⭕️چرا FATF بخشی از جنگ ترکیبی است؟
جنگ ترکیبی، تاکتیکِ واشینگتن در پیگیری راهبرد بالکان اوراسیا است. جنگ ترکیبی از دو بازوی اصلی تشکیل شده است: انقلاب رنگی و جنگ نامتعارف.
💢انقلاب رنگی:
یکی از الگوهای جدید بیثباتسازی کشورها از طریق تجمیع قدرت سیاسی گروههای اجتماعی گوناگون با هدف تغییر رژیم است. مداخله در امور داخلی کشورها از این طریق موجبات گریز ار اتهام مداخله را برای قدرت مداخلهگر فراهم میکند و اعتراضات تقریباً ناگهانی و یکپارچه شهروندان علیه حکومت بستر اشتباه محاسباتی در نیروهای انتظامی و سایر شهروندان را تقویت مینماید، در نتیجه احتمال تغییر رژیم افزایش مییابد.
انقلاب رنگی شامل سه مؤلفه است: شکلگیری نارضایتی و آمادگی برای جنبش + وقوع یک رخدادِ برانگیزاننده مانند تقلب در انتخابات، فساد حاکمان یا شکست اقتصادی + وجود زیرساختهای فیزیکی به ویژه یک کانال مستقل در خبررسانی و هماهنگی
💢جنگ نامتعارف:
وی در تعریف جنگ نامتعارف به اقداماتی اشاره میکند که «یک جنبش یا شورش را به مهار، مختل یا سرنگون کردن حکومت مستقر از طریق نیروی زیرزمینی، کمکی و چریکی در مناطقی که قابلیت عملیات کلاسیک موفقیتآمیز در آن وجود ندارد قادر میسازد». جنگ نامتعارف یک انقلاب نیست بلکه تهمید شرایط برای پذیرش شکست از سوی دولت مستقر یا هرگونه اقتدار حاکم است. حمایت از یک گروه شبهنظامی و ایجاد آشوب از این طریق برای آمریکا هزینههای سیاسی، حقوقی و مالیِ بسیار کمتری نسبت به لشکرکشی دارد.
🔻جنگ متعارف شامل سه مرحله است که ممکن است نظام حاکم در هر مرحله از پا بیافتد: شکلگیری توان بالقوه به ویژه با حمایت خارجی؛ راهاندازی جنگ چریکی و فرسایشی؛ تصرف مناطق به مثابه یک ارتش.
⭕️نظریه بالکان اوراسیا
💢«برژینسکی» مشاور امنیت ملی رئیسجمهور آمریکا در دوره کارتر در اثر معروف خود «برتری آمریکا و باستههای ژئواستراتژیک آن» به اوراسیا پرداخته و منطقهای شامل جنوب غرب اروپا، آسیای مرکزی، حوزه خلیج فارس، خاورمیانه و بخشهایی از جنوب آسیا را مشخص کرد. به نظر او این منطقه دارای شرایط ویژهای است به گونهای که دچار خلأ قدرت بوده و در نتیجه قدرتهای اطراف را به مداخله دعوت میکند اما این قدرتهای اطراف، چه روسیه و چین و یا دولتهای غربی هیچکدام نفوذ دیگری را در این منطقه نمیپذیرد.
💢اندرو کوریبکو سپس پیشبینیهایی را در مورد بکارگیری این تاکتیک از سوی واشینگتن علیه ایران مطرح میکند
💢شکست در دیپلماسی اقتصادی که پس از بازگشت تحریمها رخ خواهد داد (همانگونه که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ شمسی در مورد ایران آغاز شد) اگر با اخبار پروندههای «رسوایی» صاحبمنصبان یا «توسعهِ تدریجیِ خیزش ملیگرایی کُردها و آذریها» همراه شود، همان «رخدادِ برانگیزاننده» است که نارضایتیِشکلگرفته را به یک جنبش تبدیل میکند. زیرساختهای فنیِ این جنبش بیش از هر چیز در شبکههای اجتماعی، مخصوصاً تلگرام فراهم شده تا گروههای مرتبط با غرب، پویشهای اطلاعاتی علیه حکومت را گسترش دهند، به گونهای که مردم احساس کنند در صورت پیوستن به جنبش مورد استقبال «جامعه جهانی» قرار میگیرند. او نام این جنبش را «انقلاب سبز ۲» میگذارد.
💢پیوستن به کنوانسیونهای جهانی مقابله با پولشویی و تروریسم این پازل را کامل میکند، زیرا دولتهای قدرتمند هر گونه تلاش دولت ایران برای دورزدن تحریم را با بکارگیری اشرافی که بر مبادلات مالی ایران به دست آوردهاند، مسدود کرده و یا تحریم خود را با بازرسیهای اصطلاحاً بینالمللی مشروع میسازند
💢آنچه کوریبکو در مورد بازگشت تحریمها برای ناامیدکردن مردم، ایجاد ناآرامی داخلی در ایران و تلاش برای بریدن نفوذ ایران از کردستان عراق گفته بود، کاملاً درست از آب درآمد. راهحلی که او پیشنهاد میکند، پیش از هر چیز همکاری ایران و ترکیه برای ایجاد اطمینان از تمامیت ارضی عراق و انعقاد روابط مثبت سیاسی و اقتصادی با کردستانِ عراق است. به نظر او ایران میتواند از کردهای میهندوستی که طرفدار حکومت هستند، در ایجاد این روابط مثبت بهره گیرد.
🔻نتیجه:
💢ناآرامیهای خشونتآمیز داخلی، ایران را ملزم به پیوستن به FATF میکند اما همین پیوستن، ممکن است ناآرامیها را گسترش دهد. زیرا سوءاستفاده واشینگتن و متحدانش از کنوانسیونهای مقابله با پولشویی و تروریسم ممکن است حضور نیروهای ایرانی را در کشورهای منطقه کاهش دهد و دست تهران را در حل تنشها و دورنگه داشتنِ گروههای متخاصم از مرزها ببندد. بنابر این فعالیت گروههای مسلح و بیثباتی در کشورهای پیرامونیِ ایران افزایش یافته، ایالات متحده میتواند از این بیثباتیِپیرامونی برای تزریق تجهیزات فنی و ایجاد خیزشهای قومی علیه دولت بهره گیرد، مگر اینکه تهران راهی کمهزینه برای تداوم حضورش در منطقه پیدا کند.
eitaa.com/mobahesegroup
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥توضیحاتی پیرامون #ابو_علی_شیبانی
#استاد_شهبازیان
#ناگفته_های_ادیان
❇️ شبکه جهانی ولایت
@mobahesegroup
1.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابو علی شیبانی بخشی از پروژه غرب
برای اتفاقات و جریانات پشت پرده
آقای رائفی پور
@mobahesegroup
💠 پاسخ به شبهات و شایعات
🔻متن شبهه
امشب هر کس دعا کنه قبول میشه چون که امشب ماه خانه خدا را طواف می کنه...
🔻پاسخ
@mobahesegroup
⁉️ متن شبهه :👇👇👇👇
امشب هر کس دعا کنه قبول میشه چون که امشب ماه خانه خدا را طواف می کنه، … امشب تلاوت آیه ۲۹ و ۳۰ سوره فاطر باعث نزول برکت است: سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَهَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین. حضرت محمد فرمودند هر کس این دعا را در بین مردم پخش کند گرفتاریهایش حل شود.
✅پاسخ 👇👇👇👇
🔸عبارت طواف ماه بدور کعبه ادعایی بی اساس است، چرا که مدار ماه با مختصات کعبه برابری ندارد، به این عبارت که ماه در بالای کعبه و از بالای آن عبور نمی کند تنها در برخی موارد نادر از نزدیک ترین مکان به کعبه عبور خواهد کرد که در این ایام می توان قبله را به طور اجمالی از روی ماه پیدا کرد… بر خلاف خورشید که در سال، ۲مرتبه از بالای کعبه عبور خواهد کرد
🔸همچنین اینکه ماه طواف کند به دور کعبه نیز ادعایی بی اساس است، ماه به دور خود می چرخد، و به دور زمین، چطور به دور کعبه باید بچرخد؟
🔸در سال ۲۰۱۱ یکی از سایت های وابسته به حرمین شریفین مسجد الحرام و مسجد النبی، اعلام کرد که ماه در بالای کعبه است و می توان از روی آن قبله را تعیین کنید. هر چند این موضوع از لحاظ علمی جای بحث دارد.
🔸در خواص آیات ۲۹ و ۳۰ سوره فاطر، با تحقیقات صورت گرفته آمده است: “هر کس این دو آیه را در ۴ پارچه پنبه ای نو و پاک بنویسد و در مکان تجارت خود قرار دهد، موجب رشد تجاری او و سود فراوان می شود.” (المصباح کفعمی، ص۴۵۶)
🔸کلمات دعا در متن شبهه از چندین دعای مختلف برداشته شده و چون کلمات زیبا و با معناییست در ذهن مخاطب هیچگونه شبههای ایجاد نمیکند (کما اینکه دعا کردن با این الفاظ و از زبان خود انسان ایرادی ندارد) ولی ایراد بزرگی که به این دعا وارد است دروغ بستن به پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه میباشد که با توجه به اینکه این کار از گناهان کبیره میباشد بسیار مورد مذمت است.
🔸پس از جستجو در منابع روایی، روایت و حدیثی با متن مذکور یافت نشد.البته در روایات دیگر، عباراتی وجود دارد که در برخی کلمات دعا، شبیه دعای مذکور است، اما در مجموع تفاوت دارد؛ که برای مطالعه به آدرس انتهای متن مراجعه کنید.
🔹در نتیجه: با وجود عدم صحت علمی قضیه طواف کعبه و همچنین عدم یافت چنین فضیلتی در مورد سوره فاطر و آیات ۲۹ و ۳۰ و همچنین عدم وجود چنین روایتی منقول از پیغمبر میتوان به طور قطع گفت که این پیام ساختگی بوده است. و نقل آن از جهت انتشار دروغ و نسبت دادن روایتی به پیامبر از روی دروغ حرام شرعی است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 و پاسخی دیگر به #شایعه «امشب ماه به دور خانه کعبه می چرخد...»
⁉️متن شایعه👇👇👇👇
"امشب از ساعت 2بامداد تا اذان صبح هرکس حاجتی داره دعا کند چون امشب بعداز1100سال ماه بدوره خانه کعبه می چرخد. هرکس به پنج نفر خبر میدهد اولین دعا نصیبش میشود التماس دعا"
goo.gl/ZVvMMM
✅پاسخ شایعه
1. این مطلب صحت ندارد و در منابع علمی یا دینی وجود ندارد! از نشانه های شایعه بودن اینگونه پیامها، عدم ذکر تاریخ مشخص و ادعای عدم تکرار آنها تا زمانهای طولانی است که برای انتشار حداکثری شایعه ذکر می شود!
2. حرکت ماه در مداری بیضی به دور تمام کره زمین است و حتی در حرکت ظاهری آن نیز، امکان اینکه ماه به دور نقطهای مشخص مثل"کعبه" گردش کند وجود ندارد!
goo.gl/TMb1Lj
3. ماه تقریبا در هر 27/3 روز یك دور كامل به دور زمین میگردد و در طول این مدت ممكن است در تاریخهای قابل محاسبه از نقطه بالای كعبه در آسمان عبور كند که این امر منحصر به یکبار در سال نیست!
goo.gl/5RZZEP
4. ادعای پایانی متن مبنی بر خبر دادن و برآورده شدن دعا و... نیز باتوجه به رد اصل موضوع صحت نداشته و هیچگونه مبنای روایی یا عقلی ندارد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال :👇👇👇
علت اختلاف شیعه و اهل سنت در وضو چیست ؟
✅ پاسخ : 👇👇👇👇
اختلاف شیعه و اهل سنت در این مسائل به اختلاف در مبانی استنباط احكام دینی بر می گردد.
هر یك از مذاهب فقهى اسلامى براى استنباط احكام دین، از یكسرى اصول و مبانى بهره می گیرند. طبیعى است كه اگر در اصول، مبانى و منابع استنباط با هم اختلاف داشته باشند، نتیجه و ره آورد استنباط ها متفاوت خواهد شد. بسیارى از اختلافات فقهى شیعه و سنی، ریشه در تفاوت دیدگاه ها در اصول و مبانى استنباط دارد، مثلاً اهل سنت افزون بر قرآن و سنت پیامبر(ص) به سنت صحابه و گاهى به سنت تابعین ارزش مى دهند، ولى شیعه افزون بر قرآن و سنت پیامبر (ص)، به سنت اهل بیت پیامبر(ص) بها مى دهند و سنت صحابه را اگر مستند به سنّت پیامبر نباشد، به عنوان منبع شرعى نمى پذیرند.
برخى از اختلافات فقهى ریشه در همین نكته دارد. اختلاف در وضو هم از همین نوع است. شیعیان با تمسك به حدیث ثقلین، به اهل بیت و امامان معصوم(ع) مراجعه مى كنند و احكام شرعى خویش را فرا مى گیرند، امّا اهل سنّت این چنین عمل نمی کنند.
در زمان خلفا به ویژه خلیفة دوم (عمر) سیاست جلوگیرى از نشر حدیث رواج داشت و خلفاى بعدى تا زمان عمر بن عبدالعزیز، همین سیاست را در پیش گرفتند كه سرانجام بسیارى از روایت هاى پیامبر اسلام(ص) و حوادث صدر اسلام به فراموشى سپرده شد و نسل هاى بعدى نسبت به آن بیگانه شدند. زین پس شیعیان با مراجعه به امامان معصوم(ع) توانستند سنت فراموش شده پیامبر(ص) را دریابند و آن را سرمشق زندگى خویش قرار دهند؛ به عنوان مثالدر مورد وضو: امام باقر(ع) در این راستا ظرف آبى برداشت و به وضو پرداخت و فرمود: پیامبر (ص) چنین وضو مى ساخت.(1)
كیفیت وضوى اهل سنت به جهت تفسیرى است كه ایشان از آیه "فاغسلوا وجوهكم و ایدیكم الى المرافق" (2) دارند.
ظاهر معناى آیه چنین است كه صورت و دستها را تا آرنج بشویید. اهل سنت از كلمه "الى" خیال مىكنند كه آیه مىگوید دستها را از سرانگشتان به طرف آرنج بشویید، ولى با اندكى دقّت روشن مىشود كه كلمه "الى" تنها براى بیان حدّ شستن است، نه كیفیّت شستن.
توضیح: آیه درست به آن مىماند كه انسان به كارگرى سفارش مىكند دیوار اتاق را از كف تا یك متر رنگ كند. بدیهى است منظور این نیست كه دیوار از پایین به بالا رنگ شود، بلكه منظور این است كه این مقدار باید رنگ شود، نه بیشتر و نه كمتر. بنابراین فقط مقدارى از دست كه باید شسته شود، در آیه ذكر شده ، اما كیفیت آن در سنت پیامبر (كه به وسیله اهل بیت به ما رسیده) آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان.(3)
البته مذاهب چهارگانه اهل سنت، شستن دست هنگام وضو از سر انگشتان تا آرنج را واجب نمىدانند و مىگویند بهتر است كه بدین طریق وضو گرفته شود.
امامیه(شیعه) گفتهاند: از آرنج واجب است و عكس آن باطل است، هم چنان كه مقدّم داشتن دست راست بر چپ واجب است. باقى مذاهب گفتهاند: شستن آنها به هر طریقى كه باشد، واجب بوده و تقدیم دست راست و شروع از انگشتان تا آرنج افضل است؛ (4) یعنى ثواب بیشترى دارد.
شستن پا به جاى مسح كه میان اهل سنت رواج دارد، تفسیر خاصى است كه از ادامه همان آیه ارائه دادهاند. به نظر آنها كلمه "ارجلكم" (پاها) بر "وجوهكم" (صورتها) عطف شده و باید مانند آن شسته شود، اما شیعه معتقد است این كلمه بعد از كلمه رؤوس (سرها) ذكر شده و عطف به آن است و باید پاها را مانند سر مسح كنید.
در هر حال اختلاف عمل در مذاهب اسلامى ناشى از اختلاف برداشت و فهم متفاوت از آیات بوده و سنت پیامبر را هر دو گروه طبق عقیده خود مىدانند، اما شیعه افتخار دارد كه پیرو ائمه اطهار بوده و پیشوایان معصوم(ع) از آیات الهى و روش و سنت و گفتار رسول خدا(ص) آگاهتر بوده و درستتر تفسیر مىكنند.
و همان گونه كه بیان شد در روایات ائمه(ع) بیان شده كه روش وضوى پیامبر(ص) به روش شیعه بوده است.
ادامه در پست بعدی👆👆🔶👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔺ادامه پست بالا👇👇👇👇👇
در مورد نماز نیز فرق هایی بین شیعه و سنی هست مانند مسئله دست بسته بودن (تكفیر و یا تكتّف) در حال نمازكه اهل سنت انجام می دهند، از زمان خلیفه دوم مرسوم شد و از بدعت هاى ایشان است . در زمان پیامبر و خلیفه اول این طور نماز می خواندند هنگامى كه اسیران جنگى ایرانى بر عمر وارد شدند، همین كار را كردند. عمر از این كار خوشش آمد و گفت : خوب است در نماز در برابر پروردگار همین كار را بكنیم . اما شیعه با توجه به روایات امامان معصوم آن را درست نمی داند.
امام باقر(ع) فرمود: و علیك بالاقبال على صلاتك ... قال : ولا تكفّر فانّما یصنع ذلك المجوس؛ بر تو باد به توجه قلبى بر نمازت ... و دست بر روى دست در حال نماز نگذار، زیرا این كار مجوس است.(5)
بنابر این به عقیده شیعه این نحو نماز خواندن درست نیست وتكفیر یكى از مبطلات نماز است، زیرا بدعت در دین محسوب می شود.پیامبر(ص)فرمود: صلّوا كما رأیتمونى أصلى ؛ همانطور كه من نماز مى خوانم نماز بخوانید. پیامبر و اصحاب دست بسته نمى خواندند.
پى نوشتها:
1- شیخ حرّ عاملی، وسایل الشیعه، ج 1، ص 274، ج 7.
2 - سوره مائده (5) آیه 6.
3 - تفسیر نمونه، ج 4، ص 286.
4 - محمد جواد مغنیه، فقه تطبیقى ،ترجمه كاظم پورجوادى، ص 40.
5 - وسائل الشیعه ، ج 4 باب 15 از ابواب قواطع الصلاة
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
قرار دادن دنیا، در یک تخم مرغ!
⁉️پرسش : 👇👇
آیا خداوند می تواند دنیا را با حفظ حجم آن در یک تخم مرغ جای دهد؟ اگر مى تواند، چگونه؟ و اگر نمى تواند، چرا خداوند را قادر مطلق می دانیم؟
✅ پاسخ : 👇👇👇
ما با تاکید بر آیه«انَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَىءٍ قَدیر»(1) هیچ امری را خارج از اراده و قدرت خداوند متعال نمی دانیم. با این حال، آیا ممکن است خداوند هر امری را تحقّق بخشد؟ به عنوان مثال، آیا او با قدرت مطلق خود می تواند همه دنیا را درون تخم مرغی جای دهد بدون اینکه تخم مرغ بزرگ شود، یا دنیا کوچک گردد؟! اگر بگوییم مى تواند چنین کاری کند، در هیچ مشاهده و سنجش علمی ای باور کردنى نیست؛ و اگر بگوییم نمى تواند چنین کاری کند چگونه خداوند را قادر بر هر کاری معرّفی می کنیم؟
در پاسخ به چنین سوالی باید گفت: «قدرت همیشه به امور ممکن تعلّق مى گیرد، و امر محال متعلّق قدرت نیست». این جمله یک قانون و قاعده اساسى است. براى توضیح آن لازم است به عنوان مقدّمه چند مثال ذکر شود:
فرض کنید شما یکی از سازندگان لامپ هاى الکتریکى و از ماهرترین افراد در این حرفه می باشید و مجهزترین کارخانه در این زمینه را در اختیار دارید. آیا با وجود این، باز هم مى توانید لامپى بسازید که «در آن واحد» هم روشن باشد و هم خاموش؟! یعنى روشنی آن، عین خاموشی آن باشد؟ البته که نمى توانید چنین چیزى را بسازید. این ناتوانى از کجاست؟ نمى توان گفت این ناتوانى از عدم مهارت یا کمبود تجهیزات است، بلکه در واقع چنین چیزی ممکن نیست؛ چون امرى «محال» است.
به مثال دیگر توجّه کنید! شما دوستى دارید که یک مهندس ساختمان است و تاکنون ساختمان هاى متعدّدى را ساخته است. آیا او مى تواند خانه اى هر چند کوچک و محقّر بسازد که فقط از اشعه آفتاب یا طبقات هوا یا امواج رادیویى باشد؟ چنین پیشنهادى صداى اعتراض شما را بلند خواهد کرد که این چه حرفى است! دوست من ساختمان هاى عظیمى ساخته است امّا براى ساختن یک ساختمان ـ چه بزرگ و چه کوچک ـ مصالح خاصّى لازم است. اشعه آفتاب که از مصالح ساختمان نیست!
از مثال هاى فوق به یک نتیجه اساسى مى رسیم و آن اینست که توانایى و عدم توانایى «فاعل فعل» یک چیز است، و امکان تحقّق یک امر چیز دیگرى.
با ذکر این مثالها، اکنون به روشنى قابل درک است که «امور ممکن» تنها اموری هستند که همیشه متعلق قدرت اند و ما در تجارب معمول خود به عنوان یکاصلاساسى به آن توجّه داریم. اما امورى که در ذات خود محال هستند هیچ گاه متعلّق قدرت نخواهند بود. در واقع مشکل این امور از ذات خود آنهاست و نه از قدرت و مهارت فاعل. بنابراین این امور واقع نمی شوند چه فاعل آنها قادری مطلق باشد و چه موجودی ضعیف مثل انسان.
اکنون در این جمله که «آیا خداوند قادر است همه دنیا را درون یک تخم مرغ قرار دهد؟» دقّت کنید! کاربرد واژه «قدرت» در اینجا بى معنا است؛ زیرا قرار دادن یک جهان وسیع در یک تخم مرغ به صورتى که نه تخم مرغ اندازه جهان گسترش یابد و نه جهان به اندازه تخم مرغ کوچک شود یک فرض محال و باطل است.(2)
به عبارتی، تمناى این که جهان در میان تخم مرغى قرار گیرد تمنّاى جمع میان دو نقیض است. زیرا مستلزم اینست که یک شىء (تخم مرغ) در یک آن هم کوچک باشد و هم بزرگ؛ و این جمع نقیضین بوده(3) و امری محال است.
ادامه در پست بعدی👆👆 👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت:
(1). (خداوند بر همه چيز قادر و تواناست)؛ سوره هود، آیه 4.
(2). خدا را چگونه بشناسیم، مکارم شیرازی، ناصر، تهران، انتشارات كانون انتشارات محمدى، 1362 هـ.ش، چاپ اول، ص 82 – 87 با تلخیص.
(3). پاسخ به پرسش های مذهبی، مکارم شیرازی، ناصر، قم، انتشارات مدرسه امام علی بن ابى طالب(علیه السلام)، 1377 هـ.ش، چاپ اول، ص 49.
(4). الكافی، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفاری، على اكبر، آخوندى، محمد، تهران، دار الكتب الإسلاميه، 1407 هـ.ق، چاپ چهارم، ج 1، ص 79.
(5). الوافی، فيض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، اصفهان، انتشارات كتابخانه امام أمير المؤمنين على عليه السلام، 1406 هـ.ق، چاپ اول، ج 1، ص 322.
(6). آموزش عقايد، مصباح یزدی، محمدتقی، تهران، شركت چاپ و نشر بين الملل سازمان تبليغات اسلامى، 1384هـ.ش، چاپ هفدهم، ص 78.
(7). آموزش فلسفه، مصباح يزدى، محمد تقى، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1378 هـ.ش، ج 2، ص 414
@mobahesegroup
🔺 ادامه پست بالا 👆👆 👇👇👇
با این حال، گفته شده شخصی از امام صادق(علیه السلام) پرسید که: آیا خداوند می تواند جهان را بدون اینکه کوچک شود در تخم مرغی بدون اینکه بزرگ شود جای دهد؟
امام در پاسخ فرمود: «اِنَّ الَّذِی قَدَرَ اَنْ یُدْخِلَ الَّذِی تَرَاهُ الْعَدَسَهَ اَوْ اَقَلَّ مِنْهَا قَادِرٌ اَنْ یُدْخِلَ الدُّنْیَا کُلَّهَا الْبَیْضَهَ»(4)؛ (خدایی که می تواند جهان را در عدسی چشم شما و حتی کوچک تر از آن قرار دهد، می تواند دنیا را درون تخم مرغی جای دهد).
آیا این روایت با توضیحات گفته شده ـ راجع به عدم تعلّق قدرت الهی به امور محال ـ سازش دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت: درک کردن برخی از مسائل فلسفی تا اندازه ای مشکل است. از این جهت وقتی این سوال را خدمت معصومین(علیهم السلام) مطرح می نمودند، ایشان بعضی از سوال کنندگان را با جوابی «اسکاتی» و در حدّ فهمشان قانع می کردند؛ و جواب «تحقیقی» را برای افرادی که از ذوقی برای درک مباحث عقلی و فلسفی برخوردار بودند، می گذاشتند.
بنابراین امام صادق(علیه السلام) در این روایت، پاسخی در سطح فهم مخاطب ارائه داده است، نه اینکه در مقام بیان پاسخ حقیقی باشد. مثل آنجا که مردی در نزد امیر المومنین(علیه السلام) همین سوال را مطرح کرد و ایشان در عباراتی کوتاه و پرمغز پاسخ حقیقی را این چنین بیان کردند: «انّ اللَه تَعَالَى لَا ینسَب الَى العَجز وَ الّذِی سَالتَنِی لَا یَکُون»(5)؛ (به خداوند ناتوانی نسبت داده نمی شود ولى آنچه سوال کردى، امر محالى است).
به هرحال، امری که ذاتا محال است متعلّق قدرت واقع نمى شود. قدرت مطلق الهی نیز به این معنا نیست که امری ناممکن و محال را عملی و محقّق کند.(6) و سوال از اینکه «آیا قدرت الهى به محال ذاتی تعلّق مى گیرد یا نه؟»، سوال صحیحی نیست.(7)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔺تعجب نکنید، فکر کنید!
🔸آیا میدانید در ایران "مجوز آسیاب گندم" به هیچ کس داده نمی شود، تا با انحصار شرکت های بزرگ، استانداردهای خطرناک سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی، اجرایی شود، نتیجه آن، وجود انحصار تولید آردهای تجزیه شده و آلوده به قرص های شیمیایی است.
😳وزارت صنایع، برای "آسیاب همه ی حبوبات و غلات بغیر گندم" مجوز صادر می کند.
✅موسسه تحقیقات طب اسلامی الشفاء
🆔 @mobahesegroup ☀️