eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.9هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
9.1هزار ویدیو
233 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️متن سوال 👇👇 اراده الهى بر عبودیّت بندگان، و کفر برخی از انسان ها! ⁉️پرسش : اگر اراده الهى بر عبودیّت بندگان تعلّق گرفته، چرا گروهى راه کفر را پیش مى گیرند؟! ✅پاسخ اولیه👇👇👇👇 عبادت فلسفه خلقت: در قرآن و در آیه56 سوره ذاریات می خوانیم: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاِنْسَ اِلاَّ لِیَعْبُدُون»؛ (من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند [و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند]). همان طور که عموم مفسّرین نیز تصریح کرده اند، این آیه در پی تبیین فلسفه خلقت است. از احادیث اهل بیت(علیهم السلام) نیز همین موضوع برمی آید. در حدیثى نقل شده که امام کاظم(علیه السلام) در معنی این سخن پیامبر(صلی الله علیه وآله) که فرمود:«اعْمَلُوا فَکُلٌّ مُیَسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَه»؛ (تا می توانید عمل کنید که همه انسان ها براى هدفى که آفریده شده اند آمادگى دارند)، فرمود: «اِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْجِنَّ وَ الْاِنْسَ لِیَعْبُدُوهُ وَ لَمْ یَخْلُقْهُمْ لِیَعْصُوهُ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاِنْسَ اِلَّا لِیَعْبُدُونِ فَیَسَّرَ کُلَّا لِمَا خُلِقَ لَهُ فَالْوَیْلُ لِمَنِ اسْتَحَبَّ الْعَمَى عَلَى الْهُدَى»(1)؛ (خداوند بزرگ جن و انس را براى این آفریده که او را عبادت و اطاعت کنند براى این نیافریده است که نافرمانی او نمایند و این معنی همان [آیه] است که می فرماید من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند و چون آنها را براى اطاعت آفریده، راه را براى رسیدن به این هدف براى آنان آسان و هموار ساخته است. پس واى به حال کسانى که چشم بر هم گذارند و نابینایى را بر هدایت ترجیح دهند). در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) نیز می خوانیم که امام حسین(علیه السلام) در برابر اصحابش آمد و چنین فرمود: «اِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ اِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَاِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَاِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَهِ مَنْ سِوَاه»(2)؛ (خداوند بزرگ بندگان را نیافریده مگر به خاطر این که او را بشناسند، هنگامى که او را بشناسند عبادتش می کنند، و هنگامى که بندگى او کنند از بندگى غیر او بى نیاز شوند). ادامه در پست بعدی👆👆🔶👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔺ادامه پست بالا👆👆🔻👇👇👇 ⁉️حال متن شبهه:👇👇👇 حال این پرسش پیش می آید که اگر فلسفه خلقت آدمی عبودیّت الهی باشد؛ یعنی اراده الهی به عبودیّت نوع بشر تعلّق گرفته باشد، آیا کفر برخی انسان ها موجب نقض این اراده نمی گردد؟ آیا اراده الهی با کفر برخی از بندگان در تخلّف از هدف اوّلیّه خلقت نقض نمی شود؟ مگر اراده الهی ما فوق همه اراده ها نیست؟ 🔻معنی اراده الهی؟ پیش از پاسخ به این سوال ابتدا لازم است بدانیم که دانشمندان علم عقاید و فلاسفه اسلامی عقیده دارند اراده خداوند بر دو گونه است: «اراده ذاتی» و «اراده فعلی». «اراده ذاتى» همان علم به نظام اصلح در جهان آفرینش و خیر و صلاح بندگان در احکام و قوانین شرع است. امّا «اراده فعلى» عین ایجاد است و از صفات فعل شمرده مى شود. بنابراین اراده او بر خلقت زمین و آسمان عین ایجاد آنها است و اراده او بر وجوب نمازو تحریم دروغ، عین واجب و حرام نمودن این دو است.(3) «اراده فعلی» خود بر دو گونه است: «اراده تکوینی» و «اراده تشریعی». «اراده تکوینى» خداوند به معنای به معناى آفرینش و خلقت است.(4) در آیه82 سوره یس می خوانیم: «اِنَّما اَمْرُهُ اِذا اَرادَ شَیْئاً اَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ‏»؛ (فرمان او چنین است که هرگاه چیزى را اراده کند، تنها به آن مى گوید: «موجود باش!» آن چیز نیز بى درنگ موجود مى شود). بنابراین مراد از تعلق گرفتن «اراده تکوینی» به موجودات، این است که این اراده الهی است که سرچشمه وجود کائنات و هستى آنها و یا به تعبیر دیگر، عین ایجاد آنهاست.(5) «اراده تشریعى» اما به معناى فرمان و دستورات الهى در تبیین وضعیت پدیده های جهان یا به تعبیر دیگر همان واجبات و محرّمات الهی است.(6) آیه185 سورهبقره، یکى از آیاتى است که اراده الهى در آن به معناى اراده تشریعى است. خداوند در این آیه شریفه پس از بیان وجوب روزه ماه رمضان و استثناء این حکم نسبت به مسافران و مریضان، می فرماید: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»؛ (خداوند راحتى شما را مى خواهد، نه زحمت شما را). 🔻معنی اراده الهى بر عبودیّت بندگان؟ حال با مشخص شدن این اقسام، معنای دقیق و صحیح این گزاره را که «اراده الهى بر عبودیّت بندگان تعلّق گرفته» توضیح می دهیم. تعلق گرفتن اراده خداوند به هدایت و عبودیت انسان، از نوع اراده تکوینی نیست. یعنی این گونه نیست که خداوند مستقیما هدایت و عبودیت انسان ها را ایجاد و انشاء کرده باشد. زیرا عبادت شدن خداوند توسط انسان و هدایت شدن او به اهدافی که آن وجود مقدس برایش در نظر گرفته است، مفهومی است که با اراده و اختیار انسان معنا می یابد نه با دخالت مستقیم اراده الهی و پدید آوردن حالتی جبری برای انسان.(7) وقتی از اراده آزاد انسان و اختیار او برای انتخاب مسیر عبودیت یا کفر سخن می گوییم، خواه ناخواه داریم به قوانین و احکامی تشریع شده از سوی خداوند اشاره می کنیم که با رعایت شدن یا تخطی از آنهاست که هدایت یا گمراهی انسان معنا می یابد و این دقیقا همان معنای تعلق اراده خداوند به عبودیت است. خداوند با اراده تشریعی اش که همان نشان دادن راه هدایت – به وسیله وضع قوانین شرعی و بعثت انبیاء و ارسال وحی- به انسان است، خواسته که بندگانش به مسیر عبودیت راه یابند و از آنجا که در این مسیر ممکن است، عده ای از انسان ها، از این اختیار سوءاستفاده کنند و به مسیر حق پشت کنند، «کفر آنها» هیچ منافاتی با «اراده الهی بر عبودیت آنها» ندارد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت: (1). التوحيد، ابن بابويه، محمد بن على، محقق/ مصحح: حسينى، هاشم، انتشارات جامعه مدرسين، قم، 1398هـ.ق، چاپ اول، ص 356. (2). الشرائع، ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى، قم، 1385هـ.ق، چاپ اول، ج 1، ص 9. (3). يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: حسینی، سید حسن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1386هـ.ش، چاپ چهارم، ص 73 و 74. (4). آيات ولايت در قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، نسل جوان، قم، 1386 هـ.ش، چاپ سوم، ص 157. (5). پيام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386هـ.ش، چاپ نهم، ج 4، ص 169. (6). آیات ولایت در قرآن، همان. (7). سرنوشت از دیدگاه علم و فلسفه، سبحانی تبریزی، جعفر، قم، موسسه امام صادق، ۱۳۸۵هـ.ش، ص 110. @mobahesegroup
⁉️ امام خمینی: گوشت حرام است. این روزها تصویری از روزنامه دست به دست میشود که امام خمینی(ره) گوشت یخ زده را حرام اعلام کرده بودند ولی بعد از چهل سال مجدد گوشت یخ زده توزیع میشود؟ ✅اصل ماجرا چیست؟ در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۵۷ امام خمینی در نامه ای به مهندس بازرگان به دلیل گوشتهای یخ زده وارداتی مصرف آن را حرام اعلام میکنند. پس از آن گروههایی برای ذبح شرعی فرستاده شدند، اکنون سالهاست که گوشت یخ زده وارد میشود اما با رعایت شروط ذبح شرعی! در فضای مجازی فقط بخش اول این خبر را منتشر میکنند! @mobahesegroup
💢این خبر مربوط به ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ می باشد "واردات ۲۰ هزار تن گوشت یخ زده سال ۹۴" سالهاست که گوشت یخ زده با رعایت شرایط وارد میشود، اینکه دست مایه تخریب فتوای امام خمینی(ره) در سال ۵۷ قرار گرفته ریشه در بی اطلاعی عده ای که دنبال سواستفاده دارد. فتوای امام خمینی بدلیل ذبح غیر شرعی گوشتها بود بدون مطالعه خبری را منتشر نکنید @mobahesegroup
🔴الگوهای روشنفکری در ایران صادق هدایت:👈۳بار خودکشی کرد و بار آخر مُرد ‏میشل فوکو:👈همجنسبازی و مرگ با ایدز ‏نیچه:👈۱۰سال آخرعمرش دیوانه و در آخر خودکشی کرد ‏راسل:👈با۴زن ازدواج و آنها را طلاق داد و در آخر بخاطر رابطه نامشروع با عروسش،پسرشُ دیوانه کرد 👈‏جملات این ۴نفر بهمراه ی نخ سیگار و نسکافه،نشانه روشنفکری در ایرانه👉 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
هدایت شده از استاد زاهدی
👈 خلاصه‌ای از مطالب تدریس شده توسط استاد زاهدی در جلسه ۲۱۸ دوره نظام‌شناسی(۲۲ آذر ۹۷): 🔸️هدف ما از طرح مباحث خلقت حضرت آدم و حوا علیهم‌السلام از قرآن کریم، بهره‌گیری از آن در مبانی تعلیم و تربیت قرآنی است. اگر کسی به این مبانی مراجعه نکند، تعلیم و تربیت قرآنی را نفهمیده است. 🔹️می‌خواهیم به این سوال جواب بدهیم که در تعلیم و تربیت قرآنی، ریشه انسان کجاست؟ اول و وسط و آخر آن کجاست؟ 🔸️ماجراها و حالات حضرت آدم و حوا علیهم‌السلام (حضور در بهشت قرب، نزدیک شدن به شجره عصیان، هبوط، آشکار شدن سوآت و زشتی‌ها، پوشاندن زشتی‌ها با برگ بهشتی، توبه و گریه و القای کلمات به آنها، توسل به اهل‌بیت راه نجات آنها و...)، فقط یک قصه نیست بلکه برای ما که در عالم دنیا هستیم نیز تکرار می‌شود. 🔹️انتقاد از اسرائیلیات و نگاه تحریفی مسیحیت و کلیسا در ماجرای حضرت آدم و حوا و پاسخ به شبهات مربوطه. 🔸️تشریح مفهوم بهشت قرب، مفهوم لاتقربا هذه الشجره، مفهوم سوآت (به معنای زشتی‌ها مانند بی‌حیایی و نه آلت تناسلی)، مفهوم هبوط (به معنای از دست دادن شرایط و امتیازات و نه سقوط یا خروج)، مفهوم ورق الجنه (به معنای لباس تقوا و نه برگ درخت آمازون) و... . 🔹️مبحث "علم از نگاه قرآن" و تفاوت علوم اسلامی با علوم غربی. 🔸️علم غربی: سرمایه‌ی آن مشاهدات عالم هستی است و در همین مطالعات غرق می‌شوند. 🔹️علم اسلامی: اسلام نیز مشاهدات را تایید می‌کند: أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ ﴿غاشیه: ۱۷تا۲۰﴾ اما اسلام در این مشاهدات غرق نمی‌شود بلکه به ماموریت و حقیقت و باطن این مشاهدات فکر می‌کند و به بررسی وظیفه آنها و نقش آنها در حیات می‌پردازد. 🔸️وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ﴿عنکبوت: ۶۴﴾ اگر غرق این مشاهدات شوید، این دنیا اسباب‌بازی و سرگرمی است. در ظاهر این عالم، هر چه که هست، لهو و لعب و سرگرمی است. خودتان را به سرگرمی مبتلا نکنید. به جای غرق شدن در اسباب‌بازی، توجه خود را به ماموریت و نقش موجودات در هستی معطوف نمایید. 🔹️باطن تمام موجودات در هستی، اسمش حقیقت است. 🔸️علم اسلامی می‌گوید به جای مشغول شدن و عمیق شدن و غرق شدن، به نقش آنها توجه کنید. مثلاََ: علم در اسلام به نقش فرزند یا نقش ثروت یا نقش قدرت و... توجه دارد ولی علم در غرب به خودِ فرزند و خودِ ثروت و خودِ قدرت توجه دارد. 🔹️عالم کفر و علم غربی به نقش و حقیقتِ موجودات و اشیاء کاری ندارد. 🔸️علمی که در اسلام به دنبالش هستیم، ماموریت موجودات است که نامش حقیقت است. علمی که در غرب به دنبال آن هستند، محو تماشا و محو تسلط به آن شیء می‌شوند. 🔹️خدا فرموده به بچه که نگاه می‌کنید، به ماموریت آن نگاه کنید. نقش این بچه در زندگی چیست؟ نقش او در مدرسه چیست؟ هر چیزی را که می‌خواهی نگاه کنی، نقشش را ببین تا به حقیقت آن برسی... ➡️ @OstadZahedi
🎨 آیا می دانستید بادوام‌ترین ازدواج‌های ایران، برای دختران سن ۱۵ تا ۱۹ سال است 🆔 @mobahesegroup
داماد حسن روحانی، به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی منصوب شد @mobahesegroup
✳️ تکذیب خبرِ خوراندن سوزن به دانش‌آموز خوزستانی توسط معلمش بابک نوری زاده (مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان خوزستان) در واکنش به خبر خوردن سوزن توسط یک دانش آموز به اجبار معلم در مدرسه گفت: این اتفاق در روز دوشنبه ۱۹ آذر ماه افتاده و اینکه معلم دانش‌آموز او را مجبور به بلعیدن سوزن کرده کذب است و صحت ندارد. http://www.ion.ir/News/432534 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup