت و امامت امام مهدي عجل اللّه تعالي فرجه الشريف را پذيرفته و لياقت سربازي را در خود ايجاد کرده اند. اما گروه سوم (شايد برخي از افراد گروه دوم)، هم مي توانند از افرادي باشند که قبل از ظهور شيعه بوده و لياقت ياري امام را پيدا کرده اند و هم مي توانند از افراد غير شيعه باشند که با درک ظهور و شنيدن پيام دعوت امام - با توجه به فطرت الهي و عدالت خواهي و حق طلبي خود - حضرت را بپذيرند و با همه وجود سر به اطاعت ايشان بگذارند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰امام يازدهم به چه نامي مشهور است عسکري يا عسگري؟
✍️پاسخ:
✅قبل از هر چیز باید ذکر کنیم که «عسکر» نام پادگانی است که امام یازدهم شیعیان را در آن جا زندانی کرده بودند از این رو به یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،امام حسن عسکری می گویند.
دلیل بعدی که می توان ذکر کرد عرب زبان ها اصلا چهار حرف« گ ،چ،پ و ژ »را ندارند پس استفاده کردن از این حروف در کلمات عربی درست نمی باشد. پس می توان نتیجه گرفت که شکل صحیح کلمه بصورت زیر می باشد: «امام حسن عسکری علیه السلام»
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال:
🔰آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بوده اند؟
✍️پاسخ:
✅امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ در سال ۲۳۲ هـ . ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمد.[۱] آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بود از جمله مهتدی و معتمد عباسی.[۲] هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند اما قول مشهور این است که: از ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ متولد شده است. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز می تواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره خواهیم کرد.
گفته شد برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند از جمله این فرزندان "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..."[۳] اما به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که:
اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ را حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) می دانند و نام دیگری را ذکر نکرده اند. در این رابطه شیخ مفید که کتابش از اعتبار خاصی برخوردار است، می نویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و امام حسن ـ علیه السّلام ـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً مادر این فرزند کنیزی به نام نرجس بوده است.[۴] کلینی در کافی می نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند[۵] طبرسی در اعلام الوری همین قول را ذکر کرده است ومی نویسد فردی از امام حسن عسگری ـ علیه السّلام ـ سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.[۶]
علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد: اینکه حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.[۷]
ثانیاً یک دلیل تاریخی هم وجود دارد که قول مشهور را تأیید می کند. کلینی می نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه ای از قابله ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.[۸] معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می دهد که ارث امام تقسیم شود. علی بن عیسی اربلی می نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.[۹] زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.
نتیجه گیری:
عقیده علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) می باشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد. اقوال دیگری که در این رابطه هست مبنی بر داشتن فرزندانی دیگر، مورد قبول علمای شیعه نیست.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. ارث، شیخ مفید، ج ۲.
۲. اعلام الوری، طبرسی، ج ۲.
پی نوشت ها:
[۱] . شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲، ص ۳۱۳.
[۲] . طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱.
[۳] . حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت(علیهمالسلام)، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه.
[۴] . شیخ مفید، پیشین، ص ۳۳۹.
[۵] . کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴.
[۶] . طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱.
[۷] . سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶.
[۸] . کلینی، پیشین، ج ۱، ص ۵۰۵.
[۹] . علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳، ص ۱۹۹.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
هدایت شده از نقد راهبردی فمینیسم♀️
♀️واکاوی اقدامات #فمینیسم در موضوع ذائقهسازی و مطالبهسازی غیرواقعی برای زنان در ورود به ورزشگاههای مردانه و کمک جریان نفوذ به آنها
💠مدتی است که شاهدیم جریان فمینیست غربگرا، موضوع ورود خانمها به ورزشگاهها برای مشاهده مسابقات والیبال، بسکتبال، فوتبال و... مردان را به عنوان یک اولویت و درخواست زنان ایرانی مطرح کرده و هر از گاهی از زبان افراد مختلف، همچون برخی نمایندگان مجلس، شخصیتهای سیاسی، سلبریتیها، ضدانقلاب و... این مسئله را برجسته میکنند.
💠اگر هم به هر دلیلی چند نفر خانم موفق شوند به داخل یک ورزشگاه رفته و مسابقه مردان را تماشا کنند، آن را به عنوان رسیدن زنان به حقوق خود و یک دستاورد و فتحالفتوح مطرح میکنند!
💠حال باید مدنظر داشته باشیم که هیچ دلیل منطقی و شرعی و عقلی وجود ندارد که اگر یک خانم توانست مردانی را که لباسهای نیمه عریان به تن دارند، در یک ورزشگاه مشاهده کند، یعنی به حقوق خود رسیده است! این یک فریب و یک تحمیق است که فمینیسم ایرانی میخواهد به خورد برخی از زنان ناآگاه ما بدهد.
💠همچنین اثبات میشود که فمینیستها برای ذات زن، شخصیت و ارزشی قائل نیستند و زن مدنظر آنها، زنی است که مثل مرد شود و هر کاری که مرد میکند، انجام دهد. لذا افتخار یک زن فمینیست، این میشود که برود مسابقه مردان را تماشا کند! یا راننده کامیون شود یا در معدن کار کند و... .
💠در این وسط، برخی از سیاسیون و رسانهها (چه بسا جریان نفوذ) در مسیر فمینیستها حرکت کرده و برای کسب رای یا کسب محبوبیت کاذب یا انحراف اذهان از ضرورتها و اولویتهای اصلی، از حضور زنان در ورزشگاه مردانه دم میزنند و توجه نمیکنند که این مطالبهسازی، به ضرر زنان و شخصیت آنها تمام میشود.
💠در بازی اخیر تیم پرسپولیس با تیم ژاپنی(کاشیما)، عدهای از خانمها به داخل ورزشگاه آزادی رفتند و بعد از آن مشاهده شد که برخی از نمایندگان مجلس مثل آقای بادامچی و خانم سیاوشی و خانم سلحشوری، توئیت زدند و آن را پیروزی ماندگار دانسته یا به فال نیک گرفتند. یا برخی از سیاسیون مثل خانم شهربانو امانی از امکان حضور برابرِ زنان در کنار مردان، ابراز امیدواری کرده و... .
💠حال اگر کمی تامل و تفکر کنیم خواهیم دید حتی اگر همه زنان، ظرفیت یک ورزشگاه را پر کنند و مسابقه مردانه را تماشا کنند، در عمل هیچ سود دنیایی و آخرتی نصیب آنها نشده و هیچ مشکلی از مشکلات مختلف آنها حل نشده است. فقط جریان فمینیسم و دشمن را در تحقیر و تحمیق شخصیت زن ایرانی و کمرنگ کردن حرمتها در جامعه اسلامی، یاری رساندهاند.
#اختصاصی
✍کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
@AntiFeminism
❌مراقب باشیم ندای تفرقه از حنجره های بیمار بیرون نیاید
🔹فتاوای مراجع عظام درمورد اهانت به مقدسات #اهل_سنت
@mobahesegroup
💠 "اتان کلبرگ" ، شیعه شناس صهیونیست ، ده ها کتاب و مقاله با رویکرد پژوهش در معارف شیعی نوشته که از آن میان ، زندگینامه سی تن از علمای شیعه به چشم می خورد.
دشمنان تشیع برای قلع و قمع معارف شیعی شب از روز نمی شناسند و منی که خود را محب می پندارم ، شب و روز به بطالت می گذرانم!
@mobahesegroup
📝زیارتنامه امام حسن عسکری علیه السلام
✅آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَوْلِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَجِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَصْفِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خُلَفَائِهِ وَ أَبَا خَلِيفَتِهِ
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِالْعَالَمِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَوْصِيَاءِ الرَّاشِدِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْمُتَّقِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْفَائِزِينَ
السلامُ عَلَيْكَ يَا رُكْنَ الْمُؤْمِنِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَرَجَ الْمَلْهُوفِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْأَنْبِيَاءِالْمُنْتَجَبِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ وَصِيِّ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الدَّاعِي بِحُكْمِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّاطِقُ بِكِتَابِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الْحُجَجِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا هَادِيَ الْأُمَمِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ النِّعَمِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ الْعِلْمِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الظَّاهِرَةِ لِلْعَاقِلِ حُجَّتُهُ وَ الثَّابِتَةِ فِي الْيَقِينِ مَعْرِفَتُهُ الْمُحْتَجَبِ عَنْ أَعْيُنِ الظَّالِمِينَ وَ الْمُغَيَّبِ عَنْ دَوْلَةِ الْفَاسِقِينَ وَ الْمُعِيدِ رَبُّنَا بِهِ الْإِسْلامَ جَدِيداً بَعْدَ الانْطِمَاسِ وَ الْقُرْآنَ غَضّاً بَعْدَ الانْدِرَاسِ
🔹أَشْهَدُ يَا مَوْلايَ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ
🔹أَسْأَلُ اللَّهَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يَتَقَبَّلَ زِيَارَتِي لَكُمْ وَ يَشْكُرَ سَعْيِي إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَجِيبَ دُعَائِي بِكُمْ وَ يَجْعَلَنِي مِنْ أَنْصَارِ الْحَقِّ وَ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ مَوَالِيهِ وَ مُحِبِّيهِ وَ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
📚کانال پند عارفانه (شعر، نصایح، صوت کوتاه)
@pand_arefaneh 🏴